Vapaa kuvaus

Makriina vaihtoi nimmarin. Olisin halunnut olla Makris, mutta se oli varattu.
Kahdeksankymppisissäkin jo ikääntynyt, seuraava kategoria jo häämöttää, mikä se sitten lieneekin.

Aloituksia

13

Kommenttia

356

1. En+minä+niitä+minnekään+vienyt.+Kyllä+he+itse+palauttivat+tölkkinsä.+Satuin+vain+tulemaan+liian+aikaisin+paikalle,+niin+että+satuin+ne+näkemään.++Olivat+pojat+noloja,+kun+silmäilin+säkkejä.En+minä+kovasti+heitä+motkota,+minulle+olivat+ihan+ystävällisiä+ja+käyttäytyivät+hyvin.+Alan+suhtautua+nyt+jo+leppeämmin+asiaan,+mutta+mietin+kyllä,+ensi+vuotta.
  2. Suomessa+on+lukutaitoa+ylläpidetty+jo+1700-luvvulta+saakka,+jolloin+lukkarin+koulussa+opittiin+lukutaidon+alkeet.Kyllähän+seitsemän+veljeksenkin+kova+koulutus+siitä+kertoo,+että+ei+se+suomalainen+harjastukka+helpolla+oppinut.+Rippikoulussa+oli+lukutaito+osoitettava,+sillä+ehtoolliselle+ei+muuten+päässyt,+eikä+naimalupaa+herunut.+Mutta+joka+tapauksessa+oli+tavallisellakin+kansalaisella+perustiedot+puukstaaveista++ja+Luteeruksen+teksteistä.+jo+parisataa+vuotta+sitten.Jyväskylään+perustettiin+suomenkielinen+poikalyseo+1850-luvulla,+ja+siellä+luettiin+ylioppilastutkintoon+asti.+Tutkinto+suoritettiin+Helsingissä.+Opettajaseminaari+oli+Jyväskylässä+myös,+ja+sinne+hyväksyttiin++naisoppilaitakin,++ja+siksi+opettajakunta+alusta+asti+on+ollut+naisvoittoinen.+Lyseo+oli+vain+pojille,+ja+jos+tytöt+halusivat+ylioppilaiksi,+oli+heidän+anottava+vapautusta+sukupuolestaan+voidakseen+osallistua+ylioppilaskirjoituksiin.++Kaikilla+naisilla+ei+siihen+sisua+riittänyt.Kansakouluja+perustettiin,+vaikka+niitä+vastustettiinkin+herrojen+touhuina.+Perusteluina+oli,+että+ylpeäksihän+ne+koulutetut+vain+tulevat,+eikä+maalaiselämä+heille+enää+kelpaa.+Kun+yleinen+oppivelvollisuus+säädettiin,+kävivät+varmaan+jo+kaikki+lapset+kansakoulua,+vaikka+saattoihan+se+jäädä+kesken+monistakin+syistä.+Määräyksellä+varmistettiin,+että+kaikki+luokat+käytiin+läpi.Suomalaiset+ovat+olleet+opinhaluista+kansaa.+Yllättävää+on+kuulla,+että+nykyisin+on+lukutaidottomia+nuoria,+koulunsa+päättäneitä.+Ihmettelen,+miten+se+voi+olla+mahdollista.+Ovatko+luokat+liian+suuret,+että+opettajien+aika+ei+riitä?+Vai+eikö+ilmainen+opetus+kelpaa?
  3. Kirjoitin+mieltäni+ahdistavasta+asiasta+aikaisemmin,+mutta+teksti+pujahti+vanhojen+jutustelujen+joukkoon,+eikä+sitä+varmaan+ole+kukaan+huomannut.+Siirrän+sen+nyt+tälle+päivälle+tänne+jonon+jatkoksi+ja+toivon+keskustelua+ja+mielipiteitänne.Minulla+on+ongelma+lapsenlapsen+mökkireissusta,+Kahtena+kesänä+olen+antanut+luvan+kaveriporukalle+mennä+viikoksi+mökille+sillä+ehdolla,+että+siivoavat+jälkensä.+Ensi+kerralla+kaikki+menikin+hyvin,+mutta+nyt+oli+ote+höltynyt.+Lattiaa+ei+oltu+edes+lakaistu,+tiskit+oli+pesty+sadevesipaljussa+hutaisemalla,+kaksi+säkillistä+tyhjiä+olutpurkkeja+kuistilla,+kun+tulin+sinne+päivää+aikaisemmin+kuin+oli+tarkoitus.+Yksi+kattolamppu+oli+rikki,+siihen+oli+osuttu+jollakin,+ja+se+pitää+vaihtaa.+Muutakin+särkynyttä+on+paljastunut+lomailuni+aikana.Nyt+olen+pulassa.Pojat+on+poikia+ja+nuoret+on+nuoria,+mutta+mietin,+onko+minulla+syytä+lainata+kesäkotiani+porukalle,+joka+käyttää+sitä+vain+rillutteluun+ja+kaljan+juontiin.+Aloin+miettiä,+että+lainaamalla+avainta+suosin+huonoa+loman+viettoa+ja+holtitonta+käytöstä+omassa+kodissani.Myös+ajatus+siitä,+että+mökin+käyttäjät+pitävät+kesäkotiani+hollitupana,+jossa+voi+kaljotella+ja+örveltää+ilman+estoja,+saa+oloni+huonoksi.Lapsenlapsi+on+minulle+rakas,+eikä+koskaan+ei+ole+ollut+mitään+epäsopua+välillämme.Miten+ratkaisisitte+ongelman?+Uskon,+että+joukossa+tyhmyys+tiivistyy,+enkä+halua+syyttää+yksin+lapsenlasta+tilanteesta+.+Hän+on+vain+yksi+joukosta.
  4. Huikeaa+lukea+Keski-Euroopan+tulvista!+Käsittämätön+tilanne.+Reportteri+sanoi,+että+hälytyksen+jälkeen+oli+20+min.+aikaa+paeta,+sitten+tulva+vyöryi+paikalle.+Vaikea+kuvitella+tilannetta.+Kankeana+ikäihmisenä+kuvittelin,+kuinka+yrittäisin+paeta+tuohon+mäelle+huonolla+selällä+ja+kankeilla+jäsenillä.+Veden+varaan+joutuisin!Nyt+jos+koskaan+on+aika+ruveta+uskomaan+ilmastonmuutokseen.+Tämä+pitkä+hellejakso+jo+osoittaa,+että+ilmastomme+ei+ole+sama+kuin+ennen.+Ainahan++pohjoisella+pallonpuoliskolla+on+tasaiseen+tahtiin+ollut+kylmiä+ja+lämpimiä+ilmavirtauksia.+Kyllä+me+sen+jokainen+omilla+kesälomillamme+olemme+todenneet+vuosikymmenten+aikana.Nyt+kaikki+ennätykset+paukkuvat.+Korkeimmat+hellelukemat,+lämpimimmät+yöt,+hellejaksojen+pituudet+jne.On+suorastaan+outoa+liikkua+pihapiirissä+ilman,+että+hiki+puskee+joka+huokosesta.+Maa+on+kyllä+yhä+kuivaakin+kuivempia,+ratisee+jalan+alla.+Eilen+tuli+vettä+muutama+pisara.+Ne+näkyivät+tahroina+puutarhapöydällä.+Nyt+kuitenkin+on+viileämpää,+mutta+ei+ole+toivoakaan+sateesta,+taivas+on+sininen+ja+valkoinen,+ja+varmaan+yöllä+tähtösiä+täynnä.+Kun+menneinä+aikoina+oli+asiaa+tuttavalle,+kierrettiin+lankapuhelimen+numerolevyä+ja+tuttava+vastasi.+Ne+olivat+niitä+vanhoja+hyviä+aikoja.+Nyt+saa+soittaa+monta+kertaa+ja++"jätä+viesti+äänimerkin+jälkeen".++Eilen+soitin+4+kertaa+ennen+kuin+ihan+varmasti+kotona+oleva+vastaaja+hoksasi+vastata.+Puhelin+oli+äänettömällä.+Ei+ollut+lukenut+viestiäni.+Nyt+oli+puhelin+latauksessa.+Nykytekniikka+on+monimuotoista.+Onkohan+hankittava+kirjekyyhky?
  5. Minä+yritin+kasvattaa+kärhöjä+pihallani+vuosia+sitten,+mutta+en+ilmeisesti+löytänyt+niille+sopivaa+paikkaa+pienellä+pihalla.+Kuusaman+istutin+aidan+viereen,+ja+se+kasvoi+hienosti+ja+kukki+ihanasti+tuoksuen,+mutta+sitten+aita+purettiin+pois,+ja+siinä+meni+kuusama+mukana.Nyt+on+pienempiä+perennoja+penkeissä,+päivänliljaa+ja+akileijaa,+monia+pienempiä,+mutta+paras+viikko+on+aina+ennen+juhannusta.+Ruusupensaani+kasvattaa+satoja+nuppuja+joka+vuosi,+ja+sade+pilaa+nuput+aina.+Ne+liimaantuvat+kiinni+ja+kuihtuvat+avautumatta.+Vain+joku+onnekas+nuppu+aukeaa.+Tänään+mökille+muutamaksi+päiväksi.Viettäkää+lämmin+juhannus,+kokkokielto+taitaa+olla+voimassa.