Vapaa kuvaus

Aloituksia

162

Kommenttia

2982

  1. sama jurina hallitusta ja viranomaisia kohtaan.
    Täällä Ruotsissa vaaditaan jo hallituksen eroamista kun eivät ole toimineet riittävän nopeasti.
    Ulkoministeri meni kaikessa rauhassa teatteriin,
    joku toinen vietti jouluvapaatansa, Perssonilla itsellään taisi olla pitkien unien tarve ja olla höllötti kaikessa rauhassa kotonaan.

    Vasta nyt ovat ensimmäiset hallituksen järjestämät koneet matkalla hakemaan loukkaantuneita ruotsalaisia kotiin. Matkayhtiöt ja jotkut työnantajat, kuten Volvo, ovat lähettäneet ylimääräisiä koneita hakemaan ruotsalaisia. Yhteistyösopimus on myös mm Suomen, Norjan ja Saksan kanssa.

    Kun Suomi oli jo lähettänyt ensimmäiset koneet ja kenttäsairaaloita onnettomuuspaikoille, jahkaili Ruotsin hallitus vielä, eikä uskonut että tilanne on niin vakava kuin sanottiin.
  2. Suurista onnettomuuksista, "läheltäpiti"-tilanteista selvittyään, kuolemantapauksien jälkeen jne.
    ihminen alkaa miettiä viimeisiä, edeltäneitä hetkiä, viimeisiä sanoja ja puheita, jotka
    jälkikäteen tuntuvat niin kohtalon johdattamilta ja merkityksellisiltä.

    Itse olen muistellut viimeistä iltaa ystävieni seurassa hotellin ravintolassa.
    Olimme pukeutuneet parhaisiimme, Sriyanilla oli kaunis sari päällään, minulla sininen kaftaani
    ja molempien hiuksissa tuoksuvat aralian kukkaset.
    Ravintolassa oli "elävää musiikkia", trio kierteli pöydästä pöytään vieraita viihdyttämään.

    Sriyani halusi laulaa heidän kanssaan omalla kielellään ja muusikoista se oli erityisen mukavaa.
    Sriyani ja orkesteri säteilivät ja yhteistyö sujui loistavasti!
    Kiittelimme musiikkoja kädestä pitäen ja toivoimme
    että voisimme tavata seuraavalla kerralla kun palaamme Sri Lankalle.
    Heitä ei varmaankaan enää ole...

    Ravintolasta siirryimme uima-allasalueelle, missä oli kulttuuri-ilta.
    Kuu paistoi pimeässä illassa, soihdut valaisivat aluetta ja kuvastuivat veden pinnasta,
    "tulikärpäset" loistivat ja taustalla pimeässä pauhasi Intian valtameri, jossakin kaukana merellä tuikki kalastusveneitten valot, melkein olisi voinut kuvitella jonkun kaupungin valoiksi, niin paljon kalastusveneitä oli merellä.
    Katselimme sri lankalaista tanssiesitystä, soihtu-showta, pantomiiniä ym. ja nautimme lämpimästä illasta ja hyvänolon tunteesta...

    Profiilissani on mottona: Elä tänään, huomenna voi olla myöhäistä...
  3. Emme ole vieläkään saaneet yhteyttä sri lankalaisiin ystäviimme... Mutta jos tuo hyökyaalto pyyhki Sri Lankan etelärannikkoa pitkin, niin hotellia, missä asuin, ei enää ole. Mereen oli matkaa 10-15 m.

    Minulla oli kummallinen "kuulohäiriö" (tinnitus) hotellissa, uskoin sen johtuneen ilmastointilaitteitten huminasta.
    Kuulin erilaisia musiikkikappaleita! Pari päivää soi korvissani hyvin tunnettu, alkuperältään ruotsalainen, hengellinen sävelmä (O, store Gud) jonka mm Elvis on laulanut levylle!
    Kerroin hotellissa ystävilleni, että ei haittaa jos oikeasti saan tinnituksen, jos saan kuulla musiikkia koko ajan jonkin yksitoikkoisen äänen sijaan!
    Luin äsken laulun tekstin ja kylmät väreet kävi... Aivan kuin olisi saanut ennakkovaroituksen/muistutuksen jonkun suuremman voimista, vaikka en itseäni uskovaisena pidäkään.

    Kun tapasimme Estonian viimeisellä matkallaan ja äitini päivitteli laivan kokoa, niin sanoin että se on uiva ruumisarkku, siihen laivaan en koskaan menisi! Tokaisuni oli todempi kuin tarkoitinkaan.

    Pieneltä tuntuu matkalla hankkimani vaivat.
    Colombon lentokentällä sattui eräs matkustaja tönäisemään kantapäähäni kärryllään. Kantapäähän tuli haava ja jalkaterä turposi hetkessä elefantin jalan kokoiseksi ja muuttui "mustelmaksi". Eilen aamulla oli koko pohje turvoksissa ja hellä, pelkään että se on veritulppa, tavallinen vaiva pitkän lentomatkan jälkeen.

    Toinen matkamuisto on hiekkakirput, joita olen tuonut mukanani. Tuskin 1 mm:n kokoinen kärpänen, joka porautuu ihoon kuin punkki ja munii ihon alle.
    Nämä vaivat kyllä kestää kun tietää että henki vielä pihisee...
  4. Ellumari, kysyit tulinko vaalean ruskeaksi...

    Kolmen päivän päästä olin jo ruskea kuin piparkakku! Minä rusketun helposti ja väri on tummanruskea.
    Varjossa oli n 35 astetta.
    Iltapäivän auringossa ei voinut olla, se tuntui iholla niinkuin olisi puhaltannnut kuumaa ilmaa!
    Sri Lanka on hiukan päiväntasaajan pohjoispuolella, joten aurinko paistoi täysillä
    jo kahdeksan aikaan aamulla ja oli puolen päivän aikaan kohtisuoraan yläpuolella.

    Sri Lanka on rikas maa luonnonvarojen suhteen.
    Lähemmäksi maanpäällistä paratiisia tuskin pääsee!
    Ja se on sri lankalaisten onni.
    Jos ruokaa ei olisi luonnosta saatavissa niin runsaasti kuin siellä on, niin moni kuolisi varmasti nälkään!

    Kaunis maa, ihmiset ystävällisiä ja auttavaisia.
    Kontrastit valtavia, on kaatumaisillaan olevia hökkeleitä ja linnamaisia taloja vierekkäin.
    Lehmät, kutut, koirat ovat irrallaan liikenteen keskellä! "Liikenne" olisi pitkän jutun arvoinen,
    "tuk-tukin" kyytiin mennessä sai pistää silmät kiinni ja ristiä kätensä ja rukoilla että selviäisi hengissä!
    Tuk-tuk on kolmipyöräinen mopo-auto. 2-3 matkustajalle paikka takapenkillä.
    Se on nykyaikainen "riksha".

    Buddha-temppeleitä tuli nähtyä "muutama" :-) kappale! Sri lankalainen ystävättäreni on harras buddhisti
    ja hän halusi tietysti esitellä kauneimmat temppelit.
    Oltiin safarilla. Meitä tuli jeeppi hakemaan, mukana oli myös aseistettu vahti. Leopardit, krokodiilit ja pantteritädit ei ole leikin asia!

    Käytiin myös elefanttikodissa. Siellä oli n 60 elefanttia!! Oli liikuttavaa seurata kun elefantin poikanen juuttui yhdestä jalastaan parin kiven väliin uimaan mennessään ja kiljui hädissään. Isommat elefantit tulivat apuun ja lohduttamaan! Niin poikanen pääsi uimaan ja näyttää siltä että ihmislapset eivät ole poikkeus, mitä vedessä viihtymiseen tulee.

    Eräänä päivänä olimme veneretkellä. Alueella oli 7 saarta, yhdellä saarella oli temppeli ja kävimme sisällä katsomassa.
    Katselimme myös veneestämme kuinka katkarapujen kalastajat olivat taitavia. He liikkuivat katamaraaneilla, seisoivat toinen jalka katamaraanissa ja meloivat toisella jalalla, samalla kun käsittelivät verkkonippua ja heittivät veteen! Itse tahdon kaatua kun laitan housuja jalkaan ja on seistävä vähän aikaa yhdellä jalalla!
    Koruliikkeissä ja vaatekaupoissa asioimme tietysti. Ostin pari saria, pari kaftaania, joista toinen ommeltiin valitsemastani kankaasta, pari saronkia, puseroita ym.

    Hotellissa, missä asuimme, oli ensimmäisenä viikonloppuna erään nuoren parin häät.
    Voi, miten upealta häävieraat näyttivät! Toinen toistaan kauniimpaan sariin pukeutunutta naista
    ilmestyi paikalle. Minä vaan huokailin onnesta heitä katsellessani!

    Menee jonkun aikaa, ennenkuin on sulattanut kaikki matkan vaikutelmat. Mutta menen varmasti sinne uudestaan. Ehkäpä jo ensi vuonna ennen joulua.