Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
v.aari
v.aari
Liittynyt 15v sitten
96
aloitusta ·
5326
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Noiden+sanomiesi+kahden+vaihtoehdon+lisäksi+on+olemassa+myös+se+mahdollisuus,+että+eroaa+Adventtikirkosta,+koska+ei+usko+mitään+sen+kristinuskon+tapaistakaan.+Ja+pysyy+ihan+hyvissä+väleissä+ilman+mitään+katkeruuksia.+Ja+silti+se+on+vaikea+prosessi,+koska+joutuu+opettelemaan+sosiaalisesti+aivan+uuden+tavan+elää.
Kyllä+niitä+katkeriakin+on,+mutta+vähemmän+kuin+kuvittelet.+Olet+tuputtanut+tuota+katkeruutta+Bushmannille+lukemattomat+kerrat+ja+hän+on+vastannut,+että+kysymys+ei+ole+mistään+katkeruudesta.+Siitä+on+lähdettävä,+että+ihminen+tietää+itse+omat+tunteensa+ja+vaikuttimensa+paremmin+kuin+muut.
Tiedän+myös+tapauksia,+joissa+henkilö+on+eronnut+adventisteista+ja+siirtynyt+toiseen+minun+mielestäni+lähes+samanlaiseen+uskonnolliseen+vakaumukseen+ja+on+niin+perusteellisen+katkera+ja+myrkyllinen+vuosikymmeniä.+En+sano+tältäkään+osin+nimiä,+koska+se+olisi+minusta+epäkohteliasta.
06.12.2016 11:19
Minusta+on+ihan+helppoa+katsella+taivaan+lintuja+ja+kedon+kukkia+ja+nauttia+näkemästäni+kauneudesta,+aivan+ilman+että+tuntisin+pakottavaa+tarvetta+paritella+kaiken+näkemäni+kanssa.
05.12.2016 21:36
Sen+sijaan+on+aika+helppoa+kertoa+jälkeenpäin,+että+näinpä+enneunen+ja+tulkitsin+sen+aivan+oikein+ja+sepä+vain+toteutui+niinkuin+nakutettu!+Mitäs+sanotte,+siskot+ja+veikkoset?
05.12.2016 21:32
Tuo+muistuttaa+kovasti+vanhaa+buddhalaista+tarinaa+elefantista+ja+kolmesta+sokeasta+miehestä.
Viehättävä+vaihtoehto+jumaluuden+persoonien+ja+niiden+suhteiden+yksityiskohtia+koskevalle+kinastelulle.+Kiitos.
05.12.2016 21:29
Sydämen+kyllyytesi+on+tullut+noteeratuksi.
Arveletko,+että+vastaavasti+myös+heteroseksuaalit+ryhtyvät+konsertissa+julkisiin+seksipuuhiin?+Niinkö+itse+tekisit,+jos+olisi+tilaisuus?
05.12.2016 21:26
Käytännön+yhteisöllisyyden+määrä+vaihtelee+eri+uskonsuunnissa.
Nyrkkisääntö+on,+että+mitä+pienempi+porukka,+sitä+vahvempi+yhteisöllisyys.+Myös+erilaisuus+muihin+verrattuna+lisää+yhteisöllisyyttä.
05.12.2016 18:07
Konstantinus+ei+onnistunut+enää+tunkemaan+demonia+takaisin+laatikkoon.
Hän+huomasi+areiolaisuuden+tuomitsemisen+aiheuttavan+ristiriitoja+valtakunnan+sisällä+ja+halusi+lisätä+suvaitsevaisuutta.
Konstantinus+oli+"tunnustuksissaan"+täysin+opportunisti+ja+pragmaatikko.+Hän+vain+halusi+pitää+valtakuntansa+vahvana+ja+yhtenäisenä.
05.12.2016 18:03
Areiolaisuus+julistettiin+harhaopiksi+Nikean+ensimmäisessä+konsiilissa+vuonna+325+ja+sen+kutsui+koolle+keisari+Konstantinus.
Athanasioksen+uskontunnustus,+joka+on+merkittävin+areiolaisuutta+vastaan+suunnattu+argumentaatio,+ei+sisällä+yhtään+viittausta+Raamatun+teksteihin.+Siinä+vain+kategorisesti+paukutetaan+oppipykäliä+perustellen+sillä,+että+näin+se+vain+on.
Kolminaisuusoppia+onkin+vaikea+tutkia+Raamatun+avulla,+koska+koko+kolminaisuutta+ei+ole+Raamatussa+olemassakaan.+Matt+28:19+loppuosa+on+jälkeenpäin+lisätty.
05.12.2016 15:08
Tulkitsen+tämän+tarkoittavan,+että+et+tiedä+Raamatun+profetioista+juuri+mitään+ja+tuolla+typerällä+tekosyyllä+välttää+sen+paljastumisen.
05.12.2016 14:57
Linkin+ääkköset+haittasivat+taas.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yksikään_todellinen_skotti
05.12.2016 14:15
Sellainen+kaino+toivomus+minulla+olisi,+että+tähän+ketjuun+yritettäisiin+vastata+avauksen+kysymykseen.
Se,+kuinka+sekaisin+kukin+on+tai+kuka+tietää+kuinkakin+vähän+Raamatun+profetioista,+ovat+molemmat+aivan+eri+aihetta.+Avatkaa+oma+ketjunne+sekapäisyyskilpailulle+ja+raamattutietämättömyyksien+vertailuille.
Mitä+siis+pitäisi+tapahtua,+jotta+luopuisit+uskostasi+Jeesuksen+ylösnousemukseen?
05.12.2016 14:09
On+hyvin+merkitsevää+kysymyksen+kannalta,+onko+eroamaan+pyrkivä+henkilö+omasta+aloitteestaan+tullut+adventismin+piiriin+vai+perinyt+adventismin+vanhemmiltaan.
Myös+on+suuri+merkitys+sillä,+kuinka+kauan+on+ollut+jäsenenä.
Mitä+suurempi+osa+koko+elämänpiiristä+on+riippuvaista+adventisteista+ja+adventtiseurakunnasta,+sitä+vaikeampaa+on+eroaminen.+Se+ei+sinänsä+ole+erityisesti+adventismin+ominaisuus.
Adventismista+tekee+monia+muita+uskonsuuntia+vaikeammin+jätettävän+se,+että+sen+tapakulttuuri+poikkeaa+niin+monelta+osin+valtavirrasta.
Mutta+eipä+tuo+eroaminen+ole+kolmannen+polven+adventistillekaan+tekemätön+temppu.+Satun+tietämään+asian+erittäin+hyvin.
Joidenkin+tutkimusten+mukaan+vaikeus+on+suurimmillaan+toisen+polven+jäsenille.
05.12.2016 11:51
Tiettävästi+kuningatar+Kristina+ei+ollut+intersukupuolinen,+vaan+muuten+vain+luonteeltaan+ja+olemukseltaan+varsin+maskuliinen+nainen.
Asia+varmistui+aikoinaan,+kun+Kristinan+luuranko+kaivettiin+esiin+ja+tutkittiin+vuonna+1965.
Jostakin+syystä+kuitenkin+häntä+luultiin+heti+syntymän+jälkeen+ensin+poikalapseksi.+Siitä+annettiin+julkinen+ilmoitus+ja+ammuttiin+pojan+syntymää+tarkoittavat+kunnialaukaukset.+Miksi+näin+tarkkaan+ottaen+tapahtui,+sitä+ei+kai+tiedä+kukaan.
05.12.2016 11:18
Kiitos+selvemmästä+tyylistä.
Nykyään+meillä+on+Wikipedia+ja+monta+muuta+nopeaa+työkalua+Internetissä.+Aika+äkkiä+selviää+vaikkapa+se,+mitä+tarkoittaa+interseksuaalisuus.
Se+tarkoittaa+sitä,+että+lapsella+tai+muutenkin+henkilöllä+on+molempien+tavanomaisten+sukupuolien+ulkoisia+tunnusmerkkejä+niin+paljon,+että+sukupuolen+määrittäminen+niiden+perusteella+ei+käy+päinsä.
Näemmä+Wikipediassa+käytetään+termiä+intersukupuolisuus.+Pitääpä+minunkin+päivittää+sanastoni.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Intersukupuolisuus
Ilmiötä+on+länsimaissa+perinteisesti+pidetty+epämuodostumana+tai+häiriönä,+joka+pitää+korjata.+Nykyään+on+alkanut+vallata+alaa+toisenlainen+ajattelutapa,+jonka+mukaan+annetaan+lapsen+olla+se,+mikä+on+ja+antaa+hänen+itse+aikanaan+kertoa,+haluaako+hän+korjausta+jomman+kumman+perussukupuolen+edustajaksi.
Vaikka+tilastollisesti+ilmiö+on+harvinainen,+intersukupuolisia+on+kuitenkin+melko+joukko.+Heillä+on+omia+yhdistyksiä,+jotka+toimivat+vertaistukiverkostona+ja+asiallisen+informaation+jakajina.
Ja+onhan+näitä+sitten+monenlaisia+rajatapauksia,+joita+ei+niin+vain+luokitella.+Eikä+se+kai+ole+tarpeellistakaan.
Minusta+ihmisen+on+viisainta+hyväksyä+synnynnäiset+ominaisuutensa+ja+elää+sovussa+niiden+kanssa,+ainakin+jos+niissä+ei+ole+mitään,+mikä+on+omiaan+loukkaamaan+kenenkään+muun+vapauksia.
Minua+eivät+transvestiitit+häiritse.+Täällä+meillä+päin+on+pari+tapausta,+joita+näkee+toisinaan+kadulla+ja+kaupoissa.+Minä+näen+heissä+ennen+kaikkea+ihmisen,+joka+uskaltaa+ilmaista+sisäistä+minuuttaan+ulkoisella+olemuksellaan.
Miksi+erilaisuus+sitten+koetaan+niin+ärsyttävänä+ja+jopa+loukkaavana?+Ehkä+siinä+on+takana+pelko,+että+salliminen+johtaa+kaikkia+koskevaan+pakkoon.+Joillekin+on+vaikea+ymmärtää,+mitä+on+vapaus.
05.12.2016 09:52
Minulla+ei+ole+aavistustakaan,+mistä+olen+tämän+"arvon+herra"-tituleerauksen+saanut.
Minulle+ei+tarvitse+selitellä+pieniä+kirjoitusvirheitä.+Kuten+huomasit,+niitä+tulee+välillä+minullekin.+Kirjoitan+aika+nopeasti.+Miksi+kuvittelet,+että+olisin+moittinut+sellaisesta?
Minusta+näyttää+kovasti+siltä,+että+vastailet+minulle+viesteihin,+jotka+ovat+jonkun+muun+kirjottamia.+Sellaista+sattuu+näillä+palstoilla+toisinaan.
Voisitko+hiukan+avata,+mistä+kirjoittamisistani+olet+minulle+tuon+tärkeilijän+roolin+antanut?+Ja+mistä+mahdoit+olla+niin+pettynyt?
Kuningatar+Kristina+tosiaan+oli+aika+kova+jätkä+ollakseen+biologisesti+nainen.+Yöpöydälläni+on+kirja,+joka+kertoo+muun+muassa+hänestä.+Hän+eli+ennen+nykyisen+kemian+teollisuuden+aikoja.
Sitä+yritin+sanoa,+että+monenlainen+vaihtelu+sukupuoliominaisuuksissa+on+lajillemme+ominaista+ja+sitä+on+ollut+aina.+Luonto+ei+lue+Raamattua+eikä+noudata+siellä+annettuja+normeja.
Minä+en+paheksu+homoutta,+interseksuaalisuutta+enkä+transseksuaalisuutta.+Olkoon+kukin+se,+mikä+on+tai+jos+selväsi+kokee+joutuneensa+vääränlaiseen+kehoon,+olen+periaatteessa+tukemassa+toivottuja+korjauksia.
En+tiedä+sinun+valinnoistasi+muuta+kuin+olen+täällä+lukenut.+Se+ei+riitä+minkäänlaiseen+kannanottoon+minun+puoleltani.+Ole+mikä+olet.
04.12.2016 20:28
"Suuri+Taistelu"+on+erään+kirjan+suomenkielisen+laitoksen+nimi.+Tekijä+on+adventistien+keskuudessa+hyvin+tunnettu+ja+arvostettu+Ellen+G.+White.+Kirja+sisältää+tosin+aika+tavalla+myös+lainattua+aineistoa,+mutta+fiktiivinen+historian+täydentäminen+ja+tulevaisuuden+maalailu+on+aivan+hänen+omaa+tuotantoaan.
Kirjan+alkuperäinen+nimi+on+"Great+Controversy"+tai+pidempänä+"The+Great+Controversy+between+Christ+and+his+Angels+and+Satan+and+his+Angels".
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Great_Controversy_(book)
Kirjan+sisältöön+on+helppo+päästä+tutustumaan,+koska+se+on+netissä.
http://www.great-controversy.org/Finnish/
http://www.whiteestate.org/books/gc/gc.asp
04.12.2016 13:28
Kaikki+täällä+kirjoittavat+hahmot+ovat+oikeastaan+kuvitteellisia,+koska+tulemme+esiin+vain+tekstin+ja+kapeasti+valikoidun+tyylilajin+kautta.
Jos+tapaisimme+saman+pöydän+ääressä,+erilaisuudet+ja+ristiriidat+luultavasti+olisivat+paljon+miedomman+tuntuisia.
Minustakin+nimimerkki+iloinen+nauraja+harrastaa+provosointia.+En+ihan+ymmärrä,+minkälaista+keskustelua+tai+ajattelua+hän+yrittää+saada+aikaan+varsin+roisilla+ja+alkeellisella+tyylillään.+Mutta+se+ei+ole+uutisarvoinen+asia,+että+minä+en+jotakin+ymmärrä.
Ja+sinä+taas+itse+kerroit+provosoineesi.+Tarkoitin+teitä+molempia.+Nauraja+hyvin+luultavasti+esittää+tyylillisesti+hölmömpää+kuin+oikeasti+on+ja+sinä+taas+aivan+oman+kertomasi+mukaan+provosoit+tahallisen+tyhmällä+kommentilla.
04.12.2016 13:12
Minäkin+pyydän+anteeksi,+että+tulin+neuvoneeksi+pyhää+nokkeluuden+jumalatarta+Amazoonia.
Yritän+kitkeä+tämän+kauhistavan+synnin+ruumiistani+ja+sielustani.+Lupaan,+ettei+se+toistu+enää+koskaan,+paitsi+vahingossa.
04.12.2016 13:03
Voin+täältä+sivusta+hiukan+auttaa.+Minä+olen+nimittäin+lukenut+Raamatun,+toisin+kuin+useimmat+muut+täällä.+Olkaapa+siis+hyvät.
2+Kor+6:14–18+(vuoden+1938+käännös)
"Älkää+antautuko+kantamaan+vierasta+iestä+yhdessä+uskottomien+kanssa;+sillä+mitä+yhteistä+on+vanhurskaudella+ja+vääryydellä?+Tai+mitä+yhteyttä+on+valkeudella+ja+pimeydellä?+Ja+miten+sopivat+yhteen+Kristus+ja+Beliar?+Tai+mitä+yhteistä+osaa+uskovaisella+on+uskottoman+kanssa?++Ja+miten+soveltuvat+yhteen+Jumalan+temppeli+ja+epäjumalat?+Sillä+me+olemme+elävän+Jumalan+temppeli,+niinkuin+Jumala+on+sanonut:+'Minä+olen+heissä+asuva+ja+vaeltava+heidän+keskellään+ja+oleva+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani'.+Sentähden:+'Lähtekää+pois+heidän+keskeltänsä+ja+erotkaa+heistä,+sanoo+Herra,+älkääkä+saastaiseen+koskeko;+niin+minä+otan+teidät+huostaani+ja+olen+teidän+Isänne,+ja+te+tulette+minun+pojikseni+ja+tyttärikseni,+sanoo+Herra,+Kaikkivaltias'."
Sama+vuoden+1992+käännöksenä
"Älkää+ryhtykö+epäuskoisten+aisapariksi.+Mitä+tekemistä+on+keskenään+oikeudella+ja+vääryydellä,+mitä+yhteistä+on+valolla+ja+pimeydellä?+Voivatko+Kristus+ja+Beliar+olla+yhtä+mieltä?+Mikä+voi+liittää+uskovan+sellaiseen,+joka+ei+usko?+Miten+jumalien+kuvat+soveltuvat+Jumalan+temppeliin?+Mehän+olemme+elävän+Jumalan+temppeli,+niin+kuin+Jumala+on+sanonut:+'Minä+asetun+heidän+keskelleen+ja+vaellan+heidän+mukanaan.+Minä+olen+oleva+heidän+Jumalansa+ja+he+minun+kansani'.+Siksi+Herra+sanoo:+'Lähtekää+pois+heidän+joukostaan+ja+erotkaa+heistä+älkääkä+koskeko+mihinkään+saastaiseen,+niin+otan+teidät+vastaan+ja+olen+oleva+teidän+Isänne,+ja+te+olette+minun+poikiani+ja+tyttäriäni.+Näin+sanoo+Herra,+Kaikkivaltias'."
Oudon+tuntuinen+sana+Beliar+selitetään+1992+käännöksen+kommenteissa+näin:+"Beliar,+joka+on+johdettu+hyödyttömyyttä,+mitättömyyttä+tarkoittavasta+heprean+sanasta+,+on+tässä+Jumalan+vastustajan+nimitys."
Sanasta+tunnetaan+myös+kirjoitusasu+Belial.
https://en.wikipedia.org/wiki/Belial
Paavali+siteeraa+tuossa+kahdesti+pyhiä+kirjoituksia.+Ensimmäinen+teksti+voidaan+tulkita+lainatuksi+joko+3+Moos+26:11–12+tai+Hes+37:27.+Toinen+lainaus+on+hämärämpi.+Alkuosa+muistuttaa+kohtaa+Jes+52:11.+Loppuosa+on+vielä+vaikeampi+paikannettava.+Vaikuttaa+siltä,+että+Paavalin+Raamatussa+oli+kohtia,+jotka+eivät+sisälly+nykyiseen+Raamattuun+eivätkä+edes+tunnettuihin+apokryfikirjoihin.
Ies+on+vetämisen+tai+kantamisen+avuksi+tarkoitettu+laite.+Yhteinen+ies+on+sellainen,+jolla+härkäpari+kytketään+toisiinsa+vetämään+samaa+kuormaa.+Sana+muuten+taipuu+adessiivissa+"ikeellä"+eikä+"ieksellä".
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ies
Kysymys+on+luultavasti+yhteistyöstä+"harhaoppisten"+ja+muiden+uskontojen+tunnustujien+kanssa.+Jotkut+ovat+soveltaneet+tekstiä+uskonnollisen+toiminnan+lisäksi+myös+liiketoimintaan.+Se,+mihin+vedetään+"vääräuskoisuuden"+raja,+on+tietenkin+hämärä+ja+sen+joutuu+jokainen+tekstin+soveltaja+itse+päättämään.+Myös+jonkin+seurakunnan+virallisen+tulkinnan+noudattaminen+on+oma+päätös.+Vastuuta+mielipiteistään+ei+pääse+pakoon.
04.12.2016 12:45
Jumalaan+uskominen+ja+koulutustaso+korreloivat+selvän+negatiivisesti.+Ilmiö+on+moneen+kertaan+todennettu.
Siis+tilastollisesti,+mitä+enemmän+koulutusta,+sitä+vähemmän+Jumalaan+uskomista+ja+päinvastoin.
Koska+kysymys+on+tilastollisesta+asiasta,+on+olemassa+yksittäisiä+vastaesimerkkejä.+Ne+eivät+kuitenkaan+muuta+kokonaiskuvaa+mitenkään.
Ihmisen+yleistävä+leimaaminen+"tyhmäksi"+tai+"fiksuksi"+on+usein+harhaanjohtavaa.+Kaikilla+ihmisillä+on+vahvuuksia+ja+heikkouksia.+Jos+on+yhdessä+asiassa+tyhmä,+voi+olla+toisessa+asiassa+viisas.
Todellisuus+on+ikävystyttävä+ja+epäpopulistinen.
Ja+kiitos,+kerron,+että+minun+lääkitykseni+on+oikein+hyvällä+mallilla,+vaikka+erityisesti+minulta+ei+kysyttykään.+Lääkityksen+ottaminen+keskusteluun+tuolla+tavoin+merkitsee+käytännössä+sitä,+että+myöntää+hävinneensä+väittelyn.
04.12.2016 12:19
128 / 267