Jos mietit mitä usko todella on - siis ihan vakavissasi mietit ilman minkäänlaisia estoja.. niin tässä pari asiaa joita voit siinä samalla ajatella.
Jos esimerkiksi ajatellaan että 2 2=4 niin varmaan uskot että se on 4 - koska se on 4.
Suunnilleen samalla tavalla voit ajatella kaikkea uskoa .. jos esimerkiksi huomaat että oikeudenmukaisuus on jotain sellaista mikä ei koskaan muutu .. sillä niin pian kuin sitä aletaan muuttamaan, siitä tuleekin epäoikeudenmukaisuutta .. Oikeudenmukaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden ero on siinä että oikeudenmukaisuus on muuttumaton - siis vain yhtä - kun taas valhe muuttuu kaiken aikaa - valheeseen ei siksi voi koskaan luottaa - se ei anna ihmiselle perustaa jolla seisoa - oikeudenmukaisuus ja totuus voi joskus jopa ärsyttää - ja joskus olla karmea - mutta se on totta ja siksi siihen voi luottaa eli uskoa.
Siis jos haluat uskoa itsellesi ja sitä kautta vakaata pohjaa millä seisoa elämässäsi niin ainoa mihin voit todella uskoa on oikeudenmukaisuus. Siksi on viisasta miettiä mitä todellinen oikeudenmukaisuus oikeastaan tarkoittaa .. Itse olen tullut huomaamaan että se ei ole ainoastaan lakipykälien seuraamista .. oikeudenmukaisuuteen pitää nimittäin sisällään myös rakkauden - rakkaus on osa oikeudenmukaisuutta ..
Ei se että me olemme epätäydellisiä tarkoita, että todellista oikeudenmukaisuutta ja rakkautta ei olisi ja siis että siihen ei voisi uskoa .. Rakkaus ei koskaan poista oikeudenmukaisuutta vaan päin vastoin on osa sitä ja vahvistaa sen - todellista oikeudenmukaisuutta ei ole ilman rakkautta .. ja samalla tavalla todellista rakkautta ei ole valheessa ... oikeudenmukaisuus vapauttaa ihmisen alati muuttuvasta ja sokaisevasta valheen vankeudesta ..
Tästä Jeesuskin puhui aina - siitä oikeudenmukaisuudesta elämässä jossa rakkaus on .. se on uskon perusta joka pysyy ja siksi sitä kannattaa etsiä rehellisellä mielellä ..
alex
Uskosta pari sanaa..
3
<50
Vastaukset 3
Hyvä kun avasit uuden ketjun tästä. Se Bushmannin avaus tuotti vastauksina niin paljon tekstimassaa asian vierestä, että tämä on ihan paikallaan.
Onko usko jotenkin eri asia kuin tieto?
Tuo yhteenlaskuesimerkki koskee tietoa, jos mikä. Matematiikka on joukko sopimuksia, miten muotoillaan erinäisiä ankaran loogisia ja terveen järjen mukaisia oivalluksia.
Matemaattinen analyysi on kaikkinensa johdettavissa hyvin pienestä määrästä perusoletuksia eli aksioomia ja mikä parasta, nuo perusoletukset tiedetään.
Perinteinen tiedon määritelmä kertoo, mikä on tiedon suhde uskoon: "Tieto on hyvin perusteltu tosi uskomus". Se on hiukan kimurantti sen takia, että silloin periaatteessa se, mitä luullaan tiedoksi, ei aina olekaan tietoa. Mutta jos oletetaan jokin kaikkitietävä toimija, hänen kannaltaan kaikki uskomukset voidaan lajitella harhaluuloihin ja tietoihin.
Sitten kirjoitat oikeudenmukaisuudesta. Oikeudenmukaisuus tiedetään filosofiassa suhteelliseksi asiaksi, joka riippuu subjektista ja hänen arvoistaan. On helppo löytää esimerkkejä siitä, miten jokin asia on yhdelle epäoikeudenmukainen ja toiselle oikeudenmukainen.
Niinpä oletankin, että tarkoitat jotakin absoluuttista jumalallista oikeudenmukaisuutta, joka on sama kaikille ja kaikkina aikoina. Miten sellaiseen sitten pääsee käsiksi, se onkin visainen kysymys. Myös Raamattuun pohjautuvissa uskonkäsityksissä on paljon vaihtelevuutta sen suhteen, mikä ymmärretään oikeudenmukaiseksi.
Valitettavasti en aivan saanut kiinni siitä, mikä Alexin mielestä on se usko, joka on olennainen ydin ja arvokas asia kristillisyydessä. Mikä on se usko, joka jakaa ihmiset pelastuviin ja kadotukseen joutuviin. Toivon, että tässä yhteydessä ei aleta käsitellää tuon kadotuksen yksityiskohtia, koska niistä on jo aika paljon keskusteltu. Sen silti kertaan, että minä en usko mihinkään ikuiseen piinaan ja pidän sellaista oppia typeränä ja vahingollisena.No, ei ollut tarkoitukseni panna uskon käsitettä ikäänkuin tarjottimelle josta sen jokainen voi sitten ottaa itselleen .. asia ei ole niin yksinkertainen.
Mutta tieto ja varsinkin ymmärrys todella on hyviä uskon peruksia. Yritin tuossa esimerkissäni juuri tuoda esiin sitä. Mielestäni aivan liian monet uskovat liikaa erilaisiin tunteisiinsa .. mikä minun mielestäni vie lähes aina väärään suuntaan. Minä en ainakaan usko mihinkään vain siksi, että joku auktoriteetti ja sanoo että hänen uskonsa on se oikea ja siihen sitten tulee jokaisen uskoa ..
Minä ymmärrän tuon mitä kirjoitin todellisesta oikeudenmukaisuudesta ja rakkaudesta - mutta en luonnollisesti väitä että itse olisin täydellinen sen enempää oikeudenmukaisuudessa kuin rakkaudessa. Mutta jos joku sanoo vääryyttä oikeudenmukaisuudeksi on se valhe ja jos joku toinen tekee saman on se toinen valhe jonka ei tarvitse olla samanlainen kuin se ensimmäinen valhe ..
Minä en oikein ole samaa mieltä niiden kanssa jotka sanovat että usko on tietoa - sillä uskoja on niin monia erilaisia ..
On mielestäni parempi uskoa siihen minkä tietää ja ymmärtää ja olla epäilevällä kannalla jos ei itse ymmärrä.
Monille usko on jotain mitä voisi kutsua positiiviseksi uskoksi -- minä saan jotain koska uskon .. pelastun tai maallisia siunauksia - mutta oikeastaan usko on paljon muutakin .. jos nyt esimerkkinä vain oikein karkea esimerkki : On väärin murhata ja koska minä ymmärrän miksi se on väärin ja siis epäoikeudenmukaista niin minä uskon että se on väärin. Olisi aika typerää tehdä sellaista minkä ymmärtää vääräksi - vai mitä ja kuitenkin monet ihmiset tekevät kaikenlaista pahaa .. vaikka he uskovat että se on väärin ..
Usko on kristinuskossa pelkistetty usein uskoksi että Jeesuksen sijaisuhri pelastaa siihen uskovat - mutta jos lukee Raamatusta mitä Jeesus sanoi niin uskon tulee sisältää paljon enemmän kuin vain uskoa omaan pelastukseen.
alex- 12345654321
alex.kasi kirjoitti:
No, ei ollut tarkoitukseni panna uskon käsitettä ikäänkuin tarjottimelle josta sen jokainen voi sitten ottaa itselleen .. asia ei ole niin yksinkertainen.
Mutta tieto ja varsinkin ymmärrys todella on hyviä uskon peruksia. Yritin tuossa esimerkissäni juuri tuoda esiin sitä. Mielestäni aivan liian monet uskovat liikaa erilaisiin tunteisiinsa .. mikä minun mielestäni vie lähes aina väärään suuntaan. Minä en ainakaan usko mihinkään vain siksi, että joku auktoriteetti ja sanoo että hänen uskonsa on se oikea ja siihen sitten tulee jokaisen uskoa ..
Minä ymmärrän tuon mitä kirjoitin todellisesta oikeudenmukaisuudesta ja rakkaudesta - mutta en luonnollisesti väitä että itse olisin täydellinen sen enempää oikeudenmukaisuudessa kuin rakkaudessa. Mutta jos joku sanoo vääryyttä oikeudenmukaisuudeksi on se valhe ja jos joku toinen tekee saman on se toinen valhe jonka ei tarvitse olla samanlainen kuin se ensimmäinen valhe ..
Minä en oikein ole samaa mieltä niiden kanssa jotka sanovat että usko on tietoa - sillä uskoja on niin monia erilaisia ..
On mielestäni parempi uskoa siihen minkä tietää ja ymmärtää ja olla epäilevällä kannalla jos ei itse ymmärrä.
Monille usko on jotain mitä voisi kutsua positiiviseksi uskoksi -- minä saan jotain koska uskon .. pelastun tai maallisia siunauksia - mutta oikeastaan usko on paljon muutakin .. jos nyt esimerkkinä vain oikein karkea esimerkki : On väärin murhata ja koska minä ymmärrän miksi se on väärin ja siis epäoikeudenmukaista niin minä uskon että se on väärin. Olisi aika typerää tehdä sellaista minkä ymmärtää vääräksi - vai mitä ja kuitenkin monet ihmiset tekevät kaikenlaista pahaa .. vaikka he uskovat että se on väärin ..
Usko on kristinuskossa pelkistetty usein uskoksi että Jeesuksen sijaisuhri pelastaa siihen uskovat - mutta jos lukee Raamatusta mitä Jeesus sanoi niin uskon tulee sisältää paljon enemmän kuin vain uskoa omaan pelastukseen.
alex"Uskon tulee sisältää paljon enemmän kuin vain uskoa omaan pelastukseen."^
Juuri niin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1471326
Mahdoton tilanne
Täällä monella tuntuu olevan jumissa oleva tilanne. Joillakin kaipuu ja ikävä on kestänyt jo vuosia. Osapuoli/puolet ova97939Välillä tulee haikeus
Et kaikki päättyi näin. Etten saanut vastauksia. Ei meitä oltu tarkoitettu. Niin se vain on.78884Tunteilla leikkiminen
Oletko leikkinyt kaivattusi tai jonkun kiinnostuneen tunteilla, pelannut jotain peliä tai pelleillyt asioilla? Miksi?113825- 40681
- 105584
Mä olin ihan peloissani sun lähellä
Huomasitko? En uskaltanut edes katsoa sua. Näin sivu silmällä sun vinon hymyn. Oliko hyvä vai paha juttu kun tulit lähel22544On ikävä sinua ihana
En jaksa syvempiä tuntoja enää kirjoittaa. Kaipaan sinun läsnäoloa ja läheisyyttä nainen. Hyvää yötä.28533- 45524
Mies miksi me ei voida aloittaa salaista suhdetta
Pakkoko siitä olisi kenellekään kertoa? Voitaisiin nähdä salaa jossain eri paikkakunnalla.69462