Vapaa kuvaus

Aloituksia

162

Kommenttia

2982

1. Näin on. - Täytän 85 vuotta ja ajattelin, että elinaikaa ei ehkä ole paljoa jäljellä, hyvässä tapauksessa voin nähdä 100-vuotispäiväni. Kova lääkitys ja leikkaukset eivät ehkä ikääni pidentäisi, joten päätin kokeilla vieläkö voisin jarruttaa rappeutumistani omin keinoin. Ainakin diabetekseen on omat keinot riittäneet. - Lääkitys ei kuulemma artroosiin auta, ainoa keino on liikkua, joten jokapäiväiset lenkit säästä riippumatta ovat auttaneet minua. Lähden lenkille heti herättyäni, ennen aamiaista. - En ole vielä tarvinnut keppiä tai rollaattoria apuna.
  2. Minulla todettiin diabetes 2 v 2019. Lääkitys aloitettiin, mutta en kestänyt sitä.
    Puolen vuoden sinnittelyn jälkeen soitin diabeteshoitajalle, että olen lopettanut
    lääkkeen syönnin ja aion omilla valinnoillani korjata tämän vaivan.
    Niin teinkin. Siivosin kaapeista, jääkaapista, pakasteesta pois kaikki "kiusaukset".
    Ostoleivonnaisissa on piilosokeria, joten leivon kaiken ruokaleivän itse. Kahvileipää en tarvitse, enkä muutakaan makeaa, mehuja tai makeita jälkiruokia.

Liikkumista olen harrastanut päivittäin jo vuosikymmenet, joten liikuntaharrastus jatkuu
    vieläkin, vaikka minulla on samoja vaivoja, joista moni on kirjoittanut ja ollut leikkauksessa. Leikkausta on minullekin ehdotettu, mutta minulla ei taida olla tarpeeksi kärsivällisyyttä käydä läpi kuntoutusvaihe, kun olen vielä selvinnyt kaikesta omin voimin ilman apua.
    Senpä takia olen itse keksinyt omat ratkaisut nivelongelmiin. Siinä on hieman ylimääräistä puuhaa kun tämä mummu lähtee aamulenkille: Sääritukeni olen tehnyt vahvoista tukipolvisukista, joista leikkasin jalkaterät pois. Vetäisen ne sukanvarret tukemaan sääriä. Apteekista ostin elastiset polvisuojat, vetäisen ne polvia tukemaan. Kenkien sisällä on jalkojeni mukaan tehdyt pohjalliset. - Kun olen laittanut nämä varusteet, niin voin kävellä aivan normaalisti. Mutta niin pian kun riisun ne pois, niin kävely muuttuu laahaamiseksi ja polviin sattuu. -

Verisokeri on ollut aivan normaali. Käyn vuositarkastuksessa ja tähän asti on kaikki ollut OK,
    joten näillä mennään ja otetaan päivä kerrallaan.
  3. Hei Skillan! Kiva kuulla, että olet ollut reippaasti lenkillä! - Sama täällä. Päiväni alkaa aina aamulenkillä, sen jälkeen vasta aamiainen. Liike antaa energiaa. Minä löysin salasanani ja tulin katsomaan Suomi 24:lle, onko tuttuja nimimerkkejä. Laitoin nimimerkkisi hakuun, mutta tyhjää vedin. Anonyymejä kirjoittelijoita, mutta saatiin ketjuun aika paljon osallistujia ja ruodittiin mitä palstalla on tapahtunut viime aikoina. Minulle oli yllätys, että palstan henki oli muuttunut niin vihamieliseksi ja pilkalliseksi.
    Mutta jos päätettäisiin niinkuin meidän kunkkumme: käännetään lehteä ja jatketaan eteenpäin uudella innolla. Yksinäisille ihmisille nämä ikäihmisten palstat ovat kuitenkin kontakti toisiin vanhuksiin ja toisiltamme voisimme saada neuvoja ja vihjeitä tämän vanhana olon kestämiseen.

Tuosta lenkkeilystä vielä:
    Aloitin säännöllisen lenkkeilyn kun koronapandemia alkoi. Ajattelin, että jos eristäydyn asuntooni pidemmän aikaa, niin sitten en pääse liikkeelle ollenkaan. Niinpä päätin, etten anna laiskuudelle ja mukavuudenhalulle valtaa, vaan lähden lenkille jokaikinen aamu, ensin aivan lyhkäisille lenkeille vointini mukaan ja sitten pitemmälle. Kunto kasvaa nopeasti, kun ei anna periksi ensimmäisten treenikipujen takia. - Onhan minulla tietysti salaisia aseita, että pystyn nivelrikkoisilla polvilla ja kintuilla puolen tunnin lenkin vetämään. :)
    Olen leikannut tuki-polvisukista terät pois ja vedän ne ensin säärien suojaksi, siihen sitten nilkkasukat (joista olen leikannut kiristävät resorit pois). Polvien yli vedän elastiset polvisuojat, eli laitan luut nippuun. - Johan kelpaa kävellä kuin nuori tyttö! - Kun nämä varusteet otan pois ja istun vähän aikaa paikoillaan, niin liikun "hiihtämällä" paikasta toiseen. Leikkauksiin en ole vielä suostunut, koska toipumiseen menee mielestäni liikaa aikaa. Katsotaan, kuinka pitkälle kotikonstit tepsii. - Hyvää päivän jatkoa!