Jumala omalla sormellaan kaiversi

meille lain

Ja Mooses kirjoitti kirjakääröön seremonia säädökset. Jotkut jumalattomat julkeavat väittää että Mooses olisi ollut Jumala ja kirjoittanut itse käskyt. Mutta Raamattu kolmessa kohdin mainitsee JUMALAN ITSE kirjoittaneen kymmenen käskyä laintauluihin!

10

215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitti

2.Mooseksen kirja:
      34:28   Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa.

• arkissa?

1.Kuningasten kirja:
      8:21   Ja minä olen valmistanut siihen sijan arkille, JOSSA ON SE HERRAN LIITTO, minkä hän teki meidän isiemme kanssa viedessään heidät pois Egyptin maasta."

• AnttiVKantola

"Ellei Jumalan sormi puutu asiaan", sanotaan ja se tarkoittaa samaa kuin "force majeurce" elikkä "odottamaton este".

Lihaksi tullut Jumala, Jeesus tosin kirjoitti lihasormellaan:

Joh 8:6-9

6 He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan.
      7 Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: "Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven." [Room. 2:1]

8 Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan.
      9 Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä.* Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. [Useissa käsikirjoituksissa on lisäksi sanat: "koska he omassatunnossaan tiesivät olevansa syyllisiä".] [Room. 2:22].

Ei Jlan sormi suoraan, vaan Mosoes, kirjoitti ne kymmenen sanaa, joihin sitten liittyi, sisältyi ne 10 käskyä. Mooses meni joka sanan jälkeen selostamaan kansalle sanan koko sisällön.

2. Moos. 34:27-28

27 Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita muistiin nämä käskyt, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot." [2. Moos. 24:4]
      28 Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot, nuo kymmenen käskyä. [2. Moos. 24:18 ]

• "kymmenen käskyä"

Mitkä Mooseksen kirjaamat kymmenen käskyä oli liitonarkussa?
        2Moos20.1-17 on ne kymmenen käskyä, jotka kansa kuuli Siinainvuorella?
        5Moos5.1-22 Mooses kertaa mitä kuultiin,
        MUTTA 2Moos34.10-27 on selostus kymmenen käskyn sisällöstä, jonka Mooses kirjasi uusiin tauluihin!
        Eivätkö nämä olleet ne kivitaulut ja Kymmenen käskyä, jotka lopulta päätyivät liitonarkkuun?

Herra sanoi:
        NOUDATA TARKOIN NIITÄ KÄSKYJÄ, JOTKA MINÄ SINULLE NYT ANNAN

§ 1
        Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa.

§ 2
        Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan.

§ 3
        Älä myöskään vala itsellesi jumalankuvia.

§ 4
        Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.

§ 5
        Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin.

§ 6
        Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko.

§ 7
        Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa.

§ 8
        Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen

§ 9
        Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.

§ 10
        Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön. Älä keitä karitsaa emänsä maidossa.

Herra sanoi Moosekselle: "KIRJOITA MUISTIIN NÄMÄ KÄSKYT, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot."

Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot,
        NUO KYMMENEN KÄSKYÄ.

Toinen Mooseksen kirja 34 luku

• Uxseli

5: Mooses:Luku: 5 Jae 22.Mämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien pilvien keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt. Ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun ja antoi ne minulle:

Tämä kirjoitus oli ihan selvää kieltä, Vieläpä suomeksi, Antin harhaiseen päähän ei mene mikään rehellinen ja suora sana. Antti puhuu jatkuvasti vilppiä. Ja kääntää suorat asiat ylös alaisin. Kuitenkin kaikkein hävyttömintä sinulla on kirjoitteluissasi Suoranainen Jumalan pilkka. Jeesus on maksanut sinustakin hirvittävän kovan hinnan, joten pitäisi sinunkin hieman nöyrtyä Jumalan voimakkaan käden alle. Tee parannus. Ei ole vielä myöhäistä.

• lukijalta
        Uxseli kirjoitti:

5: Mooses:Luku: 5 Jae 22.Mämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien pilvien keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt. Ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun ja antoi ne minulle:

Tämä kirjoitus oli ihan selvää kieltä, Vieläpä suomeksi, Antin harhaiseen päähän ei mene mikään rehellinen ja suora sana. Antti puhuu jatkuvasti vilppiä. Ja kääntää suorat asiat ylös alaisin. Kuitenkin kaikkein hävyttömintä sinulla on kirjoitteluissasi Suoranainen Jumalan pilkka. Jeesus on maksanut sinustakin hirvittävän kovan hinnan, joten pitäisi sinunkin hieman nöyrtyä Jumalan voimakkaan käden alle. Tee parannus. Ei ole vielä myöhäistä.

.. että Mooses rikkoi kyseiset kivitaulut!

Näin Mooses itse kertoo siitä mitä tapahtui, muutama luku myöhemmin, samaisessa kirjassa:

"Minä laskeuduin vuorelta nuo kaksi liitontaulua käsissäni, ja vuori loimusi liekeissä. Minä näin, että te olitte rikkoneet Herraa, Jumalaanne, vastaan ja valaneet itsellenne sonnipatsaan. Kovin pian te poikkesitte siltä tieltä, jota Herra käski teidän kulkea! Niin minä tartuin tauluihin ja PAISKASIN NE MURSKAKSI teidän silmienne edessä." 5Moos9.15-17

Samoin Mooses kertoo, miten hän meni uudelleen vuorelle, Jumalan pyynnöstä. Mitä vuorella tapahtui jääkin arvoitukseksi, koska 2Moos34 luvun mukaan Mooses kirjaa hyvin erityylisen tekstin kivitauluihin liiton ehtoina, kymmenenä käskynä, kuin mitä kansa oli kuullut? 5Moos10 mukaan ”Herra” kirjoitti tauluihin saman kirjoituksen, joka oli ollut ensimmäisissä tauluissa (5Moos10.4)?

Ensimmäinen huomio onkin; 5Moos10.4 ei välttämättä edellytä, että käytetty persoonapronomini ”hän” viittaisi ”Herraan” vaan se voisi olla yhtä hyvin Mooses kuten 2Moos34 luvussa! Teksti ei siis todellakaan sano ”Herra kirjoitti” vaan nimenomaan ”hän kirjoitti”

Toinen pointti on se, että ensimmäisten taulujen tekstistä ei ole suoranaista tietoa vaan siitä on ainoastaan oletus, joka perustuu päättelyyn. Arvellaan, että se mikä puhuttiin, oli myös se mikä oli kirjattuna. 2Moos34 toisaalta kertoo sen, mitä itse asiassa kirjattiin kivitauluihin. 2Moos34 luvun tekstiä luonnehditaan liiton ehdoiksi ja kymmeniksi käskyiksi. Tämä antaisi puolestaan syyn päätellä, että kyseinen teksti oli myös ensimmäisten kivitaulujen teksti!

• Uxseli kirjoitti:

2.Moos.34:27
        27 Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa".

28 Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa.

5.Moos.5:22
        Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt. Ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun ja antoi ne minulle.

2.Moos kerrotaan tuoreeltaan, mitä tapahtui.
        27. jakeessa Herra sanoo Moosekselle:
        "KIRJOITA!"
        28. jae sanoo: "JA HÄN KIRJOITTI".

Jos tässä jotain epäselvää muka olisi, niin silloinhan täytyisi kummastella: kummassa kohdin Mooses valehtelee. Mutta tuo tuore 2.Moos. on ilman muuta totuus niiden 10 sanan kirjoittajasta.

Aivan sivuseikka meille on, että jos Mooses sai apua Herralta, kuten on tapana saada.
        Paavali on sitä mieltä, että enkeli avusti.

Gal. 3:19
        Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.

Miksi tämä on niin tärkeä kysymys - oletko alkuperäinen juutalainen?

Jos laki säädettiinkin "välimiehen kädellä", niin on koko maailmalle nyt tarjolla itsensä uhrannut Välimies, joka naulitsi ristin puuhun tuon käskyjen lain säädöksineen.
        Päällekirjoitus on: "Jeesus Kristus Juutalaisten Kuningas". (Iesus Nazarenus Rex Iudeorum).

Hepr. 8:6
        Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.

Hebr 7:28
        Sillä laki asettaa ylimmäisiksi papeiksi ihmisiä, jotka ovat heikkoja, mutta valan sana, joka on myöhäisempi kuin laki, asettaa Pojan, iankaikkisesti täydelliseksi tulleen.

1. Kor. 2:14
        Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.

Gal 3:12
        Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".

• "kymmenen käskyä" kirjoitti:

MUTTA 2Moos34.10-27 on selostus kymmenen käskyn sisällöstä, jonka Mooses kirjasi uusiin tauluihin!
        Eivätkö nämä olleet ne kivitaulut ja Kymmenen käskyä, jotka lopulta päätyivät liitonarkkuun?

Herra sanoi:

§ 1
        Varokaa tekemästä mitään liittoa sen maan asukkaiden kanssa, johon olette matkalla. Jos liittoudutte heidän kanssaan, te joudutte heidän pauloihinsa.

§ 2
        Älkää kumartako mitään muuta jumalaa, sillä Herra, joka on kiivas Jumala, ei suvaitse muita jumalia rinnallaan.

§ 3

§ 4
        Vietä happamattoman leivän juhlaa ja syö happamatonta leipää seitsemänä päivänä, kuten olen sinua käskenyt, säädettyyn aikaan abib-kuussa, sillä siinä kuussa sinä lähdit Egyptistä.

§ 5
        Jokainen, joka ensimmäisenä tulee ulos äitinsä kohdusta, kuuluu minulle, samoin jokainen karjaasi syntyvä urospuolinen esikoinen, niin sonnivasikka kuin karitsakin.

§ 6
        Tee työtä kuutena päivänä viikossa, mutta seitsemänneksi päiväksi lopeta työnteko.

§ 7
        Vietä viikkojuhlaa, kun leikkaat ensi tähkät vehnäsadostasi, ja korjuujuhlaa vuoden vaihteessa.

§ 8
        Kolmesti vuodessa kokoontukoot kaikki miehet Herran, Israelin Jumalan, kasvojen eteen

§ 9
        Kun uhraat minulle teurasuhrin veren, älä uhraa samalla kertaa mitään hapatettua äläkä jätä pääsiäisjuhlan uhrista mitään tähteeksi seuraavaan aamuun.

§ 10
        Tuo joka vuosi peltosi ensimmäisistä antimista parhaat Herran, Jumalasi, pyhäkköön. Älä keitä karitsaa emänsä maidossa.

Herra sanoi Moosekselle: "KIRJOITA MUISTIIN NÄMÄ KÄSKYT, sillä ne ovat sinun ja Israelin kanssa tekemäni liiton ehdot."

Mooses viipyi vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. ja hän kirjoitti tauluihin liiton ehdot,
        NUO KYMMENEN KÄSKYÄ.

Tit. 3:9
        Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.

• "kymmenen käskyä" kirjoitti:

Herra sanoi:

§ 1

§ 2

§ 3

§ 4

§ 5

§ 6

§ 7

§ 8

§ 9

§ 10

NUO KYMMENEN KÄSKYÄ.

Niin turhan turhaa - pohtia, mitä "vanhoille" on sanottu! (Matt 5, vuorisaarna). Siellä se uusi laki.

Tit. 3:9
        Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.

• vaan.....

Raamatussahan kerrotaan kuinka Jumala teki liiton Israelin kanssa ja antoi sille lain. Tuo laki ei koskenut pakanoita. Näin Paavalikin asian kertoo.-> Roomalaiskirje:
      2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ..... TÄYTYY olla jo tajuton ymmärrys, jos ei selvää sanaa usko. Paavali tuossakin osoittaa, ettei laki koskenut pakanoita. Jeesus sanoi, ettei ollut tullut lakia muuttamaan, ja Paavalin sanat osoittavat, ettei laki koskenut Jeesuksenkaan jälkeen pakanoita. Paavali sanoo niinkin, että mikäli pakana ympärileikkauttaa itsensä, laki tulee koskemaan häntäkin, eikä Kristuksesta ole hänelle silloin mitään etua. Koko Uusi Testamentti osoittaa saman selkeästi. LAKI ei koske pakanuudesta kääntyneitä! SE ON Raamatun mukaan PÄIVÄNSELVÄÄ. Mooseksen lakia ei saa muuttaa, sillä sillä ei ole mitään tekemistä kristinuskossa. Adventistit ovat valehtelijoita ja harhaanjohtavia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      516
      1568
    2. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1166
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      862
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      61
      845
    5. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      837
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      766
    7. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      76
      751
    8. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      30
      707
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      695
    10. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      691
    Aihe