Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. Tietysti työssä tulee ajaa oikeudenmukaisuutta ja oikeamielisyyttä. Ennen muuta on itse oltava hyvänä esimerkkinä. "Totuutta noudattaen rakkaudessa" ts. on muistettava sävyisyys:
    1.Korinttolaiskirje:
    13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa.
    -----------------------
    Oikeudenmukaisuudessa on monta näkökulmaa:
    MATT 20:10-16 Ja kun ensimmäiset tulivat, luulivat he saavansa enemmän; mutta hekin saivat kukin denarin.
    11 Kun he sen saivat, napisivat he perheen isäntää vastaan
    12 ja sanoivat: 'Nämä viimeiset ovat tehneet työtä vain yhden hetken, ja sinä teit heidät meidän vertaisiksemme, jotka olemme kantaneet päivän kuorman ja helteen'.
    13 Niin hän vastasi eräälle heistä ja sanoi: 'Ystäväni, en minä tee sinulle vääryyttä; etkö sopinut minun kanssani denarista?
    14 Ota omasi ja mene. Mutta minä tahdon tälle viimeiselle antaa saman verran kuin sinullekin.
    15 Enkö saa tehdä omallani, mitä tahdon? Vai onko silmäsi nurja sentähden, että minä olen hyvä?'
    16 Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi."

---------------------
    T o i s a a l t a , nöyrä asenne on ehdottomasti siunauksellisempi kuin väkisin aikaansaatu hyvinvointi. Pohjimmiltaan meidän on hyvä osata tyytyä oloihimme:

Luukkaan evankeliumi:
    3:13 Hän sanoi heille: "Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty."
    3:14 Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen: "Mitäs meidän pitää tekemän?" Ja hän sanoi heille: "Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö, vaan tyytykää palkkaanne."
    ---------------------
    Lisää...

Roomalaiskirje:
    12:16 Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.

1.Timoteuksen kirje:
    6:8 mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.

Hebrealaiskirje:
    13:5 Älkää olko vaelluksessanne ahneita; tyytykää siihen, mitä teillä on; sillä hän itse on sanonut: "En minä sinua hylkää enkä sinua jätä";
    ------------------
    Abraham Lincolnin, Martin Luther Kingin, Nelson Mandelan ja monen muun vapaustaistelu oli tietenkin Herrasta; oikeamielisen demokratian hyväksi, mutta yksilön kristillisessä vaelluksessa on muitakin puolia. Ei aina välttämättä ole viisasta itse itselleen hankkia oikeudenmukaisuutta, ahneesti:

1 Kor 7:22 Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.
    Meillä on puolestapuhujamme, kuten esimerkiksi Paavali neuvotteli Onesimuksen vapaaksi, Pyhän Hengen neuvosta tietenkin:

Filemonin kirje:
    1:8 Sentähden, vaikka minulla Kristuksessa on paljon rohkeutta käskeä sinua tekemään, mitä tehdä tulee,
    1:9 niin rakkauden tähden minä kuitenkin mieluummin pyydän, ollen tämmöinen kuin olen, minä vanha Paavali, ja nyt myös Kristuksen Jeesuksen vanki -
    1:10 pyydän sinua poikani puolesta, jonka minä kahleissani synnytin, Onesimuksen puolesta,
    1:11 sinulle ennen hyödyttömän, mutta nyt sekä sinulle että minulle hyödyllisen;
    1:12 hänet minä lähetän sinulle takaisin, hänet, se on: oman sydämeni.
    1:13 Olisin tahtonut pidättää hänet tykönäni, että hän sinun sijassasi olisi palvellut minua, joka olen evankeliumin tähden kahleissa;
    1:14 mutta ilman sinun suostumustasi en tahtonut tehdä mitään, ettei hyvyytesi olisi ikäänkuin pakollinen, vaan vapaaehtoinen.
    1:15 Sillä ehkäpä hän sentähden joutui eroamaan sinusta ajaksi, että saisit hänet takaisin iäksi,
    1:16 ei enää orjana, vaan orjaa enempänä: rakkaana veljenä, ylen rakkaana jo minulle, kuinka paljoa enemmän sitten sinulle, sekä ihmisenä että Herran omana!
    1:17 Jos siis pidät minua toverinasi, niin ota hänet luoksesi niinkuin minut;
    1:18 mutta jos hän on tehnyt sinulle jotakin vääryyttä tai on sinulle jotakin velkaa, niin pane se minun laskuuni.
    1:19 Minä, Paavali, kirjoitan omalla kädelläni: "Minä sen maksan"; saattaisinpa sanoa: pane se omaan laskuusi; sillä sinä olet minulle velkaa oman itsesikin.
    1:20 Niin, veljeni, jospa saisin sinusta hyötyä Herrassa; virvoita sydäntäni Kristuksessa.
    1:21 Luottaen kuuliaisuuteesi minä kirjoitan sinulle, ja minä tiedän, että sinä teet enemmänkin, kuin mitä sanon.
    1:22 Lisäksi vielä: valmista minulle maja luonasi; toivon näet, että minut rukoustenne kautta lahjoitetaan teille.

Me kristitythän vapainakin kuitenkin olemme orjia, Kristuksen:
    1.Korinttolaiskirje:
    7:21 Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi.
    7:22 Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.

EFESOLAISKIRJE: 6:8 tietäen, että mitä hyvää kukin tekee, sen hän saa takaisin Herralta, olkoonpa orja tai vapaa.
    --------------
    LAIN ORJUUS ON EHDOTTOMASTI TORJUTTAVA OMALLA JA KAIKKIEN KOHDALLA:

Gal 4:7 Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.
    Matt. 17:26
    Ja kun hän vastasi: "Vierailta", sanoi Jeesus hänelle: "Lapset ovat siis vapaat.
    --------------------------------
    Esivalta ja esivallan vastustaminen on eri asia
  2. "OUTO" - Matt. 25:35

Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne.

Ketä tämä koskee? Lähimmäisellä lienee vastaus. Kysykäämme häneltä, eikä omalta lihalta!
    --------------------------------------------
    OUTO JÄÄ OUDOKSI Matt. 25:43

Minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'

Mutta me yritämme puolustautua Herraa vastaan, Matt 25:44-46 :

44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
    45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
    46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
    ------------------------------------------
    OUTO TUOMIO - Matt 25:31-46.
    Voi meitä, kun pystytämme oman vanhurskautemme temppeliä, emmekä huomaa, että LÄHIMMÄISEMME KAUTTA Herramme meidät tuomitsee. Lain teoissa emme Kristusta näe, vaan lähimmäisessä. Älkäämme siis olko lainkuuliaisia pappeja, vaan rakkaudelle kuuliaisia "laupiaita samarialaisia", (Luuk 10:25-33)!

Matt 25:31-42.
    31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
    32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
    33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
    34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
    35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
    36 Minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
    37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
    38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
    39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
    40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
    41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
    42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda.

_AnttiVKantola_
  3. Ei tuohon edelliseen mitään profetiaa tarvita. Se on aivan luonnollinen osa maailman enoa.

Merkille pantavaa sensijaan on se, mitä Raamattu sanoo. Rikkauden keräämiseen keskittyneet tulevat menettämään varansa - pyhälle seurakunnalle, Jaak 5:1-6.

Omavanhurskaat, lainalaiset kristityt havahtuvat liian myöhään menestysteologiansa harhaan. Varmaksi kuviteltu johdatus haihtuukin savuna ilmaan, Jaak 4:11-17

Mutta ne, jotka Herraa odottavat, ryhtymättä osoittamaan toisia sormella, saavat uuden voiman, Jaak 5:7-9

JOB ASETETAAN ESIKUVAKSI

Lopun ajassa Job tulee olemaan oikeaoppisten uskovien esikuvana - Jobin kärsivällisyys "meidän veljiemme syyttäjän" ampuessa "pahan palavia nuolia" pimeästä, kasvottomasti ja nimettömästi. Kuin sala-ampuja.
    Jaakobin kirje:
    5:11 Katso, me ylistämme autuaiksi niitä, jotka ovat kestäneet; Jobin kärsivällisyyden te olette kuulleet, ja lopun, jonka Herra antaa, te olette nähneet. Sillä Herra on laupias ja armahtavainen.

Jaakob julistaa autuaaksi ne, jotka lopun aikoina katsovat vapauden lakiin, ne palvelevat Jumalaa aivan uudella tavalla.
    Jaakobin kirje:
    1:25 Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.

Tätä Jaakob tarkoittaa v a p a u d e n l a i l l a :

Room. 3:21

Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. [1. Moos. 15:6; Jes. 53:11; Jer. 23:6; 1. Piet. 1:10 | Room. 1:17; Fil. 3:9]

Room. 7:2

Laki sitoo naimisissa olevan naisen mieheensä niin kauan kuin tämä on elossa. Mutta jos mies kuolee, nainen vapautuu siitä laista, joka sitoi hänet mieheen. [3. Moos. 20:10; 1. Kor. 7:39]

Room. 7:4

Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle. [Gal. 2:19,20, 5:18; Kol. 2:14]

Room. 7:6

Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina. [Room. 6:4, 8:4; 2. Kor. 3:6]

Room. 7:21

Huomaan siis, että minua hallitsee tällainen laki: haluan tehdä hyvää, mutta en pääse irti pahasta.

Room. 8:2

Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. [Room. 6:22; 1. Kor. 15:45; 2. Kor. 3:6]
  4. "Lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?", huudahtaa Paavali älyttömille galatalaisille, Gal 3:2b. Nämä olivat kylläkin Hengessä aloittaneet, mutta sittemmin palanneet lain tekoihin. Palanneet päivästä yöhön.

Sieppasin - en tiedä keneltä - seuraavanlasien lauseen edelliseltä kirjoittajalta:

"En tahdo syyllistää sinua, eikä se ole ollut koskaan tapani, mutta tahdon ohjata sinut oikeaan, rakkauteen ja rehellisyyteen, sillä Jumala halajaa rehellisyyttä viimeiseen asti."

LAKI ON REHELLINEN - RAKKAUS ON VILPITÖN

Lain alla ei milloinkaan yllä vilpittömyyteen, sillä laki riittää vain maailman alkeisvoimiin kuuluvan, rehellisyyden, täyttämiseen.
    Mutta vilpittömyyttä annetaan ylhäältä, sitä pyyteetöntä rakkautta. Yksin vilpitön rakkaus pystyy todelliseen kuuliaisuuteen - olla kuuliainen Hengelle.

Pari esimerkkiä.
    Lainvaatija voi sanoa jollekin: "Minun täytyy sinulle rehellisesti tunnustaa, että vihaan sinua!" Hetkellä, jolloin toinen on katkeamaisillaan tai jo muutoinkin kiihdyksissä.
    Hengessä vaeltava odottaa otollista hetkeä. Tai ei sano lainkaan. Lainnoudattaja lukee täysin kohteen syyksi vihansa. Sen sijaan Hengessä vaeltava käsittää vilpittömästi, että on kokonaan oma syy, jos vihaa jotakuta.
    Lainvaatija saattaa - ainakin ajatuksissaan - leikata viettelevän kätensä irti. Mutta ei pääse irti viettelevistä ajatuksistaan. Puolustautuu sillä, että ei laki näe hänen ajatuksiaan. Ei näe, että oma sydän on läpeensä mätä - kelvoton paranteluun. Luulee hokemisen auttavan: "Yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä".

Hengessä vaeltava tunnustaa i t s e l l e e n , ettei oman elämän parantelu onnistu alkuunkaan. Vilpittömästi pyytää Herraa tutkimaan tilaansa ja ohjaamaan oikealle tielle. Sydämellisen kuuliaisuuden tielle oman julkisivun parantelun sijaan. Lain orjuudella ja Hengessä vaeltamisella on eroa kuin yöllä ja päivällä.
    "Herra, armahda minua syntistä", rukoilee vilpittömästi Hengessä vaeltava, kaiken aikaa. Ymmärtää, että Herra kykenee käyttää heikkoa saviastiaa, kaiken aikaa.

Psalmit:
    139:23 Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
    139:24 Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.

_AnttiVKantola_
  5. Rakas lukija! JOS et voi yhtyä käsitykseen, että 5 tyhmää neitsyttä ovat lainvaatijoita, sano sinä, keitä he sitten ovat. Tällä foorumilla muutamat nimettömät penäävät toinen toistaan paljastamaan nimensä. Se ainakin on pimeää ja typeää, sillä nimettömyys ei herätä luottamusta - ei valaise.
    Kaikkihan he odottivat Herraa, mutta tyhmät luulivat oman valon riittävän.
    Jäävät lopunaikaan, sillä oma valo ei riitä Kristuksen tuloon asti.

Muistammehan Jeesuksen sanoneen, että palvelijat eivät saa Herransa tulon viipyessä ryhtyä lyömään toisiaan, vaan on ruokittava nälkäiset, vaatetettava alastomat ja annettava janoiselle lasillinen vettä. Öljyn puuttuminen on siis rakkaudettomuutta. Rakkauden sijaan luetaan lakia.
    Rakkaus - usko - toivo, se on öljyä lampussa. Laki - viha - pimeys, on se valoton vaihtoehto.
    ----------------------
    Olen saanut palautetta:
    "Lopeta jo tuosta laista puhuminen ja ala puhua parannuksen teoista ja kuuliaisuudesta Jumalan Sanalle!"
    Olenkin lopettanut ja puhun Jumalan Sanasta sekä kuuliaisuudesta - Jeesuksen sana on Jumalan sanaa.
    Lain sana on Mooseksen sanaa.

Tuliko Pietari murheelliseksi synneistään, mm. siitä, että sivalsi erään korvan irti. Ei, vaan siitä, että sellaisenaan hän kelpaa Jeesuksen työtoveriksi.
    Joku saattaa sanoa:
    "Miksi sinä alati puhut tuosta laista, joka on puolestamme jo täytetty. Miksi et koskaan puhu parannuksen tärkeydestä ja siitä, että usko ei viihdy ihmisessä, joka ei ole kuuliainen Jumalalle ja elä Hänen ohjeissaan, eli joka hetkisessä parannuksessa.
    Mikä synti saa sinut puolustamaan syntiä. "

"Synti vaikuttaa siihen, että armo ei ole saatavissa, jos tahtoo synnissä elää, eikä tahdokaan taivuttaa tahtoaan parannukseen. Älä puhu, että synti ei vaikuta, sillä synti estää uskon.
    Moneenko kertaan on kirjoitettava, että varkaat ja pilkkaaja eivät peri Jumalan valtakuntaa. "

Edellä mainittu ja yleensäkin lainvaatijat vetoavat alati tähän: "Yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä". Saman kirjoittajan kynästä, (Johannes), tuo tekopyhä vetoomus, virkkeen osaan perustuva tuomitseminen, alati tyrmätään: "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, petämme itsemme, ja totuus ei ole meissä" Totuus ei siis ole tuomitsijoissa, ei lainvaatijoissa. Sillä me olemme syntisiä, armahdettuja syntisiä. Ilman Jeesusta emme voi mitään hyvää tehdä. Ilman Rakkautta olemme pelkkiä tuomitsijoita - lainvaatijoita.

Uskonnollisille on 2 tietä. "Rakkaus - usko -. toivo" tai "laki - synti -kuolema". Kumpaa tietä kuljet? Kun sallit Jumalan rakkauden murtaa sinut ja päivittäin keskustelet Isän kanssa, on sinulla lohdutus: "Jos sydämemme syyttää meitä ..." Lain tekojen kautta et saavuta yhteyttä Isän kanssa. Lain orjuuteen palannut on neitsyt, jolla ei ole öljyä lampussaan.
    ------------------

JEESUS PALJASTAA LAINVAATIJAN A R M O T T O M U U D E N!. Jeesuksen tarkoitus on, että "joka paljon anteeksi saa, se paljon rakastaa". Miksi kävisin toisten kurkkuun, kun olen aivan mittaamattomasti saanut armoa armon päälle? Ei minulla ole mitään hampaankolossa niitä vastaan, jotka ovat rikkoneet minua vastaan tai Herraani vastaan. Jos alan velkoa lain tekoja vaatimalla, niin minut itseni laitetaan kouluun: pistin lihaan ja se pitää nöyränä, niinkuin piti Paavalin.

Teille on sanottu: "Synti vaikuttaa siihen, että armo ei ole saatavissa, jos tahtoo synnissä elää, eikä tahdokaan taivuttaa tahtoaan parannukseen. Älä puhu, että synti ei vaikuta, sillä synti estää uskon. Moneenko kertaan on kirjoitettava, että varkaat ja pilkkaaja eivät peri Jumalan valtakuntaa."
    Synti muka estää armon. Totuus on se, että armon estää vain se, ettemme NÄE syntisyyttämme, (Ilm 3:17).
    SIELUNVIHOLLISEN KÄTYRIT TAHTOVAT HALLITA SYYLLISTÄMÄLLÄ. JEESUS HALLITSEE RAKKAUDEN KAUTTA. Syyllisyys katoaa sekä synti ja laki, mutta rakkaus pysyy iäti. Jumala on aina suurempi kuin syyttäjä.

TEKOPYHÄLTÄ EIVÄT SANAT LOPU

Parannuksen tekeminen on kääntymistä Jumalan puoleen. Tästä ovat yhtä mieltä kaikki raamatuntuntijat. Mutta fariseus ei käänny, vaan kehuu itseään Jumalalle. Hän näön vuoksi tunnustaa ehkä muutaman nimetyn synninkin. Mutta jos hän menisi itseensä, syntilista olisi loputon. Armahdettu syntinen on lähes sanaton: "Armahda minua syntistä" hän aloittaa keskustelun Jumalan kanssa. Näin hän myöntää olevansa läpikotaisin kelvoton. Ei ole varaa osoittaa sormella muita.

Miksi luettelemme syntejämme Kaikkitietävälle? Parempi on antaa hänen sanoa MEILLE, mikä meidän tilamme on.
    Psalmit:
    26:1 Daavidin virsi. Auta minut oikeuteeni, Herra, sillä minä olen vaeltanut nuhteettomasti ja turvaan horjumatta Herraan.
    26:2 Tutki minua, Herra, ja pane minut koetukselle, koettele minun munaskuuni ja sydämeni.
    26:3 Sillä sinun armosi on minun silmäini edessä, ja minä olen vaeltanut sinun totuudessasi.
    Psalmit:
    139:23 Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
    139:24 Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.

"Tutki minua tarkasti Herra...! SE on parannuksen tekemistä, sillä se on kääntymistä ihan kokonaan Jumalan puoleen.
    On niinkin, että lahjavanhurskautetulla on melko pitkälle valta sitoa tai päästää ne, jotka häntä syyttelevät. Jobin läheiset ystävät etsivät Jobista virheitä, kun eivät muutakaan keksineet Jobin kärsimysten syyksi. Lopputulos oli se, että nämä "sielunhoitajat", kuten Job itsekin, tulivat siunatuiksi vasta, kun Job rukoili heidän puolestaan.
    1. Sielunhoitajat syyttävät Jobia: Job 5:2, 17. 8:5, 13. 11:5-7.
    2. J O B I N ASEMA JA ASENNE OLKOON MYÖS MEIDÄN Job 19:21-29. 16:19. 27:1-6.
    3. Armokeskeisyytesi koituu siunaukseksi jopa vastustajillesikin. Job 42:7-10, 12-17. Mutta ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi.

_AnttiVKantola_
  6. RAAMATUN MARIAN KIITOSVIRSI

Luukkaan evankeliumi:
    1:46 Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa,
    1:47 ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;
    1:48 sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi.
    1:49 Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä,
    1:50 ja hänen laupeutensa pysyy polvesta polveen niille, jotka häntä pelkäävät.
    1:51 Hän on osoittanut voimansa käsivarrellaan; hän on hajottanut ne, joilla oli ylpeät ajatukset sydämessään.
    1:52 Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimilta ja korottanut alhaiset.
    1:53 Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt tyhjinä pois.
    1:54 Hän on ottanut huomaansa palvelijansa Israelin, muistaaksensa laupeuttaan
    1:55 Aabrahamia ja hänen siementänsä kohtaan iankaikkisesti, niin kuin hän on meidän isillemme puhunut."
    1:56 Ja Maria oli hänen tykönänsä noin kolme kuukautta ja palasi jälleen kotiinsa.

Ihmisen Poika

Samuel ylisti Mariaa jo satoja vuosia etukäteen.

1.Samuelin kirja:
    2:1 Ja Hanna rukoili ja sanoi: "Minun sydämeni riemuitsee Herrassa; minun sarveni kohoaa korkealle Herrassa. Minun suuni on avartunut vihollisiani vastaan, sillä minä iloitsen sinun avustasi.
    2:2 Ei kukaan ole pyhä niinkuin Herra; paitsi sinua ei ole yhtäkään, eikä ole kalliota meidän Jumalamme vertaista.
    2:3 Älkää yhä ylpeitä puhuko, älköön suustanne lähtekö julkeita sanoja; sillä Herra on kaikkitietävä Jumala, hänen edessänsä punnitaan teot.
    2:4 Urhojen jouset ovat särjetyt, voipuneet vyöttäytyvät voimalla.
    2:5 Kylläisinä olleet käyvät palvelukseen leipäpalkoilla, nälkää nähneet eivät enää nälkää näe. Hedelmätön synnyttää seitsemän lasta, lapsirikas kuihtuu.
    2:6 Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen.
    2:7 Herra köyhdyttää ja rikastuttaa, hän alentaa ja ylentää.
    2:8 Hän tomusta nostaa halvan, hän loasta korottaa köyhän, pannaksensa heidät ruhtinasten rinnalle ja antaaksensa heidän periä kunniasijat. Sillä maan tukipylväät ovat Herran, hän on asettanut niiden päälle maanpiirin.
    2:9 Hän varjelee hurskastensa jalat, mutta jumalattomat hukkuvat pimeyteen; sillä mies ei omalla voimallaan mitään voi.
    2:10 Jotka taistelevat Herraa vastaan, ne joutuvat kauhun valtaan; hän jylisee taivaasta heidän ylitsensä. Herra tuomitsee maan ääret; hän antaa vallan kuninkaallensa ja korottaa korkealle voideltunsa sarven."

Tänään seurakunta ylistää Herraa tapahtuneesta.

1.Pietarin kirje:
    1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisen kautta.

Edellisen on lausunut itse seurakunnan kalliopohja, (Matt 16:18).
  7. Totta toinen puoli, tavataan sanoa. Ja balsamoitu on - liha on tallella! Sillä Kristuksen jälkeläiset saavat balsamia haavoihinsa niin paljon, kuin ikinä tarvitsevat. Kunhan tulevat esiin lymypaikoistaan.

Herramme luista on ennustetu: ne löytyvät, piiloistaan, ja niihin tulee lihakin. (Liiankin lihallisiksi taisivat tulla).
    Hesekiel:
    37:4 Niin hän sanoi minulle: "Ennusta näistä luista ja sano niille: Kuivat luut, kuulkaa Herran sana.

HESEKIEL

36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
    37:6 Minä panen teihin jänteet, kasvatan teihin lihan, vedän yllenne nahan ja annan teihin hengen, ja te tulette eläviksi. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra."
    37:8 Minä näin, ja katso: niihin tulivat jänteet ja kasvoi liha, ja päälle vetäytyi niihin nahka; mutta henkeä niissä ei ollut.

1.Korinttolaiskirje:
    12:27 Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä.

Iankaikkinen hyvä Isämme "antaa aurinkonsa paistaa niin hyville kuin pahoillekin"; hän sietää ja kestää jumalanpilkkaa loputtomasti.
    Markuksen evankeliumi:
    3:28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin.

Ihminen itse ei kuitenkaan mielin määrin kestä kantaa syyllisyyttä. Siksi tässä myös ystävällinen varoituksen sana, niin itselleni - olen syntisistä suurin - kuin kaikille kanssaeläjille.

Psalmit:
    32:2 Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue hänen pahoja tekojansa ja jonka hengessä ei ole vilppiä!
    32:3 Kun minä siitä vaikenin, riutuivat minun luuni jokapäiväisestä valituksestani.
    32:4 Sillä yötä päivää oli sinun kätesi raskaana minun päälläni; minun nesteeni kuivui niinkuin kesän helteessä. Sela.
    32:5 Minä tunnustin sinulle syntini enkä peittänyt pahoja tekojani; minä sanoin: "Minä tunnustan Herralle rikokseni", ja sinä annoit anteeksi minun syntivelkani. Sela.

_AnttiVKantola_