Kuinka moni pitää raamattua luonnontieteen oppikirjana?
Gallup
15
895
Vastaukset
- The Rat
Sanoisin että noin 300 000, joista puolet löytyy jenkkilästä ja toinen puoli pimeimmästä afrikasta.
Tämä on toki täysin hihasta vedetty arvio.- Homo kretinis
Löytyy täältä! Nimimerkkejä heillä kyllä on enemmän....
- "magpie"
Kun ajattelee kirjalla olevan jonkun sanoman, jota se haluaa ensisijaisesti kertoa, on kaikki kerrottu sen sanoman ehdoilla.
Näin kerronnassa on käytetty kulloinkin siihen sanomaan parhaiten sopivaa ilmaisutapaa.
Muiden muotoseikkojen valinnalla ei ole merkitystä.
Kun sinä etsit sellaista tietoa, joka ei ole kirjan tarkoituskaan sen lukemisen avulla tulla selvitetyksi, joudut tietysti pettymään.
Jos luonnontiede on meidän elämämme tarkoituksen selville ottamista, silloin Raamattu on myös luonnontieteellinen oppikirja niiden parhaasta päästä. - taas oho
Moni ei pidä luonnontieteen oppikirjana vaikka totuutena kylläkin ja se on eri asia. Esimerkiksi jos luet sanomalehdestä Tarja Halosen olevan presidenttiehdokkaana niin et toki pidä sanomalehteä minään oppikirjana.
- BUT
illuminatus kirjoitti:
Sanopas Late, onko raamattu kirjaimellinen totuus?
Henki tekee eläväksi.
- Ant1Ev0
Todistaako se, että Raamattu ei ole luonnontieteiden oppikirja jotakin evoluutiosta. Olemmeko me lähempänä evoluutio paradigman todistamisessa todeksi?
Raamattu ei kerro olevansa luonnontieteiden oppikirja, mutta sisältää historiallisia paikkoja, tapahtumia ja kuvauksia ihmisistä.
Raamatun tarkoitus on kertoa miksi yleensäkin on mitään olemassa, miksi ihminen on olemassa, mikä on ihmisen olemassa olon tarkoitus ja mikä on tulevaisuus. Raamattu kertoo myös jotakin Jumalan luonteesta ja tahdosta.
Lainaten Johannesta:
"21:25 On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa."
niin samoin Raamattu kerro kaikkea kaikesta.
Raamattu ei ole kaikenkattava luonnontieteen oppikirja, Raamattu ei kerro kaikkea kaikesta, vaan sen mikä on oleellisinta. Jotakin on annettu myös ihmisen tutkittavaksi.
Raamattu on tarkoitettu ottettavaksi todesta ja se on kirjoitettu totuudessa.
"19:35 Ja joka sen näki, on sen todistanut, ja hänen todistuksensa on tosi, ja hän tietää totta puhuvansa, että tekin uskoisitte. "(joh.)
"4:25 Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä."(Ef.)
"2:7 ja sitä varten minä olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu - minä puhun totta, en valhettele - pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa."(tim.)
"2:27 Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä."(1.joh.)
"1:16 Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa."(piet.)
1:1 Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
1:2 sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
1:3 niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
1:4 että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu. (luuk.)
Mitä Raamattu sanoo valheesta?:
"Saatana on ollut murhaaja alusta asti. Hän on kaukana totuudesta, se on hänelle vieras. Kun hän valehtelee, hän todella puhuu omiaan, sillä hän on valehtelija ja valheen isä."
Kristinuskossa Saatanaa pidetään Jumalan ja ihmisen vihollisena nro.1 ja tämä koski myös apostoleja ja Jeesusta.
ps. Ainoastaan Raamattuun uskovat kreationistit pitävät Raamatun Jumalaa luojana.- Täysi ateisti
Pelkkä "kyllä" olisi riittäänyt...
- tuhat miljoonaa
silmäparia. On myös koko joukko muitakin menetelmiä tajuttaa ympäristöä järjen kaapuun.
- Takametsän äijä
Terve,
Se ei ole suoranaisesti mikään luonnontieteen oppikirja. Se ei ole sen tehtäväkään. Mutta mitä tulee siihen mitä se meille kertoo esim. maailmankaikkeuden synnystä, maapallon ja elämän synnystä ja alkuperästä, tällöin meidän on syytä muistaa, että Luoja on sen meille ihmisille antanut opiksi. Joten suhtautukaamme siihen sillä asenteella.
Itse kyllä otan sen sisältämän sanoman kirjaimellisesti. Tähän liittyy valtavasti todisteita luonnosta mm. fossililöydöistä, jotka kertovat raakaa kieltä siitä, että jokin valtava katastrofi tuhosi pleistoseenikauden eläimet.
Mm. dinosaurusten katoaminen saa mielekkään selityksen Raamatun ilmoittamasta vedenpaisumuksesta samoin kuin mammuttien hautautuminen nykyisin ikiroutana olevaan Siperian maaperään.
Ja vielä alkumanner siis yksi ainoa katsokaa maapallon karttaa ja havaitkaa kuinka selvästi maanosat sopisivat toisiinsa kiinni, miten ne ovat irtautuneet toisistansa. Jälleen vedenpaisumus jälkikatastrofeineen tuo mielekkään selityksen tähänkin ilmiöön.- Tavoitteeton
>>Mm. dinosaurusten katoaminen saa mielekkään selityksen Raamatun ilmoittamasta vedenpaisumuksesta>samoin kuin mammuttien hautautuminen nykyisin ikiroutana olevaan Siperian maaperään.>Ja vielä alkumanner siis yksi ainoa katsokaa maapallon karttaa ja havaitkaa kuinka selvästi maanosat sopisivat toisiinsa kiinni, miten ne ovat irtautuneet toisistansa. Jälleen vedenpaisumus jälkikatastrofeineen tuo mielekkään selityksen tähänkin ilmiöön.
- jeesusteleva kiihko hihhuli...
"Kuinka moni pitää raamattua luonnontieteen oppikirjana?"
Minun kokemuksen mukaan lähes kaikki ateistit.
Hehän arvostelevat "aina" Raamattua siksi, koska heidän mielestään se ei ymmärrä mitään luonnosta ja selittää luonnon toiminnot huonosti, elikkä toisin sanoen on ateistin mukaan huono luonnontieteen oppikirja.Onko raamatun kuvaama vedenpaisumus mielestäsi tosiasiallinen historiallinen tapahtuma vai esim. pelkkä vertauskuva tms.?
Jos vastauksesi on kyllä, niin ainakin minun tulkintani on, että väität sitä tällöin (virheellisesti) myös luonnontieteelliseksi faktaksi - pidit raamattua sitten oppikirjana tai et.- jeesusteleva kiihko hihhuli...
illuminatus kirjoitti:
Onko raamatun kuvaama vedenpaisumus mielestäsi tosiasiallinen historiallinen tapahtuma vai esim. pelkkä vertauskuva tms.?
Jos vastauksesi on kyllä, niin ainakin minun tulkintani on, että väität sitä tällöin (virheellisesti) myös luonnontieteelliseksi faktaksi - pidit raamattua sitten oppikirjana tai et."Onko raamatun kuvaama vedenpaisumus mielestäsi tosiasiallinen historiallinen tapahtuma vai esim. pelkkä vertauskuva tms.?"
Minä en epäile Raamatun mukaisen vedenpaisumuksen olemassa oloa.
"Jos vastauksesi on kyllä, niin ainakin minun tulkintani on, että väität sitä tällöin (virheellisesti) myös luonnontieteelliseksi faktaksi - pidit raamattua sitten oppikirjana tai et."
Sanoisin ennemminkin historiallinen, ei luonnontieteellinen.
Mielestäni luonnontieteellinen olisi kyseessä, jos sielä tarkemmin kuvailtaisiin niitä mekanismeja, joilla homma etenee. - moi
illuminatus kirjoitti:
Onko raamatun kuvaama vedenpaisumus mielestäsi tosiasiallinen historiallinen tapahtuma vai esim. pelkkä vertauskuva tms.?
Jos vastauksesi on kyllä, niin ainakin minun tulkintani on, että väität sitä tällöin (virheellisesti) myös luonnontieteelliseksi faktaksi - pidit raamattua sitten oppikirjana tai et.Jumala itse on ainoa totuus.
Kaikki muu on osatotuuksia ja sisätävät vertauskuvalista myöhemmille sukupolville.
Kirjatotuus on Raamatunkin mukaan virheellistä.
Koskaanhan koko totuutta ei voi kirjoittaakaan.
Tämähän on varmasti selviö jokaiselle.
Siten jokainen kirja on puutteellinen, niin on Raamattukin.
Puutteiden laadussa on eroja.Niäin voi Raamatun puolustamisessa "mennä halpaan" pyrkimällä oikeaoppiseksi.
Raamatun tarkoitus kuitenkin on varjeltu Jumalan toimesta loppuun asti.
Näin olet yhtä oikeassa kritiikissäsi kuin vastustajasi on puolustaessaan.Tasapeli.
Vedenpaisumus on mahdollista olla sekä merkityksen kannalta tosi mutta täydellisen tulvan ehdoilla epätosi eli kuvaannollinen tapahtuma.
Raamatussa on tietty kaava jolla seurataan esikoisten sukuhaaraa. Tähän sukuhaaraan nähden
tulvakertomus voi olla täysin totta.
Jatkotapahtumatkin viittaavat juuri tähän suuntaan Raamatun kertomuksessa.
Sinne on siis laitettu kompia mukaan tarinaan koko matkalle.Niiden vuoksihan viisaat päätään juuri vaivaavat.Kaikki on osattava oikein jotta pysyy viisaskin mukana.
Jumalahan pitää ihmisviisutta hulluutena ja osoittaa sen kirjallaan.
Lopuksi Hän näyttää että mitä viisaampana ihminen itseään pitää sitä suurempana pellenä hän itsensä lopussa näyttää kaikille meille muille.Huumorintaju on myös Jumalan erikoisosaamisen alaa.Ja se ei kaikkia lopussa naurata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä617308Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1395090Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.253574Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai453336HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki132980Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1592247- 1082026
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m392025- 941741
- 1171636