Vapaa kuvaus

Aloituksia

341

Kommenttia

1289

1. ..maailmansotaa, en muista oliko vuosi 1912 vai 13, merenkurkussa ajoi karille ja upposi rahtilaiva Vestkust. Kuolleita oli muistaakseni yli 30 yhden pelastuessa kiipeämällä mastoon.

Muistan lukeneeni aluksesta jostain artikkelista joka käsitteli "huonon onnen"-aluksia. Muistaakseni Vestkustille oli tapahtunut 3 haveria ennen tätä viimeiseksi jäänyttä.

Muistanko oikein?
  2. ..IP-osoitetta enkä sillä tiedolla mitään tekisikään.

N.vuosi sitten silloinen historiapalstan sheriffi Jack White kirjoitti avauksen tänne:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4000000000000028&posting=22000000002863102

ja samaisessa keskusteluketjussa Jack White, sheriffi joka näkee valvomalleen palstalle kirjoittavien IP:t toteaa näin:

"no joo
    Kirjoittanut: JackWhite 2.4.2004 klo 10.22

Joillekin taitaa olla vähän vaikea ymmärtää, että säännöt koskevat kaikkia. Myönnän, että sanamiehen viestejä on poistettu eniten, mutta erittäin pätevästä syystä. EPÄASIALLISUUDESTA. Minä en poista viestejä mielipiteiden vuoksi, jos mielipiteet on esitetty asiallisesti! Sanamies ei tähän ole aina pystynyt.

Kuten olen jo sanonut 10 kertaa, teknisistä syistä, koko viestiketju saattaa kadota, jos poistan siitä viestejä. Tällöin useat asialliset kirjoitukset saattavat poistua. Tämä ei ole minun vikani, vaan sen, jonka vuoksi olen pakotettu poistamaan viestejä. Lisäksi poistin sanamiehen viestejä ainoastaan siitä syystä, että 80% niistä oli täysin asiattomia, lähes laittomia, joten poistin niitä kovalla kädellä. Ihmisen tulee itse pystyä näkemään mikä on fiksua ja mikä ei.

"Minussa jutussa on vahva poliittisen korrektiuden haju"----> =) et taida tietää mitä korrektius tarkoittaa =)

Kritisoin sitä, että eräs hlö täällä on kirjoittanut OMIIN viesteihinsä kannustusviestejä eri nikillä, kun ei ole muilta tukea saanut, minusta vähän lapsellista. Toinen, mitä kritisoin ehdottomasti, on viestien kirjoittaminen TOISEN nimimerkillä, mikä on jo tyhmyyden huippu.

Pyrin puolueettomuuteen, ja pahoittelen asiallisia valkoisen suomen kannattajia siitä, että viestejänne on poistunut. Se ei ole teidän vika, mutta ette te siitä minuakaan syyttää voi. Jos yksi keskustelija alkaa rettelöimään ja kirjoittelemaan todella alhaisia viestejä, siitä lopulta kärsii koko palsta.

Minä pyrin täyteen puolueettomuuteen. Jokaisella ON oikeus mielipiteeseen, kunhan sen voi perustella ja esittää kohtuullisen asialliseen sävyyn. Me kaikki pystymme tähän jos haluamme, harmi vain että osa meistä ei sitä taida haluta"

Tämänkaltainen pelle on tämä sa(ar)namies.
  3. ..tiedätkö, että nimimerkkisi on sama kuin roomalaisen sotapäällikön nimi?

Sanot: "Väite siitä, että puolet reservistä jätettiin kouluttamatta, koska pelättiin ns. punaisutta, on Ylikankaan päätelmä ja minusta huonosti perusteltu sellainen."

Kuinka niin huonosti perusteltu? Ylikankaan tutkimus perustuu lähteisiin. Olin asiasta tietoinen ennen Ylikankaan tutkimustakin, aivan yleisesti tiedossa oleva asia johon on viitattu ennen Ylikangastakin. Väite kuuluu seuraavasti: Ennen talvisotaa 1920-30 luvuilla puolustusvoimiin ei kutsuttu asepalvelukseen miehiä joiden taustoista "tiedettiin" heidän olevan vasemmistohenkisiä. Tätä tapahtui jo 20-luvulla mutta etenkin 30-luvulla. Miten se menikään erään todistajan mukaan Tampereella: "komeita poikia jotka ryhdikkäänä saapuivat kutsuntoihin mutta kaikki hylättiin ruununraakkeina". Eikä tuo ole Ylikangasta.

Talvisotaan lähdettäessä puute oli suurin sotaan liittyvästä varustuksesta, vaatetuksesta, tykistöstä ja sen vaatimasta ammustarpeesta. Miehistölle useissa varustusvarikoissa ei annettu muuta kuin kokardi päähineeseen merkkinä siitä, että kantaja on sotilas. Krh-varusteita käytössä ei lainkaan. Torjuntahävittäjä-kalusto vanhentunutta, uudenaikaisinta jo valmiiksi vanhentuneet Fokker-hävittäjät joilla edes jollain tavalla pystyttiin vihollisen ilma-armeijaa torjumaan. Maa oli ahdingossa.

Jos jostain ei ollut pulaa niin kivääreistä. Juu, olen lukenut, että miehistölle jaettiin jopa japanin sodan aikaisia berdaaneja joihin ei ollut ammuksia. Olen kuullut (omin korvin) myös miehiltä jotka YH:n aikana kävivät aseen hakemassa, että kiväärejä oli yli tarpeen. Puuttui vain hakijoita.

Olen sitä mieltä, että puolustukseen varatut määrärahat olivat liian niukat 30-luvulla ja se vaati paljon verta talvisodassa. Tämänkaltaista mielipidettä sanotaan jälkiviisaudeksi. Toisaalta voitaisiin (jälkiviisaasti) kysyä, tekikö 1920-30 aikojen valtiovalta kaikkensa, ettei sotaa syty?