Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. ALEX-KASI:
    "Palkka on todella käsittämättömän suuri ..
    Mutta jos kieltäydymme tuntemasta Jumalaamme - jos emme halua oppia tuntemaan Jumalaamme - silloin jäämme ilman palkkaa ..
    Minua on hieman ihmetyttänyt että Antti ei tätä tajua vaikka se on osoitettu hänelle selvästi niin monia kertoja.

ANTTI VASTAA

Niin, varmasti meille sitä ansiotonta palkkaa tarjotaan taivahissa, mutta olen varma siitä, että kukaan meistä ei suostu vastaanottamaan mitään palkkaa, sillä olemmehan Jeesuksen opetuslapsia ja Jeesus KÄSKI näin sanoa siellä sitten :

Luuk. 17:10
    Niin myös te, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän on käsketty tehdä, sanokaa:
    'Me olemme ansiottomia palvelijoita; olemme tehneet vain sen, minkä olimme
    velvolliset tekemään'."

## jos kieltäydymme tuntemasta Jumalaamme - jos emme halua oppia tuntemaan Jumalaamme - silloin jäämme ilman palkkaa ..##

ON HYVÄ MUISTAA, että paha ei jää vain palkatta, vaan saa rangaistuksen tekemättä jättämisistä, sillä tuon Lk.17:10 mukaan velvollisuus laiminlyötiin.

Matt. 25:45
    Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä OLETTE JÄTTÄNEET TEKEMÄTTÄ yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
    46 Ja nämä menevät pois IANKAIKKISEEN rangaistukseen, mutta vanhurskaat IANKAIKKISEEN elämään."

Dan. 12:2
    Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset IANKAIKKISEEN elämään, toiset häpeään ja IANKAIKKISEEN kauhistukseen.

En väitä tietäväni kuinka pitkä ikuisuus on, mutta ei varmastikaan lyhykäisyydellä pilattu. Ilman Kristusta ei vain jää jostakin hyvästä paitsi vaan myös rangaistaan!

antti armon asiamies
  2. Tunnistamaton ajattelija skrivasi:
    ## sen joka haluaa sisälle Jumalan valtakuntaan,
    on pyrittävä sinne Jumala osoittamalla tavalla ##

Näin todella on, sillä kirjoitettu on:

Joh. 6:53
    Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
    Joh. 6:54
    Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
    Joh. 6:56
    Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

Tätä ei pidä ajatella järjellä niinkuin lakikirjaa, eikä kasvissyöjienkään pidä siitä hernettä nenään imasta, vaan on se ymmärrettävä sydämellä hengellisesti.
    SE on uskoa. Meidän täytyy uskoa Jeesus eläväksi taivaasta tulleeksi leiväksi.

JUO JEESUKSEN VERTA JA SYÖ HÄNEN LIHAANSA !

Joh. 8:24
    Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."
    25 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka sinä olet?"
    Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.

Joh. 6:50
    Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi.

Joh. 6:51
    Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."

Joh. 6:58
    Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."

antti armahdettu
  3. Joku kirjoittajakollega väitti:
    " Jumalan rangaistus on siinä että Hän ei ojenna kättään niille jotka rakastavat pahaa enemmän kuin hyvää. "
    Noin voisi järki sanoa, mutta hengellinen viisaus on toinen ja Raamattu vahvistaa:
    Luuk. 6:35 :
    Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne
    mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman
    lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.

Jumalan maailmassa elikkä hengellisessä todellisuudessa Jumalan kärsivällisyys kestää ihmisen kuolemaan asti, mutta sitten - sitten tulee tuomio ja ihminen saa niittää sitä pahaa, mitä on kylvänyt. Ei ole yhdentekevää, oletko tapattanut yhden vaiko 6 miljoonaa kanssaihmistä. Jonku järkeilijä ehkä riemuitsee: en ole tappanut. Mutta nytpä on niin, että Jeesus toteaa erityisesti tekemättä jättämisten olevan rangaistavaa - "sen te olette jättäneet tekemättä minulle".

IHMISJÄRKI EI YLLÄ RAAMATUN KÄSITTÄMISEEN

Niin Jumala tarkoittikin, että pelastus olisi ylhäältä lahjoitetun uskon kautta eikä ihmisjärjen kautta! Viittaan aloitukseeni myös. Jumala kokee jumalattoamt ihmiset järjettömiksi ja jumalattomat ihmiset kokevat Jumalan hulluksi. Viisaus on tässä:
    "Sentähden se on uskosta, että se olsi armosta". Eikä vaikkapa älykkyyden ansio.

VAIN PYHÄ HENKI VOI AVATA SYDÄMEN YMMÄRTÄMÄÄN RAAMATTUA !

Se, että Jeesuksen sikiämisen täytyi tapahtua Pyhän Hengen vaikutuksesta, eikä "miehen tahdosta", jotta veri olisi puhdasta Jumalan verta - sitä ei tiede ymmärrä.
    Tai miksi Jeesus käskee olla täydellinen kuin Jumala ja silti sanoo, ettei edes Hän ole hyvä, vaan Jumala yksin. Entä miksi pitää vihata äitiään ja kuitenkin rakastaa jopa vihamiestään? Ei järki käsitä tällaista, mutta hengessään uskova ymmärtää OPETUKSEN.

ORJUUS VAI VAPAUS - VAIN PYHÄ HENKI AVAA YMMÄRRYKSEN TÄSSÄKIN :

Gal.4:7 :
    Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi;
    mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.
    1. Kor. 7:22 :
    Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa;
    samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.
    Gal. 5:1 :
    Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina,
    älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
    Joh. 8:36 :
    Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
    Mark. 10:44 :
    ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja.

VIHA VAI RAKKAUS -- SOTA VAI RAUHA ?

Matt. 5:39 :
    Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa;
    vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
    Matt. 10:34 :
    Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle;
    en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.

Luuk. 12:13 Niin muuan mies kansanjoukosta sanoi hänelle:
    "Opettaja, sano minun veljelleni, että hän jakaisi kanssani perinnön".
    14 Mutta hän vastasi hänelle:
    "Ihminen, kuka on minut asettanut teille tuomariksi tai jakomieheksi?"

TYÖN ORJUUTTA OTSA HIESSÄ VAIKO LEPOA JA RAUHAA VAAN ?

Matt. 6:26
    Katsokaa taivaan lintuja: EIVÄT NE KYLVÄ EIVÄTKÄ LEIKKAA,
    eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne.
    Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
    Matt. 6:28 :
    Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia,
    kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.

2. Tess. 3:10 :
    Sillä jo silloin, kun olimme teidän tykönänne, me sääsimme teille,
    että kuka ei tahdo työtä tehdä, ei hänen syömänkään pidä.
    2. Kor. 9:6 :
    Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää,
    ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää.

TYÖSKENTELE SIIS KRISTUKSELLEE !

Niinpä niin. IES, Kristuksen ies, merkitsee lepoa ja rauhaa Jumalan teologiassa, jumaluustieteessä. Kristuksen hyväksi toimiessa elämä on tosi elämää.
    Matt. 11:29
    Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta,
    sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä;
    niin te löydätte levon sielullenne.

Luuk. 13:14
    Mutta synagoogan esimies, joka närkästyi siitä, että Jeesus paransi sapattina,
    rupesi puhumaan ja sanoi kansalle: "Kuusi päivää on, joina tulee työtä tehdä;
    tulkaa siis niinä päivinä parannuttamaan itseänne, älkääkä sapatinpäivänä".
    Joh. 5:17 :
    Mutta Jeesus vastasi heille: "Minun Isäni tekee yhäti työtä,
    ja minä myös teen työtä".
    Joh. 9:4 :
    Niin kauan kuin päivä on, tulee meidän tehdä hänen tekojansa,
    joka on minut lähettänyt; tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä.

Matt. 20:7
    He sanoivat hänelle: 'Kun ei kukaan ole meitä palkannut'.
    Hän sanoi heille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani'.

antti
  4. Joku sai aloituksestani tällaista (## - ##) kommentoimisen aihetta:

## parempi olisi lukea Raamattua ja jättää nuo omat lörinät pois. ##

Niin tosiaan ainakin minä pyrin tekemään - omat arvelut syrjään ja Raamattua kehiin!

## raamattu on järjenvastainen ja monelta osin epärationaalinen ja suorastaan tyhmä.##

Et käsittänyt. Raamattu ei ole tyhmä, vaikka ihminen ei käsitä esim. Kristuksen neitseestäsyntymistä, jonka V.T. ennustaa ja U.T. todeksi havaitsee. Jumala viisaudessaan näki hyväksi asettaa järkiperäisen ja viisaita suosivan pelastustien sijaan uskonvaraisen nöyryyttä suosivan pelastustien.

Luuk. 10:21
    Silloin Pyhä Henki täytti Jeesuksen riemulla, ja hän sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä,
    taivaan ja maan Herra, siitä, että olet salannut tämän järkeviltä ja viisailta mutta olet
    ilmoittanut sen lapsenmielisille. Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt.

Room. 1:20
    Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa,
    ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät
    he voi millään itseänsä puolustaa,
    21
    koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä
    kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on
    pimentynyt.
    22 Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet

Kaikki ihmisoppi on kuolevaista - vain Jumalan sana on kuolematonta,
    sillä Kristus on ELÄVÄ JUMALAN SANA. Viisasta on vedota Raamattuun, Jumalankin edessä, sillä Hän tunnustautuu sanaansa ja lupauksiinsa.

Joh.1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
    14
    Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

antti
  5. "VALTA ON SINUN" on kenties raflaava totuus, mutta totta joka hetki.
    Sillä kirjoitettu on (Kol.3.), että kaikki ON JO lahjoitettu meille Kristuksessa ja
    Kristus itse sanoo, että uskokaa jo saaneenne, niin se on teille tuleva.
    Lisäksi tuhlaajapoikaopetuksessa sille tunnolliselle napisevalle sanottiin,
    että "kaikki mikä on minun" (isän), "on sinun" (pojan). Paavali yllyttää sanomalal,
    että eikö Hän lahjoittaisi kaikkea muutakin, kun on jo antanut kalleimpansa: Pojan.

MITÄKÖ TARKOITAN?

Niinkuin ei Kristuksen neitseestä syntymistä voi jräki käsittää, vaan vain sydän -
    niin on tämänkin kanssa, "jo lahjoittanut", että meidän pitää OTTAA KIINNI lupauksista. Raamatullinen toivo ei ole toiveajattelua, vaan on vahvaa toivoa, melkeimpä varmuutta. Järjenvastainen salaisuus takaa sen:

Gal. 3:13
    Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän
    edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -

Hallelujah! Kristus kohtasi lain tuomion ja kirouksen, jotta me hänen ansioillaan ja kuolemallaan perisimme Aabrahamin uskon ja Aabrahamin uskohan on sellaista,
    mikä ojentautuu ja vetoaa Jumalan lupauksiin, tarttuu uskossa ja vetää esiin, todellisiksi.

ROOM. 4.

16 Lupaus ja usko kuuluvat yhteen sitä varten, että kaikki olisi armoa. Näin lupaus on varma ja koskee kaikkia Abrahamin jälkeläisiä, ei vain niitä joilla on laki, vaan myös niitä joilla on Abrahamin usko. Hän on meidän kaikkien isä,
    17 niin kuin on kirjoitettu: "Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi." Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan.
    18 Abraham toivoi, vaikka toivoa ei ollut, ja niin hän uskoi tulevansa monien kansojen kantaisäksi näiden sanojen mukaisesti: "Näin suuri on oleva sinun jälkeläistesi luku."

Rakas foorumilainen, lue Room. 4. luku ja tartu lupaukseen, mitä sitten tarvitsetkin! Raamatussa on yli 30000 lupausta; on siinä kylliksi rukousvastauksia luvassa.
    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Room.+4:1&rnd=1338757988001

"ANOKAA NIIN TE SAATTE"

2. Kor. 1:20
    Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä "on";
    sentähden tulee hänen kauttaan myös niiden "amen",
    Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme.

Antti
  6. (## ... ## -merkkie nvälissä lainausta ann-elinan tekstistä)

## Lisäksi Raamatun kirjoittajat mainitsevat Pyhällä Hengellä olevan
    jumalallisia ominaisuuksia kuin kaikkitietäväisyys ja ainainen läsnäolo.##

Aivan. Mm. isällisiä ja rauhantäyteisiä puolustavia ominaisuuksia; tämmöisiä . . .

Jes. 9:6 (9:5)
    Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

## Ihmiset eivät pysty käsittämään yhden persoonan ennalta olemista, viellä vähemmän kolmen persoonan. Mutta kun otamme vastaan sen, mitä Raamattu opettaa kolminaisuudesta, mielemme avautuu ymmärtämään paremmin muitakin vaikea tajuisia. ##

NIIN TODELLAKIN ON, että vaikka on vain yksi Jumala, mikä ilmenee yo. Jes.9:6,
    niin ymmrätämisen vuoksi Raamattu puhuu ikäänkuin kolmesta. Vertauksetkin ovt siksi, että ymmärryksemem on kovin rajallinen. Yksi ja sama
    silti ovat - on ain YKSI Jumala, niinkuin yksilö on yksi ihminen (Jumalan kuva).

1. Tess. 5:23
    Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

Kun Taivaassa kättelen sitä yhtä ainoaa Jumalaa (JHVH), en pälyile ympärille ja kysy, että missä ovat muut Jumalat - Isä ja Pyhä Henki -, kätelläkseni heitä ja kiittääkseni. Ymmärrän salaisuuden viimeistään silloin, ymmärrän ihmisen kolmiykseyden ja Jumalan kolmiykseyden.

antti
  7. ## Aatami ja Eeva ovat todellisia ihmisiä, jotka Jumala loi ##

Fundamentalisti bushmanni ei voi hyväksyä tuota, vaikka asia on todistettu ja vakaa.Raamatusta näemme kahdestakin kohdasta ihmissuvun sukujuuret Jeesukseen asti Jeesuksen sukupuun kautta. Juutalaisilla on tallella kirjat ajasieltähän se Raamattuun.

Ei kukaan eikä mikään kykene tekemään tyhjäksi juutalaisten sukuluetteloita, vaikka niiden sisällöstä voidaan monessa kohdin saivarrella pikkuasioiden kohdalla. Raamatun kulttuurihistoria on yhtäpitävä yleisen historian kanssa.

Ei ole järin viisasta kompastua ja ristiriitaisten tunteiden valtaan joutua aktiivihiilitutkimsuten tuottamien satojen miljardien vuosien lukemiin jne.
    Jumala, jonka hallussa valo ja sen nopeus on, kykenee hetkessäkin tekemään miljardien vuosien työt, joten rsitiriitaa ei tarvitse olla.

Meillä on tiedemiehiä, jotka vannovat Darwinin kehitysopin ja evoluution nimeen ja sitten meillä on tiedemiehiä, jotka tunnustavat, että mustekalan muste on ollut sama koostumukseltaan satoja tuhansia vuosia sekä hyttynen on ollut aina samanlainen ja samankokoinen. Viime mainitusta on äärettömästi todisteita meripihkassa.

"Minä en usko 6000 vuoteen", totesi Kai_A eräässä vastauksessaan bushmannille.
    Tämän pitäisi olla iloinenuutinen bushmannille, mutta bushmannin olisi viisasta huomioida se, että tuosta mainitsemastaan asiasta huolimatta hän kuitenkin uskoo Raamattuun ja Raamatun ilmoittamaan Jumalaan.

En minäkään usko, että kalliot olisivat syntyneet 6000 vuodessa, nämä kovimmat, joita Suomikin edustaa. Mutta ei se minun uskovaisuuttani millään lailla horjuta.
    En epätoivoisena ala tutkia, minkähän tieteellisenoppikunnan kelkkaan istuisin.

Antti
  8. ## Jäännös, 10 neitsyttä ##

Älä viitti pelleillä, sillä kyllä jäännös on enemmän kuin 10 neitsyttä.
    Israel on Jumaaln silmäterä, vaikka nyt onkin seurakunnan (pakanoista) aika.
    Jäännöksen pelastamisella tarkoitetaan Israelin säilyneitä, kuten Paavali toteaa.

Mutta mitä tulee tämän ketjun aiheeseen, niin
    SEURAKUNTA = KIRKKO (KIRKOT)
    Seurakuntalaiset = kirkkoväki

Viisi tyhmää neitsyttä ovat ne kristityt, jotka eivät jaksaneet valvoen odottaa Jeesusta, vaan alkoivat sättimää toisiaan turhautuneina.

Luuk. 12:45
    Mutta jos palvelija sanoo sydämessään: 'Herrani tulo viivästyy',
    ja rupeaa lyömään palvelijoita ja palvelijattaria sekä syömään ja
    juomaan ja päihdyttämään itseänsä,
    46
    niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä,
    jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle
    saman osan kuin uskottomille.

antti
  9. ## 1. Noudattavatko adventistit 10 käskyä?
    2. Millaiset sanktiot on Adventtikirkossa jos rikkoo vaikka yhtä käskyä vastaan?
    3. Kuinka paljon opiskellaan Adventtikirkossa 10 käskyä ja onko kymmenelle käskylle edes kirjekurssia tai leiriä?
    4. Kuinka kuulu sapattikäsky kokonaisuudessa?
    5. Onko kymmenen käskyä Adventisteille edes tärkeitä? ##

Vastaukset:
    1. ADVENTISTIEN LISÄKSI KAIKKI itseään sivistäneet ihmiset
    koettavat olla rikkomatta kymmentä käskyä ja montaa muutakin käskyä.

2. Ei mitään sanktioita ainakaan adventtiseurakunnissa. Joissain adv.srk:ssa
    ollaan tiukempia SAPATIN kanssa, mutta sielläkin harkitaan toimenpiteitä vasta,
    kun käy ilmi, ettei henkilöllä ole aikomustakaan menetellä seurakuntansa mukaisesti. Näin olen käsittänyt.

3. Kymment käskyä eiadventtikirkossakaan tietenkään opiskella erikseen muusta
    hengellisestä, sillä käskyt ovat oleellinen osa hengellisen todellisuuden kokonaisuutta. Tietääkseni mikään adventistien kirjekurssi tai leiri ei keskity
    yksinomaan kymmeneen käskyyn, vaikka niissä tosin riittäisi aihetta sinänsä.

4. "Sapattikäsky kokonaisuudessaan?"

Tarkoitatko suoraan juutalaisesta kirjallisuudesta elikkä kristittyjen Vanhasta Testamentista, vaiko adventistien 28 (27) perusopinkohdan teksteistä?
    Jos tarkoitat katsoa adventistien opinkohdasta, kannattaa lukaista myös pitempi
    selitysosa, jotta pääsisit jyvälle heidän logiikastaan kyseisessä asiassa.

Pieni ero esimerkiksi minun ja adventistien sapattikäsityksessä on siinä, että he pitävät sapattia korostetusti LUOMISEN MUISTOMERKKINÄ, kun sitävastoin minä korostan sitä VAPAUDEN MUISTOMERKKINÄ.

5.Moos.5:15
    Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi,
    vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra,
    sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.

Gal. 5:1
    Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina,
    älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.

Jaak. 2:12
    Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne,
    mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
    13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion,
    mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton.

5. Adventistien elämästä, opetuksesta ja Herran odotuksesta näkee,
    että kymmenen käskyä on heille tärkeä asia niin arjessa kuin juhlassa.

Toteaapi Antti