Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
profiilit
v.aari
v.aari
Vapaa kuvaus
Aloituksia
96
Kommenttia
5326
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Miksi+toistat+kestämättömäksi+osoitettua+väitettäsi,+että+olisit+jotenkin+vapaampi+valitsemaan+mielipiteesi+ja+uskomuksesi+kuin+ateistit?
Olet+itse+kertonut,+että+inhoat+ateismia+niin+paljon,+ettet+voisi+ruveta+ateistiksi,+vaikka+jumalausko+osoitettaisiin+katteettomaksi.+Mitä+vapautta+sellainen+on?
01.06.2018 15:42
On+niitä,+jotka+eivät+ole+itse+valinneet+sitä,+mihin+uskovat.+Itse+asiassa+aika+paljonkin.+He+eivät+edes+huomaa+sitä,+että+muiden+heille+itsestäänselvyyksinä+tarjoamat+asiat+ovat+oikeastaan+uskonvaraisia.
Luultavasti+jokaisella+ihmisellä+on+ajattelussaan+sellaista+uskomista,+jota+ei+ole+itse+valittu.
Kun+aikuistuu+ja+nöyrtyy,+oppii+vähän+kerrallaan+tunnistamaan+noita+kritiikittä+nieltyjä+uskomuksia+ja+saa+tilaisuuden+valita+niiden+osalta+itse.+Hyvin+usein+se+merkitsee+sen+tunnustamista,+että+ei+tiedä.+Sellainen+ei+ylpeältä+hevin+onnistu.
Minä+olen+itse+valinnut+sen,+että+en+ole+Adventtikirkon+jäsen.+Se+valinta+oli+aikoinaan+suuri+helpotus+erityisesti+omantunnon+takia.+Ei+ole+rehellistä+kuulua+tunnustukselliseen+yhteisöön,+jonka+tunnustusta+ei+pysty+uskomaan+edes+likimain.
Sitä+ihmettelen,+millä+perusteella+unitaari+voi+väittää,+että+ateistilla+ei+ole+vapautta+muuttaa+mielipidettään.+Tai+miten+hän+voi+väittää+sellaista+kenestäkään.+Enkä+löydä+mitään+erityisen+vapaata+hänen+esittämästään+katsomustavasta.+Ateismi+on+aiemmin+lukemamme+mukaan+poissa+laskuista+sen+takia,+että+se+on+niin+vastenmielistä.+Esimerkiksi+se+ei+ole+vapautta.
En+tunne+yhtään+ateistia,+joka+ei+olisi+valmis+muuttamaan+käsityksiään,+jos+saa+uutta+perusteltua+tietoa,+joka+kumoaa+edellisen+käsityksen+ja+tukee+uutta+käsitystä.+Väite,+ettei+tuo+asenne+olisi+mahdollinen+ateistille,+on+minun+havaintoni+mukaan+täysin+väärä.
01.06.2018 14:51
Että+peiliin+katsomisen+paikka?
Aina+vain+väsyneemmältä+näyttää,+naururypyistä+huolimatta.
Tosin+taitaa+olla+niin+murheellisesti,+että+en+monien+mielestä+oikein+kelpaa+ateistiksikaan.
01.06.2018 10:41
Onko+mitään+hyvää+tietokoneissa+ja+Internetissä?
Yhdysvalloissa+on+keksitty+yhtä+ja+toista+muutakin+kuin+hassuja+uskonlahkoja.
Linkkaan+hauskalle+nettisivulle,+joka+listaa+kymmenen+amerikkalaista+keksintöä.
https://owlcation.com/humanities/10-American-Inventions-That-Changed-The-World
01.06.2018 10:36
Nimimerkille+Vain.noloa.taas:
Voisitko+kertoa+minulle+ja+muille+ei-sivistyneille+ihmisille,+mitä+tarkoittaa+"Johanneksen"-sana+länsimaisen+kulttuurin+perustekstissä?
Vai+onko+se+sinulle+saatanan+vaikeaa?
Ja+siitä+ensin+mainitsemastasi+asiasta:+Siinä+lienet+oikeassa,+että+ateistista+maailman+kuvaa+ei+luonut+ateisti.+Ateismi+on+lähtökohta,+jota+ei+ole+tarpeen+luoda+ollenkaan.+Sen+sijaan+erilaiset+jumaliin+kohdistuvat+kuvitelmat+ja+uskomukset+ovat+ihmisten+luomia.+Joskus+alkuperäinen+tekijä+on+itse+uskonut+juttuihinsa+ja+toisinaan+sitten+taas+ei.
Koska+sivistyneiden+ihmisten+muisti+on+rajallinen,+muistutan+vielä,+että+esitin+kysymyksen+tämän+viestin+alussa.
01.06.2018 10:29
Nimimerkille+Vain.noloa.taas:
Voisitko+kertoa+minulle+ja+muille+ei-sivistyneille+ihmisille,+mitä+tarkoittaa+"Johanneksen"-sana+länsimaisen+kulttuurin+perustekstissä?
Vai+onko+se+sinulle+saatanan+vaikeaa?
Ja+siitä+ensin+mainitsemastasi+asiasta:+Siinä+lienet+oikeassa,+että+ateistista+maailman+kuvaa+ei+luonut+ateisti.+Ateismi+on+lähtökohta,+jota+ei+ole+tarpeen+luoda+ollenkaan.+Sen+sijaan+erilaiset+jumaliin+kohdistuvat+kuvitelmat+ja+uskomukset+ovat+ihmisten+luomia.+Joskus+alkuperäinen+tekijä+on+itse+uskonut+juttuihinsa+ja+toisinaan+sitten+taas+ei.
Koska+sivistyneiden+ihmisten+muisti+on+rajallinen,+muistutan+vielä,+että+esitin+kysymyksen+tämän+viestin+alussa.
01.06.2018 10:29
Jos+Anneli+Jäätteenmäki+sanoo,+ettei+hän+ole+kirjoittanut+Johanneksen+evankeliumia,+niin+tottakai+se+on+syytä+uskoa.+Hänhän+tunnetusti+puhuu+niin+totta+kuin+osaa.
Toisekseen,+on+aika+helppoa+kirjoittaa+itsestään+niin+yksikön+kolmannessa+persoonassa+kuin+monikon+ensimmäisessäkin.+Itse+asiassa+molempia+on+tunnetusti+harrastettu.
Itsensä+esille+tuominen+kolmannessa+persoonassa+on+sen+verran+yleistä,+että+sille+on+annettu+kirjallisuuden+tutkimuksessa+oikein+nimikin:+se+on+“illeismi”+–+johdettu+latinan+pronominista+ille.
https://en.wikipedia.org/wiki/Illeism
Kuuluisin+itsensä+hännittelijä+taitaa+olla+Julius+Caesar.+Ehkä+juuri+sen+vuoksi+tuohon+tapaan+on+liitetty+mielikuva+hallitsijasta,+korkea-arvoisuudesta+tai+muuten+vain+itsensä+tärkeänä+pitämisestä.+Tuo+mielikuva+on+kuitenkin+kokonaisuutta+katsoen+virheellinen.+Kysymys+voi+olla+jopa+vaatimattomuuden+ilmaisusta.
Ja+sitten+se+“me”.+Jos+paikalla+ovat+minä,+sinä+ja+hän,+tuota+porukkaa+voin+ymmärtääkseni+mainita+sanalla+me.+Jos+sisällyttää+itsensä+joukkoon,+joka+vakuuttaa+oman+tekstin+luotettavuutta,+se+voi+ehkä+tuntua+hiukan+hassulta,+mutta+loogista+tai+kieliopillista+ristiriitaa+siinä+ei+ole.
Lopuksi+paljastan,+että+minä+en+usko,+että+Johanneksen+evankeliumin+kirjoittaja+olisi+Jeesuksen+oppilas+nimeltä+Johannes.
Lisäksi+vakuutan+käsi+sydämellä,+että+en+minäkään+sitä+kirjoittanut.
01.06.2018 10:24
«Osakeyhtiölain+mukaan+yhtiön+tarkoitus+on+tuottaa+omistajilleen+voittoa.+Joten+tämä+on+myös+tämän+palstan+tarkoitus.+Keskustelusta+tai+sen+laadusta+viis,+puhumattakaan+moderoinnin+(tai+sen+puutteen)+laadusta.»
Moderoinnin+ja+sen+laadun+tarpeellisuus+löytyy+kyllä+tuolla+mainitulla+ansaintalogiikalla.
Moderoimaton+mutapainipaikka+kerää+vain+kourallisen+typeryksiä+ja+se+ei+ole+mainostajien+intressin+mukaista.
Tämä+muistuttaa+etäisesti+sitä,+että+onnellisuuden+maksimointiperiaatteesta+eli+hedonismista+on+johdetavissa+aika+pitkälle+myös+lähimmäisenrakkaus,+niin+outoa+kuin+se+onkin+ensi+vilkaisulla.
30.05.2018 11:04
Ristiinnaulitseminen+oli+meidän+kulttuuristamme+katsoen+todella+epäinhimillisen+julma+kuolemantuomion+muoto.+Roomalaiset+käyttivät+sitä+rangaistuksena+kapinasta+tai+muusta+valtiopetoksesta.
Spartacuksen+johtaman+orjien+kapinan+kaaduttua+Via+Appian+varrella+roikkui+kuusi+tuhatta+kapinallista+risteillä.+Heitä+oli+kahta+puolta+tietä+sadankahdenkymmenen+kilometrin+matkalla!+Köyhiä+ihmisiä,+jotka+olivat+lähteneet+hakemaan+muutosta+asemaansa,+jota+jokainen+nykyinen+suomalainen+pitäisi+hyvin+epäoikeudenmukaisena.+Kukaan+ei+ole+kuitenkaan+tietääkseni+opettanut,+että+tällä+massiivisella+julmuudella+olisi+ollut+mitään+teologista+tai+muuta+koko+ihmiskuntaa+koskettavaa+merkitystä,+toisin+kuin+erään+kertomuksen+mukaisella+yhdellä+ristiinnaulitulla+noin+sata+vuotta+myöhemmin.
On+ällöttävän+typerää+ruveta+ilakoimaan+jollakin+fyysisellä+yksityiskohdalla,+kuten+suolen+tyhjenemisellä,+joka+toki+luultavasti+oli+osa+kuolemisprosessia.+Olen+lukenut,+että+tyypillisesti+ristiinnaulituilla+oli+jossakin+vaiheessa+myös+erektio,+jonka+katsottiin+lisäävän+rangaistuksen+häpeällisyyttä.+Mutta+mitään+hauskaa+näissä+ei+todellakaan+ole.
Onneksi+elämme+sellaisessa+valtiossa+ja+kulttuurissa,+joka+ei+hyväksy+noin+julmia+toimintatapoja.+On+silti+hyvä+muistaa,+että+sivistyksemme+on+ohut+kuin+omenan+kuori.+Hiukan+kun+raapaisee+niin+toisen+kärsimyksellä+riekkuva+sadisti+nostaa+monissa+meistä+päätään.+Siitä+on+osoituksena+muun+muassa+se,+että+väännetään+mautonta+vitsiä+Jeesuksesta+ristillä.
30.05.2018 10:56
Kun+kuvittelet+mielessäsi+tätä+istuntoa,+ole+tarkkana:+Se+oikealla+puolella+tarkoittaa+“oikean+käden+puolella”.+Niin+että+katsoessasi+Isäjumalaa+ja+Jeesusta+kasvoihin+Jeesus+onkin+sieltä+päin+katsoen+vasemmalla+puolella.
Nämä+ovat+nimittäin+hurjan+tärkeitä+kysymyksiä.
30.05.2018 10:38
Varisten+pesimissuunta+ei+ole+mikään+pelastuskysymys.+Keskity+kaakkureihin.+Ne+tulevat+keväällä+kaakosta.
30.05.2018 10:26
Pahoittelen+tiukasta+asiasta+pysymisestä+lipsumista,+mutta+kerron+kuitenkin.+Minulla+on+itse+tehty+apuväline+Open+office+Calcilla+siihen,+että+muokkaan+url-osoitteet+täällä+suomi24-keskustelussa+toimiviksi.+Ja+nyt+aivan+yllättäen+koko+taulukkolaskenta+oli+jumissa+siten,+että+kaavat+eivät+toimineet.+Tulos+oli+sama+kuin+syöte.+Kun+käynnistin+Calcin+uudelleen,+homma+pelitti+taas,+mutta+vahinko+ehti+tapahtua.
Tietotekniikka+on+ihmeellistä.
Ja+sitten+varovasti+asiaan+takaisin:+oli+minullakin+nippu+älliä,+kun+valmistuin+Toivonlinnasta+ylioppilaaksi.+Mutta+voin+vakuuttaa,+että+nykyään+minulla+on+älliä+enemmän.+Olen+sitä+paitsi+ymmärtänyt,+että+muillakin+kirjaimilla+on+merkitystä,+kuten+koolla,+teellä+ja+ämmällä.+Myös+kuulla+on+suuri+merkitys+planeettamme+asumiskelpoisuudelle+ja+joskus+on+hyvä+olla+ässä+hihassa+kaiken+varalta,+jos+joutuu+oikein+veemäiseen+tilanteeseen.
Koirien+älähdyksistä+en+tiedä+kovin+paljon.+Useimmiten+pitkä+tuijotus+suoraan+silmiin+tuottaa+älähdyksen,+mutta+tästä+olen+kohdannut+pari+poikkeusta,+Turren+ja+Herbertin+(nimet+muutettu).
Lopuksi+haluan+muistuttaa+siitä,+että+Toivonlinnan+maisemat+ovat+tavattoman+kauniita.+Saapa+nähdä,+mikä+on+paikan+tulevaisuus.+Hultaforsiin+tehtiin+yksityisasuntoja+ja+Skodsborgissa+on+adventismista+vapaa+kylpylähotelli.+Komeita+paikkoja+molemmat.
http://www.bt.se/bollebygd/goda-utsikter-for-bostader-i-hultafors/
http://skodsborg.dk/
30.05.2018 10:21
Olli+Santavuori+näkyy+esiintyvän+aivan+avoimesti+tunnistettavana+henkilönä.
Pidän+sitä+kunnioitettavana+ja+samalla+pidän+itselläni+ja+muillakin+oikeuden+pysyä+nimimerkin+takana.
28.05.2018 11:59
No+johan+nyt+menee+vaikeaksi+näitten+ääkkösten+kanssa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kymmenen_käskyä#Kymmenen_käskyä_eri_kirkkokunnissa
28.05.2018 11:07
Kuusi+älää+on+aika+vähän.
Käännöksistä+ja+numerointitavoista+riippuen+on+yleensä+ollut+seitsemästä+kahdeksaan+älään.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kymmenen_käskyä#Kymmenen_käskyä_eri_kirkkokunnissa
28.05.2018 10:45
“Ateismi+syyttää+Jumalaa+ongelmista.”
Miten+ihmeessä+ateismi+voi+syyttää+Jumalaa,+kun+koko+ateismin+ydin+on+se,+että+mitään+Jumalan+käsitettä+ei+käytetä+ollenkaan?
21.05.2018 19:54
Käytät+sanaa+ateisti+aivan+eri+merkityksessä+kuin+mitä+sillä+yleensä+tarkoitetaan.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi
Pidät+ateisteina+hyvin+suurta+määrää+ihmisiä,+jotka+eivät+missään+tapauksessa+itse+pidä+itseään+ateisteina.
Se+kertoo+ylpeydestä+ja+välinpitämättömyydestä,+eikos+joo?
Itse+asiassa+olet+itse+likimain+ateisti,+koska+kiellät+lähes+kaikkien+jumalien+olemassolon.
18.05.2018 12:40
Hakukoneen+ja+sanakirjasovellusten+käyttämättä+jättäminen+kertoo+siitä,+että+lukijaa+ei+erityisemmin+kiinnosta+tai+sitten+vain+vaivaa+laiskuus.
Miten+sanoisit+nasevasti,+mutta+kansantajuisesti,+mitä+tarkoittaa+dikotomisti?
Ja+kun+olet+sen+saanut+mahdutetuksi+yhdelle+riville,+tee+sama+sanalle+eksklusivisti.
Jos+onnistut+tuossa,+saat+ihan+vilpittömät+aplodit.
Jos+et+onnistu,+voit+tunkea+sen+ylpeysanalyysisi+vaikkapa+kompostiin.
18.05.2018 12:36
Jännä.+T-kirjain+korvautui+V-kirjaimella,+vaikka+ne+ovat+aika+kaukana+toisistaan+näppäimistöllä,+joskin+samalla+sormella+10-sormijärjestelmässä.
Tämä+on+opettavaista+ja+auttaa+ymmärtämään+sitä,+miksi+teksteihin+ilmestyy+joskus+kopioidessa+muutoksia.
Kuvitellaan+vielä+kieli+ja+kirjoitustapa,+jossa+on+vain+konsonanttimerkit.+Äskeisellä+lipsahduksella+tosi+onkin+yhtäkkiä+vesi.
18.05.2018 11:17
Mitäpä+valittamista+tuossa+olisi?
Minusta+on+ihan+kelvollista+olla+teisti+tai+ateisti+tai+mitä+tahansa+siitä+väliltä,+ympäriltä+taikka+missä+vahansa+kulmassa+ylä-+tai+alapuolella.
Mutta+dikotomistien+kanssa+on+joskus+kärsivällisyys+koetuksella.
Ja+sama+koskee+tietenkin+eksklusivisteja.
Tämän+tapaisten+sanojen+käyttö+muuten+kätevästi+karsii+pois+ne+lukijat,+joissa+yhdistyy+tietämättömyys+ja+laiskuus.
18.05.2018 10:35
43 / 267