Saako esivaltaa vastustaa?

Hmm...

Luterilaiseen työmoraaliin kuuluu tehdä työtä ahkerasti ja valittamatta. Samoin kuuliaisuus esivallan edustajia, kuten esimiestä, kohtaan on arvossaan. Voiko uskova luterilainen missään tilanteessa ryhtyä vastustamaan esimiehensä toimia?

Oletetaan, että työnantaja sortaa ja rankaisee alaisiaan pärstäkertoimen perusteella. Esim. henkilöt, jotka ovat työnantajan mielestä 'liikaa' sairaslomilla, joutuvat usein silmätikuiksi, vaikka heillä olisi selvästi todettu krooninen sairaus. Jos sairaslomien tai vaikka ay-toimintaan osallistumisen vuoksi aletaan pitää puhutteluja, alennetaan alempaan virkaan, 'unohdetaan' maksaa työntekijälle kuuluvia palkanlisiä, jaetaan varoituksia...

Voiko uskova luterilainen tällöin alkaa taistella oikeuksiensa puolesta esim. tekemällä yhtiön johdolle ilmoitus esimiehen toiminnasta, ottamalla yhteys työsuojelupiiriin tai pyytämällä ammattiliitolta tukea? Entä, jos oikeudenmukaisuuden tunto vaatii taistelemaan, ei ainoastaan oman, vaan myös työtoverien osaksi tulleen kaltoinkohtelun lopettamiseksi? Vai pitääkö vain ottaa lyönnit nöyränä vastaan?

10

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkija007

Ensin määrittelykysymys: Mikä on luterilainen työmoraali ja miten se sopii tähän yhteyteen? Olisikohan tullut ymmärrettyä suppeasti? Tosin määrittely on usein kuultu, mutta perustelematon hypoteesi. Käytät myös muuta leimaamista viestisi perillemenon varmistamiseksi, mikä ei oikeassa elämässä ole hyväksi.

Vaikka kyseistä asetelmaa käytetään toistuvasti kompana, vastaan kuitenkin kuin aitoon kysymykseen. Jeesukselta jo kysyttiin veroista ja vastaus oli mielenkiintoinen: Antakaa keisarille mikä keisarin on ja Jumalalle mikä Jumalan on.

Esivalta on Jumalasta, toisin sanoen hierarkiajärjestelmä on maallisenkin järkestelmän jumalallinen ydin. Onhan Jumala järjestyksen Jumala. Siinä tietenkin esivallalla on määrätyt tehtävät ja vastuut ihmisten ja tapauksessasi työntekijöiden henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista. Esivalta siis vastaa niistä ihmisten ja Jumalan edessä. Esivalta ei siis saa toimia mielivaltaisesti. Jos sellaista sattuu, pitää totella enemmän Jumalaa kuin ihmistä ja myös käyttää niitä kanavia, joita sopimuksissa on sovittu. Tosin erot ovat hiuksenhienot juuri siinä kohtaa, missä voi nousta barrikaadeille. Neuvottelun paikka siinä on ehdottomasti!

Itse toimin varaluottamusmiehenä ja joskus joudun edustamaan huonosti kohdeltua työmiestä/-naista. Luterilaiseen moraaliin ja vastuuseen kuuluu puolustaa heikompaa, sorrettua tai väärinymmärrettyä. Toisen puolustajana en ole esivaltaa vastaan vaan muistuttamassa esivaltaa siitä vastuusta, joka sillä on. Esivallan pitää olla uskomme mukaan oikeudenmukainen ja armelias myös heikompia kohtaan. Toisaalta palvelijan pitää olla oikeudenmukainen vaatimuksissaan esivaltaa kohtaan.

Eli kaikista oikeuksiensa loukkaamisista pitää tehdä ilmoitus työpaikan luottamusmiehelle, joka toimii edusmiehenä työnantajaan, liittoon ja työsuojelupiiriin päin. Suoraan kertominen johtajalle/ylemmille toimihenkilöille nähdään useimmiten mustamaalaamisena ja heikentää työntekijän ja luottamusmiehen neuvotteluasemaa. Muista, että työnantajalla on kyllä oikeus siirtää sinut toisiin tehtäviin, mikäli terveystilanteesi, esimerkiksi kroonisten sairauksien aiheuttama usein toistuva tehtävien keskeytys estää sinua toimimasta täysipainoisesti palkatussa tehtävässäsi. Onko se sitä silmätikuksi joutumista, jos poissaolojasi tarkastellaan suhteessa firman tehtäviin ja vastuisiin?

Otan esimerkin:
      Jos vaikka puhelinvaihteen hoitaja kärsii usein toistuvista kroonisista kurkkukivuista eikä aina voi hoitaa tehtäviään, niin varmaan hänen poissaolojaan tarkkaillaan. Puhelinvaihteen pitää toimia ja siinä pitää olla ammatti-ihminen firman edun ja asiakaspalvelun vuoksi. Varmasti muutaman poissaoloperiodin jälkeen ruvetaan tarkkailemaan henkilön soveltumista enää ko. tehtävään. Siinä käynnistetään varmasti prosessi, jossa tutkitaan myös ilmanvaihto ja homepitoisuudet ja muut syyt, jotka voivat olla osasyyllisiä poissaoloihin.

Onko tällainen menettely esivallan vastustamista? Onko tällainen menettely työntekijän "lyömistä"?

Summa summarum: Omista oikeuksistaan pitää osata huolehtia ja siinä on apuna esivallan ja työntekijöiden liittojen välillä sovittu järjestelmä. Sitä apuna käyttäen et sodi esivaltaa vastaan, vaan olet reilu ja oikeita hyviksi sovittuja tapoja noudattava kristitty.

• Hmm...

Varaluottamusmies asennoituu nyt avaukseeni hyvin mielenkiintoisesti puhuen kompakysymyksestä ja leimaamisesta. No, olen toisaalta omalla työpaikallani jo tottunutkin siihen, että luottamusmies ei ota työntekijöitä vakavasti.

Mutta asiaan. Luterilainen työmoraali määritellään sen perusteella, mitä Luther ja Melanchton kirjoittavat esivallasta ja työstä Tunnustuskirjoissaan. Epäilet, että ajattelemissani tapauksissa kyse ei ole mistään sorrosta, vaan normaaleista työnjohdollisista toimenpiteistä. Aivan niin kuin työnantajanikin suhtautuu niihin. Et kuitenkaan tiedä tarkemmin, millaisista tapauksista on kyse. Voisin aluksi kertoa parikymmentä tapausta, joissa työnantaja on rangaistustoimissaan liikkunut lain rajamailla ja ylikin. Näissä tapauksissa luottamusmies ei ole osannut/ voinut/ viitsinyt tehdä mitään. En kuitenkaan kerro, koska ne eivät kuulu tänne.

Vastauksesi on ympäripyöreä , ja ainoa ohjeesi on edetä luottamusmiehen ja neuvottelujen kautta. Entä, kun se ei johda mihinkään ja kaikilla on paha olla töissä? Saako silloin ohittaa byrokraattisen virkatien?

• tutkija007
        Hmm... kirjoitti:

Varaluottamusmies asennoituu nyt avaukseeni hyvin mielenkiintoisesti puhuen kompakysymyksestä ja leimaamisesta. No, olen toisaalta omalla työpaikallani jo tottunutkin siihen, että luottamusmies ei ota työntekijöitä vakavasti.

Mutta asiaan. Luterilainen työmoraali määritellään sen perusteella, mitä Luther ja Melanchton kirjoittavat esivallasta ja työstä Tunnustuskirjoissaan. Epäilet, että ajattelemissani tapauksissa kyse ei ole mistään sorrosta, vaan normaaleista työnjohdollisista toimenpiteistä. Aivan niin kuin työnantajanikin suhtautuu niihin. Et kuitenkaan tiedä tarkemmin, millaisista tapauksista on kyse. Voisin aluksi kertoa parikymmentä tapausta, joissa työnantaja on rangaistustoimissaan liikkunut lain rajamailla ja ylikin. Näissä tapauksissa luottamusmies ei ole osannut/ voinut/ viitsinyt tehdä mitään. En kuitenkaan kerro, koska ne eivät kuulu tänne.

Vastauksesi on ympäripyöreä , ja ainoa ohjeesi on edetä luottamusmiehen ja neuvottelujen kautta. Entä, kun se ei johda mihinkään ja kaikilla on paha olla töissä? Saako silloin ohittaa byrokraattisen virkatien?

Ok, hyväksyn moitteen. Tämä kysymys vaan on yksi kompakysymyksistä, joita usein esitetään, "saako esivaltaa vastustaa" ja se esitetään juuri näillä uskontopalstoilla. Nythän ei ole kysymys esivallan vastustamisesta.

Joudun edelleenkin vastaamaan kovin yleisellä tasolla puutteellisten tietojen vuoksi. Ja minun neuvoilla et pääse kovinkan pitkälle ratkaisujen suhteen.

Koska et paljon kertonut tapauksestasi, oli ainoa tapa esittää asia ympäripyöreästi. Lisäksi olin siitä lukevinani "rivien välistä" sellaista mistä käyttäisin nimikettä leimaaminen (esim. luterilainen työmoraali). Sorry. Koskaanhan ei voi tietää varsinkaan näillä palstoilla, kuka kysyy vakavissaan ja kuka haluaa testata toisen asenteita. Se ei tarkoita, että kysymystäsi en olisi ottanut vakavasti, vaan siitä, että väärää neuvoa en uskalla antaa, koska se taas johtaisi mahdollisesti vääriin toimenpiteisiin. Neuvot sinänsä olivat oikeita. Ja oikein sinulta on, että työpaikkojen asioita et repostelekaan julkisilla foorumeilla.

Olen paraikaa keskellä sellaista tapahtumaa, jossa lasketaan tunteja, korvauksia ja sovelletaan sopimuksia taannehtivasti kahden vuoden ajalta ja josta on ollut kiistoja työnantajan kanssa sovelluksista. Työntekijät on kuitenkin otettu vakavasti.

Työsuojelupiirien raporteista paljastuu, että kaikkein vaikeimmin hoidettavia asioita ovat työpaikkakiusaamiseen ja työpaikkapahoinvointiin liittyvät asiat. Mikäli olet sellaisen keskellä, joudut kyllä taistelemaan paljon. Lisäksi näyttöä on vaikea esittää ja kolleegat eivät aina uskalla tukea sorrettua, vaan se laajenee usein etujen keräämiseksi ja työpaikan ihmissuhdeverkon uudelleenjärjestelemiseksi (pomon puolella vs. kaverin puolella). Lisäksi siinä "taistelussa" käytetään kovia aseita, mennään henkilökohtaisuuksiinkin, koska osa syistä on henkilökohtaisten ominaisuuksien aiheuttamia, ei siis työperäisiä. Omalla työpaikallani on myös yksi henkilö, jonka kanssa on vaikea tulla toimeen ja siitä asiasta on keskusteltu. Vain asialinja, tarkasti työasioissa pitäytyminen ko. henkilön kanssa on mahdollinen.

Työsuojelupiiritkään eivät osaa aina auttaa, mikäli tilanteessa on tulkinnanvaraa. Mutta liittosi on yhteistyökumppanisi, varsinkin jos työpaikalla ei osata tai uskalleta edetä asiassasi. Liittoon kyllä voi ottaa yhteyttä myös ennen prosessia ja kysellä oikeuksiaan ja neuvoja. Itse teen sen usein. Liitossani on hyvin asiantunteva henkilö, joka on aiemmin ollut aivan vastaavassa työssä. Kultaista ohjetta ei minullakaan ole, koska en tunne yksityiskohtia. Mutta jos ei tuloksia synny, on syytä kyllä ohittaa byrokraattinen virkatie, mutta siinä pitää olla tarkka sanoissaan, koska se saattaa tulla bumerangina takaisin jossain muodossa. Liki parin vuosikymmenen aikana samassa työpaikassa olleena tiedän, että siellä syntyy henkilösuhteissa aina kahnausta. Ne vaan pitää osata sijoittaa oikeisiin lokeroihin, mutta toisaalta kiusaamista tms. ei pidä haudata. Työllä on suuri merkitys itsetunnolle ja minäkuvalle.

Olen läheltä seurannut ikävää painostusta, jossa esimies kiusasi alaistaan haukkuen mielenterveyspotilaaksi, jolloin tämä meni psykiatrin pakeille ja sai aivan terveen paperit. Hän oli työpaikan ainoa henkilö, jolla oli todistetusti ne terveen paperit.

Valitettavan usein työnantajat ovat sokeita sille, että heidän paras voimavaransa ovat hyvät ja tyytyväiset työntekijät. Työntekijät ovat taas usein sokeita sille, että heidän paras tae hyviin työoloihin on avoin keskustelu ja oman ja toisen ja esimiestenkin työn arvostus.

Mietittäväksi, mutta ei täällä vastattavaksi:
        Millainen itse olet työtovereillesi ja esimiehillesi, mitkä ovat sosiaaliset taitosi ja valmiutesi? Kysymyksellä en yritäkään vihjailla mitään. Itse jouduin tuota pohtimaan muutama vuosi sitten rankan kokemuksen jälkeen.

• Tietysti työssä tulee ajaa oikeudenmukaisuutta ja oikeamielisyyttä. Ennen muuta on itse oltava hyvänä esimerkkinä. "Totuutta noudattaen rakkaudessa" ts. on muistettava sävyisyys:
      1.Korinttolaiskirje:
      13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa.
      -----------------------
      Oikeudenmukaisuudessa on monta näkökulmaa:
      MATT 20:10-16 Ja kun ensimmäiset tulivat, luulivat he saavansa enemmän; mutta hekin saivat kukin denarin.
      11 Kun he sen saivat, napisivat he perheen isäntää vastaan
      12 ja sanoivat: 'Nämä viimeiset ovat tehneet työtä vain yhden hetken, ja sinä teit heidät meidän vertaisiksemme, jotka olemme kantaneet päivän kuorman ja helteen'.
      13 Niin hän vastasi eräälle heistä ja sanoi: 'Ystäväni, en minä tee sinulle vääryyttä; etkö sopinut minun kanssani denarista?
      14 Ota omasi ja mene. Mutta minä tahdon tälle viimeiselle antaa saman verran kuin sinullekin.
      15 Enkö saa tehdä omallani, mitä tahdon? Vai onko silmäsi nurja sentähden, että minä olen hyvä?'
      16 Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi."

---------------------
      T o i s a a l t a , nöyrä asenne on ehdottomasti siunauksellisempi kuin väkisin aikaansaatu hyvinvointi. Pohjimmiltaan meidän on hyvä osata tyytyä oloihimme:

Luukkaan evankeliumi:
      3:13 Hän sanoi heille: "Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty."
      3:14 Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen: "Mitäs meidän pitää tekemän?" Ja hän sanoi heille: "Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö, vaan tyytykää palkkaanne."
      ---------------------
      Lisää...

Roomalaiskirje:
      12:16 Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.

1.Timoteuksen kirje:
      6:8 mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.

Hebrealaiskirje:
      13:5 Älkää olko vaelluksessanne ahneita; tyytykää siihen, mitä teillä on; sillä hän itse on sanonut: "En minä sinua hylkää enkä sinua jätä";
      ------------------
      Abraham Lincolnin, Martin Luther Kingin, Nelson Mandelan ja monen muun vapaustaistelu oli tietenkin Herrasta; oikeamielisen demokratian hyväksi, mutta yksilön kristillisessä vaelluksessa on muitakin puolia. Ei aina välttämättä ole viisasta itse itselleen hankkia oikeudenmukaisuutta, ahneesti:

1 Kor 7:22 Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.
      Meillä on puolestapuhujamme, kuten esimerkiksi Paavali neuvotteli Onesimuksen vapaaksi, Pyhän Hengen neuvosta tietenkin:

Filemonin kirje:
      1:8 Sentähden, vaikka minulla Kristuksessa on paljon rohkeutta käskeä sinua tekemään, mitä tehdä tulee,
      1:9 niin rakkauden tähden minä kuitenkin mieluummin pyydän, ollen tämmöinen kuin olen, minä vanha Paavali, ja nyt myös Kristuksen Jeesuksen vanki -
      1:10 pyydän sinua poikani puolesta, jonka minä kahleissani synnytin, Onesimuksen puolesta,
      1:11 sinulle ennen hyödyttömän, mutta nyt sekä sinulle että minulle hyödyllisen;
      1:12 hänet minä lähetän sinulle takaisin, hänet, se on: oman sydämeni.
      1:13 Olisin tahtonut pidättää hänet tykönäni, että hän sinun sijassasi olisi palvellut minua, joka olen evankeliumin tähden kahleissa;
      1:14 mutta ilman sinun suostumustasi en tahtonut tehdä mitään, ettei hyvyytesi olisi ikäänkuin pakollinen, vaan vapaaehtoinen.
      1:15 Sillä ehkäpä hän sentähden joutui eroamaan sinusta ajaksi, että saisit hänet takaisin iäksi,
      1:16 ei enää orjana, vaan orjaa enempänä: rakkaana veljenä, ylen rakkaana jo minulle, kuinka paljoa enemmän sitten sinulle, sekä ihmisenä että Herran omana!
      1:17 Jos siis pidät minua toverinasi, niin ota hänet luoksesi niinkuin minut;
      1:18 mutta jos hän on tehnyt sinulle jotakin vääryyttä tai on sinulle jotakin velkaa, niin pane se minun laskuuni.
      1:19 Minä, Paavali, kirjoitan omalla kädelläni: "Minä sen maksan"; saattaisinpa sanoa: pane se omaan laskuusi; sillä sinä olet minulle velkaa oman itsesikin.
      1:20 Niin, veljeni, jospa saisin sinusta hyötyä Herrassa; virvoita sydäntäni Kristuksessa.
      1:21 Luottaen kuuliaisuuteesi minä kirjoitan sinulle, ja minä tiedän, että sinä teet enemmänkin, kuin mitä sanon.
      1:22 Lisäksi vielä: valmista minulle maja luonasi; toivon näet, että minut rukoustenne kautta lahjoitetaan teille.

Me kristitythän vapainakin kuitenkin olemme orjia, Kristuksen:
      1.Korinttolaiskirje:
      7:21 Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi.
      7:22 Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.

EFESOLAISKIRJE: 6:8 tietäen, että mitä hyvää kukin tekee, sen hän saa takaisin Herralta, olkoonpa orja tai vapaa.
      --------------
      LAIN ORJUUS ON EHDOTTOMASTI TORJUTTAVA OMALLA JA KAIKKIEN KOHDALLA:

Gal 4:7 Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.
      Matt. 17:26
      Ja kun hän vastasi: "Vierailta", sanoi Jeesus hänelle: "Lapset ovat siis vapaat.
      --------------------------------
      Esivalta ja esivallan vastustaminen on eri asia

• Luterilaiset uskovat näin:

Roomalaiskirje:
      13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
      13:2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
      13:3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;

Roomalaiskirje:
      13:4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.

Aseistus on ensisijaisesti vain suojaava pelote:
      Luukkaan evankeliumi:
      22:38 Niin he sanoivat: "Herra, katso, tässä on kaksi miekkaa." Mutta hän vastasi heille: "Riittää."

• On Toteltava

Hitlereitä!

• On Toteltava kirjoitti:

Hitlereitä!

"On toteltava hitlereitä", valittaa joku. Varmaan monikin vaikeroi tätä. Mutta ei meidän, jotka rakastamme, tarvitse pelätä alkai tai esivaltaa. Laki ja esivalta on niiden takia, jotka EIVÄT tottele.

Ensinnäkin: Jos ei ole järjestyksenvalvojaa, menee kaikki niin julmaksi, että jopa rakkaus menehtyy. Kun katsotaan jumalattomuuden rehottamista. Uskovaisten rakakus hiipuu, kun toisten uskovaisten itsekkyys pääse valtaan ennennäkemättömään. Ennuste on näin synkkä.
        Jaakobin kirje:
        2:9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia.

Lisäksi:

Matteuksen evankeliumi:
        24:12 Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.

1.Timoteuksen kirje:
        1:8 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään
        1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille.

NOPEUSRAJOITUS ei ole niitä varten, jotka ottavat lähimmäisen huomioon, vaan niille, jotka ovat itsekeskeisiä. Syrjivät toista liikenteessäkin, pyrkien ohi parin keltaisen viivan kohdalla. Kuvatakseni lain tarkoitusta.
        Se siis on niiden vuoksi, jotka eivät ajattele sydämellä.

• lue lue

PAHUUDEN VALTA TÄLLÄ PLANEETALLA ON JUMALAN SUUNNITELMAN MUKAISTA
      Joh.19:11
      Jeesus vastasi: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä."

Dan.4:14
      Tämä on säädetty enkelien päätöksellä, ja niin ovat tästä asiasta pyhät sanoneet, että elävät tietäisivät Korkeimman hallitsevan ihmisten valtakuntaa ja antavan sen, kenelle hän tahtoo, ja asettavan sen päämieheksi ihmisistä halvimman.

Room.9:17
      Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä."

Luukkaan evankeliumi 1:52
      Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimilta (tappioon ja häpeään) ja korottanut alhaiset (vanhurskauteen ja viisauteen).

Kolossalaiskirje 2:15
      "Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi (koska heillä ei ole mitään millä itseänsä puolustaa); hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun."

HALLITUKSET ON ANNETTU SAATANAN PALVELIJAIN VALTAAN (Joh.14:30, Luuk.4:5-8, 1.Joh.5:19, Psa.2:2, Hoos.8:3-4)
      SAATANALLINEN ESIVALTA VAINOAA NIITÄ JOTKA TEKEVÄT HYVÄÄ (Joh.15:18-19, Matt.10:17, Mark.13:9, Luuk.12:11-12, Luuk.20:20)
      OMATUNTO ON ESIVALTAA SUUREMPI AUKTORITEETTI
      Ap.t. 5:29
      Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä."

Luuk.12:4
      Mutta minä sanon teille, ystävilleni: älkää peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin (hallitusmiehet, sotilaat), eivätkä sen jälkeen voi mitään enempää tehdä. Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä helvettiin. Niin, minä sanon teille, häntä te peljätkää.

Matt.10:16
      Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.

LOPUN AJALLA KAIKKI SAATANALLINEN ESIVALTA HÄVITETÄÄN (Dan.2:44, Dan.7, Ilm.13)

• kappasvaa

Kukin ihminen saa oikeutensa muiden suostumuksella. Asenteesi oikeuksiisi on periaatteellisesti väärä. Olet saanut (oikeudet) ja pidät muilta saamastasi kiinni kybnsin hampain jopa niin, että olet valmis hyökkäämään niitä vastaan, jotka oikeutesi ovat antaneet sinulle. Mieti tältä pohjalta asiaa. Raamattu opettaa periaatteen, että kaikki minkä saamme , saamme itseämme suuremmilta. Lahjan antaja on suurempi kuin lahjan saaja. Yhteiskunnassa yksilö on aina antanut yhteiskunnalle vähemmän kuin on siltä saanut. Et voi ainakaan vedota oikeuttasi siihen, että olet antanut enemmän kuin olet saanut, olkoon tilanteesi mitä tahansa. Jos nimittäin sinulla olisi ollut enemmän annettavaa, ei sinun tarvitsisi arvostusta muilta kerjätä.

• kunnioittaa

Meidän tulee kunnioittaa sellaista esivaltaa joka toimii ja vaikuttaa Jumalan ja Jeesuksen ohjeiden ja määräyksien mukaisesti. Eli esim. kristinusko ei voi olla meille sellainen esivalta koska se on tappanut ja tapattanut miljoonia, todennäköisesti satoja miljoonia ihmisiä.
      Jos meidän tulisi kunnioittaa kaikkia esivaltoja niin silloinhan Hitlerin, Stalinin, Husseinin jne kauhu esivallat olisivat muka Jumalan tadon mukaisia ja niinhän ei todellakaan ole!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      136
      1260
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      791
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      25
      521
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      506
    7. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      24
      500
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      22
      467
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    10. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      461
    Aihe