Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. EVANKELIUMI ON KUIN KAKSITERÄINEN MIEKKA
    - rauhan ja rauhattomuuden

Hepr. 4:12
    Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;

Matt 10:34-36

34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
    35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
    36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.

JEESUS ON LOUKKAUSKIVI

Toiset loukkaantuvat Jeesukseen ja alkavat herjata Hänen seuraajiaan.
    Toiset sitävastoin uskovat ja rakastuvat Jeesukseen - he ilomielin antavat Jeesuksen murskata heidät.
    Eivät ruikuta, että taas minua lyötiin.

Luuk. 20:18
    Jokainen, joka kaatuu siihen kiveen, ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se murskaa."

2.Kor.11:25
    Kolmesti olen saanut raippoja, kerran minua on kivitetty, kolme kertaa olen joutunut haaksirikkoon, olen ajelehtinut meressä vuorokauden. [Ap. t. 14:19, 16:22; 1. Tess. 2:2]

OPETTAMISESTA

Tulee aika, jolloin ei kuka tahansa rohkene profeettaa leikkiä. Sillä siitä saa kovemman tuomion, kuten yleensäkin opettamisesta.
    Minäkin tiedän, että minut vielä suolalla suolataan.

Mark. 9:49
    Sillä jokainen ihminen on tulella suolattava, ja jokainen uhri on suolalla suolattava.

Jaak. 3:1
    Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.

KUKAAN EI OLE EREHTYMÄTÖN!
    Tulee aika, jolloin väärät profeetat tuomitaan nopeasti, eikä silloin oikeat immeiset myöskään tahdo uskaltaa opettaa. Vaikka tulisi rohkeasti puhua Israelin ja Jerusalemin pelastumisesta.

Sak 13:1-6

1 Ennussana. Tämä on Herran sana Israelille. Näin sanoo Herra, joka on levittänyt taivaat, laskenut maan perustukset ja luonut hengen ihmisen sisimpään: [Ps. 104:2,3; Jes. 42:5].

2 "Minä teen Jerusalemista juovuttavan maljan kaikille ympärillä asuville kansoille. Myös Juuda joutuu ahdinkoon, kun Jerusalemia piiritetään. [Ps. 60:5+]
    3 Sinä päivänä minä teen Jerusalemista raskaan kiven kaikkien kansojen tielle. Ne kokoontuvat Jerusalemia vastaan, mutta kaikki, jotka käyvät siihen kiveen käsiksi, satuttavat itsensä. [Jes. 8:14,15; Dan. 2:34; Matt. 21:44]

4 Tuona päivänä -- näin kuuluu Herran sana -- minä annan hevosten vauhkoontua ja ratsastajien joutua sekasortoon. "Minä kiinnitän katseeni Juudan heimoon ja varjelen sitä, mutta teen sokeiksi viholliskansojen ratsut.

5 Juudan sukujen päämiehet sanovat silloin: 'Jerusalemin asukkaat ovat meidän tukenamme. Herra Sebaot, heidän Jumalansa, auttaa heitä.'

6 Sinä päivänä minä teen Juudan heimojen päämiehet liekeiksi keskelle kuivaa metsää, ikään kuin tulisoihduksi lyhteiden sekaan, ja tuli tuhoaa kansat oikealta ja vasemmalta.

Mutta Jerusalemin asukkaat pysyvät yhä paikoillaan kaupungissaan. [Ob. 18].
  2. Mikä kohta Raamatusta, minun kirjoituksissani, on ollut väärää opetusta? Lukijoita hämmentää tuollainen, kun vain syytetään syyttämisen vuoksi.

Etkö rohkene syyttää Jumalaa suoraan?

Miksi tuollainen syyttely ja panettelu ilman, että edes syytä mainitaan - kukoistaa ja menestyy?
    Ihmettelen vaan sitä jumalattoman sormella-osoittelun jatkuvaa memestymistä - ja minä kyselen sitäkin suoraan Jumalalta!

Miksi jumalaton menestyy? - Job 21:7-16 :

7 Miksi jumalattomat saavat elää? Miksi he elävät korkeaan ikään? Miksi heidän on valta ja voima? [Job 12:6+]
    8 He näkevät lastensa varttuvan aikuisiksi, heidän silmiensä ilona ovat lastenlapset.
    9 Jumalattoman talo menestyy, mikään ei sitä uhkaa, Jumalan vitsa ei siihen koske.

10 Kun hänen sonninsa astuu, aina se siittää vasikan, hänen lehmänsä poikivat aina ajallaan.
    11 Hänen lapsensa juoksevat vapaina kuin karitsat, nuoret hyppivät ja tanssivat riemuissaan,
    12 he virittävät laulun, lyövät rumpua, soittavat lyyraa, he karkeloivat huilun tahdissa.

13 Heidänkin päivänsä ovat onnen päiviä, rauhassa he saavat laskeutua tuonelaan.
    14 Jumalalle jumalattomat sanovat: "Pysy loitolla meistä! Emme me piittaa sinun teistäsi." [Job 22:17]
    15 He ajattelevat: "Mikä on Kaikkivaltias? Miksi me häntä palvelisimme? Mitä hyödyttää pyytää häneltä apua?" [Job 1:9; Mal. 3:14]

16 He uskovat, että menestys on heidän omissa käsissään. Heidän ajatuksensa ovat kaukana Jumalasta. [Job 22:18].

Jobin kirjan hirvittävän syvää selitystä voi kuunnella radio Dein kautta arkisin klo 21 ja 6 - menossa jo 21/42 luku.

Sormella-osoittelusta on: Jes 58:8-9

8 Silloin sinun valkeutesi puhkeaa esiin niinkuin aamurusko, ja haavasi kasvavat nopeasti umpeen; sinun vanhurskautesi käy sinun edelläsi, ja Jumalan kunnia seuraa suojanasi.
    9 Silloin sinä rukoilet, ja Herra vastaa, sinä huudat, ja hän sanoo: "Katso, tässä minä olen". JOS sinä keskuudestasi poistat ikeen, sormella-osoittelun ja vääryyden puhumisen.

Joh. 18:23
    Jeesus vastasi hänelle: "Jos minä pahasti puhuin, niin näytä toteen, että se on pahaa; mutta jos minä puhuin oikein, miksi minua lyöt?"
  3. Eivätkös käskyt muuttuneet?
    Mutta mitä tämä on?

Minun käsitykseni mukaan Jeesuksen omien sanojen täytyisi muuttaa suhtautumistamme 10 käskyyn.

- "SILLÄ" -

Matt 5:20-22

20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
    21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
    22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

Matt 5:27-28
    27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
    28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.

Matt 5:33-34
    33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'.
    34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin.

RAKKAUS SAI TÄYSIN UUDEN ULOTTUVUUDEN!

Matt 5:42-44

42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
    43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
    44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat.

3. Moos. 19:18
    Älä kosta OMAAN kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra. [5. Moos. 32:35; Room. 12:19 | Mark. 12:31].
  4. "Ellei Jumalan sormi puutu asiaan", sanotaan ja se tarkoittaa samaa kuin "force majeurce" elikkä "odottamaton este".

Lihaksi tullut Jumala, Jeesus tosin kirjoitti lihasormellaan:

Joh 8:6-9

6 He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan.
    7 Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: "Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven." [Room. 2:1]

8 Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan.
    9 Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä.* Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. [Useissa käsikirjoituksissa on lisäksi sanat: "koska he omassatunnossaan tiesivät olevansa syyllisiä".] [Room. 2:22].

Ei Jlan sormi suoraan, vaan Mosoes, kirjoitti ne kymmenen sanaa, joihin sitten liittyi, sisältyi ne 10 käskyä. Mooses meni joka sanan jälkeen selostamaan kansalle sanan koko sisällön.

2. Moos. 34:27-28

27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." [2. Moos. 24:4]
    28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä. [2. Moos. 24:18+]
  5. Hullua, että Jumala muka omalla sormellaan kirjoitti.
    Jeesus tosin kirjoitti OMALLA SORMELLAAN hiekkaan niiden syntejä, jotka tekopyhät aikoivat kivittää syntisen naisen.

Joh 8:5-10 :

5 Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?" [3. Moos. 20:10; 5. Moos. 22:22]
    6 He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan.

7 Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: "Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven." [Room. 2:1]
    8 Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan.

9 Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä.* Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. [Useissa käsikirjoituksissa on lisäksi sanat: "koska he omassatunnossaan tiesivät olevansa syyllisiä".] [Room. 2:22]
    10 Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: "Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?"

KIRJOITA ! Mooses totteli, kun Jumala käski kirjoittaa laintauluihin ne 10 sanaa, Uusi käännös tosin puhuu 10 käskystä, koskapa käskyistä loppujen lopuksi on kyse.

Mooseshan joka sanan jälkeen meni alas kansan luokse ja kertoi käskysanojen sisällön.
    Vai luuletko, että ne pitkät, alkuperäiset käskyt olisivat pahaisiin tauluihin mahtuneet?

Sana TODISTAA, että Mooses kirjoitti:

2. Moos. 34:27-28

27 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa".
    28 Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa.

JUMALAN SORMI

Jlan sormi on kuvakieltä Jlan puuttumisesta asioihin. Esim jenkeissä kirjoitetaan vakuutusehtoihin yms vastuuvapautukseksi: "Ellei Jumalan sormi puutu asiaan". Meillä puhutaan luonnonmullistuksista yms. Mutta noin uudella mantereella.
  6. KOLMEN ENKELIN SANOMA
    - tätä nimim. kolme-enkeliä yrittää sanoa

Kolme enkeliä

- - - eka enkeli - - -

6 Minä näin taas uuden enkelin, joka lensi korkealla taivaan laella. Hänen tehtävänään oli julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille, kaikille kansoille, heimoille, kielille ja maille. [Ilm. 8:13 | Mark. 13:10+]
    7 Hän kuulutti kovalla äänellä: "Pelätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia - - hänen tuomionsa aika on tullut! Kumartakaa häntä, joka on luonut taivaan, maan ja meren ja vesien lähteet." [Ilm. 11:18].

Mitä se on?
    - "julistaa ikuinen evankeliumi maan asukkaille", Jeesuksen ylösnousemuksesta lähtien aina viimeisiin päiviin asti

- - - toka enkeli - - -

8 Hänen jäljessään tuli toinen enkeli, joka kuulutti: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon, tuo portto, joka iljetyksillään on vietellyt kaikki kansat juomaan vihan viiniä." [Jes. 21:9; Jer. 50:2, 51:8,9; Ilm. 17:5].

Mitä se on?

- "Babylon kukistuu" Jerusalemin porteille
    - Vihje: Sak 12:7 (12:7-8) "Sinä päivänä Herra on kilpenä Jerusalemin asukkaiden ympärillä, ja silloin heikoinkin heistä on kuin Daavid, ja Daavidin suku heidän johdossaan on kuin Jumala, kuin Herran enkeli.
    8 (12:7-8) Mutta Herra pelastaa ensiksi Juudan asuinsijat, etteivät Daavidin suku ja Jerusalemin asukkaat saisi suurempaa kunniaa kuin Juuda.

- - - kolmas enkeli - - -

9 Näiden kahden jäljessä tuli vielä kolmas enkeli, joka kuulutti kovalla äänellä: "Se, joka kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa otsaansa tai käteensä sen merkin, [Ilm. 13:16,17]

10 joutuu yhtä lailla juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu Jumalan vihan maljaan. Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä. [Jes. 51:17; Jer. 25:15; Hes. 23:33 | 1. Moos. 19:24]

11 Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti. Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa -- ei niillä, jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa pedon nimen merkikseen. [1. Moos. 19:28; Jes. 34:10]

Mitä se on?

- antikristus ja antikristilliset tuomitaan
    - Vihje: Tuo kaikki huipentu ns. "Herran päivään", Sak 14. luku, joten opetelkaamme siunaamaan Israelia, jotttemme eksyisi pedon puolelle!
    - Sak 14:11 Mikään ei enää uhkaa Jerusalemia. Siellä saadaan elää turvassa. [Mal. 3:24]
    12 Mutta Herra lyö vitsauksella kaikkia niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan. Ihmisiltä mätänee ruumis heidän vielä seisoessaan, silmät mätänevät kuopissaan, ja kieli mätänee heidän suuhunsa.
    13 Sinä päivänä Herra saattaa heidät täyteen sekasortoon. He käyvät käsiksi toinen toiseensa, nostavat käden toistaan vastaan.
    14 Silloin Juuda taistelee Jerusalemin rinnalla, ja ympärillä asuvien kansojen rikkaudet kootaan saaliina yhteen: kultaa, hopeaa ja vaatteita suuret määrät.
    15 Sama vitsaus on kohtaava hevosia, muuleja, kameleita ja aaseja, kaikkia eläimiä, jotka ovat noissa leireissä.
    16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23].

- - - uskoa ja kärsivällisyyttä! - - -

12 Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen." [Ilm. 13:10]

13 Minä kuulin taivaasta äänen, joka sanoi: "Kirjoita: Autuaita ne, jotka tästä lähtien kuolevat Herran omina. He ovat autuaita, sanoo Henki. He saavat levätä vaivoistaan, sillä heidän tekonsa seuraavat heitä." [Jes. 57:2; Hepr. 4:10].
  7. Room 5:15-21 SUURI ARMO

Room 5:15 Rikkomusta ei kuitenkaan voi verrata armoon. Yhden ainoan ihmisen rikkomus on tosin tuottanut kaikille kuoleman, mutta vielä paljon runsaammin ovat Jumalan armo ja hänen lahjansa tulleet yhden ainoan ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, ansiosta kaikkien osaksi. [Jes. 53:11; 2. Kor. 5:15]

16 Tätä lahjaa ei voi edes verrata yhden ihmisen synnin seurauksiin, sillä yhden ihmisen teon seurauksena oli kadotustuomio, mutta Jumalan armosta kaikkien rikkomusten seuraukseksi tulikin vapauttava tuomio.

17 Yhden ihmisen rikkomus aiheutti sen, että kuolema pääsi hallitsemaan tämän yhden vuoksi. Paljon ennemmin tulevat ne, jotka saavat omakseen vanhurskauden ylenpalttisen armon ja lahjan, elämään ja hallitsemaan yhden ainoan ansiosta, Jeesuksen Kristuksen. [Joh. 1:16, 10:10]

18 Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän. [Room. 6:23; 1. Joh. 2:2]

19 Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita. [Fil. 2:8; Hepr. 5:8,9]

20 Laki tuli maailmaan sitä varten, että rikkomus tulisi suuremmaksi. Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi. [Room. 3:20, 7:7,8; 1. Kor. 15:56; Gal. 3:19]

21 Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.
  8. JUMALA ON HYVÄ KIITTÄMÄTTÖMILLE JA PAHOILLE

Luuk. 6:35
    Ei, rakastakaa vihamiehiänne, tehkää hyvää ja lainatkaa, vaikka ette uskoisikaan saavanne takaisin. Silloin teidän palkkanne on suuri ja te olette Korkeimman lapsia, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille. [Ps. 37:26]

Luuk 11:13 (Luuk 11:1-13):
    Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"

LAUPIAS SAA LAUPEUDEN - ARMOTON ARMOTTOMAN TUOMION

Jaak 2:12-13
    12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
    13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7+]

Luuk 10:37 (Luuk 10:25-37) :
    Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin".

AINOA TÄRKEÄ ON USKOVA RAKKAUS

Luuk 10:42 (Luuk 10:38-42) :
    Mutta tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois."

Gal 5:6b
    Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko. [1. Kor. 7:19; Gal. 6:15; Kol. 3:11]

RAKENTAA EI RAKENNA

Luuk 11:23 (Luuk 11:14-23) :
    Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.

Gal. 3:12
    Mutta laki ei rakenna mitään uskon varaan, vaan: "Joka tekee mitä laki vaatii, saa siitä elämän." [3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5]

1. Piet. 2:5
    Ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi rakennukseksi, pyhäksi papistoksi, toimittaaksenne hengellisiä uhreja, jotka ovat Jumalalle otollisia Jeesuksen Kristuksen tähden. [1. Kor. 3:16+ | Jes. 61:6; Room. 15:16 | Matt. 25:35,36+]

Hepr. 11:10
    Abraham odotti sitä kaupunkia, joka on rakennettu vankalle perustalle ja jonka Jumala itse on suunnitellut ja tehnyt. [Hepr. 12:22, 13:14; Ilm. 21:2]

Juud. 1:20
    Rakkaat ystävät, rakentakaa te edelleen elämäänne pyhimmän uskonne perustalle, Pyhässä Hengessä rukoillen. [Kol. 2:7; 1. Tess. 5:11]

PYHÄ HENKI OPETTAJA

Luuk 12:12 (Luuk 12:4-12) :
    Sillä Pyhä Henki opettaa teille sillä hetkellä, mitä teidän on sanottava."

Joh. 14:16
    Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. [Joh. 15:26, 16:7; Ap. t. 2:33]

Joh. 15:26
    "Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta. [Joh. 14:16,17]
  9. "MIKÄ JÄRJETÖN KYSYMYS!" - 1.Kor.15:36

En minäkään järjellisesti noita asioita kykene ratkaisemaan. Mutta onhan jo maailmankaikkeudessakin enimmäkseen sellaista, mitä emme vielä ymmärrä.
    Mutta Sana puhuu aivan loogisesti noista asioista, joita et järkeilemällä voikaan käsittää.

Aivan yhtä mahdotonta sinun on järjen avulla omistaa itsellesi "ristin hullutusta". Se on Jumalan viisautta.

Turha minun on selittää, kun vain naureskelet.
    Mikset kysyisi Pyhältä Hengeltä?
    Ylösnousemusruumis

1. Kor. 15:35-58 :

35 Joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet herätetään? Millainen ruumis heillä silloin on?"
    36 Mikä järjetön kysymys! Eihän se mitä kylvät tule eläväksi, ellei se ensin kuole. [Joh. 12:24]
    37 Ja kun kylvät, et kylvä tulevaa kasvia vaan pelkän siemenen, vehnänjyvän tai jonkin muun kasvin siemenen.

38 Mutta Jumala antaa sille sellaisen varren kuin hän on nähnyt hyväksi, jokaiselle siemenelle sellaisen kuin sille kuuluu.
    39 Ei kaikkien elollisten ruumis ole samanlainen, vaan ihmisellä on oma ruumiinsa, nelijalkaisilla omansa, linnuilla omansa ja kaloilla omansa.
    40 On taivaallisia ja maallisia ruumiita, mutta taivaallisten loisto on aivan toisenlainen kuin maanpäällisten. [Matt. 13:43]

41 Auringolla on oma loistonsa, kuulla omansa ja tähdillä omansa, ja toinen tähti loistaa toista kirkkaammin.
    42 Samoin tapahtuu kuolleiden ylösnousemuksessa. Se, mikä kylvetään katoavana, nousee katoamattomana.
    43 Mikä kylvetään vähäpätöisenä, nousee kirkkaana. Mikä kylvetään heikkona, nousee täynnä voimaa. [Fil. 3:21]

44 Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen.
    45 Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento." Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki. [1. Moos. 2:7; Joh. 5:21]
    46 Ensimmäisenä ei siis ole hengellinen vaan ajallinen; vasta sen jälkeen tulee hengellinen.
    47 Ensimmäinen ihminen on maallinen, maasta lähtöisin, toinen ihminen on taivaasta. [Joh. 3:13]

48 Millainen tuo maallinen ihminen oli, sellaisia ovat kaikki maalliset ihmiset, ja millainen tuo taivaallinen ihminen on, sellaisia tulevat olemaan taivaalliset ihmiset.
    49 Ja niin kuin me nyt olemme maallisen ihmisen kaltaisia, niin me tulemme kerran taivaallisen ihmisen kaltaisiksi. [1. Moos. 5:3 | Room. 8:29+]
    50 Sen sanon, veljet, ettei liha ja veri voi saada omakseen Jumalan valtakuntaa ja ettei katoava voi saada omakseen katoamattomuutta. [Joh. 3:6]

51 Nyt ilmoitan teille salaisuuden: Me emme kaikki kuole, mutta kaikki me muutumme, [15:51,52: Matt. 24:31; 1. Tess. 4:15-17; Ilm. 11:15]
    52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa. Pasuuna soi, ja kuolleet herätetään katoamattomina ja me muut muutumme.
    53 Tämän katoavan on näet pukeuduttava katoamattomuuteen ja kuolevaisen kuolemattomuuteen. [2. Kor. 5:4]

54 Mutta kun katoava pukeutuu katoamattomuuteen ja kuolevainen kuolemattomuuteen, silloin toteutuu kirjoitusten sana: -- Kuolema on nielty ja voitto saatu. [Jes. 25:8]
    55 Missä on voittosi, kuolema? Missä on pistimesi, kuolema? [Hoos. 13:14]
    56 Kuoleman pistin on synti, ja synnin voimana on laki. [1. Moos. 3:3 | Room. 3:20+]

57 Mutta kiitos Jumalalle, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta! [Room. 8:37; 2. Kor. 2:14]
    58 Olkaa siis vahvoja ja järkähtämättömiä, rakkaat veljeni, ja tehkää aina innokkaasti Herran työtä. Tietäkää, ettei Herra anna teidän työnne mennä hukkaan. [2. Aik. 15:7; Hepr. 6:10; Ilm. 14:13]
  10. Tuo että "eläimen sielu on veressä" - se tarkoittaa vain sitä, että kun sillä ei sen kummempaa sielua ole. On vain geenijutut. Siihen loppuu mihin kuolee.

Sovitus-uhri siitä saatiin sen viattomuuden vuoksi.
    Eihän eläin tiedä ihmisen lailla hyvän ja pahan välisestä köydenvedosta.

MUTTA huomatkaamme, että ei sovittanut, eikä olisi voinutkaan iankaikkistaihmistä sovittaa oikeasti.

VAAN Raamattu sanoo, että se vain PEITTI.
    Kerran vuodessa peitettiin sitten vielä koko vuoden synnit uhrilla.

Kaikki perustuu siihen, että Herra oli niin säätänyt. siksi se toimi siihen asti kuin pitikin.
    Myös lakiliitto päättyi, kun Jeesuksen rsitintyö kertakaikkisesti otti synnit pois.
    Raamattu sanoo, että menneet, nykyiset ja tulevat Jeesus kantoi ruumiissaan ristinpuuhun.
    tuo Jumalan Karitsa.

"Älkää syökö minkään lihan verta" tai "Sielua sinun ei pidä syömän lihan kanssa".
    Mitä se on?

Siksi että eläimiä käytettiin uhreina ja verenvuodatukseen tietysti kuolivat, ihmisen sijasta - niin verta ei saanut muuhun tarkoitukseen käyttää. Vaan pitää se asia pyhänä, erotettuna. Pyhityshän tarkoittaa ja pyhittäytyminen - erottautumista, vihkiytymistä.

Uudessa Liitossa ei pidä askarrella noiden asiain kanssa, vaan omantunnonsyistä olla kyselemättä sen kummemmin verestä. Tietysti tulee koettaa olla loukkaamatta sitä, ken on arka näissä asioissa, heikko. Opettaa Sana.

Sapatti liittyy uhriajatukseen ja lain tuomio.
    Jeesus on verensä liitolla poistanut täyttämällä nuo kaikki.

3. Moos. 23:26-32

26 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
    27 "Tämän seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä on sovituspäivä; pitäkää silloin pyhä kokous, kurittakaa itseänne paastolla ja tuokaa Herralle uhri.
    28 Älkää toimittako yhtäkään askaretta sinä päivänä, sillä se on sovituspäivä, jolloin teille toimitetaan sovitus Herran, teidän Jumalanne, edessä.
    29 Sillä jokainen, joka ei sinä päivänä kurita itseänsä paastolla, hävitettäköön kansastansa.

30 Ja jokaisen, joka sinä päivänä toimittaa jotakin askaretta, minä hävitän hänen kansastansa.
    31 Älkää silloin yhtäkään askaretta toimittako. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin.
    32 Se on oleva teille levon päivä, kurittakaa itseänne paastolla. Kuukauden yhdeksäntenä päivänä illalla, illasta iltaan, pitäkää tämä sapatti."

Hepr. 9:12
    Meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.
  11. Uskossa koko ikäni ollut, pyhäkoulu-usko ja silleen. Lapsukaisena ne parhaat rukousvastaukset sain, kun edes epäillä osannut. Mtta nuorukaisena oli vaihe, jolloin luulin, että Jumala tarvitsee puolustajan. Se vaihe meni, kun tuli omat kriisit.

Sitten lapsenusko taas virittyi ja ymmärrän sen, että minua varten Puolustaja on. Kyllä Jumala pärjäilee omillaan.

Tunnen adventismin, mutta en ole adventisti. en tiedä, mistä jotkut niin olettaa, että olisin.
    toki toivon, että adventismi pääsisi eroon EGW-taakastaan,

Olen pitkästi kokenut luterilaisuutta, Kansan Raamattuseuraa, Kansanlähetystä, Baptismia, helluntailaisuutta ja uskonliikettä.
    Vapaakirkkoa seuraan läheltä jo pidemmän aikaa.

Raamattuopintoja on muutamia vuosia takanapäin ja paraikaakin.

Jeesuksen Kristuksen sisäinen tunteminen on ainoa lähteeni. Ei Raamattutuntemus tai -tuntemattomuus tahi oikea / vääräoppisuus siihen mitään lisää.
    Vaan tuo Isä-lapsisuhde sanelee kaiken.

Näin sen täytyykin olla minun mielestäni.

USKOSSA JA USKOSSA

Mulla on ollut ilo omistaa lapsenusko. Sitten tuli eräänlainen etsikkovaihe, jolloin Kansan raamattuseuran opiskelijatyön yhteydessä tein ns. ratkaisun. Se ei täyteen varmuuteen saakka toiminut, vaan jonkinlainen etsintä jäi yhä päälle.

Jumala ahdisti kohti selkiytymistä ja niin sitten eräänä päivänä helluntailaisten teltassa tuli täysin selväksi ja kuntoon asiat taivaallisen Isän kanssa. Tein syvällisemmän uskonratkaisun.
    Siitä alkoi myös Raamatun opiskelun "kierre".

Jo kauan sitten. Että silleen.