Vapaa kuvaus

Aloituksia

22

Kommenttia

6997

1. *Todella näyttää siltä, että et ole kokenut elämässäsi Jumalan läsnäoloa ja johdatusta.*

Minut on kastettu, ja olen käynyt rippikoulun. Noin 15-vuotiaana ajattelukykyni kehittyi siinä määrin että tulin järkiini, mutta vasta 18-vuotiaana pääsin irti kirkosta.

Oletko sinä koskaan voinut hetkeäkään ajatella, ettet ehkä olekaan oikeassa? Että uskonto onkin vain suurta teatteria? Keisarilla on tässä näytelmässä vaatteet (kirkko ja uskovaiset), mutta itse keisaria ei ole. Ei ole koskaan ollutkaan, vaan vain kokoelma myyttejä ja uskomuksia. On vapauttavaa astua ulos siitä roolista, johon perinne niin monet on pakannut.
  2. *Eikö se ole ihmisen kuvittelema hybris, että nyt olemme niin kehittyneet evoluution saatossa, että Jumalan voi heittää romukoppaan?*

No niin, sieltähän lävähti uhkaus pöytään: älä ylennä itseäsi, tai jumalasi rankaisee sinua.

Kyllä tuo uhkaus vielä joillekin toimii, mutta ei minulle. Ymmärrän elämän rajallisuuden ja osaan elää epävarmuuden kanssa. En ahdistu siitä, ettei tiede osaa selittää vielä kovinkaan paljon maailmankaikkeudesta.

Mutta en myöskään väittänyt että tässä oltaisiin jotenkin erityisen kehittyneitä. Maailman uutisia seuraamalla voi päätellä hetkessä että ihminen on keskivertona vielä aika typerä eläinlaji. Uskonnot ovat siitä oiva todiste.

*Onko ihminen muuttunut jotenkin paremmaksi?*

Vertaa maailman maallistuneimpia maita (vaikkapa Sveitsi ja Ruotsia) vahvasti uskonnollisiin maihin (vaikkapa Somalia, Afghanistan, Nigeria). Vertaa konfliktien määrää näissä maissa viimeisen 50 vuoden ajalta. Huomaat jotain.

*Ihmisen arvot eivät voi olla kuin tavaratalon hyllyltä, että valitsen hyvät asiat, koska ne ovat kivoja. Ihminen ei toimi niin, toivo ei synny itsestään tai rakkaus, ne eivät synny itsestään eivätkä ne voi toimia, jollei ne ole aitoja. Kaikki tämä lähtee sieltä, mikäon absoluuttinen hyvä, vaikka ihminen omalla toimillaan koettaa tuhota sen ja olla oma jumalansa.*

Hämmentävää tekstiä. Aikuinen ihminen siinä ihan tosissaan väittää, että kaikki ihmisen arvot, toivo ja rakkaus eivät voi toimia ilman Jumalaa / uskoa Jumalaan.

Sinä siis väität, että minulla uskonnottomana ihmisenä ei ole aitoja arvoja, toivoa, eikä rakkautta? Että ne eivät toimi, koska en rakasta yli kaiken Jeesusta? Sitäkä tässä haetaan?

Uskonto jos joku on valittu kuin kaupan hyllyltä, tuhansien muiden uskontojen, lahkojen ja tulkintojen joukosta. Kaikille uskonnoille perusteet ovat yhtä höttöiset; asioista joista ei ole tietoa, paikataan uskomuksilla, epämääräisillä tarinoilla ja myyteillä.

*Minulle itse elämä on todiste siitä, että on korkeampi voima, joka on luonut maailman ja ihmisen.*

Minulle biologina maailma näyttäytyy aivan toisenlaisena. Kun ymmärtää miten luonto toimii, siihen liittyvät uskomukset voi hylätä yksi toisensa jälkeen.
  3. *How could human create this world?*

Olepa Evindence777 hyvä ja nimeä yksikin tieteentekijä, joka väittää ihmisen rakentaneen tämän maailman / maailmankaikkeuden.

Olen kiinnostunut näkemään näyttöä väitteesi tueksi, koska vaikuttaa vahvasti siltä että kirjoitat uskonvaraista sontaa.

*Somebody who does not destroy everything has to be behind all this called Earth Space Universum.*

Vai niin. Moni tämän palstan uskovainen on vakuutellut, että mm. Filippiinien taifuuni oli Jumalan tekosia.

*who can...create something new and beautiful which works*

Eikös Raamatussa ole aika monta tarinaa siitä, kuinka tämä samainen raivohullu pistää paikat päreiksi ja ihmiset kärsimään mitä pienimmästäkin syystä? Ihan koulutusmielessäkin.

*For example explode something and watch out the result.*

Noinko sinä luulet biologisen evoluution tapahtuvan?

Oletko koskaan kuullut asiasta nimeltä sivistys? Hanki sitä.
  4. *Maailma toimii hyvin luonnollisella tavalla ilman Jumalan väliintuloa.*

Aivan. Täysin ilman jumalia, ilman ainoatakaan uskottavaa todistetta yhdestäkään jumalasta.

*Jos tällaiset tekijät estävät joitakuita uskomasta Jumalaan, se voi olla perustua jonkun uskolle ateismiin. Usko ateismiin on siis valinta.*

Uskon puute ei ole uskoa. Jos et pidä Mustanaamiota oikeasti olemassa olevana hahmona, sinulla sinä et kuulu automaattisesti Mustanaamionkieltäjien lahkoon. Ateisti ei usko, hän mieluummin tietää. Jumalasta ei ole todisteita = jumalaa ei todisteiden valossa ole.

Itse määrittelen itseni ateistiseksi agnostikoksi. En koskaan tule uskomaan jumalaan, vaan teidän että hän on, jos saan jumalasta vakuuttavia todisteita. Toistaiseksi ei ole sellaisia todisteita kuulunut, ja olen hyvin skeptinen sen suhteen että koskaan kuuluisikaan. En halua uskoa mihinkään, haluan mieluummin tietää.

*Itselläni uskosta huolimata vaikuttaa järjellinen ajattelu, mitä käytän jatkuvasti ja huomaan ettei järki ja usko mene aina käsikädessä.*

Fair enough. Uskovaisista fiksuimmasta päästä mitä olen tällä palstalla tähän mennessä tavannut.

*usko on lujaa luottamista siihen, mitä toivotaan ja ojentautumista sen mukaan, mikä ei näy.*

Niinpä. Usko on toiveajattelua ja itsensä rajoittamista. Hyvin kiteytetty.

*Usko ei pohjaudu järkisyihin.*

Aina vain paranee.

*Järkisyyt sen sijaan ohjaavat minua toimimaan järkevästi, kuten tällä hetkellä avustamaan filippiiniläisiä avuntarvitsijoita. Siihen en tarvitse uskoa vaan pelkkää järkisyiden pohjolta toimimista ja toki sydäntä.*

Näin minäkin olen toiminut.

*Itse pidän uskoa järkevämpänä kuin ateismia ihan pelkästää jo siitä syystä, että luonto on täynnä tutkimatonta viisautta, mitä ihmistieteet tutkivat ja tieto lisääntyy.*

Tuokin sanomasi pitää siinä mielessä paikkansa, että uskomukset ja uskontojen suosio on laskenut sitä mukaa kun tieto ja sivistys on lisääntynyt. Kuulin tänään erään professorin haastattelun, missä hän kertoi sivistyksen toimivan sotia vähentävänä vastavoimana. Sivistys vähentää siis sekä uskomuksia että väkivaltaisuutta / konfliktiriskiä / sotia, neuvottelutaitoja lisäämällä. En halua vetää suoraa syy-yhteys-linjaa uskontojen ja sotien välille, mutta valitettavasti uskon takia on sodittu ja tapettu iät ja ajat. Ne maat ovat vakaimpia ja rauhanomaisimpia, joissa sivistystaso on korkea ja yhteiskunta maallistunut (esim. Ruotsi ja Sveitsi). Nämä maat eivät ole heti suuna päänä sotimassa ja rähisemässä, vähiten uskonasioiden takia.

*En usko, että tieto ja kaikkinainen biologinen informaatio on tullut tyhjästä vaan tarvitaan älykäs alkusyy.*

Sinulla on oikeus uskoa, mutta meillä molemmila on oikeus ja velvollisuus myös tietää. Minusta tuntuu että tarvitsisit paremmat tiedot esimerkiksi perusbiologiasta, mm. evoluutiosta. Biologiseen evoluutioon ei kannata sotkea tyhjästä alkamista, koska se on ihan eri tarina (kosminen evoluutio). Elämän syntyä selittää kemiallien evoluutio, mutta sekin on vielä tämän hetkisillä tiedoilla sen verran epävaramalla pohjalla että panspermia on ihan yhtä pätevä vaihtoehto. Jumalallinen alkuperä taas ei sovi vaihtoehdoksi, koska siitä puuttuvat kaikki todisteet. Elämän monimutkaisuus ei siihen riitä, sen ymmärtää jos ymmärtää evoluution mekanismit.

*MInusta ateismi on hulluutta, koska siinä pyritään elämää selittämään luonnollisilla syillä luottaen siihen, että nykyisin tuntemamme luonnonlait riittävät selittämän kaiken.*

Olemassaolevaa elämää ei pyritä selittämään, vaan se selitetään. Ja pätevästi selitetäänkin. Vaihtoehtoista, paremmin perusteltua mallia ei ole, koska esimerksi evoluutiota ole voitu yrityksestä huolimatta osoittaa olemattomaksi. Edes evoluutiota selittävää luonnonvalintateoriaa ei ole voitu kumota, päin vastoin todisteet tukevat sitä.

Ei ole hulluutta olla uskomatta johonkin, mistä ei ole mitään todisteita (jumalat), ja jota vastaan monet järkiperusteet puhuvat (Raamatun kuvailema "rakastava" massamurhaaja-tyranni).

*Järkisyyt itse asiassa osoittavat meille kaikille, että on olemassa Jumala.*

Nyt tuli aika paha huti, tuo "meille kaikille". Suurimmalle osalla suomalaisia aikuisia nimenomaan järkisyyt ovat peruste olla uskomatta vaikkapa siihen että Jeesus on supervoimat omaava jumalolento joka joku päivä pölähtää maan päälle kukkoilemaan.

Jumalaa ei näy, ei kuulu, tunnu, eikä hän vaikuta mitenkään maailman tapahtumiin (ainoastaan uskovaiset itse). Häntä ei voi myöskään perustella järkisyin törmäämättä toisaalla järjettömyyksiin (kirjoitettuun "tietoon" jumalasta ja hänen toimintatavoistaan). Siksi jumala jää täysin uskonvaraiseksi, olemattamaksi, kunnen toisin todistetaan.

Toivottavasti voit uskostasi huolimatta elää täysipainoisen ja hyvän elämän.