Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
v.aari
v.aari
Liittynyt 15v sitten
96
aloitusta ·
5326
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Oho.+Siis+"Taitaa+käydä+niin"+eikä+"Taitaa+käytä+niin".
Hassuja+virheitä+tulee+nopeasti+kirjoittaessa.
31.08.2016 10:39
Yritetäänpä+saada+tuo+linkki+toimimaan.
http://www.adventistreview.org/church-news/story4314-adventists-to-open-creation-study-center-at-‘birthplace-of-evolution’
Siis+Galapagos-saarilla+on+pidetty+joku+adventistien+koulutuskonferenssi.+Ja+sen+yhteydessä+on+päätetty+perustaa+sinne+"Luomisen+tutkimuskeskus".
Ja+tämä+sitten+jotenkin+olisi+isku+Darwinismille?
Taitaa+käytä+niin,+että+evoluution+tutkimuksen+karavaani+jatkaa+kulkemistaan+ja+adventistien+räksytystä+ei+noteerata+edes+koiran+haukunnan+veroiseksi.
31.08.2016 10:38
Mielikuvitus+ja+perinne.
Aika+usein+jos+joku+sanoo,+mikä+on+Raamatun+kokonais-+tai+ydinsanoma,+sitä+on+tosi+vaikea+löytää+Raamatusta+ilman+runsasta+opastusta+ja+oheislukemistoa.
31.08.2016 10:29
Tämä+on+vain+yksi+ja+oikeastaan+aika+himmeä+esimerkki+siitä,+että+Paavali+ei+viittaa+juuri+missään+Jeesuksen+elämään,+puheisiin+ja+tekoihin.+Se+on+kummallista,+koska+Jeesus+on+Paavalin+julistuksen+keskipiste.
Ainoa+tuollainen+maininta+löytyy+1+Kor+11:23-26,+jossa++kerrotaan,+miten+Jeesus+viimeisellä+ehtoollisella+asetti+muistoaterian+perinteen.
Synoptisten+evankeliumien+kertomukset+viimeisestä+ateriasta+ovat+paikoin+niin+sanasta+sanaan+tuon+Korinttolaiskirjeen+tekstin+mukaisia,+ettö+se+näyttää+suoralta+kopioinnilta.+Tekstien+ajoitusten+perusteella+kyse+olisi+siitä,+että+joko+Q+tai+Markuksen+evankeliumi+on+lainannut+Paavalin+tekstiä.
Latinankielisestä+lauseesta+"Hoc+est+corpus+meum"+on+kansankielessä+vääntynyt+taikasana+"Hokkus+pokkus".+Ja+tämä+tietenkin+johtuu+siitä,+että+monien+kristillisten+perinteiden+mukaan+leipä+oikeasti+muuttuu+Jeesuksen+lihaksi+ja+viini+vereksi.
31.08.2016 10:23
Minusta+on+usein+tuntunut+näitä+Alexin+juttuja+lukiessa,+että+kun+on+vankka+näkemys+Raamatun+kokonaissanomasta,+ei+ole+tarpeen+lukea+Raamattua+ollenkaan.
Sama+kyllä+koskee+varsin+monia+muitakin.
30.08.2016 14:30
Niin+että+miksi+Paavali+ei+viitannut+Vuorisaarnaan…
Luonnollisin+selitys+on+se,+että+Vuorisaarna+kirjoitettiin+tai+oikeastaan+paljolti+plagioitiin+vasta+Paavalin+kirjeiden+jälkeen.
30.08.2016 09:41
Taidat+uskoa+olevasi+tavattoman+kiinnostava+henkilö.+Sitä+sanotaan+narsismiksi.
Ja+näemmä+uskot+lukijoiden+unohtavan+nopeasti,+koska+kertaat+samoja+jaarituksia+aina+uudelleen.
30.08.2016 09:35
Seurakuntakäsikirjan+ohjeen+mukaisesti+seurakunnan+pastorin+pitää+jututtaa+eroilmoituksen+antanutta+jäsentä.+Niin+minullekin+kävi.+Nolotti+aikuisen+miehen+puolesta,+kun+hän+väänsi+itkua.+Minun+hommakseni+tuli+lohdutella.+Se+oli+hiukan+kiusallista,+mutta+ei+toiminut+painostuksena+minua+kohtaan.+Mutta+se+olisi+voinut+olla+painostusta.
Ja+niinhän+siinä+kävi,+että+noin+kaksi+vuotta+kirjallisen+eroilmoitukseni+jälkeen+sinä+tulit+minulle+kertomaan,+että+seurakunnan+taholta+on+esitetty+toivomus,+että+me+keskustelisimme+ja+kenties+vielä+minun+pääni+saisi+kääntymään.
Ei+sekään+minun+kannaltani+mitään+painostusta+ollut,+mutta+olisi+voinut+olla.+Ihan+lystiä+oli+jutella+luottamuksellisesti+uskon+ja+uskomattomuuden+perusteista.
Siitä+noin+kolme+vuotta+eteenpäin+kävi+ilmi,+että+eroilmoitusta+ei+oltu+vieläkään+käsitelty+asianmukaisesti.
Uskottavin+selitys+siihen,+mistä+tuollainen+hassuttelu+johtui,+oli+pastoreiden+haluttomuus+kirjata+omalle+toimikaudelleen+seurakunnasta+eroamisia,+varsinkaan+akateemisesti+koulutettuja+henkilöitä.+He+kokivat+sellaisen+olevan+itselleen+huonoa+meriittiä.+Niin+että+sellaista+kristillistä+vaatimattomuutta+se+oli.
29.08.2016 12:55
Kyseessä+on+vähintäänkin+keski-ikäinen+perheellinen+mieshenkilö,+joka+asuu+Ruotsissa.+Tämän+verran+olen+kirjoituksistaan+saanut+käsitystä+henkilöstä.
Lisäksi+hänellä+on+tunnistettavisa+oleva+kirjoitustyyli+ja+omat+erityiset+kiinnostuksen+kohteensa,+kuten+useimmilla+muillakin.
Ja+enempää+tietoa+henkilöstä+ei+tarvitakaan.+Näilläkin+jo+muodostuu+läsnäolon+ja+seurassa+olemisen+tunne.+Tavallaan+siis+Alexista+on+tullut+tuttu+kaveri,+vaikka+täsmällistä+nimeä+ei+olekaan+tiedossani.
29.08.2016 11:18
Kun+nuo+kysymykset+olivat+kätevästi+esillä,+kävin+taas+kerran+ne+läpi+ja+vastasin+niihin+omalta+kohdaltani+rehellisesti.+Vastaus+oli+yksiselitteisen+kieltävä+jokaiseen+kysymykseen.
Tällä+palstalla+on+usein+esitetty+sellaisia+mielipiteitä,+että+sen,+joka+ei+usko+siihen+tai+tuohon+opinkohtaan,+pitäisi+erota+tai+tulla+erotetuksi+seurakunnasta.
Minkä+ihmeen+takia+sitten+minun+oli+aikoinaan+niin+vaikea+saada+eroa+adventtiseurakunnasta?+Eikö+minut+olisi+pitänyt+potkia+pois+sieltä+jo+paljon+aiemmin?
Olen+edelleen+kiitollinen+eräälle+Adventtikirkon+työntekijälle,+joka+lopulta+hoiti+eroamiseni+käytännön+toimet,+kun+muut+olivat+jahkailleet+ja+pallotelleet+asiaa+viitisen+vuotta.+Jos+hän+ei+olisi+tehnyt+sitä,+olisin+vedonnut+perustuslakiin+ja+nostanut+kanteen.
29.08.2016 11:12
Voisitko+hiukan+yrittää+tiivistää?
Jotenkin+tämä+liittyy+Raamattuun+ja+sinun+persreikääsi,+sen+tajusin+pikaisella+silmäilyllä.
Oletko+ehkä+käyttänyt+Raamatun+lehtiä+vessapaperina?
29.08.2016 10:55
Siis+vastauksesi+siihen,+mihin+kristinuskossa+uskotaan,+jotta+pelastutaan,+on+tämä:+"
Höh...+No+siihen+tietysti+mitä+Jeesus+oli+ja+on+eli+Jumalan+Poikaan,+jonka+kautta+meillä+on+pääsy+Jumalan+Armoon+ilman+omia+töitä..."
Kyse+on+olennaisesti+uskomisesta+tarinaan,+jolle+on+kovin+vähän+evidenssiä.+Ja+jos+olisi+kunnon+todisteet,+eihän+se+oikeastaan+uskoa+olisikaan+enää.
Minun+on+hyvin+vaikea+uskoa+Jumalaan,+joka+asettaa+tuollaisen+uskomisen+pelastuksen+ehdoksi.+Lisäksi+sellainen+Jumala+tuntuu+oikuttelevalta+sekopäältä.
Jos+tuo+riittää,+mitä+kirjoitit,+mitä+ihmeen+virkaa+on+kaikella+teologisella+kinastelulla,+joka+koskee+aivan+muuta?
28.08.2016 08:51
Kopittelija007+kirjoitti:+«Ainoastaan+Jeesuksen+täytetyn+työn+kautta+minulla+Uskon+kautta+on+pääsy+Jumalan+armotalouteen+ja+sitä+kautta+saavuttamaan+myös+Kristuksen+Pyhän+Hengen,+joka+opastaa+ihmistä+oikealla+tiellä+ja+vie+perille+!+:)))»
Niin?
Kysymys+oli,+että+mihin+silloin+uskotaan.+Joko+unohdit?
27.08.2016 18:17
Miksi+et+vain+vastaa+yksinkertaisiin+kysymyksiini?
Miksi+minun+pitäisi+kahlata+läpi+pitkiä+blogikirjoituksia,+jotta+ymmärtäisin?
Eikö+kristinuskon+ydin+pitäisi+olla+todella+yksinkertainen,+niin+että+kuka+tahansa+voi+sen+helposti+tajuta+ja+omaksua?
Pakenenminen+Paavalin+hullutusteksteihin+on+naurettavaa.
Siis+ensin+ketjun+otsikkokysymys:+Mitä+on+usko?
Ja+tarkemmin:+Kun+kirjoitat+näin:+"Mutta+Jeesuksen+Kristuksen+Uskon+ja+Armon+kautta+pelastuksen+tunnen+kyllä+!"+Mihin+silloin+uskotaan?+Mitä+se+käytännössä+tarkoittaa?
Onko+se+uskomista+kirjan+kertomuksiin?+Onko+se+jonkin+neuvon+tai+esimerkin+noudattamista?+Vai+onko+se+lähinnä+sitä,+että+ihminen+sanoo+uskovansta+jotain?
27.08.2016 11:07
Et+sitten+vaivautunut+ollenkaan+vastaamaan+kysymykseen.
Ehkä+se+on+liian+vaikea.
26.08.2016 23:51
Niinpä+niin.+On+mennyt+hiukan+turhan+paljon+jankutuksen+puolelle+tuo+napapiiri.+Asia+tuli+kyllä+selväksi.
Luultavasti+myöskään+kansainvälisen+päivämäärärajan+läheisyydessä+ei+pitäisi+kunnon+uskovaisen+asua+ollenkaan,+koska+on+vain+sopimuskysymys,+mikä+viikonpäivä+siellä+kulloinkin+on.
Raamatussa+ei+ole+määritelty,+missä+kohdassa+päivämäärärajan+tulisi+kulkea.+Mikähän+mahtaa+olla+syy+tähän?
Veikkaan,+että+Vanhan+testamentin+kirjoittajat+eivät+yksinkertaisesti+tajunneet,+että+sellainenkin+asia+on+olemassa.
Uuden+testamentin+puolella+varmaankin+on+ollut+joitakin+kirjoittajia,+jotka+ovat+tienneet+Maan+muodon+periaatteellisella+tasolla.+Mutta+heille+koko+sapattikysymys+on+sen+verran+yks+lysti,+että+mokomaan+pilkunviilaukseen+ei+ole+riittänyt+kiinnostusta.
26.08.2016 14:21
En+ymmärrä.+Esimerkki+ei+koskenut+sitä,+että+saan+joskus+500+euron+setelin,+vaan+sitä,+että+sellainen+on+jo+nyt+taskussani.
Tilalle+voisi+laittaa+sellaisen+esimerkin,+että+laitan+rivin+lottoa+vetämään+ja+uskon+oikein+vahvasti,+että+siinä+on+seitsemän+oikein.
En+edes+tarkista+asiaa+arvonnan+jälkeen.+Miksipä+tarkistaisin,+kun+uskon+muutenkin.
Ja+sitten+vain+ostoksille…
26.08.2016 13:18
Outoa+anatomiaa+tuo+napapiiriperse.
Ainakin+minulla+napa+ja+perse+ovat+aivan+eri+kohdissa+vartaloa.
26.08.2016 13:15
Hyvä+kun+avasit+uuden+ketjun+tästä.+Se+Bushmannin+avaus+tuotti+vastauksina+niin+paljon+tekstimassaa+asian+vierestä,+että+tämä+on+ihan+paikallaan.
Onko+usko+jotenkin+eri+asia+kuin+tieto?
Tuo+yhteenlaskuesimerkki+koskee+tietoa,+jos+mikä.+Matematiikka+on+joukko+sopimuksia,+miten+muotoillaan+erinäisiä+ankaran+loogisia+ja+terveen+järjen+mukaisia+oivalluksia.
Matemaattinen+analyysi+on+kaikkinensa+johdettavissa+hyvin+pienestä+määrästä+perusoletuksia+eli+aksioomia+ja+mikä+parasta,+nuo+perusoletukset+tiedetään.
Perinteinen+tiedon+määritelmä+kertoo,+mikä+on+tiedon+suhde+uskoon:+"Tieto+on+hyvin+perusteltu+tosi+uskomus".+Se+on+hiukan+kimurantti+sen+takia,+että+silloin+periaatteessa+se,+mitä+luullaan+tiedoksi,+ei+aina+olekaan+tietoa.+Mutta+jos+oletetaan+jokin+kaikkitietävä+toimija,+hänen+kannaltaan+kaikki+uskomukset+voidaan+lajitella+harhaluuloihin+ja+tietoihin.
Sitten+kirjoitat+oikeudenmukaisuudesta.+Oikeudenmukaisuus+tiedetään+filosofiassa+suhteelliseksi+asiaksi,+joka+riippuu+subjektista+ja+hänen+arvoistaan.+On+helppo+löytää+esimerkkejä+siitä,+miten+jokin+asia+on+yhdelle+epäoikeudenmukainen+ja+toiselle+oikeudenmukainen.
Niinpä+oletankin,+että+tarkoitat+jotakin+absoluuttista+jumalallista+oikeudenmukaisuutta,+joka+on+sama+kaikille+ja+kaikkina+aikoina.+Miten+sellaiseen+sitten+pääsee+käsiksi,+se+onkin+visainen+kysymys.+Myös+Raamattuun+pohjautuvissa+uskonkäsityksissä+on+paljon+vaihtelevuutta+sen+suhteen,++mikä+ymmärretään+oikeudenmukaiseksi.
Valitettavasti+en+aivan+saanut+kiinni+siitä,+mikä+Alexin+mielestä+on+se+usko,+joka+on+olennainen+ydin+ja+arvokas+asia+kristillisyydessä.+Mikä+on+se+usko,+joka+jakaa+ihmiset+pelastuviin+ja+kadotukseen+joutuviin.+Toivon,+että+tässä+yhteydessä+ei+aleta+käsitellää+tuon+kadotuksen+yksityiskohtia,+koska+niistä+on+jo+aika+paljon+keskusteltu.+Sen+silti+kertaan,+että+minä+en+usko+mihinkään+ikuiseen+piinaan+ja+pidän+sellaista+oppia+typeränä+ja+vahingollisena.
26.08.2016 13:11
Äsh.+Siis+Melanchtonin.
Eilen+pisti+ampiainen+sormeen+ja+se+paitsi+visottaa,+punoittaa+ja+on+kipeä,+myös+aiheuttaa+krijotusvihreitä.
26.08.2016 12:55
144 / 267