Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. ## No jopas nyt ?? Anttiko sanoo Jumalaa laki kiihkoilijaksi? ##

Ei, ei Jumala ole lainkiihkoilija, vaan sinä, etkä sinä itse edes yritä lakia noudattaa. Toki Jla tuomitsee laillisesti ja puhuu omantunnon kautta, mutta tunnustavan ja katuvan Jla armahtaa. Sitä ei voi sanoa lakikiihkoksi, sillä LAKI EI TUNNE ARMOA. 
    Jumala paljastaa sinut ... Luuk. 11:46 :
    Mutta hän sanoi: "Voi teitäkin, te lainoppineet, kun te sälytätte ihmisten päälle vaikeasti kannettavia taakkoja ettekä itse sormellannekaan koske niihin taakkoihin!

OIKEUS. LAUPEUS, USKOLLISUUS - JEESUKSEN UUSI LAKI (rakkaus)

Tottakai kymmenykset tulisi maksaa, senmukaan kuin rakkautta riittää kukkaron nyörejä avaamaan. Ja tappamatta pitää olla. Mutta ei hengelliseen työhön satsaaminen tahi pahasta pidättäytyminen vielä lähimmäistä auta mitenkään.
    JEESUKSEN UUSI KÄSKY on välttämätön ja on "tärkeintä laissa".
    V.T:sta et löydä käskyä antaa tuplasti sille, joka tahtoo sinulta ottaa. Ei V.T. laki kehota rakastamaan vihamiestä auttavin teoin, eikä se kehota lainaamaan toivomatta saavansa takaisin. Ei käske lainaamaan sille, joka on kykenemätön takaisin korvaamaan. Jeesus antoi todellakin "uuden käskyn", joka on "tärkeintä laissa.

Matt.23:23 Voi teitä,
    kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.

Huomatkaamme me, jotka näemme hengelliseen maailmaan:

Kymmenysten maksaminen on OK, mutta tärkeämpää, jopa tärkeintä on "oikeus, laupeus, uskollisuus"! Eikä laki kehota julistamaan armon evankeliumia Kristuksessa. Joten lain pilkkujen sijasta korottakaamme Rakkautta, joka ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa, mutta sensijaan auttaa hänet suosta ja tarjoaa armon evankeliumia lain lyömälle!! Näin toki pyrkivätkin tekemään tosi adventistit ja kaikki tosi kristityt.

PS.
    ADVENTTISEURAKUNNAT ovat vahvasti mukana varsinaissuomalaisten yhteisessä protestanttisessa evankeioimismissiossa. Ainakin 4 srk:aa näyttää olevan mukana taloudellisestikin.

http://www.koemuutos.fi/varsinaissuomi/
    http://www.koemuutos.fi/varsinaissuomi/index.php/organisaatio/jarjestavat-tahot

Saan mm. tällaista s-postia adv.srk.lta:
    TERVETULOA
    Mission vapaaehtoisten koulutusohjelman DVD-katselutilaisuuksiin Betel-kirkolle
    pe 22.2. klo 17.30, rukousillan yhteydessä su 24.2. klo 14.00
    pe 1.3. klo 17.30, rukousillan yhteydessä
    Tilaisuudet pidetään lastenluokan tiloissa, joissa DVD:t voidaan esittää tv:n kautta. Tilaisuudessa mahdollisuus keskusteluun ja kysymyksiin koulutuksessa olleitten kanssa. Voit tulla mukaan, vaikka et olekaan lupautunut vapaaehtoiseksi.
    Rukousta Mission ja siinä toimivien puolesta tarvitaan, pienetkin teot ovat avuksi!

Antti
  2. ## Apua Antille26.2.2013 14:31-1
    http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/11.html
    Siinä kerrotaan "Rakkauden laista" .. ##

Kiitso vaan, mutta hmmm ... tuossahan KÄSKETÄÄN. Mutta rakkaus ei ole käskettävissä. Nyt rakastat tai saat raippaa? Niinkö sanoit vaimollesi kun kosit?

Lutherin katekismus on on napakymppi ja protestanttinen usko kuin lottovoitto, mutta et sinä avioliitossa tarvitse yhtäkään käskyä saati sitten kymmentä - ilman mitään käskyä voit tehdä vaimosi onnelliseksi, sillä rakkautta hän halajaa - käskemättä!

Lähes kaikki 10 käskyä ovat kieltoja. Laki siis tukkiin väärät tiet, mutta oikealletielle ohjaa Rakkaus. Lainkiihkoilija pitää kynsin hampain kiinni oikeuksistaan; hän tuntee lain kirjaimen ja rivien välitkin. Rakastava pitää toisen tarpeita tärkeämpänä.

Mutta näytäpä minulle Vanhasta Testamentista ne Jeesusken antamat 2 "uutta käskyä" - ne joista Jeesus sanoo, että niihin SISÄLTYY kaikki lain täyttyminen.
    Apostoli toteaakin, että joka toistansa rakastaa, on jo kaiken lain täyttänyt.
    Joten lakkaapa jo Raamattuun vedoten vaatimasta vaimoltasi rakkautta ja silleen, ja sensijaan ala sinä rakastaa häntä pyyteettömästi.

Olen varma siitä että lakiin vetoaminen ei avioliitossa auta vaan rakkaus. Samoin on hengellisissä asioissa. Kohtalokasta on liittoutua lain kanssa, mutta rakkaus on "verraton tie"
    Viite:
    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Room.+7:1&rnd=1361913347197

## Käskyt ilmaisevat, millä ehdoilla kaikkien on hyvä elää. ##

Mutta mietipä,
    millä lailla auttaa naapuriasi se, että tottelet käskyä "Älö tapa!".
    Tai: älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi - naapuri voi silti kuolla nälkään tai seota rakkauden puutteesta. Käskyt ylläpitävät länsimaista demokratiaa, mutta vasta sitten todella eletään, kun on myös rakkaus.

Kymmenen käskyä ei anna edes vihjetä rakastaa lähimmäistä, mutta uudessa liitossa Jeesus yllyttää rakastamaan vihamiestä, jotta tulisi ilmi tämä: Jumala on rakkaus. Lakia löydät kristinuskosta, juutalaisuudesta, islamista. Mutta rauhaa saatikka sisäistä rauhaa lait eivät takaa. Sen tekee Rakkaus. Jumala ei ole laki vaan Jumala On Rakkaus. Tee sinäkin täyskäännös, Palaa lainorjuudesta rakkauden lähteille! Muut adventistit ovat niin jo tehneet, osaavat ammentaa uutta.

Matt. 13:52
    Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa".
    Room. 8:15 :
    Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"

Antti
  3. ## Yöllisessä näyssäni näin kansakuntien Lipputangon kaatuvan valetulta jalustallaan. ## ylifariseus_1

Niin, Israelin Jumala antaa kansakuntia omaisuuskansansa edestä; sitä se on.
    Jes. 43:4 :
    Koska sinä olet minun silmissäni kallis ja suuriarvoinen ja koska minä sinua rakastan, annan minä ihmisiä sinun sijastasi ja kansakuntia sinun hengestäsi.

## Olin kauhuissani, sillä en tiennyt mihin suuntaan se lopullisesti kaatuisi ja pakenin kauas paikalta suojaan. ##

Taidat olla turallisella suunnalla / puolella, sillä se kaatuu Jerusalemiin päin, eikä sinun päällesi. Mikäli tulet kuulumaan jäljelle jääneisiin, muista käydä sapattijuhlissa temppelivuorella!

Sak. 14:16
    Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.

JESAJA 66.
    20 Ja he tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra, niinkuin israelilaiset tuovat ruokauhrin puhtaassa astiassa Herran temppeliin.
    21 Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra.
    22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.

23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
    24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

Antti
  4. HUOMAA SINÄKIN kirjoitti kaksi asiaa, adventistien uskosta mukamas :

1, ihminen voi saada iankaikkisen elämän vain armosta Jeesuksen lunastuksen kautta.

YLLÄ OLEVA ON TOTTA - Adventtiseurakunnissa kuin muissakin kristillisissä yhteisöissä käsitetään, että meille on annettu käsky täyttyä rakkauden hengellä eikä lainkiivailulla. Palstalla kirjoittelee monia nimettömiä lakia tuputtavina ja väittävät lain olevan rakkauden täyttymys. Nämä tuskin käyvät missään seurakunnassa ja omaa paatumustaan tahtovat peittää tekopyhällä lain korostamisella.

Jeesus täytti lain puolestamme. Meidän tulee ammentaa rakkaudesta voimaa ja virheet saadaan anteeksi, kun tahdotaan puhtaita olla ja hyvällä omallatunnolla. "Käykäämme sentähden uskalluksella armonistuimen eteen". Toki rakkauden ehkä hiipuessa paatumus voi yllättää niin, ettei käsitetä armoa tarvittavan, mutta ei siihen auta lain lukeminen vaan - rakkaudella täyttyminen. Herramme ei käske lailla täyttymään vaan rakkaudella.

Ef. 5:18
    Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
    Room. 13:8 :
    Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
    1. Kor. 13:2 :
    Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.

Advareilla ja kaikilla uskovilla siis on voimavarana yksin rakkkaus eikä mikään laki.
    GAL 3.
    5 Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
    6 samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
    7 Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
    8 Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".

9 Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
    10 Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".

Kalevi Lehtisellä oli tapana sanoa "Rakasta, ja sitten tee mitä tahdot".
    Rakastava näkee sielunhoidollisesti. Ilman rakkautta kolisevat tuomion sanat ja sapelit kalisevat yhteen. Rauhaa ei rakenneta lailla vaan rakkaudella.

2.
    Entä sitten "Huomaa sinäkin" aloittajan toinen väittämä adventtiuskosta:
    ## adventistit eivät usko että Jumala olisi luonut elämää ikuisesti piinattavaksi tulijärvessä. ##

Mitä inttäjä tarkoittaa tuossa? Uskoon ei sisälly että mitä ei uskota. Eikä tuommoista usko uskova eikä ateisti eikä uskonnollinen. MUTTA jos kirjoittaja tarkoittaa, että Jumalan pitäisi Sanasta poistaa muutama kohta, niin ainakin tätä kohtaa hän tarkoittanee . . .

Ilm. 20:10
    Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli-ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.

V.T:n puolelta myös . . .

Jesaja 66:23
    Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
    24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

Ajattelemisen aihetta kirjoitti
    Antti
  5. ## Vain rakkaus pelastaa ja laki vain tuomitsee ##

Niinhän Raamattu opettaakin, että lain tarkoitus on osoittaa syylliseksi ja sitten syyllisyys tunnustetaan ja annetaan Jumalan rakkauden Kristuksessa pelastaa.
    Meidät sulautetaan Kristukseen. Kenties tarvitsemme kansallisen esimerkin . . .

Sakarja 9:7
    Minä otan verisen lihan pois heidän suustaan, tempaan iljettävät, saastaiset ruoat heidän hampaistaan. Silloin jäljelle jääneet filistealaiset tulevat minun omikseni. Heidät otetaan Juudan sukukuntien joukkoon, Ekronin asukkaat liitetään minun kansaani niin kuin jebusilaiset ennen.
    ( http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Sak.+9:1&rnd=1361737077946 )

Tuossa yhdistetään saumattomasti, sulautetaan. Edellä on puhuttu Gaasan ei-juutalaisista asukkaista ja filistealaisilla tarkoitettaneen nykyajan palestiinalaiskansaa tuhatvuotisen rauhanajan koittaessa . ENSIN edeltävissä jakeissa puhutaan tuomiosta ja hävittämisestä. On näet niin että kaikkein paatuneimmat joudutaan tuhoamaan, kun eivät kertakaikkiaan pysähdy muita tappamasta. Loput saavat täyden armon.

Yksilötasollakin on niin, että Herramme joutuu meistä paljon polttamaan ja ravistelemaan pois. Ei silkkaa kuonaa voi hitsata. "Totinen viinitarhuri" leikkaa paljon pois vaikka hyväksyykin meidät. Hän kaunistaa meitä.

Joku voi sanoa, että rauhanaikahan oli ehdollinen profetia, mutta kuinkas sitten selität sen, että rauhanaika ei ole pelkästään juutalaisille ja esittämässäni Sak.9. luvussa on kyse niinikään ei-juutalaisen kansakunnan tulevaisuudesta.

Rauhaa me kaikki toivomme. Laki ei aikaansaa rauhaa, se on nähty. Tarvitaan rakkautta vihanpidon ja kaikenkarvaisten sopimusehtojen (kain) lisäksi tai sijaan.
    Ei avioehtosopimuskaan tai aviolaki pelasta avioliittoa vaan keskinäinen rakkaus.

Antti
  6. ## Lain täyttymyksessä24.2.2013 Onko asia siin kuitenkiin näin:
    "Joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.

Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne
    sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys." Room. 13:8-10. ##

Amen! Toki rakkaus on lain täyttymystäkin, (kielto)lain pitämistä - siksi, ettei rakkaus tee sitä pahaa, mitä pahaa laki kieltää tekemästä, lähimmäiselle siis. Mutta ei sillä pelastu, että on tekemättä pahaa toiselle. Silloinhan vasta on välinpitämätön ja sellaisista Jeesus sanoo, että oksentaa suustansa ulos. Rakkaus on ENEMMÄN kuin kieltomerkkien noudattamista. Rakkaus on tekoja lähimmäisen parhaaksi.

Raamattu sanoo, ettei laki itsessään ole huono, mutta se on ihmisen heikkouden vuoksi tullut heikoksi, eikä voi Jumalan tahtoa täyttää niinkuin rakkaus täyttää. Laki ei ole rakkauden täyttymys vaan rakkaus on lai ntäyttymys. Rakkaus tekee sen mihin laki ei pystynyt ja Sana sanoo, ettei laki olisi voinutkaan. Itse asiassa Vanhan Liiton tarkoitus on osoittaa juuri se ja että tarvitaan Rakkaus.

Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
    Matt. 7:12 :
    Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän,
    tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.

Lakiin ei sisälly rakkaus - ja eihän kukaan käskemällä rakasta - mutta rakkauteen sisältyy laintäyttyminenkin. Rakastakaamme lähimmäinen Kristukselle!

Antti
  7. Olen samaa mieltä. Nooalle ja jälkeläisille (meille) annettiin vapaus syödä sitä, lihaakin, mikä hyvältä tuntuu ja maistuu. Sirkka-Iitalla on syvällinen tulkinta Raamatusta. Sitä osoittaa tämäkin, että hän ottaa suoraan Sanasta kokonaisuuksia:

## Kiitoksia kiitoksista!
    Eihän siinä ollut minun mielipiteistäni kysymys, vaan Jumalan sanoista,
    sillä aloitukseni oli kokonaisuudessaan Raamatun tekstiä.
    Siis, nämä Raamatunpaikat yhdessä osoittavat sen, että jokainen saa itse
    päättää omantuntonsa mukaan siitä, että mitä hän syö, ruoka ei saa koskaan
    muodostua pelastus kysymykseksi. ##

Mitä tulee adventisteihin niin en ole vielä sellaisa advaria tavannut, joka väittäisi ruokavaliolla olevan tekemistä vanhurskauden kanssa, ei siis pelastuskysymys.
    Jumalalle uskollisesti elämiseen ruokakulttuuri jotenkin jossain määrin liitetään adventismissa, ainakin tahdotaan opettaa, mikä olisi ihanne asiassa, mutta kyllähän jokainen herätysliike omaleimainen saa olla ja onkin. Sitäpaitsi adventistien terveyssuositukset on hyväksi tunnustettu asia.

No, tämä Adv.palsta on hengellinen palsta ja aihe on hengellinen ja senvuoksi jari/jarinhotelli tahtoo ateria-asioissa ohjata spesiaalikirjoitukseen sivustollaan :

## Hei !
    Kirkko ei ole ruokakulttuurin doktriini eikä ruoka pelastusopin asia.
    Ruoka-asiat ovat kokonaan terveysasioihin liittyviä.
    - -
    Olen tänne kasannut Raamatun ravintokysymykset;
    http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/16.3
    yst. t. Jari Laurila
    ##
  8. MONASTI PALSTALLA on tyrmätty rakkauden lain korostaminen mystisellä kliseellä: Laki = Rakkauden Laki sekä: Vain ymmärtämätön tekee eron lain ja rakkauden välillä.

TOIVOTTOMAN SUURI taakka kuitenkin putoaa harteilta, jos sisimmässään käsittää tämän, että rakkauden laki vaatii vain siinä määrin kuin on yksilölle rakkautta annettu jaettavaksi. Sensijaan laki, eritoten ns. 10 käskyn laki vaatii, ettei pieninkään piirto saa tulla rikotuksi.

"JARINHOTELLI", JARI, vastineessaan huomauttaa, että yhden käskyn rikkonut on koko lain rikkoja, viitaten Jaakob 1. ja 2. luvut. Kenties Jari sillä puolustaa laupias samarialainen -kertomuksessa esiintyviä pappeja, päätellen siitä, että hän myös vetoaa ns. vapauden lakiin. Papeilla oli vapaus olla rakastamatta ryövättyä, kun oli kiire täyttämään lainpiirtoa, sapattikokousta.

Väittäisin sitävastoin, että juuri vapaudenlaki olisi suonut papeille oikeuden jäädä auttamaan uhria, niinkuin teki laupias samarialainen.

Jeesus otti vapauden kulkea oppilaineen viljapellon poikki, syöden jopa tähkäpäistä, vaikka omistaja ei ollut vielä kajonnut peltoonsa. Taisipa vielä olla sapattikin. Jeesuksella oli vahva omatunto silloinkin, kun sapattina arkipäiväistä parantamistoimintaansa haroitettuaan antoi tervehtyneelle käskyn kantaa vuoteensa pois.

JEESUS TAHTOI NÄYTTÄÄ, ETTÄ IHMINEN ON TÄRKEÄMPI KUIN LAKI JA SIKSI KÄSKI PARANTUA SAPATTINA JA OLLA NIIN YLISTYSMIELINEN, ETTEI MALTA ODOTTAA ARKEA VUOTEEN POIS KORJAAMISEN KANSSA.

Room. 13:8
    Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.

## Martti Lutherkin sanoi että evankeliumi ja laki eivät sulje pois toistaan. yst. t. jari ##

Niin, Jari, tietysti, sillä rakkaus täyttää lain. Rakkaus on uskonkuuliaisuutta eikä lainkuuliaisuutta. Rakastava ei voi olla lakia vastaan, mutta hän on vapaa rakastamaan silloinkin, kun lakihenkisyys tuppaa laittamaan esteitä. Laki ei velvoita rakastamaan vihamiestä, mutta rakkaus ja Jeesus velvoittavat.
    Kyllä tämä ymmärretään useimmissa adventtiseurakunnissa uskoakseni, mutta tällä foorumilla asia tuntuu olevan outo vielä. Käukääpä jarinhotellissa katsomassa tarkemmin jarin kanta ja hänen tarkemmat perustelunsa, mutta minä tahdon pysyä tällä päälinjalla, että rakkauden ylivertaisuutta korostamalla tullaan tehneeksi oikeutta myöskin laille.

## Lain poistajat, ovat laittomuuden puolustajia. Tietämättään tai tieten tahtoen - sillä ei ole suurtakaan väliä - he ovat kaikissa tapauksissa Jumalan vastustajia. ## Vastaan:
    Lain poistajia ei ole olemassakaan, sillä lakia ei voi poistaa; sen sanoo jo omatuntokin. Vasta täydellisyydessä Taivaassa laki on tarpeeton ja häviää.

antti
  9. "prof." provosoi ihan kiintoisasti ja siitä tuleekin mieleen tämä fakta, että kaki ei saa ketään kuolemaan toisen puolesta, mutta rakkaus saa. Jumala oli todellakin valmis uhrautumaan vaan ei lain nimessä vaan rakkauden tähden.

eremith12 skrivaa:
    ## Eikä ihminen pärjää 10-nelläkään käskyllä, ellei ne ole täysin sydämeen - eli sielun elämään sulautuneet? Paavali kirjoittaa korintolaiskirjeessä, että kaikki muu katoaa, mutta yksi jää jäljelle, ja se on RAKKAUS, eli Kristus joka elää ikuisesti ja johon kätkeytyy koko meidän sieun elämämme Kristuksessa, jossa meidän ruumiimme vertauskuvallisesti on Jeesuksen kanssa ristiinnaulittu, niin ettei se enää johtaa meidän sielun-elämäämme, vaan me olemme täydellisesti antautuneet Pyhän Hengen johtoon Kristuksen rakkauden tähden, ei omasta palkkion toivosta, eikä edes taivaan ihanuuden tähden, vaan siitä että me rakastamme kaunista ja hyvää. Rakastamme hyvän tekemistä jokaiselle sen tarvitsijalle kykyjemme mukaan. ##

Amen! Laki ennen kaikkea, päättelivät papit laupias samarialaisen tapauksessa. Sapattikokoukseen piti lain nimessä ehtiä ja niin sai sitten ryövätty toissijainen kansalainen virua pientareella. Kokousväki olisi tuominnut ehkä kuolemaan, jos pappi olisi sapattikokouksen sijaan alkanut hyysäämään jumalatonta. Toinen pappi voisi tänään olla vaikkapa luterilainen ja toinen - kun adv.sivustossa ollaan: adv.pastori.

Laupias samarialainen ymmärsi, että laki pitää olla sydämessä, eikä kirjoissa.

Antti