Olen hankkimassa itselleni ensimmäistä omaa hevosta.
Minulla on paljon tietoja ja taitoja hevosista ja olen mielestäni valmis omaan hevoseen.
On kuitenkin muutamia asioita, joihin kaipailisin vastauksia :)
- Traileri: en aijo käydä hevosen kanssa kisoissa tai vapaaehtoisesti missään muuallakaan, minne hevonen pitäisi kuljettaa trailerilla. Jos hevonen sairastuu ja hevonen on kuljetettava klinikalle, traileri on kuitenkin välttämätön. Minunhan ei siis ole mitään järkeä hankkia traileria vain sen takia, jos hevonen sairastuu. Saako trailereita hädän hetkellä vuokrattua jostain?
- Sopivan satulan hankkiminen: Jos en saa hevosen mukana, hevoselle sopivaa satulaa, joudun hankkimaan satulan itse. En osaa arvioida millainen satula sopii hevoselle, enkä osaa sovittaa satulaa. Mistä saa tai voi hakea apua oikean satulan valintaan ja sovitukseen?
- Työskentelyn aloittaminen, uuden oman hevosen kanssa: Miten uuden hevosen kanssa työskentely kannattaisi aloittaa? Mitä pitäisi aluksi ottaa huomioon?
Oma hevonen - mieltä askarruttavia kysymyksiä
9
173
Vastaukset
- Kasiro
Trailereita kyllä vuokrataan ainakin isommissa kaupungeissa on paikkoja josta voi vuokrata. Mutta monet tallit myös vuokraa omiaan, kannattaa ensin kysyä lähitallilta, tulee yleensä halvemmaksi. Ja esim. klinikkakäyntiin usein trailerin omistaja saattaa lähteä kuskiksi.
On olemassa " satula-autoja" jotka tulevat satulakokoelman kanssa tallille sovittamaan. Soita hevostarvikeliikkeeseen, sieltä osaavat luultavasti vastata kysymykseesi ehkä liikkeen auto tulee teille.
Aloita kevyesti, uusi talli ympäristöineen on outo paikka ja hevonen saattaa hermoilla aluksi ennenkuin tottuu talliisi. Ratsasta kuitenkin joka päivä kaikki askellajit mutta älä vaadi heti kovin tiukkaa koulukuria. Älä hyppää heti esteitä. Jos lähdet maastoon niin älä aluksi mene kauas tallilta, jos hevonen säikähtää ja pudottaa sinut selästään, niin se löytää tallille eikä joudu hukkaan vieraassa paikassa. Pidennä retkiä pikkuhiljaa. - ----
Trailereita saa tosiaan vuorkalle, monet huoltoasematkin niitä vuokraa (esim. ST1). Harvoin kyllä kukaan lähtee huvikseen klinikalle, vain esim. traleriaan vahtimaan (kuten kasiro sanoi). ...
Huomaa että traikun lisäks tarvitaan vetoauto ja kuski (jolla vähintään BE-kortti).
Satula-auto on tosiaan paras vaihtoehto. Kannattaa kysellä vaikka tutuilta hevosihmisiltä kokemuksia.
Tuota en ymmärrä ollenkaan, miksi pitäisi aloittaa kevyesti. Hevoselle tärkeintä on rutiinit ja mahdollisimman moni asia tulisi muutosta huolimatta pitää samana. Eli esim. liikunta ehdottomasti samana kuin ennenkin.
On ihan tarpeetonta pitää jotain kevyempää kautta, koska tällöin hevoset yleensä vaan kerää turhaa energiaa ja uusi paikka on entistä jännempi. Väsynyt hevonen ei jaksa stressata niin paljon.
Eli ehdottomasti kunnon treeni ja normaali ratsastus heti alusta asti. Aivan hyvin voi heti mennä vaikka koulutunnille tai hypätä. Miksi ihmeessä ei voisi?
Ainoastaan jos hevonen ei ole tottunut liikkumaan kunnolla (esim. toipilas) tai hevonen stressaa niin paljon että ei syö tai juo kunnolla, joutuu liikunnan aloittamaan varovaisemmin. Toki voi mennä vaikka koulutunnille jos niin haluaa, mutta jos hevonen on hermostunut uudesta ympäristöstään, se ei jaksa keskittyä oikein mihinkään ja koko tunti menisi enemmän tai vähemmän hukkaan. Samasta syystä en lähtisi myöskään esteille muutaman ensimmäisen päivän aikana. Hermostunut hevonen esteillä ei ole kovin turvallinen yhdistelmä.
Toki hevoselle on annettava riittävästi liikuntaa alusta asti, mutta kuten Kasiro sanoikin, siltä on turha vaatia kovin tiukkaa kurinalaisuutta heti alkuunsa. Ei sen kevennetyn jakson tarvitse kauaa kestää, yleensä puhutaan muutamasta päivästä tai maks. viikosta, sen jälkeen hevonen on jo tottunut uuteen ympäristöön ja rauhoittunut niin että sillä voi ratsastaa täysipainoisesti.
Ja jos hevonen alkaa kuitenkin kerätä liikaa energiaa, on väkirehun määrää syytä vähentää.- -----
Siis mitä ihmettä. Oman hevosen kanssa on tärkeää oppia ratsastamaan hevosta eri tilanteissa, myös silloin kun se on jännittynyt.
Jos hevonen on jännittynyt ja ratsastajakin vähän ehkä epävarma, on koulutunti juuri paras ratkaisu. Opettaja kertoo miten tulee toimia kun hevonen ei ihan kuuntele. Tunti ei todellakaan mene hukkaan.
Esteille toki ei pidä lähteä, jos hevostaan ei hallitse.
Ja nimenomaan kurinalaisuus on hevosen kanssa tärkeää. Ei ole mitään syytä antaa hevosen haahuilla jännittyneenä, koska juuri sillä niitä vaaratilanteita syntyy. Paras on ottaa jännittynyt hevonen hallintaan ja ratsastaa se rennoksi ja liikkumaan tehokkaasti hyvässä muodossa. Tällöin hevonen on hallinnassa ja ratsastuskin turvallista.
Ympäristöön tottuminn voi viedä viikkoja, harva hevonen on kotiutunut muutamassa päivässä.
Väkirehun vähentäminen ei läheskään aina auta energisyyteen, monella hevosella riittää ylimääräistä energiaa ilmnankin väkirehuja- Meillä taitaa olla tuosta asiasta vastakkaisia kokemuksia.
On totta, että hevonen täytyy hallita vaikka se jännittäisikin, siitä olen samaa mieltä. Mutta kaikkia hevosia ei saa rentoutumaan millään muutaman ensimmäisen päivän aikana vaikka olisi miten taitava ratsastaja. Silloin on parempi antaa niiden vain tutustua ympäristöön ja katsella mitä missäkin on, niin että paikat käyvät niille tutuiksi ja ne rentoutuvat.
En siis tarkoita, että hevosen pitäisi saada huidella ihan miten huvittaa, totta kai perustottelevaisuus on säilytettävä aina ja joka tilanteessa, mutta en silti lähtisi vaatimaan hevosta taitojensa äärirajoille.
Mutta eipä silti, joillekin koulutunti voi ollakin hyvä ratkaisu, juuri siksi mitä sanoitkin, eli että se antaa hevosen ajatuksille muita askareita. Omat kokemukseni ja se mitä olen nähnyt muiden kohdalla tapahtuvan, ovat kuitenkin osoittaneet, että on parempi antaa hevosen totutella muutama päivä uuteen paikkaan ennen kuin sen kanssa käy tositoimiin. Kestäisikö sopeutuminen viikkoja..? En väitä ettei niin voisi ollakin, mutta toistaiseksi ne hevoset joita olen nähnyt talleille tulevan, ovat tottuneet uuteen paikkaan n. viikon sisällä. Ilmeisesti minä olen sattunut aina törmäämään sellaisiin helppoihin tapauksiin.
Jos hevosella on liikaa puhtia, väkirehun vähentäminen tavallisesti auttaa koska silloin se ei saa ruuasta lisää energiaa sen lisäksi mitä sillä on luonnostaan. Sitten onkin eri juttu jos hevonen ei saa väkirehua alun alkaenkaan ja on silti ylivilkas. Silloin liikunta onkin paras vaihtoehto. Olet oikeassa.- Kasiro
Muutamassa päivässä, enintään viikossa meilläkin on hevoset tottuneet uuteen paikkaan. Sen ajan niitä on ratsastettu ( tai ajettu ) vähemmillä vaatimuksilla. Eli ratsuja ratsastettu pari tuntia, kaikki askellajit ja kevyeen hikeen, mutta ei olla kasattu hevosta. Ravureilla menty kevyitä lenkkejä metsäteillä, ei rataharjoittelua muutamaan päivään. En minäkään ole kuullut että tottuminen veisi monta viikkoa.
- mörrinkäinen
Samanlaisia kokemuksia minullakin on kuin Kasirolla ja Lampinajadilla. Minäkään en ole koskaan tavannut hevosta jolta sopeutuminen olisi vienyt viikkoa kauempaa. Jotkut ovat yrittäneet vaatia hevoselta täyttä keskittymistä jo ensimmäisinä päivinä ja iskeneet näppinsä p---kaan kun hevosta ei ole saanut keskittymään millään ilveellä. Tuloksena hermostunut hevonen huonotuulinen ratsastaja = huono yhdistelmä.
Meilläkin on aina harrastettu vapaampaa liikuntaa sen ensimmäisen viikon verran ja vasta sitten aloitettu tositoimet. Ei ole ollut ongelmia. - zipper1
Minä kyllä komppailisin viivariviä. Viekö joku teistä oikeasti hevosen esim. kisoihin monta päivää etukäteen, jotta hevonen ehtii tottua paikkaan? Jos on vaikka useamman päivän kisat?
- mörrinkäinen
Ota toki huomioon, että kilpahevoset tottuvat matkailuun aivan toisella lailla kuin tavalliset kotipollet. Niitä kuljetetaan jatkuvasti paikasta toiseen aktiivisuudesta riippuen, joten ne saavat kokemusta uusista paikoista ja siitä tulee niille rutiinia. Sitä paitsi näkee niitä hermostuneita hevosia kisapaikoillakin, ja sikäli kun olen huomannut, ne ovat enimmäkseen uraansa aloittelevia nuoria hevosia joille ei sitä kokemusta ole vielä ehtinyt tulla. Ne eivät yleensä pärjää kisoissa kovin hyvin, juuri siksi, että ne eivät jaksa keskittyä. Ja nyt puhun siis yleisellä tasolla, poikkeuksiakin toki löytyy.
Toisin kuin kilpahevoset, tavalliset kotipollet eivät saa samanlaista matkailukokemusta, ja siksi ne hyvin usein ovat levottomia tullessaan uuteen paikkaan. On totta, että kaikki hevoset eivät hermoile ollenkaan, riippumatta siitä, ovatko ne kilpahevosia vai eivät, mutta suurin osa on levottomia. Jos heppa on rauhallinen, niin toki sillä sitten voi ratsastaa miten haluaa, mutta jos se kuuluu hermoilijoiden ryhmään, sen kanssa on turha pitää kiirettä. Ja juuri kotipollestahan tässäkin ketjussa puhutaan. Ainakin aloittaja sanoi ettei ole tarkoituskaan kilpailla tai kulkea hevosen kanssa missään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 523301
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212510- 232418
- 402361
- 322318
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.1382267- 402070
- 281981
- 1081822
- 361795