Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. [][] Uskomme, että Raamatun keskeisin sisältö on Jumalan rakkaudessa, joka ilmeni erityisesti Kristuksen uhrikuolemassa jokaisen ihmisen puolesta. Sen vuoksi tutkimme kaikkia Raamatun kirjoituksia tästä näkökulmasta. [][]

Niinpä. Tuo näky pitää oikeassa kurssissa, vaikka porukassa olsi mukana sata elleniäkin. Joku terävästi kysäisi: "Mihin sitten Elleniä suljetun oven oppeineen tarvitaan?" Mutta suljetun oven oppihan jätettiin sivuun, kun se 144000 tuli melko pian täyteen, eikä Jeesus sen täytyttyä saapunut.
    Ellen G White korostaa Suuren Taistelun sivulla 453, että aikoja ja päiviä ei pidä asettaa:
    "Mitä useammin asetetaan määrätty aika Kristuksen tulemiselle ja mitä laajemmalla alueella tuota aikaa julistetaan, sitä paremmin se vastaa saatanan tarkoituksia. Ajan mentyä ohi hän herättää pilkkaa ja ylenkatsetta ajan määrääjiä kohtaan ja siten häpäisee myös vuosien 1843 ja 1844 suurta adventtiliikettä."

Niihin aikoihin liikkeestä erosi omia uusia aikojaan kuuluttamaan jehovantodistajat. Näihin Ellen viitannee ja toteaa, että siinä "kiihotuttuu vain sortuakseen", kun pieleen meni taas ja taas. Kuka muiuten mahtaa tietää jehovien seuraavan määräajan? 1970-luvun jälkeen ei ole ainakaan minun tiedossani uutta päivämäärää. Mutta eiköhän newyorkilaisten watchtowerien rahanahneus iske esiin uuden ajan taas jossain vaiheessa.

Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin. ns. uuden maailman käännös on sinänsä tarkka, suorastaan orjallisesti käännetty. Sit ävoi hyödyntää.
    Jehovantodistajien kirja "Elämä maan päällä - kehityksen vai luomisen tulos?" - puolustaa hyvin Luojaa.

antti
  2. [][] Jumalan tunnistamine
    Mistä tiedät Jumalan olemassa olon ?
    Miten tunnnet Jumalan olemassa olon ?
    Miksi olet vakuuttunut Jumalan olemassa olosta ? [][]

TUNNISTAMINEN (ja tunteminen) on hyvä luonnehdinta, sillä kyllähän luontoa katsellessa voi todeta, jso haluaa, että kaikella on isänsä. Ja historia todistaa vahvasti "Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalasta. Mutta ei se kenenkään sisintä vakuuta. Tarvitaan aivan henkilökohtainen ikäänkuin kosketus. Kukaanhan ei voi todistaa, ettei Jumalaa olisi, mutta uskon, että kuka tahansa voisi henkilökohtaisesti vakuuttua Jumalan olemassaolosta anomalla, etsimällä ja kolkuttamalla . . .

Itse päättelin siitä, ku nminulla oli hyvä isä, että täytyy olla olemassa TÄYDELLINEN isä, josta välittäminen ja auttavaisuus on lähtöisin. sittemmin jouduin käyttämään Psalmia 50:15: "Avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua ja sinun pitää kunnioittaman minua". Se toimi silloin ja toimii yhä ja rohkeutta saan tästä: "Jumala on hyvä kiittämättömille ja pahoille". Hämmästyttävän vähän kuitenkin rukoilen asioita. INHIMILLISESTÄ Jumalasta todistaa ainakin minulle lähtemättömästi se, että "huonoihinkin" hätääntyneisiinkin pyyntöihin Jumala vastaa - hän ymmärtää sellaisiakin tarpeita, jotka eivät ole sinänsä hyväksi. Joku voi sanoa, että ssaatanahan se semmoisiin rukouksiin on vastannut. No mutta, tässä keskustelussa pohditaan Jumalan olemassaoloa; jos on ssaatana, niin täytyyhän sitten olla Jumalakin sekä hyvän ja pahan välinen taistelu. Jumalalle on tärkeintä saada ihminen tuntemaan Hänet hyvänä Isänä.

antti
  3. "Uskotaanko siellä (7. pv:n baptisteissa siis) iankaikkiseen helvetin kidutukseen, siis kuoleman jälkeiseen elämään ilman Kristusta?"

Tuskinpa tuo hellvettikysymys mikään ratkaisevan tärkeä oikeaoppisuuskysymys on. Mutta niin taitaapi olla, että jopa seitsemännen päivän baptistit opettavat Raamatusta Jeesuksesta myös hellvettikohdat. Adventtikirkk otaitaa olla ainut sellainen, että toisinaan tai joissain yhteyksissä ns. opettaa helvetin olemattomaksi toteamalla, että kadotus tarkoittaa tyhjyyttä, olemattomaksi muuttumista. Jotkut adventistit sanovat jumalattomien rangaistuksen kestävän vain silmänräpäyksen, jolloin ei tietenkään "kuritushuonerangaistuksesta" voida puhua saati "elinkautisesta" - pikemminkin se olisi kuin lottovoitto omantunnontuskissa riutuvalle jumalankieltäjälle. Käsittääkseni vain adventistit, osa heistä, rohkenee tulkita niin liberaalisti Jeesuksen opetusta hellvetistä.

Hellvettiopetus suuntaan toiseen - se ei aivan tärkeä asia ole, sillä loppujen lopuksi Jumalan hyvyys ihmistä vetää parannukseen. Se joka tapauksessa vetää ja jos toisella laidalla sitten on vauhdittamassa hellvetinpelko, niin ei se ainakaan haittaa tee. Omalla kohdallani oli kuolemen- ja rangaistuksenpelko se, mikä ravisti hereille ja sitten vasta näin Jumalan hyuväksi Isäksikin, kun sain katsella oman isäni hyvyyttä ja kaunista luontoa ja sen sellaista. Mutta todellakin ENSIN tarvittiin kauhistuminen oman pahan sydämen surkeudesta. Mielestäni sitä kotiseurakuntaa, kotikirkkoa ei pidä etsiä sillä silmällä, että miten fanaattisesti taikka miten liberaalisti siellä tulkitaan hellvettiasiaa. Ei ole vielä aika heittää ketään "hellvetin liekkeihin" tai " kadotuksen kuiluun", vaan nyt todistetaan Jumalasta rakastamalla vihamiehiä ja vähempiosaisia ja siihen tyyliin.

antti
  4. "Usko Jeesukseen Kristukseen on pelastuskysymys, ei kirjanoppineisuus."

Sirkka-Iita pureutuu tuossa asian ytimeen, sillä rabbithan parhaiten Raamatun tuntevat, mutta eivät sieltä kuitenkaan Jeesusta löydä. Paavali osasi ulkoa lait ja säädökset ja oli suorastaan fanaattinen kuuliaisuudessaan Jumalalle. Kuitenkin vain Jeesuksen ilmestyminen hänelle henkilökohtaisesti - vasta se teki hänet viisaaksi ja oikeasti kuuliaiseksi.

Ap. t. 22:7
    Kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua?'
    Ap. t. 22:8
    Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Ääni vastasi: 'Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.'

ENSIN kirjanoppinut Paavali kohtasi Jeesuksen sen jälkeen hän vasta ymmärsi kirjoituksetkin, nääki Jeesuksen niissä.

1. Kor. 10:4
    ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus.

Niinpä. Jeesushan se varjelija oli jo vanhassa liitossa sekä nälän ja janon sammuttaja - elämän leipä, elävä leipä, "totinen viini". Sitä vain ei nähty.

antti
  5. Profeetta Bushmann kirjolttteli jotakin sen tapaista, että Jumala ei pidä siitä, että hänen omansa joutuvat kokemaan olevansa velkaa jonnekin. Näin asia todella onkin. Jeesus tosiaan neuvoo olemaan tarvittaessa pikkasen ovelakin, jotta velat tippuu harteilta ja vakuuttaa, että pysyviä ystäviä saa juuri sillä tavalla, että pyyhkäilee velat pois.

LUUKAS 16.
    1 Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen: "Oli rikas mies, jolla oli taloudenhoitaja. Hänelle kanneltiin, että taloudenhoitaja tuhlasi hänen omaisuuttaan.
    2 Hän kutsui tämän luokseen ja sanoi: 'Mitä minä sinusta kuulen! Tee tili toimistasi, minun talouttani sinä et enää hoida.'
    3 Mies mietti: 'Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa.

4 -- Nytpä tiedän! Järjestän niin, että toiset ottavat minut taloonsa, kun joudun lähtemään työpaikastani.'
    5 Hän kutsui isäntänsä velalliset vuoron perään luokseen. 'Paljonko olet velkaa isännälleni?' hän kysyi ensimmäiseltä.
    6 'Sata astiaa öljyä', tämä vastasi. Taloudenhoitaja sanoi: 'Tässä on velkakirjasi, istu ja merkitse äkkiä viisikymmentä.'

7 Sitten hän kysyi toiselta: 'Entä sinä, paljonko sinä olet velkaa?' Tämä vastasi: 'Sata tynnyriä vehnää.' Taloudenhoitaja sanoi: 'Tässä on velkakirjasi, merkitse kahdeksankymmentä.'"
    8 Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta. Hän sanoi: "Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset.
    9 Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.

Mammona nääs on "väärää"; se on vain välikappale, vaihtoväline, ei keräilykamaa. Rahakin on tarkoitettu tuhlailtavaksi, niinkuin rakkauttakin pitää tuhlailla eikä säästellä. Uskovien ei pidä kokea olevansa velkaa maailmalle, paitsi: "älkää olko toisillenne mitään velkaa paitsi että toisianne rakastatte". Sitä rakkautta bushmannikin viestinsä loppuyhteenvetona peräänkuulutti.

Mitä lainoihin muutoin tulee, niin velkojat tykkäävät lypsylehmistä; se lainapääoma on sivuseikka, korko pääasia. Jumala on päinvastainen kuin pankkiirit; hän jo muinoin sääsi juutalaisten kautta, että omilta ei uskovaisten pidä ottaa korkoa, vaan vain ulkopuolisilta. Jotta koronkiskurit eivät köyhdyttäisi meitä ja pitäisi lieassa, meidän tulisi päästä vapaaksi ulkopuolisista lainoista sun muista veloista.

antti
  6. Tietenkin operaattorit saa julkisesti verrata ja erityisesti kuluttajan pitää verrata. Jokainen operaattori pystyisi korkeimmat teoreettiset pylväät oman touhunsa tueksi näyttämään. Operaattorin asiakaslähtöisyyttä tai sen puutetta mittaamalla pääsee mittaamaan operaattoreiden luotettavuutta ja siínä on ideaa.

Muutoin olen sitä mieltä, että älkää hyvät ihmiset menkö häiritsemään elisashoppiin, vaan tilatkaa netistä, mitä sitten tahdottekin. Sivustot eivät pysty valehtelemaan ja siellä tilatessa pakostakin tutustuu edes hiukan sisältöön etukäteen. Jälkiviisaana sanon, että voi, voi - netin kautta olisin säästänyt paljon tulevien 2 vuoden ajalla kuukausittain! Nääs kun shopitissa ei kerrota, mitä sun kannattaa tehdä. Ok, konsernin päättäjätkin varmasti suosittelisivat internet-tilaamista; se säästää rutkasti Elisan kustannuksia.

Mä oon nyt ADSL:n ja WiFin loukussa, kun shopitissa ei haluttu selvittää Saunalahti-nettitikkun vikaa, vaan myi kiinteän ADSL-laajakaistan 40€/kk, todeten että mukaan saa, jos haluaa, kaupan päälle ns. Elisa-viihdepaketin, jota voi käyttää, jos haluaa. Jos olisin netistä etsinyt, niin tietysti olisin sensijaan tilannut WiFi:n, joka tekee 15-21€ operaattorista riippuen. Se oli joulun alla. Nyt SAunalahdelta tarjottiin nykytekniikkaa elikkä WiFiä, E5776 - juuri sellaisesta olin pikkasen huhuja kuullut, mutta kun olemassaolo salattiin shopissa. Netistä löytyy kaikki ja jos et tiedä, mitä pitäs löytyy, niin tarkistaTele.fi -sivuilta; ovat mallisivut. Joo-o, Sitä Elisa-laajakaistaa ei kuulemma voi purkaa ts. vaihtaa, kun siinä on ilmaisena kaupanpäällisenä valmius Elisa-viihteeseen. Ja jos Saunan asiakkaina teille tyrkytetään Elisaa, pysykää lujina oikeudessanne olla Saunan asiakas. Mutta kyllä kokemukseni on, että netin kautta pitää apu hakea ja tilaukset. Saunan tai Elisan tai muun sivulla voi olla juuri sinulle sopiva tarjous ja vain netissä. Hyvän ajan kanssa voit siihen tutustuna. Sit voit tiätty liikkeessäkin käydä. Ei operaattorien puodeissa eroja ole, mutta joidenkin nettisivut ovat selkeämpiä kuin toisten.

terv. Saunalainen Elisan Lypsylehmä
  7. "että joku kansa olisi muka jotenkin etuoikeutettu"

Itänaapurimmekin katsoo olevansa etuoikeutettu jos vaikka mihin. Vaikka on kuin vastasyntynyt Israelin historiaan verrattuna. Onhan Israelin kirjoissa historia Aatamista ja Eevasta lähtien, joka ilmenee meidän Uudesta Testamentista mm. lääkäri Luukkaan evankeliumin 3. luvussa

Jeesuksen sukuluettelo

23 Jeesus oli noin kolmenkymmenen vuoden ikäinen aloittaessaan työnsä. Hän oli -- näin luultiin -- Joosefin poika. Joosefin isä oli Eeli, [Matt. 1:1-17 : Luuk. 4:22; Joh. 6:42]
    24 tämän isä Mattat, tämän Leevi, tämän Melki, tämän Jannai, tämän Joosef,
    25 tämän Mattitja, tämän Amos, tämän Nahum, tämän Hesli, tämän Naggai,
    26 tämän Mahat, tämän Mattitja, tämän Simei, tämän Josek, tämän Joda,
    27 tämän Johanan, tämän Resa, tämän Serubbabel, tämän Sealtiel, tämän Ner, [1. Aik. 3:17; Esra 3:2]
    28 tämän Melki, tämän Addi, tämän Kosam, tämän Elmadam, tämän Er,
    29 tämän Joosua*, tämän Elieser, tämän Jorim, tämän Mattat, tämän Leevi, [Tämän juutalaisen nimen Je ) kreikkalainen muoto on Jeesus.]
    30 tämän Simeon, tämän Juuda, tämän Joosef, tämän Jonam, tämän Eljakim,
    31 tämän Melea, tämän Menna, tämän Mattata, tämän Natan, tämän Daavid, [Ruut 4:18-22; 1. Aik. 2:9-15]
    32 tämän Iisai, tämän Obed, tämän Boas, tämän Salma, tämän Nahson,
    33 tämän Amminadab, tämän Admin, tämän Arni, tämän Hesron, tämän Peres, tämän Juuda,
    34 tämän Jaakob, tämän Iisak, tämän Abraham, tämän Terah, tämän Nahor, [1. Moos. 11:10-26; 1. Aik. 1:24-27]
    35 tämän Serug, tämän Reu, tämän Peleg, tämän Eber, tämän Salma,
    36 tämän Kenan, tämän Arpaksad, tämän Seem, tämän Nooa, tämän Lemek, [1. Moos. 5:1-32; 1. Aik. 1:1-4]
    37 tämän Metuselah, tämän Henok, tämän Jered, tämän Mahalalel, tämän Kenan,
    38 tämän Enos, tämän Set, tämän Aadam, tämän Jumala. [Ap. t. 17:29]
  8. Pensastolainen (bushmanni) kirjoitti haastavan hyvän alolituksen:
    [][]Rikollisuus on riistäytymässä käsistä ja kaikki on niin kauheaa, että ei pahemmasta väliä.Nytpäs lähestymme tätä kysymystä hieman toisesta näkökulmasta, eli koska maailma menee koko ajan huonompaan ja huonompaan suuntaan, sanokaa minulle aikakausi, johon haluaisitte palata, eli aikakausi jossa kaikki asiat olivat niin paljon paremmin kuin nykyään?[][]

Kyllä ennen kunnioitettiin Jumalaa ja valtionpäämiehet kehottivat rukoilemaan.
    Toki kristinuskon menestymisen kannalta eletään parasta ja paranevaa aikakautta, ei sille mitään voi. Mutta pilkkaamiset ja vainoamiset tietenkin lisääntyvät samassa mitassa. Koskaan ei ole kristityt näin paljon pyrkineet yhteistyöhön keskenään ja myös yhteiskunnan kanssa. Aika ei ole huono, mutta adventistit katsovatkin eteenpäin ja näkevät lähivuosikymmenien todelliset kauhuskenariot. Eivät ajattele vain itseään, vaan pidemmälle: lapset, lastenlapset jne.

[][]kertokaa sellainen aikakausi, jolloin kaikki oli paljon paremmin kuin nykyään?[][]

Sanattomaksi tuossa kyllä jää niin adventisti kuin ken tahansa ajatteleva. Niin hyviä aikoja juuri nyt vielä elämme - ehkä 1970-luku kuitenkin oli paras - ettei tämä voi kauan kestää. On syytä olla huolestunut ajastamme, vaikka kaikenlaisen mässäilyn keskellä nautiskelemme. Ikävää, että tarvitaan sotia jo senkin vuoksi, että saadaan rahaa sotakalustojen markkinoilta. Kun muut kulutusmarkkinat jo kylläiset.

Lääketieteen huima kehitys ei ole pärjännyt sairauksien kehitykselle. Turvallista internettiä ei tule ja hyökkääjät ovat aina edellä suojaustoimenpiteitä. Kun pörssit ja media sekä halpatyövoima määräävät nykyisin maailmanmenoa, niin ei hyvältä näytä. Ja kun piakkoin tarvitaan tuo siru, josta tulee aikanaan 666 pedon ase . . .

antti
  9. [][]ihmiset katsoivat tyrmistyneenä hänen saapumistaan sapattina jumalansa palvontamenoihin, niin hän tuli paikalle suoraan bileistä, suhteellisen tanakassa humalassa.[][] --kirj. "bushman" eli vain PENSASTOLAINEN, ei paimentolainen--

Ei pastoreiden tyttärien tarvitsekaan noudattaa bushmannin määräämää alkoholi- ja juhlintakieltoa. Pitäköön bushmanni vain itsestään huolen, ettei saavu ateistien riitteihin epäsiveellisessä maistissa. Tiedemiespiirit sitten taas ovat niin pyhiä alkoholittomia ja savuttomia kokoontumisia, että . . . no jaa, frakki ehkä kompensoisi asiaa.

Mutta oikeeesti, mun nähdäkseni uskonasiat ovat sisäisiä uskonasioita, eikä semmoisia, että kun niin ja niin käyttäydyt, pääset Herran luokse. puhdas vilpitön usko antaa lahjaksi sen, mikä sisällä on ja silloin "kaikki on teille puhdasta". Paavo Ruotsalainen meni joskus torille väkevästä pullosta naukkailevana. Koetti saada niin pyhät kuin pahat käsittämään, ettei viinahöyryt estää yhteyttä Jumalan kanssa.

Bushmannin tieteispiireissä tietenkin ollaan viisaampia ja kaikesta huonosta eli pahasta eli synnistä pidättäydytään vahvan itsetunnon ja itsehallinnan voimin. Niin ettei Jumalaakaan tarvita ja kun Jumalaa ei tarvita, niin ei tietenkään ole mitään syytä uskoa Häntä olevan olemassakaan. Mitäs siitä jos jotkut ehkä tarvitsevatkin Kristusta, mutta kun MINÄ pärjään omillani, pärjätkööt muutkin ilman uskoa Jumalaan. Mutta ...

Luuk. 18:9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:

"Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.'
    Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!'
    "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."
    [Voidaan kääntää myös:"hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."]

antti
  10. MISTÄ RAAMATUNKÄÄNNÖKSESTÄ PALSTAN ADVENTISTIT TYKKÄÄVÄT ?

En minä kovin erinomaisena saati sitten välttämättömänä pidä Raamattu Kansalle -käännöstä. Erinomainen on sellainen Raamattu, jossa on jotain olosuhdeselitystäkin.
    Lähinnä tarkoitan Jeesuksenaikaisia juutalaisia tapoja. Mm. kymmenen neitsyttä -kuvauksestakin saa enemmän irti perinteen tuntemisen kautta.

HYVÄ PAIMEN PSALMI 23 RAAMATTU KANSALLE KÄÄNNÖKSENÄ
    Psalmi 23
    1. Daavidin psalmi.
    Herra on minun paimeneni,
    ei minulta mitään puutu.
    2. Vihreille niityille hän vie minut
    lepäämään,
    tyynten vetten äärelle hän minut
    johdattaa.
    3. Hän virvoittaa minun sieluni.
    Hän johdattaa minua
    vanhurskauden teillä
    nimensä tähden.
    4. Vaikka minä vaeltaisin kuoleman
    varjon laaksossa,
    en pelkäisi mitään pahaa,
    sillä sinä olet minun kanssani.
    Sinun väkevä kätesi ja
    paimensauvasi
    lohduttavat minua.
    5. Sinä katat minulle pöydän
    minun vihollisteni nähden.
    Sinä voitelet minun pääni öljyllä,
    minun maljani on ylitsevuotava.
    6. Sula hyvyys ja armo seuraavat
    minua
    kaikkina elämäni päivinä,
    ja minä saan asua Herran
    huoneessa
    päivieni loppuun asti.
    ------------------
    Virvoittavien vetten sijaan Raamattu Kansalle tarjoaa tyynten vetten tykö johdattamista. Mutta minä en kaipaa seisahtuneisuutta kuin ehkä hetkisen. Enempi janoan virvoittavia vesiä. "Joka janoaa, hän tulkoon", haastaa Herrammekin.
    "Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden", sanoo kirkon vanha käännös. Raamattu Kansalle puhuu vanhurskauden tiestä elikkä vaihtaa selvän suomen kielen kaanaan kieleksi.
    Pimeän laakson se vaihtaa "kuoleman varjon laaksoksi". Onko se parempi laakso muka? Kyllä me kuolevaisia olemme uskovaisinakin täällä laakson alhaisuudessa. Maailmassa vallitsee pimeys, vaikka emme kuolemanvaaraan joutuisikaan.
    Sauva on selkiinnytetty paimensauvaksi. Semmoisellahan karitsa vetäistään ulos piikkipensaasta. Vitsa on väännetty väkeväksi kädeksi. Mutta koska vitsa ja sauva LOHDUTTAVAT", niin ainakin minulle sopii paremmin vitsa eli kuritus ja nuhtelu. Käsittääkseni "väkevällä kädellä" JOHDATETAAN. Lohdutus tapahtuu hellemmin.
    Katettu pöytä vihollisten "näden", lupaa Raamattu Kansalle käännös. Kirkon käännös kattaa sen vihollisten "silmien eteen". Taaskin pidän enempi kirkon käännöksestä, sillä jos menestyn viholliseni nähden, niin minun täytyy olla hänen silmiensä edessä eikä takanapäin.
    Laupeus-sanan vääntäminen armo-sanaksi on silkkaa saivartelua - ei sen takia olisi tarvinnut uutta käännöstä tehdä, mutta on varmaankin hauskaa mestaroida muiden muiden työtä.

http://www.raamattukansalle.fi/filearc/1_Ut ja Psalmit.pdf

Käännös kuin käännös, Pyhä Henki puhuu sydämelle, mitä Jumala on tarkoittanut sanoa. Kannattaa käyttää rakastamaansa käännöstä pääsääntöisesti tietenkin. Minä tutkin rinnan kirkon vanhaa ja uutta käännöstä; ovat mukavasti samoissa kansissakin vierekkäisin sivuin.

ANTTI
  11. Maksutonta rakkautta Bushmannilta:
    [][]Pari neuvoa kuitenkin, ilmaiseksi, pelkästä lähimmäisenrakkaudesta.
    Kirjoita lyhyitä, selkeitä lauseita. Vältä turhaa jaaritusta. [][]

Miinpä, lyhyestä virsi kaunis. Lyhyesti sanoisin että Raamattu kyllä myöntää itsekin, että Jumalan oppi on sulaa hulluutta (1.Kor.1.luku), mutta toteaa myös, että vaikka se on hullutusta, siinä on enemmän viisautta kuin ihmisen parhaimmassakaan viisaudessa.

Siinä on tämä juju, joka sopii oikein hyvin minulle, jolla on lapsekkuutta enemmän kuin ymmärrystä . . .

1. Kor. 1:21
    Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

Tosin uskominen on rationaalisempaa loppujen lopuksi kuin uskomista vastaan taisteleminen, mutta että saisi käyttöönsä Jumalan voimaa, esimerkiksi rukoillakseen tosissaan, tarvitaan lapsenmielisyyttä. Itse asiassa Jeesus Nasarealainen korostaa sitä.

1. Kor. 1:21
    Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
    23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,

Mutta ei siinä mitään, "Jumala antaa aurinkonsa paistaa niin hyville kuin pahoille, niin vanhurskaille kuin jumalattomillekin", vakuuttaa Jeesus. Jatka sinä viisauden tiellä; kun on alkuun päässyt niin antaa mennä vaan. Mutta minä koetan säilyttää nykyelämän toivon ja iankaikkisen elämän toivon tällä lapsenomaisen uskon tiellä.

antti