Maailmalla ihmetellään pakkoruotsia

VNenonen

Ulkomaalaiset ravistelevat päätään tälle hassuttelulle ja ihmettelevät miksi sitä ei poisteta.

17

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pålle-

      Nej! Alla tycker att det är en bra modell. Dock borde svenskaundervisningen börja redan på tredje klassen

      • tvåspråkig finlandsvensk

        Kuitenkin suomi on ainut maa maailmassa missä yhtä "vähemmistökieltä" opiskellaan pakolla kaikilla mahdollisilla koulutusasteilla peruskoulusta yliopisto tasolle saakka.

        Sitä ulkomailla ihmetellään, kummastellaan suuresti - ei ihailla! Jos ihailua olisi, olisi myös jokunen maa ottanut käyttöön joidenkin mielestä niin erinomaisen konseptin.


    • Cosa nostra

      Höpö höpö, ei meidän pieni maamme nyt niin kiinnostava ole että ulkomailla lotkautettaisiin korvaa sekunttia kauempaa jollekin sisäpoliittiselle asiallemme :D

      Peräkammaripojat, matkustakaa välillä ulkomaille niin huomaatte että niitä kiinnostaa ihan muut jutut kuin tämä "teidän asia" jota nostatatte palstalla koko ajan.

      • Kuules!

        Ei varmastikaan Suomen kielipolitiikasta paljoa tiedetä ja välitetä, koska ulkomailla ei yleensä tiedetä paljoa maastamme saatikka sen politiikoista.

        MUTTA ne muutamat asiantuntijat kyllä ihmettelevät kielisysteemiämme. Ja ne satunnaiset henkilöt, jotka kuulevat siitä. Olen itsekin huomannut reaktion, kun olen pari kertaa ulkomaalaiselle kielisysteemiämme selostanut.

        Yrität kierosti peittää ongelman yleiseen välinpitämättömyyteen.


      • GHallberg
        Kuules! kirjoitti:

        Ei varmastikaan Suomen kielipolitiikasta paljoa tiedetä ja välitetä, koska ulkomailla ei yleensä tiedetä paljoa maastamme saatikka sen politiikoista.

        MUTTA ne muutamat asiantuntijat kyllä ihmettelevät kielisysteemiämme. Ja ne satunnaiset henkilöt, jotka kuulevat siitä. Olen itsekin huomannut reaktion, kun olen pari kertaa ulkomaalaiselle kielisysteemiämme selostanut.

        Yrität kierosti peittää ongelman yleiseen välinpitämättömyyteen.

        Eikä ole ihme että ulkomaalaiset ihmettelevät. Niin perverssi on systeemi.


      • jokkex_

        "Höpö höpö, ei meidän pieni maamme nyt niin kiinnostava ole että ulkomailla lotkautettaisiin korvaa sekunttia kauempaa jollekin sisäpoliittiselle asiallemme :D"

        Kyllä koulutusjärjestelmäämme on PISA-menestyksen myötä käyty tutustumassa , mutta tuskin idioottimaiselle pakkoruotsille on korvaa lotkautettu.

        http://www.minedu.fi/etusivu/arkisto/2004/3009/pisamenestys.html


      • ei pakotteille
        jokkex_ kirjoitti:

        "Höpö höpö, ei meidän pieni maamme nyt niin kiinnostava ole että ulkomailla lotkautettaisiin korvaa sekunttia kauempaa jollekin sisäpoliittiselle asiallemme :D"

        Kyllä koulutusjärjestelmäämme on PISA-menestyksen myötä käyty tutustumassa , mutta tuskin idioottimaiselle pakkoruotsille on korvaa lotkautettu.

        http://www.minedu.fi/etusivu/arkisto/2004/3009/pisamenestys.html

        Pätkä linkistäsi:

        "Huomiota kiinnitetty myös mm. maamme vapaaehtoiseen ja maksuttomaan esikouluun, opettajien ja oppilaiden hyvään suhteeseen, maksuttomaan tuki- ja erityisopetukseen sekä luokalle jäävien oppilaiden pieneen määrään. Ihastelua osakseen ovat saaneet myös vieraiden kielten opetus,"

        Tuohan osoittaa vain sen, että saksalaisetkin tajusivat pakkoruotsin olevan etu kun vieraiden kielten opetus hoituu näin kuin se Suomessa hoidetaan.
        Oletkos sinä Jokkex, muuttunut 2-kielisyyden puoltajaksi?


      • ei pakotteille
        GHallberg kirjoitti:

        Eikä ole ihme että ulkomaalaiset ihmettelevät. Niin perverssi on systeemi.

        Eivät ihmettele. Jokkexin inkissä mainitaan:

        "Tutkimuksessa ei suoranaisesti arvioida opetussuunnitelmien sisältöjen hallintaa, opetusneuvos Rajanen kertoo."

        Eli ulkomaalaisia ei paskan vertaa kiinnostanut opetusmenetelmät tai -suunnitelmat vaan tulokset.

        Sitäpaitsi, Jokkexin linkki on vuodelta kivi ja kirves, joten eiköhän "kohu" Suomen menestyksestä ole jo tomuttunut.


      • jokkex_
        ei pakotteille kirjoitti:

        Pätkä linkistäsi:

        "Huomiota kiinnitetty myös mm. maamme vapaaehtoiseen ja maksuttomaan esikouluun, opettajien ja oppilaiden hyvään suhteeseen, maksuttomaan tuki- ja erityisopetukseen sekä luokalle jäävien oppilaiden pieneen määrään. Ihastelua osakseen ovat saaneet myös vieraiden kielten opetus,"

        Tuohan osoittaa vain sen, että saksalaisetkin tajusivat pakkoruotsin olevan etu kun vieraiden kielten opetus hoituu näin kuin se Suomessa hoidetaan.
        Oletkos sinä Jokkex, muuttunut 2-kielisyyden puoltajaksi?

        Kaksi vierasta kieltä jokaiselle vaikuttaa sakusta melkoiselta panostukselta ja niinhän se onkin. Tuskin heille kerrottiin että marginaaliruotsi on ainoa pakollinen. Pitää myöskin muistaa että kysymyksessä on opetusministeriön sivut.

        Juttelin joskus työpaikalla muutaman saksalaisen kanssa ja he olivat ihmetelleet poliisiauton eri tekstejä eri puolilla. Kerroin koko hulluuden ja varsinkin Itä-Saksassa pakkovenäjää lukenut puisteli päätänsä.

        Kaksikielisyyttä en ole koskaan vastustanut ja oma lapsenikin on 2-kielinen.


    • 17+14

      Suomen kielipolitiikasta ei ulkomailla kerrota, koska se todella herättää vain kummastusta ja sääliä.

      • Kun minä olen kertonut niin ovat innoissaan kysyneet tietoja. Ja ovat sen lisäksi todenneet että sehän on mainio ratkaisu että ihmiset oppi toisenkin kielen kun pelkästään englantia


      • Hehheh!
        twervig kirjoitti:

        Kun minä olen kertonut niin ovat innoissaan kysyneet tietoja. Ja ovat sen lisäksi todenneet että sehän on mainio ratkaisu että ihmiset oppi toisenkin kielen kun pelkästään englantia

        Nettisveko se jaksaa heittää hetulaa! ;-)

        Paisti jos olet kertonut kielisysteemistämme ruotsalaisille. He varmaankin kehuvat tätä maasta taivaisiin, vaikka itse suin surmin ei huolisi samaa.


      • Nettisuom. (-fenno)
        twervig kirjoitti:

        Kun minä olen kertonut niin ovat innoissaan kysyneet tietoja. Ja ovat sen lisäksi todenneet että sehän on mainio ratkaisu että ihmiset oppi toisenkin kielen kun pelkästään englantia

        Pöljä ja epätosi vastaus.


      • 4+11
        twervig kirjoitti:

        Kun minä olen kertonut niin ovat innoissaan kysyneet tietoja. Ja ovat sen lisäksi todenneet että sehän on mainio ratkaisu että ihmiset oppi toisenkin kielen kun pelkästään englantia

        - mainio ratkaisu että ihmiset oppi toisenkin kielen kun pelkästään englantia

        Voi twervig, oletko ajatellut ilahduttaa ystäviäsi kertomalla, että Ruotsissakin opitaan toinen kieli, mutta sen saa jopa itse valita!

        Niin muuten tehdään lähes kaikissa maissa. Missä lienet kielipolitiikalla kehuskellut, kun kuulijoilla ei itsellään ole ollut mahdollisuutta kieliä opiskella?


      • Territoristi
        4+11 kirjoitti:

        - mainio ratkaisu että ihmiset oppi toisenkin kielen kun pelkästään englantia

        Voi twervig, oletko ajatellut ilahduttaa ystäviäsi kertomalla, että Ruotsissakin opitaan toinen kieli, mutta sen saa jopa itse valita!

        Niin muuten tehdään lähes kaikissa maissa. Missä lienet kielipolitiikalla kehuskellut, kun kuulijoilla ei itsellään ole ollut mahdollisuutta kieliä opiskella?

        Suomessa on ollut todella hyvä kielipolitiikka ja niin enemmistö kuin vähemmistö ovat olleet tyytyväisiä. Maailmalla on nämä asiat huomattu positiivisena esimerkkinä. Fennojan omaksumien Talaopetusten seuraukset ovat tuoneet kuitenkin Suomelle negatiivista mainetta ja Suomi onkin niin vaipunut enemmän tai vähemmän arabiterroristien linjoille.


      • Nettisuom. (-fenno)
        Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

        Pöljä ja epätosi vastaus.

        On aivan pöljää siepata toisen nimimerkki, mutta tässä se pöljyys on tapahtunut: "Nettisuom. (-fenno) 14.6.2014 11:41 Pöljä ja epätosi vastaus."

        Kielinä suomi ja ruotsi ovat merkitykseltään vähäisiä. Siksi olisi aivan pöljää Ruotsissa opiskella koko kansan voimalla oman vähäisen mutta välttämättömän äidinkielen lisäksi toista pikkukieltä. Pöljyys on toteutunut Suomessa: koko kansa paahtaa päähänsä toistakin pikkukieltä. Voi hyvä tavaton, mita voimavarojen tuhlausta, ja kaikki tämä RKP:n aloitteesta!


      • Nettisuom. (-fenno)
        Territoristi kirjoitti:

        Suomessa on ollut todella hyvä kielipolitiikka ja niin enemmistö kuin vähemmistö ovat olleet tyytyväisiä. Maailmalla on nämä asiat huomattu positiivisena esimerkkinä. Fennojan omaksumien Talaopetusten seuraukset ovat tuoneet kuitenkin Suomelle negatiivista mainetta ja Suomi onkin niin vaipunut enemmän tai vähemmän arabiterroristien linjoille.

        "- - Suomi onkin niin vaipunut enemmän tai vähemmän arabiterroristien linjoille."

        Enemmistö, kaksi kolmasosaa kansasta, on pakkoruotsia vastaan. RKP on vuosikymmeniä vähemmistönä terrorisoinut enemmistöä ja aina ensimmäisenä pakkoruotsivaatimuksineen. RKP on se taho, joka harjoittaa Suomessa kieliterrorismia, viläpä asiassa, joka ei sen kannattajia koske eikä sen vuoksi RKP:lle kuulu tipan tippaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      106
      1590
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1062
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1049
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      153
      839
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      752
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      719
    7. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      34
      644
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      640
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      620
    Aihe