Vanhukset ja digitalisaatio

Ystävättäreni kertoi juuri naisesta joka tutki Karolinskassa vanhusten digitalisaatiota ja minulle tuli aivan hauskoja mielleyhtymiä sanasta: että vanhukset koodattaisiin binäärikoodein ja sitten vain olisimme olemassa vain jossain tietokannassa , mutta sitten selvisi että kysymyksessä olikin se miten vanhempi ikäpolvi selviää digitalisoidussa yhteiskunnassa, jossa lähes kaikki palvelut tehdään netissä ja appien kautta älykännyköillä.
Minulla on onneksi mies ja ottopoika jotka hallitsevat tietotekniikan ja oma poika joka ei nyt ole tosin enää kotona, joka on on opiskellut it-tekniikkaa. Muuten olisn kyllä aika pihalla, koska vaikka hallitsenkin perusasiat ja ole käynyt datakurssia työnpuolesta aikanaan, niin nyt kehitys menee nopeasti eikä oikein tahdo aina pysyä ajan tasalla.
Miten hyvin te hallitsette tietotekniikan viimeisimpiä hienouksia?

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuossa alempana on ketju, josta voit lukea tietotekniikan ongelmista.

      • Minä oletin että tuo ketju minkä mainitsit oli pankissa asioimisesta.
        Ajattelin että voisimme keskustella laajemmin digitalisaation aiheuttamista ongelmista ja miksei, kertoa omaa digitalisaatiohistoriikkia siinä samassa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Minä oletin että tuo ketju minkä mainitsit oli pankissa asioimisesta.
        Ajattelin että voisimme keskustella laajemmin digitalisaation aiheuttamista ongelmista ja miksei, kertoa omaa digitalisaatiohistoriikkia siinä samassa.

        Sinullahan se mies ja ottopoika palvelee digiasioissa. Minä olen oppimiskykyinen vielä 80kymppisenä. Ei tarvitse vaivata lapsia joka asiaan.


    • Minä olin päättänyt pysyä digitaallisesti syrjäytyneenä. Aika pitkään se onnistui mutta kyllä minä osittain olen joutunut pyörtämään päätökseni.
      Niin kävi jo työelämässä vaikka uhosin, että silloin kun tietokone astuu ovesta sisään, minä astun siitä ulos.
      Nyt katson olevani onnekas, kun hallitsen edes alkeelliset digitaidot toisin kuin esimerkiksi paras ystäni, jolla ei ole koskaan ollut tietokonetta eikä hän aio sitä hankkia. Silti hän on aktiivinen osallistuja, matkustaa (kotimaassa), harrastaa monipuolisesti kulttuuria on äärettömän sosiaalinen.
      Johonkin asiointiin hän saa apua, mutta ei laske sen varaan.

      Hän on ollut ihmissuhdetyössä koko elämänsä ajan ja paljon olemme keskustelleet siitä, mitä digitalisaatio tekee meidän ihmissuhteille, miten se vaikuttaa vaikkapa lasten kehittyviin aivoihin. Siitähän on jo tutkimustietoakin saatavilla.

      • Omassa ikäluokassani (plus miinus 10 vuotta) olen todennäköisesti keskitasoa, mutta kuten monet osaan tiettyjä asioita paremmin kun toisia. Työssäni olin osastollani se joka käytti tietokonetta, kirjoitti kirjeet sähköpstilla, käytti tietokonetta opetustyössä ja ajoin ns. tietokonekortin (word, excel, power point jne. perustiedot), koska minua kymmenen vuotta nuorempi kollega ei suostunut edes opettelemaan. En kuitenkaan ollut liikkeellä kovin aikaisin; hankinensimmäisen tietokoneeni 90-luvun puolivälissä ja sosiaalisena ihmisenä käytin sitä alussa melkein ainoastaan kansainvälisiin chatteihin (latinchat.com) oli suosikkini, sittemmin foorumeihoin ja tulin suomalaisille keskustelupalstoille n. 15 vuotta sitten?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Omassa ikäluokassani (plus miinus 10 vuotta) olen todennäköisesti keskitasoa, mutta kuten monet osaan tiettyjä asioita paremmin kun toisia. Työssäni olin osastollani se joka käytti tietokonetta, kirjoitti kirjeet sähköpstilla, käytti tietokonetta opetustyössä ja ajoin ns. tietokonekortin (word, excel, power point jne. perustiedot), koska minua kymmenen vuotta nuorempi kollega ei suostunut edes opettelemaan. En kuitenkaan ollut liikkeellä kovin aikaisin; hankinensimmäisen tietokoneeni 90-luvun puolivälissä ja sosiaalisena ihmisenä käytin sitä alussa melkein ainoastaan kansainvälisiin chatteihin (latinchat.com) oli suosikkini, sittemmin foorumeihoin ja tulin suomalaisille keskustelupalstoille n. 15 vuotta sitten?

        Meille tuli töihin dos-pohjainen tietokoneohjelma 1988. Erikoismerkit piti tehdä ns. ascii-merkkeinä. Se oli tuskaa, kun koulutusta ei ollut saatavilla. Paksu manuaalinen ohjekirja. 90-luvulla helpotti, kun tuli windows, mac ja nuo mainitsemasi ohjelmat muiden hallinnollisten ohjelmien rinnalle. Sääliksi kävi alkuaikojen atk-tukihenkilöitä.

        Hallitsen kaiken tarvitsemani eli pyöritän aika paljon arkea digitalisesti bussilippujen hankkimisesta vesijumppaan ;) Se onkin toinen asia, että olenko tietoinen kaikista uutuuksista. Ehkä hankin sen "pleikkavitosen" ja alan pyörittää yhen mummon peliluolaa ;))

        brinkkala


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meille tuli töihin dos-pohjainen tietokoneohjelma 1988. Erikoismerkit piti tehdä ns. ascii-merkkeinä. Se oli tuskaa, kun koulutusta ei ollut saatavilla. Paksu manuaalinen ohjekirja. 90-luvulla helpotti, kun tuli windows, mac ja nuo mainitsemasi ohjelmat muiden hallinnollisten ohjelmien rinnalle. Sääliksi kävi alkuaikojen atk-tukihenkilöitä.

        Hallitsen kaiken tarvitsemani eli pyöritän aika paljon arkea digitalisesti bussilippujen hankkimisesta vesijumppaan ;) Se onkin toinen asia, että olenko tietoinen kaikista uutuuksista. Ehkä hankin sen "pleikkavitosen" ja alan pyörittää yhen mummon peliluolaa ;))

        brinkkala

        Play Sation 5?
        Lapsenlapset tulevat olemaan ylpeitä sinusta.
        Minun poikani uhkui ylpeyttä kun joskus kaksikymmentä vuotta sitten tai kauemminkin hän kävi liikkeessä mun kanssa ostamassa strategiapelejä (pelasin Age of Empiresia, eri versioita ahkerasti) eikä kenenkään muun vanha äiti tehnyt sellaista.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Play Sation 5?
        Lapsenlapset tulevat olemaan ylpeitä sinusta.
        Minun poikani uhkui ylpeyttä kun joskus kaksikymmentä vuotta sitten tai kauemminkin hän kävi liikkeessä mun kanssa ostamassa strategiapelejä (pelasin Age of Empiresia, eri versioita ahkerasti) eikä kenenkään muun vanha äiti tehnyt sellaista.

        Ehkä en sentään kotiini sitä "pleikkaa" hommaa, vaan tyydyn pelaaman lapsenlasten kotona.
        Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että digipelit(kin) ovat todella hyvää aivojumppaa. Tokihan myös sorminäppäryyttä ylläpitävä.

        Dokumenttien, valokuvien ja muun sälän järjestyksenpito vaatii kyllä kurinalaisuutta.
        Itse tein muutama vuosi sitten ison urakan. Surutta karsin jonninjoutavat ja tein aihealueittain dokkareille kansiot. Ikivanhat valokuvat skannasin, parhaimmat ja tärkeimmät.

        Nykyisin teen varmuuskopiot pilveen., jotka hävitän myöhemmin. Onneksi vähän enää tulee säästettäviä dokkareita.

        Lätkäjännää nyt!

        brinkkala


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä en sentään kotiini sitä "pleikkaa" hommaa, vaan tyydyn pelaaman lapsenlasten kotona.
        Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että digipelit(kin) ovat todella hyvää aivojumppaa. Tokihan myös sorminäppäryyttä ylläpitävä.

        Dokumenttien, valokuvien ja muun sälän järjestyksenpito vaatii kyllä kurinalaisuutta.
        Itse tein muutama vuosi sitten ison urakan. Surutta karsin jonninjoutavat ja tein aihealueittain dokkareille kansiot. Ikivanhat valokuvat skannasin, parhaimmat ja tärkeimmät.

        Nykyisin teen varmuuskopiot pilveen., jotka hävitän myöhemmin. Onneksi vähän enää tulee säästettäviä dokkareita.

        Lätkäjännää nyt!

        brinkkala

        Unohdin. Kyllä siis Play Station 5.

        brinkkala


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä en sentään kotiini sitä "pleikkaa" hommaa, vaan tyydyn pelaaman lapsenlasten kotona.
        Olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että digipelit(kin) ovat todella hyvää aivojumppaa. Tokihan myös sorminäppäryyttä ylläpitävä.

        Dokumenttien, valokuvien ja muun sälän järjestyksenpito vaatii kyllä kurinalaisuutta.
        Itse tein muutama vuosi sitten ison urakan. Surutta karsin jonninjoutavat ja tein aihealueittain dokkareille kansiot. Ikivanhat valokuvat skannasin, parhaimmat ja tärkeimmät.

        Nykyisin teen varmuuskopiot pilveen., jotka hävitän myöhemmin. Onneksi vähän enää tulee säästettäviä dokkareita.

        Lätkäjännää nyt!

        brinkkala

        Miksi pilveen kauas pois omasta hallinnasta? Muitakin keinoja on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pilveen kauas pois omasta hallinnasta? Muitakin keinoja on.

        Varmuuskopiot tallennan "pilveen" varmuuden vuoksi, jos esim. joku whatsapp-keskustelu katoaa, missä olisi tärkeitä päivämääriä tms. Ne saisi palautettua.

        Tärkeähköt tallennan omiin "kansioihin" koneella. Pankkijutut löytyy pankin arkistoista, niitä ei tarvii. Ei oikeastaan enää tule mitään hirveän tärkeää.
        Muistitikulle tallensin "tärkeitä" asioita silloin, kun "siivosin" koneen. Siellä myös ohjeita jälkipolvelle.

        Onko parempia ehdotuksia? Onko aika jyrännyt minun käytäntöjen ohi?

        brinkkala


      • Anonyymi kirjoitti:

        Varmuuskopiot tallennan "pilveen" varmuuden vuoksi, jos esim. joku whatsapp-keskustelu katoaa, missä olisi tärkeitä päivämääriä tms. Ne saisi palautettua.

        Tärkeähköt tallennan omiin "kansioihin" koneella. Pankkijutut löytyy pankin arkistoista, niitä ei tarvii. Ei oikeastaan enää tule mitään hirveän tärkeää.
        Muistitikulle tallensin "tärkeitä" asioita silloin, kun "siivosin" koneen. Siellä myös ohjeita jälkipolvelle.

        Onko parempia ehdotuksia? Onko aika jyrännyt minun käytäntöjen ohi?

        brinkkala

        Me olemme porukka, joka ottaa valokuvia kaiken aikaa, kännykkä on täynnä tilannekatsauksia. Mitä kuvillemme tapahtuu! Ennen vanhaan otettiin kameraan kuvat ja kehitettiin ne alpummiin, Kenellä nykyisin on albumi? Kuka säilyttää kuvia muuten kuin tikulla?
        Kauan sitten kuvittelimme, että asiat säilyvät tietokoneessa hamaan maailman tappiin asti. Nyt ohjelmat muuttuvat, kehitys kehittyy, koneet uusiutuvat, vanhat ohjelmat eivät enää toimi, niitä ei edes saa siirretyksi uusiin tietokoneisiin.
        Heräämme eräänä päivän siihen, ettei ole kuvan kuvaa tallessa.
        Huoh. Toivottavasti olen silloin jo kuollut.


    • Arkiaskareeni (pankki, tavaroiden tilaaminen, maksaminen, jne.) ja liput toimitan myös netin kautta ja tehnyt niin jo aika pitkään. Koska en juuri koskaan käytä busseja tai junia, niin en ole ladannut appia millä maksan matkat. Some ja tietojen hankkiminen käy vaivatta, mutta kuvien käsittelyssä olen aloittelija. Dokumenttien ja kuvien säästäminen ja järjestely kansioihin ja oikeisiin paikkoihin omassa koneessa on akileen kantapääni ja arkistoni ovat kaamea sekasotku moneen kertaan säästettyjä dokumenttejä kymmenessä eri paikassa. Periaatteessa osaan kyllä ja tiedän millä periaatteella ja mihin, mutta olen äärimmäisen epäjärjestyksellinen ja pelkään että minulta katoaa jotain tärkeää elleiole säästettynä moneen eri paikkaan. Olisi tietysti viisasta tehdä varmuuskopioita kaikesta tärkeästä ja ladata dokumentteja ja kuvia muistitikuille...

    • Anonyymi

      Juurihan tuossa kehuit miten miehesi ja ottopoika it-guruina auttaa sinua. Miten tiedostosi silti ovat kaaoksessa?

      • Anonyymi

        Vanhuus ei tule yksin, jos ei pää ole enää järjestyksessä ei mikään muukaan ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhuus ei tule yksin, jos ei pää ole enää järjestyksessä ei mikään muukaan ole.

        Kuuluuko sekin vanhuuteen, ettei muista mitä on edellisenä päivänä palstalla kertonut? Siksi kannattaisi kertoa totuus eikä muunneltua versiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhuus ei tule yksin, jos ei pää ole enää järjestyksessä ei mikään muukaan ole.

        Ei kaikki johdu vanhuudesta. Ajattelu voi kaaosmaista jo nuorempana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki johdu vanhuudesta. Ajattelu voi kaaosmaista jo nuorempana.

        Varsinkin kun kuvittelee itsestään liikoja, repeää helposti liitoksistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsinkin kun kuvittelee itsestään liikoja, repeää helposti liitoksistaan.

        Narsistille tuntematon ajatus:
        "Tunne itsesi". Sokrates.


    • @brinkkala:
      kyllä näyttäisi siltä että sinulla on nämä digitalihommat hyvin hallinassa, ainakin paremmin kuin minulla, jonka tietokone kaipaa perusteellista siivoamista. Kännyyn pitäisi kai hankkia lisää muistia, kun tila on loppumassa koko ajan; valokuvaan paljon ja vaikka olen joskus siirrellyt kuvia tietokoneelle ja OneDriveen, niin nekin tuntuvat olevan vain tilapäisiä ratkaisuja.
      Seinälläni on kyltti jossa lukee "A clean house is the sign of a broken computer". Mistähän sekasotkuiset ja ylipursuavat tiedostot olisivat osoitus?
      Henkisestä laiskuudesta?

      • Anonyymi

        Henkinen laiskuus ja ylisuuret luulot itsestään on kurja yhdistelmä.


      • Kun siirryin eläkkeelle yli 30 v. sitten, minulla oli ne tiedot ja taidot, mitä työelämässä olin oppinut näyttöpäätteellä. Työpaikallani oli yksi keskustietokone, joka sijaitsi omassa kerroksessaan, 18 asteen lämpötilassa, monta laitetta hurisemassa. Tulosteet raksutettiin omilla laitteillaan. Kaikki tietokoneen tuntijat olivat korkeasti palkattuja ja äärettömän olevinaan tiedoistaan. Lävistäjiä oli toistakymmentä, ja he naputtivat aamusta iltaan tietoja korteille joilta tietokone sitten ne poimi.
        Pöytäkoneiden tulo mullisti koko tietokonetyöskentelyn.

        Eläkkeellä ostin sitten itselleni käytetyn tietsikan ja veli opetti sen käyttöä. Vähitellen opin lisää, hankin uudemman koneen, ja kävin kursseja. Ennen tätä läppäriäni minulla oli ainakin 4 konetta, vanhoja ja natisevia, käytettyinä hankittuja.
        On tämä ollut kivinen tie, kun yksikseen on sitä taivaltanut, ja sen vuoksi jokainen uusi asia aiheuttaa hikisen otsan, joko sitä TAAAS joutuu taistelemaan!
        Helppo on nykyihmisen, jolle nämä laitteet ovat itsestään selviä apuvälineitä.

        Sen vuoksi ymmärrän niin hyvin ikäisiäni, joilla ei ole mahdollisuutta hoitaa asioitaan pankeissa ja muualla tietokoneen kautta. Monille älypuhelimen käyttö on majdotonta, kun on nivelrikkoa ja muuta jäykkyyttä, huono näkö. Sen vuoksi pankit voisivat suunnitella vanhuksille suunnatun palvelun, jossa maksut ja muut pankkiasiat hoituisivat virkailijan avulla ilmaiseksi tai puoleen hintaan.


    • Anonyymi

      Voiko sitä kaikkea tietotekniikan harmeja sälyttää ottopoikasi niskaan, eikö lahjatyttösi sitten tee mitään sinun eteesi!?

    • Anonyymi

      alottajalle,
      on tyhmää tuoda dikisaatiota tälle palstalle, meille riittää yksinkertanen koneen käyttö,
      luulet olevasi kovastikki älykäs PYH olet tyhmä ajattelematon tollukka, pysi siellä ruotsissa kun sinne olet menny, äläkä tule meille aukomaan viisauksiasi, pyh tommoselle hölmölle,

      • Anonyymi

        Siinäs kuulit !


      • Anonyymi

        Veit jalat suustani.


    • Anonyymi

      Ohje narsisteille: "Tunne itsesi".
      (Sokrates)

      • Anonyymi

        Viiraa


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      197
      3154
    2. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      94
      1707
    3. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      90
      1383
    4. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      193
      1256
    5. Huomenna taitaa

      Päästä selvittelee ja kyselee vähän asiota. Sun verisukulaisten kanssa🤣 naiselle
      Ikävä
      18
      1013
    6. Jokos olet nainen

      Päässyt sinuiksi tämän palstan kanssa ja huomannut miten turhaa tänne on mitään kirjoitella. Yhteys meillä kyllä löytyy
      Ikävä
      91
      968
    7. Rehellisesti vieläkö toivot

      Että löydämme yhteyden uudelleen välillemme vai onko nykyinen tilanne hyvä? Tietäisitpä kuinka paljon olen kaivannut sin
      Ikävä
      44
      960
    8. En mä mies tiedä

      Missä mennään, mitä me toisillemme ollaan. Pyörit mielessä, mutta kuitenkin pelkään jotain. Pelkään myös sitä, että olin
      Ikävä
      19
      956
    9. Menikö sulla

      Jutut liian pitkälle?
      Ikävä
      44
      948
    10. Okei, mä ymmärrän...

      Et halua mitään. Mutta mikä juttu tää oli? Sun taholta? 49 vuotiaalle.
      Ikävä
      11
      942
    Aihe