Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. Toinen on Ellen ja ... toinen ... on -

Niin tuntuvat ellenistit ajattelevan, mutta se on kohtalokasta, sillä tuo toinen vaihtoehto - Kristus - elää TÄNÄÄN.

On vain kahdenlaisia uskonnollisia ihmisiä - itseasiassa: uskonnolliset ja uskovaiset.
    Vakavasti Jeesus vertaa näitä.
    Minä olen sovulla tuo ARMAHDETTU SYNTINEN, sillä lainkiivailijoiden loppu on karmea. Se on ikuinen ero Kristuksesta. Se on itsevalittu tie, se. Armon tie sitävastoin on tarjottu ja vastaanotettu tie.
    Se Isän luokse vie, ikuiseen sapatinlepoon siellä.

Mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän täällä noudattaisi Ellenin määräämää sapattia, mutta jäisi vaille ikuista sapatinlepoa?

Oletko pelastunut publikaani vaiko fariseus, jollainen Paavali TUNNUSTI ennen olleensa?
    Kiitätkö itseksesi kymmenysuskollisuudestasi ja siitä, että olet muita parempi? Vai onko sinulla lahjoitettavana Jeesukselle vain suuret syntisi?
    Suurin syntinen et ainakaan voi olla - sillä se olen minä.

Fariseus ja publikaani

LUUK 18:9-14 :

Luuk.18:9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen: [Sananl. 30:12]
    10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. [Ap. t. 3:1]

11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. [Jes. 58:2; Luuk. 16:15; Ilm. 3:17]
    12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' [Matt. 9:14+ | Matt. 23:23+]

13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' [Esra 9:6; Ps. 51:3]
    14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." [Voidaan kääntää myös: "hän lähti kotiinsa hurskaampana kuin tuo toinen."] [Matt. 21:31 | Matt. 23:12+]

1. Joh 1:8 Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä.

antti

PS. Vastuuntuntoisimmat kirjoittajat ovat näemmä ottaneet tavan - yleistä mm. Microsoftin keskustelufoorumeilla - julkistaa s-postinsa.

Se on uskon harppaus, kun ottaa huomioon, että useimmat eivät vastaa edes minkäänlaisesta nimimerkistä. Tosin luulen, että joku yksi ja sama henkilö vain pyrkii saamaan asiapitoiset aiheet piiloon, kauas taakse.

Mutta joka tapauksessa, en voi sitten minäkään pitää enää s-psotiani salassa.

[email protected]
  2. Niinpä: "tämä on se voitto - meidän USKOMME".

Ei sapatinviettomme ole se voitto eikä muukaan kieltolaki - vaan usko Jeesukseen ts. "Jumalan Pojan usko" - "Pitäkää usko Jumalaan!". Näinhän se on ja mitä muuta Johannes sanoo, se on sopusoinnussa tuon kanssa.

Kuten se että Jeesus kumosi sapatin, käskemällä parantuneen ottaa vuoteensa ja kantaa sitä kaikkien nähden.
    Ja että fariseukset jo ennen tätä olivat todenneet Jeesuksen lainrikkojaksi sillä väittämällään, että Jumala on Hänen Isänsä. Sapatin kumoaminen oli sitten piste iin päälle - päättivät järjestää oikeudenkäynnin ja kuolemantuomion.

Tässä vielä todisteeksi Johanneksen viidettä lukua - sapatin rikkominen vuodetta kantamalla
    ja mikä rangaistus siitä olisi lain mukaan tullut. Suoraan Sanasta. "Olkoon jokainen ihminen valhettelija, mutta Jumala totinen" - tutki siis rukouksen hengessä suoraan Sanasta!

Joh 5:8 Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja kävele."   
    9 Mies tuli heti terveeksi, otti vuoteensa ja käveli. Mutta se päivä oli sapatti. [Joh. 9:14]   

Joh 5:17 Mutta Jeesus sanoi heille: "Minun Isäni tekee työtään taukoamatta, ja niin teen myös minä." [Joh. 9:4, 14:10]   
    18 Tämä vain lisäsi juutalaisten halua ottaa Jeesus hengiltä. Hänhän ei ainoastaan rikkonut sapattikäskyä, vaan vieläpä sanoi Jumalaa omaksi isäkseen ja teki siten itsestään Jumalan vertaisen. [Joh. 10:33]   

Sapatin rikkojan rangaistus, 4. MOOS 15:32-36 :

4.Ms.15:32 Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina.   
    33 Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen.   
    34 Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä.

35 Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella."   
    36 Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman käskyn mukaisesti.   

PS. Et voi löytää mistään päin Raamattua sellaista tietoa, että VÄÄRÄ sapatinpäivä johtaisi kuolemantuomioon tai mihinkään rangaistukseen.
    Sisältöhän merkitsee verrattomasti enemmän kuin käärepaperi. Joten ellenistit ovat täydellinen harhaoppi, kun niin jyrkästi vaativat viettämään juuri heidän valitsemanaan päivänä.

antti
  3. EI TUOMION OPPI VAAN ILOINEN SYDÄN

Mitenkäs, UnaFortuna, mistäs sinulle sellainen synkkä ajatus tuli, että minä sekoitan Jumalan ja Pedon? Kirjoitinhan, ettei peto vielä ole edes ilmoittanut itsestään!
    Mutta Jmala on ilmoittanut itsensä Pojassaan ja sisäisesti voimme tuntea Hänet, Halleluja!.

Mutta ei mustalla mielellä, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa ja "ilo Herrassa on teidän väkevyytenne". Vain iloisella ja toiveikkaalla mielellä voi ymmärtää hengellistä kirjoitusta.

Eikä Jumalaa kiinnosta, mitä kirjoitamme sen ja sen sanoneen sen ja sen käsityksistä Raamattuun nähden. Vaan että mitä itse olemme mieltä Raamatusta ja RAAMATUN kirjoittajista.

UHRAA ILOINEN SYDÄN - enempää et voikaan

Älä lahjoita tai uhraa Jumalalle synkkyyttä tai kuollutta kirjainta. Sillä ei Hän ole koskaan katsonut uhrilahjan tai lainnoudattamisen puoleen, vaan uhraajan tai antajan sydämen saloihin!

Ja Hän kummastelee tänäänkin epäluuloisia sydämiä. Kateus, katkeruus tai synkkämielisyys laukaisee liiankin helposti vihan kierteen - ja sitten yritetään tappaa veljiä ja sisaria tinasotilaiden voimalla ts. kuolettavalla kirjoittelemisella.

1. MOOS 4:5-10 :

1.Ms.4:5 mutta Kainin ja hänen uhrinsa puoleen hän ei katsonut. Silloin Kain suuttui kovin ja hänen katseensa synkistyi.   
    6 Herra kysyi Kainilta: "Miksi sinä suutuit ja katselet synkkänä maahan?   
    7 Jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et tee, on synti ovella vaanimassa. Sinua se haluaa, mutta sinun on pidettävä se kurissa." [Room. 6:12].

8 Kain sanoi veljelleen Abelille: "Lähde mukaani." Mutta kun he olivat kulkeneet jonkin matkaa, Kain kävi veljensä Abelin kimppuun ja tappoi hänet. [Viis. 10:3; Matt. 23:35; 1. Joh. 3:12; Juud. 11]   
    9 Silloin Herra kysyi Kainilta: "Missä on veljesi Abel?" Kain vastasi: "En tiedä. Olenko minä veljeni vartija?"   
    10 Herra sanoi: "Mitä oletkaan tehnyt! Etkö kuule, kuinka veljesi veri huutaa minulle maasta? [Hepr. 12:24].   

Mutta kiitos Jumalalle - Jeesuksenkin veri huutaa maasta - mutta armahdusta ja laupeutta, rakkautta. Ei Jumalan vihaa ensinkään.

PS. "Petoa etsiessäsi voin antaa sinulle vihjeen ...". Mutta en etsi petoa, eikä ymmärtääkseni kenenkään pidä etsiä. Aikanaan peto kyllä etsii sinut ja minut käsiinsä ja sanoo joko tai: joko suostut pedon rekisterin alle tai sitten et ota merkkiä, vaan kuolet Kristuksesi vuoksi.

Ei pedon tarvitse houkutella minua pyhittämään sunnuntaita, sillä sen jo teenkin. Mutta se vaatii kieltämään Kristuksen. Peto, muuten, muuttaa ajat ja lait. Luulen, että se määrää lauantain lepopäiväksi ja aloittaa ajanlaskun vuodesta 1844 - erään profeetan kunniaksi.

Kaiketi sitten kaikki kovat moralistit päättelevät, että tässä on se Messias.
    Etenkin, kun hän tekee ihmeitä - parantaminen on jo tuttua, mutta hän tekee toisenlaisia ihmeitä. Niihin ei muut kykene, yksin hän.

antti
  4. NAISILLA ON USKON TEKOJA

Apt 21:8 Mutta seuraavana päivänä me lähdimme sieltä ja tulimme Kesareaan, jossa menimme evankelista Filippuksen tykö, joka oli yksi niistä seitsemästä, ja jäimme hänen tykönsä.
    9 Ja hänellä oli neljä tytärtä, neitsyttä, joilla oli profetoimisen lahja.

Matt 15:28 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Oi vaimo, suuri on sinun uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin tahdot". Ja hänen tyttärensä oli siitä hetkestä terve.

Matt 26:13 Totisesti: kaikkialla maailmassa, missä ikinä evankeliumin sanoma julistetaan, tullaan muistamaan myös tämä nainen ja kertomaan, mitä hän teki." [Matt. 24:14]

Luuk 2:36 Siellä oli myös naisprofeetta Hanna, Asserin heimoon kuuluvan Penuelin tytär. Hän oli jo hyvin vanha. Mentyään neitsyenä naimisiin hän oli elänyt miehensä kanssa seitsemän vuotta,
    37 mutta nyt hän oli ollut leskenä jo kahdeksankymmenenneljän vuoden ajan. Hän ei poistunut temppelistä minnekään, vaan palveli Jumalaa yötä päivää paastoten ja rukoillen. [1. Tim 5:5].

Mark 12:42 Sitten tuli köyhä leskivaimo ja pani arkkuun kaksi pientä lanttia, yhteensä kuparikolikon verran.
    43 Jeesus kutsui opetuslapset luokseen ja sanoi heille: "Totisesti: tämä köyhä leski pani uhriarkkuun enemmän kuin yksikään toinen. [2. Kor. 8:12]
    44 Kaikki muut antoivat liiastaan, mutta hän antoi vähästään, kaiken mitä hänellä oli, kaiken mitä hän elääkseen tarvitsi."

Luuk. 8:3
    Johanna, jonka aviomies Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, sekä Susanna. Lisäksi oli monia muita naisia, ja kaikki nämä avustivat heitä omilla varoillaan. [Luuk. 23:8]

Jeesus ilmestyy lähimmilleen - MARIA MAGDALENALLE

Mark 16:9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. [16:9--20: Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8. Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.] [16:9-20: Matt. 28:16-20; Luuk. 23:36-53; Joh. 20:19-31; Ap. t. 1:6-14 : Luuk. 8:2]

Luuk 1:27 neitsyen luo, jonka nimi oli Maria. Maria oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosefille. [Matt. 1:16,18; Luuk. 2:4,5]
    28 Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: "Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!"

Luuk 1:23 Palveluspäivien päätyttyä Sakarias meni kotiinsa,
    24 ja jonkin ajan kuluttua hänen vaimonsa Elisabet tuli raskaaksi. Viisi kuukautta Elisabet pysytteli poissa näkyviltä. Hän ajatteli:
    25 "Tämän on Herra minulle tehnyt. Hän on katsonut minun puoleeni ja päästää minut ihmisten halveksunnasta." [1. Moos. 30:23]
  5. ai siis
    Kirjoittanut: kuuliaisuus 24.4.2007 klo 12.48

Jumalan tahdolle on haureutta??? Oletkos joku antinomisti vai mikä, kun väännät vinoon Paavalin tekstin merkitystä???????
    ============= Ihmettelen vaan:

Miksi MINULLE irvailet, tuntematon suunsoittaja? En ole kirjoittanut Raamattua.
    Nuo Raamatun tärkeimmät jakeet - Room 7:2-6 - olivat sieltä sellaisenaan.
    "Väännät vinoon Paavalin tekstin merkitystä", väität ja herjaat minua - vaikka se oli suoraan Sanasta.
    Onko se Amerikassa painetussa Raamatussa toisin? Älä vihoittele Jeesukselle, vaan kysy Häneltä, miten se on ymmärrettävä!

Itse asiassa koko Raamattu todistaa niiden jakeiden puolesta, vaikka yliviivaisit ne.
    Ehkä olet käsittänyt kuuliaisuuden Jeesukselle aivan väärin, sillä se ei suinkaan ole ns. lainkuuliaisuutta vaan kuuliaisuutta Rakkaudelle.

Laitan vielä tähän sen keskeisimmän jaeparin. Käypä vaikkapa kirjastossa tarkistamassa.

1992 käännös 33/38 käännös

Uusi käännös
    ROOM 7:3 Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa. [Matt. 5:32]   

Vanha käännös
    ROOM 7:3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.

Uusi käännös   
    4 Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]   

Vanha käännös
    4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.   

American Standard

3 So then if, while the husband liveth, she be joined to another man, she shall be called an adulteress: but if the husband die, she is free from the law, so that she is no adulteress, though she be joined to another man.
    3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
    4 Wherefore, my brethren, ye also were made dead to the law through the body of Christ; that ye should be joined to another, even to him who was raised from the dead, that we might bring forth fruit unto God.

antti
  6. TÄSSÄ tarkkaan nuo edellisen viestin raamatunpaikat, en tiedä kenen laittamat.

Katsotaan Raamattuun

1. Tess 4:2-8 :

4:2 Tiedättehän, MITKÄ KÄSKYT me olemme Herran Jeesuksen kautta teille antaneet.
    4:3 Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne, että kartatte haureutta,
    4:4 että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
    4:5 ei himon kiihkossa niinkuin pakanat, jotka eivät Jumalaa tunne;

4:6 ettei kukaan sorra veljeänsä eikä tuota hänelle vahinkoa missään asiassa, sillä Herra on kaiken tämän kostaja, niinkuin myös ennen olemme teille sanoneet ja todistaneet.
    4:7 Sillä ei Jumala ole kutsunut meitä saastaisuuteen, vaan pyhitykseen.
    4:8 Sentähden, joka NÄMÄ hylkää, ei hylkää ihmistä, vaan Jumalan, joka myös antaa Pyhän Henkensä teihin.

Matt 9:16-19:

19:16 Ja katso, eräs mies tuli ja sanoi hänelle: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?"
    19:17 Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä KÄSKYT."

19:18 Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "NÄMÄ: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',
    19:19 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'."

Mark 10:18-19
    10:18 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.
    10:19 Käskyt sinä tiedät: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 'Älä toiselta anasta', 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi.'"

Jaak 2:8-12

2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;
    2:9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia.

2:10 Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo YHTÄ kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.
    2:11 Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja.
    2:12 Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva.    
    ---------------------------------

RAAMATUN KUNINGASAJATUS

Tuosta Jaak 2:12 EI VOI koskaan jättää pois sitä asiayhteyden PÄÄLAUSETTA, joka on itse asiassa Uuden liiton KUNINGASAJATUS, Jaak 2:13.

Huippu siinä ydinkysymyksessä ilmenee Raamatussa Isä meidän -rukouksen yhteydessä: Sillä jos te4 ette anan anteeksi, ei teidän Isännekään anna TEILLE anteeksi!

JAAK 2:13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7+]

VAPAUDEN LAKI SUOJAA ORJUUTTAVILTA PEDOILTA - Olkaa uskossa raittiit!

Peto, se Ilmestyskirjan peto ei ole vielä ilmaantunut. Mutta petoja on liikkeellä: oppeihin saalistavat väijyvät uskovia sekä synti ja laki so. synnin laki. Tiedä, että se pitää tyhjästä melua - voimaton se on!

1. Piet. 5:8    Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.    
    ANTTI
  7. PUNAINEN VAATE

Mark. 15:20
    Ja kun he olivat häntä pilkanneet, riisuivat he häneltä purppuravaipan ja pukivat hänet hänen omiin vaatteisiinsa. Ja he veivät hänet pois, ristiinnaulitakseen hänet

Lainkiivailija polkee armoa maahan: "Armo on tyhjänä tyhjä". Hyi tuota väittämää!

Risti tosin on tyhjä - ja juuri siksi armo on täyttä armoa! Armolahja on armolahja - luettelo löytyy Room 12. ja 1. Kor 12. luvuista.

Laki ei voi Jumalan armoa tyhjäksi tehdä, eikä mikään kirkkokuntakaan. Ei syvyys, ei leveys, ei pituus, ei korkeus. Sillä Jumalan rakkaus ympäröi sinua kaikkialla.
    Ei pitkillä ja turhilla jaarituksillakaan tai epäpyhillä ämmäin taruilla, kuten EGW. "Suuri taistelu - tutkiva tuomio, alkaen 1844".
    Laupias sydän on ratkaiseva tekijä Uudessa Liitossa:

Jaak 2:13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7+]   

2. Piet. 1:16    Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa.    

1. Tim. 4:7    Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen.    

Tiit. 3:9
    Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.

Vielä tänä päivänä olisi Israelissa, lainnoudattajilla, Jumalan lain nimissä kivittää ne, jotka sapattina kantavat jotakin tai tavataan aviorikoksesta tai poimivat tähkäpäitä sapattina - jos Mooseksen laki olisi täyttämättä, siis voimassa.

Jeesus tahallaan laittoi sapattina Betesdan lammikolla parantamansa miehen kantamaan turhaksi käynyttä, loppuun kulunutta patjaansa. Kukaan ei uskaltanut tuomita lain mukaan, kun Jeesus oli läsnä. Kunpa Jeesus olisi tänään läsnä kaikkialla, jottei kukaan tuomitsisi lainrikkomisesta.

"Sapatti ei ole orjuutta", kirjoittaa sekoilija. Ei tietenkään ole. Mutta se, että sanotaan, että ne jotka eivät vietä pyhää tiettynä viikonpäivänä ja vielä nimellä "sapatti", ovat laittomuuden tekijöitä - se on ORJUUTTAMISTA JA SYNTIÄ.

antti