Vapaa kuvaus

Aloituksia

9

Kommenttia

1399

1. Helpointa on yksinkertaisesti kokeilla. Kokeile serkkusi ratsastushousuja. Jos ne ovat sopivat, hyvä juttu, mutta jos ne ahdistavat, niin sitten on syytä hankkia joko hiukan isommat, tai tosiaan miesten malliset housut.

Toivottavasti löydät mieleisesi. Ratsastus on hieno harrastus!
  2. Meillä taitaa olla tuosta asiasta vastakkaisia kokemuksia.

On totta, että hevonen täytyy hallita vaikka se jännittäisikin, siitä olen samaa mieltä. Mutta kaikkia hevosia ei saa rentoutumaan millään muutaman ensimmäisen päivän aikana vaikka olisi miten taitava ratsastaja. Silloin on parempi antaa niiden vain tutustua ympäristöön ja katsella mitä missäkin on, niin että paikat käyvät niille tutuiksi ja ne rentoutuvat.

En siis tarkoita, että hevosen pitäisi saada huidella ihan miten huvittaa, totta kai perustottelevaisuus on säilytettävä aina ja joka tilanteessa, mutta en silti lähtisi vaatimaan hevosta taitojensa äärirajoille.

Mutta eipä silti, joillekin koulutunti voi ollakin hyvä ratkaisu, juuri siksi mitä sanoitkin, eli että se antaa hevosen ajatuksille muita askareita. Omat kokemukseni ja se mitä olen nähnyt muiden kohdalla tapahtuvan, ovat kuitenkin osoittaneet, että on parempi antaa hevosen totutella muutama päivä uuteen paikkaan ennen kuin sen kanssa käy tositoimiin. Kestäisikö sopeutuminen viikkoja..? En väitä ettei niin voisi ollakin, mutta toistaiseksi ne hevoset joita olen nähnyt talleille tulevan, ovat tottuneet uuteen paikkaan n. viikon sisällä. Ilmeisesti minä olen sattunut aina törmäämään sellaisiin helppoihin tapauksiin.

Jos hevosella on liikaa puhtia, väkirehun vähentäminen tavallisesti auttaa koska silloin se ei saa ruuasta lisää energiaa sen lisäksi mitä sillä on luonnostaan. Sitten onkin eri juttu jos hevonen ei saa väkirehua alun alkaenkaan ja on silti ylivilkas. Silloin liikunta onkin paras vaihtoehto. Olet oikeassa.
  3. Se siis ryöstää. Oletko kysynyt omistajalta, voisiko sille vaihtaa tavalliset kuolaimet? Kankikuolain noin herkällä hevosella... Huh! Ei ihme että on ongelmia! Mutta jos pystyt pitämään kätesi kevyenä joka tilanteessa, voisit kokeilla martingalia, jos se pyrkii nostamaan päätään ryöstäessään. Silloin se ei pääse pakenemaan kuolaimen yläpuolelle. En oikein pidä siitä, että jos hevonen väistää kuolainta kivun takia, se estetään sitten martingalilla, mutta toisaalta tuossa on jo kyse turvallisuudesta. Päätön kaahailu voi käydä vaaralliseksi ja siksi se pitää estää tavalla tai toisella.

Väistämisessä näköjään eivät sitten perustemput tehoa. Kokeilepa seuraavaksi hämätä sitä: ratsasta ympyrällä jossain kentän keskivaiheilla niin että teidän ja kentän laidan väliin jää reilusti tilaa. Kun hevonen alkaa väistää, käännäkin se siihen suuntaan mihin se on väistämässä ja vaihda suuntaa. Siis että jos ratsastat oikeaan kierrokseen ja se alkaa väistää, käännä se tiukasti vasemmalle ja jatka siihen suuntaan. Jos se alkaa väistää uudestaan, käänny oikealle jne. Yritä saada sen pasmat sekaisin. Yleensähän hevosen ei saisi antaa mennä sinne minne se itse haluaa, mutta tässä tapauksessa se voisi toimia.

Tuli ryöstelystä vielä mieleen, että juokseeko se siis todellakin kaahailemalla täyttä vauhtia (kuten itse kuvailin), vai tyytyykö se suurin piirtein tavanomaisiin nopeuksiin, muttei vain suostu pysähtymään? Ellei se yritä juosta täydellä vauhdilla ja pysyy ohjailtavissa, voisit kokeilla mitä tapahtuu, jos yksinkertaisesti annat sen juosta. Lämmittele se kunnolla, ja kun pyydät siltä laukkaa, anna sen laukata kunnes se alkaa puuskuttaa kunnolla ja ala sitten vasta hillitä sitä. Odota että sen hengitys tasaantuu ja tee sama uudestaan. Niin monta kertaa kuin on tarvis, että se alkaa rauhoittua. Kun on kyse noinkin nuoresta hevosesta, sille ei riitä tunti päivässä kevyttä tai kohtalaista liikuntaa, vaan se tarvitsee jotakin missä se voi tosissaan purkaa paineitaan. Mutta jos teet niin, etsi mahdollisimman tilava kenttä tai maneesi ja varmista ettei siellä ole samaan aikaan muita, ettei muille koidu hankaluuksia.

Heppa siis pelkää mitä tahansa pitkää ja ohutta ihmisen kädessä. Kokeile seuraavaksi heinätupsua. Ei sen luulisi ruokaa pelkäävän - etenkään kun sen kourallisen voi aina syöttää sille kun homma toimii. Lahjomista, toisin sanoen, kunhan katsot ettei sillä ole silloin kuolaimia suussa.
  4. Vaikka olisikin vain yksi kuolain ja yksi ohja, kanki on silti kova kuolain. Kysy ihmeessä omistajalta, voisiko sille laittaa tavallisen kuolaimen, joko nivelen tai kolmipalan, kummasta enemmän pitääkin.

Samalla voisit kysyä, voisiko sen väkirehun määrää vähentää esim puoleen nykyisestä. Kuulostaa siltä, että se ei tarvitsisi sitä niin paljon kuin se saa. Tuli vain mieleen, että nuo "jarruongelmat" voivat hyvinkin johtua liiasta energiasta, ja siihen auttaisi väkirehun vähentäminen. Se on kuitenkin vielä nuori, joten energiaa riittää jo senkin takia. Tuplasti enemmän liikuntaa ja puolet vähemmän väkirehua, siinä yksi asia mitä kannattaisi kokeilla jos vain omistaja suostuu. Useimmat hevoset rauhoittuvat tuntuvasti sillä tavalla.

Raipasta tuli mieleen, että kokeilepa mitä tapahtuu, jos otat käteesi vaikka heinänkorren ja käytät sitä "raippana". Pelkääkö heinänkorsiakin vai hyväksyykö sellaisen? Meilläkin on pari kertaa törmätty hevoseen joka hyppi seinille raipan nähdessään, ja sille tehosi heinänkorsi. Hevoset kunnioittivat sitä kyllä kuten raippaa kuuluukin kunnioittaa, mutta ne eivät alkaneet kiipeillä seinille sen takia.

Pysähdyksiä on hyvä harjoitella kuten Kasiro sanoikin, sekä maasta, että selästä käsin, samoin kuin siirtymisiä askellajista toiseen.

Ja nyt tuli mieleen, että kuvailepa tarkemmin sitä "väistämistä". Kulkeeko siis koko hevonen sivuttain (suorana vai lapa edellä vai miten?), vai alkaako kääntää esim takapäätä kuin etuosakäännöksessä?
  5. Olen samaa mieltä Mörrinkäisen kanssa. Kyykistely on viimeinen asia minkä tekisin hermostuneen ja potkiskelevan hevosen kavioita putsatessa, juurikin hänen mainitsemistaan syistä. Kuinka monen kengittäjän olette nähneet kyykistelevän hevosten kavioiden kimpussa? Hekin toimivat Mörrinkäisen kuvailemalla tavalla ja ovat sentään ammattilaisia hevosten jalkojen hoidossa. Levottomatkaan hevoset eivät yleensä paljon rimpuile heidän työskennellessään, vaan antavat jalkansa levätä kengittäjän reidellä sillä välin kun hän käyttelee työkalujaan molemmin käsin eikä edes pidä jalasta kiinni millään tavalla.

Mutta tuo riimunnarun käyttäminen on hyvä neuvo, niin minäkin tekisin.

Minnalle ja Zhandarille kiitoksia! Kiva että neuvot ovat auttaneet!

Ja Zhandar, mörrinkäinen puhui asiaa tuosta eläinten kielen oppimisesta. Minä olen "kasvanut eläinlauman keskellä" kuten hän kuvaili, joten olen oppinut niiden elekielen ihan huomaamattani enkä osaa itsekään sanoa miten. Mutta sellaisia juttuja, kuin että näkee hevosen käyttäytymisestä onko sillä esim liian kovat kuolaimet, tai että osaa neuvoa ihmisiä vähentämään väkirehua jos hevonen on vaikeasti pideltävissä, oppii sekä omakohtaisesta kokemuksesta että katselemalla muita, ja tietysti kyselemällä, jos jokin jää mietityttämään.

Se, miten hevoselle kerrotan asioita, tapahtuu hyvin yksinkertaisilla eleillä jotka kuitenkin kertovat hevoselle paljon. Liu´uta kättäsi hevosen jalkaa pitkin alas, niin se tietää, että kohta nostetaan jalkaa. Anna kätesi liukua edelläsi sen lautasten yli kun kierrät sen toiselle puolelle, niin se tietää, että kohta joku ilmestyy sen toiselle puolelle takaa päin eikä pelästy. Silitä sitä, rapsuta tai kyhnytä, niin se tietää kaiken olevan hyvin.

Jne. Kuten sanottu, ne ovat hyvin yksinkertaisia eleitä, mutta niiden vaikutus on joskus uskomaton. Ja niitäkin oppii kokemuksen kautta tai katselemalla muiden puuhia, joten varmasti sinäkin opit, jos pidät silmäsi auki. :)