Numball
Insinööri esiupseeri, ilmavoimat jo eläkkeellä.
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia10 aloitusta · 345 kommenttia
- Varmaan mukavampi vahtia thaimaassa, täällä on ainakin lämmin, talvikin meni jo... alkaa olla yö lämpötilat yli 20 muutamana yönä laski 16-18 asteeseen...
- En, löydät viisumit Thaimaan Suomessa olevan suurlähetystön sivulta, vakuutukset löydät googlaamalla Thailand health insurance, joten jatketaan siitä.
- No otanpa kantaa, asiaan kuin kauniisti pyydetään, asia on vaan nyt niin että bangkokissa on muutamia firmoja jotka hommaavat duunareilleen viisumit ja asunnot, näistä paljon muualla suomi24 palstalla, käsitteenä callcenter toiminta, toinen yleinen tapa on saada kutsu viranomaisten hyväksymästä oppilaitoksesta selvittää miten pärjää täällä opiskeluaikana, kun tuloja ei ole, yleensä kyseessä on kaksi vaihtoehtoa, opettajaksi pääset jos sinulla on "ammattikouluun" alempikorkea koulututkinto, yliopistoissa ylempi korkeakoulututkinto, jos opetat englantia sinulla pitää olla virallinen kielitodistus, joka on varsin hankala, minä en siitä varmasti pääse läpi vaikka puhun sujuvaa englantia.
Tämä toinen vaihtoehto on hankalampi opiskelija, tosiaan kutsukirje koulusta, pitää olla valtion hyväksymä oppilaitos, edistymistäsi seurataan tarkkaan jolloin opiskelutulokset toimitetaan maahanmuutoviranomaisille, aina kun viiisumi uusitaan eli lukukausittain...
Aikaisemmin tuhannet koulut voivat kirjoittaa todistuksia, mutta tilannetta muutettiin kun havaittiin että järjestelmää käytetään paljon väärin... ja miksi pitäisi hakeutua töihin ja työharjoitteluun Thaimaahan harvemmin se tarjoaa paljon mitään parempaa.... mihinkään... päinvastoin nämä koulut jotka voivat kirjoittaa todistuksen edistymisestäsi, on erittäin kalliita yksityiskouluja, joiden lukukausi maksu on 50.000 paaterosta 400.000 paateroon...
Kerro sinä miten olet työharjoittelun ja työsi täällä thaimaassa hoitanut. - Otanpa vielä kantaa tuohon "Vain osalla köyhyysrajan alapuolella elävistä suomalaisista on sellaisia, joilla ei rahan puolesta ole mahdollisuus elää Thaimaassa" , köyhyysraja on noin 1000euroa kk, joka ei vielä oikeuta oa viisumiin, ja vuoden jatkoon viisumin umpeuduttua, kokeile poju kokeile, mutta tosiaan pattayanpalstan, pattayanmatkailuun massit riittää, joten jatketaan siitä.
- Enpä nyt muista matkaa enään tarkkaan, kerran tein yhden matkan pattayalta khoa yai kansallispuistoon vuokravanilla, ja kuskilla... mentiin saraburin kautta kun vaimon sisko miehineen ja hänen lapsensa asuvat siellä, poimittiin ne kyytiin, ja oltiin monta tuntia kansallispuistossa jota suosittelin jokaiselle joka käy thaimaassa, mun piti samalla resuilla käydä myös immigrationissa joku juttu en muista enää mikä, joku paperi hakemassa...
Samalla käytiin syömässä siinä apinatemppelin parkkipaikan vieressä on pienehkö ravintola, nautimme siinä jonkin riisikupin ja jatkoimme matkaa pattayalle tai hua hiniin...
Olen myös ajanut omalla autolla saraburiin monta kertaa, joskus pattayan kautta joskus suoraan hua hinistä, yleensä vaimon veli tulee kyytiin bangkokista josta eteenpäin hän ajaa... ollaan käyty vuokraautolla ja omalla bueng kanissa useita kertoja, riippuen siitä pitääkö kuskailla vaimon sukulaisia vaikkapa kotiseudelle, itse pidättäydyn ajamasta pitkiä matkaja, vaimo ajakoon hän on huomattavasti nuorempi, osaa jopa ajaa, ja on suomalainen ajokortti, vaikka sen saanti hieman hankalaa suomessa olikin. - Laitatko oikein kellonajat esille, niin kommentoin niitä tarpeen mukaan, siis kellonaika milloin olen mitäkin kirjoittanut, itse en viitsi ei maksa vaivaa.... tiedän kyllä missä olen ollut ja milloin.
- Resupetteri olen itseasiassa ollut tuolla apinatemppelillä ainakin kolme kertaa, katsos poika olen asunut myös saraburissa, ja saraburin immigration on lopburissa, joskaan ei lähellä tuota apinatemppeliä...
Kirjoitas oikein aikajana ja laita se tänne, niin saan nauraa...
Olen ollut myös monen monta kertaa Khao Yaihin kansallispuistossa, se on yksi thaimaan upeimpia paikkoja, oletko koskaan reppana käynnyt siellä, tai yleensäkään missään muualla kuin tällä palstalla totuustarkkailemassa, takuulla jo 20 vuotta. - Olen itse käynyt vain kerran tänä vuonna, silloin songran aikana, porukkaa oli kyllä varsin paljon, olen saanut tuosta pattayasta tarpeekseni, bangkokissa on kaikki mitä minä tarvitsen, ja vielä ylikin, en tiedä vielä varmasti että menenkö songran aikana bangkokin siamille vai pattayalla, en ole koskaan ollut siamissa tuolloin voi olla kokemus, Hua hin on erinomainen paikka asua, keskustassa on taas ilmaongelmia, täällä meillä ei ole, varsin puhdas ilma, bangkokissa on mukava käydä, viime reissulla kuukausi kaksi sitten kävin mbk:ssa aika massiivinen tavaratalo jossa paljon elekroniikkaa, ostin sieltä dellin pöytäkoneen ja uudet tabletit, vanhat vein vaihdossa, hinta on varsin edullinen...
- Tuo+10%+on+aikapaljon+ongelmia+jo+kotimaassaan+elämänhallinta+ei+ole+kondiksessa,+siihen+päälle+vielä+alkoholismi,+ollaan+missä+tahansa+maassa+enemmän+kuin+vaikeuksissa,+lisättynä+vielä+heikko+kielitaito+ei+ongelmaa+ainakaan+vähennä,+oikein+mestareita+tässä+on+britit,+joita+olen+tavannut+muutamia.
- Kovasti+sinulla+on+negatiivinen+käsitys+meistä+jotka+asumme+thaimaassa,+tai+ainakin+valtiovallan+meihin+suhtautumisesta,+yli+90%+meikäläisestä+ai+aiheuta+thaimaassa+mitään+ongelmia+suomalaista++vielä+enemmän,+olemme+yleensä+lainkuuliaista+kansaa.
Kyllähän+nuo+alkoholiongelmat+on+täällä+yleisiä+jopa+liiankin+mutta+niin+ne+on+muuallakin,+en+oikein+ymmärrä+miksi+täällä+pitää+dokata+koko+ajan,+sitä+voi+tehdä+halvammalla+muualla.
Kulttuuri+on+on+ongelma,+monelle+mutta+ei+minulle,+pidän+kaulassa+kultaista+leijonaa,+no+en+vaan+kultaista+buddha+talismaania+jonka+sai+yhdeltä+thailta+lahjaksi,+tai+oikeammin+vaimo+sai+kun+nainen+ei+voi+antaa+lahjoja+suoraan+miehelle,+vaan+se+pitää+mennä+saman+sukupuolen+kautta.
Eräs+suomalainen+kysyi+minulta+viikko+pari+sitten+kun+sinulla+on+tuollainen+riipus,+oletko+buddhalainen+menin+hieman+hämilleni+kun+en+ollut+koskaa+asiaa+ajatellut....+vastasin+jotain+että+en+tiedä,+mutta+mietin+asiaa...+sitten+vastasin+että+kuitenkin+buddhalainen+kuin+kristitty.
Edelleenkin+mietin+asiaa...+en+ole+varma...+
Lukunsa+sitten+on+tuo+10%+jotka+aiheuttaa+ongelmia,+osa+jopa+vakavia...+mutta+harvoin+aiheuttaja+on+hua+hinissä+ja+suomalainen,+russakat,+kinkit+ja+fransmannit+aiheuttavat+ainakin+thaimaan+valtiolle+päänsärkyä,+kun+jättävä+sairaalamaksut+valtion+piikkiin...+mene+ja+tiedä+sitten+tarkemmin. - On+mukavaa+huomata+palstalla+että+muitakin+kriittisesti+thaimaahaan+suhtautuvia+löytyy+muitakin,+tietysti+matkailu+ja+vienti+on+kriisissä,+ollut+jo+pitkään,+hauskaa+sinänsä+että+tämän+10+vuoden+aikana+mitä+olen+täällä+asustellut+hintataso+on+pysynyt+varsin+vakaana,+varsinkin+ulkomaisten+palvelujen+ja+tavaroiden+osalta,+vaikka+kurssi+on+parantunut+liki+40%+prosenttia,+se+ei+näy+mitenkään+ulkomaalaisten+tuotteiden+hinnoissa...+Kysyn+vaan+onko+hintojen+korotuspainetta+pyritty+hillitsemään+manipuloimalla+kurssia+mahdollista+hintojen+korotustarvetta,+siis+sama+ulkomainen+tuote+maksaa+nyt+saman+kuin+10+vuotta+sitten...
Luulempa+että+turismilla+ei+ole+eliitin+kannalta+mitään+merkitystä,+eivät+ole+pahemmin+siinä+busineksessä+mukana,+eikä+siitä+montaa+prosenttia+tule+kansantalouteen,+toki+vahvan+paateron+aikana+vienti+kärsii+kun+palkat+pitää+kuitenkin+maksaa+paateroina,+ja+kaupat+tehdään+taaloina,+pidemmän+päälle+ollaan+totaalikusessa,+mutta+jos+myydään+sisämarkkinoille+ongelmaa+ei+tietenkään+ole,+paitsi+jos+raaka-aineet+joudutaan+hankkimaan+ulkoa,+mutta+myöskään+paikalliset+tuoteet+eivät+ole+nousseet+eivätkä+laskeneet+10+vuoteen.+
Hauskaa+on+se+että+uutisissa+kerrotiin+että+venäjältä+ja+kiinasta+tulevat+turistit+jättävät+noin+puolet+50%+sairaalamaksuja+hoitamatta,+ja+juuri+heillä+on+viisumivapaus+tänne,+lisäksi+kolmantena+on+ranska+joka+ei+oikein+sovi+kuvioon,+mutta+enpä+ole+montaa+fransmannia+matkoillani+törmännyt.
Mitä+olen+täällä+jutellut+maassa+asuvien+kanssa,+ei+tietenkään+kukaan+pidä+siitä+että+heidän+asemaansa+heikennetään,+osa+toisiaan+harkitsee+muuttamista+takaisin+suomeen+ja+osa+muualle+aasiaan,+minä+katson+tämän+loppuun+täällä,+on+sitten+tilanne+mikä+tahansa...
MInulla+on+hyvä+eläke,+riittävästi+varallisuutta,+vaikka+ei+olisi+minkäänlaisia+vakuutuksia,+jos+jotain+sattuu,+eikä+minulla+ole+ollut+koskaan+mitään+ongelmia+minkään+viranomaisen+kanssa. - Reppana tuolta voit ostaa halvalla matkavakuutuksen suomeen, https://swisscare.com/
- SInä ole todella omalaatuinen, tunnut saavan jotain nautintoa tuosta paskanjauhamaisesta, minulla on vakuutus siis sairauskulu ja tapaturma bupalta, ja matkavakuutus sveitsistä koska bupan vakuutus kattaa kulut vain thaimaassa, nekin rajoitetusti, tuo kahdenkuukauden matkavakuutus maksoi 60 euroa...
Voi olla että sinusta kelakortinhaltija on jumalasta seuraava, minulla se on mutta sillä ei tee mitään koska se ei vaan toimi, kun olen ollut suomesta pois yhtäjaksoisesti yli viisi vuotta paitsi tuo matka...
Jos jotain tiedät thaimaan asioista voisit korjata jos olen kirjoittanut jotain väärin, voit korjata virheeni, mutta etpä sinä maasta mitään tiedä mitä ei netistä löydy.
Toivottavasti en ikinä tapaa sinua, mutta ei huolta liki 10.000 km on sopiva hajurako sinuun ja kaltaisiisi... reppana. - Ja niin on minä nimenomaan kävi suomessa muutama kuukausi sitten, minulta leikattiin umppari kolmea viikkoa ennen lentoa, joten kävin päivää ennen lentoa bangkokissa lopputarkastuksessa ja mikäli kirurgisia toimenpiteitä on tehty kuukautta ennen lentoa pitää olla lentolupa lääkäriltä... Sain sen helposti vaikka leikkaushaava ei ollut vielä kunnolla kiinni.
Lisäksi halusin vielä käydä mehiläisessä tarkastamassa onko leikkaus tehty kuten pitää, tätä ei tietenkään thaimaalainen vakuutus maksanut, joten maksoin sen itse, se maksoi 240 euroa lisäksi sain vielä lääkkeitä varmuuden vuoksi 100 euroa, tästä aiheutui siis 340 euron kulut jotka itse maksoin, eikä kelakortti kelvannut joten kävin kelassa asiaa selvittämässä, ja pyysin vakuutusyhtiötä joka kela on korjaamaan tekemäänsä päätöstä, eivät korjanneet joten valitus lähti vakuutusoikeuteen... summa ei ole suuren suuri mutta kyse on periaatteesta...
Minulla oli toki sveitsistä ostettu matkavakuutus joka olisi korvannut jos olisin sairastunut matkalla... näin se vain menee... - Muuten ihan vaan tiedoksi, jos ostat suomesta matkavakuutuksen yli kuuden kuukauden matkalle, jos niitä enää edes myydään ainakin muutama vuosi sitten ålandia myi, tuo 1.4.2019 lainmuutos tuo toisen aika vakavan rajoituksen, eli kaikissa vakuutuksissa on maininta että vakuutus on voimassa vain jos sinulla on oikeus kelan sosiaaliturvaan, tästä tulee helposti eteen tilanne että jos sairastut tuon 6kk jälkeen , ja vaikka olet ostanut vakuutuksen vuodeksi, vakuutus ei korvaa... kannattaa siis selvittää vakuutukset ajoissa mitä ne kattavat ja kuinka kauan... matkanpituudesta riippuen...
Älkääkö taas alkako vääntämään vaan tarkastakaa vakuutusehtonne... - Kannattaa huomioida että kela ei pidä listoillaan jos olet suomesta poissa yli kuusi kuukautta vuodessa, eli siitä menee takuu ja kansaneläke saman tien, mutta on psyykkisesti erittäin hieno asia jättää kela ja suomen valtio taakseen, ja kokeilla miten pärjää maailmalla ilman yhteiskunnan tukiverkkoa, niinkuin sanoin jos tiliotteella näkyy paljon tulonsiirtoja siis kelan maksuja, tulopuolella, kannattaa vaan pysyä suomessa., mutta myös kuten sanoin THaimaa on huono vaihtoehto sinulla pitää olla 800.000 paateron vuosieläke käteen tai jää viisumit saamatta ja sitten palataan kotiin kelan hellään hoivaan...
- Aasi kerros milloin palstallla on ollut matkailukertomuksia, viimeiseen viiteen vuoteen.... tai no kertoihan yksioleensa suomibaarissa 1000 kertaa, toinen hölmö laittoi paremaksi 2000 kertaa, samainen kertoo että vaikuttaa palstalla puoli suomea, voi sentään reppanaa...
- No sinne ne terveiset kuopioon meni perille, hyvää päivän jatkoa, jos omat ei riitä.
- Ainakin oli pattayapark hotelli jompparilla mutta tuskin on enää tai voi ollakin.
- Kyllähän jokainen joka kävelykadulla on aikaansa viettänyt enemmänkin, tietää että alue on taysin vallattu kiinalaisten ja korealaisten toimesta, he liikkuvat ryhmissä matkanjohtajalla on selfiekeppi jonka päässä on jonkin värinen kangas, tätä porukka seuraa kuin hai laivaa, yhden kepin perässä kulkee 30-100 aasialaista eikä ensimmäinenkään näistä ryhmistä poikkea yhteenkään gogo tai tyttöbaariin, ja miksi poikkeasikin, kiinassa on paljon omiakin vosuja samoin koreassa, ei heidän ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaa, kun tarjontaakin on omasta takaa riittävästä, lisäksi halvempaan hintaa, lisäksi jonkin verran thai vosut käyvät keikalla koreassa...
Russakat on kolmas suuri ryhmä heitä on kanssa enenevässä määrin liikkeellä, sitten taitaa tulla britit ja arabit... suomalaiset ovat sijalla 30 huonomalla puolella, hekin juttuneet suomibaareihin josta palstalla on ollut useasti puhetta, yleensä täysin tolkuttomassa kunnossa, heippa vaan ja mukavaa päivän jatkoa, kuopioon.