Vapaa kuvaus

Olen hyvää parisuhdetta arvostava uusiosinkku, jonkin verran elämää ja maailmaa nähnyt 60+ nainen. Joskus tunnen itseni vanhaksi, väsyneeksi ja/tai vihaiseksi. Useimmiten olen kuitenkin hyväntuulinen, optimistinen, positiivisesti elämään ja ihmisiin suhtautuva, pilke silmäkulmassa provosoiviakin ajatuksia ilmaan heittävä, innokas keskustelija.

En kuitenkaan koskaan tarkoituksella ilkeä tai pahantahtoinen, enkä katsele toisia alaspäin - paitsi useinkin fyysisesti pituuteni vuoksi.

PS: "En halua kertoa" -vastaus on mielestäni tylsä, mutta en osannut valita tarjotuista vaihtoehdoista.

Musiikkimakuni: vaihtelee tilanteen ja mielialan mukaan.

Jos voittaisin miljoonan: ajattelisin, että markkoina olisin hallinnut summan paremmin.

Vapaa-aikanani: liikun ulkona, uin, melon, luen, tapaan ystäviä, matkustelen, nautin hyvästä ruuasta, kokkaan, lojun (rankan työpäivän jälkeen) sohvalla ja katson televisiota, ajattelen, valokuvaan, opiskelen, kirjoitan ym.ym.

Elokuvat: katselen mielelläni monenlaisia elokuvia, useimmin eurooppalaisia. Esim. Almodovar on yksi lempiohjaajistani. Katson myös piirrettyjä.

Pukeudun: tilanteen mukaan. Niin että itse viihdyn ja erotun ympäristöstä riittävästi, ettei minua vahingossa ammuttaisi hirvenä metsässä tai luultaisi sohvatyynyksi sisätiloissa.

Postia voit halutessasi lähettää minulle osoitteeseen:

[email protected]

Facebook-kutsuihin en valitettavasti voi vastata, koska O-O:lla ei ole omaa fb-sivua.

Kotimaa: ---

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Messenger: [email protected]

Aloituksia

225

Kommenttia

5833

1. Rosaliiin kysyi, miten tulimme aloittaneeksi sohvasurffailun.

Omalla kohdallani siihen suuntaan lähteminen tapahtui vähitellen, melkein itsekseen. Vieraan perheen luona asuin kai ensimmäisen kerran kerran Lontoossa kielikurssin aikana. Se oli monella tapaa mielenkiintoinen jakso. Kun pääsin paremmin tutustumaan muutaman keskiluokkaisen brittiperheen elämään, opin monenlaista uutta. - Kun osallistuin keittiö- ym. puuhiin esim. astioita pesemällä, sain kutsuja pariin isäntäperheen ystävienkin kotiin, jos matkustaisin sinne uudelleen. Yksi pariskunta suunnitteli ehkä matkustavansa joskus tulevaisuudessa Suomeen minun vieraakseni.

(Astioita pesin todella mielelläni, kun lontoolaiset säästivät vettä ja pesivät kaikki astiat samassa astiapesuaineisessa vedessä. Astiat nostettiin pesurievulla tai harjalla pyyhkäisyn jälkeen suoraan tiskivedestä valumaan kuiviksi telineeseen tiskipöydälle; osa astioista voitiin myös kuivata sitten pesun jälkeen pyyhkeellä.)

Seuraavaksi tuli B + B -vaihtoehto Irlannissa matkustellessa ajankohtaiseksi puoliksi sattumalta, kun niitä oli paljon tarjolla. Jossain oli mainoskylttejä talojen edustalla ja turisti-infossa poiketessa saatiin aina monenlaista uutta mielenkiintoista tietoa paikallisista kuvioista.
    B + B -asumisesta olen saanut vuosien varrella monenlaisia kokemuksia viiden tähden hotellien luksustasosta ahtaaseen pikkuhuoneeseen, jossa matkalaukkua ei mahtunut avaamaan muualla kuin parisänkyyn päällä pienen pienessä huoneessa. "Bed and Breakfast" eli "vuode ja aamiainen" -majoituksessa tarjottiin myös erilaisia aamiaisia. Munakokkeli, paistetut pekoniviipaleet ja paahtoleipäviipaleet kuuluvat kai melkein aina brittiaamiaiseen teen tai murukahvin kera.

Työmatkoilla olin huomannut, että asun useimmiten mieluummin pienissä kotoisissa perhehotelleissa kuin viiden tähden luksuksesta nautiskellen. Tosin nekin ovat tarjonneet omat mielenkiintoiset elämyksessä.
  2. Nykyään jo Suomessakin seniori- ja myös muiden yhteisöllisten asuntojen rakentaminen yleistyy jatkuvasti. Esimerkiksi Helsingissä on monia senioriyhteisöjä, jotka rakennuttavat omistusasuntoja ja niissä on tiloja myös erilaisille palveluille, monissa myös asukkaiden harrastuksille. Yhdessä tekemistä on monenlaista. Jossain tehdään yhdessä ruokaa päivittäin ja jossain ruokatarjoilu ostetaan yrittäjäpalveluna joko valmiiden annosten toimittamisena tai yhteisötalon keittiössä valmistettuna.

Esimerkiksi Helsingin Jätkäsaaressa ja Kalasatamassa on käynnissä useita rakennushankkeita, Loppukiri, Aikalisä ja muita yhteisöjä, omistusasuntoja, vuokra-asuntoja ja senioripalvelukoteja. YIT, Skanska, Sato rakentavat ja osa vuokraakin asuntoja, samoin VVO.

Omassa yhteisöllisessä kotitalossamme asuu tällä hetkellä reilusti yli sata naapuria. Nuorin on kahden kuukauden ikäinen ja vanhin 85-vuotias. Kaikki viihtyvät ja useimmat osallistuvat erilaisiin yhteisöä hyödyttäviin tai viihdyttävin aktiviteetteihin. Jokainen kantaa oman kortensa kekoon, ja pääsemme tutustumaan monenlaisiin "maailmoihin" asiantuntijoiden opastuksella. Olohuoneessamme on astiat sadalle ruokailijalle ja syömme kouluvuoden aikana yleensä kolme kertaa viikossa isommalla tai pienemmällä joukolla. Olohuoneessa on usein myös taidenäyttelyitä, elokuvia varten projektori ja valkokangas, 10. kerroksessa kolme saunaa, takkahuone, parveke, terassi, viherhuone.

Askartelutiloissa on välineitä sekä miehisiin että naisellisiin puuhiin. Taitavat käsityöläiset tekevät monenmoista ja opastavat myös vähemmän taitavia. Mm. yhteisten tilojen värikkäiden käytävämattojen kutomiseen ovat osallistuneet sekä naiset että miehet suurella joukolla vuorotellen. Jokainen sai valita kutomansa pätkän kuteiden värit ja kuosin. Oma orkesterimme harjoittelee yhdessä ja esiintyy yleensä kaikissa juhlissamme. Välillä myös vierailijat esiintyvät yhteisessä olohuoneessamme, jossa on piano ja useimmiten myös flyygeli. Lapsille on omia leikkivälineitä ja tilaa leikkimiseen.

Itse olen todennut useampia kertoja, että nykyinen kotini ylittää unelmani. 55+ -talossa en olisi voinut viihtyä yhtä hyvin kuin yhteisössä, jossa on kaiken ikäisiä ihmisiä, jotka kaikki ovat valmiita osallistumaan ja auttamaan toisia.
  3. Lähiympäristössäni on melkoinen joukko koulutettuja ihmisiä, joista osa on läheisiä ystäviäkin. Kukaan heistä ei ole koskaan , ei ainakaan hiekkalaatikkovuosiensa jälkeen lyönyt ketään, eikä kukaan ole edes yrittänyt lyödä heitä. - Sama koskee kookkaita tai ainakin pitkiä miehiä. Kun pituus on kahden metrin huittuvilla, ei tarvitse ryhtyä uhoilemaan nyrkkien kanssa.

Itse olen joutunut nuoruusvuosina pari kertaa kohtaamaan agressiivisen ja uhkaavasti käyttäytyvän nuorisoryhmän, joka on vaatinut rahaa. Hirvitti, kun taskussa ei sattunut olemaan yhtään "irtorahaa", enkä olisi missään tapauksessa uskaltanut ottaa lompakkoa esille.

Kerran istuimme aviomieheni kanssa kalliolla Helsingissä ja lepäilimme kävelymatkan puolivälissä. Jouduimme luovuttamaan ja lähtemään liikkeelle, kun 10 - 13-vuotiaat pojat ryhtyivät hätyyttelemättä meitä. Uhosivat puhein vähän matkan päästä, käden ulottumattomissa ja jotkut heittelivät kiviäkin.

Harmitti monestakin syystä, mutta totesimme, ettei meillä ollut yhtään hyvää vaihtoehtoa. Pojat näkivät miten paljon (väki)valtaa heillä oli käytettävissä, emmekä me aikuisina voineet heille mitään. Kyllä ketutti. Monestakin syystä. Minä olin kaiken lisäksi raskaana ja miestäni olisi voitu syyttää väkivallan käyttämisestä lapsia kohtaan, jos jotain ikävää olisi tapahtunut.
  4. Lapinlahden Lähde esittelee ihastuttavaa sairaala-aluetta ja järjestää siellä monenlaisia tapahtumia. Tiedän, että sieltä on vuokrattu huoneistoja ainakin työhuoneiksi.

Helsinkiläiset ovat tehneet ja ovat jatkossakin valmiita tekemään töitä sen eteen, että tilat ja viehättävä puistoympäristö säilyisivät kaikkien ihmisten yhteisinä hyvinvointitiloina ja niitä voitaisiin hyödyntää yhdessä erilaisten tapahtumien järjestämisessä ja palveluita tarjoten. Teemoina ovat mm. kulttuuri ja mielen hyvinvointi. Toimintaan osallistuvat monet erilaiset järjestöt Stadin Slangista Suomen Mielenterveysseuraan, Pro Lapinlahti -yhdistyksestä vieraileviin teatteriryhmiin, erilaisiin taidekerhoihin, liikuntaryhmiin ym. ym. Nykyisin Lapinlahteen pääsee myös ilman lääkärin lähetettä. ;)

Kahvila on auki päivittäin ja erilaisia tapahtumia järjestetään usein. Suosittelen poikkeamista. - Netistä löytyy paljon ja monenlaista tietoa.

http://www.prolapinlahtiry.fi
    lapinlahdenlahde.fi
    http://lapinlahti.org

http://www.adressit.com/lapinlahden_lahde_kaupunkilaisille

http://mtkl.fi/lapinlahden-sairaalasta-kaikille-avoin-kulttuurin-taiteen-ja-mielen-hyvinvoinnin-keskus/

On uhka, että alue saatetaan myydä ja raha ratkaisee jatkossa alueen tulevaisuudesta ja saattaa sulkea portit uudelleen "tavallisilta kaupunkilaisilta". Ne, joita asia kiinnostaa, voivat halutessaan käydä allekirjoittamassa adressin tuossa yläpuolella mainitussa osoitteessa.

http://www.hel.fi/www/kv/fi/ajankohtaiset-hankkeet/talot-ja-tilat/lapinlahden-sairaala