Vapaa kuvaus

Aloituksia

74

Kommenttia

141

1. Eiköhän kuule moni sairaus johdu siitä, että ihmiset eivät osaa syödä oikein joko tietämättömyyttään tai tahallaan. Jos edes ne jotka tosissaan haluavat laihtua, saavat oikeita neuvoja esim. ravintoterapeutilta, niin ennaltaehkäistään monet sairaudet, jotka sairaalaa "turhaan työllistävät".
  2. Päivittelempä taas tilannettani: puoli vuotta on taas vierähtänyt ja olen tähän mennessä siis ensin 10kk aikana lihonut 36kg, löytänyt apua sisätautien erikoislääkäri Jyrki Tauriolta ja saanut häneltä lääkityksen BED:seen eli Seranol 60mg/päivä.

Lääkärin ohjauksella olen saanut apua myös ravintoterapeutilta. Heidän tuellaan, neuvoilla ja tsempillä aloitin ENE-dietin maaliskuussa 2013. Eli erittäin niukkaenergisen dietin, joka tunnetaan myös nimellä VLCD eli very low calori diet, jossa päivittäinen kalorimäärä on 500kcal-799kcal. Eneilyä tuli vedettyä lääkärin erikoisluvalla sekä lääkärin ja ravintoterapeutin viikottaisessa valvonnassa poikkeuksellisen pitkä aika elikkä 20 viikkoa.

Sitten siirryttiin 7 viikon aikana asteittain noudattamaan 1200kcal/päivässä ruokavaliota, joka laadittiin yhdessä ravintoterapeutin kanssa, jotta tulee kaikkia kuitenkin tarpeeksi. 1200kcal/päivässä on todella pieni kalorimäärä, mutta minun tapauksessa kulutus oli 1400kcal-1300kcal/päivä, liikunnan estävien sairauksien takia.

Tällä 1200kcal/päivässä dietillä on nyt tullut oltua kaiken kaikkiaan 43 viikkoa. Ja paino on pudonnut viimeisen 1 vuoden ja 5 kuukauden aikana kaiken kaikkiaan 31 kiloa. =) Täydellinen painotavoite 60kg-62kg on enää 2,2kg:n-4,2kg:n päässä! =)

Ravintoterapeutti on ollut koko tuon puolentoista vuoden ajan tukena aluksi viikottain, sitten pari kertaa kuussa ja nyt noin kerran kuussa. Ilman hänen tukeaan ja käsittämättömän kovaa periksiantamattomuuttaan, en olisi urkakasta selvinnyt ollenkaan. Minulla kun ei ole ollut tukena ketään muuta kuin kissani hänen lisäkseen. Ja koko ajan olen ollut myös monivuotisella sairauslomalla, joka ei pahemmin ole helpottanut asiaa, kun esim. kipulääkkeet ovat välillä pysäyttäneet mahan toiminnan kokonaan pahimmillaan 6 päiväksi jne....

Muutama romahdus mahtuu matkalle tietenkin, totaalista käsistä karkaamista ei ole tapahtunut, mutta 1-5 päivän ahmintasessioita kuitenkin. Tosin nekään eivät ole olleet mitää katastrofaalisia, painoa on tullut pahimmillaan takaisin muutama kilo ja siitä on sitten saanut dietillä kärsiä monta viikkoa, että on lopulta taas päässyt samaan painoon kuin ennen tuota parin päivän ahmimista.

Niin kova työ on ollut, että se on jäänyt takaraivoon, ettei sitä halua heittää hukkaan. Eipä ihmeitä tarvitse tapahtua, kun ensimmäinen reaktio on automaattisesti, per**** minähän vedän kottikärryllisen kaikkein epäterveellisintä ruokaa ikänä. Onneksi kohtausta ei ole tullut ruokakaupassa, vaan kotona, niin on järki ehtinyt voittaa ennen kauppaan ehtimistä.

Nyt olen lisännyt diettiini kävelylenkit, joita on tullut vedeltyä joka viikko kesäkuun alusta lähtien. Tosin ennen kävelyn aloittamista ravintoterapeutti joutui jankuttamaan asiasta reilun puoli vuotta, että sain itseni liikkeelle....
  3. KYLLÄ EHDOTTOMASTI RAHA TEKEE ONNELLISEKSI!!!

Monella 100 ongelmasta 99 ratkeaisi rahalla. Raha ei tietenkään ole, eikä sen kuulu olla ratkaisu kaikkeen, mutta yleensä se ongelmat ratkaisee:

-"terveyttä ei voi ostaa" -> Ei niin, mutta RAHALLA PÄÄSEE PAREMPAAN HOITOON NOPEAMMIN. Eli periaatteessa kyllä voi.

-"rakkautta ei voi ostaa rahalla" -> Itseasiassa KYLLÄ VOI. Joko ihan vaan "yhden yön rakkautta" tai sitten rahan avulla voi löytää itselleen rakkauden köyhää helpommin. Ja tällä tarkoitan oikeata rakkautta.

KUMPAAN ITSE RAKASTUISIT HELPOMMIN:
    (sama henkilö eri rahatilanteessa)

KÖYHÄNÄ: masentunut ainaisista laskuista, joita ei tunnu saavan maksettavan, uupunut kaupassa miettimään jokaista ostosta rahan puutteen takia, ei ole koskaan varaa lähteä tuulettumaan edes miniristeilylle....

VAI

RIKKAANA: elämään kuuluu muutakin kuin ainaiset rahaongelmat, on paremmin varaa tehdä mitä haluaa, kuten matkustella ja harrastaa haluamaansa. On helpomaa olla onnellinen, kun ei tarvi jokaista ostosta miettiä, vaan voi käydä ruokakaupassa ja napata haluamaansa pastaa ostoskärryyn ilman hintavertailua ja sen halvimman valitsemista.

EN OLE KOSKAAN TAVANNUT YHTÄKÄÄN KÖYHÄÄ, JONKA MIELESTÄ RAHA EI TEKESI ONNELLISEKSI JA HELPOTTAISI ELÄMÄÄ!!! Tämä ei tarkoita, että ainoastaan raha tekisi onnelliseksi. Kyllä köyhäkin voi olla onnellinen ja rakastunut, mutta kukapa meistä ei haluaisi saada mahdollisuutta esim. viedä sairaana oleva lapsi suoraan yksityiselle lääkärille ilman odottelua? Köyhät kun joutuu lastenkin kanssa odottamaan useita tunteja terveyskeskuksissa....

OLEN TAVANNUT MONTA RIKASTA, JOKA ON SITÄ MIELTÄ, ETTEI RAHA TEE ONNELLISEKSI....

................ MUTTA YKSIKÄÄN HEISTÄ EI SILTI HALUA ANTAA RAHOJAAN KÖYHEMMILLE!!

Itkisitkö itse ennemmin yksin omassa jaguaarissasi vai ruuhkabussissa?
  4. Päivittelempä tilannettani taas, olen siis ketjun aloittaja: Lopulta maaliskuussa 2013 pääsin SISÄTAUTIEN ERIKOISLÄÄKÄRILLE BED-potilaaksi ja aloitin lääkehoidon hänen valvonnassaan. Hänen mielestään en ollut leikkauksen tarpeessa, vaikka ylipainoa oli viimeisen 10kk aikana kertynyt 36kg pelkällä syömisellä. Ennen tuota lihomista olin normaalipainossa.

Lisäksi tämä SISÄTAUTIEN ERIKOISLÄÄKÄRI ohjasi minut ravintoterapeutille sairaalaan sekä ENE-dieetille / VLCD-dieetille. Olin koko ajan ja olen edelleenkin sekä lääkärin että ravintoterapeutin valvonnassa sekä heihin molempiin hoitosuhteessa.

Lääkärin erikoisluvalla olin 20 viikkoa ENE-dietillä eli 500-800kcal/päivässä ENE-tuotteilla. Diettini keston pituus on erittäin poikkeuksellisen pitkä, eikä kenenkään missään nimessä pidä olla ENE-dietillä 2-3 viikkoa pidempään ilman lääkärin lupaa ja lääkärin luvallakin maksimiaika ENE-dietillä on normaalisti 12 viikkoa. Pitkä ENE-dietti voi aiheuttaa pahoja sairauksia kuten munuais- ja maksavikoja ja vaatii mm. verikokeissa käyntiä sen keston aikana.

Kesän 2013 aikana suunnittelimme ravintoterapeutin kanssa minulle parhaiten sopivinta jatkodiettiä ja opettelua normaaliin syömistapaan. Olen todella ronkeli, mutta onneksi kaikki ruokaryhmät (viljatuotteet, rasvat, maitotuotteet, lihat, kalat, marjat, kasvikset ja hedelmät) ovat niin laajoja käsitteitä, että jopa minä löysin sieltä itselleni hyvät vaihtoehdot.

Syksyllä 2013 aloin ravintoterapeutin avulla hitaasti vaihtaa ENEÄ normiruokaan. Hän oli laskenut, että minun tapauksessa 1200kcal/päivässä olisi hyvä jatkaa dieettiä normaalilla ruualla.

Nyt olen ollut 13 viikkoa tällä 1200kcal/päivässä normiruoka-dietillä. Ja painoni on aivan normaalipainon ylärajalla. =D JEE!!! Koska BMI:n normaalipaino minulle olisi 54kg-68kg, olemme ravintoterapeutin kanssa päättäneet että 60kg-62kg on minulle täydellinen paino ja siihen tähdätää.

Maaliskuun lopusta 2013 tähän päivään mennessä painoni on pudonnut 28,8kg. Eli keskimäärin 0,750kg viikossa. Ja tämän olen tehnyt pelkällä ruokavaliolla, koska en edelleenkään voi harrastaa mitään liikuntaa. Lisäksi olen tehnyt tämän pelkästään ravintoterapeutin tuella, koska minulla ei ole ketään läheisiä.

Yksi suurinpia onnistumiseni syitä on mielestäni se, etten missään vaiheessa suostunut ostamaan mitään "läskivaatteita". Se vaan on kylmä fakta, ettei kukaan meistä lähde kauppaan herkkuja ostelemaan ALASTI! Ja jollei vaatteet mahdu päälle, niin sitten ollaan kotona ja tilataan netin kautta ENE-tuotteet.
  5. Päivittelempä tilannettani taas, olen siis ketjun aloittaja: Lopulta maaliskuussa 2013 pääsin SISÄTAUTIEN ERIKOISLÄÄKÄRILLE BED-potilaaksi ja aloitin lääkehoidon hänen valvonnassaan. Hänen mielestään en ollut leikkauksen tarpeessa, vaikka ylipainoa oli viimeisen 10kk aikana kertynyt 36kg pelkällä syömisellä. Ennen tuota lihomista olin normaalipainossa.

Lisäksi tämä SISÄTAUTIEN ERIKOISLÄÄKÄRI ohjasi minut ravintoterapeutille sairaalaan sekä ENE-dieetille / VLCD-dieetille. Olin koko ajan ja olen edelleenkin sekä lääkärin että ravintoterapeutin valvonnassa sekä heihin molempiin hoitosuhteessa.

Lääkärin erikoisluvalla olin 20 viikkoa ENE-dietillä eli 500-800kcal/päivässä ENE-tuotteilla. Diettini keston pituus on erittäin poikkeuksellisen pitkä, eikä kenenkään missään nimessä pidä olla ENE-dietillä 2-3 viikkoa pidempään ilman lääkärin lupaa ja lääkärin luvallakin maksimiaika ENE-dietillä on normaalisti 12 viikkoa. Pitkä ENE-dietti voi aiheuttaa pahoja sairauksia kuten munuais- ja maksavikoja ja vaatii mm. verikokeissa käyntiä sen keston aikana.

Kesän 2013 aikana suunnittelimme ravintoterapeutin kanssa minulle parhaiten sopivinta jatkodiettiä ja opettelua normaaliin syömistapaan. Olen todella ronkeli, mutta onneksi kaikki ruokaryhmät (viljatuotteet, rasvat, maitotuotteet, lihat, kalat, marjat, kasvikset ja hedelmät) ovat niin laajoja käsitteitä, että jopa minä löysin sieltä itselleni hyvät vaihtoehdot.

Syksyllä 2013 aloin ravintoterapeutin avulla hitaasti vaihtaa ENEÄ normiruokaan. Hän oli laskenut, että minun tapauksessa 1200kcal/päivässä olisi hyvä jatkaa dieettiä normaalilla ruualla.

Nyt olen ollut 13 viikkoa tällä 1200kcal/päivässä normiruoka-dietillä. Ja painoni on aivan normaalipainon ylärajalla. =D JEE!!! Koska BMI:n normaalipaino minulle olisi 54kg-68kg, olemme ravintoterapeutin kanssa päättäneet että 60kg-62kg on minulle täydellinen paino ja siihen tähdätää.

Maaliskuun lopusta 2013 tähän päivään mennessä painoni on pudonnut 28,8kg. Eli keskimäärin 0,750kg viikossa. Ja tämän olen tehnyt pelkällä ruokavaliolla, koska en edelleenkään voi harrastaa mitään liikuntaa. Lisäksi olen tehnyt tämän pelkästään ravintoterapeutin tuella, koska minulla ei ole ketään läheisiä.

Yksi suurinpia onnistumiseni syitä on mielestäni se, etten missään vaiheessa suostunut ostamaan mitään "läskivaatteita". Se vaan on kylmä fakta, ettei kukaan meistä lähde kauppaan herkkuja ostelemaan ALASTI! Ja jollei vaatteet mahdu päälle, niin sitten ollaan kotona ja tilataan netin kautta ENE-tuotteet.
  6. Mun kissa vihaa autossa oloo, joten tässä mun vuasien kehittelyn tulos automatkalle:

-Ota mukaan joku toinen ihminen, niin homma sujuu sata miljoonaa kertaa helpommin.

-Vuoraa auton takapenkki muovikasseille, niin ettei vahinkopissa tai oksennus pilaa penkkejä. Muovipussit pysyy hyvin paikoillaan, kun tunget reunat penkin väleihin. Mikäli meet yksin niin tee tää myös repsikan penkille.

-Paa pyyhkeet muavipussien päälle extrasuojaks. Lisäks ne on helppo heittää menee, jos vaikka kissa pissaa tai oksentaa penkeille.

-Paa hiakkalaatikko takapenkin jalkatilaan repsikan paikan taakse, niin saat penkkiä siirtämällä "lukittua" hiakkalaatikon paikalleen.

-Tee kissojen kuljetuskopasta lämmin paikka esim. pyyhkeillä, varsinkin näin talvella tärkee juttu. Eikä kissaa saa jättää autoon pakkaseen eli musta et voi pitää ittelles mitää pissataukoo pidempää taukoo, varsinkin jos ulkona on kylmä. Jollet oo varma, että kuinka kylmä arvelet kissalla olevan autossa, niin se on sama kuin sulla pihalla shortsit ja t-paita päällä. Et sääkää kauaa ulkona halua seisoskella tolla vaatetuksella, jos on paljo pakkasta.

-Paa kissojen kopat takapenkille turvavöihin avauskohdat vastakkain ja ota niistä ovet pois. Kissat pääsee kulkeen kopasta toiseen, hiakkalaatikkoon jne.

-Ota mukaan talouspaperia ja vettä pulloon niin saat tarvittaessa suht helposti siivottua mm. oksennukset, hiekkalaatikon siivoomista varten muutama muavipussi ja hiakkalapio.

-Jos sun kissat oksentaa autossa, niin ruokailu matkan aikana ei välttämättä oo fiksua. Kesäaikana juominen on todella tärkeää! Mutta eläinlääkäriin soittamalla ne ILMASEKS kertoo, että kauanko kissa voi olla syömattä tai juomatta turvallisesti matkan aikana. Meinaan kyllähän kissat esim, ennen leikkaustakin on muutaman tunnin syömättä? Itte en oo matkustanu 3 tuntia pitempään kissojen kans, joten en uskalla ottaa kantaa.