Vapaa kuvaus

Aloituksia

22

Kommenttia

6997

1. Tässäpä se linkki: http://areena.yle.fi/tv/1319738

Jenkkien versio vanhoillislestadiolaisista. Aika surullista katsottavaa kun vanhemmat hylkäävät tyttärensä lopullisesti, koska tämä on ollut bikineissä uimarannalla (eikä suostu katumaan tätä, koska muutkin yhteisön jäsenet ovat joskus tehneet niin).

Tältä se näyttää ulkopuolisen silmin se maailmanlopun odotus. Useimmilla ei mene noin pahasti överiksi, mutta samaan asiaan uskotaan ja merkityksiä tulkitaan, tälläkin palstalla. Nämä ihmiset saisivat sivistyksen mukana tiedon mm. siitä mikä maanjäristykset ja tsunamit oikeasti aiheuttaa. Ja sen maailmanlopunkin. Jumalaa ei luonnonjärjestyksen ylläpitämiseen tarvita ollenkaan, siitä huolehtivat luonnonlait.
  2. *Et kai tosissasi usko, että maailmanloppu on kiinni jostakin lähetystyöstä?*

Jos en usko yhteenkään jumalaan (kaikista vähiten kristinuskon persoonalliseen jumalaan), enkä pidä raamattua yhtään sen luotettavampana tietolähteenä kuin Kalevala, raamatun ennustama maailmanloppu ei minua hetkauta vähääkään. Ei, koska sellaista ei tule. Kysyinkin asiaa uskovaisilta, jotka ottavat raamatun ja kristinuskon opit todesta. Pay attention.

Sanot ettei maailmanloppua toivo kukaan kristitty. No kas kun toivomalla Jeesuksen nopeaa paluuta toivot itsekin nopeaa maailmanloppua. Onko todella niin että ateistin pitää opettaa sinulle mitä raamattu Jeesuksen paluusta kertoo? Vai oliko niin että tältä(kään) osin raamattu ei pidä paikkaansa? Kenelläkään ei tunnu olevan minkään sortin käsitystä siitä mitä se sillisalaatti oikeasti yrittää kertoa.

Ja mitä tulee minun talooni, se on pientä KOKO ihmiskunnan saavutusten tuhoutumiseen rinnalla. Et taida itsekään ymmärtää mitä toivot, haaveilet vain että kaikki on ihanaa ja auvoisaa eikä kenellekään tule pipi kun maailmalle tulee uskovien anoma loppu.

Pyysin jo aikaisemmin ettette yritä jeesustella minulle. Oletko itse sovussa Peter Panin kanssa? Miksi minun pitäisi olla mielikuvitusolennon kanssa sovussa? Että pääsen taivaaseen, jota ei ole olemassa? Vai pitäisikö tässä pelätä olematonta helvetttiä? Anteeksi vain, minusta nuo tarinat jumalista, taivaasta ja helvetistä tuntuivat lapselliselta ja epäuskottavilta jo 13-vuotiaana. Erosin kirkosta heti kun se oli mahdollista, ja sittemmin olen katsonut tätä hulluutta sivusta yli 20 vuotta. Luuletko todella että voit käännyttää minut samalla puolivillaisella höpinällä, jonka totesin täysin järjettömäksi jo vuosikymmeniä sitten? Give me a break.
  3. Kertoisit jotain mitä en tiedä. Minähän opetan noita asioita. Ihminen on aiheuttanut valtavan sukupuuttoaallon, luonnonkatastrofin katastrofin perään. Ei kuitenkaan mitään maailmanloppua aiheuttavaa. Edes totaalinen ydinsota ei tuhoaisi elämää tältä planeetalta (minulle maailmanloppu tarkoittaa sitä että kaikki elämä maapallolla loppuu, ei ainoastaan ihmislajin olemassaolo).

Yrität ohjata keskustelua sivuraiteille poimimalla kirsikoita raamatusta. Jos maailmanloppu tapahtuisi nyt raamatun kuvailemalla tavalla, suurin osa maailman ihmisistä joutuisi kärsimään. Sinä sivussa koko maapallo tuhottaisiin, siis kaikki mitä ihminen on ikinä saavuttanut.

Kysyn uudestaan: kuinka hyvillä mielin ajattelet ei-kristittyjen suhtautuvan sinuun, pikaisen maailmanlopun toivojaan? Sinä siis oikeasti haluat nollata kaikki maapallon ihmisten historiansa aikana tekemät suunnattomat ponnistukset mahdollisimman pian? Haluat myös, että minun vaivalla ja huolella perheelleni rakentama talo muuttuu tuhkaksi? Jos vastaus on kyllä, ymmärrät varmasti että voisin toisaalta tuntea suunnatonta raivoa sinua kohtaan, mutta koska koko kristinusko rakentuu tyhjän päälle, pidän sinua vain täysin kajahtaneena, reaalimaailmassa irtautuneena ihmisenä. Uskonto on vääntänyt moraalisi pahasti kieroon, etkä edes itse huomaa sitä. En näe sinussa enkä 9/11-iskun lentokoneiden Allahia huutavissa ohjaajissa mitään eroa.

Äläkä vain vastaa että "jumalahan sen maailman lopettaa". Ota edes hetkeksi vastuuta omista mielipuolisista ajatuksistasi.
  4. Kertoisit jotain mitä en tiedä. Minähän opetan noita asioita. Ihminen on aiheuttanut valtavan sukupuuttoaallon, luonnonkatastrofin katastrofin perään. Ei kuitenkaan mitään maailmanloppua aiheuttavaa. Edes totaalinen ydinsota ei tuhoaisi elämää tältä planeetalta (minulle maailmanloppu tarkoittaa sitä että kaikki elämä maapallolla loppuu, ei ainoastaan ihmislajin olemassaolo).

Yrität ohjata keskustelua sivuraiteille poimimalla kirsikoita raamatusta. Jos maailmanloppu tapahtuisi nyt raamatun kuvailemalla tavalla, suurin osa maailman ihmisistä joutuisi kärsimään. Sinä sivussa koko maapallo tuhottaisiin, siis kaikki mitä ihminen on ikinä saavuttanut.

Kysyn uudestaan: kuinka hyvillä mielin ajattelet ei-kristittyjen suhtautuvan sinuun, pikaisen maailmanlopun toivojaan? Sinä siis oikeasti haluat nollata kaikki maapallon ihmisten historiansa aikana tekemät suunnattomat ponnistukset mahdollisimman pian? Haluat myös, että minun vaivalla ja huolella perheelleni rakentama talo muuttuu tuhkaksi? Jos vastaus on kyllä, ymmärrät varmasti että voisin toisaalta tuntea suunnatonta raivoa sinua kohtaan, mutta koska koko kristinusko rakentuu tyhjän päälle, pidän sinua vain täysin kajahtaneena, reaalimaailmassa irtautuneena ihmisenä. Uskonto on vääntänyt moraalisi pahasti kieroon, etkä edes itse huomaa sitä. En näe sinussa enkä 9/11-iskun lentokoneiden Allahia huutavissa ohjaajissa mitään eroa.

Äläkä vain vastaa että "jumalahan sen maailman lopettaa". Ota edes hetkeksi vastuuta omista mielipuolisista ajatuksistasi.
  5. Hei Pirkko-pappi. Kiitos vastauksestasi, vaikka se vähän poliitikon vastaus olikin. Sen mitä vastaustasi tulkitsin, et pidä lähertystyön tekemistä maailmanlopun edistämisenä. Kummallista, vaikka Raamattu niin selväsanaisesti väittää (Jeesus UT:ssa): mitä useampi evankeliumista on kuullut, sitä lähempänä maailmanloppu kristinuskon mukaan on. Minä en tähän usko, mutta mukava huomata etteivät usko kaikki uskovaisetkaan.

*Joku oli sitä mieltä, että meille uskoville maailmanloppu on ihana asia. Kummallinen oletus. Onkohan kirjoittaja kuullut tämän kommentin joltain uskovalta.*

Tässä otteita Timo Keskitalon, kansainvälisen seurakunnan pastorin mietteistä:

"Näyttää tosiaan siltä, että Jeesuksen paluuta (eli maailmanloppua) voi aktiivisesti edistää tekemällä lähetystyötä siellä, missä sitä ei vielä ole tehty. "

ja edelleen: " Maailmanloppu ei ole ollenkaan surullinen tapahtuma."

http://www.nuotta.com/nuotta/opetus/maailmanlopuu-tulee-enta-sitten.html

Entä mitäpä saarnaa pastori Juha Muukkonen Torniosta:

"Jumalan kellot käyvät vääjäämättömästi eteenpäin kohti sitä hetkeä, jolloin tämän maailman aika päättyy. Jos olet jo väsynyt tämän maail­man pahuuteen ja omaan syntiturmelukseesi, ja toivot pikaista uusien taivaiden ja uuden maan luomista ja itsesi lopullista vapauttamisesta synnin kiusauksista, niin osallistu maailmanlähetykseen. Rukoile lähetystyön puolesta niin Israelissa kuin muissakin maailman maissa. Osallistu varoillasi ja työpanoksellasi lähetys- ja evankelioimistyöhön."

http://www.gen.fi/Biblestudy/studydetails.html?id=24

Asiassa tuntuu siis olevan kahtalaista seurakuntaa, vaan mitäpä asiaa ei uskonasioissa tulkittaisi miten sattuu. Joka tapauksessa: Raamattu on väärässä, tässäkin asiassa. Huolestuttavaa on että meillä on henkisesti hyvin arveluttavalla moraalilla varustettuja uskonihmisiä Suomessa, kuten nuo kaksi yllämainittua saarnaajaa.

Tässä vielä kevennyksenä todellinen maailmanloppuennustusten tehtailija:

http://www.ilmatar.net/~np/misc/maailmanloppu.html

Koko ajan tuntuu pukkaavan "tarkennusta" ylöstempauksiin ja maailmanlopun ajankohtaan, kun edellinen ei toteutunutkaan. Tuikitavallinen halo-ilmiökin nähdään "kahtena aurinkona"...että voikin porukka olla totaalisen pihalla, mutta eihän siinä mitään. Hyvät naurut tuosta saa.
  6. Niin. Eiköhän se ole *Faith* sinunkin parempi lähteä kylille ja etsiä lähin rakennustyömaa. Huutelet siellä sitten työmiehille että "Turhaan rakennatte, huomenna tai ainakin ylihuomenna, tai viimeistään ens vuonna Jeesus tulee ja laittaa kaiken sileäksi. Ei kiveäkään kiven päällä!" Kuulostaako hullulta? No sitähän se on.

Miltä se tuntuu nollata kaikki maailman miljardit työtunnit? Kaikki ihmisen tuhatvuotiset ponnistelut ja saavutukset? Mahtaa kutkutella oikein uskovan mieltä kun niin on ihanaa saada tuhottua kaikki mitä on saatu aikaiseksi.

Kuinka suuressa arvossa edellisen takia ajattelette jumalolentoihin uskomattomien teitä pitävän? Kuinka tervejärkisinä pidätte itseänne toivoessanne pikaista maailmanloppua?