Vapaa kuvaus

Makriina vaihtoi nimmarin. Olisin halunnut olla Makris, mutta se oli varattu.
Kahdeksankymppisissäkin jo ikääntynyt, seuraava kategoria jo häämöttää, mikä se sitten lieneekin.

Aloituksia

13

Kommenttia

356

1. Aika+vaikea+on+osoittaa+Räsäsen+tekstit+kiihottamiseksi+kansanryhmää+vastaan.Kyllä+sananvapaus+Suomessa+antaa+hänelle+oikeuden+lausua+mielipiteensä.+En+hänen+mielipiteitään+kannata,+mutta+en+myöskään++kiihotu+hänen+sanoistaan+pennin+vertaa.Kukahan+siihen+on+sortunut+muu+kuin+valtakunnansyyttäjä.No+en+ole+tuomitsemassa+häntä,+jaksan+odottaa+lainoppineiden+päätöstä.+Vaikea+on+kuitenkin+kieltää+meitä+ajattelemasta+ja+muodostamasta+mielipiteitämme.+Kaikissa+uskonnoissa+on+eriloisia+piirteitä,+sananjulistajia+ja++auktoriteetteja.+joiden+sanaa+ei+tule+epäillä,+vaikka+se+tuntuisikin+korvissamme+oudolta.
  2. Kun+siirryin+eläkkeelle+yli+30+v.+sitten,+minulla+oli+ne+tiedot+ja+taidot,+mitä+työelämässä+olin+oppinut+näyttöpäätteellä.+Työpaikallani+oli+yksi+keskustietokone,+joka+sijaitsi+omassa+kerroksessaan,+18+asteen+lämpötilassa,+monta+laitetta+hurisemassa.+Tulosteet+raksutettiin+omilla+laitteillaan.+Kaikki+tietokoneen+tuntijat+olivat+korkeasti+palkattuja+ja+äärettömän+olevinaan+tiedoistaan.+Lävistäjiä+oli+toistakymmentä,+ja+he+naputtivat+aamusta+iltaan+tietoja+korteille+joilta+tietokone+sitten+ne+poimi.+Pöytäkoneiden+tulo+mullisti+koko+tietokonetyöskentelyn.Eläkkeellä+ostin+sitten+itselleni+käytetyn+tietsikan+ja+veli+opetti+sen+käyttöä.+Vähitellen+opin+lisää,+hankin+uudemman+koneen,+ja+kävin+kursseja.+Ennen+tätä+läppäriäni+minulla+oli+ainakin+4+konetta,+vanhoja+ja+natisevia,+käytettyinä+hankittuja.On+tämä+ollut+kivinen+tie,+kun+yksikseen+on+sitä+taivaltanut,+ja+sen+vuoksi+jokainen+uusi+asia+aiheuttaa+hikisen+otsan,+joko+sitä+TAAAS+joutuu+taistelemaan!Helppo+on+nykyihmisen,+jolle+nämä+laitteet+ovat+itsestään+selviä+apuvälineitä.Sen+vuoksi+ymmärrän+niin+hyvin+ikäisiäni,+joilla+ei+ole+mahdollisuutta+hoitaa+asioitaan+pankeissa+ja+muualla+tietokoneen+kautta.+Monille+älypuhelimen+käyttö+on+majdotonta,+kun+on+nivelrikkoa+ja+muuta+jäykkyyttä,+huono+näkö.+Sen+vuoksi+pankit+voisivat+suunnitella+vanhuksille+suunnatun+palvelun,+jossa+maksut+ja+muut+pankkiasiat+hoituisivat+virkailijan+avulla+ilmaiseksi+tai+puoleen+hintaan.