Vapaa kuvaus

Konnichiwa 🙏

Aloituksia

13

Kommenttia

289

1. "Olishan+se+varmaan+voinut+suoraankin+kysyä,+että+joko+taas+ryyppäät/oot+osastohoidossa/+pilleripöhnässä+tms"------Nimenomaan,+mutta+miksi+asioista+ei+voi+sitten+puhua+niiden+oikeilla+nimillä,+jos+ne+yhtäkkiä+alkoi+niin+paljon+huolestuttamaan.+Ja+toisekseen+onhan+hän+nähnyt+mun+ilmoittelua+ja+markkinointia,+rallivideoita+jne.+enkä+mä+ole+tän+palstan+ulkopuolella+juurikaan+ottanut+kantaa+mitenkään+esim.+Donbassin+alueen+konfliktiin+tai+Putiniin.+Mä+itse+en+näe+tällä+hetkellä+mitään+syytä+omassa+käytöksessäni+tai+habituksessani,+että+miksi+musta+pitäisi+olla+erityisen+huolissaan.+Ja+sen+verran+takerrun+sunkin+sananvalintoihin,+että+joko+taas+ryyppään?+Ei+se+ole+ollut+6kk+pituista+roa-kuuria+vuonna+2010+lukuunottamatta+mitään+on-off+touhua+koskaan,+vaan+riskirajojen+ylenpalttista+rikkomista+aikansa,+ja+nyt+loppuelämäni+ekat+reilut+pari+vuotta+ilman.+Aiempien+määrien+perusteella+voisi+toki+olettaa+jonkinlaista+katkolta+kadulle+-elämää,+mutta+se+oletus+tässä+närästääkin.+Samaten+toi,+että+mä+en+ole+muuten+koskaan+ollut+osastohoidossa,+vaikka+keväällä+2016+itse+suorastaan+anelin+sinne,+mutta+ilmeisesti+en+kuitenkaan+täyttänyt+kriteereitä+tai+resurssit+oli+tiukassa+jo+silloin.+Mutta+silti.+Ja+voin+sanoa,+että+voin+silloin+todella+paljon+akuutisti+huonommin+kuin+viime+aikoina,+ja+luulisi+sen+mun+voinnin+näkyneen/välittyneen+silloin+jotenkin+ihmisille,+mutta+ilmeisesti+kuitenkaan+ei.+Ja+siihenkin+on+olemassa+vastaus,+äitini+aivosyöpä.+Hänen+vointiaan+mä+enimmäkseen+raportoin+silloin+ympäriinsä+ihmisille.
  2. Niin.+Ei+kukaan+musta+silloin+ollut+huolissaan+tai+kysynyt+olenko+mä+kunnossa,+kun+ryyppäsin+kuin+sieni,+sammuin+niska+ties+missä+asennossa+tietokonetuoliin+ja+niin+ikään+aamukuudelta+saatoin+olla+puoliksi+hereillä+juttelemassa+hetken+aikaa+ennen+kun+kömmin+sänkyyn+nukkumaan+"oikeita+unia"+sen+pari-kolme+tuntia+mitä+silloin+ehti+jne.+Tai+kun+jouduin/pääsin+sairaalan+päivystykseen+ties+kuinka+monta+kertaa+vuodessa.+Itkunauruemojeita+ne+tilanteet+aiheutti+silloin,+enkä+mä+ottanut+niitä+pahalla+koska+jos+joku+ei+nähnyt+mun+ongelmallista+juomista+ja+sekaisin+ollutta+vuorokausirytmiä+ongelmana,+niin+ongelmaahan+ei+silloin+ollut+🤷‍♂️+Se+oli+helppoa+selittää+itselle+noin.+Jännää+ja+paradoksaalista,+että+mitä+huonommin+olen+voinut+henkisesti+ja+fyysisesti,+tai+mitä+rankempi+elämäntilanne,+niin+kukaan+ei+juurikaan+kysynyt+onko+mulla+kaikki+hyvin+tai+miten+mä+olen+jaksellut.+Joitakin+poikkeuksia+lukuunottamatta.+Ja+silloin+kun+itsellä+on+suht+normaali+olo,+mielestäni+normaali+ja+terve+vuorokausirytmi,+sivutoimiseksi+luokiteltavan+yritystoimintani+kautta+tehtävät+työjutut+kulkee+kohtuuhyvin+rajoitteideni+puitteissa,+5+vuotta+vanhat+S-koon+vaatteet+mahtuu+jälleen+päälle+ja+XL+t-paidat+on+leikattu+räteiksi,+eikä+viina+ole+ollut+mielessä+yli+pariin+vuoteen,+niin+kysymyksenasettelu+on+sitten+tollanen.+Joku+mättää+mielestäni.+BTW+hauskaa+sarkasmia+sun+tekstissä,+Bicky-dude,+ei+pelkoa+että+vetäisin+hernettä+nenään+tuosta.+Hyvä+että+meidän+huumorintaju+menee+hyvin+yhteen+eikä+tälleen+äijien+kesken+loukkaannuta+pienestä+piruilusta+😁👍
  3. Osaan+mä+toki+yleensä+pukeutua+tilanteen+mukaan,+mutta+mikäli+näin+kävisi,+niin+mä+olisin+siinä+tapauksessa+melkoinen+tyyliniekka+😅+Kun+paljon+on+käytössä+jotain+2016-2018+ostettuja+S-koon+vaatteita,+joista+esim.+Lidlin+ja+HM:n+t-paidat+ovat+kylläkin+kestäneet+käsittämättömän+hyvin+kymmeniä+pesukertoja+koneessa+tai+pihasaunassa.+Ja+kun+olen+pitänyt+siistihköt+vaatteet+ja+hc-työvaatteet+selkeästi+erillään,+niin+enimmät+tahrat+tai+kulumat+on+niissä,+eikä+se+haittaa+mitään.+Toisaalta+sitten+mulla+on+myös+käytössä+lähinnä+kotioloissa+myös+jotain+huppareita+siltä+ajalta+kun+painoin+reilut+95kg+(nykyään+taas+noin+70kg)+niin+onhan+ne+kohtuu+väljiä,+enkä+ihmisten+ilmoilla+pidä+niitä.+XL-koon+t-paidat+ja+boxerit+olen+ottanut+räteiksi+tms.+sillä+ne+oli+jo+niin+häiritsevän+ja+naurettavan+isoja+😂+Ensin+havahduin+joskus+vajaat+10+vuotta+sitten+miettimään+vaateostoksiani+mahdollisimman+käytännöllisesti,+minimalistisesti+jne.+ja+se+oli+omalla+tavallaan+aika+avartavaa.+Mutta+täytyy+sanoa,+että+korona-aika+ja+iso+osa+ajasta+kotona+vietettäessä+on+avannut+silmät+sille,+kuinka+paljon+mäkin+loppujen+lopuksi+joskus+olen+ostanut+tavallaan+turhia+vaatteita+kun+tuli+tehtyä+"tikusta+asiaa"+jonnekin+alennusmyynteihin+yms.+Mä+olin+välillä+jopa+vähän+turhamainen+ja+tarkkakin+ulkonäöstäni+ja+pukeutumisestani,+varmaan+kouluaikaisten+traumojen+ja+oman+tasonnostopyrkimyksen+vuoksi,+ja+mussa+oli+nykyiseen+verrattuna+paljon+suurempi+kontrastiero+vapaalla/asiakaspalveluhommissa+pikeepaidassa+ja+pillifarkuissa,+fyysisiä+töitä+tehdessä+työvaatteissa,+ja+iltaisin+kotona+tietynlaisissa+rennommissa+vaatteissa.+Nyt+mustat+colleget+ja+yksivärinen+t-paita+sopii+pääpiirteittäin+noihin+kaikkiin+tilanteisiin,+kunhan+ei+nyt+mitään+öljypumppua+ole+irroittamassa+tai+hautajaisiin+menossa.+Ja+ehkä+myöskin+iän+myötä+sitä+on+jotenkin+itsevarmempi,+riippumatta+siitä+onko+päällä+millaiset+vaatteet+🙄+Ja+tässäkin+se+ero+esim.+kouluaikojen+pukeutumiseen+(ikä+toki+huomioiden)+on+aika+hiuksenhieno,+ja+hiuksista+puheenollen+niin+liittyy+nekin+ulkonäkökokonaisuuteen+osaltaan.+Jos+silloin+oli+joku+halpa+t-paita,+collegepaita+tai+neulepaita,+ja+jalassa+verkkarit+tms.+niin+näyttihän+ne+varmaan+kohtuu+typeriltä,+vaikka+samalla+hinnalla+ja+mukavuudella+olisi+saanut+juurikin+mustia+collegehousuja+kun+en+farkuista+tykännyt+ja+erilaisia+yksivärisiä+huppareita.+Eikä+tosiaan+se+finnien+piilottaminen+otsatukalla+ollut+varmaankaan+kovin+hyvä+idea,+mutta+onneksi+roa-kuuri+2010+auttoi+siihen+vaivaan+kertalaakista.+Pitkään+mulla+oli+aikuisiällä+sellanen+"Cheek-tukka"+mutta+nyt+korona-aikana+sekin+on+vaihdellut+itsetehdystä+koneajelusta+kunnon+Alonso/Pirlo+-moppiin+ja+kaikkea+noiden+väliltä+😅
  4. Tuskin+kenenkään+muun+tarvitsisi+kirjoittaa+tällaista+disclaimeria+kuin+mun,+mutta+siis+sanottakoon+että+tunnistan+kyllä+sattuman+enkä+koe+asioita+mitenkään+henkilökohtaisesti,+vaikka+välillä+palstalla+murjaisenkin+"karma"+kuten+Alonso+joskus+tiimiradiossa+Palmerin+keskeytettyä+hänen+edeltään+😂Mutta+jos+ajatellaan+vaikka+20+vuoden+aikajanaa,+niin+toissa+vuosikymmenen+alkupuolella+ja+puolivälissä+se+huushollimme+köyhtyminen+tapahtui+vähitellen,+ja+asia+valkeni+mulle+joskus+2009+tms.+kun+maksoin+lopulta+opintolainalla+äitini+laskuja.+Syy+oli+siis+yksinomaan+hänen+huonot+valinnat,+todennäköisesti+jonkun+sairauden+aiheuttamana,+mutta+kuitenkin.+Sitten+hän+sairasti+aikansa,+sittemmin+yksin+asuessani+tuli+korona-aika,+nyt+Ukrainan+konflikti+jne.+jotka+väistämättä+ovat+sekoittaneet+taloutta+Euroopassa,+niin+en+voi+välttyä+pieneltä+vahingonilolta.+Joka+ei+siis+kohdistu+yhdenkään+siviilin+tai+sotilaan+henkeen,+vaan+juurikin+länsimaisiin+herroihin+ja+näihin+tatuoituihin+sijoittelijoihin.+Minkä+äitivainaa+tuhosi+multa+mun+nenäni+edestä,+niin+saman+on+nyt+tehnyt+monelle+yritykselle+tai+sijoittajalle+koronapandemia+ja+Ukrainan+konflikti+heijastusvaikutuksineen.+Payback+is+a+btch+ja+parasta+siinä+on+se,+kun+itse+ei+tarvitse+tehdä+muuta+kuin+lukea,+virnuilla+ja+kommentoida+uutisia.+😂Tässä+monimutkaisessa+tunnesopassa+artikkelin+naisen+ulkonäkö+on+oikeastaan+ihan+sivuseikka.+Tuskin+olisin+maininnut+ollenkaan,+jos+olisin+henkilökohtaisesti+pitänyt+häntä+ulkonäöllisesti+viehättävänä.
  5. No+ei+tarvitsekaan,+en+mä+häntä+iskemässä+ole,+ja+tuskin+hänkään+mua+😂+Tottakai+se+riittää,+että+hän+on+itse+tyytyväinen+omaan+ulkonäköönsä+(myös+tulevaisuudessakin)+ja+jos+hänellä+on+kumppani,+niin+oletettavasti+tämä+näkee+hänet+nättinä.+Se+riittää,+eikä+asia+kuulu+sen+enempää+muille+kuten+mulle.+Siinä+olet+ihan+oikeassa.+Eikä+kenenkään+ulkonäkö+tietenkään+vaikuta+automaattisesti+siihen,+mitä+työtä+tekee+tai+miten+siitä+suoriutuu.+Olen+mäkin+nähnyt+esim.+hammaslääkärillä+näkyviä+tatuointeja+käsivarsissa+enkä+tietenkään+sen+perusteella+kyseenalaistanut+hänen+ammattitaitoansa.+Mutta+mä+en+siltikään+näe,+että+artikkelin+nainen+saavuttaisi+samanlaista+ajatonta,+tyylikästä,+hillittyä,+vahvan+naisen+karismaa+kuten+ylemmässä+viestissä+mainitsemani+esimerkit.+Menee+ehkä+vähän+ohi+varsinaisen+aiheen,+mutta+niinhän+tällä+palstalla+usein+on+tapana+mennä.+Ja+kun+henkilökohtaisesti+ei+ole+kauheasti+kompetenssia+olla+Salmelaa+parempi+esim.+työuraan,+ansiotuloihin,+omaan+työkykyyn+yms.+liittyen,+niin+olen+silti+joka+tapauksessa+valkoinen+heteromies+ja+keinovalikoimassani+on+aina+naisen+ulkonäkö+ja+äitiystaidot,+jos+tekee+mieli+purkaa+ajatuksiaan.+Niitä+ei+voi+kukaan+viedä+pois.+😅+Ihan+ylimmässä+viestissäni+ollut+Putin-vertaus+oli+aika+makaaberi,+joo,+mutta+itse+en+ole+pitkin+tätä+vuotta+missään+vaiheessa+edes+aliarvioinut+häntä+tai+kuvitellutkaan,+että+pakotteet+vaikuttaisivat+konfliktin+kulkuun+välittömästi,+vaan+päinvastoin+tajunnut+kuinka+paljon+ne+aiheuttaa+ongelmia+eri+EU-maissa.+En+tietenkään+osaa+ennustaa+mihin+suuntaan+maailma+menee,+eteneekö+vihreä+siirtymä+kuten+poliitikkojen+ja+lobbarien+päiväunissa,+vai+onko+väliaikaisesti+paluu+kivihiileen+yms.+Viisas+sijoittaja+kuten+artikkelin+nainen+on+toki+hajauttanut+sijoituksiaan,+mutta+jos+ne+painottuvat+kovastikin+uusiutuvaan+energiaan,+sijoitusasunnot+voivat+olla+hetken+päästä+joko+valtavan+energiauudistuksen+taikka+parin+taka-askeleen+tarpeessa,+kaikki+teknokuplat+ja+bittivaluutat+jne.+niin+paljon+enemmän+hänellä+on+menetettävää+kuin+mulla,+ja+mä+tiedän+miltä+se+tuntuu.+Ei+todellakaan+kivalta.+En+tietenkään+toivo+että+hänelle+niin+käy,+ihan+lapsenkin+parasta+ajatellen,+mutta+jos+itse+olisin+sijoittaja,+niin+olisin+näinä+aikoina+kyllä+harvinaisen+hiljaa+varallisuudestani.+Ei+tietääkseni+esim.+Jethrollakaan+kovin+hyvin+mene+nykyisin,+vaikka+varsin+leveää+elämää+on+elänyt+🤨
  6. Periaatteessa+olet+ihan+oikeassa.+Kyllä+nämä+asiat+sen+verran+ovat+mua+syöneet,+että+varmasti+jonkinlaista+kateellisuutta+ja+katkeruutta+tunnen+itseäni+selvästi+menestyneempiä+oman+ikäluokkani+ihmisiä+kohtaan,+varsinkin+jos+eivät+imagoltaan+tai+arvomaailmaltaan+herätä+kunnioitusta+henkilökohtaisesti.+Ihan+eri+juttu+on+vaikkapa+joku+Max+Verstappen+tai+Lance+Stroll,+joiden+suuntaan+en+ole+yhtään+katkera.+Miljonääri-+tai+jopa+miljardööri-isien+pojat+ovat+kuitenkin+aika+lailla+eri+asia+kuin+self-made+menestynyt+oman+ikäluokkani+suomalainen.+Mutta+sen+verran+täytyy+sanoa,+että+todennäköisesti+nämä+kirjoitukseni+ketjussa+ovat+aika+lailla+kesyimmästä+päästä,+mihin+kaikkeen+Salmelan+kaltainen+julkkis+tänä+päivänä+törmännee+somessa+ja+palstoilla.+🙄+Kun+tietääkseni+ihan+suht+hyvien+käytöstapojen+puitteissa+pysyttelin,+enkä+käyttänyt+asiatonta+kieltä+tms.+Mistä+tullaan+myös+siihen,+että+jos/kun+kirjoitin+ajatuksiani+ketjun+aiheeseen+liittyen,+ja+monesta+muustakin,+niin+se+pitää+mut+osapuilleen+järjissäni,+ja+oikeassa+elämässä+yleensä+ystävällisenä,+hyväkäytöksisenä,+rauhallisena,+halutessani+osaan+pitää+mölyt+mahassa+jne.++Terveempää+se+mielestäni+on+pohtia+esim.+tällaisella+palstalla+Suomen+tämänhetkistä+luokkayhteiskuntaa,+nostaen+samalla+itseni+eräänlaiseksi+vastakkaiseksi+esimerkiksi+Salmelaan+verrattuna,+kuin+haistatella+kasvotusten+ihmisille+tai+purkaa+pahaa+oloaan+vaarantaen+muiden+turvallisuuden+(vrt.+tapaus+Lapuan+kirjasto).+🙄Mä+olen+ehkä+katkera+ja+kateellinen,+mutta+rohkenen+veikata+että+Salmelan+(ja+monen+muun+julkkiksen)+inboxien+sisältöihin+verrattuna+ihan+pyhäkoulupoika.
  7. No+mulla+monet+tekemiset+toki+vaihtelee+vuodenajan+mukaan,+enkä+mä+noin+ajatuksen+tasolla+miellä+moniakaan+juttuja+"kesäisiksi"+vaan+että+ne+nyt+vaan+kuuluu+maaseudun+arkeen+kesäisin.+Onhan+ruohoa+saanut+leikata,+siimaleikkurilla+siistin+nurkkia+hiljattain,+haudat+laitettu/pidetty+kunnossa,+ennen+helteitä+ja+sateita+heitin+osan+viime+talven+puista+liiteriin,+siivosin+varastoa+siinä+määrin+että+parissa+kuormassa+lähti+reilut+pari+tonnia+jalometallia+(paskoja+koneita+ja+akselistoja)+kilohinnalla+jne.+Noi+toki+on+lähinnä+töitä+ja+askareita+mitä+luettelin,+mutta+tokihan+esim.+pyöräily+on+kesäisin+jokseenkin+hauskempaa+kuin+talvella.+Luonnonvesissä+en+ole+oikein+koskaan+tykännyt+uida,+ja+korona-ajan+jälkeen+(tai+sen+keskellä)+en+oikein+hingu+maauimalaankaan+mikä+oli+viime+vuosikymmenellä+monena+kesänä+ihan+vakiopaikka+🙄En+muista+olenko+kertonut+tuosta+ruohokoneesta,+mutta+siitä+tuli+tosiaan+jokin+aika+sitten+terä+leikkuupöydän+läpi+komiasti+kun+ilmeisesti+pienessä+Bilteman+koneessa+leikkuutaso+ja+koneen+runko+elivät+niin+paljon+muhkuraisessa+maastossa,+terän+(kampiakselin)+pysyessä+käytännössä+suorana.+Tai+miten+tämän+nyt+selittäisi.+No+vasarallahan+se+tuli+kuntoon,+kun+ensin+sain+hakattua+sen+irti+siitä+leikkuutason+pellistä,+sen+jälkeen+suoristin+vekkejä+hakkaamalla+sitä+leikkuutasoa+sisältäpäin+ulos,+ja+vielä+pitäisi+jossain+vaiheessa+irroittaa+terä+ja+suoristaa+se+ruuvipenkissä+kun+pääsi+vähän+vääntymään,+joka+tuntuu+pienenä+ravistuksena,+tuskin+tekee+pidemmän+päälle+hyvää+kampiakselin+laakeroinnille,+ja+väärässä+kulmassa+tuppaa+vieläkin+joskus+tulemaan+välillä+läpi+samasta+vekistä+😅
  8. Niin+ja+lisäyksenä+sen+verran+tuohon+lastenkasvattamiseen,+että+mä+todellakin+olin+lapsena+ja+kouluiässä+kohtuullisen+tietämätön+yhteiskunnan+toimintamalleista+yms.+kun+äitini+ei+käynyt+silloin+töissä,+isovanhemmat+oli+eläkkeellä+ja+elivät+pääomatuloilla,+vietin+silloin+kerrostalossa+asuessamme+paljon+aikaa+talkkarin+kanssa,+jonka+aikataulut,+kahvitauot+yms.+olivat+nyt+vähintäänkin+joustavia+ja+antoi+pienelle+lapselle+aika+yksipuolisen+kuvan+työelämästä.+Koulussa+alaluokilla+oli+todellakin+paljon+kiusallisia+tilanteita,+joissa+tahattomasti+näyttäydyin+jotenkin+kultalusikka+persuksissa+syntyneenä+kakarana,+jos+esim.+ihmettelin+ääneen+miksi+muiden+vanhemmat+käy+töissä,+miksi+joku+"joutuu"+opettajaksi,+miksi+viikkoraha+oli+joku+tasasumma+jne.+🙄+Jälkeenpäin+ajatellen,+kyllä+mäkin+olisin+kiusannut+tollasta+kakaraa,+joka+oppii+lukemaan+ja+laskemaan+3-vuotiaana,+mutta+töksäyttelee+10-vuotiaana+ihan+awkwardeja+juttuja.Joskus+yläasteella+ja+amiksessa+sentään+aloin+ymmärtämään+yhteiskunnan+rakenteita,+pidin+suuni+kiinni+aiheeseen+liittyen+jne.+mutta+kyllä+silloinkin+kouluissa+liikkui+välillä+juttuja+perheeni+raha-asioista.+Kun+olin+todella+tyylitajuton,+vaatteet+jotain+Tokmannia,+äidilläni+oli+silloin+yli+20v+vanha+Carina+jne.+Mutta+sitten+taas+toisaalta+tietäjät+tiesi,+että+täällä+on+paljon+tilaa,+iso+talo,+mulla+oli+silloin+mopo+ja+peltoautoja+yms.+niin+herättihän+ne+tunteita+joissakin.+Lähinnä+ensin+innostusta+kun+sai+tuntikausia+ajella+pellolla,+silloin+ei+snäppäilty+reaaliajassa+mitään+storyja,+ja+sitten+myöhemmin+voikin+sopivasti+koulussa+tai+galtsussa+haukkua+vehkeet+sysipaskoiksi.+🙄
  9. Noiden+artikkelien+pointit,+eilisessä+aamu-tv:ssä+esitetty+oikein+grafiikka/taulukko+yms.+pitää+sisällään+kohtia,+joita+tunnistin,+mutta+en+itse+sinänsä+häpeä.+Enemmänkin+ne+kertoo+kollektiivisesta+mielipiteestä,+mitä+asioita+toisten+sietäisi+hävetä,+ja+kyllähän+tollaset+tutkimukset+ja+artikkelit+ovat+omiaan+vielä+lisää+muokkaamaan+mielikuvia+ja+käyttäytymismalleja+lähimmäisiämme+kohtaan.+🙄+En+mä+ihan+puutaheinää+ole+puhunut,+kun+olen+palstalla+avautunut+siitä+miten+ensin+koronarokoteaika+repi+ihmissuhteita+aika+ikävästi,+ja+nyt+helmikuun+tapahtumien+jälkeen+mä+olen+ollut+lähes+poikkeuksetta+"suljettu"+kaikesta,+muutamaa+poikkeusta+lukuunottamatta,+eikä+niihinkään+liity+läheskään+aina+samanmielisyys+tms.+vaan+ne+on+näköjään+kestäviä+ja+oikeita+ystävyyssuhteita.https://yle.fi/uutiset/3-12532695Tossa+Ylen+artikkeli+aiheesta,+missä+on+mainittuna+esim.+valtavirrasta+hiukan+poikkeavat+mielipiteet+esim.+Venäjään+tai+koronaan+liittyen.+Huomaa+kyllä+pientä+värittyneisyyttä+Ylen+artikkelissa,+kun+esimerkiksi+kieroa+seksuaalikäyttäytymistä+tai+muuta+aiheetonta+"priden"+aihetta+ei+nosteta+häpeän+aiheeksi+lainkaan+🙄+--Mikä+mulle+aiheuttaa+jonkinlaista+häpeää+edelleen+ja+sinänsä+aiheetta,+mutta+tosiaankin+se+kuinka+paljon+20+vuodessa+talon/tilan/huushollin+omaisuus+on+pienentynyt,+samalla+väistämättä+on+tullut+paljon+korjausvelkaa,+ja+käsipareja+on+yhä+vähemmän+tekemässä/maksamassa+asioita+aina+joka+sukupolvi+kerrallaan+edetessä.+Nyt+mä+lähes+täysin+yksin.+Kyllä+mäkin+haluaisin+teettää+kattoremontin,+liittyä+vesijohtoverkkoon,+kengittää+talon,+ostaa+hinausauton,+muuttaa+niihin+"kerrostaloasuntoihin",+tehdä+ulkorakennuksista+lämpimiä+hallitiloja+etc.+etc.+mitä+saa+kuulla+ja+selitellä+niitä+ihmisille+parhaansa+mukaan.+No+tietäjät+tietää+eivätkä+noin+pömpöösejä+ideoita+heittele,+vaan+järkevää+käytännöllistä+apua+pyydettäessä,+silleen+entisaikojen+talkoohengessä.Ja+hävettäähän+mua+toki+henkilökohtaisesti+se,+että+noin+parin+vuoden+ajan+2018-2020+koettelin+päivittäin+onneani+liikenteessä+sen+alkoholiongelman+keskellä,+kun+promillet+eivät+lähes+koskaan+olleet+vielä+tai+enää+nollissa.+Onneksi+ei+koskaan+sattunut+mitään,+selityksenä+tämä+on+sinänsä+huono+mutta+juopon+toleranssilla+voi+olla+jopa+skarpimpi+muutaman+kaljan+jälkeen+kuin+järkyttävässä+krapulassa,+ja+hyvä+juttu+oli+se+ettei+alkoholi+tehnyt+musta+koskaan+mitenkään+näyttämisenhaluista+tai+sekoilevaa+kuskia,+vaan+päinvastoin+hyvinkin+varovaisen+ettei+mitään+tapahtuisi.+Ja+onneksi+ei+tapahtunut,+silloin+ei+varmastikaan+pelkkä+häpeä+riittäisi+kuvailemaan+fiiliksiä+🤯Sinkkuuttani,+työtäni,+omia+ansiotulojani,+aiempaa+karting-uraani,+nykyistä+autoani+tai+muita+omia+aikaansaannoksiani+jne.+en+sinänsä+häpeä,+varsinkin+kun+mt-ongelmat+ja+rajoitteet+ovat+koko+aikuisiän+ajan+suoraan+tai+epäsuoraan+vaikuttaneet+esim.+ammatinvalintakysymyksiin+tai+siihen+miten+suhdejutut+ovat+onnistuneet.+Ei+asperger-diagnoosi+nyt+mikään+automaattinen+vapaalippu+ole+ihan+kaikkeen+tai+vapautus+kaikesta+mitä+elämään+kuuluu,+mutta+antaa+se+vastauksia+moniin+asioihin,+ja+myös+takautuvasti,+jolloin+esim.+niistä+kouluaikojen+aikaisista+häpeäntunteista+on+vähitellen+alkanut+päästä+eroon.+🙄
  10. Telkkariesiintymistensä+perusteella+olen+pitänyt+tuota+jotenkin+ärsyttävän+oloisena,+en+henkilökohtaisesti+viehäty+hänen+ulkonäöstään,+olen+osapuilleen+tiennyt+että+on+suht+hyvätuloinen,+mutta+noi+summat+tuli+nyt+ihan+uutena+tietona+😮En+mä+tiedä,+ei+mulla+tietenkään+henkilökohtaisella+tasolla+ole+mitään+tuntematonta+ihmistä+vastaan,+eikä+mitään+senkään+perusteella+että+hän+on+nainen+ja+äiti.+Mutta+kun+ei+toi+kovinkaan+montaa+vuotta+mua+vanhempi+ole,+ja+kuten+tiedätte,+niin+mulla+tämä+kehitys+meni+ainakin+tähän+asti+jokseenkin+toisinpäin,+että+ensin+puolisen+miljoonaa+perintöä+ohi+suun,+sitten+yksinasuminen+ja+sen+tuomat+kustannusrakennemuutokset+kotitaloudessa,+ja+nyt+ajankohtaisena+lisämausteena+vielä+inflaatio+nostamassa+hintoja,+niin+pistäähän+toi+noin+niinku+lähtökohtaisesti+ja+periaatteessa+vähän+ketuttamaan.+Mutta+jos+ajatellaan+miten+epävarmoja+aikoja+eletään,+sijoitusten+arvot+voi+vaihdella+paljon+ja+yllättävästi,+ja+toi+Salmela+on+tehnyt+itsestään+"hieman"+erilaisen+somebrändin+kuin+mä+itsestäni,+niin+mahdollinen+alamäki+tulee+kyllä+samalla+olemaan+melkoinen+kasvojenmenetys+jos+näin+joskus+käy.+Parempi+pyy+pivossa+kuin+kymmenen+langalla+🙄+Ja+vaikka+asiaa+mitenpäin+selittelisi,+niin+jos+ja+kun+nämä+epävarmat+ajat,+inflaatio,+sijoitusasuntojen+hinnat+Nato-jäsenyyden+myötä+jne.+vaikuttavat+ainakin+jossain+määrin+suomalaisen+bisnesnaisen+elämään+negatiivisesti,+niin+de+facto+Vladimir+Putin+on+silloin+toimillaan+osoittanut+olevansa+suomalaista+bisnesnaista+vahvempi.+Piste.+Oma+jonkinlainen+Tukholma-syndroomani+nyt+on+luku+sinänsä,+kun+virnuilen+vahingoniloisena+sisäänpäin+tankilla+käydessä,+mutta+muutoin+kritisoin+usein+ääneen+bensan+hinnanousua+yms.+😂Kokonaan+toinen+juttu+onkin+toi,+että+milloin+hän+aikoo+elää+elämäänsä+eikä+vain+keskittyä+tuohon+rahanhaalimiseen,+ja+minkälaisia+arvoja+esim.+hänen+lapsensa+oppii+ja+ammentaa.+No+varmasti+säästäväisyyttä+ja+kurinalaisuutta,+mikä+ei+ole+paha+asia+ja+tavallaan+pelastanut+mutkin,+vaikka+se+säästäväisyys+muutamia+vuosia+sitten+aiheutti+jopa+psykoottisia+oireita+"pelkän"+pakkomielteisyyden+lisäksi.+Mutta+noin+niinku+esim.+siitä+näkökulmasta,+miten+pienempituloisista+puhutaan+kotona,+ymmärtääkö+kyseinen+kakara+viimeistään+kouluiässä+että+hyvin+todennäköisesti+valtaosa+luokkakavereista+on+hyvin+erilaisista+perheistä,+kokeeko+stressiä+ja+painetta+ura-asioissa+jne.+No,+mä+en+ole+yhtään+lasta+kasvattanut,+joten+ei+ole+kauheasti+varaa+kommentoida,+eikä+mulla+ole+mitään+syytä+epäillä+etteikö+tämä+Salmela+ottaisi+näitä+seikkoja+huomioon+kasvatuksessa.+Surullisinta+koko+hommassa+on+joka+tapauksessa+se,+että+jos+hän+aikoo+olla+uskottava+bosslady+ja+pitkän+tähtäimen+sijoittaja,+niin+ei+tolla+ulkonäöllä+päästä+lähellekään+vaikkapa+jonkun+Kirsti+Paakkasen,+Lenita+Airiston,+Aira+Samulinin+jne.+karismaa+vanhempanakin+naisena,+ja+nimenomaan+uranaisena.+Kaula+ja+käsivarret+nyt+roikkuu+itse+kullakin+iän+myötä,+ei+siinä+mitään,+mutta+voi+luoja+miltä+noi+tatuoinnit+näyttää+vaikka+vuonna+2058+jolloin+hän+olisi+70-vuotias,+ja+jossain+silloisessa+metaversumiohjelmassa+kertomassa+jotain+meetoo-juttuja+2010-luvulta+🤦‍♂️😂
  11. Tuntuu+olevan+kovin+tapauskohtaista.+Mä+kun+työni+puolesta+lähetän+paljon+postipaketteja,+niin+joskus+esim.+isommissa+kaupungeissa+paketti+on+noudettavissa+jo+seuraavan+päivän+aamuna,+kun+taas+pienemmälle+paikkakunnalle+lähetettäessä+se+kulkee+lajittelukeskusten+yms.+kautta,+ja+voi+olla+että+jakelua+ei+ole+edes+kaikkina+arkipäivinä+kaikkialle+🙄Mutta+Matkahuolto+se+melkoinen+rosvofirma+on+nykyisin.+Aiemmin+pakettien+hinta+määräytyi+painon+perusteella+progressiivisesti+5kg+välein,+ja+jonkun+tietyn+pituusrajan+(joka+pieneni+vuosi+vuodelta)+ylittyessä+joutui+pulittamaan+tyyliin+kympin+verran+lisäkuluja.+Nykyään+painoraja+on+laskettu+55+kilosta+30+kiloon,+ja+ulkomitat+määrittelee+hintoja+ihan+absurdisti.+Esimerkiksi+auton+ovi+voi+juuri+ja+juuri+mennä+painonsa+puolesta,+mutta+yhteenlaskettujen+ulkomittojen+perusteella+lähetyskulut+on+noin+80€,+ja+jos+laittaa+ikkunalasia+varten+varovasti-käsittelytarroja,+niin+kulut+on+yli+100€.+Eikä+tässä+kaikki,+sillä+esim.+auton+lokasuojan+tai+hattuhyllyn+lähettäminen+maksaa+saman+verran,+vaikka+painoa+on+tyyliin+kilon+tai+pari,+mutta+kun+ne+pirun+ulkomitat+tai+pisin+sivu.+🙄😂+Ei+arvatenkaan+ole+tullut+paljoa+käytettyä+Matkahuollon+palveluita+viime+aikoina,+ja+monet+asiakkaatkin+ovat+olleet+ihan+ymmällään+kun+olen+selittänyt+tuota+kulurakennetta.+Toisaalta+taas+nykyisillä+polttoaineiden+hinnoilla+moni+on+myös+empinyt+noutoa+vähänkään+kauempaa,+sillä+äkkiä+siinä+tulee+yhtä+paljon+tai+enemmän+kuluja.+Kiitos+vaan+hiilineutraaliustavoitteiden+ja+öljypakotteiden+asettajille+👍🏾
  12. Kyllä+ja+ei,+samanaikaisesti+ja+samojen+tapahtumien+myötä.+Mullahan+oli+aika+paljon+vastuuta+kaikesta+jo+nuorena+(raha-asiat,+yrittäjyys,+äitini+sairastelu+yms.)+joten+siinä+joutui+olemaan+aika+paljon+tekemisissä+vakavien+ja+oikeiden+asioiden+kanssa,+kuten+verotusjutut,+omaishoitajuus,+aivosyöpä/kuolema+ylipäätään,+ja+sitten+kuukausi+äitini+hautajaisten+jälkeen+kuolema+meinasi+vierailla+toistekin,+mutta+kusi+housuihinsa+nähtyäni+veriarvoni.+🙄Mutta+toisaalta,+nyt+kun+asun+yksin+niin+kaikki+on+paljon+vapaampaa,+ja+loppujen+lopuksi+varsin+pienillä+muutoksilla+kotini+näyttää+mummolan+sijasta+poikamieskämpältä.+Jos+huvittaa+pelata+aamulla+ennen+työpäivää,+niin+so+what,+sitten+pelataan+ja+työjutut+hoidetaan+aukioloaikojen+puitteissa.+Tai+jos+aiemmin+tuli+kilsoja+joku+12-15tkm+vuodessa+ihan+vain+siksi+että+piti+päivittäin+tehdä+"tikusta+asiaa"+,+ottaa+jonkinlainen+hengähdystauko+elämästä,+ja+haahuilla+Bilteman+hyllyjen+välissä.+Nyt+tulee+kai+joku+5000km+vuodessa+ja+hiljattain+laskin,+että+nykyhinnoilla+ja+autoni+kulutuksella+polttoainekuluja+tulee+noin+tonnin+verran+vuodessa,+kun+vuoden+2019+kilsoilla+ja+Hiasen+kulutuksella+veroilla+kulut+olisi+yli+neljä+tonnia.Unirytmiini+ja+rutiineihini+vaikuttaa+nykyisin+toki+se,+etten+enää+juo,+mutta+silloin+piti+niin+ikään+elää+hieman+luontaisen+rytmin+vastaisesti,+että+päivän+päätteeksi+oli+edes+jokunen+tunti+omaa+aikaa.+Mähän+nukuin+silloin+paljon+pidempään,+ja+jos+nykyisin+herään+usein+noin+klo+6,+niin+olen+ihan+tykästynyt+hitaisiin+aamuihin+ilman+ylenpalttisia+velvollisuuksia+joka+suuntaan.+🙄Tottakai+ruokani+osaan+laittaa,+ja+hoitaa+muut+kodin+askareet+kuten+ennenkin,+mutta+täytyy+sanoa+että+joillekin+ikäisilleni+naisille+se+on+tullut+yllätyksenä+ja+vähän+turn-offina+kun+olen+maininnut+että+aloin+asumaan+yksin+27-ikäisenä.+Ja+se+on+ihan+fakta,+että+mä+elän+aika+erilaista+elämänvaihetta+ja+"eri+todellisuudessa"+kuin+monet+ikäiseni+naiset,+eikä+sille+nyt+ainakaan+enää+mitään+mahda.+Enkä+mä+edes+muuttaisi+esim.+18-kesäisenä+omilleni,+jos+nyt+saisin+uudestaan+päättää+ja+kääntää+kelloa.+Jos+oli+velvollisuuksia+ja+vastuuta,+niin+oli+myöskin+halvat+asumiskulut+ja+yrityksen+toimitilat,+ja+on+verrattaen+halpaa+edelleen.+Suositut+pintaliitäjät,+fitness-naiset,+oman+elämänsä+supermallit+jne.+eivät+vain+yksinkertaisesti+ole+kiinnostuneita+mun+online-autopeliharrastuksista,+työstäni,+maaseudun+arjesta+yms.+ja+sikäli+kun+itse+olen+edes+kovinkaan+kiinnostunut+tutustumaan+yhäreihin,+niin+tavallaan+kyllä+ymmärrän+vähän+varauksellisen+suhtautumisen+heidänkin+suunnaltaan.+Esim.+kesällä+2019+kun+tietääkseni+seukkasin+reilut+pari+kuukautta+"lapsellisen"+naisen+kanssa,+niin+tunteet+taisi+lopulta+olla+aika+yksipuolisia,+niistä+oli+lähes+mahdotonta+puhua,+vastaukset+oli+ihmeellistä+kiemurtelua+jne.+joten+lopulta+laitoin+poikki+ihan+oman+mielenterveyteni+vuoksi.+Mutta+jos+esimerkiksi+kerran+hän+kirjaimellisesti+talutti+mut+sänkyynsä,+tiesi+osapuilleen+millaista+työni+on+verrattuna+hänen+3-vuorotyöhön+ja+lapsiperhearjen+rytmittämiseen,+katsoi+suurinpiirtein+ammattilaisen+silmin+lääkkeidenkäyttöäni+ja+silloista+juomistani,+varmasti+pohti+mielenterveysjuttujani+jne.+niin+en+mä+tosiaankaan+tiedä+olisinko+pidemmän+päälle+ollut+oikea+mies+tutustumaan+hänen+lapseensa+ja+olemaan+tiiviimmin+yhdessä.+Ironisinta+tässä+on+joka+tapauksessa+se,+että+mulla+on+loppujen+lopuksi+todella+paljon+vapaa-aikaa+ja+joustavat+työajat+verrattuna+moniin+muihin,+mutta+silti+siinä+piilevä+potentiaali+jää+lähes+aina+hyödyntämättä,+tai+naiset+eivät+vain+näe+sitä+samalla+tavalla+kuin+mä.+Ehkä+aikuisuuden+(ja+suosion)+merkki+on+se,+että+päivät+on+buukattu+jo+viikkoja+etukäteen+täyteen+työjuttuja,+lasten+harrastuksia,+padelia,+kuntosalia+yms.+eikä+niin+että+eletään+hetkessä+ja+osataan+ottaa+chillisti+ennen+ja+jälkeen+työasioiden.+🙄