Pahoin+pelkään+minäkin,+ettei+siltä+suunnalta+ole+tulossa+muuta+kuin+filosofista+höttöä.+Mutta+ehkä+vika+on+kuitenkin+minussa,+olen+mahdollisesti+ollut+jotenkin+epäselvä.+Pitäisikö+minun+muotoilla+yllä+olevat+kysymykseni+selvemmin?
En+tunne+teologiaa+enkä+sen+enempää+Raamatun+kuin+Mormonin+kirjankaan+syntyhistoriaa.+Siksi+arvioidessani+MAP-kirkon+viestien+totuusarvoa+joudun+turvautumaan+paljon+maallisempiin+menetelmiin.Uskonnoilla+on+oma+hengellinen+maailmansa,+josta+ainakin+noista+uskoista+osattoman+on+vaikea+sanoa+sitä+tahi+tätä.+Usein+-+ja+tästä+mormonismi+ei+havaintojeni+mukaan+muodosta+poikkeusta+-+on+jollain+tavalla+sitouduttava+uskoon+(uskottava,+rukoiltava+tms.)+ennen+kuin+voi+saada+luotettavaa+tietoa.+Edellytys+on+ristiriitainen.+On+ensin+sitouduttava+uskomusjärjestelmään+jotta+voisi+selvittää+onko+uskomusjärjestelmä+sitoutumisen+arvoinen.+Itse+näitä+arviointeja+tehdessäni+etsin+uskomusjärjestelmästä+kosketuskohtia+ja+väittämiä,+jotka+liittyvät+fyysisen,+havaittavan+maailman+tapahtumiin.+Selvitän,+ovatko+ne+sopusoinnussa+sen+kanssa,+mitä+asioista+yleisesti+ja+(melko)+kiistattomasti+tiedetään.+Tämä+ei+ole+vielä+riittävä+mutta+kuitenkin+välttämätön+ehto+järjestelmän+rehellisyydelle.+Kaikkein+pahinta+on+havaita,+että+uskomusjärjestelmä+sitoutuu+dogmaattisesti+ajatteluun,+joka+on+luotettevasti+voitu+osoittaa+vääräksi.+Kristinusko+ei+ole+läpäissyt+tällaista+testiä.Mormonismia+arvioidessani+minua+kiinnostavat+sen+historiaa+koskevat+väitteet.+Väitetään+vanhatestamentillisena+aikana+olleen+muuttoliikettä+Lähi-Idästä+Amerikkaan.+Käsittääkseni+nykyaikainen+dna-tutkimus+ei+tue+tätä.+On+esitetty+tiettyjen+käsikirjoitusten+olevan+muinaisegyptiä.+Tätä+ei+käsitääkseni+tieteellinen+tutkimus+tue.+Lisäksi+-+ja+mielestäni+suurimpana+aukkona+-+Amerikan+mantereella+on+väitetty+eläneen+minimiljoonaisia+kansoja+rahoineen+ja+muine+kaupankäynti-,+koulutus-+ja+uskontojärjestelmineen,+ja+lisäksi+nuo+kansat+ovat+käyneet+nimetyillä+paikoilla+miljoonia+ihmisuhreja+vaatineita+taisteluita.Kaikesta+tästä+ei+ole+mitään+todisteita.+Ei+sitten+mitään.Väitteet+"hengelliset+on+tutkittava+hengellisesti"+ja+"ei+ole+todistettu+etteikö+noin+olisi+VOINUT+olla"+eivät+kelpaa.