Vapaa kuvaus

Aloituksia

14

Kommenttia

1602

1. kuvailemaasi urveloa miehenä pitää. Miehuus on jotain ihan muuta, "likka".
  2. "Uusissa alkoholi- ja tupakkalaissa on holhous aivan päivänselvää. Halutaan että henkilö x joka polttaa lopettaisi ja tehdään hommasta niin hankalaa ja oloa tukistetaan."

Minun tulkintani asiasta on aivan toinen. Tupakan ja alkoholin hankkiminen on melko helppoa, niitä saa kaupasta, huoltoasemilta ja kioskeista. Alkoholin käyttöä ei minusta ole millään tavalla hankaloitettu kuten väität. Tupakointikaan ei ole erityisen hankalaa, täytyy vain katsoa ettei altista ketään haluamattaan savulle.

"Muuten voitaisiin aivan hyvin esimerkiksi antaa ravintoloille lupa rakentaa osa pinta-alasta tupakointi sallittu -alueeksi."

No eikös ravintoloissa sitten tällaisia tupakointitiloja saa ollakin vai olenko käsittänyt aivan väärin? Ainakin niissä anniskelupaikoissa joissa minä olen ollut, on asiat niin järjestetty.

"Alkoholilait on Suomessa ankaria verrattuna keski- ja eteläeurooppaan ja valtaosaan maailman maista. Kaikki on lähestulkoon tehty vedoten alkoholiongelmaisiin."

Osaatko sanoa jotain kohtaa voimassaolevasta alkoholilaista, joka olisi säädetty nimenomaan alkoholiongelmaisia varten ja mitä vikaa ko. lainkohdassa sitten on?

Liikenteen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä oma lähteeni tässä:

"Vuonna 2000 liikenteen arvioitiin synnyttävän 28 prosenttia ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä, ja osuus on kasvamassa."

http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=10620&lan=fi

Pitkät työmatkat ovat yksi paljon käytetty perustelu oman auton käytölle. Ei siitä saisi kuitenkaan tulla itseohjautuva peruste. Kimppakyydit ovat suositeltavia, samoin asunnon etsiminen työpaikan läheltä tai työpaikan etsiminen asunnon läheltä mikäli vain mahdollista. Kun yksityisautoilu otetaan itsestäänselvänä lähtökohtana, tulee juuri tehtyä niitä valintoja, joilla sitten jälkikäteen sitä autoa perustellaan. Jos taas suunnittelee elämänsä autottomuuden lähtökohdasta, tulee todella harvoin tilanteita, jolloin sitä autoa sitten kumminkin tarvitsee. On muuten valtava säästö kotitaloudelle tuo autottomuus. Rahallisesti ja ajallisesti.