Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1751

  1. On huima ero kielen osaamisen ja kielen sujuvan osaamisen välillä. Se ei tarkoita ettei aiemmat pääministerit eivät olisi ruotisa puhuneet (Vanhasta lukuunottamatta).
    Minä olen kunnioittanut Kataista suuresti että hän on melkein aina halunnut ja yrittänyt käyttää ruotsia haastatteluissa. Poikkeuksena, ja ne suotakoon hänelle, ovat olleet ne tilanteet kun hyvin väsyneen pääministerin tulisi selittää hankalia asioita pikkutunneilla. Minulle hänen kielitaitonsa on rittänyt oikein hyvin. Tällä hän on osoittanut että ymmärtää että pääministerinä hän on myös meidän pääministerimme.
  2. Nyt satun tietämään että Ruotsin puolella on myös niitä jotka eivät puhu meäkieltä.
    Ongelma ei ole valtioiden eri kielipolitiikka koska Tornionjokilaakso kuuluu meänkielalueeseen Ruotsissa, eli Ruotsin puolella kieli on hyväksytty. Ongelma on että Helsingistä käsin vedetään rajoja joita paikalliset eivät tunne järkkevinä.

    "Tämä keinotekoinen äidinkielen vaihtaminen täytyy kieltää lailla ( jos henkilöllä ei todistetusti ole toiskielistä vanhempaa)." tällainen keinotekoinen äidinkielen vaihtaminen on tapahtunut toiseen suuntaan 1900-luvun alkupuolella. Mutta jos se tapahtuisi nyt toiseen se on kiellettävä? Huom. kirjoitan tapahtusi. Koska uskon että tämä on pelkästään tapa näyttää alueviraston päättäjille miten kohtuuton rajanveto tämä on pellolaisten mielestä.

    "Tämä kielellä kikkailu on suora hyökkäys suomenkieltä vastaan" minä en ymmärrä että kaikki mitä ikinä voi tapahtua eikä tapahdu suomenkielellä koette olevan hyökkäys suomenkieltä vastaan. Olisi ehkä korkea aika myös hyvksyä että on sellainen kieliversio kuin meänkieli. Eivät he koskaan lopeta sen käyttöä siellä. Suomen puolella kieli ei voi enää kukoistaa koska se katsotaan pelkästään murteena, kun se taas Ruotsin puolella on elpymässä ja nousussa.

    Olen kirjoittanut sen ennenkin ja kirjoitan vielä kerran että olen suuremman alueellisen itsemääräämisen puoltaja. Koska uskon että sillä tavalla saamme maahan sellaisia ratkaisuja jotka sopivat maakuntaan, alueeseen. Lapin tilanne on täysin eri kuin suur-Helsingin, itäsuomen toisenlainen kuin länsisuomen. Emmekö halua että ihmisiä voisi asua koko maassa ja toimia omilla ehdoillaan siellä.
  3. Ahvenanmaa voi tehdä aloitteen itsenäistymisprosessin aloittamiseksi. Kansainvälisesti se olisi Suomen maineelle hyvin iso tappio koska maamme sai heti itsenäisyessämme kansainvälisen tunnustetun aseman pelkästään sen takia että oli järjestänyt vähemmistöjen asema tyydyttävällä tavalla. Ahvenanmaan isenäistyminen ei ole kuten monet luulevat teoreettinen tai naurunalainen asia, vaan täysin mahdollinen asia.

    "Tuet" eivät ole tukeja vaan "veronkierrätys". Valtio kantaa verot Ahvenanmaallakin ja palauttaa ne könttänä %-osuutena valtion tuloista. Välillä Ahvenanmaalle maksettu summa on ollut koreampi kuin siellä kannetut verot - välillä ovat saaneet vähemmän. On kuitenkin todettu vaikka ei vuositasolla aina ole tasapainossa, niin kuitenkin tilanne tasantuu vuosin varrella. Ahvenanmaalaiset itse ovat halunneet kantaa kaikki veronsa ja täysin huolehtia omasta taloudestaan. Mutta tähän eduskuntamme ei ole suostunut.
    Minusta hyvä periaate olisi että kaikki maakunnat itse saisivat huolehtia omasta taloudestaan, nyt kierrämme me muutkin rahat Helsingin kautta ja siellä päättävät mihin rahat sitten satsataan meidän maakunnassamme.
    Leskinen myöntää siis että Ahvenanmaa on vaurainen. Ihme sitten että täällä koko ajan annatte sellaisen kuvan että alue elää meidän muiden veroilla.