Onko tämä hyvin tarpeellista ja viisasta?

Kilvoituksessa

Kuka olisi niin fiksu, että löytäisi tällaiselle perusteita Raamatusta. Tämä on suoraan Suomen Evankelis-Luterilaisen Kirkon VIRSI- JA EVANKELIUMIKIRJASTA Kahdennentoista Yleisen Kirkolliskokouksen v.1938 päättämien ohjepainosten mukaisesti painettu. (p.1941)

2. Hätäkasteesta ja sen vahvistamisesta.

Jos lapsi on niin heikko, että peljätään sen kuolevan, ennenkuin ennätetään saada pappi sitä kastamaan, kastakoon sen joku evankelisluterilaista uskontunnustusta oleva hyvämaineinen kristitty (K. L. 39§ valamalla kolme kertaa puhdasta vettä lapsen päähän ja sanoen:
Minä kastan sinut, N. N., Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen.

Sitten hän rukoilee:
Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.

Herra siunatkoon meitä ja varjelkoon meitä. Herra valistakoon kasvonsa meille ja olkoon meille armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa meidän puoleemme ja antakoon meille rauhan.
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen.

Jos hätäkasteen saanut lapsi on jäänyt eloon, on hätäkaste niin pian kuin mahdollista vahvistettava, jolloin pappi tarkoin tiedustelkoon niiltä, jotka hätäkaste-toimituksessa olivat saapuvilla: 1. Onko lapsi kastettu? 2. Onko kastettu puhtaalla vedellä? 3. Onko kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? 4. Luettiinko siinä rukouksia? 5. Kuka lapsen kastoi? 6. Ketkä olivat saapuvilla? 7. Mikä nimi lapselle annettiin?

Jos kaste on muutoin oikein toimitettu, mutta nimeä ei ole annettu, annettakaan se niinkuin alempana hätäkasteen vahvistamisessa osoitetaan.
Mutta jos pappi huomaa, ettei kaste ole ollut evankelis-luterilaista uskontunnustusta olevan, hyvämaineisen kristityn toimittama, tahi ettei siinä ole käytetty puhdasta vettä, taikka että kaste ei ole tapahtunut kolmiyhteisen Jumalan nimeen, niin pidettäköön lapsi kastamattomana ja kastettakoon siten kuin lasten kasteesta on säädetty.

Oikein tapahtunut hätäkaste vahvistetaan seuraavalla tavalla:
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Rakkaat ystävät Kristuksessa! Meidän Herramme Jeesus Kristus on sanonut opetuslapsillensa:
Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. : Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti. (Matt.28: 18 -20.)

Senjälkeen pappi tekee ristinmerkin lapsen kasvoihin ja rintaan, sanoen:
Ota pyhä ristinmerkki kasvoihisi ja rintaasi sen todisteeksi, että olet ristiinnaulitun Jeesuksen Kristuksen kautta kastettu ja kutsuttu hänen opetuslapseksensa. Koska nyt tämä lapsi, N. N. [tahi: jolle nyt annetaan nimeksi N. N.], on Jeesuksen Kristuksen käskyn vedellä kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja on niinmuodoin otettu Jumalan lapseksi ja iankaikkisen elämän perilliseksi, niin minä Kristuksen palvelijana julistan lapsen oikein kastetuksi. Amen.

Että Jumala armollisesti ottaa lapsetkin vastaan, vakuuttaa meille pyhä evankeliumi, jonka luemme Markuksen 10:nnessä luvussa:
He toivat Jeesuksen tykö lapsia, että hän koskisi heihin mutta opetuslapset nuhte1ivat tuojia. Mutta kun Jeesus sen näki närkästyi hän ja sanoi heille: Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille:
joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle. Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.

Sitten pappi panee kätensä lapsen pään päälle, sanoen:
Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme. Äläkä saata meitä kiusaukseen. Vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.

Tunnustakaamme yhteinen kristillinen uskomme, johon tämä lapsi on kastettu:
Minä uskon Isään Jumalaan, kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan Luojaan.
Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tu1eva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksisaamisen, ruumiin y1ösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
Hätäkasteesta ja sen vahvistamisesta.

Tämän jälkeen pappi jatkaa:
Kiittäkäämme ja rukoilkaamme:
Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, rakas taivaallinen isä! Me kiitämme sinua, että aina voimassa pidät ja siunaat kristillistä kirkkoasi ja seurakuntaasi maan päällä, ja olet uudestisyntymisen pesossa ottanut tämänkin lapsen yhteyteesi sekä tehnyt hänet iankaikkisen elämän perilliseksi. Me rukoilemme sinua: varjele häntä laupiaasti ja anna hänen varttua viisaudessa ja iässä ja armossa, että hän aina olisi sinulle otollinen, sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta. Amen.

Sitten pappi siunaa lasta:
Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua. Herra valistakoon kasvonsa
sinulle ja olkoon sinulle armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen .

Lopuksi pappi kehoittaa lapsen (vanhempia ja) kummeja näin:
Rakkaat ystävät! Te olette todistamassa tätä pyhää toimitusta, jossa tämä lapsi on otettu Jumalan seurakunnan yhteyteen ja Jumalan lapseksi ja Jeesuksen Kristuksen kanssaperilliseksi. Sentähden minä kehoitan teitä (lapsen vanhemmat ja kummit): muistakaa alati omaa kastettanne, sen tuottamia kalliita etuja ja velvoituksia, niin että aina vaeltaisitte Jumalan kasvojen edessä, kuuliaisina hänen pyhälle tahdolleen, ja rukoilkaa uskollisesti Jumalaa tämän lapsen puolesta ja pitäkää kukin kohdastanne huolta, että hänet kasvatetaan Herran kurissa ja nuhteessa, että hänelle opetetaan kristinopin pääkappaleet, ja että hän uskollisesti käyttää sitä armoa, johon Jumala pyhässä kasteessa on hänet ottanut. Siihen Jumala antakoon teille apunsa ja siunauksensa. Amen.

Kuulkaamme mitä lupauksia ja kehoituksia Jumalan sana antaa meille, jotka olemme saaneet kasteen armon:
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu: mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark. 16: 16,)
Me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. (Room. 6: 3, 4.)
Kunnia olkoon Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, niinkuin alusta on ollut, nyt on ja on oleva iankaikkisesta iankaikkiseen. Amen.
Menkää Herran rauhaan!

Keinoja on siihenkin näköjään olemassa, jos vauvaparka on kuolemaisillaan ilman "kastetta"!
--Niinhän sitä sanotaan, että hyvät neuvot ovat kalliit: kirkollisveroina sen kalliin hinnan maksat, eikä sinulta kysytä: "tahdotko ottaa vastaan?"

37

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jampetti

      turhaa rituaalia, mutta mitä haluat kirjoituksellasi
      tuoda esiin?
      Minäkään en ole yhtään uskonnollinen, vaikka olenkin uskossa.
      Siunausta!

      • Kilvoituksessa

        Olet käynyt ilmeisesti katsomassa Galleria-sivullani, koska sanot itsekin olevasi 'ei uskonnollinen', - samanlaisia olemme. Uskonnollisuuteen kuuluvat kaikenlaiset rituaalit, mutta "vanhurskas on elävä uskosta".

        Peräänkuulutan tällä avauksella sitä, että maailmanuskontojen yhtyessä kovaa vauhtia ja kirkkojen tehdessä 'maailmanliittoja' ja ekumenian vallatessa uskontoja ja liikkeitä - edes jotkut uskoviksi itseään sanovat ja sellaisina itseään pitävät etsiytyisivät enemmän sen Raamatun ääreen suoraa Jumalan sanaa noudattamaan. Jeesuksen seuraaminen johtaa elämään, mutta siitä poikkeaminen on kuoleman tie.

        Sinulle myös Korkeimman siunausta!

        Ja Alpolle nimmarionnitteluita!


      • Jampetti
        Kilvoituksessa kirjoitti:

        Olet käynyt ilmeisesti katsomassa Galleria-sivullani, koska sanot itsekin olevasi 'ei uskonnollinen', - samanlaisia olemme. Uskonnollisuuteen kuuluvat kaikenlaiset rituaalit, mutta "vanhurskas on elävä uskosta".

        Peräänkuulutan tällä avauksella sitä, että maailmanuskontojen yhtyessä kovaa vauhtia ja kirkkojen tehdessä 'maailmanliittoja' ja ekumenian vallatessa uskontoja ja liikkeitä - edes jotkut uskoviksi itseään sanovat ja sellaisina itseään pitävät etsiytyisivät enemmän sen Raamatun ääreen suoraa Jumalan sanaa noudattamaan. Jeesuksen seuraaminen johtaa elämään, mutta siitä poikkeaminen on kuoleman tie.

        Sinulle myös Korkeimman siunausta!

        Ja Alpolle nimmarionnitteluita!

        olen kanssasi samaa mieltä, raamattun sana on ainoa luotettava ohje, eikä se muutu, niinkuin jotkut jotka kirjoittelevat oppejaan uusiksi melkein joka vuosi.
        Mutta mitä mieltä olet? pitäisikö kuulua johonkin seurakuntaan, vai riitääkö jos on yhtä uudestisyntyneitten kanssa, ja käy siellä sun täällä
        rakentumassa.


      • Kilvoituksessa
        Jampetti kirjoitti:

        olen kanssasi samaa mieltä, raamattun sana on ainoa luotettava ohje, eikä se muutu, niinkuin jotkut jotka kirjoittelevat oppejaan uusiksi melkein joka vuosi.
        Mutta mitä mieltä olet? pitäisikö kuulua johonkin seurakuntaan, vai riitääkö jos on yhtä uudestisyntyneitten kanssa, ja käy siellä sun täällä
        rakentumassa.

        kunhan pitää kiinni siitä, minkä on varmaksi saanut ja kunhan on rehellinen Sanan suhteen. Mutta olen ollut / kuulunut: kirkkoon vauvasta 8-vuotiaaksi, vapaakirkkoon vähän aikaa, sitten helluntaiherätykseen varhaisnuorena (lapsi seuraa vanhempiaan), erosin kirkosta ja olin täysin vieraalla maalla kaukana (YK-sotilas), tulin uskoon hengellisten profeetallisten kasettien kautta ja erään unen vaikutuksesta kiinnostuin Raamatun profetioista. Huomasin, etten kykene väittämään niitä vastaan, sillä ne totoutuivat / toteutuvat ajassamme, kuten Israelin profeetat olivat ennustaneet. ( Olen kertonut tällä foorumilla joskus sen lottounen, mikä toteutui, - se avasi silmäni hengellisille asioille: Jumalan sormi oli siis kohdallani!). Liityin vaimoni kanssa helluntaiseurakuntaan, mutta varoituksen sanaani Toronto-hommasta ei otettu vastaan, vaikka suunta olikin jo selvästi nähtävissä. Minua vierastettiin siellä niin paljon sen vuoksi, että katsoin parhaaksi erota. Olen silti seurakuntalinjalla ja ehkä on tulossa uusi aika, jolloin voisi olla 'vahvistamassa veljiäni', kuten minulle on joskus profetoitu. Odotan Jumalan aikaa ja uskon johdatukseen.

        Rakentua voi eri piireissä, kunhan pitää 'hengen aistit' avoimina eikä niele sananvastaisia opetuksia. Ei Jumalan Pyhä Henki ollessaan omantuntomme kanssa yhteistyössä - vie harhateille. Mutta:

        "10. ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
        11. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
        12. että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen. " - Ja:

        "Dan.11:35. Ja taidollisista jotkut kompastuvat, että heidän joukkonsa koeteltaisiin, seulottaisiin ja puhdistettaisiin lopun ajaksi, sillä vielä kestää, ennenkuin määräaika on. "


      • Jampetti
        Kilvoituksessa kirjoitti:

        kunhan pitää kiinni siitä, minkä on varmaksi saanut ja kunhan on rehellinen Sanan suhteen. Mutta olen ollut / kuulunut: kirkkoon vauvasta 8-vuotiaaksi, vapaakirkkoon vähän aikaa, sitten helluntaiherätykseen varhaisnuorena (lapsi seuraa vanhempiaan), erosin kirkosta ja olin täysin vieraalla maalla kaukana (YK-sotilas), tulin uskoon hengellisten profeetallisten kasettien kautta ja erään unen vaikutuksesta kiinnostuin Raamatun profetioista. Huomasin, etten kykene väittämään niitä vastaan, sillä ne totoutuivat / toteutuvat ajassamme, kuten Israelin profeetat olivat ennustaneet. ( Olen kertonut tällä foorumilla joskus sen lottounen, mikä toteutui, - se avasi silmäni hengellisille asioille: Jumalan sormi oli siis kohdallani!). Liityin vaimoni kanssa helluntaiseurakuntaan, mutta varoituksen sanaani Toronto-hommasta ei otettu vastaan, vaikka suunta olikin jo selvästi nähtävissä. Minua vierastettiin siellä niin paljon sen vuoksi, että katsoin parhaaksi erota. Olen silti seurakuntalinjalla ja ehkä on tulossa uusi aika, jolloin voisi olla 'vahvistamassa veljiäni', kuten minulle on joskus profetoitu. Odotan Jumalan aikaa ja uskon johdatukseen.

        Rakentua voi eri piireissä, kunhan pitää 'hengen aistit' avoimina eikä niele sananvastaisia opetuksia. Ei Jumalan Pyhä Henki ollessaan omantuntomme kanssa yhteistyössä - vie harhateille. Mutta:

        "10. ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
        11. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
        12. että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen. " - Ja:

        "Dan.11:35. Ja taidollisista jotkut kompastuvat, että heidän joukkonsa koeteltaisiin, seulottaisiin ja puhdistettaisiin lopun ajaksi, sillä vielä kestää, ennenkuin määräaika on. "

        on ollut ja on edelleen, meilläkin päin, toronttolaisuuden kannattajat erosivat vapaakirkosta
        ja perustivat oman seurakunnan.
        Kävin sielläkin pari kertaa, olen ihmetellyt sitä ettei siellä paljon Sanaa saarnata, vaan ylistetään enimmäkseen, tietysti ylistäminen on hyvä mutta jos vain keskitytään siihen niin en tiedä.

        David Wilkersonin profetioissa, oli sellainen juttu,
        että viimeisinä aikoina tulee seurakunta, jossa vain ylistetään ja jopa tanssitaan, sitäkin ne jo tekevät, ja harjoittelevat ylistystansseja.

        David Wilkerson piti sitä harhaoppisena ja eksytyksenä.


      • Kilvoituksessa
        Jampetti kirjoitti:

        on ollut ja on edelleen, meilläkin päin, toronttolaisuuden kannattajat erosivat vapaakirkosta
        ja perustivat oman seurakunnan.
        Kävin sielläkin pari kertaa, olen ihmetellyt sitä ettei siellä paljon Sanaa saarnata, vaan ylistetään enimmäkseen, tietysti ylistäminen on hyvä mutta jos vain keskitytään siihen niin en tiedä.

        David Wilkersonin profetioissa, oli sellainen juttu,
        että viimeisinä aikoina tulee seurakunta, jossa vain ylistetään ja jopa tanssitaan, sitäkin ne jo tekevät, ja harjoittelevat ylistystansseja.

        David Wilkerson piti sitä harhaoppisena ja eksytyksenä.

        Silloin kun ei Sanaa tunneta, ajaudutaan helposti tuollaisiin kommervnkkeihin. Sitä samaa on ollut helluntailaisuudenkin puolella, esim. Helsingissä toimi Saalemissa saarnaajana aikoinaan S. Pehkonen. Oli aktiivi venäjäntyön tekijä, mutta torontolaisuus hajotti Saalemin kahtia - Pehkonen kuulemma lähti omaan linjaansa sen mukana. En tunne sitä tarkoin. Benny Hinniä jotkut suosivat kovasti ja katselin pari videokasettia (engl. kiel.) joissa hän heilui kuin heinämies. Nuorten porukkaa tuli lavalle "kokemaan" siunausta, ja Benny-poika heilutti takkiaan, niin lähes kaikki menivät nurin. Eivät kaikki: 2 jäi pystyyn, mutta kun huomasivat toisten kaikkien kaatuneen, menivär hekin kiireesti nurin. Teatteria ja "sielun piileviä voimia" mielestäni se touhu.

        Ylistäminen on vallannut alaa ja selvä Sana saarna on vähentynyt. On käynyt, kuten kauan sitten Hell.raamattuopistolla jossa olin oppilaana aikanaan, näkemässäni ilmestyksessä:

        Siinä oli kaunis saarnapönttö(-tuoli) jonka takana oli kookas puinen risti. Mutta se alkoi vajota alas ja hävisi sinne pöntön taakse. Tilalle nousi hyvin kaunis kitara, jota katselin. Sitten huomasin sen soittimen varren olevan sääriluista ja se koppa oli kauniisti muotoiltu pääkallo! - Kun tuon ilmestyksen näin, kuuntelin silloin parhaillaan esiintyvän kitarakuoron harjoittelua. Käsitin kyllä, mitä näkemäni tarkoitti ja esitin siitä seurakunnassani varoituksen sanojakin, mutta ne menivät kuuroille korville. Siksipä tiedänkin, että elämämme aika on sitä 'seulonnan aikaa', joukko koetellaan ja puhdistetaan. "Valvokaamme ja olkaamme raittiit".

        En käsitä, miksi esim. L. Meller ja monet muut suosivat tuollaisia B.H:n tapaisia julistajia, jotka ovat myös paavin kätten alla olleet 'SIUNATTAVINA'. Monien muiden tavalla. Billy Graham on heitä, Kathryn Kuhlman oli heitä - ja kuului muuten katoliseen Maria-legioonaan.


      • Jampetti
        Kilvoituksessa kirjoitti:

        Silloin kun ei Sanaa tunneta, ajaudutaan helposti tuollaisiin kommervnkkeihin. Sitä samaa on ollut helluntailaisuudenkin puolella, esim. Helsingissä toimi Saalemissa saarnaajana aikoinaan S. Pehkonen. Oli aktiivi venäjäntyön tekijä, mutta torontolaisuus hajotti Saalemin kahtia - Pehkonen kuulemma lähti omaan linjaansa sen mukana. En tunne sitä tarkoin. Benny Hinniä jotkut suosivat kovasti ja katselin pari videokasettia (engl. kiel.) joissa hän heilui kuin heinämies. Nuorten porukkaa tuli lavalle "kokemaan" siunausta, ja Benny-poika heilutti takkiaan, niin lähes kaikki menivät nurin. Eivät kaikki: 2 jäi pystyyn, mutta kun huomasivat toisten kaikkien kaatuneen, menivär hekin kiireesti nurin. Teatteria ja "sielun piileviä voimia" mielestäni se touhu.

        Ylistäminen on vallannut alaa ja selvä Sana saarna on vähentynyt. On käynyt, kuten kauan sitten Hell.raamattuopistolla jossa olin oppilaana aikanaan, näkemässäni ilmestyksessä:

        Siinä oli kaunis saarnapönttö(-tuoli) jonka takana oli kookas puinen risti. Mutta se alkoi vajota alas ja hävisi sinne pöntön taakse. Tilalle nousi hyvin kaunis kitara, jota katselin. Sitten huomasin sen soittimen varren olevan sääriluista ja se koppa oli kauniisti muotoiltu pääkallo! - Kun tuon ilmestyksen näin, kuuntelin silloin parhaillaan esiintyvän kitarakuoron harjoittelua. Käsitin kyllä, mitä näkemäni tarkoitti ja esitin siitä seurakunnassani varoituksen sanojakin, mutta ne menivät kuuroille korville. Siksipä tiedänkin, että elämämme aika on sitä 'seulonnan aikaa', joukko koetellaan ja puhdistetaan. "Valvokaamme ja olkaamme raittiit".

        En käsitä, miksi esim. L. Meller ja monet muut suosivat tuollaisia B.H:n tapaisia julistajia, jotka ovat myös paavin kätten alla olleet 'SIUNATTAVINA'. Monien muiden tavalla. Billy Graham on heitä, Kathryn Kuhlman oli heitä - ja kuului muuten katoliseen Maria-legioonaan.

        Mikä on maria legioona?
        Oliko Katryn Kuhlman harhassa?
        Melleristä en oikein tiedä mitä ajatella, jokatapauksessa sensaatio hakuinen jotenkin.
        Olen aina vähän epäillyt Melleriä.


      • Kilvoituksessa
        Jampetti kirjoitti:

        Mikä on maria legioona?
        Oliko Katryn Kuhlman harhassa?
        Melleristä en oikein tiedä mitä ajatella, jokatapauksessa sensaatio hakuinen jotenkin.
        Olen aina vähän epäillyt Melleriä.

        Laitan tähän kopion Matti Pyykkösen kirjasta JUMALA JUOKSUPOIKANA (Ristin Voitto)ss.151-152-153.


        Itsepetoksen vaara

        Kun hylätään Sanan tie, joudutaan tielle, jolla ihmeitten perässä juoksevan kyvylle pettää itseään tuskin löytyy mitään rajoja.
        Professori-kirjailija Charles Farrah kertoo
        USA:ssa, Tulsan seudulla, muutama vuosi sitten tapahtuneesta parantumistapauksesta. Kysymyksessä oli nainen, jolla oli pitkälle kehittynyt aivosyöpä. Hän oli täysin liikuntakyvytön ja täysin toisten avusta riippuvainen.
        Nainen kannetaan paareilla suureen parantumiskokoukseen, jonka pitää sen ajan tunnetuin naisevankelista Kathryn Kuhlman. Kokouksen edetessä nainen tuntee yhtäkkiä, kuinka voimakas lämpöaalto menee hänen lävitseen. Evankelista kokee myös voimakkaasti parantumisen. "Tiedon sanojen" kautta hän ilmoittaa parantumisesta ja osoittaa paareilla makaavaa naista. Avustajat rientävät paikalle ja auttavat naisen jaloilleen. Muutama horjuva askel ja nainen huutaa: "Minä, kävelen, minä kävelen!” Ylistyksen pauhu täyttää suuren urheiluhallin.
        Tämä oli vain alkua sille mitä seurasi. Seuraavana päivänä suihkussa ollessaan hän hämmästyksekseen huomaa, kuinka hän saa kaksi aivan uutta rintaa niiden tilalle, jotka oli poistettu häneltä syövän takia. Valtava ihme oli tapahtunut.
        Veli Farrah, joka oli mukana järjestämässä näitä kokouksia, muistaa valtavan innostuneen ilmapiirin joka nopeasti levisi Tulsan seudulle. Nainen tahtoi antaa kaiken kunnian yksin Jumalalle.
        Muutama viikko kului ja tieto ihmeestä levisi laajalle. Ihmeen kokenutta sisarta tultiin katsomaan ja kuulemaan. Hänelle järjestettiin kokouksia eri puolille, ja suuret kansanjoukot olivat liikkeellä. Tulsan alueen saarnaajat huolehtivat kokousjärjestelyistä ja yksi heistä piti kirjaa naisen puhujaohjelmasta.

        Ikävä kyllä naisen kertomus oli valhetta. Hänen nimeämänsä lääkärit ja sairaalat eivät tunteneet tapausta ollenkaan. Nainen oli ilmeisesti väärentänyt sairaalatodistukset ja lääkärien lausunnot. Tapaus järkytti kokouksia järjestäneitä veljiä. Jotain vielä ikävämpää oli tulossa, kun naisen puhetilauksista huolehtiva veli ilmoitti seurakunnille, että kysymyksessä oli petos. Hän kertoi, kuinka kaikki on huolellisesti tutkittu. Naisella ei ollut koskaan ollut aivosyöpää pää. Hänen rintojansa ei ollut poistettu. Koko tapaus on petosta alusta loppuun saakka.
        Kyseisen veljen hämmästykseksi monet saarnaajat alkoivat puolustella naista. Hänelle vastattiin, että kokoukset on jo järjestetty ja niitä on jo mainostettu laajalti. Kokoukset pidetään ja nainen puhuu niissä! "Me uskomme mieluummin naista kuin sinua, joka olet ottanut tällaisen kannan asiaan."
        Mukana ollut veli Farrah sanoo näistä kokousten järjestäjistä: "Oli mahdotonta saada joitakin muuttamaan mielensä. Ihmismielen voima pettää itseään on rajaton. Silloin kun ihmiset tosissaan tahtovat uskoa jotain, on käytännöllisesti katsoen mahdotonta saada heitä luopumaan ajatuksistaan."

        Sinä esiintuyy tuo sama naisevankelista, josta myös ent. jesuiittapappi tri. Alberto Rivera kertoo, että kaikki hänen kanssaan seminaarissa valmistuneet tiesivät hänen kuuluvan siihen Maria-legioonaan. Lehdessä on kuva hänestä paavin siunattavana tehtävissään. Paavin mainesana on , että 'hän ei koskaan siunaa kerettiläisiä'. Edelleen Rivera kertoi, että Kathrynin tehtävänä oli 'saattaa uhteisiin keskusteluihin pappeja, rabbeja, pastoreita' jne. Siten EKUMENIA etenee.Tuloksia on syntynyt. Myös 'mr Helluntai': David du Plessis, on ollut paavin lähettiläänä karismaattisella sektorilla. Room.kat. kirkossa on PALJON KARISMAATIKOITA ja se hämää suuresti kristillisiä karismaattisia liikkeitä, sillä kat. kirkko on opeiltaan KAUKANA aidosta kristillisestä.

        On aivan liian paljon tietoa noista asioista alkaa niitä tässä kopioimaan, vaikka niitä lähteitä o minulla kohtalaisesti kotonakin, mutta engl. kirjallisuutta on saatavana, vaikkakaan en tiedä vielä onko täkäläisissä kirjastoissa. Chick Publications on esim. Googlen haussa, mistä löytyy yhteystietoja ja muutakin.

        Jos haluat, anna joku osoite (Galleriani s-postiin), mihin voin lähettää 2 lehteä: ALBERTO VOL.12 (suomemksi) on lehti, mikä työyhteydessämme aikanaan painettiin Helsingissä eräässä kirjapainossa. Toionenkin lehti samaa sarjaa ja vahvaa tekstiä: KUMMISEDÄT. Tarkoitus oli jatkaa sitä työtä, mutta paino poltettiin. En tiedä taustalla olleita, mutta sen j-ryhmän teot ovat juuri tuollaisia silloin kun on vaara paljastua liikaa heidän touhuistaan. Tuo henkilö, Alberto, kuoli jonkin aikaa taaksepäin - ruokamyrkytykseen. Hänet yritettiin aiemmin useaan otteeseen tappaa j-iittojen toimesta eri tavoilla. Myrkytys on yksi niistä tavoista.

        Mitä Melleriin tulee, olen tullut oikeastaan aikanaan uskoon erään hänen alkuaikojen kasettinsa seurauksena: 3 puuta, viikunapuu, viinipuu ja öljypuu. Profetian osoitus niissä oli sen verran vahvaa, että sain sen sysäyksen, mikä pani sydämen ja aivot liikkeeseen. Kiitos Jumalalle! Edelleen kuuntelen häntä paljon vaimoni kanssa ja tuemme myös työtä, mutta en kaikkia hänen toimiaan voi hyväksyä (Hinn, Graham, torontolaisuus, Yonggi Cho?). Paljon kuitenkin on tietoa, mikä on seulottava. Mutta niin se on kaikkialla.

        Olen työelämässä vielä mukana ja kevät tekee kiireet yksityisyrittäjälle, joten kirjoitteluni on toistaiseksi rajallista, mutta jos haluat keskustella kanssani s-postilla, seuraan tilannetta. Jumala Sinua siunatkoon!


      • tekstiä
        Kilvoituksessa kirjoitti:

        Silloin kun ei Sanaa tunneta, ajaudutaan helposti tuollaisiin kommervnkkeihin. Sitä samaa on ollut helluntailaisuudenkin puolella, esim. Helsingissä toimi Saalemissa saarnaajana aikoinaan S. Pehkonen. Oli aktiivi venäjäntyön tekijä, mutta torontolaisuus hajotti Saalemin kahtia - Pehkonen kuulemma lähti omaan linjaansa sen mukana. En tunne sitä tarkoin. Benny Hinniä jotkut suosivat kovasti ja katselin pari videokasettia (engl. kiel.) joissa hän heilui kuin heinämies. Nuorten porukkaa tuli lavalle "kokemaan" siunausta, ja Benny-poika heilutti takkiaan, niin lähes kaikki menivät nurin. Eivät kaikki: 2 jäi pystyyn, mutta kun huomasivat toisten kaikkien kaatuneen, menivär hekin kiireesti nurin. Teatteria ja "sielun piileviä voimia" mielestäni se touhu.

        Ylistäminen on vallannut alaa ja selvä Sana saarna on vähentynyt. On käynyt, kuten kauan sitten Hell.raamattuopistolla jossa olin oppilaana aikanaan, näkemässäni ilmestyksessä:

        Siinä oli kaunis saarnapönttö(-tuoli) jonka takana oli kookas puinen risti. Mutta se alkoi vajota alas ja hävisi sinne pöntön taakse. Tilalle nousi hyvin kaunis kitara, jota katselin. Sitten huomasin sen soittimen varren olevan sääriluista ja se koppa oli kauniisti muotoiltu pääkallo! - Kun tuon ilmestyksen näin, kuuntelin silloin parhaillaan esiintyvän kitarakuoron harjoittelua. Käsitin kyllä, mitä näkemäni tarkoitti ja esitin siitä seurakunnassani varoituksen sanojakin, mutta ne menivät kuuroille korville. Siksipä tiedänkin, että elämämme aika on sitä 'seulonnan aikaa', joukko koetellaan ja puhdistetaan. "Valvokaamme ja olkaamme raittiit".

        En käsitä, miksi esim. L. Meller ja monet muut suosivat tuollaisia B.H:n tapaisia julistajia, jotka ovat myös paavin kätten alla olleet 'SIUNATTAVINA'. Monien muiden tavalla. Billy Graham on heitä, Kathryn Kuhlman oli heitä - ja kuului muuten katoliseen Maria-legioonaan.

        mutta miksi sitä täällä luterilaisuuden palstalla tuot esiin. Jos olet helluntalainen, miksi et esitä näitä heidän omalla palstallaan. Vai haluatko vain haastaa riitaa ja mestroida. Et ehkä näytä uskovan että myös lut. kirkoissa on henkilökohtaisessa uskossa olevia ihmisiä, joita pitäisi arvostaa uskonveljinä ja -sisarina. Kirjoittelusi ei ole mielestäni edustanut Rakkauden Henkeä. Olet kai mielestäsi ainoa oikeassa oleva. Antakoon Herra nöyryyttä meille kaikille. Minä en ainakaan kehtaisi mennä helluntaipalstalle mitätöimään teidän näkemyksiänne esim. kasteesta ym. Pyydä Herralta rakkautta ja nöyryyttä. Maailman miljoonat pakanat jotka eivät vielä ole kuulleet sanomaa Jeesuksesta eivät tule sisälle Jumalan Valtakuntaan oppiriitojen välityksellä.


      • Kilvoituksessa
        tekstiä kirjoitti:

        mutta miksi sitä täällä luterilaisuuden palstalla tuot esiin. Jos olet helluntalainen, miksi et esitä näitä heidän omalla palstallaan. Vai haluatko vain haastaa riitaa ja mestroida. Et ehkä näytä uskovan että myös lut. kirkoissa on henkilökohtaisessa uskossa olevia ihmisiä, joita pitäisi arvostaa uskonveljinä ja -sisarina. Kirjoittelusi ei ole mielestäni edustanut Rakkauden Henkeä. Olet kai mielestäsi ainoa oikeassa oleva. Antakoon Herra nöyryyttä meille kaikille. Minä en ainakaan kehtaisi mennä helluntaipalstalle mitätöimään teidän näkemyksiänne esim. kasteesta ym. Pyydä Herralta rakkautta ja nöyryyttä. Maailman miljoonat pakanat jotka eivät vielä ole kuulleet sanomaa Jeesuksesta eivät tule sisälle Jumalan Valtakuntaan oppiriitojen välityksellä.

        että puhuu totta siten, kuinka Raamatu sen opettaa? Yleinen sana on se, että 'lyöt Raamatulla päähän'. Ei se ole toki tarkoitukseni, vaan selvittää Totuuden Hengessä se sana, mikä on Raamatussa sanottu. Niinollen en minä ole tuomitsemassa, vaan se sana, mikäli se sattuu / osuu. Uskovia ihmisiä toki on lut. kirkossakin ja osa heistä on kastettukin Raamatullisella tavalla; vieläpä Jordanissa, kun ovat tunnustaneet uudestisyntyneensä eli ttulleensa uskoon Jeesukseen. Tiedän heitä. Ehkä he kirkkonne painostuksen vuoksi eivät rohjenneet sitä askelta täällä Suomessa ottaa, vaan ottivat sen Israaelissa.

        En ole KOSKAAN VÄITTÄNYT olevani ainoa oikeassa oleva, vaan kýllä heitä on paljon, mutta vielä enemmän on heitä jotka LUULEVAT OLEVANSA oikeassa.

        En kuulu mainitsemaasi ryhmään vaan olen silti ollut jo vuosikymmeniä uskossa - jos lukisit niitä kirjoittamiani tekstejä, asia selviäisi kyllä. Mutta helluntaipalstalla opetetaan varmasti se kaste Raamatusta eikä kirkkokäsikirjasta: et sitä kykene mitätöimään siten, ettet mitätöisi samalla Jumalan Sanaa. Olen ollut helluntaiseurakunnassa kasteella ja tiedän sen todeksi. Siellä vaan kun ei kasteta uudestisyntymättömiä vaan oman tunnustuksen perusteella, kuten Apostolien teoissa ilmenee kaikissa tapauksissa. Heluntaisrk:ssa ei koskaan kasteta sellaisia, jotka eivät ole Jeesusta vastaanottaneet tai sitten ovat vauvaiässä, joiden "kasteesta" Raamattu ei mitään puhu.

        Kyllä minä tämän tekstin tarkoitan luettavaksesi KAIKESSA RAKKAUDESSA, mutta ellet kykene sitä rakkaudessa vastaanottamaan, ei se oleminun vikani. Totta on joka sana.


      • puolella
        Kilvoituksessa kirjoitti:

        että puhuu totta siten, kuinka Raamatu sen opettaa? Yleinen sana on se, että 'lyöt Raamatulla päähän'. Ei se ole toki tarkoitukseni, vaan selvittää Totuuden Hengessä se sana, mikä on Raamatussa sanottu. Niinollen en minä ole tuomitsemassa, vaan se sana, mikäli se sattuu / osuu. Uskovia ihmisiä toki on lut. kirkossakin ja osa heistä on kastettukin Raamatullisella tavalla; vieläpä Jordanissa, kun ovat tunnustaneet uudestisyntyneensä eli ttulleensa uskoon Jeesukseen. Tiedän heitä. Ehkä he kirkkonne painostuksen vuoksi eivät rohjenneet sitä askelta täällä Suomessa ottaa, vaan ottivat sen Israaelissa.

        En ole KOSKAAN VÄITTÄNYT olevani ainoa oikeassa oleva, vaan kýllä heitä on paljon, mutta vielä enemmän on heitä jotka LUULEVAT OLEVANSA oikeassa.

        En kuulu mainitsemaasi ryhmään vaan olen silti ollut jo vuosikymmeniä uskossa - jos lukisit niitä kirjoittamiani tekstejä, asia selviäisi kyllä. Mutta helluntaipalstalla opetetaan varmasti se kaste Raamatusta eikä kirkkokäsikirjasta: et sitä kykene mitätöimään siten, ettet mitätöisi samalla Jumalan Sanaa. Olen ollut helluntaiseurakunnassa kasteella ja tiedän sen todeksi. Siellä vaan kun ei kasteta uudestisyntymättömiä vaan oman tunnustuksen perusteella, kuten Apostolien teoissa ilmenee kaikissa tapauksissa. Heluntaisrk:ssa ei koskaan kasteta sellaisia, jotka eivät ole Jeesusta vastaanottaneet tai sitten ovat vauvaiässä, joiden "kasteesta" Raamattu ei mitään puhu.

        Kyllä minä tämän tekstin tarkoitan luettavaksesi KAIKESSA RAKKAUDESSA, mutta ellet kykene sitä rakkaudessa vastaanottamaan, ei se oleminun vikani. Totta on joka sana.

        noloa, että olet esim. ortodoksipalstalle mennyt sekoilemaan. Eivät pieteetti ja hyvät tavat ole kovin tuttuja näköjään. Opettele hiukan nöyryyttä. Paljon olisi oppimista. Turhaa on kasteesta tulla tänne kiistelemään. Olet vain kiistojenkipeä.


      • Kilvoituksessa
        puolella kirjoitti:

        noloa, että olet esim. ortodoksipalstalle mennyt sekoilemaan. Eivät pieteetti ja hyvät tavat ole kovin tuttuja näköjään. Opettele hiukan nöyryyttä. Paljon olisi oppimista. Turhaa on kasteesta tulla tänne kiistelemään. Olet vain kiistojenkipeä.

        keskustelua asioissa, mutta teette sen mahdottomaksi. Hyviin tapoihin on aina mielestäni kuulunut toden puhuminen ja siitä tavasta en ole päässyt irti - en tosin ole yrittänytkään.

        Käsität sanakiistakipeydeksi sen kun en tavallasi kehu sitä 'isien kirkkoa', enkä taistele sn puolesta 'kuin leijona': tehän sen teette, ettekä aina edes välitä niin totuudessa pysymisestä.

        Olen puhunut luterilaisesta "kasteesta" joten minä ymmärrän asian hyvin sopivan näillekin palstoille. Johan olen sen todennut, että se on sellainen "vauvakaste" ja sillä sipuli. Olen myös todennut, että ne vauvat eivät ole saarnan satuttamina tulleet synnintuntoon ja uskoon, kuten NE APOSTOLIEN TEKOJEN uskoontulleet ja kastetut (ilman lainausmerkkejä).

        Hyviin tapoihin kuuluu mielestäni puhua totta eikä valhetta. Eikä teidän tavoissanne asiosta keskustella ole mielestäni pieteettiä senkään vertaa.


      • Kilvoituksessa kirjoitti:

        keskustelua asioissa, mutta teette sen mahdottomaksi. Hyviin tapoihin on aina mielestäni kuulunut toden puhuminen ja siitä tavasta en ole päässyt irti - en tosin ole yrittänytkään.

        Käsität sanakiistakipeydeksi sen kun en tavallasi kehu sitä 'isien kirkkoa', enkä taistele sn puolesta 'kuin leijona': tehän sen teette, ettekä aina edes välitä niin totuudessa pysymisestä.

        Olen puhunut luterilaisesta "kasteesta" joten minä ymmärrän asian hyvin sopivan näillekin palstoille. Johan olen sen todennut, että se on sellainen "vauvakaste" ja sillä sipuli. Olen myös todennut, että ne vauvat eivät ole saarnan satuttamina tulleet synnintuntoon ja uskoon, kuten NE APOSTOLIEN TEKOJEN uskoontulleet ja kastetut (ilman lainausmerkkejä).

        Hyviin tapoihin kuuluu mielestäni puhua totta eikä valhetta. Eikä teidän tavoissanne asiosta keskustella ole mielestäni pieteettiä senkään vertaa.

        En lähde mukaan tuohon kilvoitteluun, jossa on päämääränä heittää se pahin herja. Tosin ei tuota enää pahemmaksi voisikaan laittaa, sillä lähimmäisen armoilla olevan vauvan herjaaminen on ehkä pahinta, mihin Jumalan lapsi voi syyllistyä.

        Toivon silti, että myllynkiven sijasta saat armon. "Lapset ovat Herran lahja", sanoo Raamattu
        Jumala ei anna epäpyhää, vaan olkoot se lapsi syntynyt missä olosuhteissa tahansa, niin Herra pyhittää sen lahjana ylhäältä. Et sinäkään kirottuna ole syntynyt, vaikka ilkkuvaisesta käytöksestäsi niin joku voisi päätellä.

        Mutta "kilvoittele jalo uskon kilvoitus".


      • Kilvoituksessa
        AnttiVKantola kirjoitti:

        En lähde mukaan tuohon kilvoitteluun, jossa on päämääränä heittää se pahin herja. Tosin ei tuota enää pahemmaksi voisikaan laittaa, sillä lähimmäisen armoilla olevan vauvan herjaaminen on ehkä pahinta, mihin Jumalan lapsi voi syyllistyä.

        Toivon silti, että myllynkiven sijasta saat armon. "Lapset ovat Herran lahja", sanoo Raamattu
        Jumala ei anna epäpyhää, vaan olkoot se lapsi syntynyt missä olosuhteissa tahansa, niin Herra pyhittää sen lahjana ylhäältä. Et sinäkään kirottuna ole syntynyt, vaikka ilkkuvaisesta käytöksestäsi niin joku voisi päätellä.

        Mutta "kilvoittele jalo uskon kilvoitus".

        Siihen tarvitsen Jumalan armoa, sillä itsessäni ei asu mitään hyvää, kuten niin osuvasti ja aivan oikein todistit. - Toki toivoisin sinunkin kilvoittelevan -"toinen toisenne kunnioittamisessa kilvoitelkaa keskenänne!

        En käsitä herjoja tarjonneeni sinulle missään muodossa, vai käsitätkö sen herjaksi, kun et Raamatusta sitä 'hätäkastetta löydä' - lienetkö edes etsinyt? Vauvoja, omia tai toisten, en ole koskaan herjannut enkä usko sellaisten edes sitä sanaa ymmärtävän. Te itse heitä pilkkaatte, kun teette heille väkisin sellaisia asioita, mitä ei Raamattu tue.

        Alpolla oli taipumus niitä myllynkiviä kaulaan tarjoilla jokaiselle, joka rohkenee tulla Sanan satuttamana uskoon ja mennä sitten vasta kasteelle.

        Sanot: "Lapset ovat Herran lahja", sanoo Raamattu
        Jumala ei anna epäpyhää, vaan olkoot se lapsi syntynyt missä olosuhteissa tahansa, niin Herra pyhittää sen lahjana ylhäältä." -- Olen aivan samaa mieltä: johan sanoin, että meillä on niitä Herran lahjoja 6. Montako sinulla on? Olen ollut aviossa 1. vaimoni kanssa 38 vuotta, emmekä tappele keskenämme, vaan kunnioitamme toisiamme. Voisin sanoa, että se on ehdoton edellytys sille, että ei erottaisi niin helpolla, kuin kirkossanne nykyisin tapahtuu. Teidän opetuksissanne on jotakin pahasti vialla siitäkin päätellen. Ja liian helpolla puolisot himoissaan pettävät toisiaan, jolloin ei ole pitkä matka eroon. PARANNUKSENTEON PAIKKA SIINÄKIN! Lienet samaa mieltä tästä?

        Olen jo aiemmin sanonut jossakin kommentissani, että kirjoitustyylini on niin pelkistävä, että se voi aiheuttaa tuollaisen reaktion, kuin nyt sinun suhteesi ymmärsin. Pahaa en sillä tarkoita, vaan tarkoitan osoittaa asian siten, että se ymmärrettäisiin todeksi. Mutta vastausta Raamatusta en ole saanut tuohon alun kysymykseen, enkä oikeastaan odotakaan saavani. Ehkä siis lopetan tämän avauksen tähän.


      • Kilvoituksessa kirjoitti:

        Laitan tähän kopion Matti Pyykkösen kirjasta JUMALA JUOKSUPOIKANA (Ristin Voitto)ss.151-152-153.


        Itsepetoksen vaara

        Kun hylätään Sanan tie, joudutaan tielle, jolla ihmeitten perässä juoksevan kyvylle pettää itseään tuskin löytyy mitään rajoja.
        Professori-kirjailija Charles Farrah kertoo
        USA:ssa, Tulsan seudulla, muutama vuosi sitten tapahtuneesta parantumistapauksesta. Kysymyksessä oli nainen, jolla oli pitkälle kehittynyt aivosyöpä. Hän oli täysin liikuntakyvytön ja täysin toisten avusta riippuvainen.
        Nainen kannetaan paareilla suureen parantumiskokoukseen, jonka pitää sen ajan tunnetuin naisevankelista Kathryn Kuhlman. Kokouksen edetessä nainen tuntee yhtäkkiä, kuinka voimakas lämpöaalto menee hänen lävitseen. Evankelista kokee myös voimakkaasti parantumisen. "Tiedon sanojen" kautta hän ilmoittaa parantumisesta ja osoittaa paareilla makaavaa naista. Avustajat rientävät paikalle ja auttavat naisen jaloilleen. Muutama horjuva askel ja nainen huutaa: "Minä, kävelen, minä kävelen!” Ylistyksen pauhu täyttää suuren urheiluhallin.
        Tämä oli vain alkua sille mitä seurasi. Seuraavana päivänä suihkussa ollessaan hän hämmästyksekseen huomaa, kuinka hän saa kaksi aivan uutta rintaa niiden tilalle, jotka oli poistettu häneltä syövän takia. Valtava ihme oli tapahtunut.
        Veli Farrah, joka oli mukana järjestämässä näitä kokouksia, muistaa valtavan innostuneen ilmapiirin joka nopeasti levisi Tulsan seudulle. Nainen tahtoi antaa kaiken kunnian yksin Jumalalle.
        Muutama viikko kului ja tieto ihmeestä levisi laajalle. Ihmeen kokenutta sisarta tultiin katsomaan ja kuulemaan. Hänelle järjestettiin kokouksia eri puolille, ja suuret kansanjoukot olivat liikkeellä. Tulsan alueen saarnaajat huolehtivat kokousjärjestelyistä ja yksi heistä piti kirjaa naisen puhujaohjelmasta.

        Ikävä kyllä naisen kertomus oli valhetta. Hänen nimeämänsä lääkärit ja sairaalat eivät tunteneet tapausta ollenkaan. Nainen oli ilmeisesti väärentänyt sairaalatodistukset ja lääkärien lausunnot. Tapaus järkytti kokouksia järjestäneitä veljiä. Jotain vielä ikävämpää oli tulossa, kun naisen puhetilauksista huolehtiva veli ilmoitti seurakunnille, että kysymyksessä oli petos. Hän kertoi, kuinka kaikki on huolellisesti tutkittu. Naisella ei ollut koskaan ollut aivosyöpää pää. Hänen rintojansa ei ollut poistettu. Koko tapaus on petosta alusta loppuun saakka.
        Kyseisen veljen hämmästykseksi monet saarnaajat alkoivat puolustella naista. Hänelle vastattiin, että kokoukset on jo järjestetty ja niitä on jo mainostettu laajalti. Kokoukset pidetään ja nainen puhuu niissä! "Me uskomme mieluummin naista kuin sinua, joka olet ottanut tällaisen kannan asiaan."
        Mukana ollut veli Farrah sanoo näistä kokousten järjestäjistä: "Oli mahdotonta saada joitakin muuttamaan mielensä. Ihmismielen voima pettää itseään on rajaton. Silloin kun ihmiset tosissaan tahtovat uskoa jotain, on käytännöllisesti katsoen mahdotonta saada heitä luopumaan ajatuksistaan."

        Sinä esiintuyy tuo sama naisevankelista, josta myös ent. jesuiittapappi tri. Alberto Rivera kertoo, että kaikki hänen kanssaan seminaarissa valmistuneet tiesivät hänen kuuluvan siihen Maria-legioonaan. Lehdessä on kuva hänestä paavin siunattavana tehtävissään. Paavin mainesana on , että 'hän ei koskaan siunaa kerettiläisiä'. Edelleen Rivera kertoi, että Kathrynin tehtävänä oli 'saattaa uhteisiin keskusteluihin pappeja, rabbeja, pastoreita' jne. Siten EKUMENIA etenee.Tuloksia on syntynyt. Myös 'mr Helluntai': David du Plessis, on ollut paavin lähettiläänä karismaattisella sektorilla. Room.kat. kirkossa on PALJON KARISMAATIKOITA ja se hämää suuresti kristillisiä karismaattisia liikkeitä, sillä kat. kirkko on opeiltaan KAUKANA aidosta kristillisestä.

        On aivan liian paljon tietoa noista asioista alkaa niitä tässä kopioimaan, vaikka niitä lähteitä o minulla kohtalaisesti kotonakin, mutta engl. kirjallisuutta on saatavana, vaikkakaan en tiedä vielä onko täkäläisissä kirjastoissa. Chick Publications on esim. Googlen haussa, mistä löytyy yhteystietoja ja muutakin.

        Jos haluat, anna joku osoite (Galleriani s-postiin), mihin voin lähettää 2 lehteä: ALBERTO VOL.12 (suomemksi) on lehti, mikä työyhteydessämme aikanaan painettiin Helsingissä eräässä kirjapainossa. Toionenkin lehti samaa sarjaa ja vahvaa tekstiä: KUMMISEDÄT. Tarkoitus oli jatkaa sitä työtä, mutta paino poltettiin. En tiedä taustalla olleita, mutta sen j-ryhmän teot ovat juuri tuollaisia silloin kun on vaara paljastua liikaa heidän touhuistaan. Tuo henkilö, Alberto, kuoli jonkin aikaa taaksepäin - ruokamyrkytykseen. Hänet yritettiin aiemmin useaan otteeseen tappaa j-iittojen toimesta eri tavoilla. Myrkytys on yksi niistä tavoista.

        Mitä Melleriin tulee, olen tullut oikeastaan aikanaan uskoon erään hänen alkuaikojen kasettinsa seurauksena: 3 puuta, viikunapuu, viinipuu ja öljypuu. Profetian osoitus niissä oli sen verran vahvaa, että sain sen sysäyksen, mikä pani sydämen ja aivot liikkeeseen. Kiitos Jumalalle! Edelleen kuuntelen häntä paljon vaimoni kanssa ja tuemme myös työtä, mutta en kaikkia hänen toimiaan voi hyväksyä (Hinn, Graham, torontolaisuus, Yonggi Cho?). Paljon kuitenkin on tietoa, mikä on seulottava. Mutta niin se on kaikkialla.

        Olen työelämässä vielä mukana ja kevät tekee kiireet yksityisyrittäjälle, joten kirjoitteluni on toistaiseksi rajallista, mutta jos haluat keskustella kanssani s-postilla, seuraan tilannetta. Jumala Sinua siunatkoon!

        "Jumala juoksupoikana" on jo mennyttä aikaa. Sinänsä paljastava kirja, mutta tänään kunnioitetaan Jeesuksen rukousta: "Että he yhtä olisivat". Yhteinen työ kaikilla protestanteilla ja muillakin.

        Luteilaisuus, vapaat suunnat ja uskonliikkeet "lyövät kättä yhteisen työn merkiksi" ja tämä on Jumalan tahto ekä suunnitelma. Se on väsymyksen merkki se, että alamme turhautumisessamme lyödä toisiamme, paljastaa Sana. Kuitenkin se on silkkaa armoa se, että Herramme tulo viipyy. Tämäkin totuus löytyy Sanasta. Mutta sanan tulkinta on nykyään syrjäyttänyt alkuperäisen sanan.
        Galatalaiskirje:
        2:9 ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.

        Mitä kehumaasi Melleriin tulee, niin hänen mukaansa maailmanloppu tulee tuota pikaa, jos Menahem Beginistä tulee Israelin pääministeri. Päätelkää siitä itse, mitä tulee siitä, kun populistisesti ajatellaan. Mutta rakastakaamme totuuden sanan oikeaa jakamista. Vanhakantaisuus tai karsimaattisuus, Koivisto tai Luther - työn eteneminen on tärkeämpää kuin loputon kinastelu oikeasta tai harhautuneestqa opista. Paavin aikaan oli vain yksi ajatus sallitua.
        Sellaista yksimielisyyttä ei Jeesus tarkoita.

        _AnttiVKantola_


      • Jampetti kirjoitti:

        Mikä on maria legioona?
        Oliko Katryn Kuhlman harhassa?
        Melleristä en oikein tiedä mitä ajatella, jokatapauksessa sensaatio hakuinen jotenkin.
        Olen aina vähän epäillyt Melleriä.

        Mellerissä on hyvät ja pahat puolensa - kuten meissä kaikissa. Sensaatiohakuisuus on ehkä häntä itseään, mutta se ei ole estänyt Jumalaa käyttämästä tuota saviastiaa kaikkialla maailmassa humanitaarisesa ja hengellisessä työssä.

        Miksi emme moiti Tommy Hicksiä tai F.A.Boltziusta, jotka taannoin laukaisivat liikkeelle sairaiden parantamistoiminnan?
        iksi emme tuomitse Pietaria, Paavalia tai Jeesusta itseään. Jeesus on syypää sairaiden parantumiseen. Jeesuksen käsissä ovat nekin, jotka eivät parane.


      • Hilarius-hiiri
        Kilvoituksessa kirjoitti:

        keskustelua asioissa, mutta teette sen mahdottomaksi. Hyviin tapoihin on aina mielestäni kuulunut toden puhuminen ja siitä tavasta en ole päässyt irti - en tosin ole yrittänytkään.

        Käsität sanakiistakipeydeksi sen kun en tavallasi kehu sitä 'isien kirkkoa', enkä taistele sn puolesta 'kuin leijona': tehän sen teette, ettekä aina edes välitä niin totuudessa pysymisestä.

        Olen puhunut luterilaisesta "kasteesta" joten minä ymmärrän asian hyvin sopivan näillekin palstoille. Johan olen sen todennut, että se on sellainen "vauvakaste" ja sillä sipuli. Olen myös todennut, että ne vauvat eivät ole saarnan satuttamina tulleet synnintuntoon ja uskoon, kuten NE APOSTOLIEN TEKOJEN uskoontulleet ja kastetut (ilman lainausmerkkejä).

        Hyviin tapoihin kuuluu mielestäni puhua totta eikä valhetta. Eikä teidän tavoissanne asiosta keskustella ole mielestäni pieteettiä senkään vertaa.

        "vauvakaste". Vauvakastehan tarkoittaisi sitä, että se voidaan antaa vain vauvoille. Kaste voidaan kuitenkin antaa kaiken ikäisille ihmisille. Minun mielestäni tuollainen puhe on turhaa höpötystä. Sillä haluatte vain peittää se, että teidän kasteenne ei ole kaikille tarkoitettu.


      • Kilvoituksessa kirjoitti:

        Siihen tarvitsen Jumalan armoa, sillä itsessäni ei asu mitään hyvää, kuten niin osuvasti ja aivan oikein todistit. - Toki toivoisin sinunkin kilvoittelevan -"toinen toisenne kunnioittamisessa kilvoitelkaa keskenänne!

        En käsitä herjoja tarjonneeni sinulle missään muodossa, vai käsitätkö sen herjaksi, kun et Raamatusta sitä 'hätäkastetta löydä' - lienetkö edes etsinyt? Vauvoja, omia tai toisten, en ole koskaan herjannut enkä usko sellaisten edes sitä sanaa ymmärtävän. Te itse heitä pilkkaatte, kun teette heille väkisin sellaisia asioita, mitä ei Raamattu tue.

        Alpolla oli taipumus niitä myllynkiviä kaulaan tarjoilla jokaiselle, joka rohkenee tulla Sanan satuttamana uskoon ja mennä sitten vasta kasteelle.

        Sanot: "Lapset ovat Herran lahja", sanoo Raamattu
        Jumala ei anna epäpyhää, vaan olkoot se lapsi syntynyt missä olosuhteissa tahansa, niin Herra pyhittää sen lahjana ylhäältä." -- Olen aivan samaa mieltä: johan sanoin, että meillä on niitä Herran lahjoja 6. Montako sinulla on? Olen ollut aviossa 1. vaimoni kanssa 38 vuotta, emmekä tappele keskenämme, vaan kunnioitamme toisiamme. Voisin sanoa, että se on ehdoton edellytys sille, että ei erottaisi niin helpolla, kuin kirkossanne nykyisin tapahtuu. Teidän opetuksissanne on jotakin pahasti vialla siitäkin päätellen. Ja liian helpolla puolisot himoissaan pettävät toisiaan, jolloin ei ole pitkä matka eroon. PARANNUKSENTEON PAIKKA SIINÄKIN! Lienet samaa mieltä tästä?

        Olen jo aiemmin sanonut jossakin kommentissani, että kirjoitustyylini on niin pelkistävä, että se voi aiheuttaa tuollaisen reaktion, kuin nyt sinun suhteesi ymmärsin. Pahaa en sillä tarkoita, vaan tarkoitan osoittaa asian siten, että se ymmärrettäisiin todeksi. Mutta vastausta Raamatusta en ole saanut tuohon alun kysymykseen, enkä oikeastaan odotakaan saavani. Ehkä siis lopetan tämän avauksen tähän.

        Nimimerkiltä "Kilvoituksessa" pyydän anteeksi loukkaamistani hätäkasteasiassa. Uskon, että käsityksesi ovat vilpittömiä ja punnittuja. Ehkä kirjoitukseni "Varsinkin hätäkaste on raamatujllinen" on jollekin hyödyksikin kärkevyydessään. Itse nimittäin käsitän niinkuin kirjoitin.

        Mutta "kukin olkoon omassa mielessään täysin varma". Arvostan yksilöiden omia, varoja, ainakin suht.koht. varmoja mielipiteitä.


      • Kilvoituksessa
        AnttiVKantola kirjoitti:

        "Jumala juoksupoikana" on jo mennyttä aikaa. Sinänsä paljastava kirja, mutta tänään kunnioitetaan Jeesuksen rukousta: "Että he yhtä olisivat". Yhteinen työ kaikilla protestanteilla ja muillakin.

        Luteilaisuus, vapaat suunnat ja uskonliikkeet "lyövät kättä yhteisen työn merkiksi" ja tämä on Jumalan tahto ekä suunnitelma. Se on väsymyksen merkki se, että alamme turhautumisessamme lyödä toisiamme, paljastaa Sana. Kuitenkin se on silkkaa armoa se, että Herramme tulo viipyy. Tämäkin totuus löytyy Sanasta. Mutta sanan tulkinta on nykyään syrjäyttänyt alkuperäisen sanan.
        Galatalaiskirje:
        2:9 ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.

        Mitä kehumaasi Melleriin tulee, niin hänen mukaansa maailmanloppu tulee tuota pikaa, jos Menahem Beginistä tulee Israelin pääministeri. Päätelkää siitä itse, mitä tulee siitä, kun populistisesti ajatellaan. Mutta rakastakaamme totuuden sanan oikeaa jakamista. Vanhakantaisuus tai karsimaattisuus, Koivisto tai Luther - työn eteneminen on tärkeämpää kuin loputon kinastelu oikeasta tai harhautuneestqa opista. Paavin aikaan oli vain yksi ajatus sallitua.
        Sellaista yksimielisyyttä ei Jeesus tarkoita.

        _AnttiVKantola_

        sinulle tietojani enkä lähteitäni TÄSTÄ asiasta, koska se edellyttäisi sinulta pitempää perehtymistä aiheeseen. Mutta joka näitä on seurannut, tietää johdonmukaisesta ekumenian linjasta, mikää ajaa MAAILMAKIRKKOA kehityksessään eteenpäin ja VOIMALLA. Melleriä syytät väärin ja vieläpä ymmärtäen väärin ne asiat. En hyväksy minäkään kaikia häneltä, mutta paljon on oikeinkin, kunhan osaa ruotia joitakin asioita. Edellyttää kattavampaa asioiden tuntemusta. Monialaista lisäksi.
        Hän ei muuten ole KOSKAAN PUHUNUT näitä aikoja tarkoittaen 'maailmanlopusta' vaan 'aionin', aikakauden lopusta. Se on eri asia.


    • Älkääpäs, lapsettomat, sentään halveksiko lapsia. Sillä kukaan meistä ei näe Jumalan valtakuntaa, ellei uudestisynny lapsen nöyryyttä muistuttavaan tilaan.

      Kyllä lapsia saa siunata, eikä ole kovin huono ajatus tuo hätäkaste. Sehän on Kristuksen nimessä ja nimeen siunaamista, se. Vai onko se muka kirousta?

      "Usko ei ole jokamiehen", mutta kaikki on määrä kastaa. Se ilmenee kastekäskystäkin!
      Matteuksen evankeliumi:
      28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
      _AnttiVKantola_

      • circulosmeos

        sanonut myös "Sallikaa lasten tulla minun tyköni"?


      • Kilvoituksessa

        Vai lapsettomat? Etkö ole muka lukenut,että minun nimimerkilläni kirjoittavalla on 6-lapsinen perhe ja jokaista lasta on siunattu 'vanhimpien' toimesta, vanhempiensa toimesta ja monien uskovien toimesta. Aivan kuten Jeesus teki Hänen luokseen tuoduille ja tulleille lapsille (jotka eivät tod.näköisesti olleet ihan rintalapsia, sillä siellä toivat ISÄT heitä mukanaan - ehkä pitkienkin matkojen takaa).

        Raamatunkäännös, mistä siteeraat, ei ole alkuperäisen mukainen. Esim. saksal. Lutherin käännös kuuluu samoin, kuin Aapeli Saarisalon UT:n käännös: "19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20. ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä olen teille käskenyt. Katso, Minä olen kanssanne joka päivä mailmanajan täyttymykseen asti."

        Koska "jokainen istutus, joka ei ole taivaallisen Isäni istuttama, on revittävä juurineen ylös", ei tuo perustelusi ole oikea. Kysyin tämän keskustelun avaukseksi sitä, mistä hätäkaste löytyy Raamatusta: esitä siis se! Olepa hyvä: pallo on sinulla!


      • circulosmeos kirjoitti:

        sanonut myös "Sallikaa lasten tulla minun tyköni"?

        Niinpä. "Sallikaa lasten tulla minun tyköni!" Tulla esimerkiksi kastamalla heitä Hänen nimeensä.

        Huomattava on, että aikuinen ajattelu ei kelpaa Jumalalle ensinkään. Meidän Isämme edellyttää nöyrää ja ennakkoluulonta lapsen mieltä.


        Luukkaan evankeliumi:
        18:15 Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.
        18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

        Matteuksen evankeliumi:
        18:1 Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
        18:2 Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
        18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
        18:4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
        18:5 Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
        18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

        "SE EI PÄÄSE"
        Luuk 18:17 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
        Matt 18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

        _AnttiVKantola_


      • Kilvoituksessa kirjoitti:

        Vai lapsettomat? Etkö ole muka lukenut,että minun nimimerkilläni kirjoittavalla on 6-lapsinen perhe ja jokaista lasta on siunattu 'vanhimpien' toimesta, vanhempiensa toimesta ja monien uskovien toimesta. Aivan kuten Jeesus teki Hänen luokseen tuoduille ja tulleille lapsille (jotka eivät tod.näköisesti olleet ihan rintalapsia, sillä siellä toivat ISÄT heitä mukanaan - ehkä pitkienkin matkojen takaa).

        Raamatunkäännös, mistä siteeraat, ei ole alkuperäisen mukainen. Esim. saksal. Lutherin käännös kuuluu samoin, kuin Aapeli Saarisalon UT:n käännös: "19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen 20. ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä olen teille käskenyt. Katso, Minä olen kanssanne joka päivä mailmanajan täyttymykseen asti."

        Koska "jokainen istutus, joka ei ole taivaallisen Isäni istuttama, on revittävä juurineen ylös", ei tuo perustelusi ole oikea. Kysyin tämän keskustelun avaukseksi sitä, mistä hätäkaste löytyy Raamatusta: esitä siis se! Olepa hyvä: pallo on sinulla!

        Onko väärin se, että kummit hätäkasteen yhteydessä, ja tietysti siitä eteen päinkin, anovat armoa kastettavalle ja itselleen?

        Koska "jokainen istutus, joka ei ole taivaallisen Isäni istuttama, on revittävä juurineen ylös", ei tuo perustelusi ole oikea. Kysyin tämän keskustelun avaukseksi sitä, mistä hätäkaste löytyy Raamatusta: esitä siis se! Olepa hyvä: pallo on sinulla!


      • Kilvoituksessa
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Onko väärin se, että kummit hätäkasteen yhteydessä, ja tietysti siitä eteen päinkin, anovat armoa kastettavalle ja itselleen?

        Koska "jokainen istutus, joka ei ole taivaallisen Isäni istuttama, on revittävä juurineen ylös", ei tuo perustelusi ole oikea. Kysyin tämän keskustelun avaukseksi sitä, mistä hätäkaste löytyy Raamatusta: esitä siis se! Olepa hyvä: pallo on sinulla!

        2. Hätäkasteesta ja sen vahvistamisesta.

        Jos lapsi on niin heikko, että peljätään sen kuolevan, ennenkuin ennätetään saada pappi sitä kastamaan, kastakoon sen joku evankelisluterilaista uskontunnustusta oleva hyvämaineinen kristitty (K. L. 39§ valamalla kolme kertaa puhdasta vettä lapsen päähän ja sanoen:
        Minä kastan sinut, N. N., Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen.

        Sitten hän rukoilee:
        Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.

        Herra siunatkoon meitä ja varjelkoon meitä. Herra valistakoon kasvonsa meille ja olkoon meille armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa meidän puoleemme ja antakoon meille rauhan.
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen.

        Jos hätäkasteen saanut lapsi on jäänyt eloon, on hätäkaste niin pian kuin mahdollista vahvistettava, jolloin pappi tarkoin tiedustelkoon niiltä, jotka hätäkaste-toimituksessa olivat saapuvilla: 1. Onko lapsi kastettu? 2. Onko kastettu puhtaalla vedellä? 3. Onko kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? 4. Luettiinko siinä rukouksia? 5. Kuka lapsen kastoi? 6. Ketkä olivat saapuvilla? 7. Mikä nimi lapselle annettiin?

        Jos kaste on muutoin oikein toimitettu, mutta nimeä ei ole annettu, annettakaan se niinkuin alempana hätäkasteen vahvistamisessa osoitetaan.
        Mutta jos pappi huomaa, ettei kaste ole ollut evankelis-luterilaista uskontunnustusta olevan, hyvämaineisen kristityn toimittama, tahi ettei siinä ole käytetty puhdasta vettä, taikka että kaste ei ole tapahtunut kolmiyhteisen Jumalan nimeen, niin pidettäköön lapsi kastamattomana ja kastettakoon siten kuin lasten kasteesta on säädetty.

        Oikein tapahtunut hätäkaste vahvistetaan seuraavalla tavalla:
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Rakkaat ystävät Kristuksessa! Meidän Herramme Jeesus Kristus on sanonut opetuslapsillensa:
        Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. : Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti. (Matt.28: 18 -20.)

        Senjälkeen pappi tekee ristinmerkin lapsen kasvoihin ja rintaan, sanoen:
        Ota pyhä ristinmerkki kasvoihisi ja rintaasi sen todisteeksi, että olet ristiinnaulitun Jeesuksen Kristuksen kautta kastettu ja kutsuttu hänen opetuslapseksensa. Koska nyt tämä lapsi, N. N. [tahi: jolle nyt annetaan nimeksi N. N.], on Jeesuksen Kristuksen käskyn vedellä kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja on niinmuodoin otettu Jumalan lapseksi ja iankaikkisen elämän perilliseksi, niin minä Kristuksen palvelijana julistan lapsen oikein kastetuksi. Amen.

        Että Jumala armollisesti ottaa lapsetkin vastaan, vakuuttaa meille pyhä evankeliumi, jonka luemme Markuksen 10:nnessä luvussa:
        He toivat Jeesuksen tykö lapsia, että hän koskisi heihin mutta opetuslapset nuhte1ivat tuojia. Mutta kun Jeesus sen näki närkästyi hän ja sanoi heille: Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille:
        joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle. Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.

        Sitten pappi panee kätensä lapsen pään päälle, sanoen:
        Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme. Äläkä saata meitä kiusaukseen. Vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.

        Tunnustakaamme yhteinen kristillinen uskomme, johon tämä lapsi on kastettu:
        Minä uskon Isään Jumalaan, kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan Luojaan.
        Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tu1eva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
        Ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksisaamisen, ruumiin y1ösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
        Hätäkasteesta ja sen vahvistamisesta.

        Tämän jälkeen pappi jatkaa:
        Kiittäkäämme ja rukoilkaamme:
        Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, rakas taivaallinen isä! Me kiitämme sinua, että aina voimassa pidät ja siunaat kristillistä kirkkoasi ja seurakuntaasi maan päällä, ja olet uudestisyntymisen pesossa ottanut tämänkin lapsen yhteyteesi sekä tehnyt hänet iankaikkisen elämän perilliseksi. Me rukoilemme sinua: varjele häntä laupiaasti ja anna hänen varttua viisaudessa ja iässä ja armossa, että hän aina olisi sinulle otollinen, sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta. Amen.

        Sitten pappi siunaa lasta:
        Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua. Herra valistakoon kasvonsa
        sinulle ja olkoon sinulle armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen .

        Lopuksi pappi kehoittaa lapsen (vanhempia ja) kummeja näin:
        Rakkaat ystävät! Te olette todistamassa tätä pyhää toimitusta, jossa tämä lapsi on otettu Jumalan seurakunnan yhteyteen ja Jumalan lapseksi ja Jeesuksen Kristuksen kanssaperilliseksi. Sentähden minä kehoitan teitä (lapsen vanhemmat ja kummit): muistakaa alati omaa kastettanne, sen tuottamia kalliita etuja ja velvoituksia, niin että aina vaeltaisitte Jumalan kasvojen edessä, kuuliaisina hänen pyhälle tahdolleen, ja rukoilkaa uskollisesti Jumalaa tämän lapsen puolesta ja pitäkää kukin kohdastanne huolta, että hänet kasvatetaan Herran kurissa ja nuhteessa, että hänelle opetetaan kristinopin pääkappaleet, ja että hän uskollisesti käyttää sitä armoa, johon Jumala pyhässä kasteessa on hänet ottanut. Siihen Jumala antakoon teille apunsa ja siunauksensa. Amen.

        Kuulkaamme mitä lupauksia ja kehoituksia Jumalan sana antaa meille, jotka olemme saaneet kasteen armon:
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu: mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark. 16: 16,)
        Me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. (Room. 6: 3, 4.)
        Kunnia olkoon Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, niinkuin alusta on ollut, nyt on ja on oleva iankaikkisesta iankaikkiseen. Amen.
        Menkää Herran rauhaan!

        Kysyin siinä avauksessa, että onko tälle Sanassa perustusta ja SIIHEN SIIS EDELLEEN ODOTAN VASTAUSTA. Missä siellä sanotaan jotakin, että viaton lapsi pitäisi "kastaa", kun en ole löytänyt siitä Jeesuksen tai apostolien perusteita, eikä ainakaan minun Raamatuissani mainita niitä joissakin piireissä ylimainostettuja 'kirkkoisiä'?


      • Hilarius-hiiri
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Niinpä. "Sallikaa lasten tulla minun tyköni!" Tulla esimerkiksi kastamalla heitä Hänen nimeensä.

        Huomattava on, että aikuinen ajattelu ei kelpaa Jumalalle ensinkään. Meidän Isämme edellyttää nöyrää ja ennakkoluulonta lapsen mieltä.


        Luukkaan evankeliumi:
        18:15 Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.
        18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

        Matteuksen evankeliumi:
        18:1 Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
        18:2 Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
        18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
        18:4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
        18:5 Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
        18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

        "SE EI PÄÄSE"
        Luuk 18:17 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
        Matt 18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

        _AnttiVKantola_

        voi muuten tullakaan kuin kasteen kautta.


      • Kilvoituksessa kirjoitti:

        2. Hätäkasteesta ja sen vahvistamisesta.

        Jos lapsi on niin heikko, että peljätään sen kuolevan, ennenkuin ennätetään saada pappi sitä kastamaan, kastakoon sen joku evankelisluterilaista uskontunnustusta oleva hyvämaineinen kristitty (K. L. 39§ valamalla kolme kertaa puhdasta vettä lapsen päähän ja sanoen:
        Minä kastan sinut, N. N., Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen.

        Sitten hän rukoilee:
        Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.

        Herra siunatkoon meitä ja varjelkoon meitä. Herra valistakoon kasvonsa meille ja olkoon meille armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa meidän puoleemme ja antakoon meille rauhan.
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen.

        Jos hätäkasteen saanut lapsi on jäänyt eloon, on hätäkaste niin pian kuin mahdollista vahvistettava, jolloin pappi tarkoin tiedustelkoon niiltä, jotka hätäkaste-toimituksessa olivat saapuvilla: 1. Onko lapsi kastettu? 2. Onko kastettu puhtaalla vedellä? 3. Onko kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? 4. Luettiinko siinä rukouksia? 5. Kuka lapsen kastoi? 6. Ketkä olivat saapuvilla? 7. Mikä nimi lapselle annettiin?

        Jos kaste on muutoin oikein toimitettu, mutta nimeä ei ole annettu, annettakaan se niinkuin alempana hätäkasteen vahvistamisessa osoitetaan.
        Mutta jos pappi huomaa, ettei kaste ole ollut evankelis-luterilaista uskontunnustusta olevan, hyvämaineisen kristityn toimittama, tahi ettei siinä ole käytetty puhdasta vettä, taikka että kaste ei ole tapahtunut kolmiyhteisen Jumalan nimeen, niin pidettäköön lapsi kastamattomana ja kastettakoon siten kuin lasten kasteesta on säädetty.

        Oikein tapahtunut hätäkaste vahvistetaan seuraavalla tavalla:
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        Rakkaat ystävät Kristuksessa! Meidän Herramme Jeesus Kristus on sanonut opetuslapsillensa:
        Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. : Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti. (Matt.28: 18 -20.)

        Senjälkeen pappi tekee ristinmerkin lapsen kasvoihin ja rintaan, sanoen:
        Ota pyhä ristinmerkki kasvoihisi ja rintaasi sen todisteeksi, että olet ristiinnaulitun Jeesuksen Kristuksen kautta kastettu ja kutsuttu hänen opetuslapseksensa. Koska nyt tämä lapsi, N. N. [tahi: jolle nyt annetaan nimeksi N. N.], on Jeesuksen Kristuksen käskyn vedellä kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja on niinmuodoin otettu Jumalan lapseksi ja iankaikkisen elämän perilliseksi, niin minä Kristuksen palvelijana julistan lapsen oikein kastetuksi. Amen.

        Että Jumala armollisesti ottaa lapsetkin vastaan, vakuuttaa meille pyhä evankeliumi, jonka luemme Markuksen 10:nnessä luvussa:
        He toivat Jeesuksen tykö lapsia, että hän koskisi heihin mutta opetuslapset nuhte1ivat tuojia. Mutta kun Jeesus sen näki närkästyi hän ja sanoi heille: Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta. Totisesti minä sanon teille:
        joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle. Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.

        Sitten pappi panee kätensä lapsen pään päälle, sanoen:
        Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme. Äläkä saata meitä kiusaukseen. Vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.

        Tunnustakaamme yhteinen kristillinen uskomme, johon tämä lapsi on kastettu:
        Minä uskon Isään Jumalaan, kaikkivaltiaaseen taivaan ja maan Luojaan.
        Ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tu1eva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
        Ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksisaamisen, ruumiin y1ösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
        Hätäkasteesta ja sen vahvistamisesta.

        Tämän jälkeen pappi jatkaa:
        Kiittäkäämme ja rukoilkaamme:
        Kaikkivaltias, iankaikkinen Jumala, rakas taivaallinen isä! Me kiitämme sinua, että aina voimassa pidät ja siunaat kristillistä kirkkoasi ja seurakuntaasi maan päällä, ja olet uudestisyntymisen pesossa ottanut tämänkin lapsen yhteyteesi sekä tehnyt hänet iankaikkisen elämän perilliseksi. Me rukoilemme sinua: varjele häntä laupiaasti ja anna hänen varttua viisaudessa ja iässä ja armossa, että hän aina olisi sinulle otollinen, sinun Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta. Amen.

        Sitten pappi siunaa lasta:
        Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua. Herra valistakoon kasvonsa
        sinulle ja olkoon sinulle armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.
        Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen .

        Lopuksi pappi kehoittaa lapsen (vanhempia ja) kummeja näin:
        Rakkaat ystävät! Te olette todistamassa tätä pyhää toimitusta, jossa tämä lapsi on otettu Jumalan seurakunnan yhteyteen ja Jumalan lapseksi ja Jeesuksen Kristuksen kanssaperilliseksi. Sentähden minä kehoitan teitä (lapsen vanhemmat ja kummit): muistakaa alati omaa kastettanne, sen tuottamia kalliita etuja ja velvoituksia, niin että aina vaeltaisitte Jumalan kasvojen edessä, kuuliaisina hänen pyhälle tahdolleen, ja rukoilkaa uskollisesti Jumalaa tämän lapsen puolesta ja pitäkää kukin kohdastanne huolta, että hänet kasvatetaan Herran kurissa ja nuhteessa, että hänelle opetetaan kristinopin pääkappaleet, ja että hän uskollisesti käyttää sitä armoa, johon Jumala pyhässä kasteessa on hänet ottanut. Siihen Jumala antakoon teille apunsa ja siunauksensa. Amen.

        Kuulkaamme mitä lupauksia ja kehoituksia Jumalan sana antaa meille, jotka olemme saaneet kasteen armon:
        Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu: mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark. 16: 16,)
        Me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. (Room. 6: 3, 4.)
        Kunnia olkoon Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, niinkuin alusta on ollut, nyt on ja on oleva iankaikkisesta iankaikkiseen. Amen.
        Menkää Herran rauhaan!

        Kysyin siinä avauksessa, että onko tälle Sanassa perustusta ja SIIHEN SIIS EDELLEEN ODOTAN VASTAUSTA. Missä siellä sanotaan jotakin, että viaton lapsi pitäisi "kastaa", kun en ole löytänyt siitä Jeesuksen tai apostolien perusteita, eikä ainakaan minun Raamatuissani mainita niitä joissakin piireissä ylimainostettuja 'kirkkoisiä'?

        Ei kaikkea tarvitsekaan olal Sanassa. On annettu usko ja viisautta Ylhäältä. Eihän kaikkia rukouksiakaan löydy Raamatusta, ei kaikkia parantamistapoja, (syljestä ja savesta tehty voide on vanhanaikaista). Ei kastealtaista mainita Raamatussa, ei sähköisistä eli epäaidoista soittimista mainita.

        Loputtomasti on asioita, joissa taritaan uskoa. Raamatusta löydettävä ei ole uskonvaraista, mutta uusia asioita tulee eteen alati.

        Ei ole poissuljettu sekään, että alkuseurakunnissa olisi toimitettu hätäkastetta.

        Oikeampi kysymys minun mieloestäni olisi: onko mitään ehdotonta estettä hätäkasteelle?
        Tuo toimitus nimittäin on kastavan perheen oma asia sinänsä. Minun mielestäni. Ja minä luulen, että minulalkin on Pyhä Henki. Kuten Sinulla ja muillakin. Silti omat mielipiteetkin.


      • Kilvoituksessa
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Ei kaikkea tarvitsekaan olal Sanassa. On annettu usko ja viisautta Ylhäältä. Eihän kaikkia rukouksiakaan löydy Raamatusta, ei kaikkia parantamistapoja, (syljestä ja savesta tehty voide on vanhanaikaista). Ei kastealtaista mainita Raamatussa, ei sähköisistä eli epäaidoista soittimista mainita.

        Loputtomasti on asioita, joissa taritaan uskoa. Raamatusta löydettävä ei ole uskonvaraista, mutta uusia asioita tulee eteen alati.

        Ei ole poissuljettu sekään, että alkuseurakunnissa olisi toimitettu hätäkastetta.

        Oikeampi kysymys minun mieloestäni olisi: onko mitään ehdotonta estettä hätäkasteelle?
        Tuo toimitus nimittäin on kastavan perheen oma asia sinänsä. Minun mielestäni. Ja minä luulen, että minulalkin on Pyhä Henki. Kuten Sinulla ja muillakin. Silti omat mielipiteetkin.

        "18. Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
        19. ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. "'

        Jos Sanassa EI OLE "hätäkastetta" eikä "vauvakastetta", täytyy olla harvinaisen rohkea, jos ne apostolien ja Jeesuksen opin vastaiset lisäykset sinne tekee. Tunnustaudun mieluummin pelkuriksi sen suhteen. Ja koska Pyhä Henki johtaa totuuteen, on Sanan totteleminen turvallisempaa. "Kastava perhe" saa vapaasti säveltää omia kaavojaan tai noudattaa kirkon kaavoja: eri asia, onko esimerkkiä otettu Sanasta - eli tukeeko Sana menettelyä. Sitähän minä TÄSSÄ olen kysymässä!

        "(syljestä ja savesta tehty voide on vanhanaikaista)" - on mielestäni hauska huomio ja tulkinta sinänsä, mutta minun Jeesukseni oli joskus vanhanaikainen ja joskus uudenaikainen, Sillä Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. - Kastealtaita ja lammimoita oli Jerusalemissa ja ympäristössä, sillä Israelissa oli ja on vieläkin pitkät kuivat kaudet, jolloin vesialtaita tarvittiin ja tarvitaan aivan varmasti. Siltä ajalta siellä löytyy samoja lammikoita vieläkin.

        Pyhän Hengen sinetti sydämessä todistaa, että olemme Jumalan lapsia. Joka tuntee sen todistuksen, omaa 'pelastusvarmuuden'. Pyhän Hengen täyteys on sitä, että Jumalan lapsi saa maistaa voimallisemman Hengen kosketuksen ja Täyttyy Hengellä: se on suorastaan 'hurmoksellinen' kokemus. Joka sen kokee, ei ole enää sama, kuin ennen täyteyttä. Hän käsittää silloin keralla, mitä Apt. toinen luku tarkoittaa! Ymmärrätkö sen? Hengen armolahjat, joista puhuu 1.Kor.12: "4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
        7. Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
        8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
        9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
        10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
        11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo. " -ovat niitä ulottuvuuksia. Valitettavasti monet papit eivät niistä mitään tiedä, mutta ajattelen siitä niin, että he eivät haluakaan KAIKESSA MUUSSAKAAN ojentautua Sanan mukaan: siksi heiltä on käsitys näistä asioista kielletty.


      • Kilvoituksessa
        Hilarius-hiiri kirjoitti:

        voi muuten tullakaan kuin kasteen kautta.

        Et ole tainnut koskaan avata Raamattua: hae se pois sieltä hyllystä pölyttymästä, jos vielä onnistut sen löytämään.


      • Kilvoituksessa kirjoitti:

        "18. Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
        19. ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. "'

        Jos Sanassa EI OLE "hätäkastetta" eikä "vauvakastetta", täytyy olla harvinaisen rohkea, jos ne apostolien ja Jeesuksen opin vastaiset lisäykset sinne tekee. Tunnustaudun mieluummin pelkuriksi sen suhteen. Ja koska Pyhä Henki johtaa totuuteen, on Sanan totteleminen turvallisempaa. "Kastava perhe" saa vapaasti säveltää omia kaavojaan tai noudattaa kirkon kaavoja: eri asia, onko esimerkkiä otettu Sanasta - eli tukeeko Sana menettelyä. Sitähän minä TÄSSÄ olen kysymässä!

        "(syljestä ja savesta tehty voide on vanhanaikaista)" - on mielestäni hauska huomio ja tulkinta sinänsä, mutta minun Jeesukseni oli joskus vanhanaikainen ja joskus uudenaikainen, Sillä Hän on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. - Kastealtaita ja lammimoita oli Jerusalemissa ja ympäristössä, sillä Israelissa oli ja on vieläkin pitkät kuivat kaudet, jolloin vesialtaita tarvittiin ja tarvitaan aivan varmasti. Siltä ajalta siellä löytyy samoja lammikoita vieläkin.

        Pyhän Hengen sinetti sydämessä todistaa, että olemme Jumalan lapsia. Joka tuntee sen todistuksen, omaa 'pelastusvarmuuden'. Pyhän Hengen täyteys on sitä, että Jumalan lapsi saa maistaa voimallisemman Hengen kosketuksen ja Täyttyy Hengellä: se on suorastaan 'hurmoksellinen' kokemus. Joka sen kokee, ei ole enää sama, kuin ennen täyteyttä. Hän käsittää silloin keralla, mitä Apt. toinen luku tarkoittaa! Ymmärrätkö sen? Hengen armolahjat, joista puhuu 1.Kor.12: "4. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5. ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6. ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
        7. Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
        8. Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
        9. toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
        10. toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
        11. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo. " -ovat niitä ulottuvuuksia. Valitettavasti monet papit eivät niistä mitään tiedä, mutta ajattelen siitä niin, että he eivät haluakaan KAIKESSA MUUSSAKAAN ojentautua Sanan mukaan: siksi heiltä on käsitys näistä asioista kielletty.

        Vai että vanhanaikaisuus huvitaa... No, siitä van sitten sylkemään saveen ja sivelemään lähimmäisen silmään. Taitaisi noutaja tulla. Kyllä minä uskoisin Herralla olevan soveliaita konsteja nykypäiväänkin.

        Sellaista viisastelua tekstisi on, että vaikea minun on uskoa - hetken jo luulin - fettä olisit vilpittömin mielin liikkeellä tällä luterilaiselal foorumilla. Tekopyhyyttä, sanon ihan suoraan käsitykseni sinusta kirjoitelusi perusteella. Ihan kuin se "Jumalannälkä" vielä puuttuisi. Miksi ihmeessä olet tuohon repäissyt Ilmestyskirjan tekstin? Etkö ymmärrä, että Ilmestyskirja syntyi Patmoksella ja myöhemmin vasta kulkkeutui muun Raamatun yhteyteen. tuo varoitus lisäyksistä tai poistoista koskee vain ja ainoastaan sitä.

        Tietenkin raamatusta aina täytyy kaikki ottaa huomioon, eikä mitään saa lisätä, ei sen puoleen.


      • Kilvoituksessa
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Vai että vanhanaikaisuus huvitaa... No, siitä van sitten sylkemään saveen ja sivelemään lähimmäisen silmään. Taitaisi noutaja tulla. Kyllä minä uskoisin Herralla olevan soveliaita konsteja nykypäiväänkin.

        Sellaista viisastelua tekstisi on, että vaikea minun on uskoa - hetken jo luulin - fettä olisit vilpittömin mielin liikkeellä tällä luterilaiselal foorumilla. Tekopyhyyttä, sanon ihan suoraan käsitykseni sinusta kirjoitelusi perusteella. Ihan kuin se "Jumalannälkä" vielä puuttuisi. Miksi ihmeessä olet tuohon repäissyt Ilmestyskirjan tekstin? Etkö ymmärrä, että Ilmestyskirja syntyi Patmoksella ja myöhemmin vasta kulkkeutui muun Raamatun yhteyteen. tuo varoitus lisäyksistä tai poistoista koskee vain ja ainoastaan sitä.

        Tietenkin raamatusta aina täytyy kaikki ottaa huomioon, eikä mitään saa lisätä, ei sen puoleen.

        Sinua kismittää se, kun joudut puolustautumaan sellaisissa asioissa, joita et voi Sanalla tukea, ethän ole niitä jakeita valinnut, mitkä vahvistaisivat käsityksesi po. asiasta. Kyllä se Raamattua tarkoittaa se siteeraamani paikka Ilm. lopusta. Raamattu on suurelta osaltaan 'profetian kirjaa'.

        Etkä sinäkään ymmärtääkseni voi kumota sitä 'tahtaan tekemistä'.

        Olet aivan samoilla linjoilla kuin Jeesusta vastustaneet fariseukset. Milloinkaan en ole yrittänyt edes tekeytyä luterilaiseksi: jos sellainen olisin niin saisin hävetä silmät päästäni niiden oppien takia. Sinähän tuomitset itse itsesi, kun sanot: " Tietenkin raamatusta aina täytyy kaikki ottaa huomioon, eikä mitään saa lisätä, ei sen puoleen." Äläkä mene Lutherin selän taakse, vaikka hän se syypää eksymykseesi onkin: itse sinä olet valinnoistasi vastuussa. Kukaan ei pakota sinua mihinkään (paitsi ehkä joitakin yleinen mielipide ja ENEMMISTÖ). Minuakaan ei kukaan pakottanut aikanaan Raamatun mukaiselle kasteelle, vaan menin vapaaehtoisesti. Eikä sinne ole tietenkään mentäväkään, ellei asiaa vielä ymmärrä. Älä siis kuvittele, että painostan!

        Mutta vilpittömin mielin olen liikkeellä: en ole sanaakaan valehdellut tai teeskennellyt olevani muuta, kuin oma mitätön itseni. Tekopyhyyttä on mielestäni se, mitä ne kirjanoppineet ja fariseukset edustivat. Hehän vastustivat kaikessa Jeesusta ja tekivät Hänelle saman, kuin mitä Lutherin ja Melanchtonin sekä Zwinglin toimesta tehtiin niille, jotka ottivat Raamatun Sanan kirjaimellisesti - heidät tapettiin. 'Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse!' - huutojen johdosta roomalaiset sotilaat tekivät työtä käskettyä. Stefanus oli myös 'TÄYNNÄ PYHÄÄ HENKEÄ', kun hänet kivitettiin. Olet sanonut jossakin enemmistön olevan oikeassa. Oliko niin mielestäsi Jeesuksen suhteen? Stefanuksen suhteen?

        Muuttaa sanoja on tuttu käsite jo näistä kirjoitteluistakin, sillä koko ajan on muutama henkilö muutellut niitä. Mutta Jumalan lain muuttaminen on vakava rikos:
        "Dan.7: 25. Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi."
        "Matt.5: 18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. "
        Kai tiedät, että 'laki' tarkoittaa tässä sitä Raamattua jota Jeesus luki, siis Tooraa.
        Tuo muutoskielto koskee kyllä koko Kirjoituksia - sisältäen sekä VT että UT.


      • Kilvoituksessa kirjoitti:

        Sinua kismittää se, kun joudut puolustautumaan sellaisissa asioissa, joita et voi Sanalla tukea, ethän ole niitä jakeita valinnut, mitkä vahvistaisivat käsityksesi po. asiasta. Kyllä se Raamattua tarkoittaa se siteeraamani paikka Ilm. lopusta. Raamattu on suurelta osaltaan 'profetian kirjaa'.

        Etkä sinäkään ymmärtääkseni voi kumota sitä 'tahtaan tekemistä'.

        Olet aivan samoilla linjoilla kuin Jeesusta vastustaneet fariseukset. Milloinkaan en ole yrittänyt edes tekeytyä luterilaiseksi: jos sellainen olisin niin saisin hävetä silmät päästäni niiden oppien takia. Sinähän tuomitset itse itsesi, kun sanot: " Tietenkin raamatusta aina täytyy kaikki ottaa huomioon, eikä mitään saa lisätä, ei sen puoleen." Äläkä mene Lutherin selän taakse, vaikka hän se syypää eksymykseesi onkin: itse sinä olet valinnoistasi vastuussa. Kukaan ei pakota sinua mihinkään (paitsi ehkä joitakin yleinen mielipide ja ENEMMISTÖ). Minuakaan ei kukaan pakottanut aikanaan Raamatun mukaiselle kasteelle, vaan menin vapaaehtoisesti. Eikä sinne ole tietenkään mentäväkään, ellei asiaa vielä ymmärrä. Älä siis kuvittele, että painostan!

        Mutta vilpittömin mielin olen liikkeellä: en ole sanaakaan valehdellut tai teeskennellyt olevani muuta, kuin oma mitätön itseni. Tekopyhyyttä on mielestäni se, mitä ne kirjanoppineet ja fariseukset edustivat. Hehän vastustivat kaikessa Jeesusta ja tekivät Hänelle saman, kuin mitä Lutherin ja Melanchtonin sekä Zwinglin toimesta tehtiin niille, jotka ottivat Raamatun Sanan kirjaimellisesti - heidät tapettiin. 'Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse!' - huutojen johdosta roomalaiset sotilaat tekivät työtä käskettyä. Stefanus oli myös 'TÄYNNÄ PYHÄÄ HENKEÄ', kun hänet kivitettiin. Olet sanonut jossakin enemmistön olevan oikeassa. Oliko niin mielestäsi Jeesuksen suhteen? Stefanuksen suhteen?

        Muuttaa sanoja on tuttu käsite jo näistä kirjoitteluistakin, sillä koko ajan on muutama henkilö muutellut niitä. Mutta Jumalan lain muuttaminen on vakava rikos:
        "Dan.7: 25. Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi."
        "Matt.5: 18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. "
        Kai tiedät, että 'laki' tarkoittaa tässä sitä Raamattua jota Jeesus luki, siis Tooraa.
        Tuo muutoskielto koskee kyllä koko Kirjoituksia - sisältäen sekä VT että UT.

        Joh 9:34 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Sinä olet kokonaan synneissä syntynyt, ja sinä tahdot opettaa meitä!" Ja he ajoivat hänet ulos.


      • Kilvoituksessa
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Joh 9:34 He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Sinä olet kokonaan synneissä syntynyt, ja sinä tahdot opettaa meitä!" Ja he ajoivat hänet ulos.

        Todenpuhujille tehdään siten.


      • Kilvoituksessa kirjoitti:

        Todenpuhujille tehdään siten.

        Omat sanat ihan lopussa.
        Eikä Raamatustakaan esiin nouse montaa sanaa enää.

        Luukkaan evankeliumi:
        18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.'


      • Kilvoituksessa
        AnttiVKantola kirjoitti:

        Omat sanat ihan lopussa.
        Eikä Raamatustakaan esiin nouse montaa sanaa enää.

        Luukkaan evankeliumi:
        18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.'

        Osoittiko katumusta vai nöyryydellä ylpeilyä?

        Publikaani meni itseensä ja tunnusti kelvottomuutensa.


    • armo

      Kristillisessä kasteessa kastetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kasteen merkitys on siinä, että ihminen on saava osapuoli, eikä suorittaja. Kasteessa tullaan kristityksi. kaste on myös Raamatun mukaan tarpeellinen pelastukseen, syntien anteeksi saamiseen, niin kuin uskokin. Uskoa ja kastetta ei siis pidä asettaa vastakkain.

      • Kilvoituksessa

        ei Jeesus olisi puhunut sille toiselle ryövärille ristillä totta. Jos olisi niin, ei Jeesus olisi jättänyt lapsia kastamatta. Jos olisi niin, hän olisi antanut "vauva- ja hätäkastekäskyn", mutta Hän antoikin sitävastoin lähetyskäskyn: "19. Menkäät siis ja opettakaat* kaikkea kansaa, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen, 20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!"

        Siis ilman kastettakin voi pelastua, mutta ilman uskoa EI VOI!

        "Kasteen merkitys on siinä, että ihminen on saava osapuoli, eikä suorittaja. "
        Jos luet keskustelun avauksen, niin huomaat, että haen perustelua HÄTÄKASTEELLE RAAMATUN JAKEISTA.Miksi kierrätte kuin kissa kuumaa puuroa, ettekä vastaa RAAMATUN JAKEELLA? Tulkitsen asian siis niin, ettei sellaista ole, sillä koko touhu on ihmiskeksintöä. MOT.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe