Vapaa kuvaus

Makriina vaihtoi nimmarin. Olisin halunnut olla Makris, mutta se oli varattu.
Kahdeksankymppisissäkin jo ikääntynyt, seuraava kategoria jo häämöttää, mikä se sitten lieneekin.

Aloituksia

13

Kommenttia

356

1. Me+olemme+porukka,+joka+ottaa+valokuvia+kaiken+aikaa,+kännykkä+on+täynnä+tilannekatsauksia.+Mitä+kuvillemme+tapahtuu!+Ennen+vanhaan+otettiin+kameraan+kuvat+ja+kehitettiin+ne+alpummiin,+Kenellä+nykyisin+on+albumi?+Kuka+säilyttää+kuvia+muuten+kuin+tikulla?Kauan+sitten+kuvittelimme,+että+asiat+säilyvät+tietokoneessa+hamaan+maailman+tappiin+asti.+Nyt+ohjelmat+muuttuvat,+kehitys+kehittyy,+koneet+uusiutuvat,+vanhat+ohjelmat+eivät+enää+toimi,+niitä+ei+edes+saa+siirretyksi+uusiin+tietokoneisiin.Heräämme+eräänä+päivän+siihen,+ettei+ole+kuvan+kuvaa+tallessa.Huoh.+Toivottavasti+olen+silloin+jo+kuollut.
  2. Tutkin+aikoinani+mieheni+sukua,+joka+oli++elänyt+ja+vaikuttanut+3+vuosisataa+samassa+pitäjässä,+taloja+on+useita,+perheet+suuria+ja+käytössä+vain+muutama+etunimi+sukupolvesta+toiseen.+Sukututkijan+on+oltava+tosi+tarkkana+nimien+ja+syntymäaikojen+kanssa,+koska+sekaannus+on+helposti+edessä.+Pari+vuosikymmentä+sitten+kaukaiset+sukulaiset+pistäytyivät+mökillämme,+joka+on+aikanaan+lohkottu+yhdestä+päätilasta.+Vieraamme+olivat+kiinnostuneet+"tästä+hyvin+säilyneestä+torpasta".+He+eivät+käsittäneet+ollenkaan,+että+appeni+oli+rakennuttanut+talon+kesämökikseen,+vaan+he+olivat+vielä+lähtiessäänkin+siinä+uskossa,+että+mieheni+on+talon+torpparin+jälkeläinen,+ja+mökki+100+v.+vanha.+++Kummastelin+sitä+aikanaan.Nyt+sattui+käteeni+sukututkimus,+jonka+ko.+vierailijamme+jättivät+meille.+En+ollut+harmissani+siihen+perehtynyt+ja+sitten+sen+unohdin.+Nyt+se+sattui+käteeni+ja+huomasin,+että+se+oli+ns.+"sukuselvitys",+eli+sen+laatija+ei+ollut+tarkistanut+mitään,+eikä+ollut+käynyt+läpi+kaikkia+kirkonkirjojakaan,+vaan+tehnyt+sukupuun+mutu-tuntumalla.+Mieheni++esipolvet+puuttuvat+siitä+kokonaan.+Hän+oli+jättänyt+kokonaisen+sukupolven+pois+koosteesta+ja+sen+vuoksi+puolet+suvusta+puuttuu,+eli+kokonaan+mieheni+isoisä+ja+hänen+talonsa+ja+perheensä,+10+lapsen+tiedot.++Minua+ei+enää+harmita.+Suku+on+niin+laaja+ja+muuttanut+maailmalle.+Vain+mökkiläiset+enää+ovat+jäljellä,+kun+tilat+on+lohkottu+moneen+kertaan.Sori+vaan,+että+tässä+nojatuolissa+tällaista+rupesin+purkamaan,+Minä+en+ole+talousihminen+enkä+oikein+puutarhurikaan,+ja+siksi+päivääni+ei+aina+liity+ne+arkipäivän+askareet.+Hyvää+päivänjatkoa.
  3. Lapsenlapsi+kävi+puolestani+kaupassa+ja+maksoi+monta+kymppiä+ostoksistani.Nyt+en+pääse+tililleni+maksamaan+ostoksiani,+sillä+pankissa+on+"tilapäinen+häiriö".+Oli+siis+monta+tuntia+sitten.+Nyt+yritin+uudelleen,+mutta+en+pääse+perille,+vaan+pankki+väittää+minun+yrittäneen+useampaan+kertaan+avaamista.No+niin+kyllä+olenkin,+kun+se+ei+suvaitse+avautua.+Nyt+vaati+salasanan,+jonka+annoin,+ja+pankki+ei+hyväksynyt+sitä.+Minulla+on+YKSI+salasana,+jollei+se+käy+niin+mistä+minä+uuden+tempaisen?+Yritin+tilata+sitten+uuden,+mutta+en+nyt+onnistu.+Minun+on+ilmeisesti+matkustettava+keskikaupungille+pankkiin+setvimään+tämä+häiriötilanne,+sillä+eihän+täällä+nukkumalähiössä+enää+mitään+pankin+konttoria+ole.Aamupäivällä+vielä+yhteys+toimi,+kun+maksoin+erääntyneen+laskun.+Mä+en+ala.