Vapaus - välttämätöntä oikeassa elämässä?

alex.kasi

Vapaus on yksi niitä Raamatun keskeisiä oppeja jotka sivuutetaan mielestäni liian nopeasti - sillä oikeastaan vapaus on yksi niitä elämälle välttämättömiä elämän ominaisuuksista joiden ymmärtäminen avaa muitakin näköaloja.
Jos ajatellaan minkälaista "elämä orjuudessa" olisi ja verrataan sitä "elämään vapaudessa" - silloin ymmärrämme miksi vapaus on niin tärkeä asia.

Vapaus antaa ihmiselle oikeuden ajatella itsenäisesti ja etsiä, orjuus taas vangitsee ja estää oman vapaan ajattelun.

Bengt Göransson entinen Ruotsin opetusministeri on viisas mies ja seuraava (ruotsinkielinen) YouTube video "vapauden" ja "valinnan vapauden" erosta on niin hyvä että panen sen tänne - vaikka taisin tuoda sen tänne kerran aikaisemminkin - ja vaikka se ei suomenkilinen olekaan.

https://www.youtube.com/watch?v=3Lwwq2LNAYY

Göransson sanoo suunnilleen seuraavaa:
"Oletteko huomanneet että "vapaus" ei enää olekaan tärkein elämänarvo yhteiskunnassa - vaan se on korvattu "valinnan vapaudella". Mutta "vapaus" ja "valinnan vapaus" ei tarkoista samaa - "valinnan vapaus" on oikeus valita jotain siitä mitä muut meille tarjoavat ja sillä on sellainen ominaisuus että se (siis valinnan vapaus) rajoittaa. "Valinnan vapaus on jokaisen "yksityistä" - jos sinä valitset väärin - on sinun asiasi ja jos minä valitsen minä väärin on se minun asiani - kun taas "vapaus" sen sijaan on ilman rajoja ja oikeutta itse etsiä "avarassa maisemassa" ja mennä sinne minne itse valitsee mennä. Vapaudella on vain yksi tärkeä rajoitus - nimittäin se että "en saa estää muita kulkemasta samassa vapaudessa (maisemassa) kuin itse kuljen. Vapaus luo tällä tavalla (hyvässä tarkoituksessa) hyvää yhteisöä, koska se edellyttää, että muut otetaan tällä tavalla huomioon ja muille annetaan sama vapaus. Vapaus ei anna oikeutta estää muita elämästä samassa vapaudessa kuin itse elää.
Tämä johtaa myös siihen että vapaus edellyttää tasa-arvoisuutta - vapaus on mahdottomuus epäoikeudenmukaisessa yhteiskunnassa.

Tämän jälkeen antaa Göransson esimerkin epäoikeudenmukaisesta yhteiskunnasta käyttäen silloista Etelä Afrikkaa esimerkkinä siitä kuinka rikkaus ei tuo vapautta vaan usein päin vastoin.

Jos tarkastelet "vapautta" ja "valinnan vapautta" tästä näkökulmasta niin voit ehkä huomata Raamattua lukiessasi kuinka tärkeää juuri vapaus on Raamatussa - kun taas monet kirkot ja lahkot tarjoavat usein vain "valinnan vapautta", mutta eivät sitä vapautta jota Raamattu tarjoaa.

Jeesus sanoi : Matt. 6:33 " Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan".

Jumalan vanhurskaus tarkoittaa täydellistä vapautta ..

Esimerkiksi synti on yksi ihmistä rajoittava ja orjuuttava asia ja siksi siitä vapautuminen on elämälle välttämätöntä - ja siksi Jeesus tuli, sovittamaan meidän pahat tekomme ... oikeudenmukaisuuden tähden - ja vapauttamaan meidät synnin orjuudesta .. siitä velasta jota me tunnemme pahojen tekojemme tähden - meitä orjuuttavasta synnistä .. jotta me voisimme vapaudessa sanoa "minun syntini on sovitettu vapaudessa, oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa".

alex

11

290

Vastaukset 11

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäkin ajattelen niin, että huono omatunto orjuuttaa ihmistä.

Ja jos sen äänen turruttaa rikkomalla lisää omaatuntoaan vastaan, tulee vielä pahempi olo.

Parempi on olla itselleen rehellinen ja parhaansa mukaan elää sen mukaan, mitä pitää oikeana ja hyvänä.

Tähän kaikkeen en tosin tarvitse lainkaan Jumalaa tai Raamattua. Kysymys on ihmisen suhteesta toisiin ihmisiin ja ympäristöönsä.

• Exap

Onkin mielenkiintoista että Jumala on laittanut aivan jokaisen ihmisen sydämeen oman lakinsa, eli rakkauden Jumalaan ja lähimmäiseen (se sydämeen pantu laki ei siis todellakaan ole mikään 10 käskyä vaan nimenomaan rakkaus).

UT:n sanoma oikeasta elämästä keskittyykin oikeaan valintaan ja sen mukaiseen vapauteen; jos valintaperusteesi ovat oikeat, on kaikkien kannalta hyvä asia että voit elää vapaudessa ja tehdä siksi oikein ja hyvää jokaiselle. Ja se oikea valintaperuste jokaisen sydämessä on juuri se omatunto, joka on annettu oikeana mutta jonka ihminen omalla itsekkyydellään voi turruttaa tai saastuttaa.

Jokainen luotu tietää sydämessään jo syntyessään mikä on oikein tai väärin.

• Exap kirjoitti:

Onkin mielenkiintoista että Jumala on laittanut aivan jokaisen ihmisen sydämeen oman lakinsa, eli rakkauden Jumalaan ja lähimmäiseen (se sydämeen pantu laki ei siis todellakaan ole mikään 10 käskyä vaan nimenomaan rakkaus).

UT:n sanoma oikeasta elämästä keskittyykin oikeaan valintaan ja sen mukaiseen vapauteen; jos valintaperusteesi ovat oikeat, on kaikkien kannalta hyvä asia että voit elää vapaudessa ja tehdä siksi oikein ja hyvää jokaiselle. Ja se oikea valintaperuste jokaisen sydämessä on juuri se omatunto, joka on annettu oikeana mutta jonka ihminen omalla itsekkyydellään voi turruttaa tai saastuttaa.

Jokainen luotu tietää sydämessään jo syntyessään mikä on oikein tai väärin.

Kaikesta voi samalla tavoin sanoa, että Jumala on laittanut sen siihen, aivan kaikesta.

Silti ei ole mitään havaintoa tuosta Jumalasta. Se on vain puhetapa.

• ##Minäkin ajattelen niin, että huono omatunto orjuuttaa ihmistä.

Ja jos sen äänen turruttaa rikkomalla lisää omaatuntoaan vastaan, tulee vielä pahempi olo.

Parempi on olla itselleen rehellinen ja parhaansa mukaan elää sen mukaan, mitä pitää oikeana ja hyvänä.

Tähän kaikkeen en tosin tarvitse lainkaan Jumalaa tai Raamattua. Kysymys on ihmisen suhteesta toisiin ihmisiin ja ympäristöönsä. . ##
      ---
      Olen samaa mieltä siitä että ##Ja jos sen äänen turruttaa rikkomalla lisää omaatuntoaan vastaan, tulee vielä pahempi olo.. ##

Muuten olen sitä mieltä että me kaikki elämme synnin orjuudessa - ja edes en usko että kukaan meistä voisi elää ilman, että teemme enemmän tai vähemmän pahuutta kaiken aikaa - tietoisesti tai jopa tietämättämme ja siksi en usko ihmiseen tässä asiassa enkä ajan parantavaan voimaankaan - siis unohdukseen.

Synti on siis meitä rajoittava ja ennen kaikkea orjuuttava asia ja siksi Jeesus tuli, sovittamaan meidän pahat tekomme ... oikeudenmukaisuuden tähden - jotta me voisimme vapaudessa sanoa "minun syntini on sovitettu vapaudessa, oikeudenmukaisuudessa ja rakkaudessa".

Mutta kuka (ja kuinka) vapauttaa sinut synnin orjuudesta - ja huonosta omastatunnostasi - itsehän sinä et sitä voi tehdä. Tehtyä ei saa tekemättömäksi ja kaikella on seurauksensa (esimerkiksi huono omatunto on sellainen seuraus - kiellämme me sen tai emme) .. jotkut sanovat että aika peittää kaikki haavat - mutta riittääkö ihmisen elämän "aika" siihen ..?

alex

• Alex kirjoitti: «Mutta kuka (ja kuinka) vapauttaa sinut synnin orjuudesta - ja huonosta omastatunnostasi - itsehän sinä et sitä voi tehdä.»

Miksi en voi tehdä sitä itse? Jos en voi tehdä sitä itse, miten muka joku muu voi tehdä sen puolestani?

Minua ei auta tippaakaan jokin kertomus Jumalasta, jonka poika syntyy ihmiseksi ja tapetaan. En näe mitään järjellistä yhteyttä tuolla kertomuksella ja huonosta omastatunnosta vapautumisella.

Voin pyytää anteeksi, kun ymmärrän siihen olevan aihetta. Voin jopa pyrkiä korvaamaan aiheuttamiani vahinkoja mahdollisuuksieni puitteissa. Ja sitten tehtäväni on antaa itselleni anteeksi, koska olen tehnyt voitavani.

Siitä eteenpäin voin hakeutua mielentilaan, jossa ymmärrän ihmiskunnan ja kaiken elämän ykseyden ja kunnioitan sitä, jotta en vahingoittaisi itseäni.

Tämän teen kyllä ihan itse, siis omasta aloitteestani.

Tietenkin tarvitsen siihen, kuten joka päivä niin moneen asiaan, muita ihmisiä ja koko tätä elämän mahdollistavaa ympäristöä. Siinä mielessä on turhaa ylimielisyyttä väittää selviytyvänsä asioista yksin. Mutta vastuu ja aloite on itsellä.

• v.aari :
        ##
        Miksi en voi tehdä sitä itse? (Siis vapautua alexin mainitsemasta sinut synnin orjuudesta) Jos en voi tehdä sitä itse, miten muka joku muu voi tehdä sen puolestani?

Minua ei auta tippaakaan jokin kertomus Jumalasta, jonka poika syntyy ihmiseksi ja tapetaan. En näe mitään järjellistä yhteyttä tuolla kertomuksella ja huonosta omastatunnosta vapautumisella.

Voin pyytää anteeksi, kun ymmärrän siihen olevan aihetta. Voin jopa pyrkiä korvaamaan aiheuttamiani vahinkoja mahdollisuuksieni puitteissa. Ja sitten tehtäväni on antaa itselleni anteeksi, koska olen tehnyt voitavani.

Siitä eteenpäin voin hakeutua mielentilaan, jossa ymmärrän ihmiskunnan ja kaiken elämän ykseyden ja kunnioitan sitä, jotta en vahingoittaisi itseäni.

Tietenkin tarvitsen siihen, kuten joka päivä niin moneen asiaan, muita ihmisiä ja koko tätä elämän mahdollistavaa ympäristöä. Siinä mielessä on turhaa ylimielisyyttä väittää selviytyvänsä asioista yksin. Mutta vastuu ja aloite on itsellä.
        ##

No, olen tietenkin eri kannalla - ainakin osittain.
        Minulle itselleni on synnin orjuudesta vapautuminen ilman että joku joka voi minut vapauttaa - mahdottomuus - toisin sanoen olen tietoinen ja tunnustan että itse olen siihen kyvytön. Tuo mitä kirjoitit Jumalasta ei myöskään ole kuvausta minun käsityksestäni siitä minkälainen Jumala On.
        Ymmärrän kuitenkin mitä tarkoitat - tosin et oikeastaan kirjoita synnin seurauksista (orjuudesta) > vapautumista - vaan synnin orjuudessa elämisestä ja siihen sopeutumisesta. Olen kuitenkin paljossa samaa mieltäkin - varsinkin siinä että ymmärrys ihmisten puutteellisuuksista ja siitä todellisuudesta missä me elämme on tärkeää ja että tuomitsemalla sen enempää itseämme kuin muita emme pääse milliäkään eteenpäin - sanottu ajatuksella, että totuutta ei pidä pyöristellä.

Joku sanoi että "joka aamu alkaa elämä uudestaan" ja siinä on jotain elämän viisautta jota syntinen voi käyttää ... tosin sekään ei vapauta synnin orjuudesta ..

alex

• Exap
        v.aari kirjoitti:

Alex kirjoitti: «Mutta kuka (ja kuinka) vapauttaa sinut synnin orjuudesta - ja huonosta omastatunnostasi - itsehän sinä et sitä voi tehdä.»

Miksi en voi tehdä sitä itse? Jos en voi tehdä sitä itse, miten muka joku muu voi tehdä sen puolestani?

"Miksi en voi tehdä sitä itse? Jos en voi tehdä sitä itse, miten muka joku muu voi tehdä sen puolestani?"
        Vaikka voit pyrkiä korjaamaan aiheuttamaasi vahinkoa, et voi tietenkään tehdä tehtyä tekemättömäksi. Jos olet vaikkapa toista vahingoittanut pysyvästi, edes anteeksi saaminen ei poista sitä tosiasiaa että olet toiminut elämää tuhoavasti.

Voit saada siis täydellisesti anteeksi vain siltä jonka luoma ja jonka omaisuutta on kaikki luomakunta ja kaikki elämä. Vain sitä kautta "rekisterisi" luomakuntaa tuhoavana yksilönä voi olla puhdas.

Et myöskään kaikista yrityksistäsi huolimatta voi päästä vapauteen synnin orjuudesta - tai sanotaanko omasta vajavaisuudestasi, johon alex usein viittaa.

Myös siihen asiaan ainoa tapa on että ihminen syntyy uudesti, suostuu siihen että hänen ruumiinsa jossa synti vaikuttaa ja asuu, hävitetään, siten että vain ihmisen sielu = minuus jää olemaan. Sen toteutumaa tässä elämässä on vaikea ymmärtää, mutta Paavali pyrkii sitä kuvaamaan omalla tavallaan tämän elämän aikana. Loppujen lopuksi synnistä eroon pääseminen kuitenkin tapahtuu vasta silloin kun saamme uuden hengellisen ruumiin, joka ei houkuta meitä syntiin.

Siksi et voi tehdä sitä itse. Voit pyrkiä parempaan - ja toki jokaisen tulisi niin tehdä - mutta täydellisyyteen ei ihminen omin ponnistuksin pääse - ei kummassakaan.

• iloinen_naurajaa

Uskonnot kahlitsevat aivo-orjansa sairailla valheillaan. Nämä uskontojen surkeat aivo-orjat ovat menettäneet kykynsä ajatella itsenäisesti, sillä uskonnot pumppaavat heihin kirottuja oppejaan ja eksyttävät aivo-orjia yhä kauemmas totuuden poluilta.

Ateismi on tehokas lääke, joka tekee entisen aivo-orjan VAPAAKSI. Luopukaa siis pikaisesti kaikista uskonnoista ja ryhtykää ateisteiksi.

• Tuo voi olla tottakin, sillä uskontoja on maailmassa niin monia ja on aina ollut.

Uskonto on sitä mihin uskotaan ja siksi sanoisin että ateismi on sekin uskoa - vaikka ateisti ei Jumalaan uskokaan - niin hän uskoo että Jumalaa ei ole ja ties mihin muuhun - kuka mihinkin. Ja aivan samalla tavalla kuin ateistit uskovat eri tavalla eri asioista - tekevät myös uskovat - siis samaistetaanko ateistit yhdeksi samalla tavalla ?? kuin esimerkiksi sinä samaistat uskovat ?? :))

Olisiko sellaisessa mitään järkeä? Ei minusta. Sellainen käpertyy jo omaan typeryyteensä.

Mutta jos se antaa sinulle jonkinlaista tyydytystä kirjoitella sillä tavalla ... niin mikäs ettei ... asia ei kuitenkaan tule kirjoittamisella sen viisaammaksi. :)

alex

• iloinen_naurajaa

Alex, sinä et ole vapaa. Sinulla on uskonto. Olet AIVO-ORJA. END OF STORY!

• Hyvä.
        End of the story.

alex

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on kaivattusi

Nimi väärinpäin🤔🙃
      Ikävä
      91
      1228
    2. Mitkä on kaivattusi

Nimen kolme ensimmäistä kirjainta Mar....
      Ikävä
      73
      972
    3. Minkä ikäinen on kaivattusi

ja sinä? Vai tiedätkö hänen ikää?
      Ikävä
      44
      683
    4. Muiden vaikutus

Oletko antanut muiden vaikuttaa mielipiteisiisi, tunteisiini tai valintoihisi suhteessa kaivattuusi?
      Ikävä
      82
      618
    5. Ei kai nyt kukaan oikeasti kuvittele, että hallitus eroaisi Garden Helsingin takia?

Ongelmanahan tässä kuitenkin on se, että mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei ole tapahtunut. Joten mikä se eroperuste
      Maailman menoa
      144
      615
    6. Vähän hirvittää

Että pystynkö täyttämään odotuksesi… jos oikeasti tutustutaan.
      Ikävä
      36
      600
    7. Milloin olette

Nähneet viimeksi kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      562
    8. Me (n & m)

Toisillemme erityiset, vaikka emme ole toistemme elämässä kuin lyhyinä, ohikiitävinä hetkinä. Uskon, että koet samoin. T
      Ikävä
      14
      559
    9. No tavallaan seuraava kohtaaminen on käänteentekevä

Koska sanon sulle että rakastan sua. On aika. Pösilö.
      Ikävä
      29
      544
    10. Ei hätää rakas

Kaikki on hyvin ja linja pitää. Kohtaamiseen🤍
      Ikävä
      67
      536
    Aihe