Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Pauke84
profiilit
Pauke84
Pauke84
Vapaa kuvaus
Etäläsuomesta
Aloituksia
7
Kommenttia
395
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sinulla on siis keskimäärin 2.5kW tuotto paneeleilla ja ei siihen nyt 1000neliöö tarvita. Jokunen kymmenen ihan piisaa.
21.08.2023 19:26
Yhden kennon jännite suht vakio kaikilla valmistajilla. Perustuu itse ilmiöön ja sitä sähkökemiaa ei pysty valmistajat ohittamaan tai kiertämään. Alhaisempi tai korkeampi paneelin jännite tulee siitä miten kennot on yhdistetty toissiinsa paneelissa. Mitä useampi sarjassa sitä korkeampi jännite. Paneelissa on perinteisesti kennoja sekä sarjassa että sarjoja rinnan.
19.08.2023 21:02
Minä valitsen ainakin mieluummin pienemmät verot kuin jotku hikiset tukiaiset tai vähennykset. Muutenki vasemmistolainen ajattelu, että pitäisi aina saada itselle mahdollisemman paljon ja ottaa muilta pois, ei sovi itselleni kauhean hyvin. Ja tämä ei tarkoita ettenkö kannattaisi hyvinvointiyhteiskuntaa. Esimerkiksi se ei ole kennenkään etu, että joku yksinkertainen haluaa olla sähköasentaja, mutta on liian heikkolahjainen siihen. Sitten hänelle maksetaan tuet kotiin kun töihinkään ei pääse ja kirjoittelee täällä aamusta iltaan hulluja juttuja. Mieluummin laittaisin hänet esim keräämään käpyjä metsästä pienellä korvauksella kunnos löytää itselleen sopivan homman vaikka rekkakuskina tai autotehtaalta mersuja kasaamasta.
19.08.2023 19:26
Olen törmännyt juttuun missä puhuttiin LED lampun cosfii olevan 0.5. Sen enempää osaamatta ottaa kantaa onko oikea termi käyttää niiden yhteydessä. Käytännön tietämys LEDeistä loppuu siihen, että tiedän siellä olevan itse LEDi eli diodi, virranrajoitin ja teholähde. Käytetyistä teholähteistä oletan yksinkertaisen hakkurin olevan yleisin. Joskaan hakkurinkaan toimintaan ei ole koskaan tullut syvällisesti perehdyttyä. Virranrajoitin on ainaki LED nauhoissa tyypiltään vastus. Jos virtalähteen sisällä, niin voi tietysti olla muullakin tavalla toteutettu.
19.08.2023 17:01
En mää siis mitää kuristimia tarkoittanutkaan. Tuota cosfii arvoa vaan nostin esille, Led-kuorman poikkeamista resistiivisestä kuormasta ja hakkuriteholähdettä. Uutena tietona tästä ketjusta tuli tuo mistä se heikko cosfii johtuu. Eli hakkurista.
19.08.2023 14:50
Eikos toi modbus sunpec ole käytännössä sama asia kuin rtu? Siis sillä tasolla, että väylä voidaan suoraan viedä kiinteistöautomaatioon käymättä interfacesin kautta. Varmasti niissä jotain omaakin. Lähinnä mietin, että voiko Froniuksesta vetää väylän suoraan esim sähköautonlaturille joka tukee modbus rtu:ta. Rtu taitaa edelleenkin olla kuitenki se kiinteistöautomaation yksinvaltias?
19.08.2023 11:30
Tämä on muuten syy miksi itse asun nykyään reilun 50km päässä pääkaupunkiseudusta. Meillä vaimon kanssa kovat tulot, mutta ei niin kovat, että voisimme asua helsingin paremmilla alueilla ja rahaa jäisi ylitsekin. Meillä on ala- ja ylkouluikäisiä lapsia monta, joten tarvitsemme aika ison asunnon. Silloin kuin asuimme vielä pk-alueella, niin lähikoulu alkoi kovaa vauhtia muuttua monikulttuuriseksi Opetuksen laatu tippui roimasti ja sosiaaliset ongelmat räjähtivät kohtuullisen lyhyessa aikaikkunassa. Lopulta päätimme vaimon kanssa uhrata miuluummin itsemme pitkille työmatkoille kuin lapsemme kouluhirvitykselle. Nyt joudumme istumaan autossa yli 2h päivässä työmatkojen vuoksi, mutta saapahan lapsemme olla pienessä kivassa koulussa, jossa kaikki pelaa vielä samanlailla kuin omassani nuoruudessa.
En koe olevani "persu", mutta niin kauan kuin suomalaisten kestää herätä tähän kamalaan yhteiskunnan pilaamiseen, aion kyllä antaa ääneni persuille. Maahanmuutto ei ole tällä hetkellä edes top5 pahimmista ongelmista, mutta jotenkin kuvittelen näkeväni siinä olevan aineksia vaikka millaisiin akopalyptisiin lopputuloksiin. varsinkun kun peilaan sitä kuinka nopeasti oma nuoruuden kotialueeni pk-seudulta muuttui mielestäni asuinkelvottomaksi rauhaa rakastavalle tavalliselle suomalaiselle.
19.08.2023 11:13
Muistan lukeneeni, et LED lampun cosf olis 0.5 ja yliaaltojahan tulee, koska hakkuri teholähde. Mitä huonolaatusempi, niin yleensä niistä kärsii enemmän. Ottaa myös ison käynnistysvirran jos ei DALI yms pehmokäynnistystä. Harva valaisinvalmistaja suosittaa yli 600W LED kuormaa yhdelle C10 suojalle. B10 suojalle vaan 300W.
19.08.2023 10:23
Jos haluat mennä pidemmälle, niin lämminvesi varaajaan myydään ohm pilottia joka tulee rs485 modbus rtu väylällä invertteriin ja virtamittarin pääkeskuksessa kanssa yhteen. Ajaa automaattisesti ylimäärä tuotantoa lämminvesivaraajaan. Froniuksel on ainaki ihan kohtuu hintasena, jos sellanen järjestelmä . Samaan väylään saa ängettyä muutaki älykästä kuormanhallintaa.
19.08.2023 10:14
En hyvin tunne tätä tekniikkaa, joten otan osaa pohdiskellen. Käsittääkseni sekoitusventtiilin ei kuulukkaan mennä kokonaan kiinni? Palauttaa osan kuumasta vedestä takaisin öljykattilalle ja estää ruostetta nostamalla paluuveden lämpötilaa. Eikos säätöventtiilit ole huoneissa, joilla sitten kuristetaan piirin vedenvirtaus kokonaan kiinni tarvittaessa. Säätöventtiilit 2-tieventtiileitä varustettuna termarilla tai moottorilla.
18.08.2023 20:49
Tarkotat varmaan tee se itse valaisimia? Ostat valmiin sarjan, jossa lampun kanta ja johdotukset valmiina, niin kaikkein helpoin ja turvallisin ratkasu. Alat siihen sitten rakentelemaan omaan palloa, varjostinta tjms. Melkein väittäisin, että moisia rakennussarjan aihioita olemassa jo.
17.08.2023 21:33
Sanoisin olevan 20kWh päivässä, jos kulutetaan keskimäärin 850W teholla 😉 Tietysti toinen asia on olisiko helpompi puhua kilowattitunneista suoraan.
17.08.2023 21:24
Sähköalalla tehdään aika paljon viraapelihommia. Varmaan suurin osa tehnyt. En näe siinä mitään pahaa, jos joskus vähän ottaa itselleenki.
17.08.2023 16:10
Korostaen sellaiselle ketä osaa lukea vain sitä mitä haluaa lukea😉
17.08.2023 16:08
Toivottavasti et ole itse suunnittelija, koska ko. tehtävässä on tärkeää kyetä kuuntelemaan muita. Tahallinen väärin ymmärtäminenkään ei kuulu asiaan.
Jos kunnon suunnitelmat tehdään noin 50km km päähän pääkaupunkiseudusta 400k€ asuntoon, nii menee niihin aikaa enemmän kuin 10h. Tiedän kyllä, että toiset toimistot myyvät copypaste suunnitelmia 1000€ ja alle. Mutta jos vähänkin näkee vaivaa, valitsee valaisimia, automaatiota yms niin aikaa kuluu 30h tai enemmänkin helposti. Miksi sitten pimeesti. Toimisto velottaa 55-60€ tunti ja maksaa suunnittelijalle noin 25€ tunti. Siitä verot pois jää käteen jotain 17€h suunnittelijalle. Jos suunnitteli näkisi vaikka sen 30h vaivaa saisi hän käteensä rahaa pimeästi 24€ tunti tuosta 700€. Olisi siis kummallekkin hyvä diili.
Sitten vielä kerran. EN OLE MISSÄÄN KOHTAA VÄITTÄNYT ETTEIKÖ KANNATTA KÄYTTÄÄ SUUNNITTELIJAA OK TALOUSSA. Olen myös maininnut käyttäväni sellaista itsekkin, jos teksin. OLEN KOROSTANUT, ETTEI SUUNNITTELU OLE OK TASOLLA NIIN IHMEELLISTÄ, ETTEIKÖ SIITÄ IHAN URAKOITSIJANKIN KANSSA ONNISTU, JOS SEN TIEN VALITSEE.
17.08.2023 13:57
Miksi pimeästi, niin tunnen useamman suunnittelijoita ja joku niistä tekisi aivan varmasti minulle iltatöinä suunnitelmat sopuhintaan. Leikitään nyt, että laadukkaan suunnitelmat toimiston laskuttamana olisi 2000€, niin käteisellä joku yhteistyökumppani saattaisi ne tehdä 700€ korvilla ja kumpikin olisi tyytyväinen.
16.08.2023 21:47
Juurihan kirjoitin pitäväni suunnittelua tärkeänä. En missään kohtaan sitä ole muutenkaan aliarvinoinut. Tiedän vallan hyvin, että ilman kunnon suunnittelua ei rakenneta yhtään vähääkään ihmeellisempää tuotantolaitosta, liikekiinteistöä, sairaalaa, lentokenttää yms.
Omakotitalosähköissä se ei vain ole välttämätön. Suositeltava kuitenkin. Eihän OK talo työmaalla tarvita sähköihin valvojaakaan vaikka ei sekään huono olisi.
16.08.2023 21:40
Tottakai suunnittelija on tärkeä ja itse ottaisin moisen pimeästi tekemään omakotitaloonkin suunnitelmat. Jo pelkästään kustannusten hallinta on sen kautta selkeämpää.
Mutta vaikeusasteeltaan OK talon sähköt ovat silti sitä luokkaa, että ilman suunnittelijaakin pärjää.
16.08.2023 20:59
Meillä päin ainaki antaa iloiten pitää pylväät, jos joku kysyy. Eivät joudu itse niitä roudaan ongelmajätteeseen. Vanhat pylväät on täynnä kyyvitosta yms. kovia kyllästysaineita. En ole itse pyytänyt, mutta tiedän parikin ketä sai pitää ja lisäksi saivat vanhaa alumiinilankaa. Mitä ikinä niillä tekevätkään.
15.08.2023 22:45
Shellyn älyreleellä saa ohjauksen pörssisähkön hinnan mukaan kunhan talossa on wifi. Maksavat 40€ alkaen.
Jos ei ole kontaktoria valmiina, niin ne on muutamasta kympistä alkaen, mutta vanhoissa keskuksissa ei ole välttämättä tilaa laajennuksille.
Asunnuksen luulisi saavan alueesta vähän riippuen 100€ alkaen.
15.08.2023 22:38
8 / 20