Islanninhevonen vai suomenhevonen vai mikä?

oma pini

Siis saan vuoden päästä oman hevosen kotini pihaan en sano taidoista nyt mitään muutakun olen valmis omaan hevoseen ja tiedän sen ja muutkin ovat sitä mieltä. :) otsikko kertookin paljon eli mikä rotu oon tässä pohdiskellut vai sitten joku muu mutta ei shettistä koska olen 154 mutta sillon varmaan 157cm :D kiitos jo etu käteen ;)

6

279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

Et kerro ikääsi, eli kasvatko vielä? Jos kasvat, kannattaa ottaa hevonen, poni jää pieneksi äkkiä. Vaikka issikka on vahva, näytät hassulta jos olet 180 cm:nen issikan selässä. Suokki on hyvä, se on rauhallinen, ei hötkyile turhia mutta silti riittää menohaluja. Mutta sinähän sen päätät mikä tuntuu hyvältä. Käy kokeilemassa eri hevosia ja ponejakin, mikä miellyttää.

• kiitos 11

juu aattelin vaa jos kerron iästäni nii tulee kamala motkotus että ´oletko sä nyt oikeesti valmis hevoseen yms´ mutta olen 13 ja kasvan vielä ennakointi n. 160-165cm kiitos vastauksesta!

• ----

Jos oikeasti olisit valmis omaan hevoseen, eit kysyisi tuollaisia kysymyksiä.

Hevosen ostossa tärkeää on mm. hevosen koko, ikä, terveys ja koulutustaso. Rodulla ei ole mitään merkitystä, ellei ehdottomasti halua tietyn rotuisen hevosen.

Issikoilla perinteisesti ratsastetaan hieman eri tyylillä, joten sellaista harvemmin kannattaa hankkia ellei ole ole kiinnostunut islantilaisesta tyylistä.

Kasiron kuvaus suokista on vain yksi vaihtoehto. Kuten kaikissa hevosissa, myös suokeissa on erilaisia hevosia.
      Läheskään kaikki suokit ei ole rauhallisia. Olen tavannyt niin säikkyjä kuin umpilaiskojakin suokkeja.
      Rakenteen takia monilla suokeilla ongelmana on etupainoisuus. Tämäkin toki riippuu yksilöstä. Ratsutyypin suokit on usein kevyempiä kuin ravurit.

• ---------- haloo

voi hyvä jumala siksi juuri kysyn sitä asiaa.... siksi tää suomi24 keskustelut on KEKSITTY idiootti anteeeks!

ja tiedän noi jutut en oo kumminkaa mikää 2 vuotta ratsastanut!!!! tunnen n.20 suokkia mikään niistä ei ole etupainoinen!!!! joten mutta kiiitos vaan !

• Kasiro

Luulin olevan kaikille selvää että kaikissa hevosissa on erilaisia, siksi kehotinkin kokeilemaan kaikenlaisia hevosia ja ponejakin. Ja meillä on ollut useita suokkeja, vanhempani ovat hevosihmisiä, mutta suokit olivat rauhallisempia kuin lämminveriset, siksi suosittelin niitä. Etupainoisia suokkeja ei meilläkään ole ollut, joskin kait niitäkin tietysti on.

Ja kysyjälle edelleen, kannattaa ottaa hevonen kun olet noinkin nuori. Jos taustavoimat ( vanhemmat ) on asiassa mukana, en näe syytä miksi et voisi ottaa hevosta. Ei tarvi olla " hevostieteen professori " ottaakseen hevosen, kunhan perusasiat on hallussa ja joku kokeneempi lähellä keltä voi tarvittaessa kysyä neuvoa kun ongelmia tulee. Ja niitä tulee jokaiselle, en tiedä ketään jolle ei olisi tullut. Mutta ne ongelmat eivät ole ylipääsemättömiä.

• Olen samaa mieltä Kasiron kanssa. Kaikissa roduissa on yksilöitä joten kaikkea sopivalta kuulostavaa kannattaa kokeilla, mutta minunkin kokemusteni mukaan suokit ovat enimmäkseen rauhallisia. Mitä tulee etupainoisuuteen, olen tuntenut yhden ainoan etupainoisen suokin. Mutta sekin oli työhevostyyppiä ja siksi melko raskasrakenteinen muutenkin. Kaikki muut ovat olleet ihan tavallisia. Ja etupainoisuudenkin voi korjata oikeanlaisella ratsastuksella (ts hyvän valmentajan avulla).

Ikä ei ole este hevosen hankkimiselle, mutta kuten Kasiro sanoi, se vaatii vanhempien sitoutumista asiaan ja sitä, että lähellä todellakin on osaavaa apua kun sitä tarvitsee. Yksikään ensihevosen ostaja ei osaa kaikkea, vaan suurimmalla osalla on hallinnassa perusasiat, ja loppuja oppii ajan kanssa. Viimekädessä ne paljonpuhutut hevosmiestaidot opitaan kantapään kautta, riippumatta siitä, onko ensihevosen ostaja kokenut vai kokematon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      52
      3301
    2. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2510
    3. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2418
    4. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      40
      2361
    5. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      32
      2318
    6. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      2267
    7. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      40
      2070
    8. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1981
    9. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108
      1822
    10. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      36