Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. 479 on hiukan yli tuhannesosa Islannin väestöstä.

Pitäisi olla aikamoisen iso otos tutkimuksessa, jotta näin pieni porukka näkyisi tuloksissa.

Toisekseen, kaikki paikalliseen adventtiseurakuntaan kuuluvat eivät välttämättä usko luomiskertomuksen kirjaimelliseen historiallisuuteen. Tiedämme kaikki, että näin on Suomessakin ja varsinkin Yhdysvalloissa.

Erityisesti ikäluokassa 18-25 fundamentalistinen usko on käynyt harvinaiseksi myös adventistien joukossa. Heillä on muita syitä notkua mukana kerhossa.
  2. Minun kokemukseni ei tue sellaista käsitystä, että adventistit tekisivät muita enemmän luettelemiasi "syntejä".

Se vaihtelee paljon, mitä huoraamisella tarkoitetaan. Tässäkään ei kai ollut kyse prostituutioh harjoittamisesta, vaan ehkä avioliiton ulkopuolisesta sukupuolisuhteesta ja ehkä erityisesti puolisoa pettäen. Sellaista tapahtuu kyllä, mutta adventistien joukossa ei mitenkään erityisen paljon.

Valehtelua ja pettämistäkin olen joutunut kohtaamaan paljon. Valehtelijoista suurin osa on kuulunut evankelis-luterilaiseen kirkkoon, mutta se johtuu vain siitä, että enemmistö suomalaisista kuuluu tuohon kerhoon. Adventisteja ei ole valehtelijoissakaan suhteellisesti enempää kuin muualla. Väärässä olemista ja virheellisen käsityksensä muille kertomista ei lasketa valehteluksi.

Varastamista olen myös joutunut näkemään. Mutta sama juttu kuin noissa aiemmissa, ei adventisteissa sen enempää kuin muissakaan. Pari hiukan isompaa luikuria löytyy, mutta koko maamme väestössä vastaavia tapauksia on hyvinkin pari tuhatta.

Sitten on muistettava suuruusluokat ja siitä seuraava määrittelyn sumeus. Mikä lasketaan huorin tekemiseksi? Jeesus ehdotti Vuorisaarnassa, että himokas katse riittää. Entäs jos näkee eroottista unta, jossa seikkailee vieras partneri?

Mikä on valehtelua? Jos vastaa "kiitos, hyvää kuuluu", vaikka elämä on juuri saanut pirstovan kolhun, onko se valehtelua?

Mikä lasketaan pettämiseksi? Jos kehuu kaverin uutta vaatetta, vaikka pitää sitä kamalan näköisenä, onko se jo pettämistä?

Adventistien opetuksen mukaan kymmenyksistä tinkiminen on varastamista Jumalalta. Se on aika kaukana maamme lainsäädännön tavasta määritellä varastaminen. Jotkut ovat tulkinneet, että kymmenykset lasketaan bruttopalkasta ja toiset taas laksevat verotetusta tulosta. Minun vanhempani tekivät ensin mainitulla tavalla ja aikamoisen summan tulivat toimittaneeksi Adventtikirkon toiminnan rahoittamiseen.

Jos ottaa vakuutusyhtiön palvelutiskillä olevasta kupista kaksi karamellia, vaikka ajattelee yhden olevan kohtuuden raja, onko se varastamista? Ehkä se on varkaus vasta siinä tapauksessa, että tapaamisen jälkeen päättää vaihtaa vakuutusyhtiötä. Vai onko, jos se karkki ei ollutkaan kovin hyvän makuinen?

Monissa kristinuskon variaatioissa on tapana ajatella, että kaikki ihmiset tekevät syntiä eikä mikään hyveellisyyden yrittäminen auta siinä. Siitä sitten päätellään, että
    kaikki ihmiset ovat ankaran tuomion alaisia ja tarvitsevat armoa ja pelastusta.

Paavali opettaa, että ei kumminkaan passaa vasiten tehdä syntiä, jotta armo tulisi suureksi.

Ja aika monessa muussa Raamatun kohdassa korostetaan, että teot ratkaisevat ihmisen suhteen Jumalaan.

Mutta on sekin mahdollisuus, että lopetetaan turhassa syyllisyydessä rypeminen ja eletään sellaista elämää, jossa ei poljeta omaa moraalia eikä rikota lakeja. Aina voi jälkeenpäin ajatella, että olisi voinut paremminkin toimia, mutta se ei ole mikään syy sille, että tarvitsisi armahdusta jostakin tuomiosta. Tätä sanotaan todellisuudeksi.
  3. No niin, Alex-parka. Kyse oli siis väitteestä, että ateistit vihaavat Jeesusta. Siitä et osannut kirjoittaa yhtään mitään. Mutta katsotaan mitä kirjoitit asian vierestä.

«Katsos vaari hyvä.. Sinä vietät joulua .. »

Tämä on ruma valhe. Sinä et tiedä, vietänkö minä joulua ja jos vietän niin miten. En aio kertoakaan sitä, koska se on aiheena hyvin epäkiinnostava.

«ja joulun sanotaan olevan JEESUKSEN SYNTYMÄPÄIVÄ .. sitä sinä siis juhlit (sano mitä sanot) .. »

Sanotaanhan sitä kaikenlaista. Luukkaan evankeliumin kertomus Jeesuksen syntymästä ei sovi joulun aikaan. Sitäpaitsi sekin on mitä luultavimmin täysin keksitty tarina.

Joulun merkitys on se, että vuoden kierrossa ohitetaan syvin pimeys ja saadaan taas toivoa elämän jatkumisesta. Se muistuttaa ihmisiä kohtalonyhteydestään tällä hauraalla planeetalla. Ja siksi sen pitäisi ohjata meitä ajattelemaan yhteistä etua ja olemaan myötätuntoisia.

Tämä on täysin riippumatonta kristinuskon sekoiluista ja sen juuret ovat paljon kauempana historiassa.

«ja samana jouluna tulee (tai tuli ainakin ennen) joulupukki .. ja nyt sinä kirjoittelet kummallisia Jeesuksesta ja vertaat häntä joulupukkiin .. »

Kirjoitin, että ateistilla ei ole mitään syytä vihata Jeesusta yhtään sen enempää kuin joulupukkiakaan. Mainitsin myös Känkkäränkkä-noidan ja Jaakon, joka heittää kylmän kiven järveen. On aivan hullua vihata kuvitteellisia hahmoja.

«ja nyt otit nokkaasi kun se ikäänkuin pantiin paperille .. niin että mikä pantiin paperille - no se että sinä juhlit sen miehen syntymäpäivää jota pilkkaat internetissä (siis Jeesuksen) ja teet sen jopa joulupukin kanssa.. johon et myöskään usko..»

Sinä et tiedä minun nokkaan ottamisistani mitään. Paljastan nyt, mikä minua sinun viestissäsi otti päähän. Sinä menet pois aiheesta ja esität tyhjän päällä olevia typeriä väitteitä minusta. Edes muistutettuna et pääse takaisin aiheeseen. Näyttää kovasti siltä, että et edes yritä keskustella, vaan pelkästään pelleillä.

Kuten jo kerroinkin, sinä et tiedä minun juhlimisistani yhtään mitään. Ja joulu tosiaankaan ei ole minulle mikään kristillinen juhla ollenkaan.

«Minua ihmetyttää että muka et ole tietoinen että joulua vietetään Jeesuksen syntymän muistoksi ? Taidat puhua vain lämpimiksesi ..»

Minua ihmetyttää se, että et tiedä joulun olevan kolme päivää talvipäivän seisauksen jälkeen. Myös ihmettelen sitä, että et osaa erottaa ylä- ja alapäätäsi toisistaan. Sitäkin ihmettelen, että syöt soppaa haarukalla kukkaruukusta. Ihmettelen sitäkin, että käyt päivittäin heittämässä kuperkeikkaa paikallisen linja-autoaseman lippuluukun edessä. Ja sitä ihmettelen, että naamasi on vaaleansininen kuin smurffeilla. Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa, runoili Marjatta Pokela.
  4. Kuusilla ja kynttilöillä ei ole kulttuurihistoriallisesti mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Myös sana "joulu" on peräisin juhlatraditiosta ennen kristinuskoa.

Minusta joulu on ihan hieno juhla, kunhan ei liikaa rupea harmittelemaan siihen ympättyä kristillistä humpuukia. Se on ihan hienoa, että ollaan edes kerran vuodessa hyväntahtoisia toisia ihmisiä kohtaan, riippumatta muodollisista perusteista.