Marian evankeliumi puhuttaa

kaulahuivifin

MARIAN EVANKELIUMI

Tämä on kertomus Jeesus Nasaretilaisen elämästä kristillisen perimätiedon perusteella.

Jeesus syntyi Marian ja Joosefin perheeseen vaatimattomissa oloissa. Hänellä oli muitakin sisaruksia. Perheen kotikaupunki oli Nasaret. Jumala pyysi Mariaa nimeämään lapsen Jeesukseksi. Jeesus eli tavallista juutalaisen lapsen elämää. Vartuttuaan Jeesus opetteli puusepän ammatin.

Jeesus oli kiinnostunut uskonnollisista asioista. Jeesus tiesi saaneensa Jumalalta tehtävän kertoa sanomaa Jumalan armosta. Jeesus odotti monien muiden tavoin Jumalan valtakunnan ja Jumalan sijaishallitsijan Messiaan tulemista oman kansansa keskuuteen.

Jeesus kiersi ympäri seutua, opetti ja julisti. Hän sai mukaansa muutamia seuraajia. Jeesuksen kerrottiin parantaneen sairaita. Ihmiset kummastelivat, kuka Jeesus oikein oli ja millä voimalla hän ihmeitä teki. Jeesuksen sanat ja opetukset tekivät vaikutuksen kuulijoihin. Jeesus puhui niin kuin se, jolla valta on.

Jeesus puhui paljon Jumalan armosta eli rakkaudesta. Siihen kuului syntien anteeksiantaminen, kehotus noudattaa rakkautta elämässä ja ikuisen elämän lahja jokaiselle, joka uskoo Jumalaan. Jeesuksen mukaan Jumala on täynnä rakkautta kaikkia ihmisiä, myös epäuskoisia kohtaan.

Elämässä ei ollut Jeesuksen mukaan tärkeintä olla oikeassa tai väärässä Jumalan suhteen, vaan elää uskossa, toivossa ja rakkaudessa. Jeesus kehotti rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseä.

Jeesuksen mukaan rakkaus oli elämän tärkein asia ja ihmisen tuli sillä arvioida kaikkea toimintaa. Jeesuksen mukaan Jumalan totuus tunnetaan aina rakkaudesta. Jeesus kielsi tappamasta ketään tai käyttämään väkivaltaa ketään kohtaan.

Jeesus kastoi lapsia ja aikuisia syntien anteeksiantamisen merkiksi. Hän myös vietti ehtoollista kannattajiensa kanssa ja pyysi tekemään sen hänen elämänsä muistoksi. Jeesus kehotti seuraajiaan levittämään sanomaa Jumalan armosta kaikkialle maailmaan.

Jeesus kuoli hämärissä olosuhteissa. Kukaan ei tiedä, mitä tarkalleen oikein tapahtui.

Jeesuksen kuoleman jälkeen kannattajat olivat epäuskon vallassa. Opettaja oli poissa. Jeesus ilmestyi kuolleista heränneenä heille ja kertoi voittaneensa kuoleman. Hän sanoi lähtevänsä pian takaisin taivaaseen ja jättävänsä ruumiinsa hajoamaan haudassaan maaksi.

Jeesuksen kannattajat olivat nyt innoissaan. Jeesus oli voittanut kuoleman. Kannattajat odottivat yhä Jumalan valtakunnan tulemista. He etsivät Jeesuksen taivaaseenastumisen jälkeen selitystä kaikelle tapahtuneelle ja vastauksia kysymyksiinsä Vanhasta Testamentista.

Jeesuksen seuraajat lisäsivät uusia tarinoita ja sanoja Jeesuksen opetuksiin. Näin kehittyivät tarinat Jeesuksesta syntien sovittajana ja ristiinnaulittuna. Varhaiset kannattajat halusivat tarinoillaan ruokkia ihmisten uteliaisuutta ja jännityksen halua sekä vahvistaa omia tulkintojaan. Pian kävi selväksi, ettei kaikki sujunut toiveiden mukaan. Jumalan valtakuntaa eikä maailmanloppua kuulunut. Niinpä Jeesuksen kannattajat muuttivat vastauksia uusien kokemusten perusteella. Vähitellen erilaiset tulkinnat Jeesuksesta ja hänen sanomasta lähtivät leviämään seuraajien keskuudessa.

24

1308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuon sepittämä tarinan? Sinäkö?

• kaulahuivifin

Kyllä olen sen kirjoittanut. Otin mallia siitä, miten Jeesuksen kannattajat alusta saakka ova tehneet. Hekin keksivät tarinoita ja uusia Jeesuksen sanoja. Tämähän on yleisessä tiedossa teologisessa tiedekunnassa.

• Valen
        kaulahuivifin kirjoitti:

Kyllä olen sen kirjoittanut. Otin mallia siitä, miten Jeesuksen kannattajat alusta saakka ova tehneet. Hekin keksivät tarinoita ja uusia Jeesuksen sanoja. Tämähän on yleisessä tiedossa teologisessa tiedekunnassa.

Nykyiset teologiset tiedekunnat ovat perustaneet tutkimuksen harjoittamisen puhtaasti keksityille asioille. Koska he eivät halua uskoa Raamattuun niinkuin se on kirjoitettu (kaikki yliluonnollinen on siis heidän mielestään keksittyä) niin he koittavat keksiä teorioita siitä miten tällaisiin heidän mielestä sepitelmiin on päädytty ja kuinka asiat ovat oikeasti tapahtuneet.

Jos Raamatussa ei olisi yhtään uskonnollista tai yliluonnollisia elementtejä sisältävää sisältöä, niin se olisi hyväksytty yleisesti erittäin vakuuttavana historiallisena dokumenttina. Sanoma on pysynyt samana tuhansien vuosien aikana ja kopioita on tuhansia kappaleita. Uskovalle yliluonnollisuus ei ole ongelma ja näin Raamattu on vakuuttava historiallinen dokumentti ja sisältää faktatietoa suoraan Jeesuksen lähimmiltä opetuslapsilta ja heidän oppilailtaan.

Siispä uskovan on helppo uskoa ja luottaa historialliseen ja faktatietoa sisältävään Raamattuun ja se onkin loogisin ja yksinkertaisin selitys asioille: Asiat tapahtuivat juuri niinkuin Raamattu kertoo.

Kun taas liberaaliteologiset tutkijat joutuvat keksimään mitä kummallisimpia teorioita että he löytäisivät edes jonkun loogisen ja historiallisen tiedon Raamatusta. Näin myös liberaaliteologit ovat määränneet useat Jeesuksen sanat myöhemmin lisätyiksi tai keksityiksi (Jeesus seminaari). Oletuksia ja keksittyjä teorioita vailla mitään todellisuuspohjaa.

Raamatun sana pysyy vahvana ja faktana eikä sen totuusarvo laske vaikka ihmiset keksisivät siitä mitä valheita tahansa. Raamatun historiallisuus on fakta.

Valen

• mauttomuudessa***

"KAULAHUIVIFIN" yllätti. En arvannut, että ihminen voi alentua noin.

Meillä on historiallisestikin paikkansa pitävä Raamattu ja meillä on Lutherin uskonpuhdistus-perintö. Mitä meiltä vielä puuttuu? Tuollaisia kalevalaisia kertomuksiako? EI!

Meiltä näyttää puuttuvan TOTUUDENNÄLKÄ, rakkaus totuuteen. Niin: rakkautta Totuuteen me tarvitsemme, jotta voimme erottaa KULLAN KISSANKULLASTA!

Toki ymmärrän, että marian kiitosvirttä tyrkyttävä henkilö ei ole luterilainen, tuskin edes protestantti. Tuskin katolilainenkaan.

Vaan jotain newagelaista, ehkä puhdas humanisti.

• kaulahuivifin

Kun olet tutustunut teologiseen tutkimukseen ja pidät mielen avoimena tutkimukselle, voisit puhua rakkaudesta totuuteen. Sinua kiinnostaa nyt rakkaus kirkon oppiin - riippumatta siitä, mitä teologinen tutkimus on saanut selville niistä. Se on ymmärrettävää.

Ihmiset kaipaavat turvallisuutta ja suuria totuuksia. Kirkolla on vuosisatoja vanhoja opetuksia. Ne tuovat pysyvyyttä ja turvaa. Kukaan ei ole mielissään siitä, että ne olisivatkin vain oman aikansa kristittyjen mielipiteitä ja aikaansaannoksia. Sellainen uutinen veisi pohjan pois uskolta, vaikka ei niin tarvitse olla. Jumala on kutsunut ihmiskunnan tulkitsemaan jatkuvasti uudelleen Jeesuksen sanomaa. Usko kehittyy ja ymmärrys lisääntyy.

• kaulahuivifin kirjoitti:

Kun olet tutustunut teologiseen tutkimukseen ja pidät mielen avoimena tutkimukselle, voisit puhua rakkaudesta totuuteen. Sinua kiinnostaa nyt rakkaus kirkon oppiin - riippumatta siitä, mitä teologinen tutkimus on saanut selville niistä. Se on ymmärrettävää.

Ihmiset kaipaavat turvallisuutta ja suuria totuuksia. Kirkolla on vuosisatoja vanhoja opetuksia. Ne tuovat pysyvyyttä ja turvaa. Kukaan ei ole mielissään siitä, että ne olisivatkin vain oman aikansa kristittyjen mielipiteitä ja aikaansaannoksia. Sellainen uutinen veisi pohjan pois uskolta, vaikka ei niin tarvitse olla. Jumala on kutsunut ihmiskunnan tulkitsemaan jatkuvasti uudelleen Jeesuksen sanomaa. Usko kehittyy ja ymmärrys lisääntyy.

"Kirkon oppi". Suomalainen teologia on toki maailman huippua, vaikka luterilaisia on vain kourallinen. "Turvallisuutta ja suuria totuuksia" etsivän on silti ammennettava suoraan raamatusta ja raamatuntutkimuksesta, jos inhimillistä turvallisuutta haluaa.

Mutta loppujen lopuksi vain Jeesuksen Kristuksen sisäisellä tuntemisella on ratkaiseva totuusarvo. Ja ainoa välttämätön on rakkautena vaikuttava usko. tuo Jumalan hullutus on lopulta verrattomasti viisaampaa kuin inhimillinen viisaus.

Se teologinen tutkimus, mistä sinä, kaulahuivifin puhut, on epätieteellistä varjotutkimusta. Mutta yliopistossa niin Stadissa kuin Åbo Akademiassa sekä teologisissa instituuteissamme on kansainvälisestikin mitattuna suurenmoista systemaattista tositeologiaa. Siitäkin turvallisuutta.

Olen parikymmentä vuotta, välillä, ollut mukana vapaissa suunnissa ja nyt arvostan entistäkin enemmän syvällistä omaksumista.

• ALH

Kyllä sinulla on nyt jäänyt lukemiset vähän huonolle mallille. Tuossa on pieni osa oikein, paljon väärin, siis mappi Ö:n joutaa mennä koko teksti.
      Ota vielä kertausta evankeliumeista, ja toinen asia, hakeudu seurakunnan opetuksen piiriin, siellä sinua opastetaan eteenpäin.
      Kyllä raamatun tutkimiseen ja ymmärtämiseen tarvitaan Pyhää Henkeä, Hän puuttuu tuosta väännöksestä.

• mietihän tätä.

Siis sinäkö lastenhoitajan koulutuksella ja teologisesti oppimattomana voit ottaa kantaa teologisiin kysymyksiin ja jopa "päivittää niitä"? Tyvestä puuhun noustaan, lähde ensin opiskelemaan yliopistoon maisteriksi ja jatka vaikka professoriksi ja palaa sen jälkeen asiaan.
      Ei kannattaisi kuvitella liikoja omista kyvyistään näiden asioiden kanssa!

• RAAMATUN MARIAN KIITOSVIRSI

Luukkaan evankeliumi:
      1:46 Ja Maria sanoi: "Minun sieluni suuresti ylistää Herraa,
      1:47 ja minun henkeni riemuitsee Jumalasta, vapahtajastani;
      1:48 sillä hän on katsonut palvelijattarensa alhaisuuteen. Katso, tästedes kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi.
      1:49 Sillä Voimallinen on tehnyt minulle suuria, ja hänen nimensä on pyhä,
      1:50 ja hänen laupeutensa pysyy polvesta polveen niille, jotka häntä pelkäävät.
      1:51 Hän on osoittanut voimansa käsivarrellaan; hän on hajottanut ne, joilla oli ylpeät ajatukset sydämessään.
      1:52 Hän on kukistanut valtiaat valtaistuimilta ja korottanut alhaiset.
      1:53 Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt tyhjinä pois.
      1:54 Hän on ottanut huomaansa palvelijansa Israelin, muistaaksensa laupeuttaan
      1:55 Aabrahamia ja hänen siementänsä kohtaan iankaikkisesti, niin kuin hän on meidän isillemme puhunut."
      1:56 Ja Maria oli hänen tykönänsä noin kolme kuukautta ja palasi jälleen kotiinsa.

Ihmisen Poika

Samuel ylisti Mariaa jo satoja vuosia etukäteen.

1.Samuelin kirja:
      2:1 Ja Hanna rukoili ja sanoi: "Minun sydämeni riemuitsee Herrassa; minun sarveni kohoaa korkealle Herrassa. Minun suuni on avartunut vihollisiani vastaan, sillä minä iloitsen sinun avustasi.
      2:2 Ei kukaan ole pyhä niinkuin Herra; paitsi sinua ei ole yhtäkään, eikä ole kalliota meidän Jumalamme vertaista.
      2:3 Älkää yhä ylpeitä puhuko, älköön suustanne lähtekö julkeita sanoja; sillä Herra on kaikkitietävä Jumala, hänen edessänsä punnitaan teot.
      2:4 Urhojen jouset ovat särjetyt, voipuneet vyöttäytyvät voimalla.
      2:5 Kylläisinä olleet käyvät palvelukseen leipäpalkoilla, nälkää nähneet eivät enää nälkää näe. Hedelmätön synnyttää seitsemän lasta, lapsirikas kuihtuu.
      2:6 Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen.
      2:7 Herra köyhdyttää ja rikastuttaa, hän alentaa ja ylentää.
      2:8 Hän tomusta nostaa halvan, hän loasta korottaa köyhän, pannaksensa heidät ruhtinasten rinnalle ja antaaksensa heidän periä kunniasijat. Sillä maan tukipylväät ovat Herran, hän on asettanut niiden päälle maanpiirin.
      2:9 Hän varjelee hurskastensa jalat, mutta jumalattomat hukkuvat pimeyteen; sillä mies ei omalla voimallaan mitään voi.
      2:10 Jotka taistelevat Herraa vastaan, ne joutuvat kauhun valtaan; hän jylisee taivaasta heidän ylitsensä. Herra tuomitsee maan ääret; hän antaa vallan kuninkaallensa ja korottaa korkealle voideltunsa sarven."

Tänään seurakunta ylistää Herraa tapahtuneesta.

1.Pietarin kirje:
      1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisen kautta.

Edellisen on lausunut itse seurakunnan kalliopohja, (Matt 16:18).

• kaulahuivifin

Marian tunnustus on laadittu uusimman teologisen tutkimuksen perusteella. Olen kyllä opiskellut teologiaa yliopistossa vuosia parhaimmilla arvosanaoilla. Vaihdoin alaa, koska omat tutkimukseni todistivat, että kirkon kuva omasta itsestään ei pidä paikkaansa ja kirjoitin kirkolle uuden tunnustuskirjan vuosia sitten.

Historiallisen raamatuntutkimuksen keinoin on helppo todistaa, että suuret kirkot ovat täysin väärässä dogmeineen ja että Raamattu on ihmisten luoma historiallinen kirja, jossa Jeesuksen sanoja muokatattiin ahkerasti uudelleen omien tulkintojen mukaan. Nämä ovat perustuloksia teologiassa tällä hetkellä, vaikka papit kaiken sensuroivatkin seurakuntalaisilta yleisen hajaannuksen ja kirkosta eroamisen estämiseksi.

• kaulahuivifin
        kaulahuivifin kirjoitti:

Marian tunnustus on laadittu uusimman teologisen tutkimuksen perusteella. Olen kyllä opiskellut teologiaa yliopistossa vuosia parhaimmilla arvosanaoilla. Vaihdoin alaa, koska omat tutkimukseni todistivat, että kirkon kuva omasta itsestään ei pidä paikkaansa ja kirjoitin kirkolle uuden tunnustuskirjan vuosia sitten.

Historiallisen raamatuntutkimuksen keinoin on helppo todistaa, että suuret kirkot ovat täysin väärässä dogmeineen ja että Raamattu on ihmisten luoma historiallinen kirja, jossa Jeesuksen sanoja muokatattiin ahkerasti uudelleen omien tulkintojen mukaan. Nämä ovat perustuloksia teologiassa tällä hetkellä, vaikka papit kaiken sensuroivatkin seurakuntalaisilta yleisen hajaannuksen ja kirkosta eroamisen estämiseksi.

Olen kotisivuillani kritisoinut rehellisesti islamia. Olen tehnyt samanlaisen arvion myös kristinuskosta. Minun ei tarvitse puolustella historian vääryyksiä kirkon historiassa eikä sen teologisia epäkohtia.

Minä haluan olla rehellinen uskossani ja otan kaikessa huomioon tieteen, myös uskontotieteen ja teologisen tutkimuksen. En ihmettele yhtään, ettei teologisen tutkimuksen tulokset leviä yliopistojen ulkopuolelle. Kirkko on syntisten ja siis myös totuutta valikoivasti lukevien yhteisö. Valitettavasti.

Harva uskova on valmis kulkemaan sinne, minne tutkimus vie. Moni elää mieluumin sokeassa ukossa, mistä olen klassisen islamin edustajiakin arvostellut.

• korvasyyhyn mukaan
        kaulahuivifin kirjoitti:

"Kaulahuivifin" uskoo luulemiseen tänään ja huomenna ehkä lehmään tai Vehmaan graniittiin.
        Raamattu on Jumalan ohjauksesta koottu, jotta eme ajelehtisi maailman saasteisissa tuulissa.

Efesolaiskirje:
        4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;

Alkuperäisiä Raamatun kirjoituksia ja kirjeitä ei enää ole, titenkään. Mutta löytyy silloin tällöin yhä vanhempia kopioita. Kuten Qumranin luolasta Jesajan osia. Arkeologia on vihdoin löytänyt maininnan Daavidistakin.

Mutta ei ole uskoa, vaan luulemista, etten sanoisi luulosairautta sellainen, että juostaan jonkin Marian evankeliumin perässä.

2.Timoteuksen kirje:
        4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia

Sen kun vaan, mutta miksi pitää muita vetää mukaan mystiikkaan? Kristuksessa on kaikki, mitä ikinä tarvitaan. Mikä vielä puuttuu?

Joka tapauksessa, tämän ennen muuta tahdon sanoa: ei Jumala pane pahakseen, jos vilpittömästi epäillään hänen ilmoitustaan tai halutaqan lisää todisteita totuuden puolesta.

Sensijaan se, jos vastoin parempaa tietoaan alkaa levittää epäoppia, siinä pettää ennen kaikkea itsensä.

Sanotaanhan jo niistäkin, jotka laittavat toivonsa Jumalaan vain tätä aikaa ajatellen, (menestys), ovat "kaikkia muita ihmisiä surkuteltavimmat".

• kaulahuivifin
        korvasyyhyn mukaan kirjoitti:

"Kaulahuivifin" uskoo luulemiseen tänään ja huomenna ehkä lehmään tai Vehmaan graniittiin.
        Raamattu on Jumalan ohjauksesta koottu, jotta eme ajelehtisi maailman saasteisissa tuulissa.

Efesolaiskirje:
        4:14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;

Alkuperäisiä Raamatun kirjoituksia ja kirjeitä ei enää ole, titenkään. Mutta löytyy silloin tällöin yhä vanhempia kopioita. Kuten Qumranin luolasta Jesajan osia. Arkeologia on vihdoin löytänyt maininnan Daavidistakin.

Mutta ei ole uskoa, vaan luulemista, etten sanoisi luulosairautta sellainen, että juostaan jonkin Marian evankeliumin perässä.

2.Timoteuksen kirje:
        4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia

Sen kun vaan, mutta miksi pitää muita vetää mukaan mystiikkaan? Kristuksessa on kaikki, mitä ikinä tarvitaan. Mikä vielä puuttuu?

Joka tapauksessa, tämän ennen muuta tahdon sanoa: ei Jumala pane pahakseen, jos vilpittömästi epäillään hänen ilmoitustaan tai halutaqan lisää todisteita totuuden puolesta.

Sensijaan se, jos vastoin parempaa tietoaan alkaa levittää epäoppia, siinä pettää ennen kaikkea itsensä.

Sanotaanhan jo niistäkin, jotka laittavat toivonsa Jumalaan vain tätä aikaa ajatellen, (menestys), ovat "kaikkia muita ihmisiä surkuteltavimmat".

Kirkko pimittää oikeaa tietoa seurakuntalaisilta. Tähän on tultu, koska pelätään muutoin koko kirkkolaitoksen hajoamista. Huomasin kaiken tämän omin korvin ja silmin teologisessa tiedekunnassa. Monta kertaa myönnettiin, että asiat ovat oikesti näin, mutta ettehän te voi näin sanoa kirkossa.

Minä olen uskossani rehellinen. Minun ei tarvitse puolustaa kirkon epärehellisyyttä. Kaikki, mitä minä tuon esille, on yleisesti hyväksyttyä akateemisen raamatuntutkimuksen parissa.

• ,,,,,,,,,
        kaulahuivifin kirjoitti:

Kirkko pimittää oikeaa tietoa seurakuntalaisilta. Tähän on tultu, koska pelätään muutoin koko kirkkolaitoksen hajoamista. Huomasin kaiken tämän omin korvin ja silmin teologisessa tiedekunnassa. Monta kertaa myönnettiin, että asiat ovat oikesti näin, mutta ettehän te voi näin sanoa kirkossa.

Minä olen uskossani rehellinen. Minun ei tarvitse puolustaa kirkon epärehellisyyttä. Kaikki, mitä minä tuon esille, on yleisesti hyväksyttyä akateemisen raamatuntutkimuksen parissa.

Monta kertaa myönnettiin, että asiat ovat oikesti näin, mutta ettehän te voi näin sanoa kirkossa.

-Mitä nämä pimitetyt asiat ovat, voisitko lyhyesti selvittää?

• kaulahuivifin
        ,,,,,,,,, kirjoitti:

Monta kertaa myönnettiin, että asiat ovat oikesti näin, mutta ettehän te voi näin sanoa kirkossa.

-Mitä nämä pimitetyt asiat ovat, voisitko lyhyesti selvittää?

Näitä asioita olisi paljon.

Eksegetiikka ravistelee koko Isarelin kansaa historiaa uusiksi. VT on voittajakansan kertomaa ja värittämää historiankuvausta.

UT:iin on tehty paljon myöhempiä lisäyksiä. Varhaiskristityt ovat muokanneet ahkerasti Jeesuksen sanoja ja keksineet uusia tarinoita Jeesuksesta. Lista historiallisen Jeesuksen sanoista löytyy netistä. Suurin osa kirjoituksista on pantu kuuluisien kristittyjen nimiin. Paavalin opetuksia on muokattu myöhemmin tukemaan paremmin konservatiiveja kirkkotaistelussa uudistajia vastaan.

Toki tutkimus tukee myös monia perinteisiä näkemyksiä ja kuvaa hyvin, miten varhaiskristittyjen ajattelu kehittyi ajan saatossa.

• "kaulahuivifin" heittää täyttä potaskaa. Ensinnäkään hän ei ole ns. uskovainen ja toisekseen kaikesta näkee, ettei "kaulahuivifinillä" ole tietoakaan akateemisesta sivistyksestä. Mistäkö näkee? Tietolähdevalinnasta muun muassa.

JOS ei olisi siten, kuin Raamattu sanoo, ei olisi enää olemassa 1. Raamattuja 2. juutalaisia 3. Israelia. Ei olisi ainakaan satoihin vuosiin enää ollut näitä kolmea.

Mutta tällaisia väänteitä kyhätään sen vuoksi, että humanistit - kuten kaulahuivifin - pääsivät vapaaksi synti-käsitteestä. Pimeyttä rakastavat haluaisivat haudata pahan omantunnon käsitteen.

• kaulahuivifin

Sinäpä tunnut tietävän minun yliopisto-opintoni oikein hyvin. Voisit aloittaa kertomalla, mitä muita aineita olen opiskellut kuin teologiaa. Sitten varmaan kerrot, miksi olen nykyisessä työssäni ja mitä minulle sattui armeijassa.

Marian tunnustus perustuu teologiseen tutkimukseen ja terveen järjen käyttämiseeen. Se on ns. hermeneuttista teologiaa eli ajankohtaisia tulkintoja vanhoista historiallisista teoksista esittävää.

Raamattu on historiallinen ja inhimillinen kirja, on aina ollut. Marian tunnustus ei hävitä juutalaisuutta, vaan näyttää myös sillan sen ja kristinuskon välillä. Israelin olemassaolo ei riipu myöskään tunnustuskirjasta. Israel on YK:n tunnustama valtio, ei muuta.

Synnistä olen kirjoittanut paljon - ja järkevästi. Se ei ole poissa.

Sinäpä tunnut tietävän minun yliopisto-opintoni oikein hyvin. Voisit aloittaa kertomalla, mitä muita aineita olen opiskellut kuin teologiaa. Sitten varmaan kerrot, miksi olen nykyisessä työssäni ja mitä minulle sattui armeijassa.

Marian tunnustus perustuu teologiseen tutkimukseen ja terveen järjen käyttämiseeen. Se on ns. hermeneuttista teologiaa eli ajankohtaisia tulkintoja vanhoista historiallisista teoksista esittävää.

Raamattu on historiallinen ja inhimillinen kirja, on aina ollut. Marian tunnustus ei hävitä juutalaisuutta, vaan näyttää myös sillan sen ja kristinuskon välillä. Israelin olemassaolo ei riipu myöskään tunnustuskirjasta. Israel on YK:n tunnustama valtio, ei muuta.

Synnistä olen kirjoittanut paljon - ja järkevästi. Se ei ole poissa.

Että rakennat oljenkorsista vaikka kalliopohjaa olisi tarjolla yllin kyllin.

Mitä YK:hon tulee, niin se oli YK:n edeltäjä, Kansainliitto, kun Israelin sattoi takaisin omaan maahansa - Raamatun ilmoituksen mukaisesti. Mutta ei kyennyt rauhaa takaamaan edes ensimmäisenä päivänä. Israel on Jumalan ihme, ikuisesti.

• kaulahuivifin
        AnttiVKantola kirjoitti:

Että rakennat oljenkorsista vaikka kalliopohjaa olisi tarjolla yllin kyllin.

Mitä YK:hon tulee, niin se oli YK:n edeltäjä, Kansainliitto, kun Israelin sattoi takaisin omaan maahansa - Raamatun ilmoituksen mukaisesti. Mutta ei kyennyt rauhaa takaamaan edes ensimmäisenä päivänä. Israel on Jumalan ihme, ikuisesti.

Mitä enemmän kristinuskoa tutkitaan, sitä enemmän voidaan todistaa kirkkojen olevan väärässä. Se on totuus. Rehellinen totuus.

Itse opiskelin teologiaa avoimin mielin enkä lähtenyt vastaamaan kysymyksiin "oikeat vastaukset valmiina". Menin sinne minne järkiperäinen tutkimus vei. Jokainen voi arvioida tutkimuksen perusteluja ja havaintoja Raamatusta sekä vertailla muita sen aikaisia lähteitä. Herätysliikkeiden tlläpitämät teologiset instituutit eivät kykene kriittiseen tutkimukseen. Heille kelpaa vain omia näkemyksiä tukevat tulokset.

En ole edes kaikkein pahimpia tuloksia vielä esitellyt täällä. On löydetty Roomasta asiakirjoja, jotka musertavat koko joukon perinteisiä näkemyksiä. Edes teologit eivät mielellään esittele noita asiakirjoja tiedekunnassa. Yksi avainsana on roomalainen Pison perhe. Pison perheen puuhista kristinuskon ja Uuden Testamentin parissa on paljon aineistoa, mutta jos se olisi totta...en uskalla edes ajatellakaan.

Mitä enemmän kristinuskoa tutkitaan, sitä enemmän voidaan todistaa kirkkojen olevan väärässä. Se on totuus. Rehellinen totuus.

Itse opiskelin teologiaa avoimin mielin enkä lähtenyt vastaamaan kysymyksiin "oikeat vastaukset valmiina". Menin sinne minne järkiperäinen tutkimus vei. Jokainen voi arvioida tutkimuksen perusteluja ja havaintoja Raamatusta sekä vertailla muita sen aikaisia lähteitä. Herätysliikkeiden tlläpitämät teologiset instituutit eivät kykene kriittiseen tutkimukseen. Heille kelpaa vain omia näkemyksiä tukevat tulokset.

En ole edes kaikkein pahimpia tuloksia vielä esitellyt täällä. On löydetty Roomasta asiakirjoja, jotka musertavat koko joukon perinteisiä näkemyksiä. Edes teologit eivät mielellään esittele noita asiakirjoja tiedekunnassa. Yksi avainsana on roomalainen Pison perhe. Pison perheen puuhista kristinuskon ja Uuden Testamentin parissa on paljon aineistoa, mutta jos se olisi totta...en uskalla edes ajatellakaan.

Parempi sekin, että negatiivisesti on kiinnostunut kuin että ei laisinkaan. Jeesus on taitava vetämään jostakin takin liepeestä tai kaulahuivista - saadakseen huomiota ja voidakseen ottaa huomaansa.

Kriittinen tutkiminen on hyvä, kunhan muistaa, että verkonpaikkaajan tehtävä ei ole repiä reikiä verkkoon, vaan parsia aukot. Tiedemies testaa arvionsa oikeaan osumista eikä suinkaan pyri sitä mitätöimään tai peittämään löytynyttä totuutta.

Johanneksen evankeliumi:
        5:39 Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta.

Ei totuus löydy opeista tai kirkon virheistä, vaan sitä kautta, että Kristus on Raamatun punainen lanka. Jeesuksen sukupuu ja syntykirja on esitetty Matt 1:1-17 sekä Luuk 3:23-38 ja siitä on hyvä jatkaa. Todetakseen kuinka vakaat ja todet Luojan ilmoitukset ovat.

Luukkaan evankeliumi:
        1:1 Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
        1:2 sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
        1:3 niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
        1:4 että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.

• kaulahuivifin
        AnttiVKantola kirjoitti:

Parempi sekin, että negatiivisesti on kiinnostunut kuin että ei laisinkaan. Jeesus on taitava vetämään jostakin takin liepeestä tai kaulahuivista - saadakseen huomiota ja voidakseen ottaa huomaansa.

Kriittinen tutkiminen on hyvä, kunhan muistaa, että verkonpaikkaajan tehtävä ei ole repiä reikiä verkkoon, vaan parsia aukot. Tiedemies testaa arvionsa oikeaan osumista eikä suinkaan pyri sitä mitätöimään tai peittämään löytynyttä totuutta.

Johanneksen evankeliumi:
        5:39 Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta.

Ei totuus löydy opeista tai kirkon virheistä, vaan sitä kautta, että Kristus on Raamatun punainen lanka. Jeesuksen sukupuu ja syntykirja on esitetty Matt 1:1-17 sekä Luuk 3:23-38 ja siitä on hyvä jatkaa. Todetakseen kuinka vakaat ja todet Luojan ilmoitukset ovat.

Luukkaan evankeliumi:
        1:1 Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
        1:2 sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
        1:3 niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
        1:4 että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.

Minä olen aidosti kiinnostunut kirkon ja kristinuskon sisällöstä ja historiasta, olen aina ollut. Olen myös aina halunnut olla rehellinen uskossani ja mennä sinne, minne tutkimus minut vie. Uskon Jumalaan ja Jeesukseen, uskon syntien anteeksiantamiseen ja rakkauteen, uskon ikuiseen elämään. Se riittää minulle. Minun uskoni ei ole kiinni siitä, miten Raamattu on syntynyt ja miten varhaiskristityt ovat toimineet. Usko, toivo ja rakkaus - se on minun kristinuskoni.

Minä olen aidosti kiinnostunut kirkon ja kristinuskon sisällöstä ja historiasta, olen aina ollut. Olen myös aina halunnut olla rehellinen uskossani ja mennä sinne, minne tutkimus minut vie. Uskon Jumalaan ja Jeesukseen, uskon syntien anteeksiantamiseen ja rakkauteen, uskon ikuiseen elämään. Se riittää minulle. Minun uskoni ei ole kiinni siitä, miten Raamattu on syntynyt ja miten varhaiskristityt ovat toimineet. Usko, toivo ja rakkaus - se on minun kristinuskoni.

"Kaulahuivifin", kirjoitit: "Mikä riittää uskoville?" ja vastasit itse omalta osaltasi.

Tuo riittää. Käsittääkseni ei kellään tai kenessäkään oikeastaan ole sen enempää. Se riittää Jumalan edessä, siitä olen varma. Minun tilanteeni on paljolti kuvaamasi kaltainen myös. Olen asetettuna Jumalan eteen täydellisenä Kristuksessa. Jumalan uskollisuuden varassa olen.

Haastetta tuo ainakin minun kohdallani se, että kristilliselle seurakunnalle se ei tahdo riittää. Jonkun mukaan pitäisi olla sellainen ja toisen mukaan taas toisenlainen. Ja kun sanoo jotain erilaista, mihin on totuttu, niin poru siitä nousee. Mielelläni tietyissä tilanteissa sanon, että Raamattuhan on vain kokoelma kirjoja ja kirjeitä ja että Jeesus on se Sana. Vihastuvat siitä pyhät: "Oletko ateisti?"

Olen valmis kyseenalaistamaan jos vaikka itä - eihän se elämää kaada. Saatan myöntää, etten tiedä, onko Jumalaa olemassakaan, mutta ei sen ole väliäkään, sillä minulla on henkilökohtainen suhde isälliseen Isään, jonka asian tunnen sisäisesti. Voin vielä lisätä, että en tiedä, onko sekään totta vai onko se vain utooppinen kiinnekohta. Mutta ei sen väliä, sillä se joka tapauksessa toimii minun elämässäni. Tämä kyseenalaistaminen nostattaa varsinaisen "pyhän vihan" kuulijoissa.

Niinpä: persoona nimeltä Rakkaus synnyttää uskon, joka synnyttää elävään toivoon. Ja se toivo ei saata häpeään. Nähdäkseni kirkon tai seurakunnan suurin kompastuskivi on: lakiuskonto.
        Armo on suunniteltu syntisille ja sairaille, mutta omavanhurskaat tahtoisivat sen rajata täydellisille ja terveille. Niinikään "Jumala antaa aurinkonsa paistaa niin hyville kuin pahoillekin", mutta me kadehdimme menestyvää jumalatonta.

Synnin määrittelyssä ollaan minun mielestäni kovasti väärässä. Jumalallisen käsitysken mukaan kaikki se, (ja vain se), mikä ei ole uskosta on syntiä. (Siis myös ns. lain alla oleminen). Niinpä synti tehdään jo sydämessä, mikään asia ei itsessään ole syntiä. Toisekseen, eri ihmisille eri asiat ovat syntiä, jo edellisestäkin johtuen. Siis tuo armon ja rakkauden rajoittaminen on pahinta ja juuri siksi on sangen suuri kynnys ihmisille laitettu, olkoot kyseessä mikä seurakunta tahansa.

Kuitenkin mielestäni perusluterilaisuudessa kynnys on matalampi kuin muualla.

• NikkeliNappi

Kirjoituksesi on oman mielikuvituksesi tuote Marian evankeliumiksi :)
      Kuitenkin, todellisuudessa, on myös olemassa Marian Evankeliumi. Evankeliumeita on suuri määrä, niiden neljän lisäksi, jotka me olemme Raamattuumme ottaneet.

Se aito ja todellinen Marian Evankeliumi on luettavissa tässä linkissä, jos jotakin oikeasti kiinnostaa Marian Evankeliumi:

http://www.sacred-texts.com/chr/apo/marym.htm

• kaulahuivifin

Alkuperäinen Marian evankeliumi on hukassa. Tuossa on vain otteita siitä. Minä kirjoitin Marian evankeliumin uusiksi tämän päivän tiedon perusteella. Alkuperäistä Marian evankeliumia ei ole huolittu Raamattuun ja syyn huomaatte kun luette sen. Näin se tieto kehittyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      136
      1260
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      791
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      25
      521
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      506
    7. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      24
      500
    8. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      22
      467
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    10. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      461
    Aihe