Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. Ulkoluvun opin jo alakoulussa ja sisäluvun opetti Pyhä Henki. voit vaikka tarkistaa Häneltä.

Hyvä, että vihdoinkin joku sanoo: suoraan Raamatusta, pliis! Käskyt suoraan Raamatusta lupaavt paljon enemmän kuin ihmiskäskyiksi muovaillut laihialaiset säädökset.

SITÄPAITSI; käskyjä ei pidä erotella toisistaan, vaan yhtä käskyä ovat!

Kymmenen käskyn laki - 5.Moos 5. luku
    --- "kuulkaa israelilaiset"---

1 Mooses kutsui koolle kaikki israelilaiset ja sanoi heille: "Kuulkaa, israelilaiset, ne lain käskyt ja säädökset, jotka minä teille tänään julistan. Painakaa ne mieleenne ja eläkää tarkoin niiden mukaan.
    2 "Herra, meidän Jumalamme, teki meidän kanssamme liiton Horebilla. [2. Moos. 19:5]
    3 Hän ei tehnyt tätä liittoa vain meidän isiemme kanssa, vaan myös meidän kanssamme, kaikkien meidän, jotka nyt olemme elossa ja täällä.

4 Herra puhui teille vuorella tulen keskeltä kasvoista kasvoihin. [2. Moos. 19:18, 20:1; 5. Moos. 4:12]
    5 Minä seisoin silloin Herran ja teidän välissänne ja ilmoitin teille hänen sanansa, sillä te pelkäsitte tulta ettekä nousseet vuorelle. "Näin Herra puhui: [2. Moos. 20:18,19].

------ "johdatin sinut pois Egyptistä"-----

6 "'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. [2. Moos. 20:2; Ps. 81:11]

7 "'Sinulla ei saa olla muita jumalia. [2. Moos. 20:3; Ps. 81:10]

8 "'Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. [2. Moos. 20:4+]
    9 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. [5:9,10: 2. Moos. 20:5,6+]

10 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
    11 "'Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.* [Ks. selitystä 2. Moos. 20:7.] [2. Moos. 20:7]

----- "itse olit orjana Egyptissä" -----

12 "'Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt. [2. Moos. 20:8+]
    13 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,
    14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, härkäsi, aasisi eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Näin sinun orjasi ja orjattaresi saavat levätä kuten sinä itsekin.
    15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6].

----- "että menestyisit" -----

16 "'Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. [2. Moos. 20:12+]
    17 "'Älä tapa. [2. Moos. 20:13+]
    18 "'Älä tee aviorikosta. [2. Moos. 20:14+]
    19 "'Älä varasta. [2. Moos. 20:15+]

--- "...väärin toista ihmistä vastaan"---

20 "'Älä todista väärin toista ihmistä vastaan. [2. Moos. 20:16+]
    21 "'Älä tavoittele toisen vaimoa. Älä myöskään havittele toisen taloa, peltoa, orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen.' [2. Moos. 20:17+].

--- "koko Israelille"---

22 "Nämä sanat Herra puhui vuorella teille, koko Israelille, tulen ja synkkien pilvien keskeltä mahtavalla äänellä. Muuta hän ei sanonut. Hän kirjoitti sanansa kahteen kivitauluun ja antoi taulut minulle. [2. Moos. 24:12+]
    Kansa pyytää Moosesta välittäjäksi

23 "Kun te kuulitte äänen pimeyden keskeltä ja vuori leimusi liekeissä, kaikki teidän heimojenne päämiehet ja vanhimmat tulivat minun luokseni
    24 ja sanoivat: 'Herra, meidän Jumalamme, on antanut meidän nähdä kirkkautensa ja suuruutensa, ja me olemme kuulleet hänen äänensä tulen keskeltä. Tänään olemme nähneet, että ihmiset voivat jäädä eloon, vaikka Jumala puhuukin heille. [5. Moos. 4:33].

--- "tuli saattaa polttaa meidät" ---

25 Mutta pitäisikö meidän nyt uudelleen vaarantaa henkemme? Tuo suuri tuli saattaa polttaa meidät, ja jos me vielä kerran kuulemme Herran, Jumalamme, äänen, me kuolemme.
    26 Onko yksikään kuolevainen meidän laillamme kuullut elävän Jumalan puhuvan tulen keskeltä ja silti jäänyt henkiin?
    27 Mene sinä Herran, meidän Jumalamme luo. Kuuntele ja kerro meille kaikki, mitä hän sinulle puhuu, niin me tottelemme ja elämme hänen käskyjensä mukaan.' [2. Moos. 24:3,7]

28 "Kun Herra kuuli, mitä te puhuitte, hän sanoi minulle: 'Minä olen kuullut, mitä tämä kansa puhui sinulle. Se, mitä he sanoivat, on oikein.
    29 Kunpa he aina yhtä mielellään kunnioittaisivat minua ja noudattaisivat minun käskyjäni. Jos he niin tekevät, he ja heidän lapsensa menestyvät polvesta polveen. [Ps. 81:14].

--- "siinä maassa" ---

30 Käske heidän nyt palata teltoilleen,
    31 mutta jää sinä tänne minun luokseni, niin minä ilmoitan sinulle koko lain, kaikki käskyt ja säädökset. Ne sinun tulee opettaa israelilaisille, ja niitä heidän on noudatettava siinä maassa, jonka minä annan heidän omakseen.'
    32 "Noudattakaa siis näitä käskyjä ja eläkää niiden mukaan, niin kuin Herra, teidän Jumalanne, on teitä käskenyt. Älkää poiketko oikealle älkääkä vasemmalle, [5. Moos. 17:20; Joos. 1:7, 23:6; 2. Kun. 22:2].

--- "silloin menestytte" ---

33 vaan kulkekaa vakaasti sitä tietä, jota Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt teidän kulkea. Silloin menestytte ja saatte elää kauan siinä maassa, jonka otatte omaksenne.

........Toivotan menestystä kaikille........
  2. En syyttele, vaan puolustan uskonvanhurskauden evankeliumia.

Kuten Aabraham, Job, Paavali ja Luther.
    Sekä kaikki muutkin sydämen yksinkertaisuudella uskovat tavalliset rivikristityt.

Job 19:21-29 :

21 Säälikää minua, säälikää, te, jotka olette ystäviäni! Jumalan käsi on koskenut minuun.
    22 Miksi tekin vainoatte minua, yhdessä Jumalan kanssa? Ettekö ole jo kylliksi minua kalvaneet?

23 Kunpa minun sanani kirjoitettaisiin muistiin, kunpa ne talletettaisiin kirjaan,
    24 uurrettaisiin kallioon ikuisiksi ajoiksi taltalla hakaten, lyijyllä piirtäen!

25 Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä.
    26 Ja sitten, kun minun nahkani on riekaleina ja lihani on riistetty irti, minä saan nähdä Jumalan, [19:26,27: 1. Kor. 13:12]
    27 saan katsella häntä omin silmin, ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo! Tätä minun sydämeni kaipaa.

28 Mutta te sanotte: "Kuinka puristamme hänestä totuuden esiin? Syyllinen hän joka tapauksessa on."
    29 Pelätkää toki miekkaa! Tuollainen kovuus on synti, joka ansaitsee kuoleman. Muistakaa: on olemassa tuomari.

Job 42:7-10 - Herran sanat Jobin ystäville

7 Kun Herra oli puhunut Jobille, hän sanoi temanilaiselle Elifasille: "Minä olen vihastunut sinuun ja kahteen kumppaniisi, sillä te olette puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job.

8 Ottakaa siis seitsemän sonnia ja seitsemän pässiä, menkää minun palvelijani Jobin luo ja uhratkaa hyvitykseksi omasta puolestanne polttouhri. Palvelijani Job rukoilee teidän puolestanne, ja minä kuulen hänen rukouksensa. Näin minä säästän teidät rangaistukselta ja häpeältä, vaikka te olette puhuneet minusta vastoin totuutta, toisin kuin palvelijani Job." [1. Moos. 20:7; Job 22:30].

9 Temanilainen Elifas, suahilainen Bildad ja naamalainen Sofar tekivät niin kuin Herra oli heitä käskenyt, ja Herra kuuli Jobin rukouksen.
    10 Kun Job oli rukoillut ystäviensä puolesta, Herra käänsi hänen kohtalonsa. Herra antoi Jobille kaksin verroin kaikkea, mitä hänellä oli ennen ollut.
  3. Tässäpä itsellesikin luettavaksi >

Kymmenen käskyn laki 5. Mooses 5. luku

1 Mooses kutsui koolle kaikki israelilaiset ja sanoi heille: "Kuulkaa, israelilaiset, ne lain käskyt ja säädökset, jotka minä teille tänään julistan. Painakaa ne mieleenne ja eläkää tarkoin niiden mukaan.

2 "Herra, meidän Jumalamme, teki meidän kanssamme liiton Horebilla. [2. Moos. 19:5]
    3 Hän ei tehnyt tätä liittoa vain meidän isiemme kanssa, vaan myös meidän kanssamme, kaikkien meidän, jotka nyt olemme elossa ja täällä.

4 Herra puhui teille vuorella tulen keskeltä kasvoista kasvoihin. [2. Moos. 19:18, 20:1; 5. Moos. 4:12]
    5 Minä seisoin silloin Herran ja teidän välissänne ja ilmoitin teille hänen sanansa, sillä te pelkäsitte tulta ettekä nousseet vuorelle. "Näin Herra puhui: [2. Moos. 20:18,19]

..........1. ja 2. käsky

6 "'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. [2. Moos. 20:2; Ps. 81:11]
    7 "'Sinulla ei saa olla muita jumalia. [2. Moos. 20:3; Ps. 81:10]
    8 "'Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. [2. Moos. 20:4+]
    9 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. [5:9,10: 2. Moos. 20:5,6+]
    10 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
    11 "'Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.* [Ks. selitystä 2. Moos. 20:7.] [2. Moos. 20:7]

.........3. käsky

12 "'Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt. [2. Moos. 20:8+]
    13 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,
    14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, härkäsi, aasisi eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Näin sinun orjasi ja orjattaresi saavat levätä kuten sinä itsekin.
    15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää. [2. Moos. 6:6].

........4. käsky

16 "'Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. [2. Moos. 20:12+]

........5. käsky

17 "'Älä tapa. [2. Moos. 20:13+]

........6. käsky

18 "'Älä tee aviorikosta. [2. Moos. 20:14+]

.........7. käsky

19 "'Älä varasta. [2. Moos. 20:15+]

........8. käsky

20 "'Älä todista väärin toista ihmistä vastaan. [2. Moos. 20:16+]

........9. ja 10. käsky

21 "'Älä tavoittele toisen vaimoa. Älä myöskään havittele toisen taloa, peltoa, orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen.' [2. Moos. 20:17+].

22 "Nämä sanat Herra puhui vuorella teille, koko Israelille, tulen ja synkkien pilvien keskeltä mahtavalla äänellä. Muuta hän ei sanonut. Hän kirjoitti sanansa kahteen kivitauluun ja antoi taulut minulle. [2. Moos. 24:12+]
    Kansa pyytää Moosesta välittäjäksi

23 "Kun te kuulitte äänen pimeyden keskeltä ja vuori leimusi liekeissä, kaikki teidän heimojenne päämiehet ja vanhimmat tulivat minun luokseni
    24 ja sanoivat: 'Herra, meidän Jumalamme, on antanut meidän nähdä kirkkautensa ja suuruutensa, ja me olemme kuulleet hänen äänensä tulen keskeltä. Tänään olemme nähneet, että ihmiset voivat jäädä eloon, vaikka Jumala puhuukin heille. [5. Moos. 4:33].

25 Mutta pitäisikö meidän nyt uudelleen vaarantaa henkemme? Tuo suuri tuli saattaa polttaa meidät, ja jos me vielä kerran kuulemme Herran, Jumalamme, äänen, me kuolemme.
    26 Onko yksikään kuolevainen meidän laillamme kuullut elävän Jumalan puhuvan tulen keskeltä ja silti jäänyt henkiin?
    27 Mene sinä Herran, meidän Jumalamme luo. Kuuntele ja kerro meille kaikki, mitä hän sinulle puhuu, niin me tottelemme ja elämme hänen käskyjensä mukaan.' [2. Moos. 24:3,7].

28 "Kun Herra kuuli, mitä te puhuitte, hän sanoi minulle: 'Minä olen kuullut, mitä tämä kansa puhui sinulle. Se, mitä he sanoivat, on oikein.
    29 Kunpa he aina yhtä mielellään kunnioittaisivat minua ja noudattaisivat minun käskyjäni. Jos he niin tekevät, he ja heidän lapsensa menestyvät polvesta polveen. [Ps. 81:14].

30 Käske heidän nyt palata teltoilleen,
    31 mutta jää sinä tänne minun luokseni, niin minä ilmoitan sinulle koko lain, kaikki käskyt ja säädökset. Ne sinun tulee opettaa israelilaisille, ja niitä heidän on noudatettava siinä maassa, jonka minä annan heidän omakseen.'.

32 "Noudattakaa siis näitä käskyjä ja eläkää niiden mukaan, niin kuin Herra, teidän Jumalanne, on teitä käskenyt. Älkää poiketko oikealle älkääkä vasemmalle, [5. Moos. 17:20; Joos. 1:7, 23:6; 2. Kun. 22:2]
    33 vaan kulkekaa vakaasti sitä tietä, jota Herra, teidän Jumalanne, on käskenyt teidän kulkea. Silloin menestytte ja saatte elää kauan siinä maassa, jonka otatte omaksenne.

OLKAAMME MUKANA VIIMEISELLÄ KÄSKYNJAOLLA !

Job 19:21-29 :

21 Säälikää minua, säälikää, te, jotka olette ystäviäni! Jumalan käsi on koskenut minuun.
    22 Miksi tekin vainoatte minua, yhdessä Jumalan kanssa? Ettekö ole jo kylliksi minua kalvaneet?

23 Kunpa minun sanani kirjoitettaisiin muistiin, kunpa ne talletettaisiin kirjaan,
    24 uurrettaisiin kallioon ikuisiksi ajoiksi taltalla hakaten, lyijyllä piirtäen!
    25 Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä.

26 Ja sitten, kun minun nahkani on riekaleina ja lihani on riistetty irti, minä saan nähdä Jumalan, [19:26,27: 1. Kor. 13:12]
    27 saan katsella häntä omin silmin, ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo! Tätä minun sydämeni kaipaa.

28 Mutta te sanotte: "Kuinka puristamme hänestä totuuden esiin? Syyllinen hän joka tapauksessa on."
    29 Pelätkää toki miekkaa! Tuollainen kovuus on synti, joka ansaitsee kuoleman. Muistakaa: on olemassa tuomari.

Muutoin olen sitä mieltä, rakas foorumilainen, että on äärimmäisen tärkeää kuunnella Jobin kirjaa ja sen selitystä nyt, kun on jälleen harvinainen tilaisuus siihen. Radio Dein taajuudella arkisin klo 21 ja 6. Menossa on vasta 13. luku tuosta 42 lukua käsittävästä uskonvanhurskautusopista.
  4. Historiaan palaamisesi pohjalta voisi päätellä, että Jumala on hyljännyt Israelin.
    Kun Jerusalemin hävitys ja juutalaisuuden hajoaminen kaikkeen maailmaan - siinä käsittääksesi käsityksesi mukaan olikin kyse kristittyihin kohdistuvasta vainosta.

Miksi sitten pari tuhatta vuotta myöhemmin taas on Jerusalem ja Israel? Eikö se todista, että Israel on voittanut Jumalan? Voittanut Jlan rakkauden puolelleen!

Itse asiassa Israel voitti Jumalan jo tuhansia vuosia sitten:

1. Moos. 32:28
    (32:29) Silloin mies sanoi: "Sinua ei pidä enää sanoa Jaakobiksi, vaan Israeliksi, sillä sinä olet kamppaillut* Jumalan ja ihmisten kanssa ja voittanut." [Nimi Israel merkitsee 'Jumala kamppailee' tai 'Jumala hallitsee'.] [1. Moos. 35:10; 1. Kun. 18:31; 2. Kun. 17:34].

Muutoin vastauksesi oli hyvää päivää -kirvesvartta. Sillä kyse tuossa Matt 24:15-44 kuvatussa kaikkien aikojen ja aikakausien suurimmassa ahdingossa oli vain YHDEN päivän joukkotuhosta, eikä yleisemmästä vainosta.

Sillä jo se, että jälleen on Israel, ja että Israelin vuorille pakeneminen on kyseessä, osoittaa, että Jeesus tarkoittaa Israeliin kohdistuvaa ahdinkoa.

Lainaan tekstiäsi:
    >

Lehtimajanjuhlat jatkuvat sitten taas, kun Israel on selviytynyt tulevasta kaikkien aikojen ja aikakausien suurimmasta ahdistuksesta ja Kuningasten Kuningas Jerusalemista käsin käskee viettä tuota vuotuista lehtimajanjuhlaa.

Sak 14:16-17

16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23]
    17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. [Jes. 5:6]
  5. Se oli aivan yllättävän hyvä ja seikkaperäinen sekä avoin tilitys suhteesta ikiaikojen Jumalaan. Amen.

Minun kohdallani on varsinainen ja systemaattinen rukoileminen jäänyt vähiin valitettavasti. enemmän on sellaista rupattelua. Ehkä liiankin tutunomaista keskustelua. Ajattelen mielessäni ja sydämessäni sen tunnenkin, että Jumala on kuin täydellinen isä.

Juoruilen mieluummin Isälle kuin foorumille tai ihmisille yleensäkin. Kiukuttelun suhteen on samoin asian laita. Usein rukouksessa vetoan siihen, että tässähän on kyse Sinun asiastasi eikä minun.

Jeesus-nimen koen enemmänkin palvelunimenä. Jeesuksen nimessä saatan mm. koettaa käskeä esteiden poistua, kun tämä nettikin takkuilee tai suomi24Keskusteku niin, ettei viesti sitten millän meinaa mennä perille asti.

En nykyisin osaa erottaa Pyhää henkeä, Kristusta ja Isää toisistaan. Vaan koen nuo kaikki nimitykset Isäksi.
    Ja onhan se niinkin, että Isä on Isä jo sillä perusteella, että raamatun mukaan Aadamin isä oli Jumala. Pyhä Henki uudestisynnytti Jeesuksen udeksitekevällä sanalla, joten koska ollaan Pengestä syntyneitä - Pyhä Henki on isämme.

Entä Jeesus? Olemmehan Hänen kansa veljiään ja kanssasisariaan, joten meillä on yhteinen isä,
    voidaan toki sanoa. Mutta on hän Isäkin, sillä jo profeetta antoi Hänelle myös nimen: Iankaikkinen Isä.

Jes 9:6
    6 (9:5) Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas. [Jer. 32:19; Sak. 9:10; Luuk. 2:11].
    ' ' ' ' ' ''''''''

Liiankin usein en tiedä, miten suhtautua henkilöön, tilanteeseen tai asiaan.
    Silloin ajattelen sydämen yksinkeraisuudessa:
    miten täydellisen hyvä isä menettelisi.

Ennen päättelin, että pitää vain tehdä parhaansa. Nykyisin lisäisin siihen perään: ei kuitenkaan pidä luulla tekevänsä parhaansa.

Niinpä rakastan erityisesti seuraavia Sanan kohtia:

Ps. 127:1
    Matkalaulu. Salomon psalmi. Jos Herra ei taloa rakenna, turhaan näkevät rakentajat vaivaa. Jos Herra ei kaupunkia vartioi, turhaan vartija valvoo. [Ps. 121:3,4]
    Ps. 127:2
    Turhaan te nousette varhain, turhaan valvotte myöhään ja raadatte leipänne tähden. Yhtä lailla Herra antaa omilleen, vaikka he nukkuisivat. [Sananl. 10:22]
    Ps. 4:4
    (4:5) Vaviskaa, älkääkä syntiä tehkö. Puhukaa sydämissänne vuoteillanne ja olkaa hiljaa. Sela

Vaikka takanapäin on teologiaa; raamattuopistoa, raamattukoulua, kirjekurssia ja muuta - CBSI-raamatturyhmässä olen par'aikaa - niin Jumala on tällä foorumilla asioidessani näyttänyt minulle Sanansa syvyyksiä enemmän kuin ennen yhteensä.

Jobin kirjaa selitetään taas Deissä. Aloitin taannoin Dein kuuntelemisen juuri Jobin "ansiosta". Mulle alkoi aueta tuo uskonvanhurskaauden oppikirja ollessani
    menestysteologisessa raamattukoulussa.
    Siellä väitettiin, että Jobilla oli omavanhurskauden synti. Näin toisin ja Herra on osoittanut minulle, että tulikin nähdä toisin.

Kun itse määrittelemäni aiheen vierestä menee, niin menköön lisääkin. Peter Youngrenin opetuksesa pidän kovasti. Etenkin siitä, kun hän KANNATTAJILLEEN rohkenee vakuuttaa:

"Vakiia et loppuelämäsi aikana milloinkaan antaisi mitään Herralle - silti Hän on luvannut pitää sinusta huolen!"

Mutta kiitos Sinulle sinun vastauksestasi!
  6. AUTUAITA OVAT RAUHANTEKIJÄT - he saavat ehkä hallita melkein 1000 vuotta!

2.Tim. 2:14-26

Totuuden sanan opettaja
    14 M U I S T U T A tästä kaikkia ja varoita heitä vakavasti Jumalan nimessä, etteivät he riitelisi. Sellaisesta ei ole mitään hyötyä, vaan se koituu kuulijoiden turmioksi. [1. Tim. 6:4; Tit. 3:9]

15 PYRI kaikin voimin osoittautumaan Jumalan silmissä luotettavaksi työntekijäksi, joka ei häpeä työtään ja joka opettaa totuuden sanaa oikein. [1. Tim. 4:6,7; Tit. 2:7,8]

16 VÄLTÄ epäpyhiä ja tyhjänpäiväisiä puheita, sillä niiden puhujat menevät jumalattomuudessa yhä pitemmälle [1. Tim. 1:4+].

----- Mitä se on? Ihmiskäskyt ja järkeisopit menevät kauemmas totuudesta,
    sillä seltyksiä joudutaan selittämään. Silloin kun joku uskaltaa vaatia selitystä. TAI ei yksinkertaisesti olla tietävinään kysyjästä.
    Esimerkki: Osoitin 5.Ms.5:15 jakeen kautta, että Mooseksen uudistaessa
    lakiliiton, saatettiin sapattikäsky AJAN TASALLE: sitä on vietettävä Egyptistä
    vapautumisen muistamiseksi.
    Kyseinen jae on muutamissa pitkissä, sapatin puolesta vaahtoavissa kirjoituksissa tällä foorumilla jätetty sitten
    kokonaan huomiotta. Jotta totuus unohtuisi! -----

17 ja heidän oppinsa leviää kuin syöpä. Heitä ovat Hymenaios ja Filetos,
    18 jotka ovat eksyneet pois totuudesta ja väittävät, että ylösnousemus on jo tapahtunut. Näin he saattavat joidenkin uskon luhistumaan. [1. Kor. 15:12]

----- Mitä se on? Aina on ollut niitä, jotka uskottelevat, että Jeesus on jo tullut takaisin.
    Siksi joidenkin usko on luhistunut; se on rauennut tyhjiin ja
    lain orjuuteen takaisin ovat palanneet. Jeesus ei ole vielä paalnnut, ei näkymättömästi eikä näkyväisesti. -----

19 Mutta Jumalan laskema perustus pysyy lujana, ja siinä on merkkinä nämä sanat: "Herra tuntee omansa" ja "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka lausuu Herran nimen". [Jes. 28:16,17; Joh. 10:14]

----- Mitä se on? Jossain pääkonferensseissa ehkä opetetaan, että sapatti on "Herran sinetti", tai jokin muu vastaava, jokin muu teko tai noudattaminen. EGW opettaa suuren taistelunsa sivulla 448, että tuo Herran sinetti muka olisi LAINNOUDATTAMISESSA so. "neljännessä käskyssä".
    Mutta Pyhän Hengen sinetti on sama asia kuin Jeesuksen Kristuksen sisäinen tunteminen - Herran sinetti, "Herra tuntee omansa". Vrt: "Minä tunnen omani ja minun omani tuntevat minut".
    Jes 53 sanoo, että "tuntemuksensa kautta Hän" vapauttaa. -----

20 Suuressa taloudessa ei ole vain kultaisia ja hopeisia astioita, vaan myös puusta ja savesta tehtyjä. Toiset on tarkoitettu arvokkaaseen, toiset arkiseen käyttöön. [Room. 9:21]
    21 Siitä, joka puhdistaa itsensä kaikesta tuollaisesta, tulee arvokkaaseen käyttöön sopiva astia, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen ja kaikkiin hyviin tarkoituksiin käyttökelpoinen. [2. Tim. 3:17]

----- Mitä se on? Puhtaan evankeliumin puolesta työskentelevä ON jalo astia. -----

22 Karta nuoruuden kiihkoa ja pyri tasapuolisuuteen, uskoon, rakkauteen ja rauhaan niiden kanssa, jotka vilpittömin sydämin pyytävät avukseen Herraa. [1. Tim. 6:11; Hepr. 12:14]
    23 Pysy erossa typeristä ja asiattomista väittelyistä; sinähän tiedät, että niistä syntyy riitoja. [2. Tim. 2:16]
    24 Herran palvelija ei saa riidellä, vaan hänen on oltava ystävällinen kaikille, taitava opettamaan ja kärsivällinen, [Tit. 1:8]
    25 niin että hän lempeästi ojentaa vastustelevia. Ehkäpä Jumala antaa heidän mielensä muuttua, niin että he tulevat tuntemaan totuuden [Gal. 6:1; 2. Tim. 4:2]
    26 ja selviävät Paholaisen ansasta, johon tämä on heidät vanginnut pakottaakseen heidät tahtoonsa.

------ Mitä se on? "Usko, rakkaus ja rauha" ovat ne keinot, joilla Jla meidän kauttamme koettaa saada eksyneet takaisin totuuden tuntoon. Siksi meidän tulee karttaa riidan haastamista, "mikäli se meistä riippuu". "Autuaita ovat rauhantekijät" - he saavat kaiketi hallita melkein 1000 vuotta! -----
  7. Kiitos "ellensapatin" väsääjälle! Siinä tuli "totuutta salatuimpaan saakka".
    -------------------------------------
    Ellenististä adventismia pahimmillaan:
    SAPATTI SINETTINÄ

Ellen White väittää, että: ”Jumalan lain sinetti on neljännessä käskyssä.” (Ellen White, Suuri Taistelu, s 448).

Hyvän kohdan toit esiin, sillä RAAMATTU osoittaa nimenomaan 4. käskyn kohdalla, ettei suinkaan usko ja laki kuulu yhteen, vaan usko ja lupaukset!
    ------------------------------------
    Uusitestamentillista opetusta parhaimmillaan:
    USKO JA LUPAUKSET KUULUVAT YHTEEN

Ef 6:2-3
    2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" -tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus-
    3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".

Room 4:16
    Lupaus ja usko kuuluvat yhteen sitä varten, että kaikki olisi armoa. Näin lupaus on varma ja koskee kaikkia Abrahamin jälkeläisiä, ei vain niitä joilla on laki, vaan myös niitä joilla on Abrahamin usko. Hän on meidän kaikkien isä, [Room. 3:24, 9:8; Gal. 3:18].

Sapatin pitämisestä ei mitään luvata ainakaan uudessa liitossa, sanoo Raamattu, mutta usko voi ammentaa paljonkin 4. käskyyn kätkettyjä lupauksia.
    ----------------------------------------

SAIRAAN MIELIKUVITUKSEN TUOTETTA "SUURI TAISTELU"

Nimittäin 26. luvussa "Valon puolustajat" sanotaan sivuilal 449-450, että Aadam, Aabel, Nooa, Aabraham ja Jaakob pitivät lain ja viettivät sapattia. Ei tuollaisesta voi syyttää Elleniä itseään todellakaan, sillä aivan sairaan mielikuvituksellista sekasotkua se on.

Kyllä vastuu Jumalan edessä - hirvittävän suuri vastuu - eksytyksestä on niissä, jotka HYVÄKSIKÄYTTÄVÄT tuota sairasta opusta.

Tällä foorumilla törmätään varsin usein kummallisiin sanayhdistelmiin ja käsitteisiin, joissa ei ole päätä ei häntää Raamatun näkökulmasta katsottuna. Useinmiten ne ovatkin suoraan Suuresta Taistelusta napattuja.

Tiedämemhän kaikki me Raamattua tutkineet, Aadamin. Tiedämme Aabelin ja tiedämme eron Aadamin ja Aabelin välillä sekä sitten vielä Aabelin ja Kainin välillä.

Tiedämme Jumalan lupaukset Nooalle - sateenkaari on vieläkin "sinettinä" ikäänkuin.

Tiedämme Aabrahamin liiton Jumalan kanssa.

Tiedämme Raamatusta, kuinka Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala antoi vasta Egyptistä vapautumisen JÄLKEEN lain ensimmäistä kertaa.

JOB

Sinänsä mielenkiintoista, että edellä mainitussa nimilistassa ei ole Jobia, siis Suuren Taistelun sivuilla 449-450.
    Johtuneeko siitä, että Jobilla oli niin puhtaan kirkas Kristuksen sisäinen tunteminen - uuden liiton todistus - (sopii sanoa vaikkapa sinetiksi tällaisessa yhteydessä), vaikka eleli suurinpiirtein Aabrahamin aikoihin.

Aivankuin joku tai jokin olisi varonut koskemasta Jobiin. Jobiin kajottiin kovastikin pimeyden voimien taholta aikoinaan. Ehkä oppivat varomaan?

Job 19:25
    Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä.

Jos, kuka oletkin, olet ennen lukenut Suurta Taistelua, tutkipa nyt sitä suurinta taistelua, Matt 24.15-44. Ehkä Pyhä Henki avaa silmäsi ymmärtämään, että Suuri Taistelu-kirjan opetuksia ei mitenkään voi sovittaa yhteen Raamatun kanssa.

Muutoin olen sitä mieltä, että meidän itsekunkin täytyisi kuunnella radio Deistä Jobin kirjan selitystä, arkisin klo 21 ja 6. On ihan alkuvaiheissa vasta tuo 42-lukuinen kirja.
  8. Siinäpä oli paljon, paljon tietoa sisältävä kopio!

Kuinkahan moni sapatinviettäjä unohtaa tykkänään tai kuinkahan moni EI EDES TIEDÄ, miksi viettää sapattia??

Kuitenkin väärästä lähteestä noudettu oli tuo sinänsä hyvä moniste! Voi, voi!
    Ehkä epähuomiossa väärästä lähteestä?
    Mutta tulkoon korjatuksi tässä ja nyt.

Eihän noin saa tehdä milloinkaan, ei iankaikkisesta iankaikkiseen, ei! Siinä oli paljon todella hyvää ja sillä sitten piilotettiin se helmi - aarre. Vielä sulkujen taa.

Nimittäin tässä sapattikiistassa, sapatin kriisissä. tällä foorumilla - on kaikkein oleellisinta tämä:

Mikä on käskyn päämäärä, sapattikäskyn merkitys ja tarkoitus, tuo sisältö?

Suluissa kohta ilmoitettiin yhtenä jakeena muiden muassa, ettenkö sanoisi: sulkuihin piilotettiin. Mutta juuri tuo olisi täytynyt nostaa ESIIN. Tämä:

5. Moos. 5:15
    Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.

Jep! Egyptin orjuus oli päättynyt. Oli saavuttu vihdoinkin Luvatun maan äärelle.
    Mooses uudisti käskyjen lain ja 3. käskyn päämääräksi tuli, että juhlitaan Egyptin pakkotyöstä vapautumista. Että sellainen on iankaikkisesta iankaikkiseen israelilaisille annettu kolmas käsky: sapatti, 7. päivän sapatti!

Toki on tulossa kaikelle maailmalle vuosisapatti - "lehtimajanjuhla". Tuossa mainiossa, pitkässä selonteossa se mainittiinkin, mutta vain israelilaisia koskevana.
    Jo tänään monista maista, Suomi mukaanlukien, mennään sinne ylös Jerusalemiin viettämään lehtimajanjuhlaa.

Sillä Suomi on ICEJ:n jäsenmaa. Mutta aikanaan sellainen juhlinta tulee MAAILMANLAAJUISESTI PAKOLLISEKSIKIN.

Sak. 14:16
    Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.

Sak. 14:18
    Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.

Sak. 14:19
    Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.
  9. HERRAN PÄIVÄ

Sinullapa, "Tuomas", oli tuossa paljon tärkeää asiaa jaettavaksi. Lepopäivästä ja silleen.
    "Herran päivällä" Raamattu viittaa niinkuin ymmärtääkseni olitkin mieltä, "vihan päivään".
    Tuossa tuomion päivässä on toki armopuolensakin.

Nimittäin, kaikessa sydämen yksinkeraisuudessa ajateltuna se on juuri se päivä, jona päivänä tapahtuvaan "pakoon vuorille" on meikäläinen koettanut saada vastausta, foorumilaisilta. Tämä päivä:

Matteuksen evankeliumi 24:20
    Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.

Äkkiseltään kuka tahansa sanoisi, että valetta, valetta. Mutta ei ole tarkoituskaan, että ymmerrettäisiin, ellei lue kaikkia, Matt 24:15-44. Purkakaamme se, näin.
    Raamatun kuvaukset siitä, mitä tapahtuu "Herran päivänä":

Hesekiel:13:5
    Te ette ole nousseet muurin aukkoihin ettekä korjanneet muuria Israelin heimon ympärillä, että se kestäisi sodassa, Herran päivänä.

1.Korinttolaiskirje:5:5
    Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.

Ilmestyskirja:1:10
    Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen.

Hesekielin kohdan on helppo käsittää tarkoittavan samaa kuin Matt 24:20.
    Israel, Jeesuksen kieltävänä, ei kestä, vaan israelilaiset joutuvat pakenemaan vuorille, kun peto so. antikristus tulee Jerusalemiin ja pyrkii tuhoamaan tuon kansan.

Korinttolaiskirjeen kohta onkin sitten jo mutkikkaampi. Ensinnäkin Paavali tarkoittaa saatanan haltuun hylkäämisessä samaa kuin Pietarikin - raju ulkopuolelle jättäminen saa ehkä menemään itseensä, aivan kuin se tuhlaajapoika Jeesuksen vertauksessa. Palataan, toivottavasti, parannuksen tehneenä.

Paavali myöskin vielä tuohon aikaan käsitti silleen, että Jeesus tulee jo sen sukupolven aikana - tämä käy ilmi 1.Tess.4.15-17. Eikä ihme, sillä sanoohan Jeesus, että "tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin tämä KAIKKI tapahtuu", Matt24:34. Siis Ihmisen Pojan tulemuksineen.
    Lienee ollut tarkoitus siten pitää uskovat hereillä.
    Mitäs tuota ihmettelemään, sillä sanottiinhan jo Aadamille: sinä päivänä, jona te siitä syötte, teidän pitää kuolemalal kuoleman.

Ilmestyskirjan kohta "Herran päivänä" tarkoittaa yksinkertaisesti, että Johannes näki hengessään Herran päivän, sai Ilmestyksen siitä päivästä ja paljosta siihen liittyvästä.
    Juuri tuo Herran päivähän Ilmestyskirjassa kuitenkin on oleellisinta. Sillä sinä päivänä saatana sidotaan tuhanneksi vuodeksi.

Tuohan nähdään, idästä länteen, tuo Herran astuminen öljymäelle, pelastamaan Israelin jäännös antikristuksen käsistä. Kolmasosahan pelastuu, heidän sydämensä avautuu siinä suuressa ahdingossa, Matt 24:20, Messiaalleen.

Entäs sitten uskovaiset? Huomatkaamme, että jossain vaiheessa pedon valtakautta on kristityt koeteltu. Jeesuksen todistuksessa pitäytyvät on tapettu.
    Ja jo sitä ennen on tapahtunut se silmänräpäyksellinen - "atomos" - ylöstempaus. No tietysti, sillä Sanahan sanoo, että jahka on poistunut se antikristuksen ilmestymistä pidättelevä este - "kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut".

Näin se suurin piirtein on ja tuo Matt 24:20, vaikak onkin yksi vaivainen jae, on sangen tärkeä, jotta eksyttäväiset opit osattaisiin poissulkea. Nimittäin koko asiayhteys siinä on aina ja ehdottomasti katsottava: Matt 24:15-44.

JO SELKIS

Minä aloin sitä jaetta ymmärtää selkeämmin vasta nyt, kun lähes varmistui, että se lienee juuri tuo sapatin pitäminen, mikä estää ehkä kahta kolmasosaa israelilaista
    pakenemasta henkensä edestä.
    En enää kummastele, että Jeesus sanoo: kaikkien aikojen suurin ahdistus. Siinähän menehtyy israelilaisia kertaheitolla enemmän kuin missään milloinkaan sitä ennen. Kiitos, Tuomas!
  10. TÄMÄN ESITIN JA TAISIN SAADA YHDEN ASIALLISEN VASTAUKSEN SIIHEN MATT 24:20 KYSYMYKSEEN

Ensin oli ikäänkuin sapatti - mannaa tuli taivaalta kuudentena päivänä myös 7. päivän tarpeeseen ja tähän kyllä oli PAKKO luottaa.

Sitten Siinailla Mooses antoi lain, jonka mukaan sapattia tuli viettää luomisen muistoksi.

Sitten vahvistettiin - tosin Uusi Testamentti sanoo, ettei sitä sentään VALALLA vannottu milloinkaan - laki uudelleen aivan ennen Luvattuun saapumista.
    Ja nyt saapttia oli määrä viettä sen kunniaksi, että egyptistä vihdoinkin PÄÄSTIIN Luvattuun, vaikkakin ilman Moosesta itseään.

Mainitsin myös sen tuiki tärkeän pointin, että sapattikäsky luokiteltiin juhla-aikoihin.
    Tärkeä syystä, että Uusi Testamentti kieltää määräämästä juhla-aikoja. (Tietsyti vapaaehtoisesti voi noudattaa erinäisiä tapoja, sehän on eri asia aivan.)

Sitten vielä lupasin, että 1000-vuotisessa valtakunnassa saamme olla PAKOTETUT ainakin vuotuiseen saapttiin - so. maailmanlaajuisesti lehtimajanjuhla Jerusalemissa, maailman hengellisessä pääkaupungissa, kerran vuodessa.

Voimassa on edelleen pyyntöni, että joku osoittaisi 1000-vuotisessa olevan myös viikkosapattiin jonkinlainen PAKOTE.

TUOSSAKO VASTAUS SIIHEN "PAKOON VUORILLE"?!!

>

Matt 24:20
    Rukoilkaa, ettette joutuisi pakomatkalle talvisaikaan tai sapattina. [2. Tim. 4:21 | 2. Moos. 16:29].

Näyttää siltä, että Jeesus todellakin oli huolissaan siitä, että sapatin vuoksi ei totella käskyä "paeta vuorille". Koskapa se joillakin menee niin tiukaksi, ettei itsepuolustustakaan löydy.

Kysehän on siitä tilanteesta, kun peto, antikristus asettuu Jerusalemiin ja pyrkii hävittämään kaikki israelilaiset, mutta näiden tulisi paeta vuorille. Ja Jeesus sitten tulee
    ja "tuhoaa suunsa henkäyksellä" antikristuksen, 2. Tess.2:8 mukaan.

Mutta ne, jotka eivät ole syystä tai toisesta paenneet, ehtivät saada surmansa. Rukoilkaamme siis, ettei tuo suden hetki olisi saapttina.
  11. ENSINNÄKIN - MIKSI SINUA EI KIINNOSTANUT SAPATIN HISTORIA ?

Sapatin historia oli suoraan Raamatusta, lyhyesti. Voit itse tutkia laajasti. Jeesus seisoo sanansa takana "ja hän on sanova viimeisen sanan maan päällä" (Job 19:25b).

Haukuit minut, mutta otit kuitenkin kantaa vain Matt 24:20 jakeeseen, josta jakeesta esitin vain arvioni. Sinun esityksesi on aivan höpö höpöä. Minun saattaa olla lähellä totuutta.

Tai kykenetkö vastaamaan tähän: miksi kristittyjen tulisi paeta Israelin vuorille?

"Rukoilkaa, ettette joutuisi pakomatkalle talvisaikaan tai sapattina" (Matt. 24:20).

Miksei talvella ja miksei sapattina - voi paeta. Se kysymys jäi edelleen auki.
    Suuresta ahdistuksesta - kaikkien aikakausien suurimmasta!!! - todistaa itse Jumala jo seuraavassa jakeessa, 21.
    Mutta ketkä pakenevat ja ketä?

Joku sanoi, että juutalaisten Jerusalemin hävitys 70 jKr ja sinä sanot aivan päin vastoin - juutalaiset vainoavat kristittyjä, silloin ensimmäisellä vuosisadalla.

Jos krsitityt noin tiukasti pitivät sapatin kuin sanot, niin ei kaiketi juutalaisilla olisi ollut mitään syytä vainota heitä. Selityksesi niin sapatin kuin vainonkin osalta raukeaat tyhjiin.

Kristitytkö pakenisivat vainoja Jerusalemin vuorille? Ja sapattinako tehtäisiin vainotyötä?
    Ihan hassua. Onhan otettava huomioon myös JEESUKSEN O M A VIITTAUS DANIELIN KIRJAAN! Esitän Jeesuksen koko puheen tuossa alla sekä Hänen viittaamansa Danielin kirjan kohdan. Ken selittää, mitä se on?

Sapatin historia tuli selväksi meille kaikille, lyhyesti. Sensijaan esittämääni kysymykseen EN vielä saanut asiallista vastausta.

TÄSSÄ KOKO ASIAYHTEYS - KUKA TAITAA SELITTÄÄ, ASIALLISESTI?

Suuri ahdinko   
    15 "Kun siis näette pyhään paikkaan pystytettynä turmion iljetyksen, josta profeetta Daniel on puhunut -- huomatkoon lukija tämän! -- [24:15-28: Mark. 13:14-23; Luuk. 17:20-25,31,37, 21:20-24 : Dan. 11:31, 12:11; 1. Makk. 1:54, 6:7]   
    16 silloin on kaikkien Juudeassa asuvien paettava vuorille. [1. Moos. 19:17; Ps. 11:1; 1. Makk. 2:28]   
    17 Sen, joka on katolla, ei pidä mennä hakemaan mitään tavaroita talostaan,   
    18 eikä sen, joka on pellolla, pidä palata noutamaan viittaansa.

19 Voi niitä, jotka noina päivinä ovat raskaana tai imettävät! [Luuk. 23:29; 1. Kor. 7:26-28]   
    20 Rukoilkaa, ettette joutuisi pakomatkalle talvisaikaan tai sapattina. [2. Tim. 4:21 | 2. Moos. 16:29]   
    21 Ahdinko on oleva niin suuri, ettei sellaista ole ollut maailman alusta tähän päivään asti eikä tule koskaan olemaan. [Dan. 12:1; Joel 2:2]   
    22 Jos sitä aikaa ei lyhennettäisi, yksikään ihminen ei säästyisi. Mutta valittujen tähden se aika lyhennetään.

23 "Jos joku silloin sanoo teille: 'Täällä on Messias', tai: 'Messias on tuolla', älkää uskoko.   
    24 Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan. [5. Moos. 13:2-4; 2. Tess. 2:9,10; Ilm. 13:13,14]   
    25 Tämän minä olen teille nyt ennalta ilmoittanut.   
    26 "Jos siis teille sanotaan: 'Hän on tuolla autiomaassa', älkää lähtekö sinne, tai jos sanotaan: 'Hän on sisällä talossa', älkää uskoko sitä. [Joh. 7:27]   
    27 Sillä niin kuin salama leimahtaa idässä ja valaisee taivaan länteen asti, niin on oleva Ihmisen Pojan tulo.   
    28 Missä on raato, sinne kokoontuvat korppikotkat. [Job 39:30; Hab. 1:8]

Ihmisen Pojan tuleminen   
    29 "Mutta kohta noiden päivien ahdingon jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät. [24:29-36: Mark. 13:24-32; Luuk. 21:25-33 : Jes. 13:10; Hes. 32:7,8; Joel 2:10, 3:4, 4:15,16; Ap. t. 2:20; Ilm. 6:12-14].

30 Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. [Dan. 7:13; Matt. 10:23, 16:28, 26:64; Ap. t. 1:11; Ilm. 1:7].

31 Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut. [Jes. 27:13; Matt. 13:41; 1. Kor. 15:22; 1. Tess. 4:16]

32 "Ottakaa oppia vertauskuvasta, jonka viikunapuu tarjoaa: kun sen oksa virkoaa ja alkaa tulla lehteen, te tiedätte, että kesä on lähellä.   
    33 Samalla tavoin te kaiken tämän nähdessänne tiedätte, että se aika on lähellä, aivan ovella.   
    34 Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu. [Matt. 16:28]   
    35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. [Ps. 102:27, 119:89; Jes. 40:8; Matt. 5:18; Hepr. 1:11]   
    36 "Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä edes Poika, sen tietää vain Isä. [Ap. t. 1:7; 1. Tess. 5:1,2]

37 Niin kuin kävi Nooan päivinä, niin on käyvä silloinkin, kun Ihmisen Poika tulee. [24:37-44: Mark. 13:32-37; Luuk. 17:26-36 | Luuk. 12:39,40]   
    38 Vedenpaisumuksen edellä ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin. [1. Moos. 6:5-7:1]   
    39 Kukaan ei aavistanut mitään, ennen kuin tulva tuli ja vei heidät kaikki mennessään. Samoin käy, kun Ihmisen Poika tulee. [1. Piet. 3:20; 2. Piet. 3:5,6]

40 Kaksi miestä on pellolla: toinen otetaan, toinen jätetään.   
    41 Kaksi naista on jauhamassa viljaa: toinen otetaan, toinen jätetään.   
    42 "Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee. [Matt. 25:13]   
    43 Ymmärrättehän, että jos talon isäntä tietäisi, mihin aikaan yöstä varas tulee, hän valvoisi eikä antaisi murtautua taloonsa. [1. Tess. 5:2-4; 2. Piet. 3:10; Ilm. 3:3, 16:15]   
    44 Olkaa siis tekin valmiit, sillä Ihmisen Poika tulee hetkellä, jota ette aavista.   

JEESUKSEN VIITTAAMA DANIELIN KIRJAN KOHTA - Dan 11:31 12:11

Dan 11:31 Hänen lähettämänsä sotajoukot tulevat ja saastuttavat pyhäkön ja pyhän vuoren, lakkauttavat päivittäisen uhrin ja asettavat pyhäkköön turmion iljetyksen*. [»Turmion iljetys» viittaa pyhäinhäväistykseksi katsottuihin patsaisiin tai rakennelmiin, jotka viholliskuningas pystytti Jerusalemin temppeliin. Vrt. 1. Makk.] [Dan. 8:11, 9:27; 1. Makk. 1:54; 2. Makk. 6:21; Mark. 13:14]   

Dan 12:11 Siitä ajasta, jolloin päivittäinen uhri lakkautetaan ja turmion iljetys pystytetään, on kuluva tuhatkaksisataayhdeksänkymmentä päivää. [Dan. 8:14, 11:31]   

EN voi hyväksyä selitystä Jerusalemin hävittämisestä maan tasalle, 70 jKr. Sillä tuolloin "ei jäänyt kiveä kiven päälle". Enkä myöskään voi hyväksyä Matt 24:20 jakeen selitykseksi sellaista, että siinä olisi kyse jostain kristittyjen pitämästä sapatista.

Sillä Jeesushan puhuu 20 jakeen yhteydessä viimeisistä päivistä - Ihmisen Pojan tulemuksesta - eikä suinkaan ensimmäisen vuosisadan kristityistä.

Lisäksi Jeesus viittaa 15. jakeessa tuonne Dan 11:31 ja 12:11.
    Kun ottaa huomioon sen, että kyse on myös kaikkien aikakausien suurimmasta ahdistuksesta, niin täytyyhän sen olla joka tapauksessa edessäpäin.
    Eihän Israelia tuon Jerusalemin hävityksen jälkeen ole ollut olemassakaan, ennenkuin taas 1948 lähtien.

Ken taitaa selittää Raamatun kansa yhtäpitävästi Matt 24:20 ja koko ahdistuksen: Matt 24:15-44. Mitä on mm. tämä, että "kohta" ahdistuksen päivien jälkeen aurinko pimenee, tähdet putoo jne?
  12. Kyllä minäkin sentään sen ymmärrän, että selität vastoin parempaa tietoasi. Pyysin lukijoilta apua SANOJEN selitykseen, en ole kiinnostunut noista automaattivastauksista.

Tuli mullekin ENSIN mieleen tuo Jerusalemin hävitys v. 70 jKr, mutta se ajatus auttamattomasti raukesi tyhjiin. Kun luin uudelleen asiayhteyden.

1.
    Eihän tuolloin vielä ollut edes koottuna Uusi Testamentti. Vaan tuo rukouspyyntö, rukoilla, ettei pako tapahtuisi talvelal tai saapttina,
    lojui vielä jossain arkistossa.
    Toki Jeesus tiesi, etteivät ne edes uskoisi Hänen sanojaan.

Mutta tuon suuren ahdistuksen TÄYTYY sijoittua jonnekin myöhemmäs, kun Raaamttu jo on koottu ja Israel jotensakin alkaa todella ottaa todesta Jeesuksen opetukset, kehotukset ja varoitukset.

2.
    Sen tiedän, ettei se ole vielä tapahtunut, sillä peräänkuuluttamani jakeen jälkeen tulee jae 21.
    Se todistaa suurimmsta ahdistuksesta, mitä Israel milloinkaan voi kokea. Joten edessäpäin sen TÄYTYY olla.

Matteuksen evankeliumi 24:21
    Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.

Voisko joku selvittä, mitä tämä on? Tämä Matt 24:20.

Rukoilkaa, ette joutuisi pakomatkalle
    TALVISAIKAAN
    tai SAPATTINA.

Kaipaan Raamatun kansa yhtäpitävää selitystä siihen,
    m i k s e i talvella
    ja miksei s a p a t t i n a .

Onko täällä joku taidollinen Sanan avaaja?
    Joku väkevä Raamatuissa?

Onko ehkä tuo suuri raamattu-kommentaari, "Suuri Taistelu" tietäväinen kyseisestä jakeesta?
    Miten tuo kohta yhdistyy muuhun Sanaan?
  13. EIPÄS JUMALA PELASTA SINUA JA MINUA !

Toki kaikki ihmiset on MÄÄRÄTTY pelastumaan ja ostohintakin jo suoritettu viimeistä veripisaraa myöden.
    Mutta liha on liha ja mikään liha ei pelastu.
    Jumala pyhittää uudestisyntyneen ihmisen lihan ja siten se kestää olla Pyhän Hengen astiana.

Hepr. 2:11
    Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,

1.Kor.15:42-48 :

42 Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa;
    43 kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa;
    44 kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.

45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
    46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
    47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
    48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.

Vanhan pelastamisen ja kunnostamisen sijasta Jumala nimenomaan luo U U T T A .

Uudestisynnyttä ne, jotka on kutsuttu ja myös valittu. Muutoinhan emme voisi olla mukana SIINÄ uudestisyntymisessä, jossa koko luomakunta laitetaan uusiksi:

Matt. 19:28
    Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: siinä UUDESTISYNTYMISESSÄ, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

2. Kor. 5:17
    Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, UUSI on sijaan tullut.

Gal. 6:15
    Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan UUSI LUOMUS.

KYLLÄ MYÖS UUSIA IHMISIÄ VANHOJEN TILALLE

Toki Jla ihmisen TILALLEKIN voi luoda toisen.
    Jobilta Herra otti ts. antoi saatanan ottaa pois tyttäret ja pojat. Koeteltuaan Jobin uskonvanhurskauden timantinkovaksi, Hän loi onnettomuuden kautta pois otettujen tilalle uudet ja entistäkin ehommat.

Jobin perilliset - Job 1:1-2

1 Uusin maassa oli mies, jonka nimi oli Job. Tämä mies oli nuhteeton ja rehellinen, pelkäsi Jumalaa ja karttoi pahaa.
    2 Hänelle syntyi seitsemän poikaa ja kolme tytärtä.

Job menettää jälkikasvunsa - Job 1:18-19

18 Hänen vielä puhuessaan tuli taas toinen ja sanoi: "Poikasi ja tyttäresi söivät ja joivat viiniä vanhimman veljensä talossa;
    19 katso, silloin suuri tuulispää tuli tuolta puolen erämaan ja iski talon neljään nurkkaan, ja se luhistui nuorukaisten päälle, niin että he kuolivat. Vain minä yksin pelastuin kertomaan tämän sinulle."

Job saa uudet lapset - Job 42:12-13

12 Ja Herra siunasi Jobin elämän loppupuolta vielä enemmän kuin sen alkua, niin että hän sai neljätoista tuhatta lammasta, kuusi tuhatta kamelia, tuhat härkäparia ja tuhat aasintammaa.
    13 Ja hän sai seitsemän poikaa ja kolme tytärtä.

Tämä käy myös jonkinlaisesta esikuvasta siihen, että Jla luo meissä kokonaan uutta vanhan TILALLE.
    Sillä Job kadotti seitsemän poikaa ja kolme tytärtä aikana, jolloin Jla ei puhunut hänelle.
    Mutta sai uudet seitsemän poikaa ja kolme tytärtä, kun Jla puhui.

MUUTOIN olen sitä mieltä, että meidän kaikkien tulee, jos mahdollista, kuunnella radio Deitä arkisin klo 21 tai 6, sillä J. Norvanto silloin - vielä ehkä viikkoja - opettaa Jobin kirjaa.
  14. ENNEN juutalaisuutta Jumala tosin loi, ja ennen juutalaisuutta Hän myös pyhitti JOKA seitsemännen päivän lepopäiväksi. Mutta ei ollut ketään, jolle määrätä lepoa. Jo ennen perillisten syntymistä olivat Aatami ja Eeva eronneet, eronneet Jlan yhteydestä. Joka 7. päivän pyhittäminen toki odotti aikaansa.

1.Moos.2:1-4
    1 Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on.
    2 Jumala oli saanut työnsä päätökseen, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään. [2:2,3: 2. Moos. 20:11, 31:17; Hepr. 4:4].
    3 Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään.
    4 Tämä on kertomus siitä, kuinka taivas ja maa saivat alkunsa silloin kun ne luotiin. Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan.

EI LEPOA, VAAN TYÖTÄ JA TUSKAA

EI esi-isällämme Aatamilla mitään varsinaista lepopäivää ollut, vaan otsa hiessä piti työtä tekemän - työn ja vaivan kirouksen alla eleli, ja ilman Jumalaa!
    EI uskon sankarille, Nooalle, määrätty sapattia edes vedenpaisumuksesta pelastumisen muistoksi - vain sateenkaari annettiin taivaalle.
    EI uskon isällämme Aabramilla, vielä sittenkään, kun hänet nimettiin AabraHAmiksi, Jumalan ystäväksi, suoranaista sapattipäivää ollut.
    EI Jaakobillakaan, joka ylennettiin Israeliksi, ollut vakituiseksi määrättyä lepopäivää.

MANNAN KERÄÄMISESTÄ LEPO JOKA 7. PÄIVÄ

Vasta 2. Moos.16: kertoo ensimmäisistä sapattiharjoituksista. Oltiin matkalla pois Egyptin pakkotyöleiristä ja opeteltiin lepäämistä Herrassa.

Niinpä sapatin SYVIN olemus onkin siinä, että osataan levätä Herrassa, murehtimatta.
    Ps 127:1-2, Ps 23:1, Sananl 10:22.
    Viikonpäivän valinta, joka valinta perustui kuun kiertoon, on vähäisin merkitykseltään.

I H M E E S E E N näet persutui se, ettei 7. pvänä tarvinnut, eikä edes saanut kerätä sitä taivaasta annettua mannaa, 2.Ms.16:5.
    Huomaathan, rakas ystävä, että jo tässä eka sapattikäskyssä kuitenkin pääpaino on (Egyptistä) Vaaphtajan muistamisessa, jakeet 5-6.
    Herra antoi 6. pvänä myös 7. pvän ravinnon ja kosti 7. pvänä keräämisen. Koko ihme kerrotaan 2.Ms.15:22- 17:7.
    Ihmeellisiin lupauksiin luottamista kansalta vaadittiin, muttei varsinaista sapattia VIELÄKÄÄN säädetty.

SAPATTI TARKOITTAA AINA VAPAUTUMISEN MUISTAMISTA JA LEPOA HERRASSA

Matkalla Luvattuun maahan säädettiin 10 käskyä ja sapattikäskyn sisällöksi virallistettiin: luomistyön valmistumisen kunniaksi, 2.Ms.20:8-11. Luku 23:10-13 korostaa, että maatyöstä pidättäytymisestä oikeastaan oli kyse, ainakin joka 7. vuosi, vuosisapatissa.

LUVATUSSA MAASSA

Kun sitten ylitettiin Jordan-virta ja jo oltiin Israelin maaperällä, muuttui tuon 3. käskyn päämäärä. Ei enää mainita luomistyötä, vaan Egyptistä vaaputumisen muistamiseksi se, 5.Moos.5:12-15. Vapahtaja oli luonut taas uutta: johdattanut Luvattuun maahan.

YHÄ Israelissa sapatti pidetään, vaikkei Jumalaa, Jeesusta.
    Kristityille ei Jeesus aseta sapattia tai lepopäivää, mutta Matt 24:19-22 käy ilmi, että Jeesus on huolissaan siitä, että sapattilaki sitoo israelilaisia niin kovasti, etteivät rohkene henkensä kaupallakaan paeta, jos on sapatti.

KAIKELLE MAAILMALLE LUVATTU 1000-VUOTINEN

Sak. 14:16
    Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.

Vuotuista lehtimajanjuhlaa on PAKKO viettää kaikkien, mutta sapattia tai lepopäivää ei mainita lainkaan. Minä kuitenkin aion siellä juhlia saatanallisista kiusauksista vapautumista.
    Levätä Vaapahtajan läsnäolossa joka 7. päivä. Kuunnella opetusta niinkuin Marttan sisko, Maria, muinoin.
    Eikä sitä osaa oteta minulta pois, Luuk 10:22.
    Jo nykyajassa, lauantaisin tai sunnuntaisin, olen sellaisen tavan omaksunut. Ainakin yrittänyt.
  15. Koskapa tässä ketjussa kesksutellaan ei-läsnäolevista, otanpa osaa minäkin siihen sivistymättömyyteen - sentään vastuullisesti nimeä kantaen.

TIETYSTI kirkkokuntien tulee pyrkiä sopuun - ja se alkaa yksilötasolla.
    Mikäli se minusta on riippunut, olen elänyt rauhassa kaikkien kanssa.
    Kirjoittelusta puheen ollen, olen useaan otteeseen viime aikoina tehnyt ALOITTEEN siitä, että rakentavasti ja yhteisymmärrystä etsien kirjoittaisimme.

Ei rakenna tuollainen hölynpöly väittely.
    Että muka uskonsisaret olisivat niin häijysti kirjoitelleet foorumilla, että adv.opettajat ovat joutuneet poistumaan! (Viittasit Jari Laurilaan ja Kuhilaaseen. Minulla ei ole mitään käsitystä näistä.) Mutta teet lähes mahdottomaksi rakentamisen, kun noin kaukaa
    ETSIT RIIDAN AIHETTA.

En tiedä, miksi purat ja parut foorumille Uskova_1:n ja foorumin jo hylänneen Jari Laurilan välistä, ehkä skismaa. Kenties on kyse vain siitä, että tuo mies ei siedä uskovan naamataulua. Toivottavasti EI ole kyse tuosta kielletystä "henkilöön katsomisesta".

Tuli vain mieleen siitä, kun itsekin olen - viimeksi juuri eilen! - joutunut naamatauluni arvostelemisen kohteeksi. Joku oli käynyt jossain päin internettiä katsomassa, miltä näytän.
    Tuollaiseen törkeyteen olisit voinut puuttua, kun noin olet huolissasi foorumin ilmapiiristä.
    Oman käsitykseni mukaan, sivumennen sanoen , olen ihan hyvän näköinen mies.

Sitäpaitsi; kun mainitsemasi, sinun mielestäsi loukatut, henkilöt eivät nykyisin käytä foorumia - elleivät sitten nimettöminä - niin ei ole ollenkaan viisasta viitata heihin. Tämän päivän tilanteessa on kyllin aihetta huoleen. Noilta opettajilta tulisi vaatia, ja Jumala kyllä vaatiikin, paljon enemmän sopuisuutta kuin meiltä tavallisilta rivikristityiltä. Leivisköjen määrällä asioimisen mukaan meidät tuomitaan.

USKONVAPAUS ja sensurointi

USKON VAPAUDEN loukkaamisesta pitäisi sinun vasta viimeisenä puhua. Pitäväthän adventistit itsestään selvänä asiana, että ei-adventistit ovat laittomuuden tekijöitä ja pedon kumartajia - ja VAIN SIKSI, että eivät vietä lepopäivää samana päivänä kuin adventismissa käsketään. Tuo jos mikä on henkilöön katsomista sekä uskonvapauden KIELTÄMISTÄ!! Estää KAIKEN rakentamisen.

Tuota "sensuriointi" -pelotteluasi en alkuunkaan käsitä.
    Esimerkiksi minun kirjoituksiani EI ole ollut tarvis sensuroida, vaikka rienaavista VASTAUKSISTA niin voisi päätellä. Sensijaan olen havainnut, että muutama vastaus on poistettu, ennenkuin olen edes lukemaan ehtinyt. Varmaankin on ollut liian asiaton.

Mitä tulee vihjailuusi Uskova_1 suhteen, niin ainakaan minä en ole vielä AINUTTAKAAN asiatonta viestiä häneltä havainnut, kellekään. Minun kirjoituksiini hän ei ole juurikaan vastannut, mutta olen seurannut muidenkin aloituksia.

SITEERAAN RAAMATUSTA MUUTAMIA HYVIÄ JA
    R A K E N T A V I A PYRKIMYKSIÄ

Room. 7:21    
    Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;

Room. 12:18    
    Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
    . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Hepr. 12:14
    Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;

2. Piet. 1:5
    niin pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä,

2. Piet. 1:10
    Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;

2. Piet. 3:14
    Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;
    . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    1. Kor. 12:31
    Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.

1. Kor. 14:1
    Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.

1. Kor. 14:12
    Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti.

1. Tess. 5:15    
    Katsokaa, ettei kukaan kosta kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää aina tekemään hyvää toinen toisellenne ja kaikille.