Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. KUNINKAALLINEN LAKI = LÄHIMMÄISENRAKKAUS

Sain palautetta:

Mainitsit tuossa Jaak.2:8 Kuninkaalliseta laista, luin sitä vähän pitemmälle niin se on kymmenenkäskyn laki tuo Kuninkaallinen laki.Lueppa siitä edelleen vaikka 8:12 huomaat että siinä puhutaan kymmenistä käskyistä, minä kun luen Raamattua minulle ei sano irtolauseet mitään, sillä niistähän saa vaikka minkä sopan keittettyä, mutta täytyy lukea kokonaan se luku mitä kirjoittaja sillä haluaa ilmaista. Kirjoittanut nikki: auni 1.
    -----------------------------------------------------
    Vastaan:

LÄHIMMÄISENRAKKAUS EI KATSO HENKILÖÖN, Jaak 2:1-13 ja itse asiassa koko kirje.

Olet saanut väärää opetusta Jaakobin kirjeestä. Kyllä se on kuten siinä lukee. "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi!". Elikkä sitä saa, mitä tilaa. Jo asiayhteyden otsakekin sen sanoo: Lähimäisenrakkaus ei katso henkilöön. Muu Raamattu vahvistaa tämän - Raamattuhan selittää itse itseään, sillä se on yhtä tosi joka kohdasta.

Viitekohtien tarkastaminen on tärkeää. Mutta pelkästään Jaakobissakin tuossa lyhyessä Jaakobissa on paljon todistusta vapauden lain puolesta, (1:25, 2:12lähimmäisen rakkauden puolesta ja puhtaan uskonvanhurskauden puolesta, MUTTA lähimmäisen tuomitsemista VASTAAN.

Jaakob pyrkii osoittamaan, että lainvaatija ON väärä tuomari. Jaakob todistelee monipuolisesti senkin totuuden, että se, joka hallitsee jopa kielensä (ja kynänsä), on jo osoittanut kaikessa muussa täydelliseksi. Mitä järjellisyyteen tulee, niin ylhäältä tulevaa viisautta Jaakob kuvaa aivan samaksi kuin on rakkaus.

Niinikään jumalanpalveluksen hän osoittaa olevan - lähimmäisen rakastamista. Joten, Jaakobin kuningasajatukseksi osoittautuu LÄHIMMÄISENRAKAKUS. No, onhan hän Herran veli, lähimpää nähnyt ja kuullut.

Jaakobin kirje: 2:8
    Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette.

Koko 2. luvulla Jaakob osoittaa, että JOS on rakkaudeton, niin silloin on rikkonut LAIN, koska lain tarkoitus ja päämärä on juuri tuo lähimmäisen rakkaus.
    Jaakob korostaa rakakuden kuningaskäskyä 2. luvussa myös laupeuden töiden vinkkelistä. Siten että joka on laupeudeton, hän on rikkonut koko lain - vaikka ei olisi tappanut tai tehnyt huorin.

JAAK 2:8-13 PYRITÄÄN OSOITTAMAAN, ETTÄ ON SUORASTAAN MAHDOTONTA VÄLTTYÄ LAIN TUOMIOLTA, JOS EI KATSO SUORAAN KUNINKAALLISEEN LAKIIN: "RAKASTA LÄHIMMÄISTÄSI NIINKUIN ITSEÄSI".

NIINPÄ JAAKOBIN OPETUKSEN MUKAAN AINOA KEINO VÄLTTYÄ KADOTUSTUOMIOLTA ON PUKEUTUMINEN RAKAKUDELLA, LAUPEUDELLA, ANTEEKSIANTAVAISUUDELLA.

USKO JA TEOT

Jaak 2:14-26 opettaa uskon ja tekojen yhteen kuulumisesta. Erityisesti jakeet 21-23 osoittavat, että ei ole kyse lain teoista, vaan nimenomaan USKONVARAISISTA. Aabraham nimittäin oli valmis uhraamaan Iisakkinsa, vaikka Jumala oli aiemmin laillisesti ilmoittanut suvun jatkosta Iisakin kautta. Suojelukohdetta piti nyt - vastoin Jumalan säätämystä - alkaa uhraamaan, lupauksen antajalle.

Kiitos Jumalan, Abraham antoi lain väistyä ja siirtyi uskon varaan - että Jumalalle on mahdollista kuitenkin olla uskollinen lupauksen antaja. Tämä USKO luettiin vanhurskaudeksi, mutta se uskohan ei olisi tullut koetelluksi, JOS hän olisi jääräpäisesti pitänyt pysyvänä Jumalan aikaisempaa säädöstä.

Aabraham päästi irti laista ja otti uskonaskeleen kohti parhaimmastaan luopumista. Lain vangiksi tämä ei jäänyt, vaan usko sai liikkeelle - ja SE luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Ei minkään lain totteleminen.

----------------------------------------------
    Valitettavasti minun Raamatussani Jaakobissa on vain 5 lukua - ei kahdeksaa - joten tuota kymmentä käskyä (8:12) en pääse Jeesuksen veren liiton testamentista tarkistamaan.

Muuallakaan testamentissa ei siitä määräyksestä Jumalan lapsia koskien mainita, ei halaistua sanaakaan. Lainvaatijoille vastatessaan Uusi Testamentti tulee pari kolme kertaa maininneeksi Mooseksen käskyistä ja kymmenyksistä.

Tässä Jaakobissahan pari käskyä mainitaan vain sen vuoksi, että voitaisiin verrata: lainnoudattaminen ei voi onnistua, mutta ei hätää, sillä lähimmäisenrakkaus ja laupeuden osoittaminen tulevat täyttäneeksi lainkin - vapaana laista, (2:13). Niin pysyvät nyt nämä kolme: usko, toivo ja rakkaus. Suurin niistä on rakkaus. Laki häviää, lakitieto ja kaikki tieto - kun näet rakkaus tulee täydelliseksi, ei noita tarvita)
    ----------------------------------------------
  2. Kaikkea sitä
    Kirjoittanut: kuulee 22.3.2007 klo 23.06

1. Sanotko Jeesusta huoraajaksi?! 2. Kun pitäytyi Isänsä käskyihin!?
    3. Oli kaikessa kuuliainen Isälleen!? 4. Vaikka paholainen tarjosi koko maailmaa!?
    ------------------------------------------------------
    Sain yllä mainitun palautteen, mikä osoittaa, että ilmaisutaidossani on parantamisen varaa tosi paljon. Tässä korjaan aiheuttamani väärinkäsitykset; korjaan Raamatun HENGEN mukaisesti.
    ------------------------------------
    1. Pois se minusta, että "aviomiestäni", Kristusta epäilisin avionrikkojaksi. Hän on ainoa rakkauteni ja välillämme vallitsee täysi luottamus. Mutta itse eläisin haureudessa, jos vaatisin lain orjuutta.

Paavalihan rinnastaa lain kanssa flirttailua pettämiseen. Osoitan koko asiayhteyden, jotta asia varmasti tulisi ymmärretyksi. Room 7:1-10.

Roomalaiskirje:
    7:1 Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
    7:2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.

7:3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta JOS MIES KUOLEE, ON HÄN VAPAA SIITÄ LAISTA, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.

7:4 Niin, veljeni, TEIDÄTKIN ON KUOLETETTU LAISTA Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

7:5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
    -----------------------------------
    2. Nythän on niin, että uhria ja antia EI Isä tahtonut, vaan sensijaan valmisti Pojalleen ruumiin.

Pojan kautta hän antoi UUDEN KÄSKYN vanhojen voimattomien säädösten tilalle. Kivikasvojen sijaan saimme siis inhimilliset, isälliset kasvot. Kuuliaisuutta on nyt se, että uskomme Poikaan. Ja miksikös emme uskoisi, sillä Pojan ansiosta Hän nyt meidänkin Isämme.

Hebrealaiskirje:
    10:5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit.

Muistutan sellaisesta maailman alkeislaista, alkeisvoimasta, että minkä tahansa hyvän tai pahan tekosi (vaikka pienenkin) koet synniksi, se ON SINULLE synti. Ja pienikin lain rikkominen saattaa syypääksi KOKO LAIN rikkomiseen. Jo senkin vuoksi Antti on mieluummin Kristuksensa orja - irti laista.

Ei Antilla ole houkutusta palvoa tai syleillä vuoroin kivitaulujen kuolleita kirjaimia - kivijumalaa - ja vuoroin Kristusta, elävää Sanaa. Sillä Isälläni on inhimilliset kasvot ja inhimillinen sydän. Kahdella hevosella ei voi ratsastaa, vaikka 2 niitä on tarjolla.

Antikristuksen valkea hevonen - Antikristus pääsee valtaan nimenomaan kovan moralisoinnin varjolla, kuin "voittajana voittamaan", Ilm 6:2. Sen sydän on musta, joten piankos takki käännetään.

Jeesuksen Kristuksen sisäinen tunteminen on ainoa vakuutemme. Jos vaikkapa sydäeni syyttää minua jostakin, tiedän että Isä on suurempi sitä ja niin yli ymmärryksen käyvä rauha pysyy.

Roomalaiskirje: 8:33
    Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa.

1.Johanneksen kirje:
    3:20 että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki.
    -----------------------------------------
    3. Jeesus oli kuuliainen Isälleen viimeiseen veripisaraan saakka. Sen ansiosta minullakin on nyt Isä ja perintö. Hän näytti tien Isän tykö: ei uhreja tai anteja, sillä vain kokosydäminen antautuneisuus on koeteltua kuuliaisuutta.

Matteuksen evankeliumi:
    26:39 Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi kasvoilleen ja rukoili sanoen: "Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä."

Roomalaiskirje:
    12:1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
    -------------------------------------
    4. Ei tulisi mieleenikään väittää, että Jeesuksella olisi ollut houkutus valtaan, loistoon, omistamiseen tai muuhunkaan katoavaiseen. Nälänhätäkään ei tehnyt vaikutusta, sillä Isän tahdon tekeminen oli hänelle jokapäiväistä leipää. Jeesus tiesi, että vaikka Maa oli saatanan vallassa, se oli Isän OMISTUKSESSA.

Jumalan lapsilla on oikeus - Kristuksen kuuliaisuuden ansiosta - vapaasti käyttää kaikkea Luojan luomaa. Sillä "kaikki, mikä on minun, se on myös sinun", Luuk 15:27-31. Isä pitää huolen, ei maailman loisto voi houkuttaa Hengestä uudestisyntynyttä. Koi ei syö, eikä ruoste raiskaa sitä, minkä Jumala pyhittää Sinulle ja Minulle käyttöön.

_AnttiVKantola_
  3. KUIN SAATANAN ENKELI RUSIKOISI MINUA

Jos kukaan ei (ole vihjannut) ole sanonut, että pelastus tulisi lain kautta tai laista tai lainnoudattamisesta, niin:

MIKSI EI VOIDA YHTYÄ raamatulliseen näkemykseeni lain heikkoudesta, vanhentuneisuudesta, hyödyttömyyden ja voimattomuuden vuoksi kumoutumisesta, (HBR.7:8), jo häviämässä olemisesta, sen orjallisesta vaativuudesta, Gal.2:4,16, jne, jne???

Miksi ei saisi olla IRTI hyödyttömästä laista - vaikka Sana kehottaa irtiottoon, Rm.7:6??

Miksi tällaisessa armahdetun syntisen asemassa oleva nähdään omahyväisenä?

Kun Paavali sanoi, että laki on vanhentunut ja pian häviämässä, niin sehän on raamatullinen viittaus Johanneksen päiviin. Johannes, viimeinen leeviläinen pappi, sanoi Jeesukselle: minun tulee kasvaa ja sinun enetä.

Jeesus vielä vahvisti tämän Luuk 16:16; lain lopun - toki Paavali samoin, Rm 10:4. Sinänsä itsessään pyhä ja hyvä laki on KIROTTU, koska varastaa Krsituksen paikan, Gal.3:10,13. Miksi adventismi ei voi yhtyä Raamattuun ja päästää irti tappavasta laista?

Systemaattisesti Sanaa tutkimalla joudutaan yhtymään Paavalin toteamukseen: Uusi leili, uusi viini. Nyt ollaan kasvotusten elävän Kristuksen kanssa, eikä hengettömien kivitaulujen, kivikasvojen. Kun Jumala itse teki sen, mihin laki ei pystynyt, eikö se riitä, Rm.8:3?

2.Kor. 3:6 Joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

Miksi tyrmäätte Raamatun johdonmukaisen systemaattisen teologian? Sen, että elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on VAPAUTTANUT sinut synnin ja kuoleman laista, Rm.8:2, Rm.7:4,6, Rm 7:20,23.

Jeesushan pyyhki meidän vastustaajamme POIS TIELTÄMME - meitä sormellaan osoittavat kirjoitukset, Kol.2:14, Gal 4:5. Miksi orjuus takaisin, Gal 3:1? Miksi haureuteen houkutteleminen, Rm.7:2-4?
    Pelinrakentaja ei voi käyttää vastustajan pelaajia - laki ei rakenna mitään, Gal.3:12.

"Pyhien kärsivällisyys..." Kuka on opettanut, että siinä olisi lain orjallisesta seuraamisesta kyse? Lausehan jatkuu: ja usko. Armon alla oleviahan vainotaan, kuten Sauluskin tapatti diakoni Stefanuksen. Paavali selostaa useasti siitä, kuinka hänen KÄRSIVÄLLISYYTENSÄ joutui koetukselle lainnoudattajien taholta tulevan vainon johdosta. Elikkä Jeesuksen Kristuksen uskon tähden.

Tietäjähenkiäkö olette mananneet mananeet esiin, kun olette tietävinänne, että Antti "ehdoin tahdoin rikkoo Jumalan lakia"?
    Sapattinakin nostetaan kaivoon pudonnut eläin ylös elämän kunnioittamisen vuoksi - ei suinkaan nurinamielessä siis, vaan rakkaudessa.

_AnttiVKantola_
  4. PAAVALI OLI FARISEUS JA MINÄ MYÖS - PAAVALI RIMPUILI IRTI LAISTA, MINÄ MYÖS

Rakkaudeton jos olisin, en esiintyisi inhimillisenä henkilönä - nimelläni. En vastaa sormella-osoitteluun, sillä foorumilalhan ollaan yhdessä etsimässä yhteistä totuutta, tärkeissä asioissa.

Oudointa on tuomio OMAHYVÄISEKSI. Armost elävä ei voi olla omahyväinen. Hän tietää olevansa kuin saastainen vaate Jumalan edessä, vaikka inhiillisessä kanssakäymisessä hyvin menisi.

Pyhien yhteisellä srk:lle on suotu lahjoja armosta. Jos opettaja ei seiso vahvana Vapahtajamme tuella, joutuu tai jää moni ns. heikkouskoinen hoivaamatta. Joutuvat lain alle ja siellähän ollaan synnin lain alla.

OPETTAJA SAA KOVEMMAN TUOMION - SIKSI PYSYN PUHTAASSA EVANKELIUMISSA

Job, Paavali, Luther ja Antti nöyrästi todistavat omakohtaisesta kokemuksesta - KRISTUS OTTI LAIN PAIKAN:

Roomalaiskirje:3:21
    Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia.

2.Korinttolaiskirje:
    11:10 Niin totta kuin Kristuksen totuus on minussa, ei tätä kerskausta minulta riistetä Akaian maanäärissä.
    13:3 koska te etsitte todistetta siitä, että minussa puhuu Kristus, joka ei ole heikko teitä kohtaan, vaan on teissä voimallinen.

Galatalaiskirje:
    1:16 ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä pakanain seassa, niin minä heti alunpitäenkään en kysynyt neuvoa lihalta ja vereltä.

2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

Kolossalaiskirje:
    1:29 Sitä varten minä vaivaa näenkin, taistellen hänen vaikutuksensa mukaan, joka minussa voimallisesti vaikuttaa.

_AnttiVKantola_
  5. Tekopyhää tuo on minun mielestäni, tuo oikeassa olemisen halusta, omahyväisyydestä, yms. varoittaminen - kun on kyse minusta. Minä muka pyrin monopoliin... Tosiasia on, että minä pyrin palauttamaan Uudelle Testamentille monopolin. Tulkintojani ei ole kyetty osoittamaan vääräksi, joten nyt käydään persoonani kimppuun.

Mitä tulee kadotustuomion lausumiseen, niin adventismihan on jo kauan sitten julistanut kadotustuomion kaikille, jotka eivät yhdy heidän sapattikäsitykseensä. Minä sitävastoin olen korostanut sitä Raamatun totuutta, että muun muassa sapatinvietosta ei saa tuomita kuin vain itsensä.
    Elikkä pitää olla omalta kohdaltaan täysin varma, mutta luottaa siihen, että toisen päivän - tai kaikki päivät - pyhittävä myös vahvana pysyy loppuun asti; Jumalan armosta me itse kukin.

Sapatin Herran kanssa voi sopia, hänhän sanookin, että "sapatti on ihmistä varten"; yksilöitä.
    Roomalaiskirje:
    14:5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

JOB VAELSI ARMON ALLA - JA JUURI SIKSI KOHTASI SYYTÖKSIÄ JA KOETUKSIA - NIIN ANTTIKIN

JOB on esikuvani tässä kärsimyksen tilanteessa. Ensin otettiin muuta pois, sitten kajottiin jo persoonaani. Sielunhoitajat, esirukoilijat - vain syyttivät Jobia synnistä ja omahyväisyydestä. Mutta niin Job kuin Anttikin pitävät kiinni tästä: yksin armosta.

Job ei tehnyt virheitä, mutta kovat herjat sai synnillisyydestään. Antti tekee virheitä, se erona Jobiin - mutta syytökset kohdistuvat persoonaan. Kun Job oli virheetön, niin häntä pyrittiinn johdattelemaan virheisiin. Kannattaa lukea moneen kertaan Jobin kirja.
  6. KAIKKI ISRAEL PELASTUU

Rivien välistä käy esiin amerikkalaisessa adventtiopissa, että juutalaiset eivät enää olisikaan Jumalan erityinen omaisuuskansa - silmäterä, vaan ennemminkin heidät olisi hylätty.

Paavalin kautta Israelin Jumala - jota mekin saamme palvella - osoittaa, ETTÄ HÄNELLÄ YHÄ ON HYVÄ SUUNNITELMA OMAISUUSKANSANSA SUHTEEN.

ADVENTISMIN YLEISARVIO

Adventismilla on vain muodollinen suhde Jeesukseen, kun laki täyttää sydämen. Lain perässä juostessa Jeesus joutuu raahautumaan perässä, joko ojana tai sivuvaimona. Jos on todellakin Jeesus sydämessä, nin tuossa on kyse aviorikoksesta, haureudesta, huoraamisesta, Room 7:2-4.

Jos lain kautta etsitään vanhurskautta, vaikak vaoin osaksikin, niin itse asiassa VANHURSKAUTTAMISASIA OLISI IHMISEN OMASSA VALLASSA. Mutta se ei ole juoksijan vallassa, vaan Hänen, joka päämäärän on antanut ja Hengen johdattamaan, voimaannuttamaankin.

Roomalaiskirje:
    9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.

Jessica* mainitsi "Jeesus-puun. Niin , Jeesus on se totinen viinipuu ja Israel se öljypuu Hänen puutarhassaan. Meidät pakanuudesta kääntyneet oksastetaan tuohon luonnolliseen öljypuuhun. Raamattu kuvaa meitä metsäöljypuun oksiksi. Jotka sitten uskon kautta tulevat oksastetuksi tuohon JALOON ÖLJYPUUHUN. MESSIAANISIA JUUTALAISIA EI OKSASTETA MEIHIN, VAAN MEIDÄT HEIHIN.

"Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä tarhasta, ..."; me olemme niitä. Israelin paatumus ajaksi on siksi, että mekin saisimme oikeuden. Kun pakanain luku on täynnä, opettaa Raamattu koko jäljellä olevan juutalaiskansan pelastuvan Jeesuksessa - "Mooseksen peite" otetaan pois silmiltä.
  7. LAKI VASTAAN USKO

Kun adventismissa - vanhassa amerikkalaisessa uskonnossa - opetetaan, että ne, jotka eivät vietä juutalaista sapattia ja nimenomaan lauantaina, viikon 6. pvänä, niin mikäpä siinä.

Mutta kun siihen oppiin liittyy, että sunnuntaina lepäävät joutuvat helvettiin, niin se osoittaa, että tuon opin tekijät ja levittäjät eivät tiedä Rakkaudesta yhtikäs mittään.

Siksi tietysti vanhentuneita lakeja arvostelen, että uskovaiset pääsisivät irti siitä laista. Tällä tavalla automaattisesti olen kuuliainan Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle. Jeesus on Vapahtajamme.

"Mooseksen peite" pois silmiltä! Niin laki viettelee ulos Armonruhtinaan palveluksesta. Kun väkevä harhaoppi paljastetaan, ei ole kyse vain "vikojen etsimisestä", puhumattakaan, että se olisi rakkaudettomuutta.

Jessica* osoittaa sellaista asennetta, että hänet on täysin manipuloitu. Ei kykene avartumaan edes ajattelemaan, että adventismi voisi jossain asiassa erehtyä.

APOSTOLIT TUNNUSTIVAT HAIRAHTUVANSA MONISSA KOHDIN. Olenhan minäkin tunnustanut, että hyvin pitkään huorasin lain kanssa ja luulin jopa tekeväni palveluksen Jumalalle. Jotain seuraavan kaltaista oli kuuliaisuuteni ja lähimmäisenrakkauteni:

Johanneksen evankeliumi:
    16:2 He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.

Kolossalaiskirje:
    2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

Nyt olen toisen oma - Kristuksen - ja opetan seuraavanlaisesti, raamatullisesti:

Roomalaiskirje:
    12:1 Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.

Efesolaiskirje:
    4:12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
  8. LAKI VIHASTUTTAA

4:15 Sillä laki saa aikaan vihaa; mutta missä lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan.

Galatalaiskirje:
    2:4 Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa.

Rakastan lähimmäistä, etenkin adventistia, mutta vihaan tuota amerikkalaista lakiUSKONTOA.

Ei ole harvinaista se, että hyväuskoisia pidetään yhteisöjen vankeina juuri sillä, että "totuuttahan aina vastustetaan". Kas kun ei tule mieleen, mitenkä totaalisesti adventismi - jo alkuajoista lähtien - vastustaa NIMENOMAAN KRISTINUSKOA. Vaikka onkin soluttautunut mukaan ns. yhteiskristillisyyteen.

Nikki "kolme-enkeliä" kuvaa hyvin sitä pirullisuutta. Voi-huutoja ja tuomiota enkelien toimesta. Tuomio tulee, jos vietetään sapattia joka päivä - lauantai muka on ainoa oikea.
    ---------------------------------------
    Samaistava aivopesu näkyy erityisesti tuossa:
    "Paavali ja adventistit ovat samassa veneessä, molemmat ovat Kristuksen lähettiläitä."
    --------------------------------------
    USKO AINOASTAAN, NIIN SINÄ PELASTUT

Uusi käskyttäjä, Jeesus, sanoo iäti pysyvästi, että se joka pitää HÄNEN käskynsä, on tehnyt Isän tahdon. Jumalan tahtohan on se, että uskomme Jeesukseen.
    Johanneksen evankeliumi:
    16:27 sillä Isä itse rakastaa teitä, sentähden että te olette minua rakastaneet ja uskoneet minun lähteneen Jumalan tyköä.

Johanneksen evankeliumi:

6:28 Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
    6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt."

PAAVALILAISUUS VASTAAN ADVENTISMI - TOTEENNÄYTÄN TÄYDEN RISTIRIIDAN

Tiituksen kirje:
    3:9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat HYÖDYTTÖMIÄ JA TURHIA.

ROOMALAISKIRJE 7:2-4
    7:2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
    7:3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.

7:4 Niin, veljeni, teidätkin on KUOLETETTU LAISTA Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

ROOM 7:6
    7:6 mutta nyt me olemme IRTI LAISTA ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.

Hebrealaiskirje:
    8:13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton VANHENTUNEEKSI; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.

Hebrealaiskirje:
    8:7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
    8:8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton.

8:9 EN SELLAISTA LIITTOA kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.

Roomalaiskirje:
    14:5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

_AnttiVKantola_
  9. MINULLA EI OLE VARAA OLLA SIUNAAMATTA ISRAELIA

Minäkin ihmettelen sitä, että lakiuskontojen harjoittajat (mm. sapattilakien korostus), rohkenevat suhtautua nuivasti siihen iäti pysyvään kansaan, jolle kyseiset lait annettiin.

1.Mooseksen kirja:
    49:10 Ei siirry valtikka pois Juudalta eikä hallitsijansauva hänen polviensa välistä, kunnes tulee hän, jonka se on ja jota kansat tottelevat.

Luuk 18:39 Ja edelläkulkijat nuhtelivat häntä saadakseen hänet vaikenemaan; mutta hän huusi vielä enemmän: "Daavidin poika, armahda minua!"
  10. Niin, Jeesus sanoo, että sapatti on ihmistä varten. Ristin kautta Hän lunasti sanansa.
    Nyt voimme SAPATINLEVOSTA KÄSIN - ihmistä varten (Mk.2:27) - viettää sapattia ja antamisen ilosta kylvää rahaa kymmenysten maksamisen sijaan. Ja silleen. Kun Jeesus täytti lain aina viimeistä veripisaraa myöden meidän puolestamme.

JUMALA ON - JA HÄN ON KUTSUNUT OLEMATTOMAN ANTINKIN OLEMAAN

"Jumala on - suurin", huomautti joku. Kehenkä Jumalaa voisi verrata? Mutta Jumala on äärettömästi enemmän: Jumala ON.

Te olette kuulleet sanottavan:

"Tällä oikeudella AnttiVKantola katsoo parhaakseen, sitten poistaa sapatin ja näin opettaa, että rikkokaa ihan vapaasti. Rakkaus kaiken voittaa!!! Voittopalkinto häämöttää mitä enemmän rikotte sapattia, niinkö rakkaus sinua opettaa?"

Mutta MINÄ sanon Teille:

Minulla on oikeus päättää vain omalta kohdaltani, mitä sapatin viettoon tulee. Jokainen viikonpäivä on minulle yhtä arvokas - ihana haaste harjoittaa järjellistä jumalanpalvelusta ja pitää toista parempana kuin itseäni. (Rm.14:5, Fil.2:3).

Toki ilolla suosittelen muitakin kokeilemaan seitsemän päivän sapattia. Sillä rakkaus on lakia suurempi ja 7 päivässä ehtii enemmän kuin yhdessä. Tosin se ei ole juoksijan vallassa, vaan sapatin Herran. Mutta tahtoisin joka päivä olla sellainen kuin laupias samarialainen oli sapattipäivänä, Luuk 10:25-37.
    Ainakin pyrin olemaan pyhä joka päivä - olkoot siis joka päivä minulle pyhäpäivä.

Roomalaiskirje:
    Filippiläiskirje:
    2:3 Ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne

Roomalaiskirje:
    9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.

_AnttiVKantola_
  11. JEESUS PYSYY ASIALINJALLA VIIMEISEEN SAAKKA, VAIKKA HÄNTÄ HOUKUTELLAAN LAINLUKEMISEEN. Laupeuden teoilla on ratkaisu elämän haasteisiin. Lainlukukokouksiin ei saisi olla niin kiire, että lähimmäinen jää vaivoihinsa virumaan.

Ainakin neljänlaista ihmiselämän asemaa ja asennetta Jeesus kuvaa vertauksessaan, Luuk 10:25-37. Pääpaino selvästikin on laupeudessa ja päärooli niin ollen sorretulla ihmisellä.

Käytännön teot ratkaisevat, mutta uskonnollisen puolen Jeesus suorastaan sivuuttaa. "Laupeutta minä tahdon enkä uhria", on Jeesuksen sana sille, joka haluaa tehdä Jumalan tahdon.

Luukkaan evankeliumi:
    10:25 Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
    10:26 Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"

10:27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
    10:28 Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää."
    10:29 Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"

10:30 Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.

10:31 Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse.
    10:32 Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse.

10:33 Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
    10:34 Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.
    10:35 Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan.'

10:36 Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
    10:37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin."

Lainopettaja ei tiennyt, mikä laissa on tärkeintä. Ei tiennyt sitäkään, kuka on hänen lähimmäisensä. Hämmästyttävää: tämä lainopettaja osasi lain ulkoa, mutta ei ymmärtänyt sisältöä - lain tarkoitusta! Tarkoitus, hänellä, oli kiusata Jeesusta ja osoittaa olevansa vanhurskas. Lainoppinut kuvitteli, että se on vanhurskautta, kun osaa lain ulkoa.

Lähimmäiset elikkä vaivatut meillä on aina keskuudessamme. Aina on myös sapattikokouksiinsa kiiruhtavia lainkuuliaisia pappeja. Laupiaat ovat vähissä, ne jotka "menevät ja tekevät samoin". Mielellään ajattelisi itsensä uhrin asemassa olevaksi lähimmäiseksi, mutta Jeesus tahtoo nähdä meidät kaikki laupiaina samarialaisina. Sitomassa haavoja - vuodattamassa niihin öljyä ja viiniä - viemässä lähimmäistä ystävyyden majataloon.

Jeesus kehottaa meitä hoitamaan ja huolehtimaan sekä pysymään rinnalla niin kauan kuin tarpeen on. Jeesuksen vertaus opetti lainoppineelle, kuka hänen lähimmäisensä on. Saako Jeesus kerran iäisyyden portilla todeta tälle: "Minä olin alaston ja sinä vaatetit minut"?

_AnttiVKantola_
  12. PALVELEMINEN ON AVAINSANA, LOPPUJEN LOPUKSI

Laki ei käske ruokkimaan, juottamaan tai vaatettamaan Jeesusta. laki ei siis riitä alkuunkaan taivaspaikan hankinnassa. Ei sapattilain noudattamista kysytä tosi paikan tullen. Eikä kymmenysten suorittamista tivata.

Elämän kirjasta etsitään aivan muuta faktaa kuin kirkkojen antamien määräysten noudattamista. Vaikka niitä kuinka olisi Raamatun varjolla - lain varjolla - perusteltu.

Matteuksen evankeliumi, 25:39-42

25:39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
    25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun VÄHIMMISTÄ veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'

25:41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
    25:42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda.

Ilmestyskirja:
    20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.

Matteuksen evankeliumi:
    10:42 Ja KUKA HYVÄNSÄ antaa yhdelle näistä pienistä maljallisen kylmää vettä, hänen juodaksensa, opetuslapsen nimen tähden, totisesti minä sanon teille: hän ei jää palkkaansa vaille."

Hebrealaiskirje:
    6:10 Sillä Jumala ei ole väärämielinen, niin että hän unhottaisi teidän työnne ja rakkautenne, jota olette osoittaneet hänen nimeänsä kohtaan, kun olette palvelleet pyhiä ja vielä palvelette.

Luukkaan evankeliumi:
    9:46 Ja heidän mieleensä tuli ajatus, kuka heistä mahtoi olla suurin.
    22:26 Mutta älkää te niin; vaan joka teidän keskuudessanne on suurin, se olkoon niinkuin nuorin, ja johtaja niinkuin se, joka palvelee.