Vapaa kuvaus

Aloituksia

96

Kommenttia

5326

1. On+niitä,+jotka+eivät+ole+itse+valinneet+sitä,+mihin+uskovat.+Itse+asiassa+aika+paljonkin.+He+eivät+edes+huomaa+sitä,+että+muiden+heille+itsestäänselvyyksinä+tarjoamat+asiat+ovat+oikeastaan+uskonvaraisia.Luultavasti+jokaisella+ihmisellä+on+ajattelussaan+sellaista+uskomista,+jota+ei+ole+itse+valittu.Kun+aikuistuu+ja+nöyrtyy,+oppii+vähän+kerrallaan+tunnistamaan+noita+kritiikittä+nieltyjä+uskomuksia+ja+saa+tilaisuuden+valita+niiden+osalta+itse.+Hyvin+usein+se+merkitsee+sen+tunnustamista,+että+ei+tiedä.+Sellainen+ei+ylpeältä+hevin+onnistu.Minä+olen+itse+valinnut+sen,+että+en+ole+Adventtikirkon+jäsen.+Se+valinta+oli+aikoinaan+suuri+helpotus+erityisesti+omantunnon+takia.+Ei+ole+rehellistä+kuulua+tunnustukselliseen+yhteisöön,+jonka+tunnustusta+ei+pysty+uskomaan+edes+likimain.Sitä+ihmettelen,+millä+perusteella+unitaari+voi+väittää,+että+ateistilla+ei+ole+vapautta+muuttaa+mielipidettään.+Tai+miten+hän+voi+väittää+sellaista+kenestäkään.+Enkä+löydä+mitään+erityisen+vapaata+hänen+esittämästään+katsomustavasta.+Ateismi+on+aiemmin+lukemamme+mukaan+poissa+laskuista+sen+takia,+että+se+on+niin+vastenmielistä.+Esimerkiksi+se+ei+ole+vapautta.En+tunne+yhtään+ateistia,+joka+ei+olisi+valmis+muuttamaan+käsityksiään,+jos+saa+uutta+perusteltua+tietoa,+joka+kumoaa+edellisen+käsityksen+ja+tukee+uutta+käsitystä.+Väite,+ettei+tuo+asenne+olisi+mahdollinen+ateistille,+on+minun+havaintoni+mukaan+täysin+väärä.
  2. Ristiinnaulitseminen+oli+meidän+kulttuuristamme+katsoen+todella+epäinhimillisen+julma+kuolemantuomion+muoto.+Roomalaiset+käyttivät+sitä+rangaistuksena+kapinasta+tai+muusta+valtiopetoksesta.Spartacuksen+johtaman+orjien+kapinan+kaaduttua+Via+Appian+varrella+roikkui+kuusi+tuhatta+kapinallista+risteillä.+Heitä+oli+kahta+puolta+tietä+sadankahdenkymmenen+kilometrin+matkalla!+Köyhiä+ihmisiä,+jotka+olivat+lähteneet+hakemaan+muutosta+asemaansa,+jota+jokainen+nykyinen+suomalainen+pitäisi+hyvin+epäoikeudenmukaisena.+Kukaan+ei+ole+kuitenkaan+tietääkseni+opettanut,+että+tällä+massiivisella+julmuudella+olisi+ollut+mitään+teologista+tai+muuta+koko+ihmiskuntaa+koskettavaa+merkitystä,+toisin+kuin+erään+kertomuksen+mukaisella+yhdellä+ristiinnaulitulla+noin+sata+vuotta+myöhemmin.On+ällöttävän+typerää+ruveta+ilakoimaan+jollakin+fyysisellä+yksityiskohdalla,+kuten+suolen+tyhjenemisellä,+joka+toki+luultavasti+oli+osa+kuolemisprosessia.+Olen+lukenut,+että+tyypillisesti+ristiinnaulituilla+oli+jossakin+vaiheessa+myös+erektio,+jonka+katsottiin+lisäävän+rangaistuksen+häpeällisyyttä.+Mutta+mitään+hauskaa+näissä+ei+todellakaan+ole.Onneksi+elämme+sellaisessa+valtiossa+ja+kulttuurissa,+joka+ei+hyväksy+noin+julmia+toimintatapoja.+On+silti+hyvä+muistaa,+että+sivistyksemme+on+ohut+kuin+omenan+kuori.+Hiukan+kun+raapaisee+niin+toisen+kärsimyksellä+riekkuva+sadisti+nostaa+monissa+meistä+päätään.+Siitä+on+osoituksena+muun+muassa+se,+että+väännetään+mautonta+vitsiä+Jeesuksesta+ristillä.
  3. “Ateismi+syyttää+Jumalaa+ongelmista.”Miten+ihmeessä+ateismi+voi+syyttää+Jumalaa,+kun+koko+ateismin+ydin+on+se,+että+mitään+Jumalan+käsitettä+ei+käytetä+ollenkaan?