Vapaa kuvaus

Moi! Olen pääkaupunkiseudulla asuva perheellinen (lapset tosin jo isoja) liberaali luonnontieteistä pitävä ateistiskeptikko; paljon lukeva ja paljon liikkuva darvinisti-evolutionisti. Ihminen pahimmasta päästä, jos kysytte kreationistipalstan jeesustelijoilta, mutta hehän eivät minua suinkaan tunne. Pidän kauneudesta, älykkyydestä, inhimillisyydestä, huumorista, luonnosta, eksotiikasta ja intiimistä tunnelmasta. Inhoan kvartaaliajattelua, epälojaaliutta, suvaitsemattomuutta, pinnallisuutta, itsekkyyttä, pröystäilyä, turhaa pönöttämistä, pokkurointia, laiskaa ajattelua, mielikuvituksettomuutta ja epärehellisyyttä. Olen täällä keskustelemassa, mutta saa minulle toki kirjoittaakin ([email protected]). Asiallisiin viesteihin saatan myös vastata. Keskusteluissa mieliaiheeni liittyvät luonnontieteisiin, erityisesti evoluutiobiologiaan sekä tieteiden ja uskontojen välisiin suhteisiin. Kreationismi on ehdottomasti rakkain viholliseni. Keskusteluissa arvostan fiksuja ihmisiä, joilla on mielipiteitä ja rohkeutta ja kykyä seistä perustellusti niiden takana ilman, että sortuvat epärehellisyyteen ja kyvyttömyyteen myöntää tarvittaessa erehtyneensä. Tyhmyyttä siedän vain rajallisesti, tahallista tyhmyyttä vielä vähemmän ja taikauskon sokaisemaa marttyrointia tai julistamista en juuri lainkaan. Minun kunnioitukseni ansaitaan; sitä ei tipu automaattisesti esim. uskonnolliselle vakaumukselle tai yhteiskunnalliselle statukselle. Tuo kunnioitus on kuitenkin kenelle tahansa mahdollista ansaita, en diskriminoi ketään. Minun puolestani keskustelu saa olla sävyltään tiukkaa, mutta edellytän kuitenkin rehellisyyttä; esim. nikkivarkaudet ovat kusipäisten raukkojen touhua. Että siis tällainen tapaus. Rempseää elämää - nauti siitä, koska se on ainoasi! Peace. Linkit: http://www.youtube.com/watch?v=D-ZUXyGWvJY, http://www.400monkeys.com/God/ Kotimaa: --- Koulutus: --- Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

339

Kommenttia

10048

1. Oletko vielä koululainen? Ainakin vaikutat siltä.

Tietysti koska se on tieteellinen - pidit sitten siitä tai et.

On itsestään selvää, että jokainen viime kädessä tekee itse valintansa mihin uskoo, mutta koulussa ei pidä opettaa mitä tahansa.

:D :D :D

Riippunee siitä, onko tuolla jotakin vaikutusta itse evoluutioteoriaan.

En vaan evoluutioteorian ydintä: luonnonvalinnan ja geneettisen muuntelun ohjaamaa muutosprosessia ja yhteistä alkuperää. Eikä teoria itsessään mitään todista vaan teoria on malli, jota havainnot tukevat. Jos ymmärtäisit jotakin tieteestä, niin tietäisit myös, että todistettuja asioita on vain matemaattisissa tieteissä.

Niin, kreationismi ja ID ovat tosiaankin puhdasta roskaa - ja niihin uskovat harvat tiedemiehet tässä mielessä pölkkypäitä. Toki tilanne muuttuu jos niiden pohjalta joskus voidaan muodostaa testattavissa ja falsifioitavissa oleva malli (=teoria). Nuo viittaamasi tiedemiehet ovat muuten hämmästyttävän usein luonnontieteiden - erityisesti biologian ja geologian - ulkopuolelta ja toinen vielä yleisempi ominaisuus heille on syvä uskonnollinen vakaumus. Muu evoluutiokritiikki on ainakin nykyisin lähinnä akateemista yksityiskohtien viilausta.

Älähän ala vetäytyä amatööriyden taakse - ei se äskenkään sinua estänyt julistamasta kovin varmalla äänenpainolla! Ei tämä minunkaan ammattiini suoraan liity, mutta asioista voi toki ottaa selvää muutenkin. Ja tuskin tuokaan tutkimus sinua oikeasti kiinnostaa - tuotahan sinun mukaasi ei edes tapahdu.

No, tuossa tiedot siitä alkuperäisestä julkaisusta, jossa siis kuvataan kuinka yksisoluinen viherlevä muutettiin monisoluiseksi.

Boraas, M. E. 1983. Predator induced evolution in chemostat culture. EOS. Transactions of the American Geophysical Union. 64:1102.

Lisää aiheesta ainakin:

Boraas 1983; Boraas et al. 1998; Evolution of multicellularity in a unicellular green alga.

Shikano, S., L. S. Luckinbill and Y. Kurihara. 1990. Changes of traits in a bacterial population associated with protozoal predation. Microbial Ecology. 20:75-84.

Kannattaa myös katsoa mitä Talk Origins sivustoilla löytyy aiheesta.
  2. Jos asiasta on vain yksi tieteellinen vaihtoehto, niin ehdottomasti kyllä: kreationismi ja ID-pelleily eivät perustu havaintoihin.

En tietenkään, mutta koulussa on tärkeämpääkin opetettavaa. Kirkot ja seurakunnat hoitakoot tuon uskontokasvatuksen, jos välttämättömäksi sen kokevat.

Sitä paitsi uskonnot, jos mitkä, ovat itsenäisen ajattelun esteenä.

Kemiallinen evoluutio ei kuulu evoluutioteoriaan, muilta osin perustuu tietoon t.s. evoluutioteoria ja siinä vaikuttavat tekijät ja sen perusteella johdettavissa oleva yhteinen alkuperä ovat kiistattomia. Toki kehityskulun yksityiskohdissa on tulkintaa, mutta se on jo sivuseikka itse asian kannalta.
  3. Ei julkisesti, mutta ei tarvitsekaan - tuon kuorrutuksen läpi näkemiseen ei ihmeitä tarvita.

Mutta väittää sen kykenevän tuottamaan rakenteita, joita luonnolliset prosessit eivät muka kykene. Joopajoo.

Kas kun mainitsitkin YEC:n ja OEC:n tässä yhteydessä...

Ei varmasti, mutta jos sanon, että raamatun vedenpaisumus on pelkkää perustelematonta hevonpaskaa, on sinulla suuria vaikeuksia pidätellä kiukkuasi ja vastaat kuitenkin, mutta mahdollisesti eri nimimerkillä :)

Ehkä, mutta ei yliluonnollisista selityksistä. Onko tuossa siis jokin ero?

Sehän ystävällistä - tuossa vain unohtuu se, että teillä ei ole mitään todellista perustetta väittää mitään biologista järjestelmää "luoduksi".

Ei ennen kuin te kaappikretiinit tulette julkisuuteen todellisen minänne kanssa :)

Evoluutioteoria on tiedettä, jota kretionismi ja piilokreationismi eli IDiotismi eivät ole.

Unohdat sujuvasti tieteenfilosofian lähtökohdat, mutta ethän sinä muutakaan voi :)

mieheksi) tekee suunnittelijan turhaksi aivan liian heppoisin perustein ja tätä opetetaan faktana lapsista asti. Ei osata erottaa maailmankuvallista historiantutkimusta tutkittavissa olevasta luonnontieteestä.>>

ID ei ole edelleenkään esittänyt ensimmäistäkään näyttöä suunnittelijasta eikä suunnittelusta. Äläkä laita sitä samaa potaskalinkkiä tähän, jota tuolla ylempänä jo käsitellään.

Ei niin, se on piilokreationismia, jonka tarkoituksena on ujuttaa uskonnollisia maailmanselityksiä tieteellisten paikalle. Uskonto on ID:n toinen aalto :)

Evoteoria on täysin eikä vain pohjimmiltaan naturalistinen - ja hyvä niin. Evoluutioteoriaan saa ja pitää suhtautua kriittisesti, mutta tieteen keinoin eikä valehtelemalla.

>

Totta.

Ehkä, mutta antaa tieteen selvittää se.

Niin, te olette ehkä tarvittaessa valmiimpia turvautumaan valehteluun ja kovempiinkin keinoihin asianne ajamiseksi.

No, en varmasti enää lue. Tuo potaska on ollut täällä jo ennenkin.