Ollaanpa+sitä+nyt+polleaa+poikaa,+kun+ihan+nimi+ja+naama+on+näytetty.Olisikohan+kunnioitusen+ansaitsemisessa+kuitenkin+jotain+merkitystä+myös+sillä,+miten+käyttäytyy?Siihen+verrattuna+nimensä+sanominen+on+sivuseikka.
«...aivan+kuten+valon+ominaisuudet+ovat+ristiriitaisia,+joten+analogian+mukaan+valoa+ei+siis+ole+olemassa.+Voit+siis+sammuttaa+monitorin+tarpeettomana.»Valon+havaitut+ominaisuudet+vaikuttavat+ristiriitaisilta.+Se.+että+valosta+on+runsaasti+havaintoja,+osoittaa+joka+tapauksessa+valon+olemassa+olevaksi.Jumalasta+ei+ole+ollenkaan+havaittuja+ominaisuuksia,+vaan+vain+tarinoita+ja+väitteitä,+jotka+ovat+keskenään+ristiriitaisia.+Tässä+on+se+ero.«Minä+tutkin+muun+muassa+eilen+asiaa+rukoillen+erään+sellaisen+uskovan+naisen+puolesta+jonka+(ei-uskova)+mies+oli+tehnyt+hänen+elämästään+ns.+yhtä+helvettiä.+Tänään+mies+on+poissa+ja+naiselle+ja+lapsille+oli+löytynyt+uusi+koti,+johon+(aiemmin+tuntematon)+naapuri+tuli+vielä+hänet+toivottamaan+tervetulleeksi.»Arveletko,+että+tuon+uskovan+naisen+asiat+järjestyivät+paremmin+sen+vuoksi,+että+sinä+rukoilit?+Jumala+siis+kuuli,+että+tuollapa+tuo+Exap+rukoilee+ja+ehkä+nyt+sitten+sen+takia+vaivaudun+järkkäilemään+tuon+naisen+asioita.Se+uusi+koti+tuskin+löytyi+taivaasta+tipahtaen,+vaan+luultavasti+kyseinen+nainen+ihan+aktiivisesti+etsi+ratkaisua+pulmaansa.+Kun+aikansa+etsii+ratkaisua,+usein+asiat+järjestyvät.Ja+tämä+on+sinusta+Jumalan+ominaisuuksien+tutkimista?Kun+minä+tulin+ensimmäistä+kertaa+tämän+nykyisen+asuintalon+pihaan,+vastaantuleva+lapsi+tervehti+iloisesti+ja+vähän+ajan+päästä+juttelin+talon+aikuisen+asukkaan+kanssa,+joka+toivotti+jo+tervetulleeksi,+vaikka+kerroin+että+kyse+on+vasta+asunnon+katsomisesta.Minullakin+on+tapana+toivottaa+tervetulleeksi+uudet+asukkaat,+jotka+ovat+olleet+joka+kerta+ennestään+tuntemattomia.+Ei+siihen+mitään+Jumalia+tarvita+selitykseksi.+Se+vain+on+tavallista+kohteliasta+ja+hyvää+käytöstä.«Näin+vuosikymmenten+tutkimustyön+tuloksena+tiedän+sanoa+että+teoriani+tuntuu+kummasti+toimivan+ihan+joka+kerta.+Ja+se+teoria+on+mainittu+myös+Room+8:28.»Nyt+sitten+puhut+jostakin+teoriasta.+Kysymys+oli+edellä+siitä,+että+Raamatun+kertomat+Jumalan+ominaisuudet+ovat+keskenään+ristiriitaisia+ja+siitä,+mitä+yhteistä+ja+mitä+eroa+sillä+on+fysiikassa+tunnettuihin+teorioiden+puutteisiin,+jotka+näyttäytyvät+ristiriitoina.+En+tiedä+enää,+mitä+mahdat+tarkoittaa+tuolla+teorialla.Mainitsemassasi+raamatunjakeessa+sanotaan+näin:+"Me+tiedämme,+että+kaikki+koituu+niiden+parhaaksi,+jotka+rakastavat+Jumalaa+ja+jotka+hän+on+suunnitelmansa+mukaisesti+kutsunut+omikseen."Mikä+ihmeen+teoria+tuo+on?+Katsotko+olevasi+Jumalan+omakseen+kutsuma+suunnitelmansa+mukaisesti,+jotenkin+eri+tavoin+kuin+kuka+tahansa?+Koituuko+kaikki+tosiaan+sinun+parhaaksesi?+Aika+hurjaa.+Hyvin+menee,+mutta+menköön.On+eri+asia+se,+että+osaa+tyytyä+osaansa+ja+löytää+myönteisiä+puolia+tapahtumista.+Se+on+hyvä+taito,+mutta+ei+siihen+mitään+Jumalia+tarvita.«Miten+sinä+tutkit+asiaa+?»Minä+tutkin+kristinuskon+Jumalan+ominaisuuksia+ensinnäkin+lukemalla,+mitä++Raamatussa+sanotaan+Jumalasta+ja+toisaalta+lukemalla+ja+kuuntelemalla,+mitä+eri+Jumalaan+uskovat+ihmiset+Jumalasta+ajattelevat.+Kyse+on+siis+minulla+vain+uskomusten+ja+tarinoiden+tutkimisesta.Minä+en+tutki+varsinaisesti+sitä,+minkälainen+Jumala+on,+koska+minulla+ei+ole+käytettävissä+Jumalasta+minkäänlaista+havaintoa.+Minulle+Jumalaa+ei+ole+sen+takia+tutkittavana+kohteena+olemassakaan.Hiukan+minua+kummeksuttaa+se,+että+jos+Raamatun+kuvaamilla+henkilöillä+oli+havaintoja+Jumalasta+ja+jopa+suoria+viestejä+häneltä,+miksi+tuollaista+ei+enää+tapahdu+ihmisille,+vaikka+porukkaa+on+moninkertaisesti+enemmän.+On+hyvin+suuri+kiusaus+ajatella,+että+ei+heilläkään+ollut+sen+parempia+yhteyksiä+Jumalaan+kuin+nykyisillä+ihmisillä,+vaan+kyse+oli+vain+heidän+tavastaan+tulkita+tapahtumia+tuttujen+myyttien+kautta.+Ja+profeettojen+kohdalla+kyse+oli+varmasti+usein+ihan+tarkoitushakuisesta+valehtelusta.+Kun+kansa+piti+vaikkapa+kuninkaan+intressin+mukaisesti+saada+uskomaan+jotakin,+profeetta+tuli+kertomaan+sen+ja+vakuuttamaan,+että+näin+sanoo+Herra+ja+aamen.+Ja+kansahan+uskoo,+kun+nuo+taikasanat+laittaa+viestiinsä.Sinä+kirjoitit+jotakin+siitä,+että+Jumala+on+oikeasti+ristiriidaton,+vaikka+ihmisten+kirjoitukset+olisivatkin+ristiriitaisia.+Ja+minä+kysyin,+millä+tavalla+voit+tutkia+asiaa.+Minusta+tuo+sinun+rukousesimerkkisi+ei+kerro+mitään+Jumalan+ominaisuuksista,+vaan+vain+sinun+uskomuksistasi.+Sinänsä+on+toki+hienoa,+että+jonkun+vaikeassa+tilanteessa+olleen+ihmisen+asiat+alkavat+mennä+paremmin.
«Ilmankos+Kulttuuritalo+loisti+väljyydellään,+eli+eipä+kiinnosta+enää+omiakaan.»Wikipedia+kertoo+Kulttuuritalon+salin+koosta+näin:Kulttuuritalon+Aalto-salissa+on+kaksi+katsomoa.+Istumapaikkoja+on+seuraavasti:Nousevassa+yläkatsomossa+(takaosa)+889+paikkaa.Alakatsomossa+tasalattialla+504+paikkaa,+joista+5+INVA-paikkoja.Sinne+mahtuu+siis+istumaan+1393+henkilöä.+Videon+lopussa+kuvattiin+salia+ja+siitä+sai+tosiaan+vaikutelman,+että+kuulijoita+oli+tosi+harvassa:+ehkä+noin+sata+koko+salissa.+Tosin+yläkatsomoa+ja+alakatsomon+takaosaa+tuosta+ei+nähnyt,+mutta+ei+liene+syytä+uskoa,+että+sielläkään+mitään+ruuhkaa+on+ollut.Pidän+hyvin+luultavana,+että+aulatiloissa+on+ollut+väkeä+enemmän.+Ja+osa+porukasta+oli+jo+löytänyt+sopivaa+seuraa+ja+siirtynyt+ympäristön+ravintoloihin+ja+muihin+rauhallisempiin+seurustelupaikkoihin.Adventtikirkon+vuosijuhlat+ovat+olleet+jo+vuosikymmeniä+varsinkin+nuoremmalle+väelle+ennen+kaikkea+tapahtuma,+jossa+voi+tavata+tuttuja+kavereita.+Kokousten+sisällöt+ovat+siihen+verrattuna+aika+yhdentekeviä.