Vapaa kuvaus

Aloituksia

19

Kommenttia

524

1. Onnea+SkillaN'ín+iloisesta+perhetapahtumasta!Energia+on+taas+palanut+itsellenikin,+eikä+alakulosta+ole+tietoakaan!+Eilen+kamala+myrskysää,+sai+vaan+lisäämään+kodikkuutta,+sateen+ja+myrsytuulen+piiskatessa+ikkunoita.Uuniriisipuuro+tuoksui+uunissa,+silakoita+paistoin,+sekä+valmistin+Saariston+silakat+graavina+viikonlopuksi.+Sillikin+on+jääkapissa+valmistamista+vailla,+joskaan+ei++ole+kiirettä.Rosamundaperuna+mätikastikkeen+kanssa+kävi+hyvin+kalojen+kanssa,+lohi+onkin+jo+monet+vuodet+syrjäyttänyt+sillin,+silakasta+puhummattakaan.Kylläisenä+aioin+ynnämuun+tapaan+ottaa+pienet+ruokaperäiset,+nousin+pirteänä+jo+4,30+aamulla-Oikein+mieluisaa+viikonloppua+kaikille+😊
  2. Eräs+kala-ateria+saaristossa+on+jäänyt+outona+mieleeni,+nimittäin+"pälsabborre"Oli+talkoot+alkukesästä+ja+talkooväki+rantautui+2+ämpärin+kanssa+kallioillemme.+Keittiöön+ilmestyi+lähes+ämpärillinen+perunaa,+ja+toisessa+yli+puolen+välin+ämpäriä,+perattuja+isoja+ahvenia+suomuineen.Kalat+olivat+olleet+suolaliemessä,+ja+sain+tarkat+ohjeet+miten+ne+valmistan.No,+iso+rexkattilani+mahdutti+potut+ja+kalat,+joten+ladoin+tasaisesti+kalat+suomuineen+perunoiden+päälle,+ja+alotettuaan+kiehumisen,+annoin+tunnin+muhia+ohjeen+mukaan+hiljakseen.OLin+varma+että+kaikki+olisi+suomujen+peitossa,+ja+perunat+rikki+ja+kelpaamatonta,+mutta+tein+kuten+käskettiin.Väki+korjaili+saaren+korkeimmalla+sijaitsevaa+kummelia,+ja+sain+katettua+pöydän+valmiiksi,+heidän+tullessa+tupaan+pöydän+ympärille.No,+minä+nostamaan+ison+kattilan+pöytään,+kuten+käskettiin,+ja+sieltä+nostivat+ison+ahvenen+lautaselleen+suomut+pystyssä+kuin+turkissa.+Jokainen+osasi+näköjään+homman+ja+lautaselle+jäi+vain+alimmaksi+kalan+nahka+ruotoineen.+Uusi+kala+vaan+levittymään+päälle+ja+sama+ohjelma+seurasi.Ennenkuin+itse+olin+niin+pitkällä,+oli+porukka+jo+ruokalevolla+kallioilla.+Minä+muusasin+perunani+ja+kauhoin+keltaista+rasvaista+lientä+päälle,+ja+ihastuin+kuinka+maukasta+oli+tuo+vahva+kalaliemi.+Valkoinen+ahven+avattuna+lautasella+oli+syötävän+hyvää,+varsinkin+ruodoton+selkäosa,+mutta+ahventen+liemi+jäi+iloiseksi+yllätykseksi.Se+mikä+jäi+liemestä+yli,+olikin+aamulla+aivan+hyytynyttä+kirkasta+alatoopia.+Eipä+noin+suurta+määrää+isoja+turkisahvenia+ole+tullutkaan+keitettyä+noiden+talkoiden+jälkeen.
  3. Muutama+vedeneleävä+joita+harvoin+enää+saa,+on+nahkiainen+ja+savuankerias.Nahkiaisia+ostimme+aina+Nakkilassa+siskon+luona+käydessämme,+miks'ei+Hels,+kauppatoriltakin+pari+paperiin+käärittyä,+jotka+söimme+kävellessämme+kojulta+toiselle.+Tuoreimmat+oli+tosin+Nakkilasta+saadut.Nuo+savuankeriaat+tuli+koettua+Vessön+saaressa+Porvoossa,+missä+mieheni+ja+veljensä+saivat+niitä+pitkällä+siimalla+merestä.+Vanha+tynnyri+toimi+savustamona,+ja+hämmästyin+mitä+herkkua+ankerias+onkaan++rasvaisuudessaan.Myöhemmin+siirtyessämme+omaan+kesäpaikkaan+Turun+saaristoon,+emme+enää+ankeriasta+saaneet,+mutta+ostin+joskus+Kauppahallista+palan,+mutta+ihan+liian+kallista+oli+perheellisen+sitä+ostaa.Nyt+tyydyn+kalatiskin+tarjontaan,+mikä+onkin+runsasta.+Kirjolohen+valitsen+lohen+sijasta,+ja+silakkaakin+olen+lisännyt+valintaani,+kun+se+lisää+Itämeremme+suojelua.Olenkin+ihastunut+taas+silakkapihveihin+etikkaliemessä,+varsinkin+punasipuleihin+siinä,+kuin+marinoituja+ja++makeita+kun+ovat!+Silliä+ei+juuri+tule+ostettua,+korkeintaa+uuden+perunan+aikaan+teen+venäläisen+sillivadin,+jos+on+ruokavieraita.Nyt+korona-aikoihin+löytyy+pakasteesta+aina+kalakeittoainekset.