Mitä Raamattu todella opettaa homoudesta

adventismi

Vanhan testamentin Jumalan ohjeistuksissa on maininta, että mies ei saa olla miehen kanssa niin kuin ollaan naisen kanssa. Ristinkuoleman takia kaikki nämä muut lait ja säännöt kumoutuivat ja vain kymmenen käskyn laki jäi voimaan. Missä siis sanotaan, että homous olisi syntiä?

Uuden testamentin aikana ainoa Raamattu oli vanha testamentti ja Uuden testamentin ihmiset elivät vanhan lain perinnön alaisina. Se näkyy Uuden testamentin kirjoittajien ajatuksissa ja asenteissa. Jeesus ei kuitenkaan koskaan tuominnut homoseksuaalisuutta. Homoseksuaalisuutta ei edes mainita evankeliumeissa. Onko siis Uudessa testamentissa jokin kohta, joka yksiselitteisesti sanoo homoseksuaalisuuden olevan syntiä? Jos jonkun mielestä sellainen kohta Uudesta testamentista löytyy, niin kirjoittakoon sen vastauksena tähän ketjuun.

48

140

Vastaukset 48

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedoksikaikille

Käytä järkeäsi ja hajuaistia !!
      se persreiän runkkaus on ihnoittavaa ja haisee pahalle !
      Rakkaus ei ole persreiässä - huom! siellä on pskaa....

• JSK2016

Jeesus totesi yksikään lain kirjain ei katoa ennen kuin maat ja taivaat katoavat, Hän ei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään sen.

---

Matteuksen 5 Raamattu 1933/38 (R1933)

Kun hän näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä. Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä ja sanoi:

"Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen. Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä. Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan. Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden. Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan. Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman. Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta. Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.

Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä. Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi. Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

---

Uskoville tiedoksi: tehtävämme ei ole kytätä ja tuomita homoseksuaalisia ihmisiä, vaan rukoilla heidän puolestaan sillä hekin ovat Herran kädessä kuten kaikki muutkin ja kaikki mitä luotu on.

• adventisti

Met adventistit uskomme, että tuo laki tarkoittaa vain kymmentä käskyä. Ei muita lakeja. Muutenhan miehet tekisivät syntiä kun ajavat partansa??? Siitähän on laki Vanhassa testamentissa.

• Opistus
        adventisti kirjoitti:

Met adventistit uskomme, että tuo laki tarkoittaa vain kymmentä käskyä. Ei muita lakeja. Muutenhan miehet tekisivät syntiä kun ajavat partansa??? Siitähän on laki Vanhassa testamentissa.

Mistä muuten me sen tiedämme?
        Siis sen, että muilta osin Mooseksen kirjan lakeja ei tarvise noudattaa.

• Näin67

Luuletko, että alkuseurakunta hyväksyi minkäänlaista esiaviollisia suhteita? :/ Ei hyväksynyt.

• pyhpyhjapyh

Aloittaja ei kyllä ole mikään adventisti, kun tuollaisia kirjoittelee.

1. Kor. 6:9-11 "Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, EIVÄT MIESTEN KANSSA MAKAAVAT MIEHET, eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät. Tällaisia jotkut teistä olivat ennen, mutta nyt teidät on pesty puhtaiksi ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja Jumalamme Hengen voimasta."

Ei ole homoilijoilla asiaa pelastettujen joukkoon, elleivät lakkaa homoilemasta. Sitä paitsi homoseksi on 10 käskyn rikkomista.

• pyhpyhjapyh siteerasi 1 Kor 6:9-11.

Huomattakoon, että tekstissä on täysin rinnasteisena homouden kanssa vaikkapa ahneus ja pilkkaaminen.

Jostain syystä homoseksuaalisuus on poimittu tuosta paljon rankemmaksi jutuksi kuin muut listatut synnit.

• kysymykseen.vastaus

Ilmeisesti siksi, että siitähän nyt oli kyse. Kaikki vääryyshän kadottaa, mutta jos aloittaja olikin muihin asioihin nähden pitänyt kaikki käskyt, mutta homoudenkanssa kipuilee, niin ko. henkilö kohdisti asian paikalleen.

• Amazooni
        v.aari kirjoitti:

pyhpyhjapyh siteerasi 1 Kor 6:9-11.

Huomattakoon, että tekstissä on täysin rinnasteisena homouden kanssa vaikkapa ahneus ja pilkkaaminen.

Jostain syystä homoseksuaalisuus on poimittu tuosta paljon rankemmaksi jutuksi kuin muut listatut synnit.

Mitä v.aari ajattelee siitä seikasta, että hormoonit ovat nykyisin
        sekoitettu kemikaaleilla sun muilla niin täysin, että lapsesta
        on vaikeaa saada selvää näkemystä, onko poika vai tyttö?
        Tunnen Raamatun tuominnat ja siksi minulla on syyllisyyttä, kun
        homaan "homoissa" olevan molempien sukupuolien ominaisuuksia.
        Heillä on usein hienoja piirteitä, joita itse haluan kehittää.
        Omat kokemukseni ovat kehittäneet "miehisiä" piirteitäni.
        Sain ottaa vastuuta ja kantaa isän osaa äidin tukena kotona.
        Olen niistä ominaisuuksista tosi tyytyväinen!

• adventisti
        Amazooni kirjoitti:

Todella hyvä kommentti!

Jatkaisin vielä, että ihmistä muokkaa sekä ympäristö, että ruoan mukana saatavat kemikaalit, että saasteet ilmaan ja vesiin. Lisäksi lääketeollisuus kehittelee holtittomasti kemikaalikocktailejaan, joita saadaan jostakin kumman syystä kutsua lääkkeiksi. Mikä on näiden kaikkien vaikutus ihmisen perimään sukupolvien saatossa? Miten nämä muutokset vaikuttavat ihmisen homous-taipumuksiin? Kukaan ei tiedä sitä. Ihmisen on turha syyttää ketään homoudesta. Vain Jumala tietää totuuden.

• kerettiläinen-
        adventisti kirjoitti:

Todella hyvä kommentti!

Jatkaisin vielä, että ihmistä muokkaa sekä ympäristö, että ruoan mukana saatavat kemikaalit, että saasteet ilmaan ja vesiin. Lisäksi lääketeollisuus kehittelee holtittomasti kemikaalikocktailejaan, joita saadaan jostakin kumman syystä kutsua lääkkeiksi. Mikä on näiden kaikkien vaikutus ihmisen perimään sukupolvien saatossa? Miten nämä muutokset vaikuttavat ihmisen homous-taipumuksiin? Kukaan ei tiedä sitä. Ihmisen on turha syyttää ketään homoudesta. Vain Jumala tietää totuuden.

>> Ihmisen on turha syyttää ketään homoudesta. Vain Jumala tietää totuuden. <<

Samaa mieltä. Ja jos joku syntyy sellaisena, että hänellä on kummankin sukupuolen sukuelimet, niin kumpiko hän nyt sitten on? Ja onko hän itse tilaansa "syyllinen"? No ei tietenkään ole, mutta täytyy myöntää, että ovat nämä hämmentäviä asioita...

Itse koen, että monet homot ja transmiehet ovat jopa naismaisempia kuin itse olen ja jollain tapaa mielestäni "luonnottoman" naismaisia eli tällaisia "miespuolisia johanna tukiaisia"...

• Amazooni kirjoitti:

Homoseksuaalisuutta, interseksuaalisuutta ja transseksuaalisuutta on ollut aina. Ei siihen tarvita mitään nykyajan kemikaaleja.

Teollisten kemikaalien terveysvaikutuksia on toki syytä seurata ja säädellä niiden käyttöä haittojen torjumiseksi.

• Amazooni
        v.aari kirjoitti:

Homoseksuaalisuutta, interseksuaalisuutta ja transseksuaalisuutta on ollut aina. Ei siihen tarvita mitään nykyajan kemikaaleja.

Teollisten kemikaalien terveysvaikutuksia on toki syytä seurata ja säädellä niiden käyttöä haittojen torjumiseksi.

Petyin hirveästi tuosta vastauksesta! Se oli tosi julmaa!
        Varmuuteni ja uskoni, että homosesaalisuus on nykyajan
        kemiaalienseurausta, sai kvan kolhun.
        Tuntuu niin raskaalta ajatella, että ihminen voisi mieltyä
        sellaisiin luonnottomiin tapoihin!
        Mutta, jos .aari on itä mietä, niin...:-(

• Amazooni kirjoitti:

Petyin hirveästi tuosta vastauksesta! Se oli tosi julmaa!
        Varmuuteni ja uskoni, että homosesaalisuus on nykyajan
        kemiaalienseurausta, sai kvan kolhun.
        Tuntuu niin raskaalta ajatella, että ihminen voisi mieltyä
        sellaisiin luonnottomiin tapoihin!
        Mutta, jos .aari on itä mietä, niin...:-(

Ironia on vaikea tyylilaji. Jos tuon oli tarkoitus olla sitä, se oli aika heikko esitys.

Jos se oli vakavissaan tarkoittaen kirjoitettu, neuvon ottamaan enemmän vastuuta omista mielipiteistä.

• Amazooni
        v.aari kirjoitti:

Ironia on vaikea tyylilaji. Jos tuon oli tarkoitus olla sitä, se oli aika heikko esitys.

Jos se oli vakavissaan tarkoittaen kirjoitettu, neuvon ottamaan enemmän vastuuta omista mielipiteistä.

Tapaan hakeutua viisaampieni seuraan oppiakseni.
        Anteeksi, että tuli puhuteltua arvon korkeasti oppinutta herraa!

• Amazooni kirjoitti:

Tapaan hakeutua viisaampieni seuraan oppiakseni.
        Anteeksi, että tuli puhuteltua arvon korkeasti oppinutta herraa!

Minäkin pyydän anteeksi, että tulin neuvoneeksi pyhää nokkeluuden jumalatarta Amazoonia.

Yritän kitkeä tämän kauhistavan synnin ruumiistani ja sielustani. Lupaan, ettei se toistu enää koskaan, paitsi vahingossa.

• Amazooni
        v.aari kirjoitti:

Minäkin pyydän anteeksi, että tulin neuvoneeksi pyhää nokkeluuden jumalatarta Amazoonia.

Yritän kitkeä tämän kauhistavan synnin ruumiistani ja sielustani. Lupaan, ettei se toistu enää koskaan, paitsi vahingossa.

Arvon herrallakin tuntuu olevan vaikeuksia konekirjoituksen kanssa.
        Kirjoitusvirheeni johtuivat teknisistä syistä. Tiettynä aikoina vain osa
        kirjaimista tulee esille, toisinaan muuttuen isoiksi.

Amazoniksi kehityin niin pian, kun huomasin eron miesten ja naisten välillä.
        Pyhittäytymiseni=erottautumiseni kauaksi miehistä on varmistunut
        siitä lähtien. Tulee jatkumaan entistä perusteellumpana.

Sanavalmiudestani ja nokkeluudestani olen saanut kuulla lapsesta asti.
        Välistä epäonnistunutta, mutta harva syntyy mestarina.
        Harjoittelu muovaa mestariksi!

Mitä tulee vastuun ottamisesta omista mielipiteistään, niin
        omat vahvat mielipiteeni ovat olleet harhaanjohdettuja -
        tai sanoisinko, perustuneet tietoon vain osista tosiasioista.

Tällä aloituksella käsittelemme homoseksuaalisuutta.
        Aiemmin minulla oli siitä vain Raamatun tuomitseva käsitys.
        Mutta olen saanut myöhemmin tietoa mm. kemikaalien vaikutukseta.
        Lukenut jo lapsena kuningatar Kristiinan elämästä, joka
        sai minut ymmärtämään, että asioilla on useampia tekijöitä.

Vastuun saan kantaa vääristä valinnoista menneinä vuosina.
        Niitä en takaisin saa. Eikä minulla ole kokonaiskuvaa mistään!
        Mutta päätökseni saattoivat kuitenkin olla omiin olosuhteisiini
        oikeat valinnot antaen minulle haluamani seuraukset - silloin.
        Nyt ovat olosuhteet erilaiset ja olen oikaisemassa mielipiteitäni.
        Moni asia on pohdinnan alla - tietoisena vajaasta käsityskyvystäni.

Mitä sinun synteihisi tulee, niin se "rikkaruohojen kitkeminen"
        sielustasi tulee olemaan työsi alla vielä pienen ikuisuuden.
        Mutta niistähän saat hyvää lannoitetta viljelemillesi hedelmille!

• Amazooni kirjoitti:

Arvon herrallakin tuntuu olevan vaikeuksia konekirjoituksen kanssa.
        Kirjoitusvirheeni johtuivat teknisistä syistä. Tiettynä aikoina vain osa
        kirjaimista tulee esille, toisinaan muuttuen isoiksi.

Amazoniksi kehityin niin pian, kun huomasin eron miesten ja naisten välillä.
        Pyhittäytymiseni=erottautumiseni kauaksi miehistä on varmistunut
        siitä lähtien. Tulee jatkumaan entistä perusteellumpana.

Sanavalmiudestani ja nokkeluudestani olen saanut kuulla lapsesta asti.
        Välistä epäonnistunutta, mutta harva syntyy mestarina.
        Harjoittelu muovaa mestariksi!

Mitä tulee vastuun ottamisesta omista mielipiteistään, niin
        omat vahvat mielipiteeni ovat olleet harhaanjohdettuja -
        tai sanoisinko, perustuneet tietoon vain osista tosiasioista.

Tällä aloituksella käsittelemme homoseksuaalisuutta.
        Aiemmin minulla oli siitä vain Raamatun tuomitseva käsitys.
        Mutta olen saanut myöhemmin tietoa mm. kemikaalien vaikutukseta.
        Lukenut jo lapsena kuningatar Kristiinan elämästä, joka
        sai minut ymmärtämään, että asioilla on useampia tekijöitä.

Vastuun saan kantaa vääristä valinnoista menneinä vuosina.
        Niitä en takaisin saa. Eikä minulla ole kokonaiskuvaa mistään!
        Mutta päätökseni saattoivat kuitenkin olla omiin olosuhteisiini
        oikeat valinnot antaen minulle haluamani seuraukset - silloin.
        Nyt ovat olosuhteet erilaiset ja olen oikaisemassa mielipiteitäni.
        Moni asia on pohdinnan alla - tietoisena vajaasta käsityskyvystäni.

Mitä sinun synteihisi tulee, niin se "rikkaruohojen kitkeminen"
        sielustasi tulee olemaan työsi alla vielä pienen ikuisuuden.
        Mutta niistähän saat hyvää lannoitetta viljelemillesi hedelmille!

Minulla ei ole aavistustakaan, mistä olen tämän "arvon herra"-tituleerauksen saanut.

Minulle ei tarvitse selitellä pieniä kirjoitusvirheitä. Kuten huomasit, niitä tulee välillä minullekin. Kirjoitan aika nopeasti. Miksi kuvittelet, että olisin moittinut sellaisesta?

Minusta näyttää kovasti siltä, että vastailet minulle viesteihin, jotka ovat jonkun muun kirjottamia. Sellaista sattuu näillä palstoilla toisinaan.

Voisitko hiukan avata, mistä kirjoittamisistani olet minulle tuon tärkeilijän roolin antanut? Ja mistä mahdoit olla niin pettynyt?

Kuningatar Kristina tosiaan oli aika kova jätkä ollakseen biologisesti nainen. Yöpöydälläni on kirja, joka kertoo muun muassa hänestä. Hän eli ennen nykyisen kemian teollisuuden aikoja.

Sitä yritin sanoa, että monenlainen vaihtelu sukupuoliominaisuuksissa on lajillemme ominaista ja sitä on ollut aina. Luonto ei lue Raamattua eikä noudata siellä annettuja normeja.

Minä en paheksu homoutta, interseksuaalisuutta enkä transseksuaalisuutta. Olkoon kukin se, mikä on tai jos selväsi kokee joutuneensa vääränlaiseen kehoon, olen periaatteessa tukemassa toivottuja korjauksia.

En tiedä sinun valinnoistasi muuta kuin olen täällä lukenut. Se ei riitä minkäänlaiseen kannanottoon minun puoleltani. Ole mikä olet.

• Amazooni
        v.aari kirjoitti:

Minulla ei ole aavistustakaan, mistä olen tämän "arvon herra"-tituleerauksen saanut.

Minulle ei tarvitse selitellä pieniä kirjoitusvirheitä. Kuten huomasit, niitä tulee välillä minullekin. Kirjoitan aika nopeasti. Miksi kuvittelet, että olisin moittinut sellaisesta?

Minusta näyttää kovasti siltä, että vastailet minulle viesteihin, jotka ovat jonkun muun kirjottamia. Sellaista sattuu näillä palstoilla toisinaan.

Voisitko hiukan avata, mistä kirjoittamisistani olet minulle tuon tärkeilijän roolin antanut? Ja mistä mahdoit olla niin pettynyt?

Kuningatar Kristina tosiaan oli aika kova jätkä ollakseen biologisesti nainen. Yöpöydälläni on kirja, joka kertoo muun muassa hänestä. Hän eli ennen nykyisen kemian teollisuuden aikoja.

Sitä yritin sanoa, että monenlainen vaihtelu sukupuoliominaisuuksissa on lajillemme ominaista ja sitä on ollut aina. Luonto ei lue Raamattua eikä noudata siellä annettuja normeja.

Minä en paheksu homoutta, interseksuaalisuutta enkä transseksuaalisuutta. Olkoon kukin se, mikä on tai jos selväsi kokee joutuneensa vääränlaiseen kehoon, olen periaatteessa tukemassa toivottuja korjauksia.

En tiedä sinun valinnoistasi muuta kuin olen täällä lukenut. Se ei riitä minkäänlaiseen kannanottoon minun puoleltani. Ole mikä olet.

No niin. Yritän ottaa "lusikan kauniisti käteen", vaikka se on luonnollisesti
        luonteeni vastaista - vasenrintaiselle Amatzonille ja isonenäiselle Sibyllalle.

Ensiksi, minulla ovat seksuaaliset nimityket opiskelun alla.
        On googlattava "interseksuaalisuus". Tiedä, vaikka se olisi oma ryhmäni...

Toiseksi, olen nähnyt, mitä tuskaa sukupuolensa vaihtanut voi tuntea.
        Tässä tapauksssa nainen, joka heijasi sylissään vauvaa, tietäen,
        ettei itse koskaan kykenisi synnyttämään ilman kohtua.

Kirurgit eivät kymmeniä vuosia sitten kyenneet luomaan kohtua
        syntyisin miehen kehoon. Mies voi kaivata lasta yhtäläin kuin nainen.
        Se tuntui tosi julmalta, varsinkin, kun me "naiset" tunsimme outoja
        inhon väristyksiä katsoesamme säälien kanssasisartamme.

Tänä päivänä kuuluisuudet, kuten Kardashian-perheen isä,
        jonka kirurgt kykenivät muovaamaan lasta kantavaksi naiseksi,
        ovat paremmassa asemassa kuin eiliset kohtalosisarensa.
        Sillä seurauksella, että nuoret haluavat vaihtaa sukupuoltaan
        kuin vaatteita,joihin kyllästyvät.

Mitä kokemuksiini transseksuaalisiin tulee, niin
        he arvostvat todella naisen kehoa!
        Itse vain päätin lapsena, että en halua ikinä tulla "naiseksi",
        ennenkuin olen kypsynyt "ihmiseksi", jota itse arvostan.
        Transvestiitit ovat niitä "koreita kuoria", jotka osaltaan
        saivat minut päättämään sen. Pinnallisia "naisia".
        Toisten harhaan johtamista, kuten miesten vaatteisiin pukeutuva
        nainen. Väärän kuvan antaminen kielletään Raamatussa.

Kemikaalit vaikuttavat hormooneihin. Samoin kuin lääkeet.
        Niillä säännöstellään käytöstä ja olotilaa halutusti.
        Sivuvaikutuksia katsellaan "sormien välistä".

"Arvoisan herran" nimityksen annoin, koska arvelin sinun lukeneen
        muutakin kuin Raamattua ja ettet toteuta sitä huomioon ottamatta
        yhteiskunnan muuttuneita olosuhteita ja kehitystä.

Kunnioittavasti

• Amazooni
        Amazooni kirjoitti:

Kunnioittavasti

Unohdin mainita tärkeästä asiasta: luen kirjoituksesi neljällä välirivillä.
        Eli vedän omia johtopäätöksiäni ja sekoitan omia kokemuksiani niihin.
        Ei aina niin täsmääviä "koktaileja", mutta kiinnostavia käännöksiä...

• Amazooni kirjoitti:

Kunnioittavasti

Kiitos selvemmästä tyylistä.

Nykyään meillä on Wikipedia ja monta muuta nopeaa työkalua Internetissä. Aika äkkiä selviää vaikkapa se, mitä tarkoittaa interseksuaalisuus.

Se tarkoittaa sitä, että lapsella tai muutenkin henkilöllä on molempien tavanomaisten sukupuolien ulkoisia tunnusmerkkejä niin paljon, että sukupuolen määrittäminen niiden perusteella ei käy päinsä.

Näemmä Wikipediassa käytetään termiä intersukupuolisuus. Pitääpä minunkin päivittää sanastoni.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Intersukupuolisuus

Ilmiötä on länsimaissa perinteisesti pidetty epämuodostumana tai häiriönä, joka pitää korjata. Nykyään on alkanut vallata alaa toisenlainen ajattelutapa, jonka mukaan annetaan lapsen olla se, mikä on ja antaa hänen itse aikanaan kertoa, haluaako hän korjausta jomman kumman perussukupuolen edustajaksi.

Vaikka tilastollisesti ilmiö on harvinainen, intersukupuolisia on kuitenkin melko joukko. Heillä on omia yhdistyksiä, jotka toimivat vertaistukiverkostona ja asiallisen informaation jakajina.

Ja onhan näitä sitten monenlaisia rajatapauksia, joita ei niin vain luokitella. Eikä se kai ole tarpeellistakaan.

Minusta ihmisen on viisainta hyväksyä synnynnäiset ominaisuutensa ja elää sovussa niiden kanssa, ainakin jos niissä ei ole mitään, mikä on omiaan loukkaamaan kenenkään muun vapauksia.

Minua eivät transvestiitit häiritse. Täällä meillä päin on pari tapausta, joita näkee toisinaan kadulla ja kaupoissa. Minä näen heissä ennen kaikkea ihmisen, joka uskaltaa ilmaista sisäistä minuuttaan ulkoisella olemuksellaan.

Miksi erilaisuus sitten koetaan niin ärsyttävänä ja jopa loukkaavana? Ehkä siinä on takana pelko, että salliminen johtaa kaikkia koskevaan pakkoon. Joillekin on vaikea ymmärtää, mitä on vapaus.

• Amazooni
        v.aari kirjoitti:

Kiitos selvemmästä tyylistä.

Nykyään meillä on Wikipedia ja monta muuta nopeaa työkalua Internetissä. Aika äkkiä selviää vaikkapa se, mitä tarkoittaa interseksuaalisuus.

Se tarkoittaa sitä, että lapsella tai muutenkin henkilöllä on molempien tavanomaisten sukupuolien ulkoisia tunnusmerkkejä niin paljon, että sukupuolen määrittäminen niiden perusteella ei käy päinsä.

Näemmä Wikipediassa käytetään termiä intersukupuolisuus. Pitääpä minunkin päivittää sanastoni.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Intersukupuolisuus

Ilmiötä on länsimaissa perinteisesti pidetty epämuodostumana tai häiriönä, joka pitää korjata. Nykyään on alkanut vallata alaa toisenlainen ajattelutapa, jonka mukaan annetaan lapsen olla se, mikä on ja antaa hänen itse aikanaan kertoa, haluaako hän korjausta jomman kumman perussukupuolen edustajaksi.

Vaikka tilastollisesti ilmiö on harvinainen, intersukupuolisia on kuitenkin melko joukko. Heillä on omia yhdistyksiä, jotka toimivat vertaistukiverkostona ja asiallisen informaation jakajina.

Ja onhan näitä sitten monenlaisia rajatapauksia, joita ei niin vain luokitella. Eikä se kai ole tarpeellistakaan.

Minusta ihmisen on viisainta hyväksyä synnynnäiset ominaisuutensa ja elää sovussa niiden kanssa, ainakin jos niissä ei ole mitään, mikä on omiaan loukkaamaan kenenkään muun vapauksia.

Minua eivät transvestiitit häiritse. Täällä meillä päin on pari tapausta, joita näkee toisinaan kadulla ja kaupoissa. Minä näen heissä ennen kaikkea ihmisen, joka uskaltaa ilmaista sisäistä minuuttaan ulkoisella olemuksellaan.

Miksi erilaisuus sitten koetaan niin ärsyttävänä ja jopa loukkaavana? Ehkä siinä on takana pelko, että salliminen johtaa kaikkia koskevaan pakkoon. Joillekin on vaikea ymmärtää, mitä on vapaus.

Ei ole ensimmäinen kerta, että selvennät minulle asioita. Kiitoksia!
        Siis kuningatar Kristiina kuului intersukupuolisiin.
        Itse pidän itseäni hyvin miesmäisenä - taisteluhaluni tähden.
        Veljeni toteavat, että minusta on hyvin vaikeaa tehdä miestä.
        Siis pysyn vielä amatzoneissa.

Wikipedia on aika mukava, kun pitää mielessä, että
        kuka tahansa voi siellä riipustella - minäkin.
        En pidä wikin tietoa kiveen hakattuna.
        Google on tietysti sama juttu. Mutta apuna paljossa.

Nyt lähden "turhuuden markkioille".
        Hyvää päivänjatkoa pienille ja suurille!

• Amazooni kirjoitti:

Ei ole ensimmäinen kerta, että selvennät minulle asioita. Kiitoksia!
        Siis kuningatar Kristiina kuului intersukupuolisiin.
        Itse pidän itseäni hyvin miesmäisenä - taisteluhaluni tähden.
        Veljeni toteavat, että minusta on hyvin vaikeaa tehdä miestä.
        Siis pysyn vielä amatzoneissa.

Wikipedia on aika mukava, kun pitää mielessä, että
        kuka tahansa voi siellä riipustella - minäkin.
        En pidä wikin tietoa kiveen hakattuna.
        Google on tietysti sama juttu. Mutta apuna paljossa.

Nyt lähden "turhuuden markkioille".
        Hyvää päivänjatkoa pienille ja suurille!

Tiettävästi kuningatar Kristina ei ollut intersukupuolinen, vaan muuten vain luonteeltaan ja olemukseltaan varsin maskuliinen nainen.

Asia varmistui aikoinaan, kun Kristinan luuranko kaivettiin esiin ja tutkittiin vuonna 1965.

Jostakin syystä kuitenkin häntä luultiin heti syntymän jälkeen ensin poikalapseksi. Siitä annettiin julkinen ilmoitus ja ammuttiin pojan syntymää tarkoittavat kunnialaukaukset. Miksi näin tarkkaan ottaen tapahtui, sitä ei kai tiedä kukaan.

• kysynpävaan

Nykyisessä turmeltuneessa maailmassa ihmisillä on erilaisia taipumuksia, jotka eivät ole sopusoinnussa Raamatun eivätkä kristillisten periaateiden kanssa. Toisilla on muita suurempi kiusaus olla epärehellinen, kateellinen, ahne tai riitaisa. Nämä heikkoudet eivät kuitenkaan ole hyväksyttävissä kymmenen käskyn Jeesuksen vuorisaarnan ja apostolisen opetuksen valossa. Vastaavasti taipumus fyysiseen rakkauteen samaa sukupuolta olevan kanssa eli homoseksualismi on toisille luontaista. Apostoli Paavali kirjoittaa, miten ihmiset saattavat häpäistä omat ruumiinsa. Room. 1:24-27) Apostoli osoittaa, että näin käyttäydyttäessä tehdään sopimattomia jae 28) Homoseksualismi oli apostolisena aikana paikoitellen yleistä, koska Paavali muissakin kirjeissään varoittaa siitä. Hän osoittaa etteivät sellasen enempää kuin muidenkaan siveettömien tekojen harjoittajat voi periä Jumalan valtakuntaa 1. Kor. 6:8,10)
      Apostoli muistuttaa, että monet kristityiksi tulleet olivat harjoittaneet tällaisia epäsiveellisiä menoja. Ne olivat kuitenkin menneisyydessä ja saatu armosta anteeksi. Hän totesi: "Tällasia jotkut teistä olivat ennen,mutta nyt teidät on pesty puhtaiksi kastettu ja tehty pyhiksi ja vanhurskaiksi Herran Jeesuksen Kristusen nimessä ja meidän Jumalamme Hengen voimasta" Jumala ymmärtää ihmisen eri syistä johtuvat heikkoudet. Hän antaa niiden vuoksi tapahtuneet erehdykset anteeksi. Hänellä on myös voimaa niistä vapauttamiseen, parantumiseen ja siveellisesti puhtaaseen elämään. Onkin turvallista jättää elämä hänen käteensä. Herra haluaa antaa ihmiselle paremman ja rikkaamman elämän.

• homo-sapiens

Mistä tiedämme, että Paavali ei vain toistanut oman aikansa juutalaisia oppeja homoudesta? Miten voimme olla varmoja siitä, että Paavalin sana homoudesta oli Jumalasta eikä perinnäissäännöistä?

• Helluntailaisuus78y
        homo-sapiens kirjoitti:

Mistä tiedämme, että Paavali ei vain toistanut oman aikansa juutalaisia oppeja homoudesta? Miten voimme olla varmoja siitä, että Paavalin sana homoudesta oli Jumalasta eikä perinnäissäännöistä?

Jos me ei uskota koko Raamattuun, on turha uskoa mihinkään sen kohtaan, sillä nekin voivat olla yhtä hyvin harhaa.

• Helluntailaisuus78y kirjoitti:

Jos me ei uskota koko Raamattuun, on turha uskoa mihinkään sen kohtaan, sillä nekin voivat olla yhtä hyvin harhaa.

Sinäpä sen sanoit...

• pyhpyhjapyh
        homo-sapiens kirjoitti:

Koska se on Jumalan sanaa, vaikka sinä mitä muuta väittäisit.

• selväähän.se
        homo-sapiens kirjoitti:

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mieheksi ja naiseksi, sekä kyse oli siinä lisääntymisestä.
        Raamatun kieli rakkaudesta puhuu siemen jatkumosta, ja homot ja lepakot ei lisääny muutoin kun toisen sukupuolen avulla.

• homo-sapiens
        homo-sapiens kirjoitti:

Onhan se niin, että Raamatussa on paljon muutakin kuin Jumalan sanaa. Jos tarkastellaan Raamatun kokonaissanomaa, niin sieltähän tulee nimen omaan esille ihmisen rakkaus ihmiseen ja Jumalaan sekä Jumalan rakkaus. Kaikista korkeimmalla loistaa Jumalan rakkaus pelastussanoman muodossa. Kaikki, mitä Raamatussa lukee ei ole otettavissa todesta eikä todentotta yleistettävissä jokaiseen tapaukseen.

Tosiasiassa Paavalin kirjeet on kirjoitettu tietyille seurakunnille heidän ongelmissaan puhumalla heille kieltä ja käyttäen termonologiaa, jota he ymmärtävät. Jos homous-asiaa tutkii ilman keskiaikaisia ennakkoasenteita, Raamatusta ei toden totta löydy homoutta kieltävää rakkauden sanomaa. Sellaisen sanoman ja merkityksen saa Raamatulle annettua vain perinnäissääntöjen kautta. Perinnäissääntöjen, jotka tulevat siltä ajalta, jolloin kirkko käytti valtaansa kansaan erilaisin kielloin liittyen mm. ihmisen jokapäiväiseen elämään, kuten seksuaalisuuteen ja avioliittoon.

Kun Raamatun tulkinnassa vain yksi pilkun paikkakin voi perustella teologisen opinkohdan aivan päinvastaiseksi (vaikkei hebreassa pilkkuja käytettykään) kääntäjän maailmankuvan ja ennakkoasenteiden mukaan, niin eihän sitä mitenkään voi lähteä uskomaan, että koko Raamattu olisi oikein tulkittu.

Eikä tämä asia tästä miksikään muutu vaikka teillä olisi kuinka ennakkoon aivopestyinä omat uskomuksenne ja luulonne Raamatusta ja vaikka kuinka luulottelisitte olevanne oikeassa. Olisi parempi tunnustaa, että kaikesta ei voi olla oikeassa ja kaikesta ei voi olla varmuutta.

• Mitäihmet78u
        homo-sapiens kirjoitti:

Onhan se niin, että Raamatussa on paljon muutakin kuin Jumalan sanaa. Jos tarkastellaan Raamatun kokonaissanomaa, niin sieltähän tulee nimen omaan esille ihmisen rakkaus ihmiseen ja Jumalaan sekä Jumalan rakkaus. Kaikista korkeimmalla loistaa Jumalan rakkaus pelastussanoman muodossa. Kaikki, mitä Raamatussa lukee ei ole otettavissa todesta eikä todentotta yleistettävissä jokaiseen tapaukseen.

Tosiasiassa Paavalin kirjeet on kirjoitettu tietyille seurakunnille heidän ongelmissaan puhumalla heille kieltä ja käyttäen termonologiaa, jota he ymmärtävät. Jos homous-asiaa tutkii ilman keskiaikaisia ennakkoasenteita, Raamatusta ei toden totta löydy homoutta kieltävää rakkauden sanomaa. Sellaisen sanoman ja merkityksen saa Raamatulle annettua vain perinnäissääntöjen kautta. Perinnäissääntöjen, jotka tulevat siltä ajalta, jolloin kirkko käytti valtaansa kansaan erilaisin kielloin liittyen mm. ihmisen jokapäiväiseen elämään, kuten seksuaalisuuteen ja avioliittoon.

Kun Raamatun tulkinnassa vain yksi pilkun paikkakin voi perustella teologisen opinkohdan aivan päinvastaiseksi (vaikkei hebreassa pilkkuja käytettykään) kääntäjän maailmankuvan ja ennakkoasenteiden mukaan, niin eihän sitä mitenkään voi lähteä uskomaan, että koko Raamattu olisi oikein tulkittu.

Eikä tämä asia tästä miksikään muutu vaikka teillä olisi kuinka ennakkoon aivopestyinä omat uskomuksenne ja luulonne Raamatusta ja vaikka kuinka luulottelisitte olevanne oikeassa. Olisi parempi tunnustaa, että kaikesta ei voi olla oikeassa ja kaikesta ei voi olla varmuutta.

Kerropa minulle hyväksyikö alkuseurakunta vapaata seksin harjoittamista jäsentensä kesken? :/

• HomotHelvettiin

Jumala ei homoutta hyväksy. Näin sanoo Raamattu.

• juhaniio

Kysyisin, että kun evankeliumeissa ja apostolien teoissa ei kerrota homouden olevan syntiä, niin miksi ei? Sanoohan Paavali homovastaisuuden olevan osa evankeliumia! Valehteleeko Paavali? Valehtelevatko evankeliumit? Vai eikö evankeliumit kerrokaan evankeliumista.

• HomotHelvettiin

Homous syntiä, niin sanoo Raamattu.

• birdienam
        HomotHelvettiin kirjoitti:

Homous syntiä, niin sanoo Raamattu.

Raamattu sanoo myös lepakon olevan lintu.

• muna_vai_kana
        birdienam kirjoitti:

Raamattu sanoo myös lepakon olevan lintu.

Tulkintakysymys. Lintu-sanan kantasanana on yleisesti lentävää tarkoittava sana.

Muinaisgermaanit tituleerasivat saman kantasanan pohjalta lohikäärmettäkin, vaikka vierekkäin talitintin kanssa laitettuna määrättyjä eroja varmaan löytyy. Myös keskeisiä yhtäläisyyksiä. Kuten lepakonkin kanssa. Eli sanojen käyttöperiaatteet ovat olleet ensiksi käytännöllisiä ja kuvaavia. Teoreettisella ryhmittelemisellä on eri tavoitteet kun käytännön ryhmittelemisellä.

Lada on "teoreettisesti" auto, mutta käytännössä...?

Valas ei ole kala, mutta aika usein kuulee puhuttavan valaskalasta. Sitten on Australiassa vesinokkaeläin, jonka luokitteleminen birdienamin periaattein voi olla aika haastavaa. Ja jos siitä selviää, samoilta seuduilta tulee vastaa siiliversio, joka munii munia. Ei sekään tietty lintu ole, mutta onko siilikään. Siiliksi kuitenkin kätevintä tituleerata, jos se vaikka kuuluisi siilien kerhoihin jne. Ja hyvinkin närkästyisi linnuttelemisesta.

• pyhpyhjapyh

Synti on syntiä ja evankeliumin vastustamista.

• Hei_

Ihmiskunnan synnit ovat samat vuosituhannesta toiseen. Myös se että miesten on toisinaan välillä hankalaa olla ilman säännöllistä parisuhdetta. Pissavehkeistä kun hiplaamalla irtoaa mielihyvääkin monilla konsteilla. Ei ole pakko vagina olla että huipentuma seksuaalisessa kiihotuksessa saavutetaan huippuunsa ja yliseksuaalinen tilan pääsee paineistaan.
      Kukaan ei voi syntyä valmiiksi geeneissään syntiseksi tuomittuna, syntiin syntyä mistä ihmisellä ei olisi mahdollisuutta päästä.
      Homoseksuaalisuuden puolustus on moninainen. On kuitenkin viisasta että on rehellinen itselleen. Homosekuaalisuuden kokemukset ovat minusta jonkinlainen henkisen häiriötilan asia, ja siksi tavallisimmin miehillä ohimenevää. Kaikenlainen vaiva paranee usein tavallisesti. Saattaa olla moninaisia syitä miksi parisuhde on estynyt toistaiseksi. Miehet toisinaan saattavat kokeilla homoseksuaalista tapaa, ja havaita heti ettei homma olekaan itselle mieluista puuhaa. Monin tavoin kiusattu ihminen on, ja pahat henkivallat aiheuttavat uskovaisillekin ajoittain kiusauksia.
      Kiusaukset kuuluvat kuitenkin ihmisen elämään ajoittain.
      Homoseksuaalisuuden suorittaminen on luonnotonta kuitenkin.
      Vapaa pornografia aiheuttaa nuorille vaikeita tunnevammoja, ja saavat aikuisemmankin ihmisen joskus levottomaksi. Pornografiassa ei mitään kaunista ole, on mahdollisimman rumaksi kaikenlainen mahdollinen tehty pornon maksimoinnissa. Kun ihminen luopuu seksuaalisista korvikkeistaan, voi parisuhdekin sitten kilahtaa paikoilleen itsestään, ja elämänkumppani ns. normaalissa missiossa tapahtua. _; Kukaan ei voi jäädä synteihinsä leimatuksi; Matt 7:1, kun synnistä luopuu.
      Elämä Jumalan Hengen yhteydessä tekee vastanmieliseksi synnin joka olisikin ollut mieluista puuhaa joskus. Eli kerta muutama korviketta ei miehestä homoakaan tee.
      Vakiintuneet tavat saattavat piintyä hankalammaksi irroittautua.
      Homoseksuaalinen metodi ei ole Jumalalle mieluinen asia alla olevan Raamatunkohtien mukaan, ja siksi ihminen onnistuu rakkaudessa vain vastakkaisen sukupuolen kanssa. Homoseksuaalinen missio onkin tavallisesti itsekkäiden himojen tyydytystä, -ei rakkautta vaikka kaveri mieluinen olisikin.
      Homoseksuaalisuuden puolustus ns. normaalina tapana aiheuttaa sitä että kun nuoret kokevat ihmisen elämään normaaleja kiusauksia, ryhtyvät sitten syyttä suotta pitämään itseänsä "homona." On viisasta siis olla luulematta itseänsä ns. homoksi, vaikka sellainen homotempun tekisikin.

Kyllä Raamattu selväsanainen on homoseksisuuden suhteen;
      > Raamattu suhtautuu homoseksuaalisuuteen ehdottoman kielteisesti;
      - 1 Moos 19:4-10,3 Moos 18:22,20:13, Room 1:24-28, 1 Tim 1:8-11, Juud 7-8, 1 Kor 6:9.
      Jumalan 10-käskyn synnin opettava laki joka on kaikkina aikoina voimassa opettaa mikä on syntiä, Room 3:20,31; Matt 5: 17-18, Luuk 16:17, Jaak 2:10-12, Room 13:8-10) ja laki sanoo himosta: "Älä himoitse" sekä avioliiton ulkopuolisista suhteista "Älä tee huorin." (Rooom 7:7)

Kun kristitty vaeltaa Jumalan yhtyedessä "hengessä" hän ei toteuta lihan himoja; 1 Joh 2: 16-17, Gal 5: 16, Room 6: 12, Gal 5:24, Ef 2:3, 1 Piet 2:11,4:1-3, 2 Tim 2:22, Tiit 3:3, 2 Piet 1:4, 3:3, Juud 16-18, 1 Tess 4:4-5, Jaak 1:14, 4:2, Mark 4:19, Room 13:14, Tiit 2:11-12, Gal5:17.

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• Lisäys; edelliseeni;

Liikaa saippuasaroja katselleiden ilman hyvää kotikasvatusta jääneiden naisten jutut ovat tänään usein kammottavaa kuultavaa, kun naisten mustavalkoinen mielikuvitus asiayhteydessä leimaa ihmisiä naisten mielikuvissa. Miehet muuttuvat usein naisten mielikuvissa mustavalkoisesti homoiksi tai ei homoiksi. Lastenvaunuja lykkivien naisten puheet eivät pysy oman ukon vyötäröillä, ja oman perheen asioissa.
      Poikamiehet eivät toisinaan jää vaille naisten laitonta kielenkäyttöä. EI tarvitse nainenkaan aina olla kun ihminen syyllistää toista ihmistä omien enakkoluulojensa mukaan. Elämme niitä aikoja että panettelut ja herjaamiset ovat mieluisaa arkipäivän puuhaa, jossa ei omia vikoja ja erehdyksiä koskaan nähdä, mutta kaikenlainen syyllisyys ja turhautuma siirretään jonkin muun tahon syyksi.
      2 Tim 3-

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• adventismi

Moni tuntuu perustelevan homovastaisuuttaan avioliiton ulkopuolisen elämän kieltävällä tekstillä. Mutta jos homopari on liitossa keskenään eivätkä harrasta suhteensa ulkopuolisia suhteita, niin monien perusteilta putoaa näiltä osin pohja pois. Sitäpaitsi avioliitto on kirkon keksintöä, ei Jumalan.

• no_comments

Suollat pötyhömppää.

• pyhpyhjapyh

Avioliitto on JUMALAN asetus. Sinun valheesi ei merkitse mitään. Homoilu on syntiä vaikka mitä muuta väittäisit.

• siunauksesta.kyse

homopelit eivät liisäänny, siksi sellaista liittosuhdetta ei ole, mikä olisi raamatullinen.

1Mo 1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
        1Mo 1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
        1Mo 1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ...

Eli siitä se lähtee. Siinä on siunaus, eikä muussa.

• ällikällä-lyöty

Kirkon pastori on ollut Eedenistä asti vihkimässä pareja toisiinsa.
        Kirkko pastoreineen sen avioliiton keksi.

• pyhpyhjapyh
        ällikällä-lyöty kirjoitti:

Kirkon pastori on ollut Eedenistä asti vihkimässä pareja toisiinsa.
        Kirkko pastoreineen sen avioliiton keksi.

Älä valehtele. Avioliitto on Jumalan asetus ja hän vihki ensimmäisen ihmisparin Eedenissä.

• ällikällä-lyöty
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

Älä valehtele. Avioliitto on Jumalan asetus ja hän vihki ensimmäisen ihmisparin Eedenissä.

Sitä tarkoitinkin! Useimmat ymmärtävät pilani ivaksi.
        Tiedän nyt entistä selvemmin, miten kanssasi on.
        Otat kaiken kirjaimellisesti. Itselläni on samaa vikaa...

• RaamatunMukaanOn

Ei tarvitse olla homovastainen. Heitäkin tulee Raamatun mukaisesti rakastaa. Se rakastaminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että p pitää myöntyä jokaisen vaatimukseen (esim. siitä millaisia avioliittoja kirkon on hyväksyttävä).

Avioliitto on kuitenkin RAAMATUN MUKAAN miehen ja naisen välinen. Sitä tosiasiaa vasten on hyvin erikoista, että siitä asiasta erityisesti ev.luterilaisessa kirkossa käydään keskustelua.

Varmasti erilaisia suhteita on maailmassa olemassa vaikka millä tavalla, ei sitä kukaan kiellä.
      Maailma, siis olkoon sitten vaikka lainsäätäjä eli Suomen eduskunta, voi toki maallisessa mielessä avioliitoksi määritellä vaikka miehen ja koiran välisen suhteen - Raamatun näkökulmasta se vaan ei ole avioliitto.

• Maiski1

Jeesus puhui myös avioliitosta miehen ja naisen välisenä liittona. Hänen tapansa oli lainata hebrealaisia kirjoituksia. Niinpä hän sanoi Matt. 19. luku jakeet 4-6 lainaten Jumalan alkuperäistä tarkoitusta avioliitosta. Sodoma ja Gomorra tuhottiin osin sen vuoksi, että siellä harjoitettiin luonnottomia sukupuolisuhteita. Kyllä Jumalan normit moraaliasioissakin on muuttumattomia. Paavali puhuu pariinkin otteeseen tuomitsevasti luonnottomista tavoista, esim.Room 1. luku jakeesta 24 eteenpäin. Emme saa tuomita ihmisiä, vaan heidän tekojaan ja tapojaan emmekä hyväksy niitä, koska Jumalakaan ei hyväksy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ne katseet, ei niitä

Voi unohtaa. Se, miten molemmat katsoi
      Ikävä
      88
      1425
    2. 105
      1117
    3. Miten jotkut kehtaa aikuisiällä kiusata

Ihmisiä? Eikö se ole aika noloa?
      Ikävä
      163
      1077
    4. Onko kaivattusi seksipommi?

Minun kaivattuni on😅😍
      Ikävä
      70
      1045
    5. Rydmanin lista lääkkeistä joista poistetaan Kela-korvaus julkisen potilailla

Rydmanin lista lääkkeistä joista poistetaan Kela-korvaus julkisen potilailla (yksityisen asiakkaille Kela-korvaus jätetä
      Maailman menoa
      454
      938
    6. Mies miksi me ei voida aloittaa salaista suhdetta

Pakkoko siitä olisi kenellekään kertoa? Voitaisiin nähdä salaa jossain eri paikkakunnalla.
      Ikävä
      81
      836
    7. Salassapito ja kunnan hommat

Hyryllä alkanut olla ihmeellinen tapa että minä kuulen kunnan tapahtumista kylältä yhden henkilön toimesta. Tiedotusta h
      Hyrynsalmi
      15
      824
    8. Hyvää yötä kivalle miehelle!

Samasta kylästä! 😊
      Ikävä
      112
      800
    9. Milloin mies aloitetaan

Joku kiihkeä romanssi tai vakavampi suhde..? En jaksa enää olla yksin. Sä taidat haluta olla yksin.
      Ikävä
      39
      689
    10. En enää mies ikävöi sinua niin paljon

Jos nyt vain pysyttelisit pois näköpiiristäni vielä kesän yli näiden useiden kuukausien jatkeeksi, niin luulen että kaik
      Ikävä
      58
      648
    Aihe