Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
twervig
profiilit
twervig
twervig
Vapaa kuvaus
Aloituksia
7
Kommenttia
1751
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Och+hur+är+det+med+våra+barn+som+blir+utskällda+av+lärarna+för+att+de+inte+klarar+av+att+böja+de+finska+orden+rätt?
15.09.2016 22:06
Men+det+är+ju+det+som+vi+försöker+säga.+Inte+behövs+det+svensk+service+i+områden+där+vi+inte+bor.+Men+alla+förändringar+som+görs+i+landet+under+en+lång+tid+har+inte+överhuvudtaget+tagit+med+i+bilden+var+det+behövs+svenska.+Nödcentralerna+flyttar+man+till+sådana+orter+där+det+blir+svårt+få+personal+som+kan+svenska+när+man+kunde+valt+att+sätta+på+områden+där+det+finns+en+svensk+befolkning.+Polisdistrikten+slog+man+ihop+så+det+blev+poliser+som+aldrig+behövt+använda+finska+som+skall+komma+till+tvåspråkiga+områden,+domstolarna+gör+man+samma+med+och+nu+sjukhusen.
Kom+nu+ihåg+att+när+landet+blev+självständigt+så+ville+de+svenskspråkiga+ha+en+indelning+enligt+språk.+Vi+skulle+ha+fått+helt+finska+områden+som+skulle+ha+haft+statsförvaltningen+helt+på+finska,+helt+svenska+och+så+några+tvåspråkiga+områden.+Men+det+ville+inte+den+finska+majoriteten+i+riksdagen+ha+utan+ville+ha+vårt+nuvarande+system.
15.09.2016 21:58
Naturligtvis+skall+en+finskspråkig+få+service+på+sitt+språk+i+Finland.+Jag+har+själv+varit+med+vid+flera+tvåspråkiga+tillfällen+där+allt+har+gått+på+två+språk,+men+där+några+uttalat+sig+eller+frågat+på+svenska+och+så+har+finskspråkiga+blivit+arga+för+att+de+inte+får+det+på+finska.+Jag+har+hört+hur+en+finskspråkig+besökare+blev+arg+över+att+en+svenskspråkig+arrangör+i+lokaler+som+var+avsedda+för+egen+svensk+verksamhet,+inte+hade+satt+upp+plakat+på+finska+(!?)+om+sin+svenska+verksamhet.+
Man+kan+inte+bli+arg+för+att+man+hör+någon+annan+tala+ett+annat+språk+man+kanske+inte+förstår+med+personal,+bara+man+själv+får+tala+sitt+språk.+Sedan+är+det+nog+så+att+av+hänsyn+till+patienten+så+borde+man+tala+patientens+språk+om+man+står+vid+deras+säng+och+inte+tala+ett+annat+språk.
15.09.2016 16:20
Och+vad+är+det+som+är+så+konstigt+med+det?+Naturligtvis+är+det+viktigt+att+utvärdera+var+en+patient+får+den+bästa+totala+vården.+Och+till+den+totalbilden+hör+också+att+man+kan+tala+med+dem+som+vårdar.+Om+tjänstemannasvenskan+har+gett+fina+kunskaper+i+svenska+så+är+det+ju+inget+problem.+Har+den+däremot+inte+klarat+av+att+ge+de+kunskaper+som+motsvaras+av+dem+som+man+av+tradition+har+i+Vasa,+så+är+det+ju+helt+självklart+att+den+bättre+språkliga+servicen+kan+man+ge+i+Vasa.+I+Vasa+är+det+för+många+också+tjänstemannafinskan+som+gäller,+men+de+kraven+är+mycket+strängare+för+en+svenskspråkig+för+att+få+samma+vitsord.
Då+är+problemet+inte+tjänstemannasvenskan+i+sig.+Problemet+är+att+den+ger+så+dåliga+kunskaper+att+den+inte+står+sig+i+konkurrensen+med+andra+lösningar.
15.09.2016 16:14
Tänk+att+hela+det+finländska+näringslivet+hänger+på+Stocka!+Dessutom+som+ledningen+där++verkligen+inte+är+finlandssvensk.
Visst+det+går+"jättedåligt+"+för+exportindustrin+i+Österbotten+för+den+drar+ännu+på+marknaden.+Och+här+gör+vi+affärer+på+kundens+språk,+handlar+vi+med+Sverige+eller+Norge+så+sker+det+på+svenska.+Är+det+med+Frankrike+så+sker+det+på+franska.+Ungdomarna+åker+till+Japan+och+Kina+för+att+kunna+sköta+kontakterna+dit.+Come+on!
15.09.2016 16:07
Era+PISA+resultat+har+ju+dalat+en+massa+de+senaste+åren.+Men+ni+lever+ju+aldrig+i+nuet+bara+i+det+förgångna
15.09.2016 16:03
Därför+att+man+är+neffe+och+tycker+om+att+tvinga+andra+?
15.09.2016 16:00
Det+är+ju+sorgligt+att+ni+ännu+inte+lyckas+förbjuda+finlandssvenskar+att+flytta+tillbaka+också.+Borde+inte+er+regering+ta+upp+den+frågan?+Det+är+ju+nog+hemskt+att+Sverige+betalar+för+deras+utbildning+och+så+kommer+de+tillbaka+till+sitt+fosterland+och+vill+jobba+här.+De+borde+inte+alls+tillåtas+komma+tillbaka+och+bidra+till+skatteintäkterna+i+Finland,+sås+tt+landet+kan+ta+mera+lån+i+stället
15.09.2016 15:55
Och+kanske+du+också+kan+tänka+då+att+det+är+de+områden+där+de+svenskspråkiga+bor+i+Helsingfors+och+där+man+skulle+behöva+få+service+på+svenska?
15.09.2016 15:42
och+maassa+maan+tavalla-+skall+nog+vara+att+är+det+en+tvåspråkig+kommun+så+skall+det+inte+vara+skolland+i+den+service+man+får+av+det+offentliga.
15.09.2016 15:40
Största+delen+så+är+vanliga+finlandssvenskar+som+bara+värnar+om+sin+egen+rätt+till+sitt+modersmål,+att+få+använda+det+och+inte+bli+bemött+med+hot+och+hån.+Det+är+få+av+oss+som+ens+är+medlemmar+i+SFP,+det+är+språket+och+vår+egen+kultur+som+vi+värnar+om
15.09.2016 15:14
Dom+kommer+nog+ändå+bara+att+säga+åt+en+svenskspråkig:+Koska+et+puhu+suomea:+Tak+pubarna+ok+kå+hem
15.09.2016 15:08
Det+är+ju+närmare+till+TUCS+i+Tammerfors+från+Seinäjoki+än+från+Vasa.+Om+det+är+tänkt+att+man+saklo+hinna+köra+en+person+från+kusten+till+Seinäjoki+så+tar+det+lika+länge+att+köra+en+person+från+Seinäjoki+till+Tammerfors+om+det+är+kris.
15.09.2016 15:07
Det+är+ju+helt+onödigt+att+utveckla+tolkservice+när+man+kan+få+svensk+och+finsk+service+på+grannsjukhuset.+Den+finskspråkig+som+reagerar+så+starkt+på+att+det+också+talas+svenska+på+VCS+har+ju+ändå+möjligheten+att+åka+till+Seinäjoki+och+bli+betjänad+på+ett+sjukhus+där+det+garanterat+inte+finns+någon+svenska.++Ingenting+är+bort+från+den+finska+befolkningen+om+fulljouren+förläggs+till+Vasa.+Däremot+tar+man+bort+möjligheten+att+tala+svenska+med+vårdpersonalen+för+den+svenskspråkiga+befolkningen+om+det+förläggs+till+Seinäjoki.
Dessutom+kommer+nästan+200+000+personer+I+gamla+Vasa+lön+att+stå+utanför+den+tidsram+som+lagförslaget+innebär,+att+man+skall+få+vård+inom+50+minuter+om+sjukhuset+finns+i+Vasa,+Men+alla+finnas+inom+ramen+om+det+förläggs+i+Vasa.+
Så+inte+ens+lagens+målsättningar+uppfyller+man+med+en+placering+i+Seinäjoki
15.09.2016 08:04
Så+nu+skall+finlandssvenskarna+förbjudas+att+bedriva+verksamhet+som+man+själva+står+för.+NI+tar+verkligen+intryck+av+hur+den+stora+grannen+i+öster+beter+sig.
15.09.2016 07:53
Varför+skulle+en+finlandssvensk+prata+engelska+med+sina+svenska+kolleger?
14.09.2016 14:45
så+det+hände+bara+i+mitt+huvud+när+mina+barn+på+ljusa+dagen+blev+utskällda+i+spårvagnen+för+att+de+talade+svensk+med+mig?+De+tär+alltså+bara+i+mitt+huvud+som+det+hände+att+jag+blev+förvägrad+jobb+för+att+jag+talade+svenska?+Det+är+allts+bara+i+mitt+huvud+som+det+hände+att+polisen+sade+rent+ut+att+jag+måste+tala+finsak+med+dem+om+jag+skall+få+en+rättvis+behandling?
14.09.2016 14:44
Jag+har+faktiskt+svårt+att+fatta+detta+med+"kumarrella"...+Om+"kumarrella"+betyder+att+vi+behandlar+andra+människor+med+respekt+och+människovärdigt+så+är+det+något+som+alla+måste+göra,+oberoende+av+vilket+språk+en+annan+människa+talar.+Inte+känner+jag+mig+nervärderad+om+jag+talar+finska,+engelska,+tyska+eller+vi+inte+har+ett+gemensamt+språk+med+den+jag+möter.+
Inte+nervärderar+jag+en+finskspråkig+för+att+hen+har+styv+svenska,+men+jag+tycker+nog+att+när+man+flyttat+till+en+tvåspråkig+ort+så+respekterar+man+den+ortens+språkliga+status+och+speciellt+om+man+jobbar+inom+kundbetjäning+kan+ortens+båda+språk.+Det+gäller+både+finsk+och+svenskspråkiga+lika+mycket.+När+man+sedan+behöver+få+egen+service+så+har+man+rätt+att+använda+sitt+eget+språk.
14.09.2016 12:16
Du+är+gnsak+bra+på+att+så+hat+själv
14.09.2016 11:41
Meningen+med+reformen+var+att+man+skulle+se+till+att+största+delens+v+patienterna+skulle+ha+under+50+minuter+till+ett+fulljoursjukhus.+Placerar+man+sjukhuset+i+Seinäjoki+kommer+nästan+200+000+att+ligga+utanför+den+gränsen.+Men+om+man+placerar+det+i+Vasa+kommer+alla+inom+gamla+Vasa+län+(Österbotten,+Mellersta+Österbotten+och+Södra+Österbotten)+att+ligga+inom+den+tidsgränsen.+Många+områden+i+Södra+Österbotten+ligger+redan+nära+sjukhusen+i+Jyväskylä+och+Tammerfors,+vissa+områden+har+nära+till+Björneborg+så+där+ger+man+medborgarna+en+mångdubbel+möjlighet+till+vård+inom+tiden,+medan+man+lämnar+många+utanför+den+gränsen+i+Österbotten.+Enda+orsaken+till+den+här+placeringen+är+att+man+anser+att+den+svenskspråkiga+befolkningen+inte+behöver+samma+snabba+möjligheter+till+vård+som+den+finskspråkiga.
Dessutom+kommer+Vasaområdet+att+köra+om+hela+Södra+Österbotten+i+befolkningstillväxt+och+ligger+redan+före+när+det+gäller+näringsstruktur.
Att+ett+joursjukhus+ligger+vid+kusten+är+inget+problem+när+det+gäller+Helsingfors,+Åbo,+Björneborg,+Uleåborg.
13.09.2016 22:24
29 / 88