Vapaa kuvaus

Makriina vaihtoi nimmarin. Olisin halunnut olla Makris, mutta se oli varattu.
Kahdeksankymppisissäkin jo ikääntynyt, seuraava kategoria jo häämöttää, mikä se sitten lieneekin.

Aloituksia

13

Kommenttia

356

1. Osoitat+sanani+oikeiksi.
  2. Minä+en+ole+mikään+kotikokki.+Olen+oppinut+tekemään+arkiruokaa,+mutta+kotonani+ei+aikanaan+sen+kummempia+pitoja+pidetty,+eikä+omassakaan+huushollissa+ole+kovin+mutkikkaisiin+aterioihin+opeteltu.+Lapsuus+ja+nuoruus+meni+pula-ajan+ruokataloudessa,+kaikessa+oli+säästettävä+ja+joka+pala+laskettava,+että+korttiannokset+riittivät.+Ja+kun+ruokaa+vähitellen+rupesi+väljemmin+saamaan,+ei+kukaan+erityisemmin+laatuun+katsonut.+Iloittiin+siitä+mitä+kaupasta+sai.+Muistan,+että+siinä+pikkukaupungissa,+jossa+asuin,+oli+tarjolla+paloina+emmentaljuustoa.+Se+leikattiin+isoista+kiekoista+tiskillä.+Mistään+muusta+juustosta+ei+ollut+tietoakaan,+ja+makkara+oli+mainiota+lauantaimakkaraa,+tai+teemakkaraa,+jossa+oli+rasvapaloja+mausteena.+Kun+oli+oltava+tarkkana+talousmenoissa+aikanaan,+ja+myöhemmin+pitkän+työpäivän+päätteeksi+keittiöhommat+tehtävänä,+ei+ateriakokonaisuuksiin+edes+osannut+paneutua.Olen+monta+kertaa+ajatellut,+kuinka+tylsää+ja+mautonta+ruokaa+olemmekaan+syöneet+puolet+elämästämme,+kun+mausteinakin+oli+vain+suola+ja+ehkä+pippuri.+Lihakeittoonkin+pantiin+korkeintaan+5-6+pippuria+makua+antamaan!+Ei+sipuliakaan+paljon+käytetty,+Yhä+vielä+on+ikätovereitani,+jotka+eivät+syö+ruokaa,+jossa+on+sipulia.+Kun+siihen+ei+nuorena+tottunut,+on+se+ilmeisesti+vastenmielisen+makuista+yhä.Valkosipulia+ei+vielä+60-70-luvuillakaan+syöty.+Kun+se+alkoi+yleistyä,+sen+jälkihaju+kuvotti+muita+ihmisiä.+joille+sipulin+maku+oli+vieras.+Muistan,+että+tv-mainoksissa+mainostettiin+uusia,+jännittäviä+makuja,+kuten+basilikaa.+Muistelette+eri+hotellien+aamiaistarjoiluja.+Kyllä+ne+monelle+matkalaiselle+ovat+olleet+suuri+houkutus+liikasyöntiin,+samoin+Ruotsinlaivojen+buffetit.+Mitä+tulee+Marinin+aamiaisruokiin,+niin+jos+kolmelle+hengelle+hankitaan+aamiaistarjoilut+300+eurolla/kk,+niin+se+tuntuu+aika+kohtuulliselta+summalta.+Oma+aamiaiseni+ei+kyllä+maksa+kovinkaan+paljon,+koska+en+ole+aamulla+nälkäinen.+Kahvia+kuitenkin+pitää+olla,+muuten+en+käynnisty+.