Vapaa kuvaus

Aloituksia

138

Kommenttia

5572

  1. IPCC:n raporttia muokkaavia tutkijoita on noin 800. Heistä 46 ei usko enää ihan kaikkea ilmastohysteriaa. Maailman tiedemiehistä 3 %:a on samaa mieltä näiden 46 kanssa (eli 97% on hömpässä täysillä mukana). Koska 46 tiedemiestä 800:n joukosta noin 6%:a, voimme huomata, että IPCC:n tutkijat ovat tuplasti kriittisempia ilmastohömppää kohtaan kuin maailman tiedemiehet yleensä.
  2. Jaahas, täällä pystytellään olkiukkoja ja hyökätään niitä vastaan, että rapa roiskuu. Jos kaikki työttömät eivät ole täällä keskustelemassa, ja provosoimassa, luonnollisestikaan minun kommenttini eivät silloin koske kaikkia työttömiä. Ainoastaan niitä, jotka ovat täällä. Mitä toksisuuteen ja harhaisuuteen tulee, on kaikkea sitä väittää, etteikö minun mielestäni työttömiä kohtaan olisi ikäviäkin asenteita. Tottakai on. Aivan samoin on ikäviä asenteita työssäkäyviäkin kohtaan ja niitä ikäviä asenteita työssäkäyviä kohtaan esittävät työttömiksi itseään sanovat.

    Tosiasia on, että tällaisilla keskustelupalstoilla on joidenkin mielestä mukava saada aikaiseksi raivoisia reaktioita keskustelijoiden taholta. Sitä voisi kutsua kimppuun usuttamiseksi, taikka vain iloksi saada joku suuttumaan. Kun joku saadaan suuttumaan, voidaan hänen suuttumuksensa valjastaa johon muuhunkin, ehkäpä jopa johonkin poliittiseen. Minun nähdäkseni työssäkäyvällä ihmisellä ei ole mitään syytä saada työtöntä kanssaeläjää suuttumaan tarpeettomaasti, varsinkaan työssäkäyviin. Sellainen halu ja tarve voisi olla ainoastaan jollain sellaisella, joka ei ole onnistunut työmarkkinoilla myymään osaamistaan, josta syystä hän myy katkeruuttaan täällä.

    Provosoiminen ei ole yksinkertaista, jos mietimme sitä hyöty-haitta laskelmalla. Toki, lyhytaikaisesti se on vain jonkun ärsyttämistä, että hänestä saadaan jokin reaktio esille. Provosoiminen saattaa kuitenkin olla pitkäaikaista ja asenteisiin vaikuttamista, mutta toisaalta myös ihan vain siitä ilosta tehtyä, että joku saisi raivarin.
  3. Meidän yhteiskunnassamme rikoksista saa tuomion ja sen tuomion kärsittyään on vapaa. Työttömyys puolestaan ei ole rikos, eikä siitä saa tuomiota. Mitä puolestaan tulee elämäntapatyöttömyyden ja taparikollisuuden eroon on, että elämäntapatyötön elää kaikkien muiden kustannuksella, taparikollinen vain uhriensa kustannuksella. Taparikollisuudessa ei ole mitään ihailtavaa, saati sitten tavoiteltavaa. Tavallinen työntekijä harvemmin kuitenkaan joutuu taparikollisen uhriksi ja menettää sen vuoksi omaisuuttaan. Se on ikään kuin omaa tyhmyyttään, jos antaa rahansa Nigerian prinssille taikka huonoa onnea, jos joutuu ryöstetyksi kadulla. Sen sijaan elämäntapatyötön syö jatkuvasti ruokapöydässäsi, etkä voi millään tavalla vähentää sellaisen riskiä. Et siis voi välttää elämäntapatyötöntä syömästä pöydässäsi esimerkiksi välttämällä öiseen aikaan liikkumista kaduilla, taikka olemalla pitämättä käteistä mukanasi kun liikut ulkona, tai olemalla päästämättä janoisia kansallispukuharrastajia asuntoosi. Toki voimme kritisoida taparikollisia ja heidän toimintaansa, mutta sitä varten on olemassa rikoslaki ja tuomioistuinlaitos. Elämäntapatyöttömiä varten ei ole kuin Kela ja verottaja, ja heidän vuokseen verottaja on meidän kimpussamme.

    On lisäksi syytä ottaa huomioon, että tämä keskusteluosio on nimeltään "Työ ja opiskelu". Rikollisuudesta ja siihen suhtautumisesta voi keskustella muissa keskusteluosioissa, jotka ovat sitä varten olemassa.
  4. Hae apua.