Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
rytmimunat
rytmimunat
rytmimunat
Vapaa kuvaus
Aloituksia
138
Kommenttia
5590
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Oikeustieteellisellä koulutuksella työllistytään moniin tehtäviin niin yksityisillä kuin julkisillakin aloilla. Sanoisin, että useimmiten työpaikka löytyy joko Valtion taikka kuntien hallinnosta. Tuomareita ja tuomioistuimissa työskenteleviä oikeustieteellisen koulutuksen saaneita on vain pieni joukko kaikista.
On mahdotonta sanoa tulevaisuuden työtilanteesta mitään arvelua kummempaa. Tällä hetkellä hallinnossa ei näyttäsi odottavan suurta työlllistämisbuumia ellei nykyistä turvapaikkahakemusten käsittelijätarvetta sellaisena pidetä. Nykyisillä koulutusmäärillä ja hallintohenkilöstön eläköitymiskehityksellä voitaisiin jopa odottaa työllisyystilanteen heikentyvän tulevaisuudessa. Merkittäviä muutoksia voi kuitenkin tapahtua niin koulutusmäärien kuin vapautuvien virkojen osalta. Missään tapauksessa en luottaisi virkojen lisääntyvän tulevaisuudessa vaan niitä tullaan karsimaan niin Valtiolla kuin kunnissakin.
Opiskelijana sinulla on yläastetta vielä jäljellä ja lukio ja/tai ammattikoulu edessä. Oikeustiede liittyy vahvasti yhteiskuntaan ja sen toimintaan. Erilaisten yhteiskunnallisten ja oikeudellisten instituutioiden tuntemus ja ymmärtäminen muodostavat pohjan, johon lainsäädäntö liittyy ohjaavana elementtinä.
Valtiokoneiston ja lainsäädäntöelimien suhteiden ymmärtäminen Presidentistä, Eduskunnasta ja Valtioneuvostosta aina yksittäisiin viranomaisiin saakka on olennainen osa oikeudellisen koulutuksen perustietoa. Valtiollisten instituutioiden lisäksi oikeustiede keskittyy pitkälti oikeudellisiin instituutioihin kuten avioliitto, testamentti ja sopimus. Erilaisia oikeustoimia on käytännöllisesti katsoen kaikilla elämänalueilla ja lähes kaikkea pyritään ohjaamaan lainsäädännöllä. Eräänä osana oikeustiedettä on myös perehtyä lainvastaisen toiminnan oikeudellisiin seuraamuksiin.
Monikin arkipäiväinen ja luonnollinen asia on säädetty laissa tai sitä koskee jokin laki. Esimerkiksi seikka, että sinulla on nimi, on määrätty laissa. Myös henkilötunnuksesi on määräytynyt lain ja asetuksen perusteella. Olipa asumismuotosi omakotitalo, omistus- taikka vuokra-asunto, koskee sitä hämmästyttävä määrä erilaisia lakeja, sääntöjä ja ohjeita. Luonnollisesti kouluasi ja oppivelvollisuutta käsitellään monessa laissa.
Peruskoulussa on jotain yhteiskuntaoppia, sillä nimellä se aikoinaan kulki, josta saattaisi olla tukea tulevaisuuden opinnoissa. Lukiossa taitaa käsittääkseni olla kursseja, jotka koskevat ja käsittelevät erityisesti oikeustieteellisesti relevantteja instituutioita. Riippunee kuitenkin lukiosta, onko sellaisia tarjolla.
Minusta tärkeimpiä aineita olisivat äidinkieli ja historia mainitun yhteiskuntaopin lisäksi. Historian lukeminen auttaa ymmärtämään yhteiskuntaa ja sen muutoksia jatkumona. Historia ei siis ole pelkkiä tylsiä toisiinsa liittymättömiä tarinoita vaan tarinat kertovat kautta aikojen tapahtuvasta ja jatkuvasta yhteiskunnan muutoksesta. Itse olen erittäin kiinnostunut historiasta ja olen huomannut samaa kiinnostusta alalla yleisemminkin.
Hyvä yleistieto on eduksi alalla kuin alalla, kaikkea tulisi siis lukea ja paljon. Ennen ajattelin sen olevan erityisen tärkeää, mutta tehtyäni tarkempia havaintoja, olen joissain tapauksissa huomannut ilman sitäkin pärjättävän.
Ennen kaikkea oikeustiede peräänkuuluttaa kärsivällistä mieltä ja hyviä istumalihaksia. Välttämättömät kirjat ovat pitkiä ja monesti tylsiä, niiden kieli saattaa olla hyvin koukeroista ja täynnä kapuloita. Jopa minulla on ollut vaikeuksia keskittyä joihinkin niistä vaikka pidän koukeroisesta ja kapulaisesta kielestä. Et voi poimia rusinoita pullasta ja keskittyä vain oikeuden alaan joka erityisesti sinua kiinnostaa. Koko pitko on otettava vastaan, pureskeltava ja nieltävä hyväksyttävästi. Joidenkin tenttien osalta pääsykoekin voi vaikuttaa helpolta.
Mitä pääsykokeeseen tulee, on siihen luettava kunnolla. Kirjoja ei kuitenkaan tarvitse osata ulkoa, eikä se taida olla mahdollistakaan. Kysytyt asiat pitää osata yksityiskohtaisesti ja vastauksen tulee tämä osoittaa. Tärkeintä on kuitenkin hahmottaa suuret kokonaisuudet ja kertoa ehdottomasti, että minkä niminen laki mitäkin asiaa sääntelee. Kun tämä runko on valmis, voit lisätä knoppitietoa pääsykoekirjoista asetetun vastaustilan rajoissa.
Tervetuloa alalle.
20.10.2015 23:05
Autoilu on yhteydessä seksuaaliseen mielihyvän kokemiseen.
Huomasit miehen joka tuijotti sinua. Rekasta.
Olet huomannut eräiden miesten mielenkiintoa itseäsi kohtaan, et kuitenkaan tiedä miten menetellä.
Mielestäsi miehet pitävät sinusta ja ongelma on se vanha nainen, äitisi.
19.10.2015 00:50
Uni unohtui?
Ymmärrän korostamisen, mutta hyvänen aika, missä on uni mitä tulkitset?
19.10.2015 00:37
Hei unijukka, sinun ei tarvitse vastata omiin viesteihisi.
Minä en kilpaile kanssasi. Kukaan ei kilpaile.
19.10.2015 00:35
Meillä ei ole chattia tänään, rohkeutta. En osaa unien osalta auttaa, ainakaan tässä tapauksessa. Meillä ei ole unta laisinkaan?
19.10.2015 00:32
Suhtaudun vainoharhaisesti kaikkeen tällaiseen!
18.10.2015 23:49
Silti cafee, nolla?
18.10.2015 23:47
Voi näitä temppuja, seuraavaksi ovat oven takana ja vievät minut?
18.10.2015 23:46
He ovat tehneet väärin
18.10.2015 23:45
Minä en ikinä anna periksi tälle hallitukselle
18.10.2015 23:44
Mitä ihmisiltä viedään ja mitä heille annetaan?
Turvallisuutta?
18.10.2015 23:44
Itseasiassa minä saatan alkaa kokoamaan joukkoja jo tässä vaiheessa
18.10.2015 23:43
Minä taistelen, loppuun asti, oli chattia tai ei.
18.10.2015 23:42
Miksi S24 on suljettu? Ette jätä vaihtoehtoa, te olette kiristäneet isäntäämme?
18.10.2015 23:42
Kukaan ei usko teitä, miksi jatkatte tätä näytelmää?
18.10.2015 23:41
Tämä ei nyt toimi tavallanne. Totuus tulee julki haluatte tai ette
18.10.2015 23:40
Siis jo iltapäivällä, haistakaa hallitus pitkä vittu
18.10.2015 23:40
Onko tämä nyt samanlainen toimenpide?
18.10.2015 23:38
Ymmärrän, että ne toimivat eri periaatteilla. Aikoinaan oli sivut jumissa ja chatti toimi.
18.10.2015 23:38
Miksi Chat on suljettu, mutta muut kanavat toimivat?
18.10.2015 23:37
243 / 280