Vapaa kuvaus

Moi! Olen pääkaupunkiseudulla asuva perheellinen (lapset tosin jo isoja) liberaali luonnontieteistä pitävä ateistiskeptikko; paljon lukeva ja paljon liikkuva darvinisti-evolutionisti. Ihminen pahimmasta päästä, jos kysytte kreationistipalstan jeesustelijoilta, mutta hehän eivät minua suinkaan tunne. Pidän kauneudesta, älykkyydestä, inhimillisyydestä, huumorista, luonnosta, eksotiikasta ja intiimistä tunnelmasta. Inhoan kvartaaliajattelua, epälojaaliutta, suvaitsemattomuutta, pinnallisuutta, itsekkyyttä, pröystäilyä, turhaa pönöttämistä, pokkurointia, laiskaa ajattelua, mielikuvituksettomuutta ja epärehellisyyttä. Olen täällä keskustelemassa, mutta saa minulle toki kirjoittaakin ([email protected]). Asiallisiin viesteihin saatan myös vastata. Keskusteluissa mieliaiheeni liittyvät luonnontieteisiin, erityisesti evoluutiobiologiaan sekä tieteiden ja uskontojen välisiin suhteisiin. Kreationismi on ehdottomasti rakkain viholliseni. Keskusteluissa arvostan fiksuja ihmisiä, joilla on mielipiteitä ja rohkeutta ja kykyä seistä perustellusti niiden takana ilman, että sortuvat epärehellisyyteen ja kyvyttömyyteen myöntää tarvittaessa erehtyneensä. Tyhmyyttä siedän vain rajallisesti, tahallista tyhmyyttä vielä vähemmän ja taikauskon sokaisemaa marttyrointia tai julistamista en juuri lainkaan. Minun kunnioitukseni ansaitaan; sitä ei tipu automaattisesti esim. uskonnolliselle vakaumukselle tai yhteiskunnalliselle statukselle. Tuo kunnioitus on kuitenkin kenelle tahansa mahdollista ansaita, en diskriminoi ketään. Minun puolestani keskustelu saa olla sävyltään tiukkaa, mutta edellytän kuitenkin rehellisyyttä; esim. nikkivarkaudet ovat kusipäisten raukkojen touhua. Että siis tällainen tapaus. Rempseää elämää - nauti siitä, koska se on ainoasi! Peace. Linkit: http://www.youtube.com/watch?v=D-ZUXyGWvJY, http://www.400monkeys.com/God/ Kotimaa: --- Koulutus: --- Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

339

Kommenttia

10048

1. >>No tiede-oppillahan on tehty tasan tarkkaan meille ruohonjuuritason kansalaisille selväksi se, että erilaiset ilmiöit ja niiden perimmäiset luonteet kuin myös erilaiset elävät olennot, niiden kehittyminen aina niiden käyttäytymistä myöten voidaan selittää tiede-opilla.>Ja kun voidaan selittää, niin tänä päivänä jokaisen kasvattajan tulisi viskata uskonto-oppi, joka opettaa niin aineellisten kuin henkistenkin lainalaisuuksien tuntemista, nurkkaan ja korvata se tiede-opilla. Eli uskonnollisuutta ei lapsi imisi ainakaan silloin äidinmaidosta.>Mitä tuohon äidinmaidosta imemiseen tulee, tunnen vanhempia, jotka uskovat Jumalaan, vaan se ei ole tae siitä, että lapset uskoisivat Jumalaan kaiken aikaa vaikka lienevät pienenä uskoneetkin.Tunnen perheitä, jossa vanhemmat eivät usko Jumalaan ja siitä huolimatta joku lapsista elämänsä jossain vaiheessa alkaa uskomaan Jumalaan.En imenyt itsekään uskoani Jumalaan äidinmaidosta, en rippikoulusta, en kouluopetuksesta enkä kirkon opetuksesta, koska en ollut pappienkaan vaikutuspiirissä.>Tosihuvitavalta minusta tuntuu uskontogeeninkin olemassaolo. Jos sellainen geeni on olemassa, niin minussa se odotteli vain milloin MINÄ herätäisin sen toimintaan. Ja kun herätin, en tiedä muuttuiko aivojeni serotoiini-dopamiinisuhde millään tavoin.
    Eli tuo geeni ei ole tuottanut minulle mitään hurmoksellisia kokemuksia.Kysyisinkin sinulta toimiiko tuo geeni esim. pop-konserteissa? Siellähän nuo kuuntelijat parhaimmillaan pyörtyilevät ja kirkuvat kuorossa ja jopa saattavat repiä idollinsa kappaleiksi jos pääsevät häneen käsiksi.>Olen itsekin ollut tiedeuskovainen.Herätin uskonnollisuusgeenini henkiin alkamalla ihmetellä Einsteinin lausetta: aine on tiivistynyttä energiaa, eli sitä mikä energia saa atomit kasaantumaan ihmisruumiiksi, aurinkokunniksi, galakseiksi jne.
    Ihmettely sai minut lukemaan ainakin parikymmentätuhatta sivua eri uskontoja ja hengellisyyttä käsitteleviä kirjoja.>Uskonto-oppi on pohjimmiltaan mielen tiedettä (ei siis lunnontiedettä), jonka opin ymmärtämisen perustus lepää mielentyyneydessä, eli hiljaisuuden merkityksen ymmärtämisessä.>Hiljaisuudessa olemisessa, kun kaikki aistit ovat off-tilassa, niin intuiitio astuu eläman kuvioihin mukaan, jota intuiitiota tapahtuu myös unitilassa. No tiedehän pitää unessa saatua ongelmaratkaisua vain aivojen tuotoksena.>Tiede ei ole pystynyt tähän päivään mennessä selvittämään esim. ruumiistapoistumiskokemuksiakaan, jossa kokemuksessa havaintokyky on valppaimmillaan aina ympäröiviä yksityiskohtia ja ympärillä olevien ihmisten sanoja myöten.
    Tuonkaltaisia ilmiöitä selitetään tieteemme taholta vain aivojen hapenpuutteesta johtuviksi ilmiöiksi.
    Uskonto-opissa ruumiista poistuminen on normaali tahdon tuottama ilmiö sen hallitsevalle.>Ehkä tieteenkin olisi aika alkaa selvitellä onko tiedon hankkiminen kaikesta olevaisesta ollut mahdollista ihmiselle muillakin tavoin jo kauan ennen meidän 300-vuotista länsimaista tiedettämmekin, jonka perustus lepäilee siinä tiedossa mitä yliopistojen opettajat oppilailleen ovat tuottaneet.Opetettu se on yliopistossakin opetettu.>Eli kysyisinkin sinulta kuinka evoluutio selittää sellaisen huipputietoisuuden olemassaolon, mikä ei tarvitse ollakseen olemassa ihmisaivoja?