Vieras ies

Eksytetyille

Mitä "adventtitotuudessa" ymmärretään käytännössä
Vieraalla ieksellä ja hapatuksella?

9

503

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iess

Mistä tuo tässä yhteydessä tarkoittamasi ies sana tulee? Voitko laittaa Raamatun paikan?

• Kysypastorilta

Adventistit lukevat Raamattua Ellen-lasit silmillä. Eihän sokea voi nähdä.

• v.aari

Voin täältä sivusta hiukan auttaa. Minä olen nimittäin lukenut Raamatun, toisin kuin useimmat muut täällä. Olkaapa siis hyvät.

2 Kor 6:14–18 (vuoden 1938 käännös)
        "Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: 'Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani'. Sentähden: 'Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias'."

Sama vuoden 1992 käännöksenä
        "Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä, mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä? Voivatko Kristus ja Beliar olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko? Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: 'Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani'. Siksi Herra sanoo: 'Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni. Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias'."

Oudon tuntuinen sana Beliar selitetään 1992 käännöksen kommenteissa näin: "Beliar, joka on johdettu hyödyttömyyttä, mitättömyyttä tarkoittavasta heprean sanasta , on tässä Jumalan vastustajan nimitys."

Sanasta tunnetaan myös kirjoitusasu Belial.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Belial

Paavali siteeraa tuossa kahdesti pyhiä kirjoituksia. Ensimmäinen teksti voidaan tulkita lainatuksi joko 3 Moos 26:11–12 tai Hes 37:27. Toinen lainaus on hämärämpi. Alkuosa muistuttaa kohtaa Jes 52:11. Loppuosa on vielä vaikeampi paikannettava. Vaikuttaa siltä, että Paavalin Raamatussa oli kohtia, jotka eivät sisälly nykyiseen Raamattuun eivätkä edes tunnettuihin apokryfikirjoihin.

Ies on vetämisen tai kantamisen avuksi tarkoitettu laite. Yhteinen ies on sellainen, jolla härkäpari kytketään toisiinsa vetämään samaa kuormaa. Sana muuten taipuu adessiivissa "ikeellä" eikä "ieksellä".

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ies

Kysymys on luultavasti yhteistyöstä "harhaoppisten" ja muiden uskontojen tunnustujien kanssa. Jotkut ovat soveltaneet tekstiä uskonnollisen toiminnan lisäksi myös liiketoimintaan. Se, mihin vedetään "vääräuskoisuuden" raja, on tietenkin hämärä ja sen joutuu jokainen tekstin soveltaja itse päättämään. Myös jonkin seurakunnan virallisen tulkinnan noudattaminen on oma päätös. Vastuuta mielipiteistään ei pääse pakoon.

• huomoitavaa.aloitukseen

Yleisuskonto kantaa vierasta iestä, joka ei kuulu Jumalankansan rakenteisiin, ja Suomen kansassa on tuo isienperinnäis- uskonnollinen oppi hapattanut pahasti kristikentän. Siis käytännössä totuuden löytää raamatussa, mutta ikävä vain, että yleisuskonnossa ei halutakaan tehdä parannusta.
      Mutta, he pyrkivät "osaamaan" mittatikkua käyttää ja yrittävät adventistejakin saada kanssamatkalle laittomuuden hengessä.
      Siksi he jankkaavat hapatteessaan asiaansa, tosin onhan adventtitotuudessakin kompastuttu yleisuskontojen paulaan, vaikka joulun nimikkeessä.
      Sunnuntai- ja joulu on samalähteinen, ja helvetin kiduttava tuli, tulee samoista hapatteista, tosin sunnuntai - helvetinkidutus puuttuu adventisteilta. Ja taitaa ne jahvettilaisetkin tuomiolla osoittaa yleiskritsittyjä siitä harhasta, että he opettavat hapatetta, josta taas he ovat päässeet eroon. Jahvettilaisilla on taas tämä sunnuntai- Baabeli- katoli- oppi, joka on mönkinyt luterilaisuudenvanavedessä maahamme.
      Epäusko sanaan ei saa porukkaa tekemään parannusta ja siinä on ateismikin samassa veneessä.
      Tavallaan rakastavat hyväntiedonpuun hedelmää runsaslukuisesti ja juuri sehän oli sitä kadotus- omaminä- rakkausriettautta, paholaisen kanssa.

• MuistaSapatti

Katolisuus ja adventismi eivät kuuluisi oikeastaan ollenkaan kristinuskoon.
        Adventismissa vaikuttaa väärä profeetta.

• kas.kas.niinkö
        MuistaSapatti kirjoitti:

Katolisuus ja adventismi eivät kuuluisi oikeastaan ollenkaan kristinuskoon.
        Adventismissa vaikuttaa väärä profeetta.

Jaa, mittatikussa luterilaisuudessa vaikuttaa väärä profeetta luuteri. jne. Tuskin kukaan on Apostolisen opin juurilla. Että jakakaa siitä pyhyytenne leiviskät keskenään, älkääkä riidelkö, sillä teidän ulkopuolelta tulee Tuomarinne.

• Ei se asia adventtitouudessa muuksi muutu kuin mitä on kirjattu;

Oikea ies on se oma ies tietenkin. heh-?=
      vitsi.

Hapatus merkitsee samaa asiaa kuin sinapinsiemen, josta kasvaa iso puu.
      Hapatus voi olla hyvän asian leviämistä, tai pahan asian leviämistä.
      Jeesuksen vertaus rahvaalle jonkun asian leviämisestä.

Oikea ies on Jeesuksen vertauksessa se pyhittyneen uskon mission metodiikan ies, ja se toinen ies on sitten maailman arvojen mukaan kulkeva ies- >> Tässä Jeesus vertaa että ristiriitaan joutuu aina pyhyneen ja maailman arvojen -kahden ihmisen välinen yhteistyö väistämättä aikanaan.

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• MuodokasHeila

Saako adventismi ja Ellen aikaan erektiota vai hapatusta aivoihin?

• pidä.vain.kädessäs
        MuodokasHeila kirjoitti:

Saako adventismi ja Ellen aikaan erektiota vai hapatusta aivoihin?

Näkyy olevan, että ainut erektionsaanut olet sinä. Tekstitys on sellaisen mulkutuksen tyylinen. Eli tyypillinen kirjoittaja palstalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ne katseet, ei niitä

Voi unohtaa. Se, miten molemmat katsoi
      Ikävä
      88
      1425
    2. 105
      1117
    3. Miten jotkut kehtaa aikuisiällä kiusata

Ihmisiä? Eikö se ole aika noloa?
      Ikävä
      163
      1077
    4. Onko kaivattusi seksipommi?

Minun kaivattuni on😅😍
      Ikävä
      70
      1045
    5. Rydmanin lista lääkkeistä joista poistetaan Kela-korvaus julkisen potilailla

Rydmanin lista lääkkeistä joista poistetaan Kela-korvaus julkisen potilailla (yksityisen asiakkaille Kela-korvaus jätetä
      Maailman menoa
      454
      938
    6. Mies miksi me ei voida aloittaa salaista suhdetta

Pakkoko siitä olisi kenellekään kertoa? Voitaisiin nähdä salaa jossain eri paikkakunnalla.
      Ikävä
      81
      836
    7. Salassapito ja kunnan hommat

Hyryllä alkanut olla ihmeellinen tapa että minä kuulen kunnan tapahtumista kylältä yhden henkilön toimesta. Tiedotusta h
      Hyrynsalmi
      15
      824
    8. Hyvää yötä kivalle miehelle!

Samasta kylästä! 😊
      Ikävä
      112
      800
    9. Milloin mies aloitetaan

Joku kiihkeä romanssi tai vakavampi suhde..? En jaksa enää olla yksin. Sä taidat haluta olla yksin.
      Ikävä
      39
      689
    10. En enää mies ikävöi sinua niin paljon

Jos nyt vain pysyttelisit pois näköpiiristäni vielä kesän yli näiden useiden kuukausien jatkeeksi, niin luulen että kaik
      Ikävä
      58
      648
    Aihe